Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 16 sep 2020, 18:29

boe! schreef: wo 16 sep 2020, 17:37
Pino schreef: wo 16 sep 2020, 17:04 ^^ En toch was dit bij uitstek een gelegenheid geweest om Eindhoven al onder de streep te zetten, om het te onderscheiden van doelen in de rechte zuidelijke lijn. Je ziet hier dat het nalaten daarvan toch verwondering oproept.
Er zitten nog een paar afslaande snelwegen voor zoals de A17 en de A59. Eindhoven is in die gevallen ook een rechtdoorgaande verbinding.
Vind ik persoonlijk geen bepalend criterium. Je zou willen dat een afstandenbord je een soort plaatje geeft van waar de weg heen gaat, en dan is een doel zo ver oostelijk als Eindhoven nogal een vreemde eend tussen de doelen die de rechte lijn naar het zuiden weergeven.

Er bestaat misschien een punt dat je voor een afslaand doel nog zo lang rechtdoor moet dat het logischer is om het nog boven de streep te plaatsen. Dat zal afhangen van de vraag hoe ver het bewuste doel “uit de lijn” ligt en hoe ver de afslag voor je ligt. Van een relatieve toevalsfactor als de vraag of er nog knooppunten tussen liggen, moet dit in mijn optiek niet afhangen. Ik geloof hoe dan ook dat de richtlijn hier niet heel duidelijk in is. En als die toevalsfactor daarin staat, vind ik het gewoon geen goede regel.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 16 sep 2020, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 sep 2020, 18:45

nickdh schreef: wo 16 sep 2020, 17:52Een splitsing Antwerpen-stad en Antwerpen-Havens (a la Ypenburg en Rotterdam(-Havens)) zou er waarschijnlijk wel komen op Klaverpolder. Met die gedachtengang zou het voor de A17/A59, Antwerpen-Havens, Bergen op Zoom en Zierikzee worden.
Komende vanuit het noorden hoort Roosendaal als eerstvolgende hoofddoel op de borden bij KP Klaverpolder. Je zit hier op 25 km van een stad met 67.000 inwoners en er liggen geen andere plaatsen van betekenis meer op de route tot aan Roosendaal.

Juist Zierikzee lijkt me hier weinig toe te voegen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 16 sep 2020, 20:56

Vandaag nieuwe NBA gespot op de A58 tussen Princeville en de Stok (op diverse plaatsen, in beide richtingen) en op de A27 richting Breda, afrit 20 (Geertruidenberg), 1 nieuw bord afritsymbooltje.
Wie verslaat mij met foto's? :)
Laatst gewijzigd door harry op wo 16 sep 2020, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 16 sep 2020, 21:09

Coen Tunnel schreef: wo 16 sep 2020, 18:45
nickdh schreef: wo 16 sep 2020, 17:52Een splitsing Antwerpen-stad en Antwerpen-Havens (a la Ypenburg en Rotterdam(-Havens)) zou er waarschijnlijk wel komen op Klaverpolder. Met die gedachtengang zou het voor de A17/A59, Antwerpen-Havens, Bergen op Zoom en Zierikzee worden.
Komende vanuit het noorden hoort Roosendaal als eerstvolgende hoofddoel op de borden bij KP Klaverpolder.
Het is hoe dan ook in lijn met de huidige bewegwijzering op Klaverpolder. Vraag is in zoverre of je dat doel een stukje stroomopwaarts zou willen brengen door het na Dordrecht op een afstandenbord te zetten. Dat zal er sowieso maar één zijn, na de aansluiting ‘s Gravendeel. ‘s Hertogenbosch lijkt me tot Klaverpolder nog heel redelijk gedekt door Eindhoven, ook al pak je er uiteindelijk een andere oost-west-route voor.

Andere vraag: zullen we bij een vervangingsronde op Klaverpolder nog de verwijzing Antwerpen(Haven) terugzien? Verkeer vanuit Rotterdam zal daarvoor toch al eerder de A29-A4 hebben gepakt, dus je bereikt op Klaverpolder veel minder weggebruikers dan het geval was toen de vermelding in de jaren ‘90 voor het eerst verscheen (bij opening van de A4 Markiezaat-Zandvliet).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 16 sep 2020, 21:15

^^ Je bedoelt dit bord bij Geertruidenberg? Als ik dat goed gezien heb is het gewoon het oude ANWB oldschoolbord waar een strook met het afritkader op is geplakt.

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » wo 16 sep 2020, 21:47

Pino schreef: wo 16 sep 2020, 21:09 Andere vraag: zullen we bij een vervangingsronde op Klaverpolder nog de verwijzing Antwerpen(Haven) terugzien? Verkeer vanuit Rotterdam zal daarvoor toch al eerder de A29-A4 hebben gepakt, dus je bereikt op Klaverpolder veel minder weggebruikers dan het geval was toen de vermelding in de jaren ‘90 voor het eerst verscheen (bij opening van de A4 Markiezaat-Zandvliet).
Dat lijkt me wel, al was het alleen maar om de omleidingsroute aan te geven in het geval van calamiteiten op de A29-A4.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 16 sep 2020, 21:50

^^ Dat kan prima met DRIPs. Waarna Antwerpen ergens dichterbij Roosendaal wel een logisch doel wordt om te bewegwijzeren op de A17. Zonder haven-vermelding.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 16 sep 2020, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 16 sep 2020, 21:51

BHJ schreef: wo 16 sep 2020, 21:47al was het alleen maar om de omleidingsroute aan te geven in het geval van calamiteiten op de A29-A4.
En omdat er op de A17 verder overal al Antwerpen staat als rechtdoorbestemming.
(De hele A17 is inmiddels NBA, op zo ongeveer één bord na.)
Laatst gewijzigd door harry op wo 16 sep 2020, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 16 sep 2020, 21:53

Snelwegfreak schreef: wo 16 sep 2020, 21:15 Je bedoelt dit bord bij Geertruidenberg?
Ja.
Afbeelding
Snelwegfreak schreef: wo 16 sep 2020, 21:15Als ik dat goed gezien heb is het gewoon het oude ANWB oldschoolbord waar een strook met het afritkader op is geplakt.
Nou je het zegt. Rechtsonder staat nog steeds ANWB.
Waarom zouden ze dat doen? Is een ruiter vervangen duurder dan een afritnummer popnagelen?
Dan mogen ze dat op veel meer plekken doen. :)
(Ik had het tot nu toe alleen gezien bij afrit Bant op de A6.)
Laatst gewijzigd door harry op do 17 sep 2020, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 17 sep 2020, 21:15

Het afplakwerk op de A58 bij afrit 14 hangt er al een tijdje, maar ik had nog geen goede foto's:

Afbeelding
Afbeelding

harry schreef: wo 16 sep 2020, 20:56 Vandaag nieuwe NBA gespot op de A58 tussen Princeville en de Stok
RIchting west:

Afbeelding
Afbeelding (na afrit Etten-Leur)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Dit oudje stond er gisteren nog. Het was te druk op de weg om goed te kunnen zien of er nog meer borden vernieuwd zijn of oudjes zijn blijven staan.
Zoiets kan ik beter in het weekend doen als er weinig vrachtverkeer is...


Richting oost:

Afbeelding


Verder nog één nieuw bord op de A16, voor afrit Dordrecht:

Afbeelding


En 2 splinternieuwe borden op de A15, knooppunt Ridderkerk/afrit IJsselmonde:

Afbeelding
Afbeelding


Tenslotte: niet nieuw, maar wel leuke plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op do 01 okt 2020, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » do 17 sep 2020, 21:17

^^ Dat doelenbord met Bergen op Zoom-Roosendaal op de A58 vind ik nog steeds gek. Ik mis nog steeds Vlissingen daar (het is ook niet alsof er niet de ruimte voor is). Helemaal nu op de A58 richting oost juist overal Breda wordt toegevoegd.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 17 sep 2020, 21:19

Wat was eigenlijk het eerste punt waar Vlissingen op de A58 verscheen in het oldschool tijdperk? Princeville?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 17 sep 2020, 21:26


Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 17 sep 2020, 21:28

^^ Bij afrit 14 stond in ieder geval al Vlissingen.
Bron: Frits fotoserie 030, uit 2005 :)

EDIT: en dus ook al bij Oirschot, maar daarvan had ik nog geen Frits-foto gevonden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » do 17 sep 2020, 21:50

BHJ schreef: do 17 sep 2020, 21:17 Helemaal nu op de A58 richting oost juist overal Breda wordt toegevoegd.
Breda staat pas vanaf knooppunt stelleplas aangegeven.
Bergen op Zoom verschijnt al in Vlissingen. Ook op de nieuwste borden. Dus geen Breda.
Het was volgens mij ooit de bedoeling dat Breda het netwerkdoel werd vanaf kruispunt Vlissingen. Maar het is blijkbaar Bergen op Zoom geworden aan de nieuwe borden te zien bij kruispunt Vlissingen(A58).
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nederland24 » zo 20 sep 2020, 21:35

BHJ schreef: do 17 sep 2020, 21:17 ^^ Dat doelenbord met Bergen op Zoom-Roosendaal op de A58 vind ik nog steeds gek. Ik mis nog steeds Vlissingen daar (het is ook niet alsof er niet de ruimte voor is). Helemaal nu op de A58 richting oost juist overal Breda wordt toegevoegd.
Eens. Vooral voor vakantieverkeer vanuit het (noord)oosten is Vlissingen een richt gevend doel vanaf de A58/A59 via de A16 vanaf Breda.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » di 22 sep 2020, 17:43

Het laatste oldschool in Knooppunt Ridderkerk is gesneuveld.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » wo 23 sep 2020, 9:45

24-6-2019:
Wouter N14 schreef: ma 24 jun 2019, 17:46 Uit betrouwbare bron vernomen dat in het najaar/winter de bewegwijzering rondom Zoomland vervangen gaat worden.
Dit blijkt een jaar uitgesteld:
Zo vervangt Rijkswaterstaat eind 2020 de bewegwijzering op Zoomland. De nieuwe borden voldoen aan de jongste richtlijnen. ,,De pijlen gaan omhoog. Op oudere borden wijzen de pijlen naar beneden, pijlen omhoog vinden mensen logischer.” Informatie over bijvoorbeeld Bravis ziekenhuis en verwijzing naar bedrijventerreinen komt op aparte serviceborden langs de weg te staan.
En heel curieus:
Een volgend detail is de aanduiding bij afrit 27 van de A58. Dat is nu Bergen op Zoom Centrum maar wordt Bergen op Zoom Oost. ,,De gemeente geeft daar de voorkeur aan.” Want Bergen op Zoom wil niet dat verkeer richting centrum via de Wouwestraatweg de stad inrijdt. De hoofdentree is wat Bergen op Zoom betreft via de afrit 28 van de A4, de Rooseveltlaan.
Die afrit heet al een paar jaar Oost...

Verder interessant artikel over de voortdurende discussie tussen gemeente en RWS of Zoomland nu wel of geen knelpunt is. Volgens RWS niet en dus worden er slechts wat kleine aanpassingen gedaan zoals permanente snelheidsverlaging naar 100.

Files of niet: Zoomland is geen knelpunt, zegt Rijkswaterstaat
BN De Stem, 23-9-2020
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge


Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Claus Plein » wo 23 sep 2020, 11:01

Wat zijn de afbrekingen -Noord en -Oost op sommige plekken slecht weggezet :facepalm:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » wo 23 sep 2020, 11:09

Wouter N14 schreef: wo 23 sep 2020, 9:45 Verder interessant artikel over de voortdurende discussie tussen gemeente en RWS of Zoomland nu wel of geen knooppunt is.
Daar waar je knooppunt schrijft, moet dat waarschijnlijk knelpunt zijn.

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Thom » wo 23 sep 2020, 12:22

Bijzonder dat dit bord geen verdrijfpijl heeft gekregen. Het huidige bord heeft dit wel... Misschien kunnen we stilletjes hopen op twee rijbanen richting Antwerpen ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door keokiracer » wo 23 sep 2020, 13:41

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Via » wo 23 sep 2020, 13:57

nickdh schreef: di 22 sep 2020, 17:43 Het laatste oldschool in Knooppunt Ridderkerk is gesneuveld.

Afbeelding
Wat zou hier onder A16 zitten? Schildje lijkt gepopnageld...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 23 sep 2020, 20:33

nickdh schreef: di 22 sep 2020, 17:43 Het laatste oldschool in Knooppunt Ridderkerk is gesneuveld.
Dat geldt waarschijnlijk ook voor de gevaarlijke stoffenroutes e.d., waar ik nog geen foto's van heb (of heb gezien).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » wo 23 sep 2020, 23:30

Amsterdam en Rotterdam worden blijkbaar eerder aangegeven dan nu het geval is volgens het bericht. Waar dan?

En. ''Zo wil Rijkswaterstaat meer aansluiten bij wat mensen prettig vinden''.
Hoe weet Rijkswaterstaat welke doelen mensen prettig vinden?

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 24 sep 2020, 18:52

harry schreef: wo 23 sep 2020, 20:33
nickdh schreef: di 22 sep 2020, 17:43 Het laatste oldschool in Knooppunt Ridderkerk is gesneuveld.
Dat geldt waarschijnlijk ook voor de gevaarlijke stoffenroutes e.d., waar ik nog geen foto's van heb (of heb gezien).
Deze?

Afbeelding

Afbeelding
Steptimer schreef: wo 23 sep 2020, 23:30 Amsterdam en Rotterdam worden blijkbaar eerder aangegeven dan nu het geval is volgens het bericht. Waar dan?
Rotterdam al na :KP: Antwerpen-Noord, zowel op de A12 als E19. Amsterdam na :KP: Markiezaat, maar alleen op de afstandenborden. Dan vraag ik me af of dat weer gewijzigd gaat worden zodat Amsterdam ook zelfs voor Markiezaat erop komt (wat ik overigens totaal onnodig vind).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » do 24 sep 2020, 20:33

Steptimer schreef: wo 23 sep 2020, 23:30 Amsterdam en Rotterdam worden blijkbaar eerder aangegeven dan nu het geval is volgens het bericht. Waar dan?
In de afgelopen jaren is er het nodige knip- en plakwerk geweest op de borden bij Bergen op Zoom. Zoals ik het artikel lees is 'nu' niet een verwijzing naar de knip/plak borden waar Rotterdam en Amsterdam zijn toegevoegd, maar naar de situatie daarvoor toen Steenbergen nog op de borden stond en afslag Bergen op Zoom-Oost nog Bergen op Zoom-Centrum was.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 24 sep 2020, 20:55

NBA op de A58 Breda richting Roosendaal:


Bremberg:
Afbeelding

Etten-Leur-West:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


NBA op de A58 Roosendaal richting Breda:


Roosendaal-Oost (hier staan ook nog gele borden):
Afbeelding

Rucphen:
Afbeelding
Afbeelding

St. Willebrord (hier moet duidelijk nog wat gesnoeid of gekapt worden):
Afbeelding
Afbeelding

Etten-Leur-West:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Etten-Leur (deze is nu compleet NBA):
Afbeelding

Liesbos (hier hangt nog één oud bord):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Knooppunt Ridderkerk (N) richting A38. Hier is "Oost" een beetje opvallend opgeplakt:
Afbeelding

A15 afrit R-IJsselmonde. Hier stond tot voor kort een bord met "...volg route...". Ik vraag me af of het nodig was dat bord te vervangen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op do 01 okt 2020, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » do 24 sep 2020, 21:01

Industrie Vosdonk is dus Etten-Leur-West geworden.

Wat mij opvalt is dat je in Nederland zoveel serviceborden voor industrieterreinen ziet. Volgens mij zijn deze overbodig, want er is vrijwel niemand van buiten de regio die namen van industrieterreinen kent en bovendien rijdt tegenwoordig vrijwel elke chauffeur met een navigatiesysteem.

Ik vind sowieso dat de Nederlandse bewegwijzering teveel lokale meuk heeft. Er moet toch een manier zijn om daar in te snoeien. Afgezien van enkele heel belangrijke objecten zou het gros toch alleen vanaf het laatste kruispunt bewegwijzerd hoeven worden?

Plaats reactie