Elektrische auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » vr 31 jul 2020, 19:00

^^ Tesla heeft ondanks hun beroerde bouwkwaliteit toch ook nog aardig wat auto's in de markt weten te zetten en de model 3 is ook dik 10K duurder dan deze ID3.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 31 jul 2020, 19:39

Maar daar heb je tenminste nog 4 knopjes voor 4 ramen. Om daar op te besparen vind ik wel een heel vreemde actie. Het is niet alsof dat je de kop kost.
En de bouwkwaliteit van een VW is ook niet je dat.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » vr 31 jul 2020, 20:05

Jeroen schreef:
vr 31 jul 2020, 19:00
^^ Tesla heeft ondanks hun beroerde bouwkwaliteit
Slechte afwerking en gebrekkige kwaliteitscontrole van het koetswerk, we hebben het hier niet over het niveau Trabant of Lada...

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 31 jul 2020, 20:31

De Fiat Lada van mijn ouders liet ons nooit in de steek. Goed, na vijf jaar vond mijn vader het wel verstandig om em weg te doen voordat de beginnende rot onderin door zou zetten.. maar allez, dat waren auto's waarmee je op pad kon en altijd thuis kwam. Het interieur bleef heel, kan niks aan stuk, en de kachel was van het type waarmee uitlacherige klasgenootjes in de winter even een lesje kregen: standje gloeiwarm. "wat is het heet hier!!"

Niet alles van vroeger is slecht, maar eh... het meeste van nu is echt wel beter! ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 31 jul 2020, 20:58

Het design vind ik ook een nogal playmobile gehalte hebben, het lijkt nu al gedateerd, vooral als je die extravagante velgen wegdenkt. Nu is Volkswagen normaliter al niet van het erg uitgesproken design maar dit lijkt een soort kruising tussen een oudere Up en een Citroën Picasso van 15 jaar geleden ofzo.

Er wordt gezegd dat Volkswagen deze auto enorm pusht om de CO2 boete van de EU te verminderen. Hij wordt al op de weg gebracht terwijl hij nog niet productierijp lijkt te zijn, en het model is al zo vertraagd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 31 jul 2020, 21:08

Die VW is natuurlijk een grote clusterf*ck in UI. (User Interaction)

Het simpele voorbeeldje van de Airco kouder zetten met spraakherkenning.. :wall: . In mijn auto met conventionele bediening (grote draaiknop voor T ) is het al een vrieskast tegen de tijd dat het commando in die VW is gegeven en aangekomen.

Serieus. :facepalm:

Het design is .. apart.. maar op zich niet afzichtelijk. Ik vind dat Volkswagen daar wel wat minder kleurloos in mag zijn (nou snap ik wel dat grijs en kleurloos bij het merk hoort) en dat doet VW met deze auto wel (met nog steeds duidelijke VW kenmerken). Of dit esthetisch fraai is.. ben ik niet uit.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » vr 31 jul 2020, 23:49

Nou ja, Autovisie heeft in ieder geval de remblokken in de hens gekregen. :woop: :hahaHAHA:

https://www.youtube.com/watch?v=dDi_hiN53XI

Wat kleur kan doen voor een auto hè. Dat wit met zwart en rode accenten binnenin maken het voor mij toch een andere auto dan dat fletse exemplaar waarmee AW op pad was.

Dat er in NL voor één motorvermogen en accupakket is gekozen.. zal toch ook wel komen doordat die specificatie al vanaf november door de fabriek gebouwd wordt, als eerste editie? Die voorraad moet toch de weg op, uiteindelijk.

Rein schreef:(..) Na 8 uur onderweg (en twee keer bijladen) is er maar liefst 400 km gereden. Net aan 50 km/h dus. Op die manier is Spanje of Italië wel erg ver weg. (..) Ik ben tot pagina 2 van de blog gekomen, maar weet al meer dan genoeg.
Dat laatste.. is wel jammer. Want op pagina 8 staan de statistieken: ;)
(...) Over EV vakantie trips met een 41kWh Zoe:

500 kilometer per dag door Europa reizen is prima haalbaar, ook met tegenslagen
750 kilometer per dag is goed haalbaar als er niets tegen zit.

De snelladers in Oberhonnefeld (D) leveren geen 'echte' AC 43kW.
Het verbruik kan tot 7x zoveel toenemen bij steile hellingen of passen c.q. zeer bergachtig gebied
Laden op de top van een pas or berg is prachtig mooi, maar dan moet je die top wél eerst halen.
https://goedkoperrijden.blogspot.com/20 ... eel-8.html
Egbert schreef:Maar daar heb je tenminste nog 4 knopjes voor 4 ramen. Om daar op te besparen vind ik wel een heel vreemde actie. (..)
Tja, hoe vaak worden dergelijke knoppen gebruikt? Misschien door mensen zoals ik, die een raam l.a. open hebben prettiger vinden (op hogere snelheid) dan l.v.). Ik kan mij de keuze van het weglaten wel voorstellen, het is alleen een knullige uitvoering, als ik het zo begrepen heb.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » za 01 aug 2020, 7:57

7 uur van je reistijd kwijt zijn met stilstaan om door Duitsland te komen.
Wauw.

In het algemeen lees ik dus: 2 uur vooruit, 1 uur stilstaan.

Daar pas ik voor.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » za 01 aug 2020, 8:11

Durashift schreef:
vr 31 jul 2020, 23:49
Nou ja, Autovisie heeft in ieder geval de remblokken in de hens gekregen. :woop: :hahaHAHA:

https://www.youtube.com/watch?v=dDi_hiN53XI
WTF! Je remt toch vooral elektrisch met zo'n auto? Hoe krijgen ze dit voor elkaar?
Jeff schreef:
za 01 aug 2020, 7:57
7 uur van je reistijd kwijt zijn met stilstaan om door Duitsland te komen.
Wauw.

In het algemeen lees ik dus: 2 uur vooruit, 1 uur stilstaan.
Mja. Als je geen snelladers gebruikt...
1) Slovenië, Camping Terme Catez, 41kWh, €0,00, zonder laadpas , 2:00
2) Oostenrijk, Kelag Klagenfurt, 11kWh, €0,00, NewMotion, 0:22
3) Oostenrijk, Lidl Villach, 23kWh, €0,00, zonder laadpas, 0:50
4) Oostenrijk, Kelag Heiligenblut, 11kWh, €2,93, TNM App, 1:15
5) Oostenrijk, Hochtor, 21 kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:10
6) Duitsland, München Solalindenstr, 33 kWh, €9,90, Rheinhessische, 4:10 (Nacht)
7) Duitsland, Wurzburg Dettelbach, 35kWh, €7.45, Newmotion 1:25
8) Duitsland, Oberhonnefeld, 25 kWh €7,45, Newmotion 1:06
9) Duitsland, Ikea Duisburg, 22kWh, €0,00, zonder laadpas, 1:07
1 telt niet mee.
2 is niet erg snel, moet ook in 0:15 kunnen
3 ook niet snel, 0:30
4 is gewoon geen snellader, kan een uur van af
5 ook weer 0:30
6 telt niet mee ('s nachts)
7 weer langzaam, kan een uur af
8 kan een half uur af
9 kan een half uur af
Totaal dus 3 uur laden
Eigen ervaring met een Leaf die op 50 kW kan laden. Maar ja, als je met een Zoe bij 22 kW laadpunten moet laden dan ben je natuurlijk nogal wat langer onderweg.
Pak je nog een wat modernere auto die tot 100 kW kan laden dan ben je nog minder bezig met laden.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 01 aug 2020, 8:36

^^ je remt tot op zekere hoogte elektrisch. Als je ermee gaat racen dan heb je wel de remmen nodig en die zijn niet van het sportieve type zoals onder duurdere EV's. Het is dan overigens remstof wat ontbrandt, niet de blokken zelf.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 04 aug 2020, 9:02

Egbert schreef:
vr 31 jul 2020, 19:39
Maar daar heb je tenminste nog 4 knopjes voor 4 ramen. Om daar op te besparen vind ik wel een heel vreemde actie. Het is niet alsof dat je de kop kost.
Tot nog niet eens zo heel lang geleden waren raamslingers achterin nog vrij gebruikelijk en die kon je ook niet vanuit de voorkant bedienen. In veel A-segmenters heb je zelfs nog steeds uitzetraampjes achter.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 04 aug 2020, 9:32

Ja, maar dat is een ander verhaal omdat je dan bespaart op het raammechaniek. Egberts punt is dat de ramen allemaal elektrisch zijn, maar dat de bediening is wegbezuinigd. Hier gaat het slechts om twee knopjes, dat is wel even wat anders dan twee raammechanieken. Los van het percentage bestuurders dat die directe bediening gebruikt, het is gewoon raar om daar net even een paar euro weg te bezuinigen. Dat zou je eerder in een Dacia verwachten, niet in een Volkswagen van ruim 30k.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 04 aug 2020, 9:39

Maar hoe vaak bedien je nu effectief de ramen achter? De spiegelverstelling is vaak ook maar één knopje voor beide spiegels, een beetje hetzelfde verhaal. Ik vind het nog niet zo'n rare oplossing. Ik heb in mijn auto op die plek op het portier een grote knop zitten waarmee ik de bediening van het bijrijdersraam kan blokkeren, dat vind ik eerlijk gezegd vreemder.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 04 aug 2020, 9:54

Het punt is dat er niks opgelost hóéft te worden. Auto's worden al sinds dat er elektrische ramen achter geleverd worden met vier knopjes uitgerust, ver voor het digitale tijdperk. En nu gaan we het derde decennium in van deze eeuw en dan gaan we twee knopjes besparen door een extra keuzeknop te gebruiken? Dat is toch eerder waanzin dan een verbetering? Het is vanuit mijn perspectief zo raar om dan te gaan redeneren van 'hoe vaak gebruik je dat nou' alsof je bij VW werkt en dat moet verdedigen... Hoezo redeneer je niet vanuit het principe dat er origineel niks mis mee was en dat het raar is dat zij dat gaan veranderen? Ongeacht hoe vaak je dat gebruikt? If it ain't broken don't fix it.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 04 aug 2020, 10:14

^^ Er zijn nieuwe auto's (bv. VW Up) waar je zelfs het bijrijdersraam nog steeds niet vanuit de bestuurderspositie kunt openen. En die vier losse knopjes hebben soms ook nog wel eens een nadeel, doordat je onbedoeld de ramen achter bedient ipv voor.

Meer knoppen betekent niet automatisch dat de ergonomie ook beter is (andersom trouwens ook niet). Merken als Opel, Volvo en Ford waren er vroeger bijvoorbeeld om berucht dat ze een hele onoverzichtelijke knoppenbrij op de middenconsole hadden, waar het echt wel even duurde voor je alles gevonden had.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 04 aug 2020, 12:36

Jeroen schreef:
di 04 aug 2020, 10:14
^^ Er zijn nieuwe auto's (bv. VW Up) waar je zelfs het bijrijdersraam nog steeds niet vanuit de bestuurderspositie kunt openen.
Dat heeft er niks mee te maken want in de ID.3 kan je ze nog steeds bedienen, ze hebben het alleen verplicht om eerst de keuze tussen achter en voor te maken, als die niet al goed staat.
En die vier losse knopjes hebben soms ook nog wel eens een nadeel, doordat je onbedoeld de ramen achter bedient ipv voor.
Dat probleem hou je nog steeds, want als hij bistabiel is dan blijft hij op de laatste stand staan en dan kan je een half uur later per ongeluk het achterraam openen als je de parkeergarage binnenrijdt (ook bekend van de spiegelafsteling, die soms ook nog op de spiegel staat die je niet wil afstellen). Als hij monostabiel is dan kan je vergeten dat hij ondertussen weer terug is gegaan en dan per ongeluk het voorraam openen als je net nog het achterraam hebt bediend.
Meer knoppen betekent niet automatisch dat de ergonomie ook beter is (andersom trouwens ook niet).
Klopt, maar ik zie geen ergonomisch voordeel om twee knoppen weg te halen en een tussenknop toe te voegen om te wisselen tussen voor en achter. Ook omdat je daardoor niet alles in 1 keer open kan gooien, wat ik met dit weer standaard doe als ik met een hete auto wegrijd.
Merken als Opel, Volvo en Ford waren er vroeger bijvoorbeeld om berucht dat ze een hele onoverzichtelijke knoppenbrij op de middenconsole hadden, waar het echt wel even duurde voor je alles gevonden had.
Net als het niet kunnen bedienen van de andere ramen in de Up! heeft dat er niks mee te maken, want het gaat hier om een bestaande, normale configuratie van twee rijen van twee knoppen in een apart deel, waar dus al geen verwarring bestond over wat die extra twee knoppen zouden doen. Dat weghalen schept dus geen overzicht of iets dergelijks.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op di 04 aug 2020, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 04 aug 2020, 12:44

De centrale vraag moet natuurlijk zijn: "wat lost dit nu op? Twee handelingen verrichten terwijl dat er een was is geen verbetering als er netto precies hetzelfde gebeurt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 aug 2020, 15:29

Een Duitse rechter heeft geoordeeld dat het bedienen van een permanent geïnstalleerd touchscreen in een auto, zoals o.a. Tesla dat toepast, geldt als het bedienen van een elektronisch apparaat, en dat is strafbaar: Duitse rechter: 'Aanraken Tesla-scherm strafbaar'

Uit het artikel:

Volgens de rechtbank is een permanent geïnstalleerd touchscreen een elektronisch apparaat, en dus zat de bestuurder fout door deze tijdens het rijden te bedienen. Deze uitspraak kan nog wel eens grote gevolgen hebben, want bij een Tesla - en ondertussen veel andere merken - is een centraal touchscreen cruciaal voor het bedienen van de auto. Bij een Model 3 bedien je bijvoorbeeld vrijwel alles via het scherm: van de verlichting tot het openen van de achterklep.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 04 aug 2020, 15:39

Weinig verassend.

De bediening van een touchscreen kan niet op de tast. Ok, misschien een heel geoefend persoon op een groot scherm met grote virtuele knoppen. En het complicerende is dat er vaak een menu structuur is waardoor je meerdere handelingen moet verrichten voor je de werkelijke actie hebt bediend.

Dit is nu blindelings meegaan met een hype (zijnde: touchscreens inbouwen zonder ergonomie voorop te stellen)

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 04 aug 2020, 16:00

Anderzijds wedt men daarbij meestal niet op één paard: men bouwt ook steeds meer stemherkenning in. Die laat ook te wensen over vaak, maar het is niet zo dat men alleen maar touchscreens inbouwt ('meegaand met de hype') en dat was het dan, ik zou niet verbaasd zijn als men al lang deze bui zag hangen. Zo'n zin als 'bij Tesla bedien je alles via het scherm' vertelt dan ook niet het hele verhaal, je *kan* alles via het scherm bedienen, maar je hebt ook 'voice commands', en die zijn bij Tesla zeker niet slecht te noemen.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » di 04 aug 2020, 22:04

Ach, dan zal Tesla toch ff een hardware update moeten doen: dat scherm (voor de wet) klikbaar maken, dan is het geen vast onderdeel van de auto meer.
Ook leuk voor het dievengilde.. :dyn_hyp:
Lekkere Kwal schreef:
di 04 aug 2020, 12:36
(..). Dat weghalen schept dus geen overzicht of iets dergelijks.
Dat was ook niet de insteek van VW, denk ik, gezien hun huidige keuze voor de bediening van dat nieuwe multi-touch systeem. B(

Kan maar zo zijn dat zo'n wijziging van de raambediening voortkomt uit data van klantenpanels.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 05 aug 2020, 11:35

Kentekenradar begint nog raardere resultaten te geven bij https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/ , er staan nu opeens allerlei niet-BEV's vermeld. En nog steeds geen Honda E bijvoorbeeld. Via het Tweakers.net forum kwam ik op http://iserv.nl/files/elektrisch/ wat een beter beeld lijkt te geven, helaas wel slechts met grafieken en tabellen onder elkaar en zonder opmaakstructuur zoals bij kentekenradar. Er zijn tot nu toe 20 Honda E's, 17 Polestar 2's en 231 Corsa E's tenaamgesteld. De Corsa heeft daarmee al de verkopen van de E-tron en Ioniq in 2020 ingehaald. Z'n broertje E208 haalde 201 tenaamstellingen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 05 aug 2020, 11:48

Hoe komt het eigenlijk dat die Kia e-Niro zo populair is, én goedkoper in de lease dan de MG ZS EV? Het verschil in gewone aanschafprijs is zo'n 13.000 euro, maar de leaseprijs volgens de CarBase van AutoWeek is lager bij 5 jaar bij 20.000 km: Kia €449, MG €473 (beide goedkoopste opties genomen). :dontknow:

De Kia heeft bovendien beduidend betere papieren en 7 jaar garantie bij de prijs in, de MG maar 1 jaar.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 05 aug 2020, 12:00

^^ Bij leaseprijzen wordt er ook gekeken naar zaken zoals restwaarde. Als die bij een MG veel lager is dan zal men dat compenseren door een hoger leasetarief. Het komt ook bij non EV auto's wel eens voor dat wat minder populaire modellen die een lagere cataloguswaarde hebben duurder in de lease zijn dan een andere auto welke een hogere cataloguswaarde heeft. Er zit dus niet een 1 op 1 relatie tussen cataloguswaarde en leasebedrag. Uiteindelijk is het gewoon een financieel plaatje wat doorgerekend wordt over de contractduur en daar hangt het tarief vanaf.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 05 aug 2020, 12:44

En ik vermoed ook het kostenrisico bij schade, dat is bij Kia al bekend en laag, maar bij MG als nieuw model van in wezen een nieuw merk niet. En je moet voor schade langs Van Mossel terwijl je bij Kia een heel dealernetwerk hebt. Dat is ook een factor in de leaseprijzen van Tesla's terwijl het met hun restwaarde juist wel goed zit.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » wo 05 aug 2020, 20:40

Kaaiman schreef:
wo 05 aug 2020, 11:48
Hoe komt het eigenlijk dat die Kia e-Niro zo populair is, én goedkoper in de lease dan de MG ZS EV? Het verschil in gewone aanschafprijs is zo'n 13.000 euro, maar de leaseprijs volgens de CarBase van AutoWeek is lager bij 5 jaar bij 20.000 km: Kia €449, MG €473 (..)
Waar heb je precies gecalculeerd?

Ik kom, PL, vanaf € 699 en bij ALD is dat 60 euro per maand meer.

https://www.autoweek.nl/privateleasever ... ance=20-24

MG ZS komt op een vanaf maandprijs van € 419,00 in de CarBase.
Leaseplan blijft onder de 500 euro.
Opvallend: VanMossel leasedochter Directlease is de duurste per maand. ;)

https://www.autoweek.nl/privateleasever ... ance=20-24

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Als ik zo bij de dealers kijk, dan staat er best wel wat voorraad van de E-Niro. Terwijl dit vorig jaar een populaire auto was, vanwege de bijtelling, maar dat de laatste boot van vorig jaar niet op tijd in NL zou zijn voor kentekenregistratie.. Wellicht dat er een overschot met fikse korting weg moet?

Leasecalculaties hangen van zoveel factoren af.. dat is per klant feitelijk wel maatwerk.

Qua restwaarde.. destijds deed Tesla daar ook wel iets voor door restwaarde / TKV's af te geven aan de grote fleetowners.

Van Mossel weet wel hoe die handel werkt en zal de fabriek vermoedelijk ook wel bewegen tot het verstrekken van een bepaald restwaarde niveau.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 aug 2020, 19:29

De ANWB review van de Volkswagen ID.3. Niet zo negatief als Autoweek, wel kritisch en het klinkt alsof je eigenlijk maar beter niet de eerste serie kan hebben. Technisch gewoon niet af en ze hebben kennelijk lang buiten gestaan op afwachting van software updates. Ze hebben blijkbaar massa's van deze auto's geproduceerd terwijl de software nog niet af was. Kennelijk zit er dus enorme druk vanuit Volkswagen om zoveel mogelijk van deze auto's te produceren om mega CO2 boetes te voorkomen.

Link

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » za 08 aug 2020, 0:38

Volgens mij is de eerste registratie in Europa van belang om mee te tellen in de reductie van CO2 uitstoot van de productievloot.
Anders zouden autofabrikanten kunnen calculeren dat het voordeliger is om voertuigen te produceren maar vervolgens niet te distribueren / verkopen.

In de havens van A'dam of R'dam staan ook voertuigen die vorig jaar een fabriek verlaten hebben, dus dat advies om onder de vloermatten te kijken is maar relatief én dat zal je als toekomstig eigenaar/gebruiker ook niet lukken.. want de voertuigen worden toch nog steeds zonder mattenset bij de dealer afgeleverd, d8 ik.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 08 aug 2020, 10:01

Klopt, maar in de huidige praktijk betekent produceren ook verkopen want de vraag is behoorlijk groot. De Up-drieling was elektrisch ook zo uitverkocht, waarbij nu alleen nog de Mii mondjesmaat te verkrijgen is. De insteek lijkt me dus wel dat men hier haast heeft gemaakt om nog voldoende verkopen voor dit jaar te kunnen realiseren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 aug 2020, 9:35

Het aantal Tesla Model 3s dat op kenteken is gezet loopt dit jaar nog ver achter met vorig jaar. Vorig jaar zijn er 30.124 op kenteken gezet, dit jaar tot nu toe nog maar 2.755. Zou dat door het coronavirus komen of is de markt verzadigd? Degenen die zo'n auto mogen leasen hebben er inmiddels één? Van de Model S en X zijn er dit jaar nog minder dan 100 geregistreerd.