[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » vr 21 aug 2020, 13:13

Nog wat Oberalppass.

Zicht naar de pashoogte.
Afbeelding
Oberalppass 10 by European Roads, on Flickr

Zicht over de Oberalpsee.
Afbeelding
Oberalppass 11 by European Roads, on Flickr

Over de Oberalppass loopt dus ook de spoorlijn. Dit is de Matterhorn-Gotthard-Bahn, van Disentis naar Zermatt.
Afbeelding
Oberalppass 12 by European Roads, on Flickr

De pashoogte 2046 meter.
Afbeelding
Oberalppass 13 by European Roads, on Flickr

Zicht richting westen, de Urner Alpen bij de Furkapass.
Afbeelding
Oberalppass 14 by European Roads, on Flickr

Toch nog even de trein gezien.
Afbeelding
Oberalppass 16 by European Roads, on Flickr

De afdaling naar Andermatt.
Afbeelding
Oberalppass 17 by European Roads, on Flickr

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Schelpenpaadje » vr 21 aug 2020, 22:15

Iedereen bedankt voor alle mooie foto's die in dit topic worden geplaatst. Hopelijk volgen er nog meer mooie series. Ben zelf dit jaar het land niet uit geweest dus dan zijn deze mooie platen extra genieten.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door GuteFahrt » za 22 aug 2020, 10:38

Wederom prachtige platen. :top: In de zomer van 2017 hier in de regio ook nog een rondje passen gedaan, waaronder deze. :D
Chris schreef: vr 21 aug 2020, 13:13 Nog wat Oberalppass.

Zicht naar de pashoogte.
Afbeelding
Oberalppass 10 by European Roads, on Flickr

(...)
Midden boven het meertje de enige 'vuurtoren' van de Alpen. Het begin van de Vorderrhein. 8-)

http://www.leuchtturm-rheinquelle.ch/

Wiki/DE:
Er ist eine Nachbildung des ehemaligen Unterfeuers Hoek van Holland (Lage licht van Hoek van Holland), das 70 Jahre lang die Mündung des Rheins in die Nordsee bezeichnete und seit 1990 im Maritiem Museum Rotterdam aufgestellt ist.
https://de.wikipedia.org/wiki/Leuchtturm_Rheinquelle

Oftewel, een nabootsing van deze:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurtoren ... e_licht%22
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » za 22 aug 2020, 13:21

De spectaculaire Schöllenenschlucht tussen Göschenen en Andermatt. Dit is een kloof waar de rivier de Reuss vanaf het brede dal bij Andermatt over korte afstand 450 meter afdaalt tot de vallei waarin Göschenen is gelegen. De H2 is hier met grote lawinegalerijen en haarspeldbochten doorheen gebouwd, een spectaculair stukje infrastructuur, dat door de meesten echter niet gezien wordt omdat het gebypasst wordt door de Gotthardtunnel. Het is echt de moeite waard om hier eens te stoppen.

Afbeelding
Schöllenenschlucht 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Schöllenenschlucht 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Schöllenenschlucht 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Schöllenenschlucht 08 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » za 22 aug 2020, 13:38

Werkelijk schitterend, waar het zuidelijk deel van de pasweg vrij ruim is, is het hier draaien en keren :wow:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door GuteFahrt » za 22 aug 2020, 14:10

^^ Als je de H2/ nuova strada del Passo del San Gottardo neemt, wel. Wanneer je kiest voor de Tremola, wordt het een ander verhaal. ;)

Dit kun je overigens aantreffen langs de Schöllenen route. Mooi uitzicht daar.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » zo 23 aug 2020, 9:56

Tremola is wat uitdagender ja. Plus nog in klinkerbestrating ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » zo 23 aug 2020, 14:23

De Allmendhubelbahn in Mürren. Deze gaat van Mürren (1650 m) naar Allmendhubel (1900 m). Het heeft een helling van 61%.
Afbeelding
Allmendhubelbahn Mürren 01 by European Roads, on Flickr

Tussen Mürren en Gimmelwald ligt een verharde weg. Er is in principe geen gemotoriseerd verkeer in dit gebied, maar er zijn een paar uitzonderingen, waaronder tractors. De verharde weg eindigt net buiten Gimmelwald, daarna wordt het pad steeds smaller en is uiteindelijk niet meer berijdbaar, ook niet voor 4x4 voertuigen.
Afbeelding
Mürren - Gimmelwald 03 by European Roads, on Flickr

De Jungfrau van de zijkant.
Afbeelding
Mürren - Gimmelwald 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Mürren - Gimmelwald 06 by European Roads, on Flickr

De gravelweg gaat nog een stukje het Sefinental in, dit is een afgelegen zijdal dat niet over de weg te bereiken is. Het Sefinental culmineert uiteindelijk in de 3.436 meter hoge Gspaltenhorn.
Afbeelding
Gimmelwald - Stechelberg 04 by European Roads, on Flickr

De gravelweg wordt uiteindelijk een mountainbikeroute, die dermate ruw en steil is dat het alleen met elektrische bikes te doen is. De gravelweg eindigt vanuit Gimmelwald bij een kleine waterkrachtcentrale, daarna zijn er alleen nog bospaadjes.
Afbeelding
Gimmelwald - Stechelberg 06 by European Roads, on Flickr

Het dal bij Stechelberg.
Afbeelding
Gimmelwald - Stechelberg 07 by European Roads, on Flickr

In het dal tussen Stechelberg en de Schilhornbahn. Hier zie je de Schwarzmönch vanaf de zijkant, onherkenbaar zoals je hem vanaf Lauterbrunnen ziet.
Afbeelding
Gimmelwald - Stechelberg 08 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Sondermaut » di 25 aug 2020, 9:46

Dit deel van het Berner Oberland staat sinds ik het in Rail Away heb gezien hoog op mijn bucketlist. Nu ik deze foto's zie snap ik weer waarom. :D

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Ernst76 » di 25 aug 2020, 10:23

Zeker een heel mooi gebied. Voor een goedkopere kabelbaan met ook fenomenaal uitzicht kan ik daarnaast de Eggishorn aanraden die je vanaf Fiesch in het Rhônedal bereikt. Van ca. 1.000 naar ca. 3.000 meter. Geweldig uitzicht rondom! Heel goed uitzicht op de nabijgelegen Aletschgletsjer tot aan de Konkordiaplatz aan de voet van de Jungfrau. Met helder weer kun je ook de Matterhorn nog zien op ruimte afstand (wij hadden Kaiserwetter :D )

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » di 25 aug 2020, 13:42

De weg van Zweilütschinen naar Grindelwald. In Grindelwald wordt het uitzicht gedomineerd door de machtige Eiger (3.967 m) die een verticale rotswand van bijna 2000 meter hoog heeft.

Afbeelding
Zweilütschinen - Grindelwald 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Zweilütschinen - Grindelwald 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Zweilütschinen - Grindelwald 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Zweilütschinen - Grindelwald 05 by European Roads, on Flickr

De Eiger.
Afbeelding
Zweilütschinen - Grindelwald 06 by European Roads, on Flickr

De Schreckhorn rechts (4078 m) en Wetterhorn links (3692 m). De top van de Schreckhorn is vanaf hier niet zichtbaar, die ligt meer naar achteren. De Schreckhorn is de noordelijkste 4000-er in Europa.
Afbeelding
Zweilütschinen - Grindelwald 07 by European Roads, on Flickr

De Schreckhorn, met rechts de Grosses Fiescherhorn (4049 m).
Afbeelding
Zweilütschinen - Grindelwald 11 by European Roads, on Flickr

Een massieve laag sneeuw en ijs. Vroeger kwamen de gletsjers hier nog bijna het dal binnen, en met vroeger bedoel ik dan de jaren 90. Er was een houten trap met 1000 treden ofzo waarvan je zo van Grindelwald naar de gletsjer kon lopen.
Afbeelding
Zweilütschinen - Grindelwald 12 by European Roads, on Flickr

Nogmaals de Grosses Fiescherhorn.
Afbeelding
Zweilütschinen - Grindelwald 13 by European Roads, on Flickr

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Coccodrillo » di 25 aug 2020, 19:40

I can add some notes about the ropeways in the area:
* the Stechelberg-Gimmelwald-Mürren lift is a single system, both cabins are moved by the same engine, and the traction cable is a loop so one acts as a counterweight for the other (unlike the Lauterbrunnen-Mürren lift in which the cable is rolled onto a winch, a much more inefficient setup usually used only on small or rarely used lifts, like the ones serving power stations)
* the Lauterbrunnen-Mürren funicular was replaced by a ropeway because there were some landslide problems, and it was cheaper to build a ropeway than to repair the funicular track (the engines and wagons had to be replaced anyway)
* only the railcar (a second hand one bought as spare) in the photo was brought up that way, the older ones (of at least two different generations) were carried up by using some kind of temporary bogies and cranes on the funicular railway, a third generation of trains will arrive soon and these will be a sort of modified city tramways
* the direct Stechelberg-Mürren lift is the steepest ropeway in Switzerland at around 160%, but it is used only for freight and when the line to Gimmelwald is out of use for maintenance, this and all the ropeways to the Schiltorn (except the one via Gimmelwald) will be replaced with new ones and the direct line to Mürren opened to regular passengers (they will be the first Funifor type of lift in Switzerland, an usual type of ropeway)
* on the Wetterhorn in 1908 it was built one of the first tourist public ropeways in the world, but only the first of 5 sections was actually built, and it was later closed without replacement: https://de.wikipedia.org/wiki/Wetterhorn-Aufzug
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door nederland24 » wo 26 aug 2020, 18:54

De foto's van de Oberalppass komen me bekend voor, doordat ik er in juni 2018 ook overheen ben gereden. Helaas waren de Furkapass en de Grimselpass op dat moment nog gesloten. Door deze foto's heb ik wel weer behoefte gekregen om nog een keer een langer verblijf in Zwitserland te houden. :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » wo 26 aug 2020, 21:45

Een paar plaatjes uit Grindelwald.

1. Helemaal in het oosten van Grindelwald, bijna bij het einde van de publieke weg. Een kop koffie met dit uitzicht, links de Wetterhorn, in het midden de Schreckhorn en rechts de Eiger.
Afbeelding
Grindelwald 02 by European Roads, on Flickr

2. De Eiger en het dal waarin Grindelwald is gelegen. Je ziet dat het hier ook wat uitgestrekter is dan in Lauterbrunnen. Meer verspreide bebouwing en hoogteverschillen.
Afbeelding
Grindelwald 07 by European Roads, on Flickr

3. Dit is de hoofdweg door Grindelwald. Je kan bijna nergens even stoppen trouwens, dit was ook eventjes illegaal geparkeerd.
Afbeelding
Grindelwald 08 by European Roads, on Flickr

4. Grindelwald en de Eiger.
Afbeelding
Grindelwald 15 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Sondermaut » do 27 aug 2020, 8:43

Je foto's in het Berner Oberland blijven om van te smullen. :top:
Hieronder staan de afleveringen van Rail Away waar ik eerder al aan refereerde. De EO heeft alle spoorlijnen in de dalen van Lauterbrunnen en Grindelwald een of meerdere keren bezocht. De eerste opnames moeten ergens tussen 2006 en 2008 geweest zijn. De cabinelift naar Grütschalp opende eind 2005. Ik heb de bovenste aflevering voor het eerst gezien in 2008.
Harder Kulm, Interlaken-Lauterbrunnen, Schynige Platte en Mürren
Interlaken-Grindelwald-Kleine Scheidegg-Jungfraujoch
Enkele jaren later heeft Rail Away de Wengernalpbahn en de Jungfraubahn nogmaals bezocht. Deze opnames zijn waarschijnlijk in de winter van 2014 gemaakt en voor het eerst uitgezonden in 2015:
Lauterbrunnen-Wengen-Kleine Scheidegg
Grindelwald-Kleine Scheidegg-Jungfraujoch

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Willem » do 27 aug 2020, 8:51

Deze weken is die serie opnieuw uitgezonden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » vr 28 aug 2020, 20:34

Nog een paar plaatjes uit Lauterbrunnen. Ik ben echt verslingerd aan die plaats, zo mooi gelegen. Ik ben er voor het eerst in de jaren '90 geweest en geen vakantie is mij zo bijgebleven als dat.

Afbeelding
Lauterbrunnen 14 by European Roads, on Flickr

Vanaf de camping Schützenbach. Vroeger was hier een kampeerveld, thans alleen nog maar mobile homes op het hogere deel.
Afbeelding
Lauterbrunnen 15 by European Roads, on Flickr

De hoofdstraat van Lauterbrunnen. 40 bibeko zie je overigens vrij veel in Zwitserland, op zich wel een aardig compromis tussen 50 is te snel en 30 te langzaam.
Afbeelding
Lauterbrunnen 16 by European Roads, on Flickr

De Jungfrau (4158 m) is vanaf het hogere deel van Lauterbrunnen net zichtbaar.
Afbeelding
Lauterbrunnen 17 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chrysa » za 29 aug 2020, 0:44

Ik ben er twee weken hard langsgereden onderweg naar de Grimselpas, ik heb nu toch wel spijt. :lol:

Hoe zou het daar in de winter zijn?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Schelpenpaadje » za 29 aug 2020, 9:38

^^ Zo te zien ook erg fraai:

Afbeelding

Foto: Pinterest

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » ma 31 aug 2020, 9:46

De fantastische Sustenpass (2224 m). Het was voor het eerst sinds de jaren '90 dat ik er overheen kwam, de pas is vaak de laatste in de Zwitserse Alpen die opent, eerdere keren was ik er in juni toen de pas nog dicht was.

1. De oostzijde van de pas. Volgens mij zien we hier centraal in beeld de Sustenhorn (3503 m). Volgens mij zien we rechts daarvan nog net de Gwächtenhorn (3420 m) er bovenuit steken. De Urner Alpen zijn toch wel zo'n 500-700 meter lager dan het Berner Oberland. Dit is gezien in juni, als er nog veel sneeuw op de bergen ligt. Tegen eind van de zomer is de meeste sneeuw onder de 3200 - 3500 m wel gesmolten.
Afbeelding
Sustenpass 02 by European Roads, on Flickr

2. Haarspeldbocht.
Afbeelding
Sustenpass 05 by European Roads, on Flickr

3. De lange slingers van de Sustenpass. De weg vond ik vrij eenvoudig te berijden.
Afbeelding
Sustenpass 03 by European Roads, on Flickr

4. De pashoogte.
Afbeelding
Sustenpass 08 by European Roads, on Flickr

5. De feitelijke pashoogte is ondertunneld, dit type noemt men een 'Scheiteltunnel', een tunnel die net onder de pashoogte ligt.
Afbeelding
Sustenpass 09 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » ma 31 aug 2020, 10:13

Chris schreef: ma 31 aug 2020, 9:46 5. De feitelijke pashoogte is ondertunneld, dit type noemt men een 'Scheiteltunnel', een tunnel die net onder de pashoogte ligt.
Houd er rekening mee dat die term wel relatief breed wordt ingezet. Op de Furkapass ligt bijvoorbeeld een trein-Scheiteltunnel op een 250 meter lager dan de pashoogte zelf. Dus dat is ook een flinke tunnel. Op de weg is ook nog steeds actueel de Fernpass-Scheiteltunnel, die ook een kleine 200 meter onder de pashoogte moet komen. In zoverre is Scheiteltunnel vaak het tegendeel van een basistunnel, in de zin dat je een flink eind moet klimmen voordat je in de tunnel komt. Maar dat is, zeker ook in vergelijking met het spoor, een behoorlijk rekbaar begrip.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door jelger » ma 31 aug 2020, 10:27

Mooie plaatjes. Gisteren gaan kijken naar onze uitwijk vakantie bestemming: Zwitserland (dat in eerste instantie bedoeld was om op terugweg uit de Provence een hoekje van mee te nemen). De contouren van een aardig rondje langs een paar bestemmingen in het land, zonder al te gekke dwalingen, begonnen zich na middernacht af te tekenen. Deze plaatjes die ik nog niet gezien had bevestigen dat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » ma 31 aug 2020, 12:14

Ik kwam de term Scheiteltunnel ook al tegen voor de oude Lötschbergtunnel, kennelijk om het te onderscheiden van de Basistunnel, maar de oude Lötschbergtunnel ligt ook wel diep natuurlijk. Een nogal rekbare definitie.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Ernst76 » ma 31 aug 2020, 12:20

De Sustenpas is eigenlijk puur bedoeld voor de leuk, want hij gaat van niets naar nergens. Omdat het kan :-)
Mooiste punt van de route is als je even westelijk van de top de weg inloopt die je uitzicht geeft op de Steingletsjer. Deze lag vroeger pal aan de weg schijnt het.
Ook bereik je vanaf de kant van Innertkirchen al snel de zijweg naar de Engstlenalp, waar je een mooi bergmeer hebt.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chrysa » ma 31 aug 2020, 12:27

Ik vraag me bij de nieuwere passen toch af wat het nut ervan is. Zowel de huidige Sustenpas en de Nufenenpas gaan van niks naar nergens en zijn in het autotijdperk aangelegd, waarin een omweg via de Furkapas lang niet meer zo'n probleem is. Als het puur voor het toerisme is gedaan vind ik het opmerkelijk dat ze gratis te berijden zijn, dan zou het Oostenrijkse model toch een stuk meer opleveren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » ma 31 aug 2020, 12:38

Het toerisme zal een belangrijke rol gespeeld hebben in de aanleg van de latere bergpassen.

Doorgaand verkeer wordt via de A8 over de Brünigpass bewegwijzerd, maar de Sustenpass is wel degelijk een iets snellere (en 30 kilometer kortere) route in de zomer.

Toen de Sustenpass werd aangelegd was er volgens mij ook nog geen wegverbinding langs het Vierwaldstättersee. Je moest toen via de Furkapass of helemaal rond de andere kant van het Vierwaldstättersee. De Seelisbergtunnel (1980) was de eerste wegverbinding aan de westkant van het meer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » ma 31 aug 2020, 13:04

^^ Het toerisme kan wel hebben geholpen, maar de militaire component moet niet over het hoofd worden gezien. De omgeving Gotthard was onderdeel van het Zwitserse nationaal réduit en voorzien van allerlei militaire stellingen. De weg over de Sustenpass werd rond de Tweede Wereldoorlog aangelegd onder druk van het Zwitserse leger (bron, helaas pas klaar in 1945). Ik vermoed dat ze de mogelijkheid wilden hebben om de stellingen op de noordflank van de Gotthard van meerdere kanten te kunnen benaderen - een argument dat je ook hebt gezien in de enigszins vergelijkbare setting van de Sella Ronda. Samen met de Klausenpass gaf de weg ook de mogelijkheid om troepen en materialen oost-west te verplaatsen langs de noordkant van het réduit. En op de pas zelf hadden ze ook stellingen, vermoedelijk om nadering van de Gotthard vanuit Bern te bemoeilijken (en omgekeerd). Zelfs voor de genoemde Scheiteltunnel was een militair doel. Er konden militaire voertuigen in worden verstopt en de tunnel kon dekking bieden in gevechten om de pas (bron).

Over de Nufenen lees ik een soortgelijk verhaal niet, maar je kunt het je voorstellen. Er zat al langer een fort op de oostelijke flank van de pas: deels om een vijand die de Gotthard vanuit Bellinzona naderde onder vuur te kunnen nemen, maar men was ook bevreesd voor een (ondersteunende) inval vanuit Italië over de San Giacomo-pas (in het verlengde van de SS659, op het noordelijkste punt van de Italiaanse uitstulping tussen Ticino en Wallis). Meer daarover hier. Dat soort versterkingen wilde het leger natuurlijk ook van achter het front kunnen bevoorraden, dus je kunt je indenken dat zij wel graag een weg naar Wallis wilden hebben. Vraag is alleen hoezeer men in de jaren '60, toen de weg werd aangelegd, nog hard bezig was met een nationaal réduit als tegengesteld aan lucht- en atoomoorlog. Ik heb het idee dat de Zwitsers met hun stellingen rond de Gotthard ook in de jaren '60 nog wel gevoelig waren voor dit soort ideeën.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Schelpenpaadje » ma 31 aug 2020, 15:13

Ernst76 schreef: ma 31 aug 2020, 12:20 De Sustenpas is eigenlijk puur bedoeld voor de leuk, want hij gaat van niets naar nergens. Omdat het kan :-)
Chrysa schreef: ma 31 aug 2020, 12:27 Ik vraag me bij de nieuwere passen toch af wat het nut ervan is.
Voor wie onderweg naar een vakantie in Italië ergens wil overnachten kan ik een verblijf van 1, 2 of misschien iets meer nachten in het gebied rondom Meiringen van harte aanbevelen. Toerisme in deze streek moet het vooral hebben van de wintermaanden, waardoor hotels en appartementen in de zomer voor Zwitserse begrippen relatief betaalbaar zijn (in elk geval vergelijkbaar met een hotel dichterbij de A2). De route via de Brünig en Süstenpas is mooi, niet gigantisch om en in en rondom het Haslital is genoeg te zien en te beleven. Ook Lauterbrunnen in de tandradbaandjes richting Kleine Scheidegg en Jungraujoch zijn dichtbij. Een route als deze is wat mij betreft een aanrader als je onderweg wat meer wilt zien dan snelwegen en de standaard verblijfplaatsen.
Pino schreef: ma 31 aug 2020, 13:04 Vraag is alleen hoezeer men in de jaren '60, toen de weg werd aangelegd, nog hard bezig was met een nationaal réduit als tegengesteld aan lucht- en atoomoorlog. Ik heb het idee dat de Zwitsers met hun stellingen rond de Gotthard ook in de jaren '60 nog wel gevoelig waren voor dit soort ideeën.
Het feit dat Zwitserland neutraal is kan meespelen in de wat afwijkende keuzes, ook gedurende de veranderende wijze van oorlogvoering. Als je niet actief deelneemt in conflicten en je militair gezien vooral bezig houdt met de landsverdediging kun je het jezelf makkelijker permitteren (en biedt het nog altijd enige mate van zekerheid) om dit soort investeringen te doen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door jelger » ma 31 aug 2020, 15:39

Schelpenpaadje schreef: ma 31 aug 2020, 15:13 Voor wie onderweg naar een vakantie in Italië ergens wil overnachten kan ik een verblijf van 1, 2 of misschien iets meer nachten in het gebied rondom Meiringen van harte aanbevelen. .... De route via de Brünig en Süstenpas is mooi, niet gigantisch om en in en rondom het Haslital is genoeg te zien en te beleven. Ook Lauterbrunnen in de tandradbaandjes richting Kleine Scheidegg en Jungraujoch zijn dichtbij. Een route als deze is wat mij betreft een aanrader als je onderweg wat meer wilt zien dan snelwegen en de standaard verblijfplaatsen.
Even hierop aanhakend: stel, ik wil van de omgeving Luzern (of mogelijk Zug i.v.m. combi overnachting voor Zurich/Luzern) naar Orsières (zuid-west hoek, Zwitserse kant van Chamonix) dan is de route over Süstenpas en Grimselpas aan te bevelen?

Is er nog een voorkeur voor richting om die passen te rijden? Soms zijn passen vanuit een bepaalde richting mooier om te beleven namelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » ma 31 aug 2020, 15:50

Luzern - Orsières is het snelst via de autosnelwegen (A2-A1-A12-A9). De route via de Sustenpass en Grimselpass is echter ook heel goed te doen binnen een dag. Als je de tijd hebt, waarom niet?

Aan de westzijde van de Sustenpass is een zijweg naar de Steingletscher. Op de Grimselpass is een zijweg naar de Oberaarsee. Die laatste heeft een tijdslot per richting dus is wat bewerkelijker als je alleen doorgaand bent, de route naar de Steingletscher is binnen een paar minuten te rijden maar als je niet van plan bent daar te wandelen is het misschien minder de moeite waard (uitzicht is vergelijkbaar als dat vanaf de hoofdweg).

Ik zou wel de weersvoorspelling meewegen. Als het regenachtig en bewolkt is dan is zo'n pasroute weinig aan om te rijden. Ik heb de Nufenenpass in de stromende regen en bewolking gereden, je ziet niks wat meer dan 50 meter weg is. De Susten en Grimsel zijn ook dermate hoog dat je later in september bij slecht weer best kans hebt dat er sneeuw ligt (zoals gisteren ook het geval was).

Plaats reactie