Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » di 15 sep 2020, 23:47

Durashift schreef: di 15 sep 2020, 21:19 ^^^ Zo ingewikkeld is het toch niet om een kostprijs + marge te berekenen voor een parkeerplek in een betonnen of stalen gebouw?

Als zo'n plek kennelijk 8 euro 50 voor een dagdeel kan kosten.. waarom mag ik dat dan niet betalen als ik op de bonnefooi kom aanrijden en zie dat die garage vrije plekken heeft en een nette, ruime inrit etc.
Goh ja, waarom betaalt niet iedereen bij Ryanair 5 euro voor z'n vliegticket? Misschien omdat dat niet uit kan?

Voor een optimale bezetting zul je soms ook tickets goedkoper verkopen. Dat is het verkopen van plaatsen die wellicht anders niet gebruikt worden (en dan dus niks opleveren, en waar anders waarschijnlijk je concurrent aan verdient). Tevens kan het helpen om klanten voor de toekomst te winnen, die een andere keer misschien wel de volle mep betalen.

Er is niet één soort klant. Er hoeft dus ook niet één soort tarief te zijn. De verschillende tarieven die worden aangeboden zijn voor verschillende doelgroepen interessant. Je wil het liefst zo veel mogelijk klanten hebben, en daar zoveel mogelijk aan verdienen. Die klant die € 8,50 voor een dagkaart betaalt komt niet als hij de volle mep moet betalen, terwijl die plaatsen dan waarschijnlijk leeg blijven.

Wat wil je dan liever als eigenaar? Die plaatsen niet verkopen en niks verdienen, of die € 8,50 vangen?
Ja, nog minder werkgelegenheid voor jongeren die een bijbaan zoeken.. :evil:
Mensen werk laten doen dat prima geautomatiseerd kan worden... Niemand wordt daar vrolijk van en het is verspilling van arbeidskracht... :geenlach: Die mensen kunnen ook werk doen waarbij ze als mens wel het verschil kunnen maken. In de schoonmaak en distributie zit men vrijwel altijd verlegen om mankracht maar nee, laten we die jongeren maar iets doen dat ook geautomatiseerd kan worden. :roll: Ik snap wel dat het leuker is om achter de kassa te zitten bij de dierentuin om kaartjes te verkopen, maar efficiënt is het allerminst.

We hebben tegenwoordig ook niet meer zoveel telegrafisten, videotheekhouders, of stokers op de trein. Dat heeft een reden en die reden heet vooruitgang. Tijden veranderen. Wat vroeger gewoon was is dat nu niet altijd meer. Waar mensen vroeger onmisbaar waren zijn ze dat nu niet altijd meer. Er zijn genoeg banen te bedenken waar mensen wél nodig zijn. Er zijn ook genoeg banen te bedenken die (goeddeels) geautomatiseerd kunnen worden.

Mensen worden het meest gelukkig van nuttig werk. Van zinvol werk.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 16 sep 2020, 8:09

Durashift schreef: di 15 sep 2020, 21:19 Bij mij werkt dat vooraf kopen niet zo.. want dan moet dat ook ingepland worden etc. Ik ben meer van de last/minute voor dagjes uit e.d.
Ik ook, maar in deze tijden moet je wel veel inplannen ivm tijdsloten.

Overigens kan dat ook, mits er plek is. En dan koop je een kaartje via je telefoon, dat is veelal nog iets goedkoper ook dan ter plekke aan de kassa een kaartje kopen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 16 sep 2020, 8:51

Kaartjes met een vaste datum (en minstens 48 uur vooruit gekocht) zijn natuurlijk ook gunstig voor een pretpark of museum om drukte te sturen of extra mensen in te zetten. En ja: je krijgt dan ook geld (of toch bezoekers) op een regenachtige dag (pretpark) of een zonnige dag (museum).

Maar ja: wie lui of onverschillig is betaalt meer. Dat heb je ook bij een winterjas. Die moet je in de januari-uitverkoop kopen en niet rond Sinterklaas. Wellicht iets langer zoeken voor een leuke (en goedkope) maar je bespaart zo tientjes. Tegenwoordig kan je de (meeste) supermarktaanbiedingen ook op je telefoon krijgen (zonder pushberichten). Je weet dat jouw merk bier of cola altijd wel ergens in de aanbieding is en (dicht bij huis) in de komende maand. Beetje plannen en dan voor 2 maanden inslaan. Ja: wie zeer klein behuisd is, heeft het lastiger, maar die woont vermoedelijk ook in de stad met veel supermarktmerken in de buurt.

Vandaag bewolkt hier en even naar de Combi in het Duitse Haren om Erdinger te kopen voor 13 euro per 20 halve liters. Dat ging hard met die mooie dagen. En dan meteen de tank vullen voor 1.20 per liter of zo. Dat had ik minder goed gepland want de tank is nu nog 2/3 vol met Nederlandse benzine.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 16 sep 2020, 9:23

Peter schreef: wo 16 sep 2020, 8:51Maar ja: wie lui of onverschillig is betaalt meer.
Ah lui. Top, dank je. Ik ga eigenlijk gewoon liever werken dan aanbiedingen zoeken. Zo lui ben ik.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » wo 16 sep 2020, 15:33

Basjuh1981 schreef: di 15 sep 2020, 21:06
RikB schreef: di 15 sep 2020, 17:32 Ik kan Jelger wel volgen. Naar een dierentuin gaan, doet men tegenwoordig alleen met kortingskaartjes. Percentages 'normale tickets' zijn schrikbarend laag. Volgens mij maken we het leven zo nodeloos ingewikkeld.
Als je een treinkaartje nodig hebt, en eerst alle drogisterijen na moet lopen of er geen korting is, waar zijn we dan mee bezig?
Ik begrijp hieruit dat jij er ook aan meedoet :lol:
Zeker! 8-)
Treinkaartjes niet, maar die gebruik ik zelden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 16 sep 2020, 16:28

Als ik iets bestel op internet zoek ik wel eens of er kortingscodes bestaan die je kunt gebruiken. Dat heeft me tot nu toe al tientallen Euro’s opgeleverd.

Nog net voor de coronacrisis begon heb ik instanties benaderd met het verzoek tot vasteklantenkorting.
Dat heeft me bij het AD een korting opgeleverd van 3 Euro per maand voor 3 jaar, en bij Xs4all 20 Euro korting per maand voor een jaar.

Daar kun je ook nog wat uitspelen dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 16 sep 2020, 22:11

Ook handig bij het boeken van een huurauto. Als je een invulbox hebt met coupons of actiecodes dat vind je vaak wel ergens een aanbieding on-line, die vaak dan inderdaad tot een extra 10-20% korting geeft.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 16 sep 2020, 22:20

Attietattie schreef: wo 16 sep 2020, 9:23
Peter schreef: wo 16 sep 2020, 8:51Maar ja: wie lui of onverschillig is betaalt meer.
Ah lui. Top, dank je. Ik ga eigenlijk gewoon liever werken dan aanbiedingen zoeken. Zo lui ben ik.
Graag gedaan ;)

Tenzij je een 100 urige werkweek draait, heb je altijd tijd (desnoods op het toilet) om aanbiedingen te kijken, dus het is een keuze. Als je iets niet de moeite waard vind, ben je (op dat vlak) onverschillig. En iedereen is op zijn tijd lui. Ik vind het zoeken naar koopjes wel leuk, maar doe het ook niet voor alles en altijd. Als ik een terras pak kijk ik alleen in Parijs (en een enkele andere tourist trap) eerst op de prijskaart (en de kleine lettertjes) voor ik iets te drinken bestel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 sep 2020, 0:52

^^ Parkeerkosten zijn heel vaak geen gigantische bedragen, dus de besparing is vaak beperkt. Tenzij je ergens lang parkeert.

Ik snap dat sommige mensen meer kostbewust zijn, maar zaken als parkeerkosten en tol zijn voor mij een gegeven en niet iets waar ik specifiek op wil besparen, tenzij de kosten exorbitant hoog zijn. Ook met aanbiedingen in de supermarkt doe ik nauwelijks mee, hooguit sla ik eens wat extra's in als een product dat ik vaak gebruik toevallig in de bonus is. Maar >90% van de boodschappen haal ik bij de Albert Heijn en op de prijzen let ik nauwelijks. Sommigen die spitten echt folders door en gaan naar meerdere supermarkten voor hun boodschappen. Mij niet gezien.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 sep 2020, 7:46

Ja, 3 Euro aan brandstofkosten spenderen voor een aanbieding van 1 Euro :lol:

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 17 sep 2020, 8:17

Voor kort houdbare producten (groente, verse melk) schiet het niet op natuurlijk, maar voor blikgroente, pastasausen, bier, etc kan je in één keer tientallen euro's besparen. Ik heb nu al 6 kratten bokbier (2=1 bij Jumbo) om de winter en vermoedelijk de herfst van 2021 door te komen. Dat is 36 euro korting. Iedere supermarkt stunt ergens deze weken met bokbier, maar vanaf oktober moet je goed zoeken om nog 25% korting te krijgen.

Als ik naar Duitsland (Haren, Meppen, Leer, etc) rijd dan gebruik ik 5 liter benzine (7.50 zeg maar) maar als ik de (bijna lege) tank daar volgooi bespaar ik 12 euro tov de Tango in NL. Reservetank erbij en het levert winst 6.50 op. Goed: gisteren niet zo goed getimed en ook niet praktisch als je in Palancedrecht of Leipendam woont. Boodschappen zijn in Duitsland goedkoper (nog meer na de recente BTW verlaging) dan in NL (behalve groente, koffie en zoetwaren). Zeker wijn, sekt, bier en sterke drank zijn veel goedkoper dan hier. Groente is denk ik duurder doordat bijna alles Eco is. Op koffie zit hoge accijns.

Voordeel nu is dat ik het als ZZPer door de coronacrisis wat rustiger heb om dit soort tripjes te doen, maar ik zit absoluut niet krap bij kas. Maar er zijn ook mensen (ook in mijn directe kennissenkring) die wel krap bij kas zitten, maar toch de boodschappen doen, die ze op dat moment nodig hebben bij de vaste winkel en die nooit letten op aanbiedingen of seizoensproducten (ja: aardbeien zijn duurder in februari dan in juni).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 17 sep 2020, 12:28

Peter schreef: do 17 sep 2020, 8:17 Als ik naar Duitsland (Haren, Meppen, Leer, etc) rijd dan gebruik ik 5 liter benzine (7.50 zeg maar) maar als ik de (bijna lege) tank daar volgooi bespaar ik 12 euro tov de Tango in NL.
En wat is je uurtarief?

Hoef ik geen antwoord op, maar je kunt natuurlijk niet alleen de literprijs mee laten rekenen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 sep 2020, 12:40

^^ Als ik zo'n reisje in het weekend maak, wanneer ik toch al niet werk (goed, ik werk in loondienst), is het natuurlijk een ander verhaal. Voor mij is zoiets een leuk uitje. Het is niet dat ik in die tijd anders geld zou gaan verdienen.
Peter schreef: do 17 sep 2020, 8:17 Voor kort houdbare producten (groente, verse melk) schiet het niet op natuurlijk, maar voor blikgroente, pastasausen, bier, etc kan je in één keer tientallen euro's besparen. Ik heb nu al 6 kratten bokbier (2=1 bij Jumbo) om de winter en vermoedelijk de herfst van 2021 door te komen. Dat is 36 euro korting. Iedere supermarkt stunt ergens deze weken met bokbier, maar vanaf oktober moet je goed zoeken om nog 25% korting te krijgen.
Je moet natuurlijk maar net de ruimte hebben om in je auto zes kratten bier mee te nemen en die ook nog ergens thuis kwijt te kunnen.
Als ik naar Duitsland (Haren, Meppen, Leer, etc) rijd dan gebruik ik 5 liter benzine (7.50 zeg maar) maar als ik de (bijna lege) tank daar volgooi bespaar ik 12 euro tov de Tango in NL. Reservetank erbij en het levert winst 6.50 op. Goed: gisteren niet zo goed getimed en ook niet praktisch als je in Palancedrecht of Leipendam woont. Boodschappen zijn in Duitsland goedkoper (nog meer na de recente BTW verlaging) dan in NL (behalve groente, koffie en zoetwaren). Zeker wijn, sekt, bier en sterke drank zijn veel goedkoper dan hier. Groente is denk ik duurder doordat bijna alles Eco is. Op koffie zit hoge accijns.
Zoals je al aangeeft hangt het heel erg af van wat voor producten je koopt. Nederland is niet duur als het om supermarktproducten gaat. Voor elk product dat in Duitsland misschien goedkoper is, is er zeker ook wel een product te vinden dat duurder is. Zuivel is vaak ook duurder. Toetjes van nota bene een Duits merk als Ehrmann zijn in Nederland goedkoper dan in Duitsland...

Producten voor lichamelijke verzorging zijn in Duitsland goedkoper, maar in Nederland zeer regelmatig als 1+1 gratis te krijgen.

Ik ga graag naar Duitsland voor boodschappen, maar dan vooral als een leuk tripje en om de andere producten die ze daar hebben. Niet om te besparen, want met de producten die ik koop (en de ruimte die ik thuis heb) is dat zinloos. Zo groot is dat prijsverschil onder de streep niet.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 01 okt 2020, 17:25

Het AD meldt:

https://www.ad.nl/utrecht/parkeertariev ... ~a4fc7e9d/

(Premium artikel, dus in incognito venster openen)

:shutup:
Donateur Vereniging Wegenforum

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » do 01 okt 2020, 17:43

Hier nog een artikel over betaald parkeren in het AD

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 01 okt 2020, 20:05

Voor Utrecht is parkeren verder een melkkoe geworden. Echter door de crisis denk ik dat de melkkoe binnenkort geen melk (geld) gaat geven.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 01 okt 2020, 20:09

Afgezien van P&R Westraven heb ik al in geen jaren betaald voor parkeren in Utrecht.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 01 okt 2020, 20:37

Ik ook niet. En in Moskou en Nairobi ook niet.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 01 okt 2020, 22:10

Maar naar die laatste plaatsen ga je niet zomaar rijden B(

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 02 okt 2020, 7:30

Rogier schreef: do 01 okt 2020, 20:05 Voor Utrecht is parkeren verder een melkkoe geworden. Echter door de crisis denk ik dat de melkkoe binnenkort geen melk (geld) gaat geven.
Dat laatste gaat echt niet alleen voor Utrecht gelden, daar kun je zeker van zijn als straks blijkt dat gemeenten geld tekort komen door misgelopen inkomsten (zoals toeristenbelasting). En daarnaast kun je ook je borst nat maken voor de OZB.

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 02 okt 2020, 7:34

waldo79 schreef: do 01 okt 2020, 22:10 Maar naar die laatste plaatsen ga je niet zomaar rijden B(
De reden dat ik dat zeg, is omdat jouw opmerking weinig toevoegt als je er niet bij vermeldt hoe vaak je er komt. Als je er eens in de 3 jaar een keer in een buitenwijk op verjaardagsvisite gaat, snap ik wel dat je er nooit parkeergeld betaalt. Als je er dagelijks met de auto voor je werk op de Croeselaan moet zijn, is dat een stuk interessanter.

Dus het feit dat ik in Reykjavik ook nooit parkeergeld betaal is net zo relevant.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 02 okt 2020, 7:41

Ik vind dit wel een behoorlijk gehalte spijkers op laag water zoeken :shutup:

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 02 okt 2020, 8:20

Jij ziet geen verschil in een dagelijks bezoek aan het centrum of er nooit komen?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 02 okt 2020, 8:30

Jawel, maar waarom zouden alleen de bewoners van de gemeente moeten betalen ( via lokale belastingen) voor de parkeer behoefte en capaciteit zoals dure parkeergarages voor hen die niet op goedkope P+R terreinen in periferie willen staan? Prima als je perse in het drukke centrum wil staan waar parkeergarages niet gratis gebouwd kunnen worden, maar draag dan bij aan de faciliteit waar je gebruik van maakt.

Dispuut is uiteraard hoeveel je bij dient te dragen als extern bezoeker.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 02 okt 2020, 9:25

De gemiddelde (binnen)stadsbewoner betaalt een schijntje om hun auto in de buurt te parkeren. In Utrecht is dat in hartje stad nog geen 30 euro per maand en in de schil eromheen slechts 12 euro per maand. Bezoekers van buiten zijn daarentegen buitenproportioneel veel geld kwijt voor hetzelfde parkeerplekje. Is wellicht best wat voor te zeggen, maar als het die steden menens is met het ontmoedigen van het gebruik van auto's, dan is er bij de 'eigen kiezers' nog een hoop te bereiken. Waarom niet een parkeertarief van bijvoorbeeld 300 of 400 euro per maand in de Amsterdamse en Utrechtse binnenstad?

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » vr 02 okt 2020, 9:59

Hoe erg is dat als dat tot de eerste auto beperkt is en er ook velen zonder auto zijn? Als je bij je huis geen auto kunt hebben is dat een grotere beperking dan wanneer dat alleen bij de bestemming is.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 02 okt 2020, 13:11

Attietattie schreef: vr 02 okt 2020, 8:20 Jij ziet geen verschil in een dagelijks bezoek aan het centrum of er nooit komen?
Mag ik zeggen dat ik jouw reacties als erg flauw ervaren heb. In Utrecht kom ik alleen voor een afspraak of om te winkelen. Maar de laatste keer dat ik in de stad ben geweest dateert alweer van voor corona.

En dat was per trein.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 03 okt 2020, 10:08

jelger schreef: vr 02 okt 2020, 8:30 Jawel, maar waarom zouden alleen de bewoners van de gemeente moeten betalen ( via lokale belastingen) voor de parkeer behoefte en capaciteit zoals dure parkeergarages voor hen die niet op goedkope P+R terreinen in periferie willen staan? Prima als je perse in het drukke centrum wil staan waar parkeergarages niet gratis gebouwd kunnen worden, maar draag dan bij aan de faciliteit waar je gebruik van maakt.

Dispuut is uiteraard hoeveel je bij dient te dragen als extern bezoeker.
Het belangrijkste probleem is denk ik sociaal parkeren: als ik in Amsterdam parkeer is dat vrijwel altijd om bekenden te bezoeken en niet om te gaan funshopen. Dat kan namelijk in Lelystad, of Roermond ook wel. En cola smaakt in Bad Nieuweschans even lekker als op de Dam. Daarvoor hoef je de stad ook niet in. En voor specialiteiten bestaat er internet en bezorging.
Persoonlijk kan ik prima uit de voeten door gratis te parkeren in Nieuw-West of Noord en dan met het OV verder, maar dat is niet voor iedereen die oma wil bezoeken weggelegd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 03 okt 2020, 11:26

In sommige gemeenten kun je daarvoor een bezoekerspas/vergunning krijgen waarmee je 1 bezoeker tegelijk kan laten parkeren. In Den Haag doe je de registratie van het kenteken digitaal. Zit wel een bepaald quotum aan uren op.

Dit zijn eenvoudige doch elegante regelingen.
https://www.denhaag.nl/nl/parkeren/park ... vragen.htm

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 03 okt 2020, 11:35

Zo werkt het in Den Bosch ook. Quotum is 80 uren per maand. Toen ik nog geen parkeerplaats had, benutte ik dat quotum zelf om onnodig heen en weer fietsen te voorkomen.