Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeff » di 18 aug 2020, 10:15

^^ Daar heb ik maar 1 woord voor: Subsidie.
4% + 50k limiet op de instapper Model 3 gaf een bijtelling van ongeveer 55 euro.

-------
Ik begreep van de Mazda dealer dat de MX-30 nu al volledig is uitverkocht voor 2020.
Wie nu bestelt moet tot voorjaar / zomer 2021 wachten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Elektrische auto's

Bericht door boe! » di 18 aug 2020, 11:12

Chris schreef: di 18 aug 2020, 9:35Zou dat door het coronavirus komen
Ik denk nu nog niet, maar in de nabije toekomst zullen werkgevers hun beleid t.a.v. leaseauto's wel gaan heroverwegen. Immers waarom zou een werkgever aan een werknemer een auto geven, als hij/zij nog maar één of twee dagen per week op de werkplek mag verschijnen?

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » di 18 aug 2020, 14:29

^^^tja, omdat vele zakelijke auto's nu al een arbeidsvoorwaardelijk gegeven is i.p.v. functievoorwaardelijk.

Natuurlijk, er kan kritisch naar gekeken worden.. deelconcepten voor die enkele dagen naar kantoor zullen wel weer uit de (media) kast getrokken worden.. maar de eerste besparing op kosten is het leasecontract qua kilometrage naar beneden bijstellen, indien het niet gebruiken van de auto (excl. privé kilometers) structureel wordt. Eigen bijdragen (hoger) instellen voor meer privé gebruik (ff tussen de middag boodschappen doen op de thuiswerkdag ;) ) > wordt de bijtelling en dus bijdrage aan de fiscus nog wat minder euro's per maand.
Chris schreef:(..) Degenen die zo'n auto mogen leasen hebben er inmiddels één? (..)
Ja, dat zal meespelen, al vraag ik mij af hoe scherp de afbakening voor toekenning geweest is.

Er zijn nu (alhoewel nog mondjesmaat) meerdere alternatieven beschikbaar (PSA 2 ling) met acceptabele actieradius voor een wat schappelijker prijsstelling. Prijs van de auto's vallen in het C+ segment (brandstofauto's), qua formaat is het dan de junior (B segment) posities.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 18 aug 2020, 15:21

En net als toen met de S en X zijn er nu nog steeds Model 3's beschikbaar tegen de leasebijtelling van vorig jaar: https://www.activlease.nl/informatie/au ... 3-4-deurs/ . Dat betekent dus dat men nog steeds niet door de voorraad van december heen is.
boe! schreef: di 18 aug 2020, 11:12 Ik denk nu nog niet, maar in de nabije toekomst zullen werkgevers hun beleid t.a.v. leaseauto's wel gaan heroverwegen. Immers waarom zou een werkgever aan een werknemer een auto geven, als hij/zij nog maar één of twee dagen per week op de werkplek mag verschijnen?
Hij geeft geen auto, hij betaalt een deel van het salaris uit in natura door een auto beschikbaar te stellen. Dat is de essentie waarvoor bijtelling geheven wordt. Als je dat weglaat moet je dat wel compenseren met extra loon of iets anders extra bieden, dus wat is dan het voordeel voor de werkgever? Wat maakt het uit of je nou 400 euro aan de leasemaatschappij betaalt of aan de werknemer op z'n loonstrook?

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Elektrische auto's

Bericht door sanderl » di 18 aug 2020, 15:39

Dat laatste is de theorie van de belastingdienst ja, maar nou niet echt de praktijk met hoe werkgevers er mee omgaan. Leaseauto's worden inwisselbaar gezien voor ov-kaarten of een mobiliteitsbudget, maar niet als salaris.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Elektrische auto's

Bericht door Piles » di 18 aug 2020, 15:50

Of je het nou een leaseauto, OV-kaart of 'mobiliteitsbudget' noemt, het zijn allemaal arbeidsvoorwaarden die voor mij als werknemer gewoon meetellen. Als daarvan iets wegvalt, wil ik daar iets anders voor terug. Dat een werkgever dat anders ziet, is zijn probleem :lol:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 18 aug 2020, 15:52

Als jij een lease auto wilt is het niet ongebruikelijk om salaris in te leveren (of een verhoging over te slaan), dus dat spreekt niet voor het inwisselbaar zijn met je trajectkaart dan wel 19ct km vergoeding. Zou financieel ook wel apart zijn, want de lease auto heeft impliciet ook de km-vergoeding omdat de werkgever de brandstof dan wel elektra betaalt, bovenop de leasekosten. Als die dus doet alsof het 'om het even' is dan is hij je eigenlijk een loer aan het draaien door je zonder lease auto minder te bieden terwijl hij er financieel op vooruit gaat.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » di 18 aug 2020, 19:36

Geen idee wie er heil in ziet, maar het kan: een elektrische camper...
Met een accucapacitiet van 75 kWh beschikt de e-Fixxter over een WLTP-actieradius van 330 km. Zuid-Frankrijk ga je daarmee dus niet redden. Niet getreurd: in ongeveer een half uur is de accu tot 80% opgeladen aan de snelladder. Aan een wallbox duurt dat 7,5 uur en aan een huis-tuin-en-keuken-stopcontact 41 uur.
Bron: www.groen7.nl, 17-8-2020.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » di 18 aug 2020, 22:05

Dat is niet nieuw. De Nissan Evalia (elektrische NV-200) is een paar jaar geleden al omgebouwd tot camper met uitklapbaar dak.
https://www.youtube.com/watch?v=fSmrGXM1Uvc
en
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... mpeerauto/

Ik denk zeker dat het mensen aan zal spreken. Voor kampeerders is de reis meestal onderdeel van de vakantie (heel wat anders dan de mensen die binnen een dag naar Italië willen rijden) en hun zal het elektrische met het milieuaspekt ook wel aanspreken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rein » di 18 aug 2020, 22:17

Leuk hoor. Lekker drie uurtjes rijden en dan 41 uur laden. Dan duurt het wel even voordat je in Zuid-Europa bent. :rofl2:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » di 18 aug 2020, 22:20

Dat heet onthaasten. :)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » di 18 aug 2020, 22:30

Egbert schreef: di 18 aug 2020, 22:05 Dat is niet nieuw. De Nissan Evalia (elektrische NV-200) is een paar jaar geleden al omgebouwd tot camper met uitklapbaar dak.
Dat was een conceptcar die het volgens mij niet tot productie heeft geschopt. Overigens is de Evalia niet de elektrische NV200, maar de personenversie - ongeacht de brandstof. De camper is een elektrische NV200.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 18 aug 2020, 22:43

Rein schreef: di 18 aug 2020, 22:17 Leuk hoor. Lekker drie uurtjes rijden en dan 41 uur laden. Dan duurt het wel even voordat je in Zuid-Europa bent. :rofl2:
De gemiddelde camping is nog niet bepaald op elektrisch rijden ingericht. Laadpalen ben ik nog nooit tegengekomen en de elektra is sowieso veelal gedimensioneerd op licht gebruik: koelkast, verlichting, opladen, etc. Op sommige campings betaal je meer voor staanplaatsen met een hoger vermogen (bijvoorbeeld als je airconditioning of een hele luxe camper hebt), maar er zijn ook legio campings waar dat vermogen niet eens aangeboden wordt, 4-6 ampère is nog erg gangbaar op campings in plattelandsgebieden.

Bij vakantieparken met huisjes en mobile homes zal slowcharging misschien beter mogelijk zijn. Bij campings is er vaak niet echt noodzaak geweest om een verzwaard netwerk aan te leggen, dus EVs laden zal wel een aardige investering vereisen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 19 aug 2020, 8:14

Rein schreef: di 18 aug 2020, 22:17 Leuk hoor. Lekker drie uurtjes rijden en dan 41 uur laden.
Ik heb geen idee uit welke duim je dit cijfer hebt gezogen. Als je wil trollen kun je beter ergens anders heen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » wo 19 aug 2020, 8:21

^^
Wouter N14 schreef: di 18 aug 2020, 19:36 Geen idee wie er heil in ziet, maar het kan: een elektrische camper...
Met een accucapacitiet van 75 kWh beschikt de e-Fixxter over een WLTP-actieradius van 330 km. Zuid-Frankrijk ga je daarmee dus niet redden. Niet getreurd: in ongeveer een half uur is de accu tot 80% opgeladen aan de snelladder. Aan een wallbox duurt dat 7,5 uur en aan een huis-tuin-en-keuken-stopcontact 41 uur.
Bron: www.groen7.nl, 17-8-2020.
Hier waarschijnlijk...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rein » wo 19 aug 2020, 8:32

Egbert schreef: wo 19 aug 2020, 8:14
Rein schreef: di 18 aug 2020, 22:17 Leuk hoor. Lekker drie uurtjes rijden en dan 41 uur laden.
Ik heb geen idee uit welke duim je dit cijfer hebt gezogen. Als je wil trollen kun je beter ergens anders heen.
Tja, ik zie het toch letterlijk in de tekst staan. En ik begrijp dat er ook snellere laders bestaan, maar als die niet voorhanden zijn zul je toch een gewoon stopcontact moeten zoeken. En lang op moeten laden sluit naar mijn gevoel niet echt aan op het idee achter een camper. Die is er immers voor gemaakt om rond te trekken.

En waar die laatste zin op slaat.... :dontknow:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 19 aug 2020, 8:40

Als je alleen denkt vanuit de overnachtingsplek (destination charging) zijn er immer bar weinig snellere laders natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat je onderweg wel langs zulke laders komt. En dat niet iedereen slechts 1 nachtje ergens slaapt, rondtrekken is een ding maar dagelijks doorreizen is ook geen verplichting. Zelfs op je 6A campingaansluiting kan je de accu 95% bijladen in 48 uur.

De hint op het trollen slaat op het dingetje om steeds het slechtste aspect van het verhaal er schertsend uit te lichten. In Amerika kent men de zogeheten 'can do' mentaliteit, maar bij EV-discussies is er vaak ook sprake van een 'wat kan er niet'-mentaliteit.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 19 aug 2020, 9:24

Rein schreef: wo 19 aug 2020, 8:32
Egbert schreef: wo 19 aug 2020, 8:14
Rein schreef: di 18 aug 2020, 22:17 Leuk hoor. Lekker drie uurtjes rijden en dan 41 uur laden.
Ik heb geen idee uit welke duim je dit cijfer hebt gezogen. Als je wil trollen kun je beter ergens anders heen.
Tja, ik zie het toch letterlijk in de tekst staan. En ik begrijp dat er ook snellere laders bestaan, maar als die niet voorhanden zijn zul je toch een gewoon stopcontact moeten zoeken. En lang op moeten laden sluit naar mijn gevoel niet echt aan op het idee achter een camper. Die is er immers voor gemaakt om rond te trekken.
Goed, dus jij denkt dat mensen met een dergelijke auto elke keer de volledige accucapaciteit bij een extra langzame lader op de camping opladen.

Je zet het neer alsof dat de enige optie is. Dat is trollen. Als jij niet in een elektrische auto wil rijden is dat helemaal jouw probleem. Dan hoef je het nog niet te ridiculiseren.
:facepalm:

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische auto's

Bericht door Basjuh1981 » wo 19 aug 2020, 10:14

jelger schreef: di 18 aug 2020, 22:20 Dat heet onthaasten. :)
Nee, dat heet backpacken met je auto :D

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rein » wo 19 aug 2020, 10:27

Egbert schreef: wo 19 aug 2020, 9:24 Je zet het neer alsof dat de enige optie is. Dat is trollen. Als jij niet in een elektrische auto wil rijden is dat helemaal jouw probleem. Dan hoef je het nog niet te ridiculiseren.
:facepalm:
Ik ben inderdaad enorm sceptisch over elektrische auto's. Ze zijn duur, hebben nauwelijks actieradius, je moet steeds op zoek naar een plek om op te laden etc. Kortom: ze zijn nauwelijks een alternatief voor brandstofauto's. Wellicht alleen als het je tweede auto is en je gebruikt hem alleen rond je huis en laadt hem op met je eigen (gesubsidieerde) zonnepanelen. Is die auto eigenlijk nog steeds veel te duur voor, maar met alle subsidies en belastingkortingen (die door alle andere belastingbetalers moeten worden opgebracht) heb je daar verder geen last van en actieradius is dan geen probleem.

Ik vind het prima dat er geëxperimenteerd wordt met elektrische auto's, maar hou het daar dan ook bij tot ze een volwaardig alternatief zijn. In Nederland worden er jaarlijks bakken en bakken aan subsidies (inclusief belastingvrijstellingen etc.) uitgegeven aan die dingen en dan zijn ze nog steeds erg duur (en is zo'n ding alleen voor wat 'happy few' weggelegd).

En ja een camper op elektriciteit vind ik helemaal lachwekkend. Die dingen zijn 'bedoeld' om te gaan en staan waar je wilt en wanneer je wilt, maar als je hem om de paar uur aan een laadpaal of stopcontact moet leggen beperkt je dat natuurlijk enorm. En 41 uur opladen aan een gewoon stopcontact is gewoonweg belachelijk.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 19 aug 2020, 10:43

Ja, maar dan doe je dus steeds alsof het begrip snellader niet bestaat. Dat je traag *kan* laden is alleen maar voor het geval het niet uitmaakt, niet om als de normale (laat staan enige) gang van zaken te zien. Ik kan m'n telefoon ook aan een ouderwetse USB poort opladen, dat duurt dan 2 uur, of ik hang 'm aan de moderne poort (of quickcharge lader) en dan duurt het nog geen half uur. Ik weet het, het is niet dezelfde tijdsschaal (maar met m'n telefoon kan ik vervolgens niet naar een camping rijden), maar het alleen maar voorstellen dat met de langzame optie het wel heel heel heel erg langzaam is, dient de discussie gewoonweg niet. Of dat je campers alleen maar zou kunnen gebruiken als je complete vrijheid wil hebben om blind alles te kunnen doen. Alsof het gros niet gewoon de route plant met de reisgids om dan dit dorpje te bezoeken met die kerk en daarna dat dorpje met die markt...

Daarnaast is dat 'rond je huis' nog zoiets. Met de 30-35k EV's kan je gewoon 200 km of meer op een lading halen, daar is niks bijzonders meer aan. Het dan doen alsof je er alleen de boodschappen mee kan doen slaat dan als een tang op een varken, alsof we nog in 2012 leven.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » di 25 aug 2020, 6:30

^^

Het is niet zwart / wit, maar elektrische auto's zijn geen wondermiddelen. Er is nog steeds subsidies noodzakelijk en uiteindelijk moet dat wel betaald worden. De reguliere middenklasse kan dit niet betalen, maar een deel van zijn belastinggeld wordt wel hiervoor gebruikt. Eigenlijk is dit geld van arm naar rijk verplaatsen. Als je meer geld hebt, dan kun je het wel betalen. Zijn subsidies dan noodzakelijk?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 25 aug 2020, 8:48

Als je als klimaatdoel hebt gesteld dat je het wagenpark wilt elektrificeren en men is bereid dat sneller te doen met wat subsidie (die niet uit iemands specifieke belastinggeld komt, dat is de populistisch manier van redeneren) dan is het een praktische manier om dat te bewerkstelligen. Subsidies zijn niet primair om iemand financiële draagkracht te geven, ze zijn er om iemand te stimuleren een keuze eerder en/of anders te maken. Een duwtje in de rug zou je het kunnen noemen. De vraag of dat dan 'noodzakelijk' is is wat complexer om te beantwoorden, want geldt dat niet voor elke subsidie?

Of anders gezegd, welke alternatieven zijn er en hoe verhouden die zich met elkaar in de opzichten die jij noemt. Het is immers eenvoudig om elk idee dat geld van de overheid kost om weg te zetten als mede betaald door een bepaalde belastingbetaler, maar als de alternatieven dat ook doen dan is het argument niet zo sterk natuurlijk.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » di 25 aug 2020, 9:52

^^

Daar heb je een punt, maar waarom niet hetzelfde doen dat 12 jaar geleden gedaan werd. Toen kregen auto's met een lagere CO2 uitstoot een belastingkorting (was wel vrij lomp). Dat zou je nu ook kunnen doen. Kijk naar maatregelen die effectief zijn en relatief gezien weinig geld kosten (zoals zuinige brandstofauto's, bouw van kerncentrales i.p.v. windmolens).

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 25 aug 2020, 10:38

Het is zo makkelijk om zaken een beetje naast elkaar te noemen als ' beter ' en dan te doen alsof dat gewoon even eenvoudige alternatieven zijn die we ook gewoon kunnen kiezen en 'dan komen we er wel'.

- CO2 korting bestaat nog steeds via de BPM en negatief via de accijns, omdat de CO2 uitstoot per km letterlijk correleert met het brandstofverbruik, elk C-atoom komt uit een CxHy-molecuul van de brandstof.
- Zuinigere auto's wordt afgedwongen via de CO2-normering van de EU, waardoor je nu steeds meer hybrides en BEV's ziet verschijnen, ook bij fabrikanten die zich niet op volledige elektrificatie richten
- Zelfs al zijn brandstofauto's nog zo zuinig en zogenaamd ' schoon ', ze stoten nog altijd schadelijke stoffen uit die nog net binnen de laatste Euro-norm vallen. Het mes van de ZEV's (dus niet alleen BEV's wat dat betreft) snijdt dus ook aan die kant dat het niet bijdraagt aan de lokale uitstoot van NOx o.a.
- Je kan niet om het probleem heen dat een brandstofmotor vanwege het thermische efficientielimiet van theoretisch 40% praktisch hooguit 30%, altijd meer energie per km nodig zal hebben dan een BEV die een brandstofcentrale gebruikt die tot wel het dubbele qua efficiëntie kan halen. Met het verlies van energietransport blijft er dan zo'n 45-50% over wat nog altijd ruim boven dat van de brandstofmotor en het transport en raffinageproces van olie tot brandstof zit.
- Daarnaast is de energiemix jaarlijks aan het verschuiven van fossiele brandstof naar duurzame bronnen, terwijl de BEV daar niet voor hoeft te worden aangepast. De bekende 'Tesla rijdt op kolenstroom' kritiek is dus onhoudbaar op de lange termijn omdat nu al de kolencentrales verdwijnen en het aandeel gas steeds kleiner wordt. Een brandstofauto kan niet anders dan of fossiele brandstof gebruiken, of synthetische brandstof die ook nog eens een efficientiegat kent (samen met de motor zelf dus nog een slag onvoordeliger).
- Kernenergie is verre van goedkoop noch politiek gemakkelijk in te voeren. Technisch gezien is het een nuttig concept, mede waarom projecten als ITER tientallen miljarden (!) subsidie krijgen. Alleen puur in de scope van het halen van het Nederlandse klimaatakkoord en het richten op een duurzame toekomst zie ik niet hoe het so simpel is om 'even' die miljoenen van de subsidie een implementatie van kernenergie er doorheen te krijgen wat een scope van miljarden per centrale zo niet meer kent (dus hoe je dat relatief weinig geld kan noemen volg ik niet). Dan zie ik het als nuttiger om dat over te laten aan de grote jongens zoals Frankrijk en desnoods meer van hen te importeren, eventueel met een lange termijn optie om dat alsnog zelf te bouwen, maar dan hebben we het over een horizon van ruim na 2030. En om er van bij het wegverkeer van te profiteren moet dat wel elektrisch zijn geworden, dus het begrip dat een kerncentrale helpt voor het klimaataspect pleit juist voor elektrificatie van het wagenpark, niet er tegen (noch dat dus stimulans voor elektrificatie 'beter' naar een kerncentrale zou kunnen gaan, die twee werken juist hand in hand).

Bobbje
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 20:01

Re: Elektrische auto's

Bericht door Bobbje » di 25 aug 2020, 11:16

Rogier schreef: di 25 aug 2020, 9:52 ^^

Daar heb je een punt, maar waarom niet hetzelfde doen dat 12 jaar geleden gedaan werd. Toen kregen auto's met een lagere CO2 uitstoot een belastingkorting (was wel vrij lomp). Dat zou je nu ook kunnen doen. Kijk naar maatregelen die effectief zijn en relatief gezien weinig geld kosten (zoals zuinige brandstofauto's, bouw van kerncentrales i.p.v. windmolens).
Sinds wanneer kosten Kerncentrales weinig geld? :dyn_hyp:

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » di 25 aug 2020, 11:26

Rogier schreef: di 25 aug 2020, 9:52 ^^

Daar heb je een punt, maar waarom niet hetzelfde doen dat 12 jaar geleden gedaan werd. Toen kregen auto's met een lagere CO2 uitstoot een belastingkorting (was wel vrij lomp). Dat zou je nu ook kunnen doen.
Nee, dat werkt niet of nauwelijks. Die vrijstelling BPM werd vrijwel geheel weer opgeteld bij de basisprijs van de auto waardoor de consument er nauwelijks beter van werd. De fabrikant had het grote voordeel.
Daarbij is die "belastingkorting" er nog altijd. De BPM tarieven zijn afhankelijk van de CO2 uitstoot, tot 90 g/km is het € 1 per gram (plus een basistarief), van 90-116 g/km is het € 57 per gram, van 116 tot 162 g/km € 124 per gram.
Wat mij betreft mogen ze dat wel elk jaar een beetje strakker maken. Nu betaal je voor een auto die 1:15 doet (~ 150 g/km CO2) € 6.154 BPM. Als je dat elk jaar omhoog schroeft dan worden elektrische (of hybride) auto's vanzelf aantrekkelijker en hebben fabrikanten ook een reden om zuinigere auto's te maken.

En kerncentrales zijn inderdaad zo'n beetje de duurste opwekker van energie. Alleen gas kost ongeveer evenveel. Wind en zon is echt een stuk goedkoper. Maar dat zijn ontwikkelingen van de laatste paar jaar. Dus als je data van 10 jaar geleden hebt dan ben je zwaar verouderd. 10 jaar geleden was PV nog makkelijk 2x duurder dan kernenergie, nu is het de helft daarvan en het blijft nog dalen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_e ... _by_source

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 25 aug 2020, 11:50

Egbert schreef: di 25 aug 2020, 11:26 Wat mij betreft mogen ze dat wel elk jaar een beetje strakker maken. Nu betaal je voor een auto die 1:15 doet (~ 150 g/km CO2) € 6.154 BPM. Als je dat elk jaar omhoog schroeft dan worden elektrische (of hybride) auto's vanzelf aantrekkelijker en hebben fabrikanten ook een reden om zuinigere auto's te maken.
Dat is er al lang omdat op Europees niveau de boetes worden uitgedeeld voor de verkochte voertuigen gemiddeld boven een bepaalde CO2 uitstoot te zitten (nu 95 g/km), en die norm wordt ook steeds strakker. En niet alleen in de EU trouwens, van https://theicct.org/sites/default/files ... 201901.pdf

Afbeelding

Daar heb je echt geen strakkere polder-BPM meer voor nodig ;) Laat staan dat een heftigere BPM eerder betekent dat een model of variant simpelweg niet meer geïmporteerd wordt dan dat de fabrikant er in het algemeen van wakker ligt.

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » vr 28 aug 2020, 22:27

Chris schreef: di 18 aug 2020, 22:43
Rein schreef: di 18 aug 2020, 22:17 Leuk hoor. Lekker drie uurtjes rijden en dan 41 uur laden. Dan duurt het wel even voordat je in Zuid-Europa bent. :rofl2:
De gemiddelde camping is nog niet bepaald op elektrisch rijden ingericht. Laadpalen ben ik nog nooit tegengekomen (..)
Toch is het al een selectiecriteria bij het zoeken naar een campingplaats, merkte ik.
Ik heb de storm Francis overleeft op camping de Lepelaar en zelfs dié heeft een laadpaal met 2 laadpunten op één van de P terreinen. Hoeveel KW, geen idee, maar het leek veel op een openbaar laadpunt, dus meer dan 11 KW zal het niet zijn, denk ik.

Het blijft wel behelpen, denk ik, als de (vaste) campingstek aan het andere eind van het terrein is. Dat is dan wel ff een wandelingetje door de duinen. :woop:



~~~~~~~~~~~

Binnenkort zal er bij de ANWB wel een test te lezen zijn over de E-Carver. Frank Buma stond er vanmiddag mee bij het Foodcourt A'dam ZO voor een fotosessie (graffiti / kunst wand als achtergrond).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » za 29 aug 2020, 15:56

Lekkere Kwal schreef: di 25 aug 2020, 8:48 Als je als klimaatdoel hebt gesteld dat je het wagenpark wilt elektrificeren en men is bereid dat sneller te doen met wat subsidie (die niet uit iemands specifieke belastinggeld komt, dat is de populistisch manier van redeneren) dan is het een praktische manier om dat te bewerkstelligen. Subsidies zijn niet primair om iemand financiële draagkracht te geven, ze zijn er om iemand te stimuleren een keuze eerder en/of anders te maken. Een duwtje in de rug zou je het kunnen noemen. De vraag of dat dan 'noodzakelijk' is is wat complexer om te beantwoorden, want geldt dat niet voor elke subsidie?
Je kunt ook stellen dat de klimaatdoelen gewoon domweg onrealistisch zijn en al helemaal als men dat grotendeels denkt te bereiken door elektrificering van het wagenpark...
Egbert schreef:Wat mij betreft mogen ze dat wel elk jaar een beetje strakker maken. Nu betaal je voor een auto die 1:15 doet (~ 150 g/km CO2) € 6.154 BPM. Als je dat elk jaar omhoog schroeft dan worden elektrische (of hybride) auto's vanzelf aantrekkelijker en hebben fabrikanten ook een reden om zuinigere auto's te maken.
Als je elektrisch bereikbaar wil maken voor de massa doe je dat niet door mensen de armoede in te jagen, wat je op die manier aan het doen bent. Autorijden is voor de meerderheid een primaire behoefte om te kunnen functioneren in het leven. Een auto bezitten én rijdend te houden is echt al idioot duur in dit land en jij wilt daar graag nog een flinke schep bovenop doen? Dat is niet alleen dom, maar in mijn optiek ook gewoon asociaal.

Plaats reactie