Vreemde rotonde?

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Vreemde rotonde?

Bericht door mavas » do 19 mei 2005, 21:42

Vandaag was ik in Almere, en daar kwam ik een paar rare verhoogde cirkels tegen, ik dacht eerst dat het rotondes waren, totdat ik zag dat rechts voorrang had. Er waren ook nog twee auto's voor mij, waarvan de eerste linksaf sloeg voor de ophoging langs, die nam de cirkel dus niet linksom. En de tweede auto volgde braaf de eerste.

Vreemde situatie, of niet?

Afbeelding

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » do 19 mei 2005, 23:08

Dit soort constructies komt de verkeersveiligheid niet ten goede :down:
Rij met je hart

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » vr 20 mei 2005, 8:41

Hier mag je dus gewoon voor de verhoging naar links !
Inderdaad niet echt veilig, waarom verzinnen ze zoiets überhaupt ?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 20 mei 2005, 8:43

Als de nabijgelegen lichtmast een keer defect is, dan is dit dus bij duister een levensgevaarlijke situatie. Je ziet dat middeneiland met een beetje ongeluk dan pas als je er al bovenop zit...

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » vr 20 mei 2005, 9:33

is het een 30 km-zone? Dat zal de boel namelijk al een stuk minder ernstig maken...

Ondanks dat: geen elegante rotonde / kruispunt / obstakel / wat het verder ook maar is... :?
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 20 mei 2005, 10:44

Dit is echt wel onveilig behalve als er zacht word gereden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 20 mei 2005, 10:47

Dit is echt wel onveilig behalve als er zacht word gereden.
Zacht? :lol: Langzaam lijkt mij het betere woord, ik weet niet hoe jij "zacht" wilt rijden ;)

Ontopic; dit zijn wel vage dingen, ik heb ze wel vaker gezien, maar dan alleen op het wegdek gemarkeerd, geen fysieke rotonde zoals hier. Levensgevaarlijk lijkt mij, vooral voor de mensen die het kennen, die er wel effe snel aan de verkeerde kant langsscheuren. Zoals men zegt: de meeste ongelukken gebeuren op de weg die je goed kent...

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » vr 20 mei 2005, 11:03

Levensgevaarlijk lijkt mij, vooral voor de mensen die het kennen, die er wel effe snel aan de verkeerde kant langsscheuren. Zoals men zegt: de meeste ongelukken gebeuren op de weg die je goed kent...
@ Chrizz: je hebt gelijk als je zegt dat de meeste aanrijdingen in de eerste of laatste vijf minuten van een autorit vallen, maar ik denk niet dat het de taak van de wegbeheerder is om daar rekening mee te houden...

Bestuurders hebben hun eigen verantwoordelijkheden in het verkeer. Even snel aan de verkeerde kant langs het obstakel rijden kan dus niet aan de wegbeheerders verweten worden.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » vr 20 mei 2005, 13:20

frankrijk ligt bomvol van zulke (en nog kleinere) rotondes

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 20 mei 2005, 13:36

Ik vind dit maar een onding. Het klopt niet en ik vind hem ook niet echt attentievetrhogend met al dat grijs. Dan nog liever een plateau.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 20 mei 2005, 16:25

Ik kan mij alleen voorstellen dat dit geval in een 30 km/h zone ligt. Voor de duidelijkheid horen hier wel borden te staan!

Wettelijk zit het echter zo: dit geval, hoewel niet aangeduid als een rotonde, is er wel degelijk een! (Zie de opstaande rand) Linksaf slaan zonder de rotonde dus 3/4 te "nemen", mag dus niet. Deze rotonde ligt m.i. in een 30 km/h zone (er staan geen borden die aangeven dat je voorrang moet verlelen aan het verkeer op de rotonde), zodat op deze rotonde de regel "rechts gaat voor" geldt. Voor de duidelijkheid zou het wel met borden "verkeersplein/rotonde" (dat ronde blauwe bord met die pijlen) moeten worden aangegeven. Deze oplossing verdient niet de schoonheidsprijs. Omdat verder in een 30 km/h zone algemeen "rechts gaat voor" geldt, was hier een plateau beter geweest.
Laatst gewijzigd door Hajo op vr 20 mei 2005, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 20 mei 2005, 16:30

Als dit ding inderdaad in een 30 km-zone ligt, dan is het volledige onzin. Dan volstaat inderdaad een kruispuntplateau. Goedkoper in aanleg en onderhoud, en minder onveilig.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » vr 20 mei 2005, 17:27

Hajo schreef:

Wettelijk zit het echter zo: dit geval, hoewel niet aangeduid als een rotonde, is er wel degelijk een! (Zie de opstaande rand) Linksaf slaan zonder de rotonde dus 3/4 te "nemen", mag dus niet.
Dat leek mij ook al... Degene die voorlangs ging had waarschijnlijk erge haast :D
Rainier

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 20 mei 2005, 17:33

Dan moeten ze er duidelijke borden neerzetten dat het een rotonde is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 20 mei 2005, 17:37

Sterker nog, als er geen bord 'rotonde' staat mag je volgens mij formeel het rondje linksom rijden. (Ooit reed een lijnbus in Aalsmeer standaard 'linksom' omdat de rotonde te krap was aangelegd om de bus linksaf te laten slaan. Daar verscheen zelfs een waarschuwingsbord voor... :roll: ), tegenwoordig rijdt hij maar een route waarin de rotonde niet meer is meegenomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 20 mei 2005, 17:54

Ha, ben ik niet de enige die dit vreemd vind!
Voor de duidelijkheid, het geval ligt in een 30km zone. Er zijn er daar nog een paar te vinden van dit soort.

Maar verderop hebben ze wel een echte rotonde gemaakt, die er vrijwel hetzelfde uitziet als dit geval, maar dan met de borden erbij, en dat verkeer OP de rotonde voorrang heeft.

En weer verderop hebben ze deze gevallen gemaakt zonder opstaande rand, dat zijn verhoogde kruisingplateaus. Dat lijkt mij hier ook gepaster.

Al met al een aardig zootje door elkaar. :?

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » vr 20 mei 2005, 19:35

deze rotonde bevestigt overigens wel mijn reeds eerder gedopeneerde stelling dat rotonde een verbastering is van het woord rotronde. 8-)

Ik denk dat Hajo gelijk heeft, het ziet eruit als een rotonde, dus heeft verkeer van rechts (dat de rotonde op wil rijden) voorrang op verkeer dat er al op rijdt. Immers er staat geen bordje bij dat de situatie anders is.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » vr 20 mei 2005, 20:19

als er geen rotonde borden staan, mag een rotonde linksom genomen worden en heeft wanneer er geen haaientanden oid op het wegdek staan, rechts voorrang. In Stadskanaal (Groningen) hebben een tijd lang op de nieuwe pleinlijn (parkeerroute rondom centrum) viertondes gelegen, mocht je idd links om, had rechts voorrang, en ook fietsers crossten er tussen door. Dat is een paar keer fout gegaan ,en zijn er rotonde bordjes geplaatst. Dus nu wel rechtsom, maar rechts heeft nog steeds voorrang...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 21 mei 2005, 0:06

Linksom op een rotonde is niet raar ;)

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » za 21 mei 2005, 11:18

DjIdee schreef:als er geen rotonde borden staan, mag een rotonde linksom genomen worden en heeft wanneer er geen haaientanden oid op het wegdek staan, rechts voorrang. In Stadskanaal (Groningen) hebben een tijd lang op de nieuwe pleinlijn (parkeerroute rondom centrum) viertondes gelegen, mocht je idd links om, had rechts voorrang, en ook fietsers crossten er tussen door. Dat is een paar keer fout gegaan ,en zijn er rotonde bordjes geplaatst. Dus nu wel rechtsom, maar rechts heeft nog steeds voorrang...
Wat raar, die regel. :? Dat is vragen om ongelukken...
Rainier

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » za 21 mei 2005, 11:38

ja... je mag inderdaad zo'n rotonde gewoon linksom nemen, sterker nog dat is mij (ik kom uit Almere) ook uitdrukkelijk gezegd tijdens mijn rijlessen: als het rustig is, neem je een dergelijke rotonde linksom.
Almere heeft een pro-fietsers beleid. Er liggen overal aparte fietspaden en in de meeste gevallen ben je ook veel sneller over die fietspaden (wegen = omrijden). Deze rotonde ligt aan een ontsluitingsweg van een wijkje waar redelijk veel auto's rijden. Dergelijke objecten zorgen er wel voor dat auto's erg rustig rijden op die plaatsen, bovendien komen op dergelijke kruisingen fietsers juist van de rustigere straten (doorgaande weg voor auto's is loodrecht op doorgaande weg voor fietsers). Zo'n -rechts-heeft-voorrang-rotonde zorgt er wel voor dat een fietser er tussendoor kan komen...

Toch heb ik mijn twijfels over de verkeersveiligheid hiervan...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 23 mei 2005, 10:07

Het pleintje op de foto is natuurlijk een grote grap. Levensgevaarlijk omdat hij midden in de weg ligt, slecht gemarkeerd is en einde-auto bij passeren. Het mag wel een 30 km zone zijn, een ambulance of politieauto die lokaal niet bekend is rijdt hier de auto op kapot 's nachts.

Op zich zijn deze pleintjes heel gewoon, maar dan staat er een fontein, beeld, waterpomp, boom, reclamezuil of lichtmast op. Zeker de sjiekere wijken uit 1880-1910 kennen dit soort pleintjes (naar Frans / Parijs' voorbeeld) vaak met een meerarmige sierlantaarn of elektrazuil (nu vaak nog aanwezig, maar niet meer in gebruik natuurlijk). Een dergelijk obstakel is tenminste zichtbaar.

Een markering in verf of andere klinkers vind ik prima als accentuering van de kruising, ook al lijkt een verfstip wat op een rotonde, en hebben moet je bij de meeste rotondes voorrang verlenen bij oprijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vreemde rotonde?

Bericht door harry » ma 23 mei 2005, 14:03

mavas schreef:Vandaag was ik in Almere
Afbeelding
In Leidschendam hebben we ook een paar van zulke kruispunten. Ik moest goed kijken naar de foto, want hij lijkt bijna exact op de straat achter mijn woning (inclusief bomen en huizen)!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 23 mei 2005, 14:07

want hij lijkt bijna exact op de straat achter mijn woning (inclusief bomen en huizen)!
Dat gebeurt wel vaker in Vinexland-Nederland :roll: :? :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 23 mei 2005, 14:49

Vinny schreef:
want hij lijkt bijna exact op de straat achter mijn woning (inclusief bomen en huizen)!
Dat gebeurt wel vaker in Vinexland-Nederland :roll: :? :cry:
Toch stamt mijn wijkje, en aan de bomen te zien ook het Almeerse wijkje, van vóór de Vinex-periode. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

weerwag
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 17:49

Re: Vreemde rotonde?

Bericht door weerwag » do 29 mei 2014, 17:56

Helaas zijn wij deze vreemde ronding (het is geen rotonde) ook tegen gekomen echter dit was wel rond 22:30 uur. Met andere woorden het was in de duisternis.
Door het slechte zicht en de overgroeien van onkruid is de ronding te laat gezien, waardoor de bestuurder pardoes tegen het 'onding' aan reed met alle gevolgen van dien! :wall:
We zijn dan ook erg benieuwd of dit vaker voorkomt en/of wat de ervaringen zijn van omwonenden met deze situatie.

Ons is opgevallen dat op een rechte weg meerdere 'gewone' kruisingen liggen en dan plotseling zo'n ronding. Dat verwacht je natuurlijk helemaal niet!

Graag jullie reactie's

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vreemde rotonde?

Bericht door Attietattie » do 29 mei 2014, 18:10

Welke gevolgen van dien? Heb je schade?

Edit: vet knap, een topic vinden van 9 jaar oud. :worship:
Laatst gewijzigd door Attietattie op do 29 mei 2014, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Vreemde rotonde?

Bericht door boe! » do 29 mei 2014, 18:11

weerwag schreef:Dat verwacht je natuurlijk helemaal niet!
Met zo'n houding kom je er natuurlijk niet. Je moet altijd bedacht zijn op alle mogelijke verkeerssituaties. Neemt niet weg dat die rotonde wel wat duidelijker gemarkeerd mag worden.

weerwag
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 17:49

Re: Vreemde rotonde?

Bericht door weerwag » do 29 mei 2014, 18:40

Ja inderdaad is er een behoorlijke schade! Als je met een auto pardoes tegen deze ronding aanrijd, loopt je motor behoorlijk wat schade op! Uiteindelijk was de auto (bijna 2 jaar oud) Totall-Loss!
Dat is natuurlijk ook niet verwonderlijk: Als je 30 km/u rijd is dat toch al 8,5 meter per seconde!
Als je het ding zeg 2 seconde tevoren ziet, heb je nog ongeveer 17 meter.
Voordat je daadwerkelijk remt ben je al een seconde verder (9 meter)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Vreemde rotonde?

Bericht door Wouter N14 » do 29 mei 2014, 18:49

Je kan de wegbeheerder (gemeente) aansprakelijk stellen, mits je kan onderbouwen dat het onvoldoende waarneembaar was. Lijkt mij een verzekeringskwestie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie