Duitse spoorlijnen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door verfmeer95 » vr 28 aug 2020, 16:09

Coen Tunnel schreef: vr 28 aug 2020, 14:44 Ik moest vorig jaar met enige regelmaat voor het werk naar Hamburg. Zelfs vanuit Zwolle was het sneller en vaak zelfs iets goedkoper om maar de trein naar Schiphol te nemen, een vlucht naar Hamburg, en de S-Bahn naar mijn werk. Dan vertrok ik rond 05:30-06:00 uur uit Zwolle (afhankelijk van hoe laat de vlucht vertrok, soms 08:15, soms 08:35) en kon ik er rond 10:30 uur zijn. Zo vroeg red ik het met de trein niet (al kom je dan ook niet veel later aan), bovendien is dat met eerst een stoptrein tot Almelo en later nog een overstap in Osnabrück en soms ook nog in Hamburg Hbf (ik moest in de buurt van Hamburg-Altona zijn) ook geen geweldige verbinding, en vooral op de terugweg op vrijdagmiddag zou het irritant zijn als ik de overstap in Osnabrück zou missen door een vertraging. Vliegen is wat dat betreft wat betrouwbaarder, en ook comfortabel genoeg.
Het zou voor het noorden van Nederland al goed zijn als de trein Amsterdam-Berlijn via Zwolle zou rijden. Met de aanleg van de Hanzelijn en de elektrificatie van Zwolle-Almelo is dat nu een optie.
Het heeft ook meerdere voordelen:
- De afstand is korter. Op dit moment is Amsterdam-Hengelo maar 10 minuten langzamer is via Zwolle, en dat is met 9 minuten overstap en een stoptrein tussen Zwolle en Hengelo.
- Op de Hanzelijn kan nu al 200km/u gereden worden.
- Het aantal tussenstops in Nederland kan gemakkelijk teruggebracht worden naar 2 (Zwolle en Hengelo).
- Voor reizigers uit Noord-Nederland scheelt dit een overstap terwijl voor reizigers vanuit Den Haag, Rotterdam en Utrecht de overstap enkel verplaatst wordt (van Amersfoort naar Hengelo).

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » vr 28 aug 2020, 16:14

mvalkenburg schreef: vr 28 aug 2020, 15:45 Ach, ik zat eens in een KLM kist naar Milaan, op een dag heen en weer. Kosten € 640 retour in economy, exclusief bagage, exclusief stoel kiezen, exclusief alles.
Ik zat naast een Italiaan die vanaf Milaan naar Shanghai vloog via KLM. Hij had € 580 voor een retour betaald, inclusief bagage, inclusief stoel, inclusief alles. Dus ook daar gaat het scheef. Zal wel marktwerking zijn.
Dat is natuurlijk ook het prijsmodel. Een lange-afstandsvlucht wordt sneller verlieslatend dan een korte vlucht, dus dan is het belangrijker dat die lange vlucht vol raakt, dus prijst men die concurrerender. Maar als je op z'n Europese vlucht honderden euro's per richting betaalt dan heb je ook relatief laat geboekt lijkt me?

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 28 aug 2020, 16:20

Nee, hoor, ruim van te voren.
Maar dat is nou inderdaad precies het prijsmodel: op een dag heen en weer kost altijd een vermogen. Tenzij er ook een concurrent full-service maatschappij vliegt op die bestemming, dan is het een half vermogen, of er vliegt ook een low-cost carrier op die bestemming, dan kan KLM het wel voor 99 euro retour aanbieden.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 28 aug 2020, 16:23

Toulouse was ~200 euro - geen concurrent. Kaukasus eigenlijk altijd < 400 (codesharing partner, geen concurrent). Ik zeg niet dat het niet kan, maar het lijkt me verre van standaard dat een kaal retour Milaan 600 euro kost. Ik heb het in ieder geval nooit betaald op die route, maar het is te lang geleden om nu nog in te brengen :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 aug 2020, 16:54

De meeste reizigers die een retourtje Amsterdam-Milaan boeken betalen, ook met KLM, natuurlijk wel minder dan 640 euro. Dan zul je net de pech gehad hebben dat één van de vluchten al vroeg volgeboekt zat. Als het net rond een groot evenement is, bv. een beurs of de Italiaanse Grand Prix, dan is dat verklaarbaar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 28 aug 2020, 17:12

Ik kan voor komende maandag hoe dan ook een retourtje boeken voor minder. Grote delen van het jaar is Milaan eigenlijk best goedkoop; KLM heeft best veel overcapaciteit op deze route die ze vervolgens weer terugverdienen op piekmomenten zoals de Salone del Mobile (vraag op zichzelf waarom ze dan de rest van de tijd niet met kleinere toestellen gaan of zelfs één vlucht per dag schrappen). Maar goed, same day is altijd fiks.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 aug 2020, 17:34

Er is ook best wat concurrentie op die route. Naar LIN heb je easyJet en Alitalia, naar MXP easyJet en eerder ook LEVEL, dat die route had overgenomen van Vueling. LEVEL heeft helaas de coronacrisis niet overleefd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 28 aug 2020, 17:40

Dagretour op dezelfde dag is inderdaad altijd bingo. Veel reisbureaus boeken daarom dan vaak twee retourtjes (met dus steeds tegenvlucht op andere dag, zondagochtend bijvoorbeeld). En die tegenvluchten van beide retourtjes worden dan in de praktijk niet gebruikt. Schijnt behoorlijk wat geld te schelen t.o.v. een enkel retourtje op dezelfde dag.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 28 aug 2020, 18:14

Pino schreef: vr 28 aug 2020, 17:12 Ik kan voor komende maandag hoe dan ook een retourtje boeken voor minder.
Nu is niet echt een representatief moment, ze krijgen die kisten nu echt niet vol. Maar we raken wel een beetje off-topic hier...

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » wo 09 sep 2020, 8:31

Herkenbaar voor een groot aantal medeforummers is de Neubaustrecke Stuttgart-Ulm, waarmee de reistijd tussen beide steden met ongeveer de helft af moet nemen (van bijna 55 minuten naar een klein half uur). De hogesnelheidslijn volgt over het algemeen de A8 tussen Stuttgart en Ulm. Het meest imposante kunstwerk in de lijn is de Filstalbrücke tussen Mühlhausen en Wiesensteig. Deze overspant het Filstal, waar ook een van de rijbanen van de A8 de Albaufstieg bedwingt. De brug is zeer goed zichtbaar vanaf de snelweg:
Link
Ook het nieuwe station Merklingen wordt langzaamaan gecompleteerd. Merklingen krijgt hiermee voor het eerst een treinstation:
Link
In de zomer van 2019 heb ik ter hoogte van de nieuwe Parkplatz Scharenstetten zelf een foto gemaakt van de voortgang. Destijds ontbraken de rails en de bovenleiding nog. De portalen en de onderbouw van de spoorlijn waren zo goed als klaar:
Afbeelding
Als alles volgens plan verloopt rijden in 2022 de eerste ICE's over deze lijn in plaats van via de Geislinger Steige.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 sep 2020, 12:07

Ik las dit persbericht: https://rp.baden-wuerttemberg.de/rpf/Se ... x?rid=2468 en zag dat dit toch weer een illustratie is van de absurde planvorming die er in Duitsland is.

Het gaat om een 17 kilometer lang deel van de Rheintalbahn die voor het goederenvervoer wordt uitgebouwd tussen Freiburg en Schallstadt.

Het goede nieuws is dat er maar 1.700 mensen bezwaar hebben ingediend tegen het project. Dat is namelijk veel minder dan de 51.000 die in 2009 bezwaar hebben ingediend.

Ik vraag mij af hoe je het voor elkaar krijgt dat de planvorming van projecten zoveel stof doet opwaaien dat er langs een 17 kilometer lang traject 51.000 mensen bezwaar indienen. En vervolgens is men 11 jaar lang bezig met de verdere planuitwerking waarna er nog steeds 1700 mensen bezwaar indienen.

Die planvorming is zo stroperig dat het wel begrijpelijk is dat de Zwitsers pissed off zijn dat die Rheintalbahn maar niet van de grond komt in Duitsland (aansluiting naar de Gotthard Basistunnel). Ze zijn daar al 30 jaar mee bezig en er is nog helemaal geen zicht op wanneer dit realistisch af kan zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 11 sep 2020, 23:48

Duitsland is verzand in procedures. Dat hadden we in Nederland tot tien jaar geleden ook, maar daar is toen flink werk van gemaakt. Die stikstofdepositieproblemen zijn eigenlijk daar weer een gevolg van, de overheid kan niet met alles wegkomen. Je moet dat netjes beleidsmatig regelen als je compenstatie voor het verlies aan natuurwaarden/omgevingskwaliteit elders wilt compenseren. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 21 sep 2020, 19:00

Stuttgart - Calw

De Württembergische Schwarzwaldbahn wordt nieuw leven ingeblazen als Hermann-Hesse-Bahn. Sinds 2 jaar wordt gewerkt aan reactivering van het spoor tussen Calw en Weil der Stadt. In de jaren '80 is dat gedeelte van de verbinding komende vanaf Stuttgart buiten gebruik gesteld. Over 3 jaar is het de bedoeling dat treinen weer rijden tot in het noordelijke Zwarte Woud. Vandaag was de symbolische start van de bouw van een tunnel onder de Hacksberg door bij Ostelsheim. Deze zal een kleine 500 meter lang worden en circa 16 miljoen euro gaan kosten.

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... l-100.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 nov 2020, 12:26

In Wiesbaden is de bouw van een tramsysteem afgewezen in een referendum. 62,1% stemde tegen: https://www.hessenschau.de/politik/buer ... k-100.html

Dat moet toch wel een aardige tegenslag zijn voor de Grünen omdat ze de laatste maand enorm campagne hebben gevoerd met acties tegen de bouw van de A49 in het kader van een 'Verkehrswende'. Nu is dat toch met ruime cijfers afgewezen.

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » do 05 nov 2020, 14:18

Vinny schreef: vr 11 sep 2020, 23:48 Duitsland is verzand in procedures. Dat hadden we in Nederland tot tien jaar geleden ook, maar daar is toen flink werk van gemaakt. Die stikstofdepositieproblemen zijn eigenlijk daar weer een gevolg van, de overheid kan niet met alles wegkomen. Je moet dat netjes beleidsmatig regelen als je compenstatie voor het verlies aan natuurwaarden/omgevingskwaliteit elders wilt compenseren. :yes:
De stikstofdepositieproblemen zijn in de basis het gevolg van overijverige ambtenaren die een enorm aantal aan Natura 2000 gebieden hebben aangewezen bij de EU
Gebieden waarvoor onrealistisch lage stikstofnormen zijn gesteld
Soms zelf zo laag dat ze nog niet eens haalbaar zijn als alle verkeer, industrie en veeteelt weg is uit Nederland
Het schoolvoorbeeld van de zoveelste zelfgecreerde crisis, want er is geen fysiek blok stikstof wat de wegenbouw blokkeert hoor....

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 05 nov 2020, 15:18

Die normen voor stikstof voldoen wellicht in dunbevolkte landen als zeg Litouwen.

In dichtbevolkte landen zoals Nederland is het haast een onmogelijke opgave om daaraan te voldoen. Andere dichtbevolkte landen hebben er net zo goed moeite mee, alleen hoeven zij niet het beste jongetje van de klas te zijn (lees: laten het op hun beloop).

Natuurgebieden hebben hun waarde en moeten zeker beschermd worden. Alleen schiet het door als er daardoor helemaal niets meer kan.
De grootste klap is toch, hoe impopulair ook, de landbouw. Tijdens een rondje door Brabant viel het me wel op hoeveel mensen samen met enorm veel kippen, varkens etc. op een kluitje leven. En niet alleen daar, voor meer gebieden geldt hetzelfde. Dat botst met elkaar en de natuur.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 28 nov 2020, 14:24

Dit kwam ik gisteren tegen op de MDR Sachsen site:

https://www.mdr.de/sachsen/dresden/dres ... n-100.html

Er komt geld om een legendarische DDR trein weer te laten rijden. Het betreft deze:

Afbeelding
Foto Kathrin König/MDR

Hij wordt al sinds een aantal jaar gerestaureerd.
MDR Sachsen (27-11-2020 schreef:Sie wollen den Zug im März 2023 - genau 60 Jahre nach der Vorstellung des Prototyps - auf der Leipziger Frühjahrsmesse, wieder auf die Schienen setzen. Auch die letzte Fahrt am 12. April 2003 läge dann 20 Jahre zurück und fand von Berlin über Dresden nach Prag statt. Die Betreibergesellschaft SVT Görlitz gGmbH plant zunächst zehn Sonderfahrten pro Jahr und weitere Chartertouren.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 29 nov 2020, 11:19

Het AD heeft een foto van net die trein geplaatst als volstrekt willekeurig beeld bij een treingerelateerd bericht :lol:
https://www.ad.nl/buitenland/twee-mense ... ~a0131675/
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 27 aug 2021, 10:20

De NDR meldt dat er plannen zijn voor een hogesnelheidslijn tussen Hannover en Hamburg. Deze zou naast de A7 moeten komen te liggen een een reistijd van 1 uur tussen beide stations mogelijk moeten maken. Momenteel gaat de spoorlijn oostelijker via Celle, Uelzen en Lüneburg. Parallel aan de A7 liggen momenteel al wel regionale spoorlijnen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 27 aug 2021, 10:42

Ik zie daar eigenlijk niks van terecht komen, heb niet indruk dat er zoveel tijdverlies op de huidige spoorlijn wordt opgelopen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 27 aug 2021, 10:49

Chris schreef: vr 27 aug 2021, 10:20 De NDR meldt dat er plannen zijn voor een hogesnelheidslijn tussen Hannover en Hamburg. Deze zou naast de A7 moeten komen te liggen een een reistijd van 1 uur tussen beide stations mogelijk moeten maken.
Reistijdwinst is maar iets meer dan een kwartier in dat geval.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 27 aug 2021, 11:24

Er zijn al lang plannen voor een uitbreiding van de capaciteit tussen Hamburg en Hannover. Het hele project is de Y-Trasse Hamburg/Bremen–Hannover
De variant langs de A7 is Variante 3.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 27 aug 2021, 11:45

Daar zal de politiek wel geld aan uit willen geven. Is 'hipper' dan het opknappen van een paar bruggen. Met het Duitse plan- en realisatietempo verwacht ik overigens geen oplevering voor 2049. :roll:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 27 aug 2021, 12:12

^^ Nu plannen voor een HSL hier al sinds tenminste 1990 rondzingen, lijkt die prognose me niet onrealistisch. Al praat je hier dus wel over een plan dat voor het Bundesverhehrsplan 2030 de hoogste prioriteit heeft. Als ik het zo begreep, had bouw parallel aan de A7 nooit de voorkeur, dus dat is nieuws.

De bestaande lijn is al voor 200 uitgebouwd, dus winst wordt nooit supergroot. Behalve het kwartier winst tussen de steden zou ik het echter ook wel willen zien in de bredere context van verbindingen naar Rhein-Ruhr (via Hannover in plaats van oude lijnen via Osnabrück) en zuidelijker in Duitsland. Je kunt voor ieder project zo’n “winst is maar beperkt”-verweer ophangen, maar met een eeuwige “winst tegenover 200 is beperkt”-kaasschaaf kom je op een landelijker schaal natuurlijk nergens. Wel apart dat men zegt dit nodig te hebben voor de Deutschlandtakt. Ze kunnen toch ook wel iets rondbreien op de oude rijtijd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 27 aug 2021, 12:53

Ik vraag mij ook af of het bundelen met snelwegen nou echt veel beter is. Als je het dicht op de snelweg bouwt heb je dure aanpassingen van alle aansluitingen en kruisende wegen nodig. En je krijgt dan toch wel snel een brede zone aan doorsnijding, volgens mij kan je er beter 2 van 40 meter breed hebben dan 1 van 100-200 meter. Want HSL-spoor heeft toch wel een andere booggeometrie dan snelwegen. Bij een bouw langs een bestaande autosnelweg kom je automatisch op dwangpunten of dure aanpassingen uit, terwijl als je een vrije corridor kiest hier makkelijk omheen kan gaan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 27 aug 2021, 13:03

^^ Die geometrie kan wellicht nog uit hier doordat de A7 door vlak terrein gaat, maar je hebt natuurlijk een punt. De A7-variant stond er historisch ook niet goed op doordat die de duurste zou worden. Meeste nieuwe spoor en dan dus inderdaad de complexere kunstwerken. Wat er wellicht voor spreekt, is dat het de hele discussie met omwonenden sterk verandert. Je hebt niet langer te maken met mensen of dorpen die zomaar uit het niets een stuk infra in hun achtertuin krijgen. Als je achtertuin al bestaat uit een snelweg, verandert dat spoor er niet zoveel aan. En juist bij loskoppelen krijg je vaak nog van die scenario’s “ons dorp zit ingeklemd tussen nieuwe spoorlijn en snelweg.”

Bundeling is in Nederland, België en Duitsland toch vaak een weg van de minste weerstand gebleken. Je zult je van de Nederlandse HSL ook nog herinneren hoe lang die Bos-variant bleef rondzingen die verdergaande bundeling met de A4 voorzag in plaats van de route door het Groene Hart. Terwijl er al een behoorlijke bundeling bestaat met A4 en met name A16.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 27 aug 2021, 20:56

Men zit meteen in de gordijnen: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... n2520.html

Gemeenten en Niedersachsen zijn tegen dit plan. Niedersachsen wil een verbetering van het bestaande spoortracé.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 27 aug 2021, 22:44

Welke kommunen langs de A7? Als je bij Bad Fallingsbostel en Dorfmark aan de kant van het militaire terrein blijft hebben die er echt geen last van. Zijn ze in Celle, Uelzen in Lüneburg bang dat ze hun ICE's en IC's gaan verliezen zeker.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 aug 2021, 10:38

Ach gewoon een paar NIMBY-citaten die de weg naar de media vinden 8-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 28 aug 2021, 17:25

Nou ja, van de deelstaat Niedersachsen zou je toch meer verwachten. De reacties lijken vooral langs een lijn “we vinden een uitbouw van de bestaande lijn hoe dan ook wenselijk. En als dat niet gebeurt voor de ICE, moeten we daar natuurlijk weer eeuwen op gaan wachten.” Da’s een beetje in de lijn “Als Ajax nou maar genoeg verliest, maakt Feyenoord nog een kans dit seizoen.”