Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 aug 2020, 17:52

Simpel: ander project, ander potje geld.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2020, 19:13

^^ Ja, maar toch jammer dat dit soort zaken dan niet gecombineerd worden. Als je de weg toch even moet afsluiten (wat niet bepaald goedkoop is) om het een over te plakken, waarom dan niet het ander dat er al jaren 'fout' staat? Het lijkt me dat er dan qua kosten toch wel het een en ander bespaard kan worden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 aug 2020, 19:18

Zo makkelijk is dat niet. Het is meer dan op een paar bordjes een sticker plakken, je moet immers zorgen dat de continuïteit geborgd blijft.

Tevens zal deze wijziging in het giga project vervangingen Ring Utrecht zitten (wat vertraging opgelopen heeft), dus dat kun je niet even lostrekken. Andere opdrachtgever, andere stakeholders, andere belangen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 17 aug 2020, 19:29

^^ Dat laatste lijkt me dan een plausibeler reden. Want je praat volgens mij over een vijftal plekken waar Groningen vervangen moet worden door Zwolle én De Uithof moet worden vervangen door Science Park (of er een ander volgbord moet komen plus wegstrippen). Ná de afrit staat volgens mij al overal Zwolle vermeld en Groningen verschijnt ook niet al eerder. Als je in zo’n context de “combideal” weigert, omdat je in het NBA-budget de hand op de knip wilt houden, is dat onzinnig omgaan met budgetten. Het eeuwige verhaal is dat de kosten van de afsluiting zoveel hoger zijn dan die van het materiaal, dus bestel dan in hemelsnaam die vijf strips met Zwolle. Dubbel als de Gemeente Utrecht de kosten van het bewegwijzeren van deze naamswijziging in de maag kan worden gesplitst, zodat je van hen een bovenproportionele bijdrage kunt vergen van de ophang/afsluitingskosten ...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 aug 2020, 19:35

^^ Je denkt toch zeker niet dat de gemeente Utrecht wil betalen voor het vervangen van Groningen door Zwolle? Dus wie gaat het dan wel doen? Nogmaals: zo makkelijk als hier gedacht wordt is het niet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2020, 19:44

Snelwegfreak schreef: ma 17 aug 2020, 19:18 Zo makkelijk is dat niet. Het is meer dan op een paar bordjes een sticker plakken, je moet immers zorgen dat de continuïteit geborgd blijft.
Ik snap dat het niet zo makkelijk is, maar verder... welke continuïteit? Groningen verdwijnt verderop van de borden zonder dat er een volgbord staat. Continuïteit is er dus sowieso al niet.

En ja, ik begrijp dat het kostentechnisch wat gecompliceerder ligt, maar dan nog komt het wel wat gek over dat men de weg afsluit om De Uithof door Science Park te vervangen, maar niet op dezelfde borden Groningen door Zwolle kan vervangen, iets dat al jarenlang niet meer conform de nu geldende systematiek is.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 17 aug 2020, 19:47

Het vervangen van alle borden in het kader van de reconstructie van de Ring Utrecht zal in ieder geval een megaklus worden. Dat zal denk ik zeker niet in één keer gaan, maar gefaseerd. Dus ook dan blijf je met inconsequenties zitten. Voordat alles klopt, ben je jaren verder.

En voor wat het waard is: ik begrijp niet waarom Groningen, eindpunt van de A28 vanaf Utrecht gezien, van de borden is of zal verdwijnen. :roll:
Donateur Vereniging Wegenforum

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 aug 2020, 19:52

Coen Tunnel schreef: ma 17 aug 2020, 19:44En ja, ik begrijp dat het kostentechnisch wat gecompliceerder ligt, maar dan nog komt het wel wat gek over dat men de weg afsluit om De Uithof door Science Park te vervangen, maar niet op dezelfde borden Groningen door Zwolle kan vervangen, iets dat al jarenlang niet meer conform de nu geldende systematiek is.
Maar wat wil je verder horen dan? :lol: Ik vind het verre van gek, omdat ik weet hoe dit soort dingetjes gaan.
Vervanging van alle bewegwijzering op de ring Utrecht staat op de planning (is uitgetekend, maar project ligt even stil), dus gaat RWS daar nu geen geld meer in steken. Dat snap ik heel goed, want nu buiten oplossen betekent ook weer aanpassen plan ring Utrecht = weer extra kosten. Dat gemeente Utrecht koste wat kost nu Science Park erop wilde, tja. Dat zal iets met politiek te maken hebben. Maar je kunt niet verwachten dat gemeente Utrecht dan voor die kosten op gaat draaien. Oftewel: het gebeurt niet.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 17 aug 2020, 19:52

Snelwegfreak schreef: ma 17 aug 2020, 19:35Je denkt toch zeker niet dat de gemeente Utrecht wil betalen voor het vervangen van Groningen door Zwolle? Dus wie gaat het dan wel doen? Nogmaals: zo makkelijk als hier gedacht wordt is het niet.
Nee, dat denk ik niet. Ik denk eerder aan een “Jullie willen De Uithof van de borden af. Willen we best aan meedenken, maar jullie betalen de strips, en de kosten van onze aannemer en de afsluiting. Maar we kunnen het combineren met een klusje dat we zelf ook nog hebben en dan zijn jullie minder kwijt voor die laatste twee posten. Maar let wel: dat wordt geen 50-50 split, want anders hadden wij dat klusje pas over een paar jaar gedaan.”
Hajo schreef: ma 17 aug 2020, 19:47 Het vervangen van alle borden in het kader van de reconstructie van de Ring Utrecht zal in ieder geval een megaklus worden. Dat zal denk ik zeker niet in één keer gaan, maar gefaseerd. Dus ook dan blijf je met inconsequenties zitten. Voordat alles klopt, ben je jaren verder.
Op de Ring Amsterdam, die nog steeds niet helemaal gedaan is, valt/viel het met die inconsistenties wel mee. Utrecht lijkt me ergens ook wel overzichtelijk: kleinere stad / minder aansluitingen én eigenlijk geen vermeldingen die een halve ring continu moeten worden gehouden zoals bij Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven.

De eindsituatie is vast al ergens te vinden, maar het aantal echte wijzigingen lijkt me (in ieder geval in de interlokale verwijzingen) niet groot.
  • A2 ri zuid: Eindhoven erbij ten koste van Maastricht (en dan hopelijk niet tijdelijk strippen omdat er tussen Holendrecht en Utrecht nog een paar keer Maastricht staat). Zou het verder mooi vinden als Den Bosch ten noorden van Oudenrijn nog vervangen wordt door Rotterdam, Arnhem en/of Breda.
  • A2 ri noord: verwacht geen wijzigingen.
  • A12 ri oost: Amersfoort vervangen door Hengelo, mogelijk Zwolle toevoegen.
  • A12 ri west: geen wijzigingen.
  • A27 ri noord: vervanging Amersfoort als voornoemd, mogelijk zelfde netwerkdoel ook stroomopwaarts toevoegen tot Everdingen. Noordelijk van Rijnsweerd geen wijzigingen.
  • A27 ri zuid: geen wijziging, mogelijk Eindhoven toevoegen vanaf Lunetten, maar dat is mogelijk wat teveel náást Den Bosch. En Den Bosch vervangen zal wel moeilijk liggen ivm continuïteit vanaf lokaal wegennet.
  • A28 stad-uit: Groningen vervangen door Zwolle.
  • A28 stad-in: geen wijziging.
Als dit klopt, is denk ik wel sprake van overzichtelijke deelprojecten die maar beperkt afhankelijk zijn van elkaar. Het stuk Oudenrijn-Uithof zal het grootste deelproject zijn, dat je door de afslagen op weg naar Zwolle/Hengelo zo snel mogelijk zult willen afronden. Andere deelprojecten betreffen maar één snelweg, een paar afritten en plaatsen waar je niet zo snel de fout in zou gaan. Kun je je dus ook wel een kleine overgangsfase veroorloven, bijvoorbeeld wanneer op Oudenrijn al wel Eindhoven staat, maar dat doel daarna nog even ontbreekt.
Laatst gewijzigd door Pino op di 18 aug 2020, 11:50, 3 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2020, 19:55

Hajo schreef: ma 17 aug 2020, 19:47En voor wat het waard is: ik begrijp niet waarom Groningen, eindpunt van de A28 vanaf Utrecht gezien, van de borden is of zal verdwijnen. :roll:
Netwerkdoelensystematiek. Netwerkdoel Zwolle zit er tussen.

En zeker nu KP Joure is omgebouwd, is A27-A6-A7 de logische route tussen beide steden. Korter, sneller en minder filegevoelig dan de A28 afrijden.
Snelwegfreak schreef: ma 17 aug 2020, 19:52Maar wat wil je verder horen dan? :lol: Ik vind het verre van gek, omdat ik weet hoe dit soort dingetjes gaan.
Ik hoef niks anders te horen en ik waardeer het inkijkje in wat je geeft. Desalniettemin kwam het in eerste instantie op mij nou niet bepaald over als een voorbeeld van efficiëntie, maar goed, dat is nou eenmaal onoverkomelijk bij grotere organisaties.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 aug 2020, 19:57

Dat het geen schoolvoorbeeld van efficiëntie/synergy is ben ik helemaal met je eens.
Pino schreef: ma 17 aug 2020, 19:52Nee, dat denk ik niet. Ik denk eerder aan een “Jullie willen De Uithof van de borden af. Willen we best aan meedenken, maar jullie betalen de strips, en de kosten van onze aannemer en de afsluiting. Maar we kunnen het combineren met een klusje dat we zelf ook nog hebben en dan zijn jullie minder kwijt voor die laatste twee posten. Maar let wel: dat wordt geen 50-50 split, want anders hadden wij dat klusje pas over een paar jaar gedaan.”
En zó werkt dat dus niet, want dan betaalt Utrecht alsnog geld aan iets wat een andere wegbeheerder wil. Dat zullen ze nooit doen. En al helemaal niet als die wijziging tóch al in de planning zit met vrijwel overal nieuwe borden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 17 aug 2020, 20:16

Snelwegfreak schreef: ma 17 aug 2020, 19:57 Dat het geen schoolvoorbeeld van efficiëntie/synergy is ben ik helemaal met je eens.
Er wordt teveel in 'potjes' gedacht en te weinig vanuit de belastingbetaler, die uiteindelijk alles betaalt en nu meer geld kwijt is dan strikt noodzakelijk.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 17 aug 2020, 20:17

Snelwegfreak schreef: ma 17 aug 2020, 19:57 En zó werkt dat dus niet, want dan betaalt Utrecht alsnog geld aan iets wat een andere wegbeheerder wil. Dat zullen ze nooit doen.
Ik snap dat de gemeente nooit juichend ja gaat zeggen tegen een bijdrage in een haar totaal vreemd project. En toch had ik het toch wel voor mogelijk gehouden dat ze het zouden doen wanneer het Rijk het aanbod op tafel had gelegd. Namelijk doordat je ze dan een budget had geschetst dat, bij gezamenlijk optrekken met het Rijk, een lagere uitgave uit de gemeentekas had opgeleverd dan die bij een Alleingang. Dat de kosten voor de gemeente nóg lager hadden kunnen uitvallen wanneer het Rijk maar méér had bijgedragen aan de aanneem/afsluitingskosten (namelijk 50-50), daar mag de wethouder heel boos over worden, maar het is het goed recht van het Rijk om die 50-50 niet aan te bieden. Mag de wethouder kiezen tussen de voor haar goedkope route met subsidie aan het Rijk en de voor haar dure route op moral high ground. Nou goed, met een Groen Links idealistisch college zou het dan wel het laatste zijn geworden.

Maar goed: dit soort koehandel is hier allemaal maar theoretisch om de reden die je ook schetst: het Rijk kiest ervoor zelf te wachten tot de naderende eigen vervangingsronde en biedt dus helemaal geen combideal aan. Maar ik zie niet in waarom iets soortgelijks in een vergelijkbare situatie zónder eigen vervangingsronde absoluut niet zou kunnen. In een commerciële setting is dit soort koehandel aan de orde van de dag. Is dat tussen overheden dan not done vanwege een principe als onderlinge welwillendheid tussen bestuursorganen?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 17 aug 2020, 21:58

Snelwegfreak schreef: zo 16 aug 2020, 19:08
Chris schreef: zo 16 aug 2020, 19:03Maar op deze wegwijzer lijkt het dat de nieuwe panelen daadwerkelijk een lichtere kleur blauw hebben. Een foutje of een nieuwe standaard?
Ik denk dat het net een subtiel verschil is hoe de zon erop schijnt. Dat kan enorm veel verschil maken in de kleur. Kijk ook maar naar de lichter blauwe streep op het linker bord. Daarnaast zal leeftijd, vuil en eventueel productiemethode (merk folies) altijd een klein verschil maken.
Wijken de folietypes eigenlijk nog af tussen die gebruikt zijn op ALISA panelen en andere panelen? Die meer donkerkleurige panelen zijn van AGMI en die andere panelen lijken van een andere leverancier te komen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 18 aug 2020, 6:59

Waarom niet gewoon de Waalse manier toepassen? Alle vormen van consistentie niet meer ambiëren en als de politiek en/of iemand anders perse een wijziging wil dan neme men een groot dekzijl en gooit dat over de betreffende wegwijzer heen... :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 18 aug 2020, 7:04

captain007 schreef: ma 17 aug 2020, 21:58Wijken de folietypes eigenlijk nog af tussen die gebruikt zijn op ALISA panelen en andere panelen? Die meer donkerkleurige panelen zijn van AGMI en die andere panelen lijken van een andere leverancier te komen.
Is mogelijk, maar daar heb ik te weinig verstand van. Ik kan me echter voorstellen dat verschillende merken folie of verschillende ondergronden (aluminium of staal) wel een klein verschil kan maken.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » di 18 aug 2020, 9:34

Ik verwacht juist dat bij de knooppunten Oudenrijn en Everdingen ook Eindhoven erbij komt, dit ter vervanging van bijvoorbeeld 's-Hertogenbosch of als netwerkdoel erbij.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 aug 2020, 10:15

^^ Eerder ter vervanging van Maastricht. ‘s Hertogenbosch zal nog veel terugkomen op wegwijzers op onderliggend wegennet, als hoofddoel van de A2 na Utrecht. Dus vervangen daarvan moet een uiterste middel zijn.

Wanneer met dit project het doel Eindhoven bewegwijzerd zal komen te staan op de A2 tussen Maarssen en Everdingen, hoef je stroomopwaarts tot aan Holendrecht nog maar een paar verwijzingen Maastricht over te strippen en je hebt ineens een goede continue verwijzing vanaf Amsterdam. Twee portaal-rechtdoorborden bij Abcoude en drie afstandenborden. Zou mooi zijn als die strips in samenhang met dit project ook nog mee mogen, waarmee het huidige volgbord “Eindhoven volg Maastricht” van Holendrecht kan worden verplaatst naar achter Everdingen. Liever niet nog zo’n discussie “ander project, ander potje, netwerksystematiek mag niets kosten.” Op nog jaren strips Maastricht over Eindhoven heen in het Utrechtse moet RWS uiteindelijk ook niet zitten te wachten.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » di 18 aug 2020, 12:12

Ook de vraag of ze op de A12 (beide kanten) -> knp. Oudenrijn en A27 (beide kanten) ->knp. Everdingen, Eindhoven toevoegen. Op dit moment is dat alleen -'s-Hertogenbosch voor het zuiden.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 18 aug 2020, 12:23

Pino schreef: di 18 aug 2020, 10:15 Dus vervangen daarvan moet een uiterste middel zijn.
In Amsterdam wordt Amersfoort ook overal vervangen door Hengelo. Dus het kan wel.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 aug 2020, 13:41

^^ En Den Haag door Rotterdam. Kan dus zeker, is ook heel snel doorgevoerd. Als je aan de op de A10 bewegwijzerde niet-netwerkdoelen netwerkdoelen had willen toevoegen, waren de borden te vol geworden. Zodat de keuze om netwerkdoelen te bewegwijzeren op de A10 ten koste moest gaan van oude doelen die nog op stedelijk wegennet bewegwijzerd stonden, zodat dus ook daar moest worden gewijzigd.

Ik kan me niet voorstellen dat de gemeente daar heel blij mee was. Maar in de tussentijd was er een bredere dialoog tussen gemeente en RWS, waarin ook ruimte ontstond voor enige wijzigingen in de geleiding over rijkswegen die de gemeente graag zag. Dus dat ongemak zal zo wel zijn weg-ge-handjeklapt. Neemt niet weg dat je dat soort situaties liever uit de weg gaat. Uitgangspunt is dan dat de vanaf het OWN van oudsher bewegwijzerde snelwegdoelen vrijwel overal de hoofddoelen zijn. De oude einddoelen komen op OWN veel minder terug. Dus zolang je de hoofddoelen kunt laten staan op de snelweg, hoef je niet of nauwelijks veranderingen door te voeren op OWN. Bij Amsterdam paste dat dus niet (en de vanuit de stad bewegwijzerde plaatsen Amersfoort en Den Haag waren ook geen echte hoofddoelen), maar het lijkt me wel het principe dat je zoveel mogelijk zou moeten nastreven.

Als ik het zo zie, is bij Utrecht voldoende ruimte om ‘s Hertogenbosch te handhaven waar noodzakelijk vanaf stedelijk wegennet en toch Eindhoven te gaan bewegwijzeren. De enige plek waar 's Hertogenbosch dan mogelijk verdwijnt is bij de splitsing hoofdbaan/parallelbaan op de A2, om plek te maken voor netwerkdoelen Rotterdam, Breda en Arnhem; en mogelijk als doel om van de A12-west te verwijzen naar de A12-zuid. Verwijzingen Maastricht zullen er vanaf stedelijk wegennet niet zijn, dus die offer je beter op voor Eindhoven. Amersfoort zal ook een stad zijn die vanaf OWN moet worden gehandhaafd. Ik stel me zo voor dat het op Oudenrijn verdwijnt -er is dan op de hoofdbaan plaats voor Arnhem/Zwolle/Hengelo-, maar dat het doel Amersfoort op de A12 parallelbaan wel een keer nodig zal zijn. Maar op de parallelbaan kun je je dan weer veel beter veroorloven de netwerkdoelen Zwolle en Hengelo weg te laten tot Lunetten, waar er genoeg ruimte voor is. Je kunt Amersfoort vervangen op de A12 hoofdbaan en bij Oudenrijn zonder in de knoop te komen met verwijzingen vanaf OWN ten westen van Oudenrijn.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 18 aug 2020, 23:04

In de spoiler bijna alle NBA-borden bij Lunetten op de A12 vanuit het oosten, zonder De Uithof.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 18 aug 2020, 23:26

Afgelopen weken 260 nieuwe NBA-foto's gemaakt.
De meeste zijn betere foto's van bestaande borden.
Uitgelicht:

Den Haag-Ypenburg vanaf de A12:
Afbeelding
En vanaf de A4:
Afbeelding

Bij Batadorp zijn wat borden op een andere plek gezet.
Afbeelding

Bordenschade op de A18:
Afbeelding
Afbeelding

A7. De rest is nog oud, dus dit zal een schade-vervanging zijn:
Afbeelding

N62 vanuit het noorden. Dit bord staat een beetje ongelukkig naast de uitvoegstrook:
Afbeelding

A1 bij Deventer. Altijd iets nieuws als ik er weer langskom.
Afbeelding
Afbeelding

Alles is ook hier wat dichterbij gekomen. OUD:
Afbeelding
NIEUW:
Afbeelding

Nieuw servicebord A2 afrit 51:
Afbeelding
Direct daarachter nog een servicebord. 51 is hier overgeplakt met 52:
Afbeelding

Tenslotte een paar plaatjes die ik leuk vind:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(geel en blauw combineert mooi)
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 19 aug 2020, 7:03

harry schreef: di 18 aug 2020, 23:26 Afgelopen weken 260 nieuwe NBA-foto's gemaakt.
:schrikreactie:
harry schreef: di 18 aug 2020, 23:26(geel en blauw combineert mooi)
Maar wit en geel overduidelijk niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 19 aug 2020, 9:43

Harry schreef:Bij Batadorp zijn wat borden op een andere plek gezet.
Volgens mij staan de borden op dezelfde plek als voorheen, maar heeft men de afstanden gecorrigeerd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 19 aug 2020, 18:08

Palance schreef: wo 19 aug 2020, 7:03 :schrikreactie:
Tja... 3 weken vakantie, waarvan 2 in eigen land. Mid-weekjes in Eindhoven en De Lutte. Weekends in Groningen. Wat doe je dan onderweg? Foto's maken. :)
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 19 aug 2020, 18:27

harry schreef: di 18 aug 2020, 23:26 Alles is ook hier wat dichterbij gekomen.
Eindhoven is toch juist opgeschoven?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 19 aug 2020, 22:37

^^ Ja, nou je het zegt.
--Harry.

Westfrisiaweg
dorpsstraat

Bericht door Westfrisiaweg » za 22 aug 2020, 10:23

harry schreef: di 18 aug 2020, 23:04
Afbeelding
Afbeelding
Zou iemand dat nog eens kunnen uitleggen waarom dat eerste rechtdoorbord van die vuurpijlen heeft
en waarom niet op alle borden van die korte pijlen?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 22 aug 2020, 11:18

^^ Dat lijkt me vrij logisch: het duurt langer voordat je bij het beslispunt bent en daarom zijn de pijlen langer. De boogpijlen voor de afslaande richting geven aan dat je eerst nog rechtuit rijdt en daarna moet afbuigen.