Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » ma 10 aug 2020, 9:13

^^ Het klopt dan ook niet, drempels zou je met de geldende max normaal moeten kunnen nemen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door paolie » ma 10 aug 2020, 9:26

Afmetingen, zoals hoogte en hellingshoek en welk type drempel je op welke type weg mag toepassen, het is allemaal keurig vastgelegd door het CROW. En dat is maar goed ook, want hiervan afwijken kan tot schade aan voertuigen of valpartijen van motoren/brommers/scooters of fietsers leiden. En daar kan de wegbeheerder dan aansprakelijk voor gesteld worden.

De toegepaste drempels in Almere voldoen in ieder geval voor geen meter aan welke richtlijn dan ook, dus hier zit de wegbeheerder, die waarschijnlijk onder druk is gezet door de plaatselijke horeca, compleet fout.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Robonus » ma 10 aug 2020, 9:29

paolie schreef: ma 10 aug 2020, 9:07
Robonus schreef:Zie vaker dat wielrenners met achterlijke snelheden door 30 zones rijden. Alsof die 30 km/h dan niet voor hun geldt. :dontknow:
En wat zijn die achterlijke snelheden dan precies? 35 km/u?? Want dat is echt wel een beetje de maximale snelheid die door recreatieve wielrenners bereikt wordt (kaarsrechte asfaltwegen en afdalingen daargelaten)....
een beetje wielrenner haalt met gemak 50 km/h. Ook wel eens een (semi pro)wielrenner gesproken die er van overtuigd was dat een 30km/h snelheidslimiet niet voor fietsers geldt.

Als je de drempel in het filmpje bekijkt kan je niet inzien dat je met de fiets op je muil gaat als je daar met 30 overheen fietst. Er staat ook bij dat het om meerdere fietsers ging, als je in colonne op 30cm van je voorganger rijdt en die remt omdat ie de rempel met 30 wil nemen dan moet je maar iets meer afstand houden. Dat geldt ook op de weg als je met de auto bent. Als degene voor je voor een drempel remt en je knalt erop heb je niet genoeg afstand gehouden.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Robonus » ma 10 aug 2020, 9:31

paolie schreef: ma 10 aug 2020, 9:26 Afmetingen, zoals hoogte en hellingshoek en welk type drempel je op welke type weg mag toepassen, het is allemaal keurig vastgelegd door het CROW. En dat is maar goed ook, want hiervan afwijken kan tot schade aan voertuigen of valpartijen van motoren/brommers/scooters of fietsers leiden. En daar kan de wegbeheerder dan aansprakelijk voor gesteld worden.

De toegepaste drempels in Almere voldoen in ieder geval voor geen meter aan welke richtlijn dan ook, dus hier zit de wegbeheerder, die waarschijnlijk onder druk is gezet door de plaatselijke horeca, compleet fout.
Bibeko heb je de ASVV, die alleen informatief is en waar gemeentes ook massaal op afwijken. Bibeko is een beetje het wilde westen van regelgeving is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door paolie » ma 10 aug 2020, 9:44

Robonus schreef: ma 10 aug 2020, 9:29
paolie schreef: ma 10 aug 2020, 9:07
Robonus schreef:Zie vaker dat wielrenners met achterlijke snelheden door 30 zones rijden. Alsof die 30 km/h dan niet voor hun geldt. :dontknow:
En wat zijn die achterlijke snelheden dan precies? 35 km/u?? Want dat is echt wel een beetje de maximale snelheid die door recreatieve wielrenners bereikt wordt (kaarsrechte asfaltwegen en afdalingen daargelaten)....
een beetje wielrenner haalt met gemak 50 km/h. Ook wel eens een (semi pro)wielrenner gesproken die er van overtuigd was dat een 30km/h snelheidslimiet niet voor fietsers geldt.

Als je de drempel in het filmpje bekijkt kan je niet inzien dat je met de fiets op je muil gaat als je daar met 30 overheen fietst. Er staat ook bij dat het om meerdere fietsers ging, als je in colonne op 30cm van je voorganger rijdt en die remt omdat ie de rempel met 30 wil nemen dan moet je maar iets meer afstand houden. Dat geldt ook op de weg als je met de auto bent. Als degene voor je voor een drempel remt en je knalt erop heb je niet genoeg afstand gehouden.
50 km/u? In volle sprint wellicht, maar ik ken geen wielrenner die dat voor z'n lol in een zone-30 doet.
En die drempel in Almere? ik denk dat je daar met 25 al onderuit kan gaan. Ik heb een keer meegemaakt dat een wegbeheerder met de beste bedoelingen van die langgerekte plakdrempels die je in parkeergarages wel eens ziet over het fietspad legde ter hoogte van een gevaarlijke kruising met een busbaan. Gevolg: na twee dagen weer verwijderd omdat kleine kinderen achterop bij moeders uit de kinderzitjes vlogen...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » ma 10 aug 2020, 9:45

^^ Het ASVV is niet meer of minder informatief dan andere richtlijnen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Kaaiman » ma 10 aug 2020, 9:49

Dat soort lange plastic drempels zouden überhaupt verboden moeten worden. Vreemd genoeg vind je die vaak bij meubelwinkels en bouwmarkten. Lekker hoor, net gipsplaten en een spaanplaatmeubeltje gekocht en in je aanhanger gezet. Kun je na zulke hobbels meteen naar de milieustraat doorrijden. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door paolie » ma 10 aug 2020, 9:50

Robonus schreef: ma 10 aug 2020, 9:31
Bibeko heb je de ASVV, die alleen informatief is en waar gemeentes ook massaal op afwijken. Bibeko is een beetje het wilde westen van regelgeving is mijn ervaring.
Al sinds jaren bestaat CROW 172 Richtlijn verkeersdrempels, in 2016 vervangen door CROW 344 Richtlijn drempels/plateaus en uitritten. Dat niet iedere wegbeheerder zich hier aan houdt, daar heb je gelijk in.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Robonus » ma 10 aug 2020, 9:53

Kaaiman schreef: ma 10 aug 2020, 9:49 Dat soort lange plastic drempels zouden überhaupt verboden moeten worden. Vreemd genoeg vind je die vaak bij meubelwinkels en bouwmarkten. Lekker hoor, net gipsplaten en een spaanplaatmeubeltje gekocht en in je aanhanger gezet. Kun je na zulke hobbels meteen naar de milieustraat doorrijden. :roll:
Dit is gewoon een drempel die is uitgevoerd in straatwerk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 aug 2020, 10:01

Attietattie schreef: ma 10 aug 2020, 9:10
Coen Tunnel schreef: ma 10 aug 2020, 9:04Maar er zijn richtlijnen over hoe zoiets ingericht dient te worden. Drempels die met een auto eigenlijk alleen stapvoets normaal te nemen zijn horen niet thuis is een 30 km-zone.
Los van mijn mening, maar hier spreek je jezelf tegen. De richtlijn zegt juist dat je drempels in een 30-zone mag aanleggen die stapvoets te nemen zijn.
Weer wat geleerd. ;) Ik ken de precieze richtlijn niet. Maar dan nog zijn er volgens mij ook richtlijnen over hoe die drempels vormgegeven en gemarkeerd moeten worden. Ik vraag me af of er een richtlijn is die zulke drempels zoals hier zijn toegepast toestaat.
Robonus schreef: ma 10 aug 2020, 9:29een beetje wielrenner haalt met gemak 50 km/h.
:lol: Echt niet continu, en zeker niet op dit soort klinkerwegen in een 30 km-zone. Ik heb zelf vroeger veel gefietst als toerfietser, en al was ik niet zo snel als een wielrenner, ik kwam ze wel veel tegen en reed ook mee in toertochten waar hobby-wielrenners meereden. Harder dan 30-35 km/u is voor hobby-wielrenners al een uitzondering. 50 km/u halen ze op een vlakke rechte weg bubeko, als ze goed getraind zijn. Maar niet op een plek als deze.

Zelfs profs rijden op hun trainingsritjes niet gauw zulke snelheden. Ja, incidenteel wel eens, op een vlakke rechte weg zonder tegenwind. Maar je suggereert nu dat wielrenners en masse met 50 km/u door 30 km-zones knallen en dat is gewoon onzin.
Ook wel eens een (semi pro)wielrenner gesproken die er van overtuigd was dat een 30km/h snelheidslimiet niet voor fietsers geldt.
Er zijn geen boetebedragen voor zo'n snelheidsovertreding, een fiets hoeft niet over een snelheidsmeter te beschikken, en een fiets heeft ook geen kenteken. Alleen op basis van artikel 5 zou je kunnen bekeuren, maar dan moet je het heel bont maken als fietsers/wielrenner.

Kortom, de snelheidslimiet wordt bij fietsers/wielrenners niet of nauwelijks gehandhaafd. Dat is praktisch ook nauwelijks uitvoerbaar.
paolie schreef: ma 10 aug 2020, 9:44En die drempel in Almere? ik denk dat je daar met 25 al onderuit kan gaan. Ik heb een keer meegemaakt dat een wegbeheerder met de beste bedoelingen van die langgerekte plakdrempels die je in parkeergarages wel eens ziet over het fietspad legde ter hoogte van een gevaarlijke kruising met een busbaan. Gevolg: na twee dagen weer verwijderd omdat kleine kinderen achterop bij moeders uit de kinderzitjes vlogen...
Dit soort drempels zijn met de fiets met meer dan 10 km/u al vervelend, en als je met z'n tweeën naast elkaar fietst wordt het echt tricky. Dat hoeven echt geen wielrenners te zijn, maar een ouder met kind naast zich, of een bejaard echtpaar op hun e-bikes kunnen hier ook in de problemen komen.

Iedereen kan wel lopen haten op wielrenners, en het zijn op de weg echt geen lieverdjes, maar dat maakt deze drempels natuurlijk nog niet goed.
Robonus schreef: ma 10 aug 2020, 9:53
Kaaiman schreef: ma 10 aug 2020, 9:49 Dat soort lange plastic drempels zouden überhaupt verboden moeten worden. Vreemd genoeg vind je die vaak bij meubelwinkels en bouwmarkten. Lekker hoor, net gipsplaten en een spaanplaatmeubeltje gekocht en in je aanhanger gezet. Kun je na zulke hobbels meteen naar de milieustraat doorrijden. :roll:
Dit is gewoon een drempel die is uitgevoerd in straatwerk.
Ander materiaal, effect is hetzelfde.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » ma 10 aug 2020, 10:27

Wouter N14 schreef: ma 10 aug 2020, 9:13 ^^ Het klopt dan ook niet, drempels zou je met de geldende max normaal moeten kunnen nemen.
Ik neem aan dat dit jouw mening is?
Coen Tunnel schreef: ma 10 aug 2020, 10:01Weer wat geleerd. ;) Ik ken de precieze richtlijn niet. Maar dan nog zijn er volgens mij ook richtlijnen over hoe die drempels vormgegeven en gemarkeerd moeten worden. Ik vraag me af of er een richtlijn is die zulke drempels zoals hier zijn toegepast toestaat.
In de richtlijn is er eigenlijk maar één drempel toegestaan en dat is de zogenaamde (je verzint het niet) CROW-drempel. Dus sinusvorm, pianomarkering, 8 tot 12cm hoog, dat soort dingen.
Coen Tunnel schreef: ma 10 aug 2020, 10:01Er zijn geen boetebedragen voor zo'n snelheidsovertreding, een fiets hoeft niet over een snelheidsmeter te beschikken, en een fiets heeft ook geen kenteken. Alleen op basis van artikel 5 zou je kunnen bekeuren, maar dan moet je het heel bont maken als fietsers/wielrenner.
Er zijn gewoon boetebedragen voor snelheidsovertredingen voor fietsers. Die kunnen onder Mulder zelfs oplopen tot €440. Handhaven op basis van artikel 5 is juist niet mogelijk, omdat er voor dit vergrijp gewoon een feitcode beschikbaar is. Dus dan is artikel 5 niet eens toegestaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 aug 2020, 10:35

Attietattie schreef: ma 10 aug 2020, 10:27In de richtlijn is er eigenlijk maar één drempel toegestaan en dat is de zogenaamde (je verzint het niet) CROW-drempel. Dus sinusvorm, pianomarkering, 8 tot 12cm hoog, dat soort dingen.
Zoiets meende ik mij ook te herinneren, maar het is alweer meer dan 13 jaar geleden dat ik een blauwe maandag verkeerskunde studeerde. ;)
Er zijn gewoon boetebedragen voor snelheidsovertredingen voor fietsers. Die kunnen onder Mulder zelfs oplopen tot €440. Handhaven op basis van artikel 5 is juist niet mogelijk, omdat er voor dit vergrijp gewoon een feitcode beschikbaar is. Dus dan is artikel 5 niet eens toegestaan.
Dat wist ik niet. Maar ik vermoed dat dat soort boetes in de praktijk nauwelijks opgelegd zullen worden?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » ma 10 aug 2020, 10:36

Coen Tunnel schreef: ma 10 aug 2020, 10:35Maar ik vermoed dat dat soort boetes in de praktijk nauwelijks opgelegd zullen worden?
Ik heb er inderdaad nog nooit van gehoord.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » ma 10 aug 2020, 10:37

Attietattie schreef: ma 10 aug 2020, 10:27
Wouter N14 schreef: ma 10 aug 2020, 9:13 ^^ Het klopt dan ook niet, drempels zou je met de geldende max normaal moeten kunnen nemen.
Ik neem aan dat dit jouw mening is?
Nee, dat staat ergens in een richtlijn of toelichting.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » ma 10 aug 2020, 11:06

^^ Volgens mij staat er in een richtlijn dat een drempel een maximale snelheidsverlaging van 25km/h mag bewerkstelligen ten opzichte van de 'oude' V85. Dus als men er altijd al 30 reed, mag de berijdbare snelheid met drempel gereduceerd worden tot 5km/h.

Ik ken het daar een beetje en ik vermoed dat deze 'drempel' aan bovenstaande criterium voldoet.

Edit: CROW-richtlijn 172, pagina 14. ;)
Hoe hoog is de V85-snelheid op de weg.
Deze mag niet meer dan 25 km/h hoger lig-
gen dan de passeersnelheid van de geplande
drempel. Bij een groter verschil is de drem-
pel onveilig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » ma 10 aug 2020, 13:15

Coen Tunnel schreef: ma 10 aug 2020, 10:01
Robonus schreef: ma 10 aug 2020, 9:29een beetje wielrenner haalt met gemak 50 km/h.
:lol: Echt niet continu, en zeker niet op dit soort klinkerwegen in een 30 km-zone. Ik heb zelf vroeger veel gefietst als toerfietser, en al was ik niet zo snel als een wielrenner, ik kwam ze wel veel tegen en reed ook mee in toertochten waar hobby-wielrenners meereden. Harder dan 30-35 km/u is voor hobby-wielrenners al een uitzondering. 50 km/u halen ze op een vlakke rechte weg bubeko, als ze goed getraind zijn. Maar niet op een plek als deze.
Een beetje wielrenner haalt misschien met gemak 50 km/h, maar mijn Prius haalt ook met gemak 180 km/h. Dat betekent niet dat ik dat in de bebouwde kom doe. Zelfs bij de Tour de France wordt een gemiddelde vlakke etappe maar met iets van 45 km/h gedaan, en dan zit 95% van de renners uit de wind of komt later aan.
Dus laten we inderdaad niet gaan suggereren dat de gemiddelde tour- of hobbywielrenner normaliter met 50 km/h over de weg gaat. Nee, dat doen ze echt niet.

Ik pik wel eens aan als er een groepje mij voorbij komt en die rijden dan (groepjes van 6 of zo, op fietspad buiten de bebouwde kom) inderdaad 30 tot maximaal 35 km/h. Voor een gewone fietser begint dat al best hard te worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Chris » do 13 aug 2020, 14:51


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Chris » do 13 aug 2020, 18:20

De oplossing: Trilstroken moeten valpartijen fietsers over drempel voorkomen

Afbeelding

Wel een beetje kort van te voren om nog af te remmen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Palance » do 13 aug 2020, 18:41

Een streepje tussen LET en OP? :| En die P ziet er ook een beejte mislukt uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Coen Tunnel » do 13 aug 2020, 19:27

Chris schreef: do 13 aug 2020, 18:20Wel een beetje kort van te voren om nog af te remmen.
"Fietsers zien en voelen daardoor zo'n drie meter voor de drempels dat ze moeten afremmen."

Ervan uitgaande dat die wielrenners dan inderdaad maximaal met 30 km/u hier op afkomen is 3 meter inderdaad veel te kort. Bij 30 km/u wordt 8,33 m/s afgelegd.

Een F1-coureur reageert in 0,2 seconden, maar voor 'gewone' mensen in het verkeer wordt van 1 seconde uitgegaan. Bij 30 km/u zitten deze strepen op minder dan 0,4 seconden van de drempel. Zelfs bij 15 km/u ben je dan niet op tijd, dan praat je over zo'n 0,7 seconden.

Nee, ik word hier niet vrolijk van. Hier is niet over nagedacht.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Robbert297 » do 13 aug 2020, 19:29

Wat een amateuristische zooi zeg... :nothanks:
Слава Україні

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door boe! » do 13 aug 2020, 19:31

^^ Klopt, het zijn amateur-wielrenners. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » do 13 aug 2020, 19:51

Coen Tunnel schreef: do 13 aug 2020, 19:27 Nee, ik word hier niet vrolijk van. Hier is niet over nagedacht.
Ik ben juist bang dat er veel te veel over is nagedacht :geenlach:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » do 13 aug 2020, 20:41

Ja, door een verkeerskundige. :?:
(..) De Flevolandse afdeling van de Fietsersbond wil dat de gemeente de drempels verwijdert, omdat ze op deze plek onveilig zouden zijn. Dat is de gemeente niet van plan. "Iedereen moet gewoon rekening met elkaar houden", zegt een woordvoerder van de gemeente. "De drempels zijn door een verkeersdeskundige bedacht, besproken en uitgewerkt. Ze zijn er zo op ingericht dat verkeer afremt. Daardoor is de weg veilig voor iedereen. (..)
Okay.. het is dus de bedoeling dat verkeer (dus ook fietsers) snelheid verminderen.
Goed. Wat is nu de waarneming van de gemeente:
Je ziet het ook goed gaan als er één of twee fietsers zijn. Die pakken het stuk weg naast de drempel. Maar met groepen wielrenners gaat het soms mis." (..)
Juist, het is eigenlijk de bedoeling om de drempel te omzeilen. Voor wielrenners een koud kunstje natuurlijk om met gelijke snelheid tussen drempel en stopband door te kruizen. :woop:

Bron:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -voorkomen

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » do 13 aug 2020, 22:22

Trilstroken? Het is gewoon thermo en daar merk je he-le-maal niets van als je over een klinkerweg rijdt! Althans, ik heb er net niets van gemerkt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » do 13 aug 2020, 22:30

Durashift schreef: do 13 aug 2020, 20:41 Ja, door een verkeerskundige.
De vakinhoudelijk beleidsambtenaar kan je zo noemen ja. Of die persoon een verkeerskundig diploma heeft is een tweede.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » do 13 aug 2020, 22:35

Wouter N14 schreef: do 13 aug 2020, 22:30 De vakinhoudelijk beleidsambtenaar kan je zo noemen ja. Of die persoon een verkeerskundig diploma heeft is een tweede.
Een diploma geeft geen garanties, leert de ervaring.

Maar het is wel Almere hè. Dat is op zich een flinke gemeente en die hebben wel een aantal verkeerskundigen rondlopen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » do 13 aug 2020, 22:40

^^ Laten we het houden op politieke druk.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door MaartenE » vr 14 aug 2020, 3:40

Denk dat het vallen van wielrenners ook simpelweg met de breedte van de banden op racefietsen te maken heeft.
Zulke scherpe obstakels komen veel harder door in het stuur door de smallere bandjes. Zelfs als je daar met 20 (normale fietssnelheid) overheen gaat heb je een probleem. Aan de andere kant: Er is genoeg ruimte rechts om er normaal voorbij te gaan. Nu fiets ik alleen (niet in een groep), maar als groep is het gevaarlijker om dan opeens weer in te voegen om er rechts voorbij te gaan.

Ikzelf (n=1) houd in 30 zones een snelheid van rond de 20 aan, lijkt mij redelijk. Maar zelfs dan kan zo'n obstakel een flinke klap geven.


Maar even zonder dollen: Hoezo ligt er nòg een obstakel bovenop de drempel als er al drempels geplaatst zijn?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » vr 14 aug 2020, 4:05

MaartenE schreef: vr 14 aug 2020, 3:40 Denk dat het vallen van wielrenners ook simpelweg met de breedte van de banden op racefietsen te maken heeft.
Zulke scherpe obstakels komen veel harder door in het stuur door de smallere bandjes. Zelfs als je daar met 20 (normale fietssnelheid) overheen gaat heb je een probleem.
Dit is wel een goede opmerking. Dit is een plek waar je als wielrenner even je tijd neemt om (al rijdend) even op adem te komen en dat betekent dat je je stuur misschien wat losjes vast hebt. Als je bij deze drempel je stuur losjes vast hebt, ga je met 20km/h onherroepelijk onderuit.
MaartenE schreef: vr 14 aug 2020, 3:40Maar even zonder dollen: Hoezo ligt er nòg een obstakel bovenop de drempel als er al drempels geplaatst zijn?
Hmm. Het is inderdaad best een onderzoekje waard om te checken of het een obstakel is. Ik denk dat het de 7cm niet haalt, maar het is de moeite waard om dat te checken. :honger:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie