Nederland - Basel op 19 september

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Nederland - Basel op 19 september

Bericht door waldo79 » za 05 sep 2020, 17:20

COVID-19 zette een streep door mijn grote voorjaarsreis naar Peru.
Omdat reizen buiten Europa voorlopig niet aan de orde is, een vakantie binnen Europa.

Zaterdagochtend 19 september vertrek ik voor een ruime week naar Zwitserland.
Vertrekpunt is nog niet helemaal duidelijk, maar zou Den Bosch of Arnhem zijn.

Wat kan ik verwachten onderweg qua wegwerkzaamheden en wat is handig naar Basel? We rijden met de elektrische auto van een vriend.

T-hijs
stadsweg

Re: Nederland - Basel op 19 september

Bericht door T-hijs » za 05 sep 2020, 17:27

Ik ben en blijf een groot liefhebber van de route via de Franse A4 en A35. Of je via Saarbrücken of via Luxemburg rijdt is dan een kwestie van persoonlijke voorkeur. In ieder geval fijner dan de Duitse A5, vanwege de grote snelheidsverschillen. En om die laatste te mijden kun je natuurlijk ook de Duitse A61 nemen en via de A65 en de B9 naar de A35 doorsteken. De A61 rijdt prima door en afgelopen zomer had ik daar maar één Baustelle, ergens voorbij Koblenz meen ik...
Laatst gewijzigd door T-hijs op za 05 sep 2020, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 05 sep 2020, 17:40

Dank, bij een vertrek uit Arnhem ligt een route via de Franse A4 minder voor de hand.

Vanuit Den Bosch kwam het als kortste route naar voren al scheelt het niks met via Duitsland gaan.

kees
expressweg

Bericht door kees » za 05 sep 2020, 22:05

Als je nu in Arnhem stroomopwaarts de Rijn opgaat, kom je ook vanzelf in Basel. :mrgreen:

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 07 sep 2020, 12:10

We rijden met de elektrische auto van een vriend.
Dat lijkt me wel vrij relevante info, waar vind je meer snelladers onderweg?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 sep 2020, 19:40

Ik leg dat wel voor. Hoop dat de auto in het informatiesysteem al voorzien is van een navigatie waar die punten in staan. En anders via de telefoon.

Er moeten in elk geval geen beperkingen zijn in verband met abonnementen en pasjes.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 07 sep 2020, 20:20

Basel zal wel te ver weg zijn om zonder opladen te halen, maar op één stop moet wel kunnen. Ideaal is om zoiets dan meteen te combineren met je lunch of een andere wat langere stop; dan betaal je ook niet de hoofdprijzen van de snelste laders op Raststättes. Je zou verwachten dat de hoofdroutes van/naar Basel daar allemaal wel voldoende opties op geven. Veel Franse hypermarchées zijn ook voorzien van palen. Dat klinkt wel als een heel makkelijke mogelijkheid om tanken en lunchen of boodschappen vlak langs de snelweg met elkaar te combineren (mits het uit kan binnen de pasjes/abonnementen) die in Duitsland niet in die mate voorhanden is. In Duitsland moet je dan een stad in en zou je wellicht eerder opladen in een parkeergarage terwijl jijzelf ergens in een stadscentrum luncht. Wat kleinere steden van een slag Heidelberg zijn daarvoor handig, omdat je vanaf de snelweg snel in een parkeergarage kunt staan.

Zonder hier nu zelf ervaring in te hebben, houd ik het er altijd maar op dat routes door wat dichterbevolkt gebied meer laad-opties zullen hebben. Dat suggereert dat de route over Saarbrücken, door veel afgelegener gebied, je de minste mogelijkheden geeft. Ook bij routes over Luxembourg misschien even zorgen dat je goed over de Ardennen heen komt. Maar langs A3, A5 en A61 op Duitse routes en tussen Arlon en Basel op de Franse route zou je toch genoeg mogelijkheden moeten hebben.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 07 sep 2020, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » ma 07 sep 2020, 21:06

Het zullen 4 laadstops worden, denk ik zo

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 sep 2020, 22:32

4 laadstops lijkt me wat overdreven, maar 2 is toch iets wat ik wel incalculeer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 08 sep 2020, 10:59

Voor wat het waard is. We reizen met een Opel Ampera-e.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 08 sep 2020, 11:57

^^ Die hebben ranges van een 400 kilometer, lees ik, maar de eigenaar van de auto kan vast vertellen hoe ver je er écht mee komt wanneer hij volgeladen zit en je Autobahn-snelheid rijdt. Vanuit Den Bosch zou je zo ongeveer uitkomen in de hoek Luxembourg-Thionville, vermoed ik. Op de A61 zou je rond Bingen eindigen, en op de A3 rond Wiesbaden. Dus als je van het laad-lunch-model bent, zou je al eens voorzichtig kunnen kijken naar je opties in deze regio's. Vergeet in de hoek van Luxembourg-Thionville het winkelcentrum van Mont Saint Martin niet, waarvoor je de afsteek over Longwy zou gebruiken: grote Auchan en aardige lunch-opties - ik heb het zelf vaker gebruikt als tussenstop en er zijn zo te zien ook laadpalen.

Vanaf daar haal je met je tweede lading vermoedelijk net Basel, maar als je verder Zwitserland in moet, is een stop kort voor Zwitserland misschien handiger. Dat zal in de fase zijn waarin je in alle varianten zo kort op de Frans-Duitse grens rijdt dat het zin kan hebben om te kijken of het nu makkelijker is om in Frankrijk te laden of in Duitsland, en daar je route op aan te passen. Als de eerste helft van je route door Duitsland gaat (A3 of A61), is een doorsteek naar de A35 uiteraard zo gemaakt - en dat geldt omgekeerd als je juist aan komt rijden vanuit Luxembourg. En gerelateerd: wil je daar een duurdere supercharge van maken om snel weer door te kunnen, of combineer je ook dat met een ietsje langere pauze weg van de snelweg?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 08 sep 2020, 12:09

Het is de zakelijke auto van mijn reisgenoot, die heeft alleen nog geen ervaring met dergelijke lange ritten. Maar de opties die jij aangeeft, klinken aantrekkelijk. En we kunnen wat afstand vergroten als hij de omreis via Den Bosch niet hoeft te maken.

Maar dan kom je automatisch op een route door Duitsland uit.

En verder dan Basel hoeft niet. We hebben daar een accommodatie met laadpunt gereserveerd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 15 sep 2020, 22:52

De route over Duitsland geniet onze voorkeur, de actieradius schatten we op 300-350 km. Bij een vertrek van de auto uit Amersfoort stap ik in Arnhem in.

Verwachte eerste stop om te laden rondom Limburg an der Lahn. 2e stop tussen Baden-Baden en Freiburg.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 19 sep 2020, 19:02

Geen files gehad, desondanks 10 uur gereden omdat de laadstations wat kuren hadden langs de snelweg.

Verder het oponthoud bij Walldorf ontweken via de A61-B9-B10. Tijdverlies zit daar met name in de lange passage van Karlsruhe, hoewel geheel ongelijkvloers.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » za 19 sep 2020, 20:01

Tip voor de terugweg: niet door Karlsruhe heen, maar doorrijden tot Bruchsal en via B35-B9 naar de A61. Dan heb je veel minder oponthoud; het gedeelte met maar één rijstrook per richting is kort en zorgt voor hoegenaamd geen vertraging.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 sep 2020, 20:09

De B10 loopt door Karlsruhe vrij gemakkelijk vast, eigenlijk is de B10 voor verkeer in het stedelijk gebied van Karlsruhe veel belangrijker dan de A5, dus die weg zit vaak bomvol. Iedere keer als er ergens wegwerkzaamheden zijn tussen de A65 en A5 kan je er vanuit gaan dat de B10 bal is. Daarom willen ze ook die tweede brugverbinding.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 19 sep 2020, 20:32

^^ Als je op zeker wilt gaan, zou ik vanaf de A65 eerder het blokje via Frankrijk maken: B9-A35-B500 (hoewel dat richting Zwitserland dan natuurlijk de vraag oproept of je niet aan de Franse kant moet blijven).

Met het rondje langs Graben-Neudorf, wat T-hijs omschrijft, moet je wat uitkijken op de terugweg. Want je verlaat de A5 vlak voor de werkzaamheden, dus bij grotere terugslag-file, zit je daar middenin. Op de heenweg speelt dat uiteraard niet en is het een prima afsteek.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » za 19 sep 2020, 23:03

^^
Pino, je weet dat ik een groot fan ben van de route via de Franse A35, maar ik begreep dat laadstress deze reizigers heeft doen besluiten in Duitsland te blijven... 😁

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 19 sep 2020, 23:12

Pino schreef:
za 19 sep 2020, 20:32
^^ Als je op zeker wilt gaan, zou ik vanaf de A65 eerder het blokje via Frankrijk maken: B9-A35-B500 (hoewel dat richting Zwitserland dan natuurlijk de vraag oproept of je niet aan de Franse kant moet blijven).
Dit jaar voor het eerst gedaan, en is mij prima bevallen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 20 sep 2020, 1:51

Voor de terugreis vertrekken we uit Schaffhausen. Waarschijnlijk via de B27 - B500 naar Baden-Baden, maar die route kun je makkelijk doorsteken naar de A35 en dan Linksrheinisch terug.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 20 sep 2020, 8:22

T-hijs schreef:
za 19 sep 2020, 23:03
Pino, je weet dat ik een groot fan ben van de route via de Franse A35, maar ik begreep dat laadstress deze reizigers heeft doen besluiten in Duitsland te blijven... 😁
Als je een (laad)stop in Baden-Baden hebt staan, valt het natuurlijk af. Het ging me even om het algemenere plaatje dat, als je eenmaal op de A35 bent, er op weg naar Basel geen noodzaak bestaat om ‘terug’ te gaan naar de Duitse kant. Er zijn toch nog vrij veel mensen die de A35 niet in hun systeem hebben en volledige focus hebben op de A5. Het gekke is trouwens wel dat terug doorsteken en de A5 afrijden wel iets korter is naar Basel -je zit in de binnenbocht van het Rijndal en de A35 maakt bij Strasbourg een slinger- maar het is óók een tweede stuk binnendoor van twaalf kilometer voordat je weer op de A5 bent. Al kom je geen bebouwde kommen tegen op dat stuk en maar twee rotondes.

Nu heb ook ik wel iets met de A35, maar mede daardoor ken ik ook de makken ervan. De Straatsburgse spits kan er flink roet in het eten gooien, je hebt stukken 110 met controles (en zelfs één stuk 90) en het is vrijwel volledig 2x2 met zeker doordeweeks nog best veel vrachtverkeer (ook LKW-Maut-mijders). Als het rustig genoeg is, heeft de A5 met 2x3 tot Offenburg, zeker wel voordelen. Het probleem is alleen dat het er niet zo veel rustig meer is. En dan vind ik het, wanneer ik van de A61 afkom, wel lekker om Linksrheinisch te blijven en vanaf Kreuz Mutterstadt heel ontspannen A65-B9-A35 te rijden.