Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Mark » zo 11 dec 2005, 18:21

Laatst gewijzigd door Mark op zo 22 jul 2018, 0:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanpassing aan nieuwe structuur "Grote Projecten" onderwerpen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Lekkere Kwal » wo 05 aug 2020, 11:07

Peter schreef: wo 05 aug 2020, 8:35 Het kan best zijn dat men dit voor ogen had in de wederopbouwperiode 1945-1955. Toen waren Clingendael en park Oosterbeek ook nog privé-landgoederen en geen publieke parken (en men had wellicht voorzien hier deels huizen te bouwen).
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, immers hoe ga je huizen bouwen op een prive-landgoed?
Probleem was wellicht alleen dat de parken op grondgebied van Wassenaar lagen.
Liggen. Beide landgoederen zijn in handen van de Gemeente Den Haag gekomen maar geen onderdeel van de gemeentegrond geworden.
Maar vanaf circa 1960 lag de oude spoorbaan naar Scheveningen (Landscheidingweg) op de tekentafel (en zijn reeds wat pijlers neergezet), en lijkt een parallelle doorgaande weg niet heel logisch. Behalve het bouwen met een oud bestemmingsplan verklaart dit de groenzone niet in Den Haag en Voorburg. Veel woningen van Mariahoeve zijn uit de jaren 60 en 70, slechts een deel jaren 50.
Het gros is in de periode 1958-65 gebouwd, het project is namelijk van start gegaan toen de spoorlijn werd opgeheven in '53. Ik zou dat dan ook geen 'oud' bestemmingsplan noemen, het gebied van de wijk was al vastgesteld en dat heeft men zo uitgevoerd. De vraag was alleen nog eind jaren '40 of men toch niet de spoorlijn zou handhaven in de wijk. Tegenwoordig zou dat een inkopper zijn geweest maar toen was de spoorlijn nog een blok aan ieders been.
De Utrechtsebaan is eerder een mederesultaat van een wijksanering , dan van een mogelijkheid gecreeerd door de bombardementen. Veel gaten waren immers in de jaren 60 al weer volgebouwd (waaronder SER gebouw).
Dat klopt niet, het trace van de baan was wel degelijk op een nog grotendeels open gebied aangelegd, waarbij het SER-gebouw een uitzondering was (of een planalogisch foutje).

Afbeelding

Het saneren van het deel ten westen van de baan was een bijkomstigheid, maar geen voorwaarde om de baan aan te kunnen leggen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Wouter N14 » wo 05 aug 2020, 11:37

^^ Als je een maar laat genoege kaart pakt, was er inderdaad vrije ruimte. Maar die ruimte was helemaal niet vrij:
Afbeelding

Verder is het opvallend dat in het Structuurplan 1949 de Scheveningenlijn werd behouden en de Landscheidingsweg er naast was geprojecteerd. Sterker nog, er is een alternatief ingetekend om de spoorlijn juist parallel te trekken aan het wegtracé zodat het gebied van Mariahoeve vrijgespeeld kon worden. Doodzonde dat dat niet is uitgevoerd...
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door habke » wo 05 aug 2020, 11:44

Ik vraag me af wat dan precies de reden was om die Scheveningenlijn op te heffen. Je kunt het je nu haast niet meer voorstellen dat deze lijn zo weinig reizigers trok dat het niet meer rendabel was. Ik vermoed dat het nu een vrij drukke lijn zou zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Wouter N14 » wo 05 aug 2020, 11:47

^^ Regionaal en lokaal spoorvervoer werd na de oorlog als ouderwets beschouwd en paste niet bij de vooruitgang. De toekomst was aan de bus. Voor de Scheveningenlijn zal de behoefte aan woongrond (Mariahoeve) ook groter zijn geweest dan behoud van een secundaire spoorlijn, en de kosten voor een nieuw tracé niet in verhouding staan met de baten. Voor de Gele en Blauwe tram gold tot op zekere hoogte hetzelfde, maar daar was de exploitatie ook gewoon duur van en het reizigersaanbod te beperkt. Plus dat sommige situaties echt niet meer konden, zoals de Leidse Breestraat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Lekkere Kwal » wo 05 aug 2020, 13:32

Wouter N14 schreef: wo 05 aug 2020, 11:37 ^^ Als je een maar laat genoege kaart pakt, was er inderdaad vrije ruimte. Maar die ruimte was helemaal niet vrij:
Afbeelding
:facepalm: Jij maakt daar de fout, niet ik. Wat jij bent tegengekomen is de vooroorlogse plattegrond, die door TopoTijdreis ook leuk wordt getoond voor de eerste naoorlogse jaren. Wat een geoefend SNUP-zoeker toch zou moeten weten als reeel risico bij TopoTijdreis gebruik ;). Als je naar 1952 doorschuift zie je pas een actuele kaart waar de bombardementsschade op is ingetekend:

Afbeelding

En vanaf '61 zie je de 'leegte'

Afbeelding

Zie ook deze stadsplattegrond in het Gemeentearchief uit '53. Deze uit '55.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 05 aug 2020, 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Lekkere Kwal » wo 05 aug 2020, 13:41

habke schreef: wo 05 aug 2020, 11:44 Ik vraag me af wat dan precies de reden was om die Scheveningenlijn op te heffen. Je kunt het je nu haast niet meer voorstellen dat deze lijn zo weinig reizigers trok dat het niet meer rendabel was. Ik vermoed dat het nu een vrij drukke lijn zou zijn.
Door de opkomst van het wegverkeer voor zowel forenzen als het toerisme verdwenen de twee essentiële doelgroepen van die lijn, want voor lokaal verkeer was het lokale OV veel eenvoudiger (als men niet al met de fiets ging). De NS heeft jarenlang gelobbyed om de lijn op te mogen heffen, mede doordat hun budget enorm krap was zo kort na de oorlog met op alle fronten geldverslindende projecten van de wederopbouw. Niet voor niets was de lijn maar met slechts 1 spoor gereactiveerd. Waar in veel andere situaties het goederenvervoer een lijn nog in leven kon houden (Vislijn IJmuiden) was dat hier te kleinschalig om van nut te zijn, immers de haven lag aan de andere kant van Scheveningen en werd daar al bediend door de HTM. En als je dan ook direct een woonwijk op een tracedeel kan aanleggen is de keuze snel gemaakt.

Ik kan http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_ ... ge_01.html erg aanraden als toelichting, en het heeft ook leuke 'actuele' foto's van ook alweer een tijdje geleden, voordat de N14 werd aangelegd bijvoorbeeld.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Pino » wo 05 aug 2020, 14:01

Aan de vele mini-treinlijntjes (die dan vaak ook nog de straten deelden met auto's) van voor de Tweede Wereldoorlog hebben we denk ik niet veel verloren inderdaad. Die werden ook niet alleen in Den Haag gesloten, maar door heel Nederland en daarbuiten.

Maar toch, als je kijkt naar huidig Randstadrail én de toenmalige plannen om alle Haagse kleine spoorlijntjes te vervangen één grote ringspoorlijn, herken ik het gevoel wel dat men wel iets had kunnen doen met de toenmalige Scheveningenlijn. Geldgebrek zal er hier voor hebben gezorgd dat er niets hoogwaardigers kon komen, en zo werd er gesloten zonder ruimtereservering. Zeventig jaar later voelt dat dan best zonde, maar het is ook wijsheid achteraf die komt na een complete suburbanisatiegolf en vele andere ontwikkelingen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Lekkere Kwal » wo 05 aug 2020, 14:32

Eigenlijk geen wijsheid achteraf, want dan kijk je alleen naar wat had gekund als de lijn er nu nog had gelegen. Echter gedacht vanuit de vervoersvraag is het moderne idee van de hoogwaardige lijn vanuit CS (waar de premetro een voorbeeld van was) veel logischer, omdat het ook nog de lokale omgeving bedient, zoals Madurodam, en ook meer in het midden van Scheveningen kan eindigen. Maar zelfs nu is die vraag nog niet zo groot dat zo'n lijn wordt gepland, dus laat staan hoe onrendabel een actuele lijn over de Scheveningenlijn had uitgepakt. De praktijk blijft dat er al een goed OV-netwerk ligt en dat zo veel mensen al met de fiets of nog stug met de auto komen, dat 'one line for everything' eigenlijk niet voor de hand ligt, in tegenstelling tot de verlengde metro naar Hoek van Holland Strand bijvoorbeeld, omdat de stroom daar veel meer geconcentreerd is.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Victor » wo 05 aug 2020, 15:30

Lekkere Kwal schreef: wo 05 aug 2020, 13:41 Ik kan http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_ ... ge_01.html erg aanraden als toelichting,
Mooi verhaal inderdaad, heb het net ook helemaal gevolgd met Google Maps ernaast.
Ik had geen idee dat station Scheveningen zo groot was, 6 sporen en het emplacement reikte van de Gevers Deynootweg tot de Harstenhoekweg.
https://www.google.nl/maps/@52.1141524, ... a=!3m1!1e3

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Pino » wo 05 aug 2020, 17:02

Lekkere Kwal schreef: wo 05 aug 2020, 14:32De praktijk blijft dat er al een goed OV-netwerk ligt en dat zo veel mensen al met de fiets of nog stug met de auto komen, dat 'one line for everything' eigenlijk niet voor de hand ligt, in tegenstelling tot de verlengde metro naar Hoek van Holland Strand bijvoorbeeld, omdat de stroom daar veel meer geconcentreerd is.
Hoek van Holland Strand kan werken doordat het maar een klein stukje voorbij Hoek van Holland Haven ligt. Een langere lijn in stand laten voor alleen strandgangers gaat nooit werken: niet in Hoek van Holland en niet in Scheveningen. In de plannen van 1949 bestond een soort ringlijn rechtstreeks vanaf Centraal Station naar Madurodam en dan door langs de s200. Daarmee bied je denk inderdaad meer waarde dan met een ringlijn over de oude Scheveningenlijn. Maar het hergebruiken van dat spoor had toen wel een lekker goedkope oplossing kunnen zijn om bij dat stuk Madurodam-s200 te komen dan een tunnel Koningskade-Raamweg. De splitsing Ringlijn-Scheveningenlijn had dan ongeveer gelegen bij het huidige Internationaal Strafhof. Het laatste stuk richting Scheveningen was dan een aftakking geweest met een zeer beperkte lengte, en daarmee evenals HvH Strand redelijk rendabel te maken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Palance » wo 05 aug 2020, 17:39

Pino schreef: wo 05 aug 2020, 17:02 Een langere lijn in stand laten voor alleen strandgangers gaat nooit werken: niet in Hoek van Holland en niet in Scheveningen.
Scheveningen is ook best wel druk in de winter en ligt in stedelijk gebied, in tegenstelling tot HvH-Strand. Een lange lijn naar Scheveningen zou denk ik nog best wel het hele jaar door publiek trekken. Wat dat betreft had een doortrekking van lijn E naar Madurodam en Scheveningen nog best wel gekund (even afgezien van het feit of het wel tussen de huidige bebouwing past),
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Lekkere Kwal » wo 05 aug 2020, 19:41

^^ dat was een reële optie, maar afgehouden vanwege de kosten/batenanalyse. Simpelweg omdat een groot deel van de Scheveningse bezoekers uit Den Haag zelf komen en dan niet eerst naar Centraal gaan om een stukje de metro te pakken, zoals ik al zei, in HvH is daarentegen de stroom wel geconcentreerd. Je vangt dan alleen wat tramreizigers af uit lijn 9 en dan is zo'n trace wel erg duur.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door harry » wo 05 aug 2020, 20:15

Pino schreef: wo 05 aug 2020, 17:02Een langere lijn in stand laten voor alleen strandgangers gaat nooit werken: niet in Hoek van Holland en niet in Scheveningen.
Maar kennelijk wel in Zandvoort. Ook zónder circuit.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door harry » wo 05 aug 2020, 20:18

Jackbauer1350 schreef: di 04 aug 2020, 21:55 Hectometerpaaltjes met S-nummer. Vreemd genoeg in geel N-schildje in plaats van de bekende spoel.
De gemeente Den Haag vindt dat dit zo hoort:
Afbeelding
(Koningstunnel, feb. 2020)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Jackbauer1350 » wo 05 aug 2020, 20:27

^^ Daar had ik ze inderdaad ook al gezien. Maar het blijft wel apart om daarin af te wijken ten opzichte van de bewegwijzering.
Langs de Binnenring Parkstad Limburg staat de S100 wel met spoelsymbool op de hectometerbordjes.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Pino » wo 05 aug 2020, 20:54

harry schreef: wo 05 aug 2020, 20:15
Pino schreef: wo 05 aug 2020, 17:02Een langere lijn in stand laten voor alleen strandgangers gaat nooit werken: niet in Hoek van Holland en niet in Scheveningen.
Maar kennelijk wel in Zandvoort. Ook zónder circuit.
Terecht punt. Hoewel ook op de Zandvoortlijn klachten over de lege treinen nooit heel ver weg zijn geweest. Omdat Zandvoort lang is bediend door intercities, als veredeld afrangeer-station van Haarlem, waren het ook nog eens behoorlijk lange lege treinen. Maar misschien heeft juist dat intercity-verleden, tot aan internationale treinen naar Luxemburg aan toe, de Zandvoortlijn gered. En in latere jaren zal het besef zijn doorgedrongen dat de trein opheffen het verkeersinfarct op stranddagen alleen nog maar zou vergroten. Dat is een probleem dat in zowel Scheveningen als Hoek van Holland minder speelt, lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 05 aug 2020, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door verfmeer95 » wo 05 aug 2020, 20:58

^^ In Hoek van Holland is er net een nieuwe weg geopend zodat verkeer vanaf de N223 naar het strand niet dwars door het dorp moet. En die N223 ligt er ook pas kort. 10 jaar geleden moest al het verkeer over de N220 en was het vanaf Maassluis al aanschuiven.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Willem » wo 05 aug 2020, 21:05

De N223 ligt er mede vanwege de veerhaven. Daardoor is er ook in de wintermaanden nog het nodige verkeer.
Zonder de boot naar Engeland zou het denk ik niet rendabel zijn om een weg aan te leggen die eigenlijk alleen in de zomermaanden nut heeft.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Pino » wo 05 aug 2020, 23:01

Dat laatste stukje N223 was enorm laaghangend fruit. Het zou bizar zijn om die doortrekking niet plaats te laten vinden, ook al was het een separaat project naast de N223 oostelijk van Hoek van Holland (ik meen omdat het is gecombineerd met ombouw van het laatste stuk Hoekse Lijn). Hij heeft ook breder nut dan het strand alleen.

De oude N220 heb ik als kind vaak mee mogen maken op weg naar het strand (al sloegen wij dan rechtsaf naar ‘s Gravenzande). Dat kon goed vol staan, maar was naar mijn gevoel op de schaal van een stranddag overkomelijk. Ik meen dat de N223 er vooral moest komen omdat de Maasdijk helemaal niet geschikt was voor de hoeveelheid vrachtverkeer die het te verwerken kreeg, minder om strand-drukte.

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Riis » do 06 aug 2020, 6:40

Leuk topic om zo te lezen. Zo zie je ook maar hoe het gedachtegoed in de loop der jaren veranderd. Het Prins Bernardviaduct liep inderdaad tot aan het Spui, tegenwoordig is het Spui zelf natuurlijk helemaal auto-vrij. En de komende jaren wordt het viaduct verder gesloopt om ruimte te maken voor nieuwe bouw. De helft van het viaduct wordt gesloopt (vanaf het busplatform richting de stad) en van de 2x2 die er nu ligt zal een 1x1 worden.

Wellicht kijken we over 20 jaar ook anders tegen de Rotterdamsebaan aan als het gebied is getransformeerd tot een woonwijk.

Het nut van de tunnel is al vaker besproken, ik verwacht dat de drukte in Voorburg/Rijswijk niet erg zal verminderen (als je in Rijswijk of Voorburg woont zul je toch nog steeds over de Hoornbrug of over de Westvlietweg gaan), en dat de Neherkade nog niet geschikt is om al dit verkeer te verwerken. De kruising met de Rijswijkseweg is verschrikkelijk als er binnen korte tijd een aantal trams en bussen oversteken. Dan sta je met pech al bij de McDonalds in de Binckhorst op het stoplicht te wachten. En dat is dan zonder Rotterdamsebaan.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Lekkere Kwal » do 06 aug 2020, 11:41

Ik meende ooit opgevangen te hebben dat ook die kruising op de nominatie staat om ondertunneld te worden, net als verderop al is gebeurd.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Basjuh1981 » do 06 aug 2020, 13:23

Riis schreef: do 06 aug 2020, 6:40 tegenwoordig is het Spui zelf natuurlijk helemaal auto-vrij.
Het stuk tussen Uilebomen en Ammunitiehaven kun je gewoon met de auto komen.
Riis schreef: do 06 aug 2020, 6:40 en dat de Neherkade nog niet geschikt is om al dit verkeer te verwerken. De kruising met de Rijswijkseweg is verschrikkelijk als er binnen korte tijd een aantal trams en bussen oversteken. Dan sta je met pech al bij de McDonalds in de Binckhorst op het stoplicht te wachten. En dat is dan zonder Rotterdamsebaan.
Ik heb dat stuk wel een behoorlijk aantal keren in de avondspits gereden, maar ik heb maar een enkele keer meegemaakt dat het vanaf de McDonalds vaststond. De meeste keren kun je prima doorrijden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Peter » do 06 aug 2020, 17:49

Lekkere Kwal schreef: do 06 aug 2020, 11:41 Ik meende ooit opgevangen te hebben dat ook die kruising op de nominatie staat om ondertunneld te worden, net als verderop al is gebeurd.
Dat was het originele plan. Toen was de Rijswijkse weg nog 2+2 en S107
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Lekkere Kwal » do 06 aug 2020, 19:39

^^ ik bedoel denk ik wat anders. De Neherkade is ondertunneld bij de Slachthuisstraat, omdat daar enkel de doorgaande stroom substantieel is. Datzelfde speelt nu al bij de genoemde kruising, en dat wordt alleen maar erger bij de geopende Rotterdamsebaan. Dus de rol van de Rijswijkseweg is juist daar niet een directe aanleiding voor, het is de groei voor de S200 S100 in doorgaande richting, wat eenzelfde ondertunneling aan zou pakken. De rest van de infrastructuur zou daar min of meer hetzelfde blijven, dus een bovengrondse Rijswijkseweg met een haarlemmer naar de Neherkade.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op vr 07 aug 2020, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door harry » vr 07 aug 2020, 0:00

Lekkere Kwal schreef: do 06 aug 2020, 19:39het is de groei voor de S200 in doorgaande richting
S100.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Chris » vr 07 aug 2020, 13:19

Het gele S107 hectometerpaaltje in de tunnel:

Afbeelding
Testen by Rotterdamsebaan, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door GuteFahrt » vr 14 aug 2020, 17:19

We zijn alweer een week verder, maar ik kwam nog dit item tegen van omroep West met een filmpje erbij. Mogelijk aardig te bekijken.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/409041 ... r-Den-Haag
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Jackbauer1350 » za 22 aug 2020, 19:50

Palance schreef: wo 05 aug 2020, 7:33 Ik zie daar ergens (A4/A13) staan ipv (A4)(A13) (of de variant zinder haakjes). Is die schuine streep weer een nieuwe uitvinding voor de separatie van wegnummers?
Te lezen als A4 of A13 misschien?
De S107 komt in :KP: Ypenburg direct op de A13 uit waarover je naar Rotterdam-Noord kan, dan kom je niet op de A4. Maar via de A4 kan je dan wel weer naar het westelijke deel of havengebied van Rotterdam rijden. Daar is dan de A13 niet relevant.
Als er geen "/" tussen staat zou men het mischien als Rotterdam via de A4 en vervolgens A13 kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Chris » wo 26 aug 2020, 15:33

Binckhorst-zijde:

Afbeelding

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Riis » ma 31 aug 2020, 11:29

Mooi hoor, ben wel benieuwd waar de tram dan nog tussen komt te liggen.

Plaats reactie