Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Eerst was het doel voor de A29 Zierikzee. Toen Bergen op Zoom. En nu dus beide plaatsen.
Door de opkomst van navigatiesystemen zou je verwachten dat bewegwijzering met minder doelen toe kan. Toch lijken het er eerder meer te worden.
Door de opkomst van navigatiesystemen zou je verwachten dat bewegwijzering met minder doelen toe kan. Toch lijken het er eerder meer te worden.
-
- 4x5 autosnelweg
A2, afrit 7. Richting zuid Utrecht-Centrum, richting noord Utrecht-Leidsche Rijn Centrum.
A20, afrit 14. Richting west Rotterdam-Schiebroek, richting oost Rotterdam-Noord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- polderweggetje
Bedoelde dus eigenlijk of de borden bij aansluiting 24 richting Utrecht al vervangen zijn.
-
- 2x3 autosnelweg
A10 afrit 9 richting oost 'Rivierenbuurt', richting west 'Buitenveldert'.
-
- 2x3 autosnelweg

Even wat beelden teruggekeken.
Het vorkbord voor aansluiting 25 (Oosterbeek) vermeldt nu Ede als volgende afritnaam. De andere borden waren al veranderd.
Alle borden voor aansluiting 24 zijn vervangen; de afritnaam is Ede en die naam staat nu bovenaan op de borden.
-
- Moderator
Ik zoek zelf altijd wel de bevestiging in de borden van de bestemmingen die de navi meldt. En ik kan mij voorstellen dat als een navi 2 doelen meldt het dan wel fijn is als de borden die ook melden.
Daarom zijn de afritnummers ingevoerd, maar die worden volgens mij nog een stuk minder gebruikt dan de namen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x3 autosnelweg
De functie is verschoven van harde geleiding naar routebevestiging, ja. Dat had misschien met wat minder aangekund, maar men maakte nu eenmaal ook de keuze om meer op netwerkniveau te bewegwijzeren op rijkswegen (wat op OWN al veel langer gangbaar was). Misschien wat overtrokken met navigatie, maar oude systematiek was uiteindelijk ook niet echt meer houdbaar. Naast dat dát vollere borden geeft, leven we natuurlijk ook in een tijd met mondiger burgers en social media. Als je kijkt hoe Zierikzee zich terug heeft gelobbyd op de bewegwijzering in de Rijnmond, dat zou je 25 jaar geleden nooit hebben gehad.Wouter N14 schreef: ↑za 12 sep 2020, 18:00Ik zoek zelf altijd wel de bevestiging in de borden van de bestemmingen die de navi meldt. En ik kan mij voorstellen dat als een navi 2 doelen meldt het dan wel fijn is als de borden die ook melden.
-
- 2x4 autosnelweg
Je punt over mondiger burgers en social media begrijp ik. En herken ik.
Tegelijk heb ik er moeite mee: plat gezegd bepaalt degene met de grootste bek wat er moet gebeuren. Alles en iedereen met een minder grote mond heeft het nakijken.
Als het zo werkt moeten velen zich gaan schamen....
Tegelijk heb ik er moeite mee: plat gezegd bepaalt degene met de grootste bek wat er moet gebeuren. Alles en iedereen met een minder grote mond heeft het nakijken.
-
- verkeersader
Oude situatie
Zierikzee
Roosendaal
Nieuwe situatie
Antwerpen - Havens/Antwerpen
Bergen op Zoom
Zierikzee
Het doel Zierikzee is nooit van de A29 verdwenen.
Twee of drie doelen per richting is toch prima.
Anders zouden veel doelen verdwijnen als je 1 doel per richting wil aangeven.
-
- 4x3 autosnelweg
De argumenten om Zierikzee terug te brengen waren best goed te volgen. En zoals al werd opgemerkt, ging het vooral over het iets naar voren brengen van de eerste vermelding.Willem schreef: ↑za 12 sep 2020, 20:06 Je punt over mondiger burgers en social media begrijp ik. En herken ik.
Wat je uiteindelijk wilt, is een systeem dat uitgaat van de weggebruiker, maar waarin ook voldoende controle bestaat om niet iedere roeptoeter zijn zin te geven. We zijn weg bewogen van het veel te rigide hoofddoel-einddoel, voor iets dat beter moest aansluiten bij concrete behoeftes. Dat doe je dan met een systeem wat meer gebaseerd is op algemene uitgangspunten, wat natuurlijk meer aanleiding tot discussie kan geven (en dus roeptoeter-gedrag) dan rigide uitgangspunten. Tot daar moeten we het er maar mee doen. Maar je kunt discussies wel wat beter kanaliseren door regels niet volkomen open te formuleren en meer te gaan zitten op hoofdregels en de omstandigheden waarin specifieke uitzonderingen kunnen worden ingezet. Heb alleen niet het idee dat dat spel altijd even goed wordt gespeeld.
-
- Wegnummerfotograaf
Dat heeft men ook aangepast:

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Ik bedoelde dit vrij anonieme bordje, dat naast vzp. Oude Kreek staat:
- SPOILER: TOON
Als ze de "volg" afplakken voldoet het geheel aan NBA.

Tenslotte, (vrij) nieuwe borden op de A4 bij Dinteloord.
Aankondigingsbord en vorkbord. Alleen detailverschillen in de lay-out.
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator

-
- verkeersader
^
Vraag het me ook af.
Bij knooppunt Sabina vanuit het Oosten. Staat nog steeds geen bord richting de A4 Zuid.
Dat lijkt mij relevanter. Dan relatief nieuwe NBA-borden vervangen voor nieuwe NBA-borden.
Vraag het me ook af.
Bij knooppunt Sabina vanuit het Oosten. Staat nog steeds geen bord richting de A4 Zuid.
Dat lijkt mij relevanter. Dan relatief nieuwe NBA-borden vervangen voor nieuwe NBA-borden.
-
- 2x3 autosnelweg
Een stagiair die niet goed oplette?Wouter N14 schreef: ↑zo 13 sep 2020, 10:55Waarom moest dat nou vervangen worden?
Ze waren toch niet uit de grond gereden dacht ik...
Misschien duurt het nu langer voordat andere te vervangen borden vervangen worden...
-
- Moderator
Schandalig. Punt. Ik heb daar in januari contact over gehad met RWS en uiterlijk in april zouden er tijdelijke borden worden geplaatst

De Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) heeft inmiddels de opdracht verstrekt aan de opdrachtnemer en zou het werk uiterlijk 1 kwartaal 2020 gereed moeten zijn. In 2021 zal tevens op dit traject borden als gevolg van einde levensduur, vervangen gaan worden.
-
- 4x5 autosnelweg
Ben het wel met je eens, maar wellicht miscommunicatie tussen Rijkswaterstaat en NBA. Dat had niet moeten gebeuren, maar in de praktijk is zo'n fout makkelijk gemaakt als dit soort zaken over te veel schijven en organisaties gaat. Wat dat betreft was de oude ANWB structuur zo gek nog niet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator

-
- Wegnummerfotograaf
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zag vandaag dat dit bord op de N50 voor KP Emmeloord als bordencode A002 heeft. Een beetje uit de richting dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Wegnummerfotograaf
Ik moet al heel vaak langs dit bord zijn gereden zonder dat ik doorhad dat ik er nog geen foto van had:
(Dank aan Rein en Snelwegfreak voor de tip.)
(Dank aan Rein en Snelwegfreak voor de tip.)
Laatst gewijzigd door harry op do 17 sep 2020, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat bord is een heel stuk later neergezet dan de andere nieuwe borden rond KP Badhoevedorp. Die andere borden hingen er allemaal al voor april 2017, terwijl dit bord volgens SV ergens tussen medio 2018 en medio 2019 is neergezet. Wellicht verklaart dat wel dat je dat bord niet eerder op de foto had gezet.
Die borden had ik vorige week toevallig vanaf de parallelweg op de foto gezet. Mocht je dit een betere foto vinden, dan staat het uiteraard vrij om hem op je site te gebruiken.

-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
Dan bij deze de bevestiging dat het er nog zo staat
(Net als de code A050 die daar ook nog ergens staat)

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- polderweggetje
Dat is op de A16 ook al geruime tijd zo. Daar is Eindhoven de afgelopen jaren stap voor stap toegevoegd tussen knp. Ridderkerk en de Drechttunnel, en sinds kort ook ten zuiden van de tunnel. Daarna verdwijnt het van de borden tot aan knp. Princeville. Heb nu een aantal keren de vraag gehad van mensen of ze nou bij Zonzeel het beste 's-Hertogenbosch of Breda kunnen aanhouden voor Eindhoven

Dus als het daar kan, moet het op de A2 met verplaatsen van dat volgbord toch zeker kunnen lijkt me

Iemand enig idee of het vervangen van de oldskool-borden op de A16 in Noord-Brabant in zuidelijke richting al ergens op de planning staat?
En wat is overigens binnen de systematiek de gedachtengang achter deze volgorde?:
Ze staan niet omgekeerd op afstand gesorteerd (dan zou ik Eindhoven bovenaan verwachten), en ook niet per snelweg (dan zou ik Eindhoven onderaan verwachten). Heeft het toch een bepaalde reden om Antwerpen bovenaan te plaatsen of is dit gewoon een slordigheid, wellicht ingegeven door het oude hoofddoel van de weg?Antwerpen
Eindhoven
Breda
Dordrecht
-
- stadsweg
Die volgorde vind ik vrij logisch:
Voor Antwerpen blijf je het langst op de A16;
Bij Galder sla je daarvoor al af naar Eindhoven;
Voor Galder ligt nog Breda
En daarvoor nog Dordrecht
Voor Antwerpen blijf je het langst op de A16;
Bij Galder sla je daarvoor al af naar Eindhoven;
Voor Galder ligt nog Breda
En daarvoor nog Dordrecht
-
- 4x3 autosnelweg

-
- polderweggetje

-
- 2x5 autosnelweg
Er zitten nog een paar afslaande snelwegen voor zoals de A17 en de A59. Eindhoven is in die gevallen ook een rechtdoorgaande verbinding.
-
- autoweg

Een splitsing Antwerpen-stad en Antwerpen-Havens (a la Ypenburg en Rotterdam(-Havens)) zou er waarschijnlijk wel komen op Klaverpolder. Met die gedachtengang zou het voor de A17/A59, Antwerpen-Havens, Bergen op Zoom en Zierikzee worden.
Rechtdoor (A16/A59) kan dan 's-Hertogenbosch erbij, naast Antwerpen, Eindhoven en Breda. Bovendien wordt 's-Hertogenbosch al vermeld vanaf Noordhoek op de A17.