Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Chris » wo 05 aug 2020, 15:09

De trajectcontrole op de N351 tussen Oldeberkoop en Wolvega. Hij staat nog als testfase op de borden, maar Waze geeft hem al aan als actieve trajectcontrole.

Afbeelding
N351 Oosterwolde - Wolvega 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N351 Oosterwolde - Wolvega 16 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N351 Oosterwolde - Wolvega 19 by European Roads, on Flickr

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door SnarfFlevoland » wo 05 aug 2020, 17:27

De camera's lijken wel wat op het Georgische systeem, alleen zijn ze hier beduidend opvallender aanwezig. Komen de boetes dan ook snel binnen of kan dat een aantal weken tot maanden duren? Een direct bericht per SMS dat je moet betalen zal wel nog niet gaan denk ik? ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo » wo 05 aug 2020, 19:01

^^ Het duurt gemiddeld ongeveer anderhalf tot twee weken voordat je de bekeuring op je mat vindt. Ook bij trajectcontrole. De betaaltermijn bedraagt ruwweg twee maanden. En nee, je krijgt geen SMS. ;)

Het zou mij overigens niet verbazen als de trajectcontrole al in bedrijf is en dus overtreders vastlegt, hoewel het bord iets anders beweert.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » wo 05 aug 2020, 19:10

^^ Onderschat Leeuwarden niet, de naheffing heb je binnen een week in huis...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » do 06 aug 2020, 1:25

Hajo schreef: wo 05 aug 2020, 19:01 Het zou mij overigens niet verbazen als de trajectcontrole al in bedrijf is en dus overtreders vastlegt, hoewel het bord iets anders beweert.
Kunnen ze best doen, maar dan gaat er een dikke streep doorheen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

R-R-L
stadsweg
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door R-R-L » do 06 aug 2020, 10:36

Hajo schreef: wo 05 aug 2020, 19:01 Het zou mij overigens niet verbazen als de trajectcontrole al in bedrijf is en dus overtreders vastlegt, hoewel het bord iets anders beweert.
Die op de N325 hangt er al maanden, sinds het laatste bericht over uitstel van inschakeling is het al maanden stil. Borden zijn nog afgeplakt, al is een groot deel van het tape al weg. Vooralsnog geen post uit Leeuwarden gehad *klopt af*

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo » do 06 aug 2020, 11:41

Attietattie schreef: do 06 aug 2020, 1:25
Hajo schreef: wo 05 aug 2020, 19:01 Het zou mij overigens niet verbazen als de trajectcontrole al in bedrijf is en dus overtreders vastlegt, hoewel het bord iets anders beweert.
Kunnen ze best doen, maar dan gaat er een dikke streep doorheen.
Zeker. Maar moet je denk ik wel even terug rijden om dat bord trajectcontrole met "testfase" op de foto te zetten. Als bewijs. ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » do 06 aug 2020, 12:03

^^ Je moet gewoon altijd een dashcam hebben meedraaien, speciaal voor dit soort gevallen. Dan heb je je dashcam in één keer, of misschien zelfs in veelvoud, terugverdiend.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

R-R-L
stadsweg
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door R-R-L » do 06 aug 2020, 12:21

^^
Ik had altijd het idee dat het overtrokken was, maar sinds me een bon aangenaaid is ben ik heel blij met het ding. Hoop toch dat de beelden de rechter overtuigen om mijn geld terug te krijgen, dan heeft de dashcam zichzelf weer terugverdiend.

Ook handig om te achterhalen waarom ik een paar maanden geleden een flitser gemist heb. Bus niet te zien en zelfs op de beelden de camera amper zichtbaar. Geen wonder dat die flitser zo vaak aan- en afgemeld was die dag.
Rekening houden met dat ik vroeg of laat eens gesnaaid zou worden voor negeren van de 100 kmu. Dat die op dag 1 dat ik weer een afspraak buiten de deur had pakte was wel heel snel.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Schelpenpaadje » ma 10 aug 2020, 16:29

De trajectcontrole op de N351 tussen Wolvega en Oosterwolde wordt op 17 augustus ingeschakeld:
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/9823 ... 7-augustus

Het bericht vermeldt dat het de vierde trajectcontrole is die wordt geactiveerd op een N-weg en dat de trajectcontrole op de N381 tussen Drachten en Emmen nog niet actief is (datum inwerkingstelling wordt niet genoemd)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Chris » ma 10 aug 2020, 16:33

^^ De andere drie;

* N414 Eembrugge - Bunschoten, gestart op 24 februari
* N639 Chaam - Baarle-Nassau, gestart op 7 juli
* N787 Brummen - Eerbeek, gestart op 17 juni

Bron: OM

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Steyn_E » di 11 aug 2020, 13:40

Onvoorstelbaar dat de N381 hiervoor is geselecteerd. Ga handhaven op wegen zonder rijbaanscheiding AUB. Dit is gewoon een ordinaire cashgrab. Als volgende dan maar de N31, N33 bij Assen, N261 tussen Tilburg en Waalwijk en de N279 tussen Den Bosch en Veghel? Oh en dat stuk N323 over de PWA-brug is ook wel erg uitnodigend. Lekker cashen met >20.000 mvt/etm op wegen die tot het minst gevaarlijke wegtype behoren (gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse aansluitingen).

Ga boeven vangen (lees: surveilleren en de echte verkeershufters er tussenuit pikken) is hier wat mij betreft absoluut van toepassing. :down:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jackbauer1350 » di 11 aug 2020, 19:32

^^ Tja, de N201 bij Aalsmeer/Uithoorn, N205 en N230 hebben inmiddels ook trajectcontrole al dan niet in testfase. Allen 2x2 wegen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door DjIdee » wo 12 aug 2020, 7:30

N381 is geselecteerd op basis van geconstateerde overtredingen en ongevalscijfers van de afgelopen jaren.

Dat de N381 toen nog via een ander trace liep, met een veel hoger risico en een stevig handhavingsregime met flitsers deed er niet meer toe.

Daarnaast bleek kort na opening ook uit lusdata op nieuwe traject dat de 100 veelvuldig overschreden werd en er 2x een eenzijdige klapper is geweest, dus toen had men alle 'feiten' om toch gewoon door te zetten. B(

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 aug 2020, 9:21

Man gaat wonen in nieuwbouw langs een gedegradeerde autosnelweg die nog steeds 2x2 rijstroken heeft en de verbinding tussen twee grote steden vormt, en klaagt vervolgens over hardrijders en plaatst een zelfgemaakte nepflitser:

Sjaak is hardrijders voor zijn huis beu en maakt een nep-flitspaal: ‘Ben dat lawaai spuugzat’ (Premium-artikel, indien nodig in incognito-modus openen)

Deze uitspraak ook:

"Als ik met mijn vinger over de voordeur veeg, komt er allemaal zwart stof af. Van de voorbijrijdende auto’s. We willen graag trajectcontrole. Daar blijf ik me voor inzetten."

Alsof er met een trajectcontrole ineens geen zwart stof op zijn voordeur zal zitten...

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door CasablancaMarocco » wo 12 aug 2020, 9:27

Als die meneer in een 30 km zone zou wonen, had hij vast wel weer een krant benadert dat iedereen met 'minstens 60 voorbij komt'

Ik ben niet echt voorstander van al die trajectcontroles, als je ziet wat voor uitgebreid netwerk in Vlaanderen ligt.. Ik hoop niet dat we die kant opgaan.

Stender
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 15:12

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Stender » wo 12 aug 2020, 10:56

Mooi toch; naast een drukke weg gaan wonen en dan klagen dat je naast een drukke weg woont.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 aug 2020, 11:32

^^ Hij klaagt over de geluidsoverlast door hardrijders. In de praktijk wordt hier misschien rond de 60 km/u gereden, met 70 rij je al harder dan de meeste anderen. Ik vraag me af hoe sterk de geluidsoverlast af zou nemen als iedereen strikt 50 zou rijden. Vermoedelijk niet heel veel.

Nu kan iedereen die daar een huis koopt ook wel zien en zelf inschatten dat hier wel wat harder dan 50 wordt gereden, dus dat zal toch niet helemaal onverwacht komen. Het is immers de doorgaande weg tussen Arnhem en Nijmegen. Verder ligt pal langs die weg een spoorlijn waar vier sprinters en zes Intercity's per richting per uur langs komen (dus twintig reguliere treinen per uur), maar daar hoor ik meneer dan weer niet over. Terwijl die ook niet echt stil zullen zijn.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door captain007 » wo 12 aug 2020, 11:46

^^ Verschil is wel dat de spoorlijn nog geluidsschermen heeft. De weg niet. Een andere oplossing is dus gewoon geluidsschermen plaatsen. Alleen zullen de bewoners dan vermoedelijk weer gaan zeuren over het uitzicht. Kortom je kan het in dit soort gevallen nooit goed doen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 aug 2020, 12:03

Er zijn gewoon geluidsnormen. Ik vraag me af of die op deze plek overschreden worden.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Basjuh1981 » wo 12 aug 2020, 12:12

captain007 schreef: wo 12 aug 2020, 11:46 ^^ Verschil is wel dat de spoorlijn nog geluidsschermen heeft. De weg niet. Een andere oplossing is dus gewoon geluidsschermen plaatsen.
Of de huizen beter isoleren. Pas als ik het keukenraam of de voordeur open doe hoor ik het verkeer wat hier voorlangs rijd, inclusief een paar keer per uur bus 21 van de HTM.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 aug 2020, 12:19

^^ Het zijn vrij nieuwe huizen daar, isolatie lijkt me niet direct het probleem te zijn.

Maar het verschilt ook van persoon tot persoon. De ene persoon kan heel slecht tegen geluid en ervaart bijna alles als geluidsoverlast, de andere persoon kan veel meer tolereren. Mij lijkt het dat als je slecht tegen geluid kan, je beter niet langs een drukke 2x2-weg tussen twee grote steden kan gaan wonen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » wo 12 aug 2020, 13:23

Het gaat hem ook om de uitstoot. Daar doet isolatie niet veel tegen.

Ik ben het voor 100% met hem eens. Ik zou daar ook niet willen wonen. Maar dat heb ik zelf al opgelost, door er niet te gaan wonen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Stender
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 15:12

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Stender » wo 12 aug 2020, 13:28

Een flitspaal is niet direct een oplossing voor minder uitstoot. Men remt af (fijnstof) en trekt daarna weer op (uitstoot vanuit de uitlaat).

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door captain007 » wo 12 aug 2020, 13:50

Coen Tunnel schreef: wo 12 aug 2020, 12:19 Het zijn vrij nieuwe huizen daar, isolatie lijkt me niet direct het probleem te zijn.
Kan uit ervaring zeggen dat je binnen daar bar weinig hoort van het verkeer. En daarnaast zit er ook nog wel wat afstand tussen de huizen en de weg. Het is niet zo dat de gevels op een paar meter afstand van de weg staan. Daar ligt nog een smalle groenstrook, parkeervakken, een parallelweg en een stoep tussen. Ideaal nee, maar ook niet onoverkoomlijk. Ik denk dat het zelfs nog erg meevalt als je kijkt naar andere steden. Dit is dan nog "ruim" opgezet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Chris » wo 12 aug 2020, 14:14

Huizen horen m.i. niet zo dicht op een weg met die functie te staan. De weg is weliswaar formeel maar een 50 km/h weg, maar de intensiteiten en functie van de weg benaderen meer dat van een autosnelweg (wat het vroeger ook was). Het is één van de belangrijkste invalswegen van Nijmegen, plus dat het de voornaamste wegverbinding is tussen twee van de 15 grootste steden in Nederland.

Het huis van deze meneer en dat van zijn buren is gewoon gebruikt om een verblijfsfunctie af te dwingen in een omgeving waar transport en mobiliteit dominant is.

De situatie had beter anders ontwikkeld kunnen zijn, de N325 een autoweg op 70 km/h, de huizen verder van de weg met groen en een geluidswal ertussen. Dit is typisch vanuit een soort ideologisch wensdenken ontwikkeld waar het belang van de omwonenden ondergeschikt is geweest aan de wens om een weg af te waarderen. Als leefomgeving daar werkelijk zo belangrijk was dan hadden ze het niet zo dicht op zo'n drukke weg moeten bouwen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Basjuh1981 » wo 12 aug 2020, 14:29

Coen Tunnel schreef: wo 12 aug 2020, 12:19 ^^ Het zijn vrij nieuwe huizen daar, isolatie lijkt me niet direct het probleem te zijn.
Ik zie het staan in zowel GM als in jouw eerdere bericht (zal ik wel weer over heen gelezen hebben :facepalm: )
Coen Tunnel schreef: wo 12 aug 2020, 12:19 Mij lijkt het dat als je slecht tegen geluid kan, je beter niet langs een drukke 2x2-weg tussen twee grote steden kan gaan wonen.
Dan is het denk ik verstandiger om in een klein dorpje te gaan wonen ergens in de noordelijke of oostelijke provincies ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 aug 2020, 14:30

^^ Ja, ga dan maar in Drenthe in een hutje op de hei wonen. :duck:
Chris schreef: wo 12 aug 2020, 14:14 Huizen horen m.i. niet zo dicht op een weg met die functie te staan. De weg is weliswaar formeel maar een 50 km/h weg, maar de intensiteiten en functie van de weg benaderen meer dat van een autosnelweg (wat het vroeger ook was). Het is één van de belangrijkste invalswegen van Nijmegen, plus dat het de voornaamste wegverbinding is tussen twee van de 15 grootste steden in Nederland.

Het huis van deze meneer en dat van zijn buren is gewoon gebruikt om een verblijfsfunctie af te dwingen in een omgeving waar transport en mobiliteit dominant is.

De situatie had beter anders ontwikkeld kunnen zijn, de N325 een autoweg op 70 km/h, de huizen verder van de weg met groen en een geluidswal ertussen. Dit is typisch vanuit een soort ideologisch wensdenken ontwikkeld waar het belang van de omwonenden ondergeschikt is geweest aan de wens om een weg af te waarderen. Als leefomgeving daar werkelijk zo belangrijk was dan hadden ze het niet zo dicht op zo'n drukke weg moeten bouwen.
Helemaal mee eens, maar die huizen staan er nu eenmaal, en de mensen die er zijn gaan wonen wisten waar ze gingen wonen. Hun eigen gemeente wilde dit zelf.
captain007 schreef: wo 12 aug 2020, 13:50Kan uit ervaring zeggen dat je binnen daar bar weinig hoort van het verkeer. En daarnaast zit er ook nog wel wat afstand tussen de huizen en de weg. Het is niet zo dat de gevels op een paar meter afstand van de weg staan. Daar ligt nog een smalle groenstrook, parkeervakken, een parallelweg en een stoep tussen. Ideaal nee, maar ook niet onoverkoomlijk. Ik denk dat het zelfs nog erg meevalt als je kijkt naar andere steden. Dit is dan nog "ruim" opgezet.
Maar dit weet je toch ook al wanneer je besluit om daar te gaan wonen? Ik bedoel: dit zie je toch als je daar gaat kijken voor je besluit te kopen of huren? Hier kies je toch zelf voor? Dit is niet anders dan die mensen die in Badhoevedorp gaan wonen en vervolgens lopen te klagen dat ze de vliegtuigen van Schiphol horen. Ja hè hè, wat verwacht je dan?

Deze man woont zo te zien aan de Edith Piafstraat. Van gevel tot de rijbaan kom ik dan even snel gemeten op zo'n 22 meter afstand. Dat is zeker niet ideaal, maar dat kan inderdaad slechter.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door RSK » wo 12 aug 2020, 16:18

captain007 schreef: wo 12 aug 2020, 11:46 ^^ Verschil is wel dat de spoorlijn nog geluidsschermen heeft. De weg niet. Een andere oplossing is dus gewoon geluidsschermen plaatsen. Alleen zullen de bewoners dan vermoedelijk weer gaan zeuren over het uitzicht. Kortom je kan het in dit soort gevallen nooit goed doen...
De plaatsing van geluidsschermen is voor mij altijd een raadsel geweest. Zo zijn er geluidsschermen geplaatst langs de A27 toen die verbreed werd tussen Utrecht en Hilversum. Echter achter die geluidsschermen ligt de spoorlijn. Als je dan tóch bezig bent, lijkt het me nuttiger om zo'n scherm neer te zetten aan de andere kant van het spoor.

Neemt niet weg dat de constatering dat je met een snelheidscontrole de ervaren hinder hier niet gaat oplossen in mijn optiek de juiste is. Dit kan de gemeente zwaar worden aangerekend als je het mij vraagt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Durashift » wo 12 aug 2020, 21:05

Nou ja, van sommige forummers dient dit stuk weg 70 km/h te worden ;)

Naar mijn beeld rijdt het verkeer daar, overdag, best wel netjes 50 km/h ~ 60 km/h..
Het zal in de rustige uren wel wat sneller zijn ja..

Aan de westelijke kant van het spoor is het een stuk rustiger, wordt ook e.e.a gebouwd maar er zit ook een zandwinning in de weg..

Ik weet niet of een geluidscherm voor de huizen gaat helpen.. naar mijn ervaring met het wonen achter een scherm in Maarssenbroek is het toch ook wel het geluid dat je, bij een bepaalde wind, juist hoort vanuit het moment dat het geluidsscherm ophoudt.

Dus, het zou mij niet verbazen als die meneer vooral het lawaai tussen Ressen en de wijkgrens hoort (dus dat stuk langs de bioscoop ..)
Maar ja, daar zal wel niet veel gebouwd gaan worden, want dat zal wel natuur moeten blijven?
Aan die waterrand wordt wel een straatje met speciale huizen (vrije kavel) nu gebouwd. Met een westenwind kunnen die mensen wel eens de A325 horen.. vrees ik. :woop:

Plaats reactie