Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Palance » di 18 aug 2020, 19:03

Net als dit tankstation in Rotterdam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door keokiracer » di 18 aug 2020, 19:04

^^ Hier ook in Dongen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Palance » di 18 aug 2020, 19:07

Die in Dongen is wel raar: Er zijn geen zebrapad of kanalisatiestrepen te zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door keokiracer » di 18 aug 2020, 19:14

^^ Nog raarder: de borden zijn dubbelzijdig (als in 2 stuks aan 1 paal; 1 per richting) en in de andere rijrichting staan de borden dus na de niet goed aangegeven oversteek.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » di 18 aug 2020, 21:24

^^ Het lijkt wel of de plaatser van de borden (verderop staat er nog 1 paar) het bord :G7: bedoelde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door paolie » di 18 aug 2020, 22:18

^^ nee, dat correspondeert niet met de borden aan de overzijde, in het groen. Ze willen waarschuwen voor de overstekende voetgangers tussen de gele hekken (goed te zien op streetview). :J23: zou het correcte bord zijn geweest op deze plek. En dan natuurlijk niet twee maal twee dubbel uitgevoerd ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » di 18 aug 2020, 22:24

^^ Ik had die borden aan de linkerkant (bij het hek) nog niet eens gezien! :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » di 18 aug 2020, 23:30

Vinny schreef: di 18 aug 2020, 7:45 Volgens mij is het gewoon een officieel geplaatst bord. Je ziet sporadisch borden die eigenlijk in de buurlanden thuis horen, in zo'n geval lijkt me een bestelfoutje waarschijnlijk. Ik denk dat vrij weinig mensen zien wat er mis is. Niet alle weggebruikers zijn lid van het wegenforum. ;)

Wat je in België vaak ziet is dat particulieren onderstaand bordje kopen van een webshop en ophangen. Maar wat ze niet weten is dat het artikel in kwestie naar Nederlandse wetgeving verwijst en in België dus volledig nutteloos is (artikel 461 verwijst in het Belgisch strafrecht naar diefstal). Ik weet trouwens niet waarom specifiek deze lay-out zo populair is, is dat soms een officieel Nederlands verkeersbord?
Afbeelding

Bv op deze Belgische site kan je het kopen: https://www.bouwhekkenbelgie.be/bouwhek ... en-toegang

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » di 18 aug 2020, 23:40

^^ Nee, dat is geen officieel verkeersbord. Gewoon de klassieke uitvoering van het 'verboden toegang-bordje', dat je in Nederland nog veel kan vinden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Rein » wo 19 aug 2020, 13:18

Het benoemen van dat artikel 461 is uitsluitend om mensen die er weinig te zoeken hebben af te schrikken.

Artikel 461 WvS luidt overigens: "Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."

Allemaal leuk en aardig, maar boetes uitschrijven zullen alleen agenten (of wellicht bepaalde BOA's) mogen doen, maar de kans dat zo iemand op komt draven, omdat een persoon het privé terrein van een ander op is gegaan lijkt me dicht bij nihil liggen.

Maar goed, als het benoemen van art 461 top zichzelf al afschrikwekkend zou werken, dan is zo'n bordje zijn geld al waard wellicht. En dan maakt het denk ik ook niet eens zoveel uit of iemand uit Nederland dan wel iemand uit België het op zijn hek spijkert.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » wo 19 aug 2020, 13:37

^^ Dat van die “blijkbare wijze” is volgens mij de reden dat het wetsartikel op de bordjes wordt gezet. Daarmee laat je weten dat het echt serieus is, als tegengesteld aan pak ‘m beet een bordje dat een bepaalde ruimte niet voor reguliere bezoekers is bedoeld.

Resteert de vraag waarom deze layout: meestal blauw en dit soort lettertype. Zal wel enigszins zijn gedreven door zichtbaarheid buiten (donkerblauw contrasteert mooi) en een handig produceerbare vorm (rechthoekig). Maar goed, ik heb zelf wel eens een simpel A4-tje opgehangen op een overdekte privé-parkeerplaats. Goedkoper en even efficiënt, zo verzekerde me de politie mij indertijd toen ik een keertje belde nadat ik het had gehad met wat klandestien gebruik in onze flat-parkeergarage.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 aug 2020, 22:35

Rein schreef: wo 19 aug 2020, 13:18Artikel 461 WvS luidt overigens: "Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."
Zo'n bordje wordt nogal eens gebruikt bij plekken waarvan niet altijd in een oogopslag duidelijk is dat het privéterrein is, bijvoorbeeld een lange oprit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » do 20 aug 2020, 7:04

Het bordje 'verboden toegang' is een heel ouderwets bord dat blijkbaar nooit gemoderniseerd is omdat het geen officieel verkeersbord is. In veel andere landen wordt er wel een rond bord met een rode rand gebruikt en iets als 'niet betreden' er in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » ma 24 aug 2020, 1:51

Bord met correcte verwijzing naar relevante Belgische rechtsbepaling (zie je bijna nooit trouwens):
Afbeelding

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1886100730
Art. 87 Met geldboete van een frank tot tien frank worden gestraft :
1° Zij die zonder wettige reden binnentreden in een besloten erf of in een aanhorigheid van een woning, waar tak- of wortelvaste vruchten staan;
2° Zij die, zonder dat er een andere door de wet bepaalde omstandigheid bijkomt, aan een ander toebehorende vruchten plukken of ter plaatse eten.
Het feit gepleegd in een besloten erf of in een aanhorigheid van een woning wordt gestraft met geldboete van tien frank en gevangenisstraf van één dag tot zeven dagen;
3° Zij die hun vee hun trek-, last of rijdieren laten lopen over andermans weiden in groei of over andermans grond voordat de oogst is weggehaald;
4° Zij die anders dan met de hand aren lezen of die naharken met behulp van een hark met ijzeren tanden;
5° (opgeheven) <W 04-12-1961, art. 1>
6° (opgeheven) <W 08-04-1969, art. 1>
7° Zij wier geiten of woldieren (...) worden aangetroffen, grazend op andermans grond zonder verlof van de eigenaar of knabbelend aan hagen of bomen langs een openbare weg of langs een erf; de overtreders worden bovendien gestraft met geldboete van één frank per dier; <W 08-04-1969, art. 1>
8° Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort.
Overigens worden in België voor dat soort situaties meestal deze borden gebruikt:
Afbeelding
De zwarte hand is eigenlijk een zeer onduidelijk bord (het doet uitschijnen alsof het verboden is mensen tegen te houden), maar is toch veelvoorkomend. Vooral op werfsignalisatie zie je het veel, vooral in combinatie met een tekst dat toegang voor onbevoegden verboden is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » ma 24 aug 2020, 13:12

^^ Of als tekst, waar Nederlanders vaak om moeten lachen: "Verboden op het werk te komen."
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » ma 24 aug 2020, 19:51

De Zwarte Hand (klinkt net als de titel van een Jommeke) vind ik net een erg duidelijk bord. Het is volgens mij zelfs redelijk gestandaardiseerd binnen de EU.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » ma 24 aug 2020, 20:00

Je ziet het met name als toevoeging aan een :C2: bij opritten om spookrijden te voorkomen. Als symbool snap ik het wel. Het binnen een rode cirkel plaatsen is dan net een ander verhaal omdat dat nu eenmaal zegt dat het verbod rust op wat het symbool aangeeft. In de tussentijd is dat natuurlijk ook een nogal technische manier om naar de wereld te kijken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Kaaiman » ma 24 aug 2020, 22:04

Wimpie25 schreef:De Zwarte Hand (klinkt net als de titel van een Jommeke) vind ik net een erg duidelijk bord. Het is volgens mij zelfs redelijk gestandaardiseerd binnen de EU.
In Nederland ken ik het alleen op werkplaatsen en vooral met onderschrift 'ASBEST'. In normale situatie op privéterreinen kan ik 'm mij niet herinneren. Dan hangt er hier een blauw bordje met witte letters 'Verboden toegang Art. 461 Wetb. v. Strafr.', al dan niet met de toevoeging 'voor onbevoegden'.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » ma 24 aug 2020, 22:21

Pino schreef: ma 24 aug 2020, 20:00 Je ziet het met name als toevoeging aan een :C2: bij opritten om spookrijden te voorkomen. Als symbool snap ik het wel. Het binnen een rode cirkel plaatsen is dan net een ander verhaal omdat dat nu eenmaal zegt dat het verbod rust op wat het symbool aangeeft. In de tussentijd is dat natuurlijk ook een nogal technische manier om naar de wereld te kijken.
Zijn ze niet in Oostenrijk begonnen met dergelijke bordjes? Schijnt wel precies de juiste reactie van de weggebruikers op te roepen. Vandaar dat de wegbeheerders blijkbaar in hun wijsheid hebben gemeend het symbool over te nemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 aug 2020, 22:50

Een foutje op een wegwijzer: Thijsmanstunnel moet natuurlijk Tijsmanstunnel zijn...

https://www.google.com/maps/@51.3029837 ... 312!8i6656

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » ma 24 aug 2020, 23:08

Vinny schreef: ma 24 aug 2020, 22:21 Zijn ze niet in Oostenrijk begonnen met dergelijke bordjes? Schijnt wel precies de juiste reactie van de weggebruikers op te roepen. Vandaar dat de wegbeheerders blijkbaar in hun wijsheid hebben gemeend het symbool over te nemen.
Ze zijn er in Oostenrijk mee begonnen. Daarna is men ze in Bayern en sommige buurlanden gaan overnemen, maar uiteindelijk heeft hetzij Bayern ze afgetest. Men kon het idee dat dit soort extra bordjes in een significant aantal gevallen het zetje de juiste kant uit kon geven simpelweg niet valideren, en heeft daarom besloten er geen verder geld meer aan te besteden (bron). Overigens wijkt dat Oostenrijkse zwarte hand-symbool wel wat af van het Belgische, maar de overeenkomst is natuurlijk wel behoorlijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » di 25 aug 2020, 0:15

^^ Die uitvergrote hand doet mij denken aan de stickers die op zendingen met gevaarlijke goederen geplakt moeten worden als ze alleen maar met vrachtvliegtuigen mee mogen:

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » di 25 aug 2020, 16:26

Een variant die je vaak op en rond privé-eigendom ziet, is deze

Afbeelding

Op privé wegen kom je vaker varianten op de C1


Afbeelding

Of de bekendste, de deze

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » vr 28 aug 2020, 19:16

Wimpie25 schreef: ma 24 aug 2020, 19:51 De Zwarte Hand (klinkt net als de titel van een Jommeke) vind ik net een erg duidelijk bord. Het is volgens mij zelfs redelijk gestandaardiseerd binnen de EU.
Het lijkt te zeggen dat je iets niet mag aanraken, niet dat je ergens iets niet mag betreden.

Als symbool is een persoon in een rode cirkel eigenlijk veel duidelijker. Of gewoon een rode cirkel zonder symbool (want uiteindelijk betekent het dat niemand toegang heeft, net zoals het verkeersbord).
Afbeelding

Infrabel gebruikt voor het spoorwegdomein deze gekende borden (die ik overigens minder goed vind dan het mannetje op het bord hierboven):
Afbeelding

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 595
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door MaartenE » vr 28 aug 2020, 20:25

^^
Noem mij dom maar het bord dat Infrabel gebruikt suggereert voor mij dat passagiers niet gespreid/breed mogen gaan staan ivm beperkte perronbreedte. Niks dat aangeeft dat je je niet op het spoor mag begeven.

Edit: Nu snap ik het bord pas. Nee, duidelijk vind ik dat bord echt niet.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door paolie » vr 28 aug 2020, 22:38

De NS gebruikte vroeger exact hetzelfde bordje!
Tegenwoordig gebruikt ProRail onderstaand pictogram. Persoonlijk vind ik de Belgische/voormalig Nederlandse versie veel duidelijker.
Afbeelding

Afbeelding

Edit: ook in Duitsland gebruikt men de Belgische versie:
Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » za 29 aug 2020, 23:16

^^ Met die gespreide armen lijkt het op iemand die mensen tegenhoudt. Het bord lijkt dus een verbod voor mensen die mensen tegenhouden... :knetter:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Kaaiman » zo 30 aug 2020, 5:06

^^ Moest ik ook al aan denken inderdaad. Dat andere bord met die hand is dan ook een verbod om iemand tegen te houden. Maar het kan ook een verbod zijn om roepend 5 bier tegelijk te bestellen. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » zo 30 aug 2020, 10:14

Dat poppetje komt toch uit een of andere DIN-norm? Normaal gesproken ist alles aus die Heimat einfach besser, dus gewoon overnemen die handel :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 595
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door MaartenE » zo 30 aug 2020, 11:04

^^
Alles besser? Ooit langs een Baustelle gereden? :duck:
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Plaats reactie