Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » za 12 sep 2020, 15:30

Eerst was het doel voor de A29 Zierikzee. Toen Bergen op Zoom. En nu dus beide plaatsen.

Door de opkomst van navigatiesystemen zou je verwachten dat bewegwijzering met minder doelen toe kan. Toch lijken het er eerder meer te worden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 12 sep 2020, 15:36

Wesso schreef: za 12 sep 2020, 15:26 ^^ Voorbeelden van zulke afritten met twee namen in NBA?
A2, afrit 7. Richting zuid Utrecht-Centrum, richting noord Utrecht-Leidsche Rijn Centrum.
A20, afrit 14. Richting west Rotterdam-Schiebroek, richting oost Rotterdam-Noord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

omaylie
polderweggetje

Bericht door omaylie » za 12 sep 2020, 16:00

JB81 schreef: za 12 sep 2020, 14:50 ^^
Afritnamen zijn altijd gelijk in beide rijrichtingen toch?
Dat heeft ondergetekende en een medeforummer vorig jaar nog een hele puzzel opgeleverd... :)
Bedoelde dus eigenlijk of de borden bij aansluiting 24 richting Utrecht al vervangen zijn.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 12 sep 2020, 17:07

Palance schreef: za 12 sep 2020, 15:36
Wesso schreef: za 12 sep 2020, 15:26 ^^ Voorbeelden van zulke afritten met twee namen in NBA?
A2, afrit 7. Richting zuid Utrecht-Centrum, richting noord Utrecht-Leidsche Rijn Centrum.
A20, afrit 14. Richting west Rotterdam-Schiebroek, richting oost Rotterdam-Noord.
A10 afrit 9 richting oost 'Rivierenbuurt', richting west 'Buitenveldert'.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 12 sep 2020, 17:46

^^ Ik vraag me af of dit wel eens voor verwarring of vervelende situaties heeft gezorgd. Een afritnaam is toch belangrijke informatie als je ergens langs de weg staat, en als er twee namen in het spel zijn weet ik niet of het goed komt.
omaylie schreef: za 12 sep 2020, 16:00 Bedoelde dus eigenlijk of de borden bij aansluiting 24 richting Utrecht al vervangen zijn.
Even wat beelden teruggekeken.
Het vorkbord voor aansluiting 25 (Oosterbeek) vermeldt nu Ede als volgende afritnaam. De andere borden waren al veranderd.
Alle borden voor aansluiting 24 zijn vervangen; de afritnaam is Ede en die naam staat nu bovenaan op de borden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 12 sep 2020, 18:00

Willem schreef: za 12 sep 2020, 15:30 Door de opkomst van navigatiesystemen zou je verwachten dat bewegwijzering met minder doelen toe kan. Toch lijken het er eerder meer te worden.
Ik zoek zelf altijd wel de bevestiging in de borden van de bestemmingen die de navi meldt. En ik kan mij voorstellen dat als een navi 2 doelen meldt het dan wel fijn is als de borden die ook melden.
Wesso schreef: za 12 sep 2020, 17:46 Ik vraag me af of dit wel eens voor verwarring of vervelende situaties heeft gezorgd. Een afritnaam is toch belangrijke informatie als je ergens langs de weg staat, en als er twee namen in het spel zijn weet ik niet of het goed komt.
Daarom zijn de afritnummers ingevoerd, maar die worden volgens mij nog een stuk minder gebruikt dan de namen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 12 sep 2020, 19:22

Wouter N14 schreef: za 12 sep 2020, 18:00
Willem schreef: za 12 sep 2020, 15:30 Door de opkomst van navigatiesystemen zou je verwachten dat bewegwijzering met minder doelen toe kan. Toch lijken het er eerder meer te worden.
Ik zoek zelf altijd wel de bevestiging in de borden van de bestemmingen die de navi meldt. En ik kan mij voorstellen dat als een navi 2 doelen meldt het dan wel fijn is als de borden die ook melden.
De functie is verschoven van harde geleiding naar routebevestiging, ja. Dat had misschien met wat minder aangekund, maar men maakte nu eenmaal ook de keuze om meer op netwerkniveau te bewegwijzeren op rijkswegen (wat op OWN al veel langer gangbaar was). Misschien wat overtrokken met navigatie, maar oude systematiek was uiteindelijk ook niet echt meer houdbaar. Naast dat dát vollere borden geeft, leven we natuurlijk ook in een tijd met mondiger burgers en social media. Als je kijkt hoe Zierikzee zich terug heeft gelobbyd op de bewegwijzering in de Rijnmond, dat zou je 25 jaar geleden nooit hebben gehad.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 12 sep 2020, 20:06

Je punt over mondiger burgers en social media begrijp ik. En herken ik.

Tegelijk heb ik er moeite mee: plat gezegd bepaalt degene met de grootste bek wat er moet gebeuren. Alles en iedereen met een minder grote mond heeft het nakijken.
Als het zo werkt moeten velen zich gaan schamen....

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » za 12 sep 2020, 20:45

Willem schreef: za 12 sep 2020, 15:30 Eerst was het doel voor de A29 Zierikzee. Toen Bergen op Zoom. En nu dus beide plaatsen.

Door de opkomst van navigatiesystemen zou je verwachten dat bewegwijzering met minder doelen toe kan. Toch lijken het er eerder meer te worden.
Oude situatie

Zierikzee
Roosendaal

Nieuwe situatie

Antwerpen - Havens/Antwerpen
Bergen op Zoom
Zierikzee

Het doel Zierikzee is nooit van de A29 verdwenen.

Twee of drie doelen per richting is toch prima.
Anders zouden veel doelen verdwijnen als je 1 doel per richting wil aangeven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 12 sep 2020, 21:09

Willem schreef: za 12 sep 2020, 20:06 Je punt over mondiger burgers en social media begrijp ik. En herken ik.

Tegelijk heb ik er moeite mee: plat gezegd bepaalt degene met de grootste bek wat er moet gebeuren. Alles en iedereen met een minder grote mond heeft het nakijken.
Als het zo werkt moeten velen zich gaan schamen....
De argumenten om Zierikzee terug te brengen waren best goed te volgen. En zoals al werd opgemerkt, ging het vooral over het iets naar voren brengen van de eerste vermelding.

Wat je uiteindelijk wilt, is een systeem dat uitgaat van de weggebruiker, maar waarin ook voldoende controle bestaat om niet iedere roeptoeter zijn zin te geven. We zijn weg bewogen van het veel te rigide hoofddoel-einddoel, voor iets dat beter moest aansluiten bij concrete behoeftes. Dat doe je dan met een systeem wat meer gebaseerd is op algemene uitgangspunten, wat natuurlijk meer aanleiding tot discussie kan geven (en dus roeptoeter-gedrag) dan rigide uitgangspunten. Tot daar moeten we het er maar mee doen. Maar je kunt discussies wel wat beter kanaliseren door regels niet volkomen open te formuleren en meer te gaan zitten op hoofdregels en de omstandigheden waarin specifieke uitzonderingen kunnen worden ingezet. Heb alleen niet het idee dat dat spel altijd even goed wordt gespeeld.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 13 sep 2020, 1:42

Palance schreef: vr 11 sep 2020, 9:43 Het valt nu pas op dat op de NBA bij Ridderkerk (parallelbaan) Rotterdam-Oost staat, terwijl ter hoogte van de A38 Rotterdam-Kralingen staat.
Dat heeft men ook aangepast:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 13 sep 2020, 1:55

harry schreef: do 10 sep 2020, 21:05 Vzp. Mijnsheerenland en afrit 21: 3 km-bordje niet op de foto.
Ik bedoelde dit vrij anonieme bordje, dat naast vzp. Oude Kreek staat:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ook de vzp. de andere kant op, Moerkerken, is geheel van NBA voorzien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dit is, zoals Nickdh zegt, het enige oude bord dat bij afrit 20 is overgebleven.
Als ze de "volg" afplakken voldoet het geheel aan NBA. :)
Afbeelding

Tenslotte, (vrij) nieuwe borden op de A4 bij Dinteloord.
Aankondigingsbord en vorkbord. Alleen detailverschillen in de lay-out.

OUD:
Afbeelding
NIEUW:
Afbeelding

OUD:
Afbeelding
NIEUW:
Afbeelding
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 13 sep 2020, 10:55

^^ Waarom moest dat nou vervangen worden? :dontknow: Ze waren toch niet uit de grond gereden dacht ik...

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 13 sep 2020, 12:19

^
Vraag het me ook af.

Bij knooppunt Sabina vanuit het Oosten. Staat nog steeds geen bord richting de A4 Zuid.
Dat lijkt mij relevanter. Dan relatief nieuwe NBA-borden vervangen voor nieuwe NBA-borden.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 13 sep 2020, 13:05

Wouter N14 schreef: zo 13 sep 2020, 10:55 ^^ Waarom moest dat nou vervangen worden? :dontknow: Ze waren toch niet uit de grond gereden dacht ik...
Een stagiair die niet goed oplette?
Misschien duurt het nu langer voordat andere te vervangen borden vervangen worden...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 13 sep 2020, 13:43

Steptimer schreef: zo 13 sep 2020, 12:19 Bij knooppunt Sabina vanuit het Oosten. Staat nog steeds geen bord richting de A4 Zuid.
Schandalig. Punt. Ik heb daar in januari contact over gehad met RWS en uiterlijk in april zouden er tijdelijke borden worden geplaatst :ongeduldig:
De Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) heeft inmiddels de opdracht verstrekt aan de opdrachtnemer en zou het werk uiterlijk 1 kwartaal 2020 gereed moeten zijn. In 2021 zal tevens op dit traject borden als gevolg van einde levensduur, vervangen gaan worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 sep 2020, 17:08

Ben het wel met je eens, maar wellicht miscommunicatie tussen Rijkswaterstaat en NBA. Dat had niet moeten gebeuren, maar in de praktijk is zo'n fout makkelijk gemaakt als dit soort zaken over te veel schijven en organisaties gaat. Wat dat betreft was de oude ANWB structuur zo gek nog niet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 13 sep 2020, 17:57

^^ Het gaat niet alleen om de periode januari - april, die borden ontbreken daar onderhand al twee jaar, als het niet langer is. En voor het plaatsen van tijdelijke, gele borden heb je geen enkele andere partij nodig dan RWS zelf.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 13 sep 2020, 20:27

Vinny schreef: zo 13 sep 2020, 17:08miscommunicatie tussen Rijkswaterstaat en NBA
Leuke typo. :)
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 14 sep 2020, 19:35

Ik zag vandaag dat dit bord op de N50 voor KP Emmeloord als bordencode A002 heeft. Een beetje uit de richting dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 14 sep 2020, 20:22

Ik moet al heel vaak langs dit bord zijn gereden zonder dat ik doorhad dat ik er nog geen foto van had:

Afbeelding
Bij Schiphol hangen deze half-nieuwe borden:

Afbeelding
De bovenste helften komen van even verderop:

Afbeelding
Kennelijk is de U5 verdwenen. De U3 staat nu wat fraaier geruiterd.
(Dank aan Rein en Snelwegfreak voor de tip.)
Laatst gewijzigd door harry op do 17 sep 2020, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 14 sep 2020, 21:09

harry schreef: ma 14 sep 2020, 20:22 Ik moet al heel vaak langs dit bord zijn gereden zonder dat ik doorhad dat ik er nog geen foto van had:

Afbeelding
Dat bord is een heel stuk later neergezet dan de andere nieuwe borden rond KP Badhoevedorp. Die andere borden hingen er allemaal al voor april 2017, terwijl dit bord volgens SV ergens tussen medio 2018 en medio 2019 is neergezet. Wellicht verklaart dat wel dat je dat bord niet eerder op de foto had gezet.
harry schreef: ma 14 sep 2020, 20:22 Bij Schiphol hangen deze half-nieuwe borden:

Afbeelding
Die borden had ik vorige week toevallig vanaf de parallelweg op de foto gezet. Mocht je dit een betere foto vinden, dan staat het uiteraard vrij om hem op je site te gebruiken.

Afbeelding

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 15 sep 2020, 17:55

Palance schreef: ma 14 sep 2020, 19:35 Ik zag vandaag dat dit bord op de N50 voor KP Emmeloord als bordencode A002 heeft. Een beetje uit de richting dus.
Was al bekend. ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 15 sep 2020, 18:47

Dan bij deze de bevestiging dat het er nog zo staat :) (Net als de code A050 die daar ook nog ergens staat)

Autosnelwegen.net

exastris
polderweggetje

Bericht door exastris » wo 16 sep 2020, 16:05

Pino schreef: ma 17 aug 2020, 19:52 Kun je je dus ook wel een kleine overgangsfase veroorloven, bijvoorbeeld wanneer op Oudenrijn al wel Eindhoven staat, maar dat doel daarna nog even ontbreekt.
Dat is op de A16 ook al geruime tijd zo. Daar is Eindhoven de afgelopen jaren stap voor stap toegevoegd tussen knp. Ridderkerk en de Drechttunnel, en sinds kort ook ten zuiden van de tunnel. Daarna verdwijnt het van de borden tot aan knp. Princeville. Heb nu een aantal keren de vraag gehad van mensen of ze nou bij Zonzeel het beste 's-Hertogenbosch of Breda kunnen aanhouden voor Eindhoven :) Een volgbord zoals bij knp. Amstel ontbreekt hier ook naar mijn weten.

Dus als het daar kan, moet het op de A2 met verplaatsen van dat volgbord toch zeker kunnen lijkt me :)

Iemand enig idee of het vervangen van de oldskool-borden op de A16 in Noord-Brabant in zuidelijke richting al ergens op de planning staat?

En wat is overigens binnen de systematiek de gedachtengang achter deze volgorde?:
Antwerpen
Eindhoven
Breda
Dordrecht
Ze staan niet omgekeerd op afstand gesorteerd (dan zou ik Eindhoven bovenaan verwachten), en ook niet per snelweg (dan zou ik Eindhoven onderaan verwachten). Heeft het toch een bepaalde reden om Antwerpen bovenaan te plaatsen of is dit gewoon een slordigheid, wellicht ingegeven door het oude hoofddoel van de weg?

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » wo 16 sep 2020, 16:31

Die volgorde vind ik vrij logisch:

Voor Antwerpen blijf je het langst op de A16;
Bij Galder sla je daarvoor al af naar Eindhoven;
Voor Galder ligt nog Breda
En daarvoor nog Dordrecht

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 16 sep 2020, 17:04

^^ En toch was dit bij uitstek een gelegenheid geweest om Eindhoven al onder de streep te zetten, om het te onderscheiden van doelen in de rechte zuidelijke lijn. Je ziet hier dat het nalaten daarvan toch verwondering oproept.

exastris
polderweggetje

Bericht door exastris » wo 16 sep 2020, 17:14

^^ Zeker waar, maar in dit geval is de verwarring ook helemaal mijn schuld omdat ik er vanuit ging dat het bij het omgekeerd sorteren op afstand gaat om de afstand tot de plaats, waar het natuurlijk gaat om de afstand tot de afrit op de huidige weg waar je er af moet voor die plaats. In die zin is het wel logisch. Ik blijf daar intuinen op de een of andere manier :wall: :)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 16 sep 2020, 17:37

Pino schreef: wo 16 sep 2020, 17:04 ^^ En toch was dit bij uitstek een gelegenheid geweest om Eindhoven al onder de streep te zetten, om het te onderscheiden van doelen in de rechte zuidelijke lijn. Je ziet hier dat het nalaten daarvan toch verwondering oproept.
Er zitten nog een paar afslaande snelwegen voor zoals de A17 en de A59. Eindhoven is in die gevallen ook een rechtdoorgaande verbinding.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » wo 16 sep 2020, 17:52

^^ Ik vraag me vooral af waarom er geen doel voor de A17/A59 verschijnt na Dordrecht. Je hebt genoeg keus: Pseudo netwerkdoel Bergen op Zoom, het pittoreske Zierikzee en in mindere mate Roosendaal.

Een splitsing Antwerpen-stad en Antwerpen-Havens (a la Ypenburg en Rotterdam(-Havens)) zou er waarschijnlijk wel komen op Klaverpolder. Met die gedachtengang zou het voor de A17/A59, Antwerpen-Havens, Bergen op Zoom en Zierikzee worden.

Rechtdoor (A16/A59) kan dan 's-Hertogenbosch erbij, naast Antwerpen, Eindhoven en Breda. Bovendien wordt 's-Hertogenbosch al vermeld vanaf Noordhoek op de A17.