[D] Oude Duitse bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering
De iota subscriptum werd in het Oudgrieks niet geschreven. Dat kwam waarschijnlijk pas toen middeleeuwse monniken moe werden van al het overschrijven van teksten, en ze daardoor de iota onder de letter gingen schrijven of om, net als de umlaut de letter e voorstelt, perkament te besparen.
Ik was een beetje te kort door de bocht over de umlaut. Ging om de Iota subcribtum, een soort onderliggende i.
Ik was een beetje te kort door de bocht over de umlaut. Ging om de Iota subcribtum, een soort onderliggende i.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
Slecht gebruik van spaties en blauwvlak was ook een van mijn bezwaren, maar een ontwerpprobleem op de borden wordt nu wel heel makkelijk geëxtrapoleerd naar een ontwerpprobleem in het lettertype. Nu kon je van ANWB Uu natuurlijk ook van alles vinden, maar voor zover daar onvoldoende verschil zat tussen I, l en 1, werd dat nog steeds voor >99.9% opgevangen door context die het menselijk brein zonder enige inspanning oppikt.Vinny schreef: ↑vr 11 sep 2020, 23:33 Nogmaals, daar verschillen we dan van mening. Ik vind dat het belangrijk is dat er een lettertype wordt gekozen op de bewegwijzering waarbij het verschil tussen de gebruikte letters goed tot uitdrukking wordt gebracht, zodat de weggebruiker duidelijk de weg wordt gewezen zonder dat deze lang moet nadenken of er nou een i, j, of l staat. Dat is ook één van mijn bezwaarpunten tegen redesign geweest, door de kilometers niet meer rechts uit te lijnen. Cijfers en letters die niet dicht bij elkaar staan kun je ook niet verwarren. Dus 'Almere 1' is beter leesbaar dan 'Almere1' wat de weggebruiker kan lezen als 'Almerel'.
Dat zie je nog het beste aan de l in Almere: het is niet afhankelijk van ontwerpkeuzes in het lettertype -of hoe onverzorgd een handgeschreven stuk is- dat die instinctief als l wordt gelezen en niet als hoofdletter I (Artificial Intelligence mere?) of 1 (als cijfer midden in een woord, zoals je dat in licenties of wachtwoorden wel kunt zien). Bij een cijferwaarde in combinatie met een woord ligt het anders. Dan moet je hetzij meer afstand hebben ten opzichte van het woord, hetzij een verduidelijking als 1km in plaats van alleen 1. Om deze reden wordt in stijlhandboeken (voor langere geschreven tekst) trouwens ook vaak aangereden om getallen onder de tien maar als woord uit te schrijven. Wat voor borden uiteraard geen optie is.
Punt voor bewegwijzering blijft: doe context goed en er is geen enkele noodzaak om te zoeken naar meer onderscheid tussen I/l/1. Dat er andere gebieden zijn die vragen om meer onderscheid, dwingt op die gebieden mogelijk tot andere keuzes, maar da’s niet relevant voor bewegwijzering. Dubbel wanneer het gaat om conventies die worden ingezet op zo’n ander gebied, maar niet breder dan dat: een ander lettertype voor serienummers, accountants-conventies als haken of -/- voor minposten, wegen-lui die kilometerwaarde 123,456 schrijven als 123+456. De algemene lezers-perceptie blijft dan namelijk dat zo’n lang verticaal streepje een l, I of 1 kan zijn.
-
- Secretaris
Eén van de grootste typografische bezwaren van Uu vind ik het slechte onderscheid tussen de G en de C. De G had geen dwarsstreepje, volgens mij alleen om puur esthetische redenen. Leesbaarheid heeft bij Uu sowieso nooit voorop gestaan in het ontwerp.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 4x5 autosnelweg
Een volledig fout uitgangspunt dus, want bewegwijzering is er vooral voor de onbekende weggebruiker. Als je bijvoorbeeld op de ringweg van Wenen rijdt, kun je zelfs met 80 km/h de wegwijzers niet goed lezen. Het kost veel meer moeite omdat je als buitenlander niet familiair bent met de Wener stadsdelen en regionale plaatsen. Duidelijk onderscheidbare letters, goede spatiëring, éénduidige lettergrootte en niet te veel onzin op de wegwijzers, helpt allemaal.en 1, werd dat nog steeds voor >99.9% opgevangen door context die het menselijk brein zonder enige inspanning oppikt.
-
- 4x3 autosnelweg

Waar het bij snel oppikken van geschreven teksten om draait is bovenal om snel een totaalbeeld te krijgen van een woord. Uit onderzoeken is gebleken dat geoefende lezers een woord al begrijpen op basis van de eerste letter, de laatste letter en de lengte. Daartussenin kunnen de meest vreselijke taalfouten staan of onleesbare letters, het heeft nauwelijks invloed. Dit is een slag die kinderen zo in groep 3 maken, wanneer je van het een voor een ontcijferen van de letters naar lezen op basis van opgeslagen woordbeelden gaat - zelfs wanneer je bepaalde woorden voor het eerst ziet.
Daarom is het dus ook marginaal gepruts om je druk te maken over die l in Almere en dat die voldoende moet afwijken van de hoofdletter I die -zoals iedere geoefende lezer in zijn systeem heeft zitten- gewoon niet wordt verwacht. Spatiëring tussen woorden en letters onderling, wat je ook noemt, zijn daar een enorm veel belangrijkere factor in dan schreven. Kortom, rust op de borden. In zoverre heeft mijn 99.9% ook niets te maken met ter plaatse bekend of onbekend, maar met hoe de hersenen informatie verwerken. En dat bij dat gegeven maar heel weinig geschreven informatie op de bewegwijzering baat heeft bij een versterkt onderscheid tussen I, l, 1, |, / en \.
-
- 2x4 autosnelweg
Zelfs bij namen als het riviertje de Ill werkt de informatieverwerking in de hersenen nog correct. In ieder geval bij mensen die die naam moeten herkennen. Voor de rest maakt het niet uit: daar is het toch geen relevante naam.
-
- 4x3 autosnelweg

Uiteraard is deze hele benadering verminderd relevant als je ‘gewoon’ met navigatie rijdt, maar we richten de bewegwijzering wel nog steeds op die premisse in.
-
- 2x2 autosnelweg
Alleen daar inderdaad. Op de A61 staat Dreieck.Pino schreef: ↑wo 09 sep 2020, 10:08Staat er nog steeds hoor, namelijk als rechtdoordoel bij de voorafgaande afrit van de A61 richting noord.
Vroeger met wegnummer:
Nu (Maart 2020) niet meer:
Langer geleden stond er alleen een knooppuntsymbool zonder 'Dreieck'.
Eigenlijk is het al opmerkelijk dat dit bord er staat, normaal gesproken staat de naam er niet als je niet kunt afslaan.
-
- 2x2 autosnelweg
Dit zal toch gewoon an het eind van de A656 gestaan hebben? Tegenwoordig wordt het laatste stukje in geel bewegwijzerd, vreemd dat hier toch het nummer 656 staat:
In de andere richting zie je ook dat de nieuwe afrit Wieblingen tussen het Kreuz en Heidelberg nog in geel staat (zie ook het hm bordje van de B37 rechtsonder):
Ja, dat is duidelijk.De op de achtergrond zichtbare afstanden naar Frankenthal en Kaiserslautern passen hoe dan ook niet bij Heidelberg zelf, maar eerder bij de afrit Mannheim-Sandhofen van de A6. Maar dit bord lijkt overgeschilderd en is daarna misschien elders opnieuw in gebruik genomen?
-
- 4x5 autosnelweg
De laatste foto: Had Hd. niet in hoofdletters gemoeten, dus HD (zoals op andere foto's)?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Vroeger wel, maar dit schijnt de nieuwe standaard te zijn, in ieder geval daar in de buurt. Voorbeeld:
2015 MA

2020 Ma.

2015 MA
2020 Ma.
-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg
Het lijkt mij dat ze af willen van de associatie met nummerbordenafkortingen. Hier is natuurlijk wel duidelijk dat je hier niet bij München bent maar ik vond het toch wat vreemd toen ik het voor het eerst zag:

-
- 4x3 autosnelweg

Ach ja, natuurlijk! Dit was helemaal geen bord bij een tijdelijk einde. Tegenwoordig staan het kombord en einde autoweg-bord hier, op het punt waar je van de gedeklasseerde A656 (nu B37) een stukje naar het noorden moet afbuigen om op het B37-tracé langs de Neckar uit te komen. Ik vermoed dat dat ook de plek is waar het oude bord van de foto stond. Verklaart vermoedelijk ook waarom dit bord er net wat anders uitziet dat het bord bij Bühl, waar het paneel “Ende der Autobahn” er bij verdere uitbouw zo weer af kon en elders zou kunnen worden hergebruikt.
De wat aparte bewegwijzering op dit stukje zal samenhangen met het inkorten van de A656, wat in 1998 is gebeurd. Het Kreuz Heidelberg is nog geheel onderdeel van de Bundesautobahn; het einde van de A656 ligt op km 12.753, precies voor het punt waar de Kurpfalzring over de weg heen gaat, maar nog achter het blauw-gele portaal. Ik vermoed dat dit portaalbord met geel rechtdoordoel is geplaatst in een tijd dat de A656 nog verder oostelijk ophield. Het gebruik van A656 ipv B37 was toen logisch. Tegenwoordig zou ik hier behalve het gele rechtdoordoel Heidelberg een B37-schildje rechtdoor verwachten. Na het punt waar A656 in B37 overgaat, zijn alle borden volledig geel. Die borden lijken ook nieuwer, dus vermoedelijk na afwaardering geplaatst.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 14 sep 2020, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Zelfde locatie in 1965:
(Ik weet niet meer waar ik dit vandaan heb. Als iemand het weet vervang ik de link graag door de oorspronkelijke.)
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Voorzitter
En de R in een cirkel komt ook nog wel voor, zoals hier bij Ellund aan de A7:Coen Tunnel schreef: ↑do 10 sep 2020, 13:11 T = Tankstelle
R = Restaurant/Raststätte
Dus ja, dat is inderdaad wat dubbelop.
De T in een cirkel zie je soms nog wel bovenop tankstations staan, al wordt dat wel steeds zeldzamer:
![]()

-
- 2x2 autosnelweg
-
- Voorzitter
Vandaag 30 jaar geleden kwam het album Achtung Baby van U2 uit. Dat album werd opgenomen in Berlijn. Ik kwam op Twitter vandaag deze foto van U2 tegen. Berlijn 1991, net na de Wende:

Rechtdoor staan Rostock en Prenzlau aangegeven, naar rechts Marzahn.
Ik moest goed zoeken (er is heel veel gesloopt en vervangen!), maar het is het kruispunt tussen de Otto-Braun-Straße (voorheen Hans-Beimler-Straße) en Karl-Marx-Allee, aan de noordoostelijke hoek van de Alexanderplatz:
https://www.google.nl/maps/@52.5216838, ... 312!8i6656
De B1, B2 en B5 komen hier samen. De weg naar Marzahn is de Mollstraße.
Zo zag het er in 1972 uit, de vluchtheuvel waar U2 in de foto van 1991 op staat is onderaan te zien:

Rechtdoor staan Rostock en Prenzlau aangegeven, naar rechts Marzahn.
Ik moest goed zoeken (er is heel veel gesloopt en vervangen!), maar het is het kruispunt tussen de Otto-Braun-Straße (voorheen Hans-Beimler-Straße) en Karl-Marx-Allee, aan de noordoostelijke hoek van de Alexanderplatz:
https://www.google.nl/maps/@52.5216838, ... 312!8i6656
De B1, B2 en B5 komen hier samen. De weg naar Marzahn is de Mollstraße.
Zo zag het er in 1972 uit, de vluchtheuvel waar U2 in de foto van 1991 op staat is onderaan te zien:

-
- 4x3 autosnelweg
Mooi. Ik ken Berlijn helemaal niet goed, maar moest instinctief aan Alexanderplatz denken toen ik de foto zag. Nooit geweten dat het album (dat ik nog graag mag opzetten) hier is opgenomen, al verbaast het met een half-Duitse naam en een nummer als Zoo Station niet echt ...
Mooi tijdsbeeld hoe dan ook, deze foto: Trabi’s, moderne westerse auto’s, DDR-bewegwijzering, alles door elkaar.
Mooi tijdsbeeld hoe dan ook, deze foto: Trabi’s, moderne westerse auto’s, DDR-bewegwijzering, alles door elkaar.
-
- Secretaris
De U2 loopt daar niet, toevallig?

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- Voorzitter

Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 17 jul 2022, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- autoweg
De Zooropa Tour in 1993 was mijn eerste concert ooit. Als ik het me goed herinner waren er ook Trabantjes in het podiumdecor verwerkt.
-
- 4x5 autosnelweg
Dit soort foto's zijn waarschijnlijk in scene gezet.
-
- 2x2 autosnelweg
Ja, al was het toen nog gesplitst in een deel in oost en west, vanwege de onderbreking van het tracé tussen Potsdamer Platz en Gleisdreieck.
-
- 4x5 autosnelweg
In 1990 kreeg de U-bahn lijn tussen Stadtmitte en Pankow die onder de Alexanderplatz doorloopt inderdaad het nummer U2.
West-Berlijn had voor de Vereiniging een enorm U-bahnnet gebouwd, met nummering. Door de boycot speelde de S-bahn in Berlijn geen rol van betekenis meer, met uitzondering van de Stadtbahn. Die boycot was het gevolg van de koude oorlog (beginnend met de blokkade van West-Berlijn) en dat de spoorwegen, inclusief S-Bahn, in geheel Berlijn (dus ook West-Berlijn) onder de Deutsche Reichsbahn vielen. Elke DMark die de Westberlijner uitgaf aan de S-Bahn, verdween in de zakken van Ulbricht en Honecker, en dat wilde men niet. Rond 1980 reden de S-Bahntreinen van de DR in West-Berlijn zo goed als leeg rond - vandaar dat diverse lijnen (waaronder de Ringlijn) successievelijk werden gesloten. Pas toen de Westberlijnse BVG in de jaren '80 zelf S-Bahnlijnen ging exploiteren, nam het gebruik daarvan weer enigszins toe.
In Oost-Berlijn had men na de oorlog vooral het S-Bahnnet uitgebouwd. De U-bahn hing er een beetje bij, totdat in de jaren '70 ook daar wat verlengingen plaatsvonden.
Zie voor de ontwikkeling van het Berlijnse S- en U-bahnnet deze site: https://www.s-bahn-galerie.de/S_Bahn_Be ... an_S_B.htm
-
- 2x2 autosnelweg