Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 29 aug 2020, 16:56

Jeroen schreef: za 29 aug 2020, 15:56 Je kunt ook stellen dat de klimaatdoelen gewoon domweg onrealistisch zijn en al helemaal als men dat grotendeels denkt te bereiken door elektrificering van het wagenpark...
Niemand, ook niet de opstellers van het klimaatakkoord, heeft ooit beweerd dat we de klimaatdoelen grotendeels halen door het elektrificeren van het wagenpark. Het is slechts 1 van de maatregelen die in dat kader genomen worden. De term 'realistisch' kan ik niet zo goed plaatsen zonder specifieke context, want er zijn nogal wat aspecten aan die doelen en wat er precies wel en niet kan (laat staan in welke mate realistisch) is dan niet zomaar te zeggen. Behalve als je dat, zoals je zelf zegt, slechts domweg stelt, waarbij me dan het nut ontgaat.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » za 29 aug 2020, 18:33

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » za 29 aug 2020, 18:52

Dat is volgens mij ook al eens met een oude 2CV gedaan. Maar net als met veel andere 'normale' oldtimers: het blijven mooie, maar vooral dure hobby-projecten en geen rationele keuzes.
Link

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » za 29 aug 2020, 18:56

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » za 29 aug 2020, 19:43

Lekkere Kwal schreef: za 29 aug 2020, 16:56
Jeroen schreef: za 29 aug 2020, 15:56 Je kunt ook stellen dat de klimaatdoelen gewoon domweg onrealistisch zijn en al helemaal als men dat grotendeels denkt te bereiken door elektrificering van het wagenpark...
Niemand, ook niet de opstellers van het klimaatakkoord, heeft ooit beweerd dat we de klimaatdoelen grotendeels halen door het elektrificeren van het wagenpark. Het is slechts 1 van de maatregelen die in dat kader genomen worden. De term 'realistisch' kan ik niet zo goed plaatsen zonder specifieke context, want er zijn nogal wat aspecten aan die doelen en wat er precies wel en niet kan (laat staan in welke mate realistisch) is dan niet zomaar te zeggen. Behalve als je dat, zoals je zelf zegt, slechts domweg stelt, waarbij me dan het nut ontgaat.
Simpelweg een berekening maken van wat mogelijk is voor een "modaal" gezin of alleenstaande en dat aftoetsen richting al de Groene "transitie" en je komt een heel eind. Het is op zich heel eenvoudig, de Groene Transitie is voor de rijken weggelegd en de minder bedeelden dienen er voor te betalen omdat ze het zichzelf niet kunnen veroorloven.

Als mensen teveel moeten opgeven om een zelfde levensstandaard te behouden kan je toch moeilijk denken dat ze geïnteresseerd blijven in dit "alternatief" dat opgedrongen wordt als zijnde een noodzakelijkheid?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Alfa » za 29 aug 2020, 22:10

^^Jij vindt het behouden van de levensstandaard belangrijker dan een leefbare planeet voor onze kleinkinderen? De klimaatmaatregelen zijn een noodzakelijk kwaad. Dan zijn de hier genoemde problemen van elektrische auto's pure luxeproblemen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » za 29 aug 2020, 23:47

^^ Enkel een minderheid de mogelijheid laten van die luxeproducten - die de wereld gaan redden - aan te kunnen schaffen lijkt me ook niet de beste oplossing. Ik moet trouwens nog wat serieuze argumenten te horen krijgen alsof elektrische auto's ook maar iets doen om de klimaatwijziging af te remmen. Met name hun recyclageprobleempjes.

Ik vind die klimaatregelen geen noodzakelijk kwaad, net zomin dat ik vind dat veganisme de wereld zal redden door een "mentaliteitswijziging" in onze voeding. Toen ik als kind net na de oliecrisis opgroeide zei men dat tegen 2000 er amper nog olie zou zijn...we zijn nu 20 jaar na die datum en er worden zelfs nog nieuwe olievelden aangeboord en de olieprijs is niet astronomisch gestegen. Is het gezond? Nee. Maar door kinderarbeid ontgonnen kobalt voor elektrische batterijen voor wereldverbeteraars is dat vast ook niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 aug 2020, 0:13

Alfa schreef: za 29 aug 2020, 22:10 ^^Jij vindt het behouden van de levensstandaard belangrijker dan een leefbare planeet voor onze kleinkinderen? De klimaatmaatregelen zijn een noodzakelijk kwaad. Dan zijn de hier genoemde problemen van elektrische auto's pure luxeproblemen.
En toch werkt het psychologisch niet zo. Niemand wil er qua levensstandaard op achteruit gaan. Je hebt dus ook alleen maar een groot draagvlak voor veranderingen als je mensen ook echt wat kan bieden. Minimaal hetzelfde, of een vooruitgang.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » zo 30 aug 2020, 1:02

Km357 schreef: za 29 aug 2020, 23:47 (..). Toen ik als kind net na de oliecrisis opgroeide zei men dat tegen 2000 er amper nog olie zou zijn...we zijn nu 20 jaar na die datum en er worden zelfs nog nieuwe olievelden aangeboord (..)
Ja, een jaar of 10 / 15 geleden hoorde / las ik veel over het begrip 'peak oil'.
Hoor of zie ik nu niks meer van.. kennelijk is er toch voldoende zwart goud in de bodem van onze planeet...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 aug 2020, 1:23

^^ Er worden nog steeds nieuwe olievelden ontdekt, er worden nog steeds nieuwe technieken ontwikkeld waarmee olie die tot voor kort nog niet economisch winbaar was nu wel gewonnen kan worden.

Wij gaan het niet meer meemaken dat de olie op zal raken, ook al heeft men inmiddels al tig keer voorspeld dat de olie op zou raken. Volgens sommige voorspellingen had de olie al lang op moeten zijn, dat is niet gebeurd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 30 aug 2020, 12:02

^^ met de nuance dat terwijl absolute beschikbaarheid veel meer tot de verbeelding spreekt (en je dus met uitspraken als 'we zitten in X jaar zonder olie' aandacht krijgt), het werkelijke probleem schuilt in de economische beschikbaarheid. Oftewel of het niet dermate duur wordt dat je het niet meer toe zou passen voor goedkope zaken als brandstof.
Km357 schreef: za 29 aug 2020, 23:47 Enkel een minderheid de mogelijheid laten van die luxeproducten - die de wereld gaan redden - aan te kunnen schaffen lijkt me ook niet de beste oplossing. Ik moet trouwens nog wat serieuze argumenten te horen krijgen alsof elektrische auto's ook maar iets doen om de klimaatwijziging af te remmen. Met name hun recyclageprobleempjes.
Dat gaat er van uit dat de elektrische auto altijd te duur zal zijn, maar dat onderbouw je niet. De eerste auto's ruim 100 jaar geleden waren ook veel te duur voor de gewone man, de eerste computers waren nauwelijks te betalen. Het spreekt niet voor zich dat omdat het nu duurder is, het op de een of andere manier 'klaar' is en dus de minder bedeelden sowieso uitgesloten zullen zijn.
Ik vind die klimaatregelen geen noodzakelijk kwaad, net zomin dat ik vind dat veganisme de wereld zal redden door een "mentaliteitswijziging" in onze voeding. Toen ik als kind net na de oliecrisis opgroeide zei men dat tegen 2000 er amper nog olie zou zijn...we zijn nu 20 jaar na die datum en er worden zelfs nog nieuwe olievelden aangeboord en de olieprijs is niet astronomisch gestegen. Is het gezond? Nee. Maar door kinderarbeid ontgonnen kobalt voor elektrische batterijen voor wereldverbeteraars is dat vast ook niet.
Alleen is dat een heel fruitschaaltje wat je vergelijk alsof het allemaal appels zijn. Dat het ene scenario niet uitkwam betekent toch niet dat het andere scenario dus ook wel onzin zal zijn :s

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 aug 2020, 8:46

Lekkere Kwal schreef: zo 30 aug 2020, 12:02 ^^ met de nuance dat terwijl absolute beschikbaarheid veel meer tot de verbeelding spreekt (en je dus met uitspraken als 'we zitten in X jaar zonder olie' aandacht krijgt), het werkelijke probleem schuilt in de economische beschikbaarheid. Oftewel of het niet dermate duur wordt dat je het niet meer toe zou passen voor goedkope zaken als brandstof.
Natuurlijk, olie zal altijd wel beschikbaar zijn maar het zal op een gegeven moment te duur worden om te winnen. Maar ook dat punt hebben we nog lang niet bereikt, en tot nu toe is elke voorspelling die er is gedaan omtrent de beschikbaarheid van olie niet uitgekomen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » ma 31 aug 2020, 8:59

Olie kan een heel nuttig product zijn. Verbranden is uiteindelijk .... het zegt het al: verbranden. Je hebt er eenmalig wat aan. Maar goed, gaan jullie lekker op steenkool je huis verwarmen, of de trein mee stoken. Dat is immers ook nog steeds niet op. ;)

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 31 aug 2020, 9:37

Coen Tunnel schreef: ma 31 aug 2020, 8:46 Maar ook dat punt hebben we nog lang niet bereikt, en tot nu toe is elke voorspelling die er is gedaan omtrent de beschikbaarheid van olie niet uitgekomen.
De te negatieve scenario's ja, maar dat is niet 'alle voorspellingen'... En veel daarvan zijn opgesteld in een tijd dat er beperkt zicht was op ontwikkelingen die de klassieke oliewinning konden vervangen. Maar het gevaar hier schuilt in de aanname dat omdat je veel krasse uitspraken kan vinden die eenvoudig te weerleggen zijn, er brede concensus zou hebben bestaan. De concensus was dat men het simpelweg niet goed kon bepalen, en dus de te negatieve scenario's niet eenvoudig kon weerleggen (en dan moet je er dus ook gewoon rekening mee houden), wat tegenwoordig wel mogelijk is.

Met een grote 'maar:' erbij want zoals aangegeven is de economische beschikbaarheid het belangrijkst en die is niet alleen afhankelijk van hoeveel er nog op aarde gewonnen kan worden, maar ook wie het kan en welk prijskaartje die er aan hangt. Dat is naast de klimaat- en milieuproblemen een grote factor om van olie af te willen voor belangrijke economische zaken als de brandstofproductie.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » ma 31 aug 2020, 10:34

Het is dat opslag van energie in accu's zo duur is. Want energie uit fossiele bronnen legt het qua prijs tegenwoordig gewoon af tegen energie uit PV en wind.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Elektrische auto's

Bericht door mvalkenburg » ma 31 aug 2020, 13:24

jelger schreef: ma 31 aug 2020, 8:59 Maar goed, gaan jullie lekker op steenkool je huis verwarmen, of de trein mee stoken. Dat is immers ook nog steeds niet op. ;)
Waarom gebruiken we dat niet om stroom van te maken :surrender:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » ma 31 aug 2020, 22:21

Egbert schreef: ma 31 aug 2020, 10:34 Het is dat opslag van energie in accu's zo duur is. Want energie uit fossiele bronnen legt het qua prijs tegenwoordig gewoon af tegen energie uit PV en wind.
Als energie van windmolens en zonnepanelen zo goedkoop is, waarom is het dan noodzakelijk om zoveel belastinggeld er tegen aan te gooien?

Als je echt een impact wilt hebben dan us het bouwen van kerncentrales een goede optie. Wel eerst ervoor zorgen dat het projectmanagement goed is, wantbis natuurlijk dat de bouw van een centrale meer dan 10 jaar moet duren. Vroeger kon men dat ook binnen 4-5 jaar voor mekaar krijgen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » ma 31 aug 2020, 22:46

Rogier schreef: ma 31 aug 2020, 22:21 Als je echt een impact wilt hebben dan us het bouwen van kerncentrales een goede optie. Wel eerst ervoor zorgen dat het projectmanagement goed is, wantbis natuurlijk dat de bouw van een centrale meer dan 10 jaar moet duren. Vroeger kon men dat ook binnen 4-5 jaar voor mekaar krijgen.
Het PBL heeft in een notitie van 2018 waarin de kosten van de "klimaat transitie 2030" werden doorberekend ook kernenergie meegenomen als een optie. Op basis van recente buitenlandse ervaring met centrales zoals die in Nederland in aanmerking zouden komen stelt men dat er tenminste tien jaar nodig is. Exclusief vergunningstrajecten. En dan hebben we het nog niet eens over de maatschappelijke en politieke aanloop. Vergeet het maar als tussenoplossing. Het is een natte droom van een paar fantasten.

PS. ik ben geen kernenergie hater. Het is alleen geen enkel middel voor de korte termijn winst wat velen wel pogen te beargumenteren.\\
Vroeger kon men dat ook binnen 4-5 jaar voor mekaar krijgen.
Die goede oude tijd. Toen projectmanagers nog echte projectmanagers waren. ;)

Zie maar eens hoe lang het duurt voor het ei van de F-35/JSF gelegd werd of de Walrus onderzeebootklasse. Die moet er over niet al te lange tijd uit (vanaf ~2027 - dat is al 12 jaar boven de oorspronkelijke levensverwachting), maar er is nog steeds geen politiek besluit/bestelling/ontwerp. Dit zijn dingen waar altijd mee getalmd wordt tot in het oneindige. En dat zal met kerncentrales nog meer zijn.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » ma 31 aug 2020, 23:14

^^

Jammergenoeg wel, maar het is belachelijk dat de bouw van die paar Europese kerncentrales zo uit de klauwen gelopen is. De bouw moet zelfs gemakkelijker gaan, want de meeste onderdelen worden elders gefabriceerd. Voor de rest is het een uitgebreide betonbunker. Ik snap echt niet waarom dat werk vele jaren moet duren.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » di 01 sep 2020, 7:38

Rogier schreef: ma 31 aug 2020, 22:21
Egbert schreef: ma 31 aug 2020, 10:34 Het is dat opslag van energie in accu's zo duur is. Want energie uit fossiele bronnen legt het qua prijs tegenwoordig gewoon af tegen energie uit PV en wind.
Als energie van windmolens en zonnepanelen zo goedkoop is, waarom is het dan noodzakelijk om zoveel belastinggeld er tegen aan te gooien?
Omdat het een grote investering is met een lange looptijd. Vooral bedrijven hebben weinig zin in dergelijke investeringen.
Mijn PV installatie kostte 8 jaar geleden € 4.000 exclusief subsidies en daar krijg ik elk jaar 1.800 kWh van. Dat betekent dat ik na 11 jaar een stroomprijs van 20 cent/kWh heb. Voor een particulier is dat rendabel want die panelen liggen er wel 25 jaar.
Prijzen liggen nu wel wat lager.

Voor een commerciele partij duurt het langer want de kale stroomprijs is een stuk lager. Maar wat heb je liever, 25 jaar lang het residu van kolen uitbraken of 25 jaar lang niet het residu van kolen uitbraken?
Als je echt een impact wilt hebben dan us het bouwen van kerncentrales een goede optie. Wel eerst ervoor zorgen dat het projectmanagement goed is, wantbis natuurlijk dat de bouw van een centrale meer dan 10 jaar moet duren. Vroeger kon men dat ook binnen 4-5 jaar voor mekaar krijgen.
Met alle veiligheidseisen rond kerncentrales is dat gewoon niet meer rendabel. Dat kernenergie op dit moment werkt is dat de huidige centrales niet gebouwd hoeven worden dus je hebt vooral lopende kosten.
Zet een nieuwe kerncentrale neer en je hebt zo 10 miljard verder.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 01 sep 2020, 8:59

Rogier schreef: ma 31 aug 2020, 22:21
Als energie van windmolens en zonnepanelen zo goedkoop is, waarom is het dan noodzakelijk om zoveel belastinggeld er tegen aan te gooien?
Is dat tegenwoordig dan nog het geval? Naar mijn idee is die subsidiecomponent steeds kleiner geworden vaak nu zelfs afwezig. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... r-subsidie
Het CrossWind consortium, een samenwerking tussen Shell en Eneco, gaat het derde subsidieloze windpark op de Nederlandse Noordzee bouwen en exploiteren, in het windenergiegebied Hollandse Kust (noord). Het windpark gaat ruim 750 MW aan vermogen leveren. Met de komst van dit windpark zal windenergie op zee in 2023 in 16% van de totale Nederlandse elektriciteitsvraag voorzien.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » di 01 sep 2020, 22:11

TU/e onderzoeker Auke Hoekstra heeft, in opdracht van de Duitse politieke partij de Groenen, onderzoek gedaan naar de CO2 uitstoot van EV's vs op fossiele brandstof rijdenden auto's/ (van bron tot wiel zogezegd)

Een elektrische auto gaat veel langer mee dan tot nu toe werd gedacht. Ook blijkt dat de productie van de batterij tot minder CO2-uitstoot leidt dan werd aangenomen. Al met al is de CO2-uitstoot van een elektrische auto op dit moment gemiddeld minder dan de helft van die van zijn benzinebroertje. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek door de Technische Universiteit Eindhoven.
https://nos.nl/artikel/2346236-nieuwe-s ... dacht.html

Onderzoek:

https://www.oliver-krischer.eu/wp-conte ... Studie.pdf

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 02 sep 2020, 12:13

De Skoda Enyaq. Ik moet zeggen dat ik hier op het eerste gezicht een stuk enthousiaster van word dan van de Volkswagen id3.

Link

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 02 sep 2020, 13:13

De ID.4 zal daar niet veel van verschillen:

Afbeelding

Boven de pre-productie ID.4 gespot in Duitsland, onder de nu gepresenteerde Enyaq. Het onderstreept eigenlijk dat de ID.3 een raar soort vlees-noch-vis model is geworden, terwijl dat naar mijn idee best potentie had om serieuzer en aantrekkelijker ontworpen te zijn. Misschien dat Cupra (Seat) er nog wat leukers van weet te maken met hun el-Born.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » wo 09 sep 2020, 21:59

captain007 schreef: vr 31 jul 2020, 13:24 De ID.3 komt er niet bepaald geweldig uit in de review van Autoweek in elk geval. (..) En dan moeten we nagaan dat deze rampenbak al is vertraagd door softwareproblemen....
SPOILER: TOON

Link
Auto staat nu in NL bij de dealers. Ik dacht dat de eerste pluk al uitverkocht was op basis van voorinschrijving.. maaaarrr ik zag langs de A12 toch op enkele ID's een sticker voorraad op de ruit zitten. Precies op die met dit, in mijn ogen, lullig kleurtje wat in de video getoond wordt. ;)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Elektrische auto's

Bericht door boe! » di 22 sep 2020, 16:52

De Volkswagen ID.3 zou vanaf september worden uitgeleverd in Nederland. Dat is gelukt, want er staat ineens een exemplaar bij mij voor de deur. Volgens de RDW-website is de auto afgelopen vrijdag op kenteken gezet.
Edit: blijkbaar is ie van de overburen.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 22 sep 2020, 17:45

En het is aardig op gang gekomen: http://iserv.nl/files/elektrisch/ geeft aan dat er ondertussen 163 op kenteken zijn gezet, even veel als de Polestar 2.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » wo 23 sep 2020, 7:41

Heb er zaterdag eentje in het wild gespot op de A5 in Duitsland.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wimpie25 » wo 23 sep 2020, 15:19

Vandaag mijn eerste Polestar 2 op de baan tegengekomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 24 sep 2020, 18:16

De Volkswagen ID.4.

Ik vind hem niet zo lelijk als de ID.3, maar ik wordt er eigenlijk qua design niet warm of koud van. Het interieur / dashboard vind ik ronduit verschrikkelijk, er is een reden waarom je dit normaal alleen in concept cars zag en nooit uiteindelijk in productie. Vrijwel alles is ook touch in plaats van fysieke knoppen en tot nu toe wordt deze aanpak bijna universeel afgekraakt door autojournalisten.

Ik vraag mij ook af of Volkswagen niet een wat riskante strategie volgt met dit design, de Skoda Enyaq oogt toch een stuk aansprekender en ik kan mij voorstellen dat die wel eens meer in de smaak zal vallen dan de ID.4. Al zijn de verkopen van dit soort modellen natuurlijk vooral gedreven op belastingen en dan doet het rare dingen met de aankoopargumenten.

Link

Plaats reactie