Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?
Net als dit tankstation in Rotterdam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 4x5 autosnelweg
Die in Dongen is wel raar: Er zijn geen zebrapad of kanalisatiestrepen te zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
- Wegnummerfotograaf

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg

-
- Wegnummerfotograaf

--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Vinny schreef: ↑di 18 aug 2020, 7:45 Volgens mij is het gewoon een officieel geplaatst bord. Je ziet sporadisch borden die eigenlijk in de buurlanden thuis horen, in zo'n geval lijkt me een bestelfoutje waarschijnlijk. Ik denk dat vrij weinig mensen zien wat er mis is. Niet alle weggebruikers zijn lid van het wegenforum.![]()
Wat je in België vaak ziet is dat particulieren onderstaand bordje kopen van een webshop en ophangen. Maar wat ze niet weten is dat het artikel in kwestie naar Nederlandse wetgeving verwijst en in België dus volledig nutteloos is (artikel 461 verwijst in het Belgisch strafrecht naar diefstal). Ik weet trouwens niet waarom specifiek deze lay-out zo populair is, is dat soms een officieel Nederlands verkeersbord?

Bv op deze Belgische site kan je het kopen: https://www.bouwhekkenbelgie.be/bouwhek ... en-toegang
-
- Voorzitter

-
- 2x3 autosnelweg
Het benoemen van dat artikel 461 is uitsluitend om mensen die er weinig te zoeken hebben af te schrikken.
Artikel 461 WvS luidt overigens: "Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."
Allemaal leuk en aardig, maar boetes uitschrijven zullen alleen agenten (of wellicht bepaalde BOA's) mogen doen, maar de kans dat zo iemand op komt draven, omdat een persoon het privé terrein van een ander op is gegaan lijkt me dicht bij nihil liggen.
Maar goed, als het benoemen van art 461 top zichzelf al afschrikwekkend zou werken, dan is zo'n bordje zijn geld al waard wellicht. En dan maakt het denk ik ook niet eens zoveel uit of iemand uit Nederland dan wel iemand uit België het op zijn hek spijkert.
Artikel 461 WvS luidt overigens: "Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."
Allemaal leuk en aardig, maar boetes uitschrijven zullen alleen agenten (of wellicht bepaalde BOA's) mogen doen, maar de kans dat zo iemand op komt draven, omdat een persoon het privé terrein van een ander op is gegaan lijkt me dicht bij nihil liggen.
Maar goed, als het benoemen van art 461 top zichzelf al afschrikwekkend zou werken, dan is zo'n bordje zijn geld al waard wellicht. En dan maakt het denk ik ook niet eens zoveel uit of iemand uit Nederland dan wel iemand uit België het op zijn hek spijkert.
-
- 4x3 autosnelweg

Resteert de vraag waarom deze layout: meestal blauw en dit soort lettertype. Zal wel enigszins zijn gedreven door zichtbaarheid buiten (donkerblauw contrasteert mooi) en een handig produceerbare vorm (rechthoekig). Maar goed, ik heb zelf wel eens een simpel A4-tje opgehangen op een overdekte privé-parkeerplaats. Goedkoper en even efficiënt, zo verzekerde me de politie mij indertijd toen ik een keertje belde nadat ik het had gehad met wat klandestien gebruik in onze flat-parkeergarage.
-
- Voorzitter
Zo'n bordje wordt nogal eens gebruikt bij plekken waarvan niet altijd in een oogopslag duidelijk is dat het privéterrein is, bijvoorbeeld een lange oprit.Rein schreef: ↑wo 19 aug 2020, 13:18Artikel 461 WvS luidt overigens: "Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."
-
- 4x5 autosnelweg
Het bordje 'verboden toegang' is een heel ouderwets bord dat blijkbaar nooit gemoderniseerd is omdat het geen officieel verkeersbord is. In veel andere landen wordt er wel een rond bord met een rode rand gebruikt en iets als 'niet betreden' er in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Bord met correcte verwijzing naar relevante Belgische rechtsbepaling (zie je bijna nooit trouwens):

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1886100730

De zwarte hand is eigenlijk een zeer onduidelijk bord (het doet uitschijnen alsof het verboden is mensen tegen te houden), maar is toch veelvoorkomend. Vooral op werfsignalisatie zie je het veel, vooral in combinatie met een tekst dat toegang voor onbevoegden verboden is.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1886100730
Overigens worden in België voor dat soort situaties meestal deze borden gebruikt:Art. 87 Met geldboete van een frank tot tien frank worden gestraft :
1° Zij die zonder wettige reden binnentreden in een besloten erf of in een aanhorigheid van een woning, waar tak- of wortelvaste vruchten staan;
2° Zij die, zonder dat er een andere door de wet bepaalde omstandigheid bijkomt, aan een ander toebehorende vruchten plukken of ter plaatse eten.
Het feit gepleegd in een besloten erf of in een aanhorigheid van een woning wordt gestraft met geldboete van tien frank en gevangenisstraf van één dag tot zeven dagen;
3° Zij die hun vee hun trek-, last of rijdieren laten lopen over andermans weiden in groei of over andermans grond voordat de oogst is weggehaald;
4° Zij die anders dan met de hand aren lezen of die naharken met behulp van een hark met ijzeren tanden;
5° (opgeheven) <W 04-12-1961, art. 1>
6° (opgeheven) <W 08-04-1969, art. 1>
7° Zij wier geiten of woldieren (...) worden aangetroffen, grazend op andermans grond zonder verlof van de eigenaar of knabbelend aan hagen of bomen langs een openbare weg of langs een erf; de overtreders worden bovendien gestraft met geldboete van één frank per dier; <W 08-04-1969, art. 1>
8° Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort.

De zwarte hand is eigenlijk een zeer onduidelijk bord (het doet uitschijnen alsof het verboden is mensen tegen te houden), maar is toch veelvoorkomend. Vooral op werfsignalisatie zie je het veel, vooral in combinatie met een tekst dat toegang voor onbevoegden verboden is.

-
- Wegnummerfotograaf

--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
De Zwarte Hand (klinkt net als de titel van een Jommeke) vind ik net een erg duidelijk bord. Het is volgens mij zelfs redelijk gestandaardiseerd binnen de EU.
-
- 4x3 autosnelweg
Je ziet het met name als toevoeging aan een
bij opritten om spookrijden te voorkomen. Als symbool snap ik het wel. Het binnen een rode cirkel plaatsen is dan net een ander verhaal omdat dat nu eenmaal zegt dat het verbod rust op wat het symbool aangeeft. In de tussentijd is dat natuurlijk ook een nogal technische manier om naar de wereld te kijken.

-
- Secretaris
In Nederland ken ik het alleen op werkplaatsen en vooral met onderschrift 'ASBEST'. In normale situatie op privéterreinen kan ik 'm mij niet herinneren. Dan hangt er hier een blauw bordje met witte letters 'Verboden toegang Art. 461 Wetb. v. Strafr.', al dan niet met de toevoeging 'voor onbevoegden'.Wimpie25 schreef:De Zwarte Hand (klinkt net als de titel van een Jommeke) vind ik net een erg duidelijk bord. Het is volgens mij zelfs redelijk gestandaardiseerd binnen de EU.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 4x5 autosnelweg
Zijn ze niet in Oostenrijk begonnen met dergelijke bordjes? Schijnt wel precies de juiste reactie van de weggebruikers op te roepen. Vandaar dat de wegbeheerders blijkbaar in hun wijsheid hebben gemeend het symbool over te nemen.Pino schreef: ↑ma 24 aug 2020, 20:00 Je ziet het met name als toevoeging aan eenbij opritten om spookrijden te voorkomen. Als symbool snap ik het wel. Het binnen een rode cirkel plaatsen is dan net een ander verhaal omdat dat nu eenmaal zegt dat het verbod rust op wat het symbool aangeeft. In de tussentijd is dat natuurlijk ook een nogal technische manier om naar de wereld te kijken.
-
- Voorzitter
Een foutje op een wegwijzer: Thijsmanstunnel moet natuurlijk Tijsmanstunnel zijn...
https://www.google.com/maps/@51.3029837 ... 312!8i6656
https://www.google.com/maps/@51.3029837 ... 312!8i6656
-
- 4x3 autosnelweg
Ze zijn er in Oostenrijk mee begonnen. Daarna is men ze in Bayern en sommige buurlanden gaan overnemen, maar uiteindelijk heeft hetzij Bayern ze afgetest. Men kon het idee dat dit soort extra bordjes in een significant aantal gevallen het zetje de juiste kant uit kon geven simpelweg niet valideren, en heeft daarom besloten er geen verder geld meer aan te besteden (bron). Overigens wijkt dat Oostenrijkse zwarte hand-symbool wel wat af van het Belgische, maar de overeenkomst is natuurlijk wel behoorlijk.
-
- Voorzitter

-
- 2x2 autosnelweg
Een variant die je vaak op en rond privé-eigendom ziet, is deze

Op privé wegen kom je vaker varianten op de C1

Of de bekendste, de deze

Op privé wegen kom je vaker varianten op de C1

Of de bekendste, de deze

-
- 2x3 autosnelweg
Het lijkt te zeggen dat je iets niet mag aanraken, niet dat je ergens iets niet mag betreden.
Als symbool is een persoon in een rode cirkel eigenlijk veel duidelijker. Of gewoon een rode cirkel zonder symbool (want uiteindelijk betekent het dat niemand toegang heeft, net zoals het verkeersbord).

Infrabel gebruikt voor het spoorwegdomein deze gekende borden (die ik overigens minder goed vind dan het mannetje op het bord hierboven):

-
- verkeersader

Noem mij dom maar het bord dat Infrabel gebruikt suggereert voor mij dat passagiers niet gespreid/breed mogen gaan staan ivm beperkte perronbreedte. Niks dat aangeeft dat je je niet op het spoor mag begeven.
Edit: Nu snap ik het bord pas. Nee, duidelijk vind ik dat bord echt niet.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- expressweg
De NS gebruikte vroeger exact hetzelfde bordje!
Tegenwoordig gebruikt ProRail onderstaand pictogram. Persoonlijk vind ik de Belgische/voormalig Nederlandse versie veel duidelijker.

Edit: ook in Duitsland gebruikt men de Belgische versie:

Tegenwoordig gebruikt ProRail onderstaand pictogram. Persoonlijk vind ik de Belgische/voormalig Nederlandse versie veel duidelijker.

Edit: ook in Duitsland gebruikt men de Belgische versie:

-
- Wegnummerfotograaf

--Harry.
--Harry.
-
- Secretaris

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- 4x5 autosnelweg
Dat poppetje komt toch uit een of andere DIN-norm? Normaal gesproken ist alles aus die Heimat einfach besser, dus gewoon overnemen die handel 

-
- verkeersader

Alles besser? Ooit langs een Baustelle gereden?

Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.