[B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Willem » vr 20 dec 2019, 10:09

^^ Komt er dan zo'n zelfde soort constructie als er nu al in Boom ligt?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door vynkce » vr 20 dec 2019, 10:30

Gelijkaardig zal het waarschijnlijk wel worden inderdaad, maar de details zijn nog niet bekend: https://wegenenverkeer.be/projecten/ond ... punten-a12

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Alfa » vr 20 dec 2019, 21:32

Ook de overbrugging van de kruispunten is een optie, analoog aan de N31 in Brugge. Dat is vast veel goedkoper.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door vynkce » do 07 mei 2020, 12:23

Ik heb de afgelopen weken de intensiteiten van de A12 op de Wegenwiki aangevuld met de jaren 2013, 2015 en 2019.
Hier rechtstreeks te raadplegen: https://www.wegenwiki.nl/A12_(Belgi%C3% ... ensiteiten

Enkele vaststellingen voor de A12 (beide richtingen, werkdag/schooldag):
- Drukste wegvak 2019: Meise - Strombeek-Bever met dagelijks gemiddeld 79100 voertuigen
- Rustigste wegvak 2019: Aartselaar - Schelle met dagelijks gemiddeld 40400 voertuigen (Er zijn parallelwegen!)

Evolutie: Sinds 2013 zien we weinig evolutie tussen Antwerpen en Boom. De intensiteiten schommelen hier wat op en neer. Tussen Boom en Brussel zien we globaal wel een toename van het verkeer.

Reinhard
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 22:23
Locatie: Overmere

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door Reinhard » do 06 aug 2020, 10:33

Een Autosnelweg met verkeerslichten :nuts: het kan aleen in België
Waarom maakt men van deze A12 eens een volwaardige Autsnelweg ? En niet in stukjes en onafgewerkte brokjes en stukjes zoals nu
Autobahn for ever

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door Pino » do 06 aug 2020, 10:45

Nooit. Die volwaardige autosnelweg is er allang. Dat is de E19 langs Mechelen. Dat de A12 als voormalige hoofdroute er nog relatief goed bij ligt, met 2x2 en lange stukken zonder gelijkvloerse kruising, dat is de echte zeldzaamheid hier. Naast het A-nummer tussen Antwerpen en Londerzeel. Ik voorzie eerder dat ze dat stuk Antwerpen-Londerzeel nog eens echt afwaarderen tot gewestweg met maximumsnelheid 90 en een N-nummer dan dat we het omgekeerde scenario van uitbouw nog meemaken. Als het niet Antwerpen-Meise wordt, want Londerzeel-Meise kent weliswaar geen stoplichten meer, maar wel zeer substandaard aansluitingen die ivm lokale ontsluiting niet zo snel kunnen worden opgeruimd.

Het is ook niet dat er iemand op zit te wachten dat doorgaand verkeer Antwerpen-Brussel van de A12 gebruik maakt.
Laatst gewijzigd door Pino op do 06 aug 2020, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door Lekkere Kwal » do 06 aug 2020, 10:49

Reinhard schreef: do 06 aug 2020, 10:33 Een Autosnelweg met verkeerslichten :nuts: het kan aleen in België
A59 bij Hooipolder heeft toch echt een verkeerslicht. En in wezen ook de A7 bij Groningen maar die is daar 'even' N7. Net als bij de A2 in Maastricht voodat de KWA-tunnel werd geopend.
Waarom maakt men van deze A12 eens een volwaardige Autsnelweg ? En niet in stukjes en onafgewerkte brokjes en stukjes zoals nu
Het is eigenlijk de vraag waarom dit niet gewoon een expresweg is, en die gaat het misschien wel worden op de lange termijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door Rein » do 06 aug 2020, 12:07

^^ En in Nederland hebben we ook talloze bruggen in rijkswegen die zo nu en dan opengaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door Pino » do 06 aug 2020, 12:49

^^ Toch is zo'n eenmalige mogelijke stop als een beweegbare brug of een Knooppunt Hooipolder niets vergeleken met de serie gelijkvloerse kruisingen met stoplicht op de A12 ten zuiden van Antwerpen. Op alles waar wij in Nederland zoiets hadden, ging het autosnelwegnummer eraf en kwam er een N-nummer voor in de plaats (een element waarop ons nummersysteem natuurlijk ook is voorbereid, in tegenstelling tot de Belgische nummering). Ik denk zelfs dat je in heel Europa geen weg met een autosnelwegnummer zult vinden met zo'n serie stoplichten erin. Maar goed, dat maakt het gebruikte wegnummer dan toch het voornaamste probleem van dit wegvak. Je ziet in zoverre mooi dat een wegnummer toch verwachtingen schept en, als de weg niet aansluit bij die verwachtingen, weggebruikers wat ontstemd kunnen raken. Iets dat trouwens niet alleen geldt voor deze serie stoplichten; bij de enkelbaans stukken van Duitse A-wegen als de A60 of de A62 heb ik het ook. En in Zwitserland zit zelfs de weeffout in het nummeringssysteem dat niet-autosnelwegen een A-nummer kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door paolie » do 06 aug 2020, 14:18

Pino schreef: do 06 aug 2020, 12:49 ^^ Toch is zo'n eenmalige mogelijke stop als een beweegbare brug of een Knooppunt Hooipolder niets vergeleken met de serie gelijkvloerse kruisingen met stoplicht op de A12 ten zuiden van Antwerpen. Op alles waar wij in Nederland zoiets hadden, ging het autosnelwegnummer eraf en kwam er een N-nummer voor in de plaats (een element waarop ons nummersysteem natuurlijk ook is voorbereid, in tegenstelling tot de Belgische nummering). Ik denk zelfs dat je in heel Europa geen weg met een autosnelwegnummer zult vinden met zo'n serie stoplichten erin. Maar goed, dat maakt het gebruikte wegnummer dan toch het voornaamste probleem van dit wegvak. Je ziet in zoverre mooi dat een wegnummer toch verwachtingen schept en, als de weg niet aansluit bij die verwachtingen, weggebruikers wat ontstemd kunnen raken. Iets dat trouwens niet alleen geldt voor deze serie stoplichten; bij de enkelbaans stukken van Duitse A-wegen als de A60 of de A62 heb ik het ook. En in Zwitserland zit zelfs de weeffout in het nummeringssysteem dat niet-autosnelwegen een A-nummer kunnen krijgen.
Tsja, als je google maps gebruikt, krijg je op basis van dat kaartbeeld, inclusief doorlopend nummer A12 inderdaad een heel ander beeld van de weg dan dat je de good old Michelinkaart zou gebruiken:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door Vinny » vr 07 aug 2020, 7:23

Pino schreef: do 06 aug 2020, 12:49 ^^ Toch is zo'n eenmalige mogelijke stop als een beweegbare brug of een Knooppunt Hooipolder niets vergeleken met de serie gelijkvloerse kruisingen met stoplicht op de A12 ten zuiden van Antwerpen. Op alles waar wij in Nederland zoiets hadden, ging het autosnelwegnummer eraf en kwam er een N-nummer voor in de plaats (een element waarop ons nummersysteem natuurlijk ook is voorbereid, in tegenstelling tot de Belgische nummering). Ik denk zelfs dat je in heel Europa geen weg met een autosnelwegnummer zult vinden met zo'n serie stoplichten erin. Maar goed, dat maakt het gebruikte wegnummer dan toch het voornaamste probleem van dit wegvak. Je ziet in zoverre mooi dat een wegnummer toch verwachtingen schept en, als de weg niet aansluit bij die verwachtingen, weggebruikers wat ontstemd kunnen raken. Iets dat trouwens niet alleen geldt voor deze serie stoplichten; bij de enkelbaans stukken van Duitse A-wegen als de A60 of de A62 heb ik het ook. En in Zwitserland zit zelfs de weeffout in het nummeringssysteem dat niet-autosnelwegen een A-nummer kunnen krijgen.
Toen halverwege de jaren '80 in grote lijnen de huidige nummers zijn ingevoerd in België heeft men de A nummers ook menen te gebruiken voor 2x2 wegen die binnen afzienbare termijn zouden worden omgebouwd tot autosnelweg, waardoor de A 12 zijn nummer kon blijven houden. Echter volledig autosnelweg zal de weg niet meer worden vanwege de hoge kosten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6969
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door Wimpie25 » vr 07 aug 2020, 11:00

Een voorbeeld waar dit plan wel vervolledigd is geweest, is de A2.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door Willem » vr 07 aug 2020, 11:45

Heeft de N49 ook al vanaf de invoering van de huidige nummering het nummer A11 gehad?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » za 08 aug 2020, 13:29

Pino schreef: do 06 aug 2020, 12:49Ik denk zelfs dat je in heel Europa geen weg met een autosnelwegnummer zult vinden met zo'n serie stoplichten erin. Maar goed, dat maakt het gebruikte wegnummer dan toch het voornaamste probleem van dit wegvak. Je ziet in zoverre mooi dat een wegnummer toch verwachtingen schept en, als de weg niet aansluit bij die verwachtingen, weggebruikers wat ontstemd kunnen raken. Iets dat trouwens niet alleen geldt voor deze serie stoplichten; bij de enkelbaans stukken van Duitse A-wegen als de A60 of de A62 heb ik het ook. En in Zwitserland zit zelfs de weeffout in het nummeringssysteem dat niet-autosnelwegen een A-nummer kunnen krijgen.
Ik denk zelf dan nog aan de A-7 in Algeciras, waar je in totaal drie verkeerslichten tegenkomt. Dat zijn er niet zoveel als in Wilrijk en Aartselaar natuurlijk.

Iets oostelijker heeft de A-7 ook nog een deel tussen Torreguadiaro en Estepona, waar het nummer A-7 over een 2x2-weg met rotondes loopt. Dat komt volgens mij vooral omdat men de tolplichtige AP-7 en de tolvrije route goed wil onderscheiden, alleen dit deel van de A-7 tussen Torreguadiaro en Estepona is wel erg substandaard.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 08 aug 2020, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Pino » za 08 aug 2020, 13:41

^^ Dat zijn stukken waar de A-7 ook witte bewegwijzering heeft toch? Niet dat dat in de voorbereiding helpt met het besef dat je zoiets zult krijgen, maar tenminste wel als je daar bent.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door Vinny » za 08 aug 2020, 13:59

Willem schreef: vr 07 aug 2020, 11:45 Heeft de N49 ook al vanaf de invoering van de huidige nummering het nummer A11 gehad?
Een heel goede vraag, waar ik helaas het antwoord schuldig op moet blijven. Voor de hernummeringsoperatie in de jaren '80 was het een driecijferige N weg (N 617 ofzo, maar kan dat nu niet zo snel terugvinden). Begin jaren '90 stonden de eerste wegwijzers in Antwerpen met het nummer A 11 er al rondom het knooppunt met de R 2.

Ik heb zelf sterk het idee dat de ambtenaren die in de jaren '80 de wegnummering hadden ontworpen er eigenlijk vanuit gingen dat A nummers niet op de bewegwijzering gebruikt zouden worden; en slechts een administratief karakter zouden hebben. Het verschil tussen de A 11 en de A 12 is natuurlijk wel dat de A 12 daarvoor als wegnummer al bestond.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO][A012] Brussel - Boom - Antwerpen

Bericht door Alfa » za 08 aug 2020, 14:11

Pino schreef: do 06 aug 2020, 10:45 Nooit. Die volwaardige autosnelweg is er allang. Dat is de E19 langs Mechelen. Dat de A12 als voormalige hoofdroute er nog relatief goed bij ligt, met 2x2 en lange stukken zonder gelijkvloerse kruising, dat is de echte zeldzaamheid hier. Naast het A-nummer tussen Antwerpen en Londerzeel. Ik voorzie eerder dat ze dat stuk Antwerpen-Londerzeel nog eens echt afwaarderen tot gewestweg met maximumsnelheid 90 en een N-nummer dan dat we het omgekeerde scenario van uitbouw nog meemaken. Als het niet Antwerpen-Meise wordt, want Londerzeel-Meise kent weliswaar geen stoplichten meer, maar wel zeer substandaard aansluitingen die ivm lokale ontsluiting niet zo snel kunnen worden opgeruimd.

Het is ook niet dat er iemand op zit te wachten dat doorgaand verkeer Antwerpen-Brussel van de A12 gebruik maakt.
Vinny schreef: vr 07 aug 2020, 7:23 Echter volledig autosnelweg zal de weg niet meer worden vanwege de hoge kosten.
Ik vind het vreemd dat jullie dat verkondigen nadat dit hele topic bestaat uit (officiële) plannen om de A12 wel degelijk ongelijkvloers te maken. Die hoge kosten vallen ook mee, het is gewoon een kwestie van de kruispunten te overbruggen (of ondertunnelen). Het N31-scenario. De huidige toestand vindt niemand wenselijk.

Zie: https://wegenenverkeer.be/studies/onder ... en-wilrijk

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Vinny » za 08 aug 2020, 14:24

Wikipedia schreef: In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen uit 1997 werd de A12 niet opgenomen als 'hoofdweg', maar slechts als 'primaire weg' (één categorie lager). Hierdoor is een uitbouw van de infrastructuur tot autosnelwegstandaard niet vereist, maar wel nog mogelijk.
Ik baseer me vooral hierop, alle plannen laten wel wat kruisingen verdwijnen of aanpassen maar niet allemaal.

Sowieso denk ik dat Vlaanderen het gewestelijke wegennet nog wel wat kan verbeteren door de Nederlandse eisen aan gebiedsontsluitingswegen en stroomwegen over te nemen: Nieuwe erftoegangen verbieden, en bestaande zoveel mogelijk saneren. Kruisingen in het eerste geval voorzien van veiligheidsvoorzieningen (VRI's, rotondes) en in het tweede geval bij voorkeur ongelijkvloers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Alfa » za 08 aug 2020, 14:29

^^Dat is een sterk verouderd document. De omvorming van de A12 tot autosnelweg is wel degelijk opgenomen als beleidsdoelstelling en geclassificeerd als 'groot project'. Zie: http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1547021 en de beleidsnota Mobiliteit: https://www.vlaanderen.be/publicaties/b ... are-werken (pagina 64).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Vinny » za 08 aug 2020, 14:33

De R 4, de A 11, de R 8 zouden ook allemaal volwaardig autosnelweg moeten worden. In België wordt niet zo'n haast gemaakt met ontbrekende schakels, zeker niet als er al een redelijk alternatief bestaat. Maar goed, we gaan het zien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Alfa » za 08 aug 2020, 14:37

Dat het allemaal nogal traag verloopt staat buiten kijf, maar dat doet niets af aan de richting dat het gaat. Al die wegen worden elke x jaar weer iets meer autosnelweg. Een afwaardering van de A12 zoals hier gesuggereerd werd moet je dus niet verwachten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Coen Tunnel » za 08 aug 2020, 16:41

Pino schreef: za 08 aug 2020, 13:41 ^^ Dat zijn stukken waar de A-7 ook witte bewegwijzering heeft toch?
Op het deel met rotondes staan her en der wel zulke bordjes: https://www.google.nl/maps/@36.3220744, ... 312!8i6656

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Pino » za 08 aug 2020, 17:31

Alfa schreef: za 08 aug 2020, 14:37 Dat het allemaal nogal traag verloopt staat buiten kijf, maar dat doet niets af aan de richting dat het gaat. Al die wegen worden elke x jaar weer iets meer autosnelweg. Een afwaardering van de A12 zoals hier gesuggereerd werd moet je dus niet verwachten.
De Vlaamse overheid mag het allemaal zelf weten. Huidige beleidsvermoedens ten spijt voorzie ik in mijn glazen bol toch echt nog wel een afwaardering op enig moment. Uiteindelijk is kruisingen ongelijkvloers maken namelijk maar een deel van de oplossing. Je hebt hier ook met omwonenden te dealen. Die zijn in eerste instantie vragende partij waar het gaat om gedoe dat die kruisingen oplevert, maar vroeg of laat komt de vraag op naar geluidsoverlast en andere hinder van een snelweg dwars door stedelijk gebied - dubbel als er snelweg parallel loopt waar die inpassing veel beter geslaagd is.

Ik denk ook oprecht dat je het niet moet willen: doorgaand verkeer Antwerpen-Brussel dwars door plaatsen als Aartselaar. Met ieder kruispunt dat je ongelijkvloers maakt vergroot je echter de kans dat het er wél gaat komen. Het ontmoedigingsproces zal beginnen met een snelheidslimiet 70 op de verstedelijkte stukken. En een N-nummer kan zomaar nog eens op tafel komen als instrument om ongewenst transitveekeer weg te krijgen.
Laatst gewijzigd door Pino op za 08 aug 2020, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Willem » za 08 aug 2020, 18:03

Wat ik mooi vind aan de A12 is dat je in de verte de toren van de kathedraal van Antwerpen ziet en er vervolgens in rechte lijn naar toe rijdt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Ds79m » za 08 aug 2020, 20:31

Pino schreef: za 08 aug 2020, 17:31
Alfa schreef: za 08 aug 2020, 14:37 Dat het allemaal nogal traag verloopt staat buiten kijf, maar dat doet niets af aan de richting dat het gaat. Al die wegen worden elke x jaar weer iets meer autosnelweg. Een afwaardering van de A12 zoals hier gesuggereerd werd moet je dus niet verwachten.
De Vlaamse overheid mag het allemaal zelf weten. Huidige beleidsvermoedens ten spijt voorzie ik in mijn glazen bol toch echt nog wel een afwaardering op enig moment. Uiteindelijk is kruisingen ongelijkvloers maken namelijk maar een deel van de oplossing. Je hebt hier ook met omwonenden te dealen. Die zijn in eerste instantie vragende partij waar het gaat om gedoe dat die kruisingen oplevert, maar vroeg of laat komt de vraag op naar geluidsoverlast en andere hinder van een snelweg dwars door stedelijk gebied - dubbel als er snelweg parallel loopt waar die inpassing veel beter geslaagd is.

Ik denk ook oprecht dat je het niet moet willen: doorgaand verkeer Antwerpen-Brussel dwars door plaatsen als Aartselaar. Met ieder kruispunt dat je ongelijkvloers maakt vergroot je echter de kans dat het er wél gaat komen. Het ontmoedigingsproces zal beginnen met een snelheidslimiet 70 op de verstedelijkte stukken. En een N-nummer kan zomaar nog eens op tafel komen als instrument om ongewenst transitveekeer weg te krijgen.
De realiteit ligt toch wel anders dan het hier geschetste beeld hoor. De A12 en de E19 zijn communicerende vaten voor doorgaand verkeer tussen Antwerpen en Brussel, waarbij in de praktijk elke minimale reistijdverkorting direct wordt gevuld door verkeer van de andere route, alsof het een arbitragemogelijkheid op de valutamarkt is.

De E19 is op papier beter, maar heeft grotendeels maar 2x3 rijstroken en landt in Brussel onhandig op de Ring, wat leidt tot files die terugslaan. De A12 heeft die verkeerslichten, maar leidt wel rechtstreeks naar het centrum van Brussel. Ook voor vervolgroutes ten zuiden van Brussel is vooral de afstand van belang, richting Mons via de A12 en richting Ardennen via de E19.

Met andere woorden, tenzij je de A12 echt flink gaat degraderen, verandert er vrij weinig en is het vooral wenselijk dat de verkeersstroom in totaal meer capaciteit krijgt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Pino » za 08 aug 2020, 21:50

^^ Dat van die arbitrage herken ik wel ja. Zeker met navigatiesystemen die je de A12 opsturen richting E19 zuid op een berekening die vaak marginaal te noemen valt (ikzelf benader dat toch echt liever oostelijk langs Brussel). Maar daar zit dan meteen een deel van de problematiek van uitbouw van de A12: hij gaat verkeer van de E19 wegtrekken naar Aartselaarse achtertuinen. Bouw dan toch liever de E19 zelf uit.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Alfa » za 08 aug 2020, 23:49

Ik verwacht ook weinig verschuiving van de verkeerstromen. De A12 en E19 bedienen twee verschillende regio's. Voor het doorgaand verkeer vanuit Nederland zal de E19 altijd beter gelegen zijn. Die paar verkeerslichten beïnvloeden de routekeuze maar weinig en het verdwijnen ervan zal dus ook maar weinig veranderen.

Het enige dat zal veranderen is dat de A12 veiliger zal zijn als de kruispunten weggewerkt zijn, dat is ook de belangrijkste reden waarom men die kruispunten wil wegwerken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Vinny » di 11 aug 2020, 9:52

Vroeger reed Eurolines wel consequent via de A 12 in plaats van de E 19. Nu is het busstation bij station Brussel-Noord iets makkelijker te bereiken, maar volgens mij levert de route via Boom wel meer rijtijd op.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Willem » di 11 aug 2020, 10:33

Flixbus neemt wel de E19. Pas werd ik door iemand gebeld vanuit een bus naar Brussel op die weg. Het zal denk ik van de chauffeur afhangen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door boe! » di 11 aug 2020, 11:27

Voor zover ik weet, zijn de chauffeurs van Flixbus vrij in het kiezen van de route, zolang ze maar op de tijd op de bestemming zijn. De keuze voor E19 of A12 zal dan vooral afhankelijk zijn van de actuele situatie (incidenten e.d.).

Plaats reactie