Grosseto - Le Pouzin (F)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Durkdjenn
zandpaadje

Grosseto - Le Pouzin (F)

Bericht door Durkdjenn » do 06 aug 2020, 19:06

Na een weekje relaxen in Toscane vertrekken mijn vriendin en ik a.s. zaterdagochtend weer naar NL. Echter willen we graag overnachten in het Franse Le Pouzin (iets met jeugdsentiment en geen haast om naar huis te gaan). We hebben weinig voorkeuren voor een bepaalde route, maar als enige wens hebben we dat we zo min mogelijk in de file willen staan (om persoonlijke redenen m.b.t. eerdere ervaringen).

De routes via Nice / Avignon, via Cuneo / Gap en via Turijn / Grenoble die door Google gesuggereerd worden zijn voor ons alledrie prima, maar ook alternatieven of aanvullingen hierop zijn welkom!

Kortom; we hebben de tijd, rijden graag door en zijn niet afhankelijk van een caravan of kinderen. 8-)

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Grosseto - Le Pouzin (F)

Bericht door Coen Tunnel » do 06 aug 2020, 19:13

^^ De meest voor de hand liggende routes zijn via Turijn en Grenoble, of via Nice en Avignon. Via Cuneo en Gap heb je een heel stuk over secundaire wegen. Het is 80 km korter en het zal grotendeels filevrij zijn, maar lekker doorrijden zal het ook niet zijn. Het zal best intensief zijn als je dan in één dag van Grosseto naar Le Pouzin rijdt.

Via Turijn en Grenoble zal qua tol duurder zijn, omdat je door de dure Fréjustunnel komt. Ik zou voor de route via Genua, Nice en Avignon kiezen, maar vooral ook vanwege de mooie uitzichten vanaf de Italiaanse A10 en Franse A8.

Je hoeft je keuze pas bij Genua te maken, dus het loont de moeite om even voor Genua bv. Google Maps te checken voor actuele verkeersinformatie. Dan kun je altijd nog beslissen voor een andere route bij grote verkeersproblemen.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » do 06 aug 2020, 19:43

Zijn er in Genua niet nog altijd grote verkeersproblemen door die afgesloten tunnels?
Om de files daar te vermijden zou je dan via Parma kunnen rijden. Je zit dan alleen wel direct aan de route via Turijn vast.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op do 06 aug 2020, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 06 aug 2020, 19:44

Het is wel minder dan vorige maand, maar het is nog niet helemaal voorbij.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 aug 2020, 20:49

verfmeer95 schreef:
do 06 aug 2020, 19:43
Om de files daar te vermijden zou je dan via Parma kunnen rijden. Je zit dan alleen wel direct aan de route via Turijn vast.
Afhankelijk van waar je bij Grosseto zit, kun je dan ook nog doorsteken over Grosseto-Siena-Firenze ipv over Parma. De route over Turijn lijkt me landschappelijk de minste, maar wel het meest relaxte rijden en de kleinste kans op grote files.

De binnendoorroute Cuneo-Gap trekt me landschappelijk niet zo heel snel. Wat eventueel wel een optie kan zijn als je toch de tijd wilt nemen, is het om vanaf Turijn de Montgenevre te nemen in plaats van de Frejustunnel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 06 aug 2020, 21:02

Pino schreef:
do 06 aug 2020, 20:49
De binnendoorroute Cuneo-Gap trekt me landschappelijk niet zo heel snel.
Een mooie route en leuk om te rijden, maar het lijkt mij ongeschikt om bij deze trip in te passen. Via de snelste route praat je al over 850 kilometer en zeker 9 - 10 uur rijden. Dan zit je niet te wachten om dat op te rekken met 330 kilometer (!) over secundaire wegen door de Alpen.

Het is makkelijk om de afstanden op dit soort routes te onderschatten vanuit Nederlands oogpunt. Grosseto - Le Pouzin is zelfs iets verder dan Maastricht - Le Pouzin.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » do 06 aug 2020, 21:10

Pino schreef:
verfmeer95 schreef:
do 06 aug 2020, 19:43
Afhankelijk van waar je bij Grosseto zit, kun je dan ook nog doorsteken over Grosseto-Siena-Firenze ipv over Parma. De route over Turijn lijkt me landschappelijk de minste, maar wel het meest relaxte rijden en de kleinste kans op grote files.
Vanaf Firenze kom je dan via Bologna toch weer bij Parma uit? Als je voor de route via Parma gaat zijn er inderdaad twee opties: Via Firenze-Bologna en via Piza-La Spezia, waarbij die eerste 20 minuten langzamer is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 06 aug 2020, 22:06

Pino schreef:
Een lekker rustige route, maar wel veel meer afslaan, daar waar je op de route via Nice en Avignon eigenlijk nadat je bij Genua de A10 bent opgereden gewoon rechtdoor kan blijven rijden en geen zaken als een enkelbuizige tunnel en een substandaard (Grenoble) hebt.

De route via Nice en Avignon heeft in Frankrijk ook grotendeels 2x3 rijstroken, en dat rijdt ook wel weer prettig.

Voor beide routes is heel wat te zeggen, maar in een filevrije situatie zou ik zeker via Genua, Nice en Avignon rijden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 aug 2020, 22:35

verfmeer95 schreef:
do 06 aug 2020, 21:10
Vanaf Firenze kom je dan via Bologna toch weer bij Parma uit?
Heb je natuurlijk gelijk in. Ik associeer de plaats Parma echter direct met de A15; voor een route over de A1 is het nu niet een plaats waar je direct aan denkt. 8-)