[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » vr 18 sep 2020, 18:32

mhkamp schreef: vr 18 sep 2020, 15:56 ^^ Er staan volgborden : Tunnel sous la manche suivre Calais. Maar dat is alleen vanuit zuiden / Oosten (?)
Als je vanuit het westen naar Calais wil hoop ik dat je een bootje hebt. En vanuit het Noorden is Calais aangegeven in BE.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Mark » vr 18 sep 2020, 19:09

Afbeelding

Foutje op de gedeclasseerde N43 te Charleville-Mézières. D8043 hoort niet in het rood.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door nickdh » vr 18 sep 2020, 20:09

Teetje schreef: vr 18 sep 2020, 13:33 Maar ik denk dat, vanuit de Benelux gezien, Calais richtbepalend is voor de UK. En om die reden de moeite van het bewegwijzeren waard.
Dan redeneer je hetzelfde als het volgende: Dover moet al vanaf pakweg Birmingham aangegeven worden omdat het Frankrijk en in grotere mate Zuid-Europa weergeeft.

Het "probleem" met de verwijzing Calais vanuit Antwerpen is dat je eigenlijk net te veel andere doelen hebt die eerst aan de beurt komen. Gent, Oostende en Brugge.

Pas bij :KP: Brugge komt Calais als eerst tevoorschijn. Met het bijvoegen van Calais tot aan :KP: Zwijnaarde hoef je dan in principe alleen volgborden neer te zetten: Calais volg Gent.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » vr 18 sep 2020, 20:57

Mark schreef: vr 18 sep 2020, 19:09 Afbeelding

Foutje op de gedeclasseerde N43 te Charleville-Mézières. D8043 hoort niet in het rood.
D8043 is sowieso al raar, maar ja D0843 (Departement 08 daar dacht ik) lukt niet, dus hebben ze het maar omgedraaid. De Somme moet z'n plan maar trekken, maar goed de N43 passeert daar ook niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » za 19 sep 2020, 1:51

nickdh schreef: vr 18 sep 2020, 20:09
Teetje schreef: vr 18 sep 2020, 13:33Maar ik denk dat, vanuit de Benelux gezien, Calais richtbepalend is voor de UK. En om die reden de moeite van het bewegwijzeren waard.
Dan redeneer je hetzelfde als het volgende: Dover moet al vanaf pakweg Birmingham aangegeven worden omdat het Frankrijk en in grotere mate Zuid-Europa weergeeft.

Het "probleem" met de verwijzing Calais vanuit Antwerpen is dat je eigenlijk net te veel andere doelen hebt die eerst aan de beurt komen. Gent, Oostende en Brugge.
Die vergelijking slaat niet echt ergens op. Gent, Oostende en Brugge zijn nou eenmaal geen doelen van het kaliber wereldstad. Londen is dat uiteraard wel, en het is een doel dat in Engeland natuurlijk nogal overheerst, en waarvan iedereen weet dat je dat hoe dan ook moet passeren richting de Kanaaltunnel en de veerhaven van Dover (de route naar het continent).

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door TomTorquay » za 19 sep 2020, 2:22

^^ Klopt, maar is het verkeer richting UK dan zo belangrijk dat je een stad met 75.000 inwoners al op 200km afstand moet bewegwijzeren, als hoek-om-doel dan nog? Naar mijn persoonlijke inschatting is het antwoord neen. Calais vanaf :KP: Zwijnaarde, dat vind ik al ruimschoots voldoende. In de omgekeerde richting dekt Brussel bij het binnenrijden van België in de buurt van Veurne m.i. overigens ook ruimschoots Antwerpen af.
Teetje schreef: vr 18 sep 2020, 13:20Ter verduidelijking: ik zou Gent niet weg laten, maar slechts Antwerpen toevoegen. Waarom? Vanwege de havens, vanwege de knooppuntfunctie in het netwerk en niet in de laatste plaats vanwege het feit dat er in Antwerpen 2x zoveel mensen wonen als in Gent.
Gent ligt ook wel twee keer dichter bij Rijsel dan Antwerpen. De knooppuntfunctie van Antwerpen is voor zij die uit Rijsel komen niet erg groot: enkel keuze tussen E19 richting NL of E34 richting Kempen. Of ze zich daar in Frankrijk al druk over moeten beginnen maken? Wat de haven van Antwerpen betreft heb je zeker een valide punt, maar of dat dan doorslaggevend is?
Teetje schreef: vr 18 sep 2020, 13:20De sturing van doorgaand E17-verkeer over de E42 heeft uiteraard te maken met het feit dat de Fransen liever geen transitverkeer over de N356 zien gaan, omdat die weg, in hun ogen, een lokale functie voor de agglomeratie Rijsel vervult en filegevoelig is.
Ik vermoedde al dat je zoiets bedoelde met je vermelding van Antwerpen op de E42, maar het blijft vanuit Belgisch oogpunt vreemd om daar Antwerpen (of Gent) te vermelden. Als we dan toch aan het fantaseren waren, dan had ik dat rondje Doornik ook maar even even snel geliquideerd. Maar goed, Frankrijk stelt ons hier inderdaad voor een voldongen feit, en dus zullen we het ermee moeten doen.

Er is echter maar enkele minuten verschil tussen de route via Gent (E403-E17) en de route via Brussel (E42-E429-E19) naar Antwerpen. Voor zuidelijke voorsteden als Edegem of Mortsel is het zelfs sneller via Brussel. Om nog te zwijgen over mensen uit bvb Boom en Aartselaar die wel blindelings op doel Antwerpen zullen rijden maar bij :KP: Marquain dus eigenlijk een heel andere route zouden moeten nemen. Om dan zo decisief Antwerpen via de E17 aan te geven, daar ben ik zelf geen voorstander van.

En ja, de Ring rond Brussel is druk, dus ik snap dat men die zo zou willen ontlasten, maar de Kennedytunnel is ook druk. Ik heb dan een liever een richtinggevende stad voor de westelijke optie en een richtinggevende stad voor de oostelijke optie. Men kiest dan zelf, afhankelijk van de drukte, wel welke optie het best gevolgd wordt. Een eventuele mogelijkheid is om op :KP: Marquain een DRIP te zetten met de aanbevolen route naar Antwerpen, afhankelijk van de verkeersdrukte of werkzaamheden? En vice versa ergens in de buurt van Antwerpen met verwijzing Rijsel?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » za 19 sep 2020, 16:18

TomTorquay schreef: za 19 sep 2020, 2:22 ^^ Klopt, maar is het verkeer richting UK dan zo belangrijk dat je een stad met 75.000 inwoners al op 200km afstand moet bewegwijzeren, als hoek-om-doel dan nog? Naar mijn persoonlijke inschatting is het antwoord neen. Calais vanaf :KP: Zwijnaarde, dat vind ik al ruimschoots voldoende.
Er zou in ieder geval wat meer bij Zwijnaarde mogen staan dan enkel het doel Oostende. Ik denk dat iedereen het daar wel over eens kan zijn.

Calais is inderdaad een vrij kleine stad, maar het staat symbool voor de belangrijkste verbinding naar het Verenigd Koninkrijk. In die zin staat het dus niet symbool voor een stad met 75.000 inwoners, maar voor een land met 66 miljoen inwoners. Een beetje vergelijkbaar zoals er in de Alpen wordt gewerkt met doelen als Gotthard en Brenner, die al vanaf grote afstand worden aangegeven.

Dat je vanaf Antwerpen nu eerst kleine doelen als Gent en Oostende moet volgen alvorens je een keer een verwijzing naar Calais krijgt is in ieder geval niet ideaal, en dat je bij Antwerpen-West moet kiezen tussen Gent voor de E17 of Brugge voor de E34 is voor doorgaand verkeer richting Calais al helemaal niet handig. Wie een blik op de kaart werpt ziet immers dat hij min of meer via Brugge rijdt. Dit kan verwarrend zijn. Een bord "Calais via/volg Gent" bij Antwerpen zou ook kunnen helpen.

Dat omgekeerd Brussel Antwerpen afdekt klopt helemaal, maar bewegwijzering is niet altijd symmetrisch. Van Calais naar Antwerpen kun je heel lang op het doel Brussel afgaan omdat er al een vergelegen doel vermeld staat dat min of meer in dezelfde richting is. Van Antwerpen naar Calais kun je niet stellen dat het dichtbijgelegen Gent (zonder verdere verduidelijking) de richting Calais goed afdekt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » za 19 sep 2020, 16:49

^^ Bij Merelbeke staat toch Calais op de E40, maar niet op de E17. Natuurlijk als je vanuit Lille naar Calais zou rijden, ga je niet over Gent.
Vanuit Antwerpen staat je punt uiteraard volledig.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Willem » za 19 sep 2020, 17:30

Om Gent een klein doel te noemen gaat wel erg voorbij aan de functie en het aantal inwoners van die stad.
Wellicht kan bij de verkeerswisselaar van Zwijnaarde, komende vanuit Antwerpen, Calais aan de doelen worden toegevoegd. Daarvoor lijkt het me niet nodig. Sowieso is het de vraag hoe groot het aandeel van het verkeer op de E17 richting het VK nu eigenlijk is. Het merendeel zal uiteraard binnen België blijven en het overblijvende internationale verkeer is vermoedelijk voor minstens 75% verkeer tussen Nederland en Frankrijk.

Eigenlijk is het ontbreken van Calais geen groot probleem.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » za 19 sep 2020, 19:29

^^ Eens dat het bij Zwijnaarde niet zo misstaan, al staan de borden bij de splitsing E17 hoofdbaan-parallelbaan al redelijk vol daar. Het zou denk ik net uit kunnen als je Calais pas vermeldt na het knooppunt. En dan graag wel continu houden op vorkborden en afstandenborden.

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door TomTorquay » za 19 sep 2020, 19:43

Willem schreef: za 19 sep 2020, 17:30 Sowieso is het de vraag hoe groot het aandeel van het verkeer op de E17 richting het VK nu eigenlijk is. Het merendeel zal uiteraard binnen België blijven en het overblijvende internationale verkeer is vermoedelijk voor minstens 75% verkeer tussen Nederland en Frankrijk.
Eens, Calais bij Antwerpen vind ik om die reden dus ook overbodig. En zoals je zelf ook al aangeeft, de vierde/vijfde grootste agglomeratie van België een (te) klein doel noemen, vind ik nogal kort door de bocht.

Wat Oostende betreft ben ik overigens wel eens met Coen Tunnel. Ik vermoed dat die verwijzing nog een relict is van toen de A10 stopte in Oostende? Vandaag de dag zou Brugge of Calais beter zijn. Een dynamische verwijzing naar Calais bij :KP: Antwerpen-West ('Calais volg Gent/Brugge') zou ik trouwens ook wel zien zitten, zeker als de E34 in West-Vlaanderen verder gestroomlijnd wordt.

Enfin, we zijn het allemaal duidelijk over één ding eens: bij :KP: Zwijnaarde hoort de vermelding Calais wel. En het staat er ook op de E40 vanuit Brussel, vanaf :KP: Merelbeke. Dat het ontbreekt op de E17 vanaf Antwerpen is inderdaad een belangrijk werkpunt.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door nederland24 » za 26 sep 2020, 20:48

sanderl schreef: wo 16 sep 2020, 8:18 In Europa liggen Brussel, Calais en Duinkerken noordelijker.
Vaals ligt zelfs zuidelijker dan deze plaatsen. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » zo 27 sep 2020, 16:07

Mark schreef: vr 18 sep 2020, 19:09 Afbeelding

Foutje op de gedeclasseerde N43 te Charleville-Mézières. D8043 hoort niet in het rood.
Ze zijn niet erg wakker daar. Hier is na aanleg van de A 304 niets te merken van een declassering...
https://goo.gl/maps/ZYMtTffEKaX7Pa2V6
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door captain007 » ma 28 sep 2020, 13:25

^^ De grap is dat er tijdens de aanleg van die snelweg op diverse plekken daar nieuwe bewegwijzering lijkt te zijn geplaatst met het N nummer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » ma 28 sep 2020, 17:55

Dat is bewegwijzeren met de Franse slag :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Allan C » za 03 okt 2020, 22:59

A55 in Marseille 1980s
Afbeelding
photo: unknown

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » zo 04 okt 2020, 8:21

Quasi leeg :)

Nou ja het stukje tussen sortie 5 en 6 opende dan ook maar in 1986 en de verbinding met de A8 in 1988. Ondertussen zien beide stukken er hopeloos verloederd en verouderd uit.

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Allan C » vr 23 okt 2020, 14:01

Ik heb gemerkt dat de nummer 'N446' is geschreven in lettertype 'Transport' (1980s)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Kaaiman » vr 23 okt 2020, 14:52

Dat lijkt me gewoon Caractères hoor.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » vr 23 okt 2020, 15:56

^^ Ik verbaas me meer over de vermelding van de stadsdelen. Die zou volgens Franse richtlijn toch volledig in kapitalen moeten, ook toen al.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » vr 23 okt 2020, 18:11

Km357 schreef: zo 04 okt 2020, 8:21 Quasi leeg :)

Nou ja het stukje tussen sortie 5 en 6 opende dan ook maar in 1986 en de verbinding met de A8 in 1988. Ondertussen zien beide stukken er hopeloos verloederd en verouderd uit.
Waarschijnlijk vlak voor de officiële opening.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Willem » vr 23 okt 2020, 18:22

Grappig om de dubbeling te zien tussen de naam van de afrit en het doel zelf.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » vr 23 okt 2020, 19:33

^^ Wijken worden in Frankrijk inderdaad volledig in hoofdletters geschreven, gehuchten of afritnamen niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » di 27 okt 2020, 14:08

Mooie collectie uit het verleden bij het knooppunt A6-A10. De middelste is een stramien dat we kennen (wel opvallend: het doel Orléans). De voorste is vooral bijzonder met het lettertype en de Chevron-vorm van de achterste vind ik ook wel mooi ...
Afbeelding

MODS: Dacht dat we een aparte draad hadden met Franse klassiekers, maar kon zo vlug niets anders vinden dan die over bornes Michelin - wat dit niet is...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 okt 2020, 13:08

Pino schreef: di 27 okt 2020, 14:08 Mooie collectie uit het verleden bij het knooppunt A6-A10. De middelste is een stramien dat we kennen (wel opvallend: het doel Orléans).
Niet zo opvallend. Tot 1972 kwam je als je rechtsaf sloeg op de N20 uit. Sprake van een A10 was er nog niet echt, en het verloop van de A10 rond Massy en Palaiseau is nog altijd een beetje een houtje-touwtje-oplossing omdat de A10 vanaf Palaiseau nooit zoals gepland is doorgetrokken naar de Périphérique. Dit zal, toen de borden waren geplaatst, dus ook niet voorzien zijn als toekomstige lange-afstandsroute, hooguit als doorsteekje naar de A10, maar verder vooral als route naar de N20.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 28 okt 2020, 13:51

^^ Niet alleen was er geen A10, je loopt daar ook aan tegen het feit dat de N10 als hoofdroute naar Bordeaux niet over Orléans liep, maar over Chartres. Pas bij Tours komen A10 en ex-N10 pas lekker bij elkaar in de buurt.

Verkeer naar westen en zuidwesten zal op een ander punt Parijs hebben verlaten. Ik vermoed over de A13 en A12, waar dan aan het einde een splitsing was tussen de N12 naar Bretagne en de N10 naar Bordeaux, waarvan bij Chartres dan de N23 naar Nantes aftakte.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 okt 2020, 14:27

^^ Dat ook, dit was inderdaad niet de route die je op de N10 bracht. Ik neem aan dat dat zoals jij al zegt inderdaad over de A13 en A12 ging. Dus dat hier geen ander lange-afstandsdoel dan Orléans staat aangegeven lijkt me logisch. Limoges en Toulouse zijn vanaf hier ook nog enorm ver weg. Clermont-Ferrand ging via de A6, N7 en N9, via Montargis en Nevers.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 28 okt 2020, 16:54

^^ Toen de A20 nog de N20 was, sloeg bij Vierzon het doel Limoges af. Geloof dat bij Limoges dan wel Toulouse in beeld kwam; niet eerst nog Brive of zo. In een Frankrijk waarin de reistijden nog veel langer waren door het ontbreken van interregionale snelwegen (op de as Lille-Parijs-Lyon-Marseille na) lagen doelen aan de andere kant van het land ook niet zo voor de hand, lijkt me. Én Toulouse is pas in de jaren ‘80 flink gaan groeien...

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Allan C » wo 11 nov 2020, 11:17

A4, Saint-Avold naast Forbach

AfbeeldingRoad to Strasbourg by David van Keulen [#ExploreTheCity], sur Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 11 nov 2020, 11:57

Dat stond er tot rond 2000 nog zo bij.

Plaats reactie