Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 17 sep 2020, 19:59

mvalkenburg schreef: do 17 sep 2020, 19:03 M.i.v. aanstaand weekend zijn Nederlanders ook in Denemarken niet meer welkom: https://politi.dk/en/coronavirus-in-den ... -or-banned
Dan wordt mijn overnachting in Kopenhagen vervangen door een nachtje in Malmö, ook goed. :) Transit is gelukkig wel toegestaan zie ik, ook voor vakantiedoeleinden: https://politi.dk/en/coronavirus-in-den ... in-transit

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door NWH » do 17 sep 2020, 20:11

Coen Tunnel schreef: do 17 sep 2020, 15:42 Je kunt er alleen uit afleiden waar en door welke instantie het document ooit is afgegeven, niet waar iemand nu woont.
Precies mijn punt. ;)
Dus waaraan een agent zou moeten kunnen achterhalen waar je vandaan komt is onmogelijk.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » do 17 sep 2020, 20:12

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » do 17 sep 2020, 20:42

Coen Tunnel schreef: do 17 sep 2020, 19:59Dan wordt mijn overnachting in Kopenhagen vervangen door een nachtje in Malmö, ook goed. :) Transit is gelukkig wel toegestaan zie ik, ook voor vakantiedoeleinden: https://politi.dk/en/coronavirus-in-den ... in-transit
Wij kijken nu ook naar Zweden ipv Denemarken. De benadering is al een stuk vriendelijker: https://www.krisinformation.se/en/summer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door harry » do 17 sep 2020, 21:23

jelger schreef: do 17 sep 2020, 20:12lees me gerust de les over Rusland.
Maar dan wel in een ander topic graag.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » do 17 sep 2020, 21:54

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 17 sep 2020, 22:13

mvalkenburg schreef: do 17 sep 2020, 20:42
Coen Tunnel schreef: do 17 sep 2020, 19:59Dan wordt mijn overnachting in Kopenhagen vervangen door een nachtje in Malmö, ook goed. :) Transit is gelukkig wel toegestaan zie ik, ook voor vakantiedoeleinden: https://politi.dk/en/coronavirus-in-den ... in-transit
Wij kijken nu ook naar Zweden ipv Denemarken. De benadering is al een stuk vriendelijker: https://www.krisinformation.se/en/summer
De benadering van Zweden is al sinds het begin van de pandemie vriendelijker geweest. Er is nooit sprake geweest van ook maar enige reisbeperking voor Nederlanders die naar Zweden wilden reizen, zelfs niet tijdens de piek tussen maart en mei. Zweden is altijd open geweest. En voor oktober (en dus ook de herfstvakantie) een bijkomend voordeel: door de andere aanpak van Zweden is daar nu nog geen tweede golf.

Er kan meer, er mag meer, en de regels veranderen niet om de haverklap. Dat is ook wel prettig. En ik vermoed dat die Zweedse aanpak jou ook wel aanspreekt. ;)

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » do 17 sep 2020, 22:14

Absoluut. Ben al aan het uitzoeken wat we er kunnen gaan doen. :top: Dan maar een stukje verder rijden.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » do 17 sep 2020, 22:37

Tip: boot travemünde-Malmö kost ook een appel en een ei. Auto + 4 personen, nachtovertocht met hut ca. 300 euro.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » do 17 sep 2020, 22:38

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 17 sep 2020, 22:50

mvalkenburg schreef: do 17 sep 2020, 22:37 Tip: boot travemünde-Malmö kost ook een appel en een ei. Auto + 4 personen, nachtovertocht met hut ca. 300 euro.
Ik had daar eerder al eens naar gekeken, zowel Travemünde-Malmö met Finnlines als Travemünde-Trelleborg met TT-Line. Beiden zijn gunstig geprijsd. Maar aangezien mijn vriendin vrij makkelijk zeeziek wordt gaat de voorkeur uit naar de bruggenroute via Denemarken. Ik hou het wel in het achterhoofd mochten er aanvullende restricties voor Denemarken komen.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Boeck536 » vr 18 sep 2020, 6:25

mvalkenburg schreef:Tip: boot travemünde-Malmö kost ook een appel en een ei. Auto + 4 personen, nachtovertocht met hut ca. 300 euro.
Als je het nog goedkoper wilt: Rostock-Trelleborg kan vanaf €65 enkele reis met TT-line. Die heb ik gepakt deze zomer. Dat is dan wel zonder hut, maar voor een overtocht van 5,5 uur vond ik dat prima. Temeer omdat de mondkapjesplicht niet overal op de boot geldt vond ik het een ontspannen reis. De bruggenroute kost €97 (€35 + €62)en heeft als voordeel dat die nog contactlozer is, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je niet mag overnachten in Denemarken. Als je van doorrijden houdt is het uiteraard geen enkel probleem.

Verder kan ik bevestigen dat de sfeer in Zweden zeer relaxed is. Ik heb je frustraties over het beleid in diverse landen gelezen en ben ervan overtuigd dat je daar een top vakantie zult hebben [emoji6]

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » vr 18 sep 2020, 16:50

Frankrijk registreert nog steeds +10.000 gevallen per dag.

Nog meer nieuwe departementen die op élevée staan:

* Aveyron (rond Rodez)
* Bas-Rhin (rond Strasbourg)
* Haute-Marne (rond Chaumont)
* Indre et Loire (rond Tours)
* Landes (rond Dax)
* Marne (rond Reims)
* Meurthe et Moselle (rond Nancy)
* Tarn (rond Albi)
* Vienne (rond Poitiers).

De complete lijst:
SPOILER: TOON

Martinique, Guadeloupe (dont Saint Martin et Saint Barthélémy), Ain, Alpes-Maritimes, Aveyron, Bas-Rhin, Bouches-du-Rhône, Côte d’Or, Corse du Sud, Essonne, Gard, Gironde, Guyane, Haute Corse, Haute-Garonne, Haute-Marne, Hauts-de Seine, Hérault, Indre et Loire, Loiret, Ille-et-Vilaine, Isère, Landes, Loire, Loire-Atlantique, Maine-et-Loire, Marne, Meurthe et Moselle, Nord, Paris, Pas de Calais, Puy de Dôme, Pyrénées Atlantiques, Pyrénées Orientales, Rhône, Sarthe, Seine et Marne, Seine-Saint-Denis, Tarn, Tarn-et-Garonne, Val-de-Marne, Val d’Oise, Var, Vaucluse, Vienne, Yvelines

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 sep 2020, 17:25

^^ Als ik dat lijstje goed heb overgenomen is dit nu de situatie:"

Afbeelding

Dat wordt wel een steeds groter deel van Frankrijk. Ik vrees voor een Spanje-scenario en verwacht dat geheel Frankrijk voor het einde van de maand een oranje reisadvies heeft.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » vr 18 sep 2020, 17:40

Met een creatieve route is het nog wel mogelijk om alleen via grijze departementen naar Spanje te reizen. Voor de mensen die geen haast hebben en onderweg nog wat willen zien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 sep 2020, 17:45

^^ En wat is het nut om alle departmenten met een oranje reisadvies te omzeilen om uiteindelijk via de Aragnouet-Bielsa-tunnel in het volledig oranje gekleurde Spanje te komen? Sterker nog: dan kom je in Aragón, één van de zwaarst getroffen regio's van Spanje op dit moment.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 18 sep 2020, 18:51

Boeck536 schreef: vr 18 sep 2020, 6:25 Als je het nog goedkoper wilt: Rostock-Trelleborg kan vanaf €65 enkele reis met TT-line. Die heb ik gepakt deze zomer. Dat is dan wel zonder hut, maar voor een overtocht van 5,5 uur vond ik dat prima. Temeer omdat de mondkapjesplicht niet overal op de boot geldt vond ik het een ontspannen reis. De bruggenroute kost €97 (€35 + €62)en heeft als voordeel dat die nog contactlozer is, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je niet mag overnachten in Denemarken. Als je van doorrijden houdt is het uiteraard geen enkel probleem.
Extra kilometers naar Rostock plus het “verspillen” van daglicht vind ik zonde. De bruggenroute is overigens stukken goedkoper dan wat jij hierboven stelt. De grote beltbrug heb je voor een ruime 50 euro met brobizz een enkeltje en de Oresund kom je voor 89 euro Retour met een abonnementje.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » vr 18 sep 2020, 18:57

Coen Tunnel schreef: vr 18 sep 2020, 17:45 ^^ En wat is het nut om alle departmenten met een oranje reisadvies te omzeilen om uiteindelijk via de Aragnouet-Bielsa-tunnel in het volledig oranje gekleurde Spanje te komen? Sterker nog: dan kom je in Aragón, één van de zwaarst getroffen regio's van Spanje op dit moment.
Daar had ik verder niet naar gekeken. ;)

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Boeck536 » vr 18 sep 2020, 19:18

mvalkenburg schreef:
Boeck536 schreef: vr 18 sep 2020, 6:25 Als je het nog goedkoper wilt: Rostock-Trelleborg kan vanaf €65 enkele reis met TT-line. Die heb ik gepakt deze zomer. Dat is dan wel zonder hut, maar voor een overtocht van 5,5 uur vond ik dat prima. Temeer omdat de mondkapjesplicht niet overal op de boot geldt vond ik het een ontspannen reis. De bruggenroute kost €97 (€35 + €62)en heeft als voordeel dat die nog contactlozer is, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je niet mag overnachten in Denemarken. Als je van doorrijden houdt is het uiteraard geen enkel probleem.
Extra kilometers naar Rostock plus het “verspillen” van daglicht vind ik zonde. De bruggenroute is overigens stukken goedkoper dan wat jij hierboven stelt. De grote beltbrug heb je voor een ruime 50 euro met brobizz een enkeltje en de Oresund kom je voor 89 euro Retour met een abonnementje.
Klopt, ik rekende de volle prijs, slim om aan brobizz te denken [emoji106]
Wat uiteraard ook nog een groot voordeel is van de bruggenroute (die heb ik in het verleden ook meermaals met plezier genomen) is dat je niet aan een bepaalde tijd vastzit.
Voor mij was in augustus de reden om via Rostock te reizen dat we zo Denemarken vermeden, toen nog verplicht minimaal zes overnachtingen. Transit door Denemarken was en is wel mogelijk, maar we wilden het rustig aan doen.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Boeck536 » vr 18 sep 2020, 19:28

Coen Tunnel schreef:^^ Als ik dat lijstje goed heb overgenomen is dit nu de situatie:"

Afbeelding

Dat wordt wel een steeds groter deel van Frankrijk. Ik vrees voor een Spanje-scenario en verwacht dat geheel Frankrijk voor het einde van de maand een oranje reisadvies heeft.
Op dit moment staan 46 departementen in niveau modéré en 46 departementen in niveau élevé. Die laatste categorie betreft dus nog niet de helft van alle departementen, waarbij ik het wel erg kort door de bocht zou vinden van BuZa als dat leidt tot een oranje reisadvies voor heel Frankrijk. Niet dat het me zou verbazen als het toch gebeurt overigens.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 18 sep 2020, 19:30

Boeck536 schreef: vr 18 sep 2020, 19:18 Klopt, ik rekende de volle prijs, slim om aan brobizz te denken [emoji106]
Wat uiteraard ook nog een groot voordeel is van de bruggenroute (die heb ik in het verleden ook meermaals met plezier genomen) is dat je niet aan een bepaalde tijd vastzit.
Voor mij was in augustus de reden om via Rostock te reizen dat we zo Denemarken vermeden, toen nog verplicht minimaal zes overnachtingen. Transit door Denemarken was en is wel mogelijk, maar we wilden het rustig aan doen.
Het wordt hier waarschijnlijk de hybride variant: heen de bruggen, terug de nachtboot. Maximaal rendement van 1 weekje vrij :top:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door waldo79 » vr 18 sep 2020, 19:47

Hopelijk kan je toch genieten van je vakantie :)<>:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door waldo79 » zo 20 sep 2020, 1:54

Zit eraan te denken om via Frankrijk vanuit Basel naar St. Ursanne te gaan. Hoe staat het in Haut-Rhin? (Departement 68).

Qua afstand is het gelijk aan een interne Zwitserse route.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MotelMioveni » zo 20 sep 2020, 11:57

MotelMioveni schreef: wo 19 aug 2020, 20:55 op blz. 53 van deze discussie (...)

Mensen, ik ga uitloggen, want anders komt dat bed er niet en kom ik hier niet weg. Dank voor jullie antwoorden! Ik lees in stilte mee, ook morgen.
En toen bleef het stil. Voor de mensen die heel erg veel belangstelling hebben voor de avonturen van MotelMioveni was dat natuurlijk heel vervelend, ja zelfs misschien wel een beetje onbeleefd van mij. :oops:

Na de wervelende woordenwisseling die ik met Naturist had (ik had er veel plezier in), zal hij zich misschien afgevraagd hebben hoe het mij op reis vergaan is? Had ik misschien een reisverslag moeten schrijven, van dag tot dag? :s
Coen Tunnel schreef: do 20 aug 2020, 0:00 ^^ Ook in België kun je, net als in Nederland, geen LPG tanken bij een onbemande pomp. ;) En LPG, daar was het MotelMioveni om te doen.

Een paar liter LPG meer of minder voor de Belgische prijs, dan praten we slechts over een paar dubbeltjes prijsverschil. Ik kan niet in de portemonnee van anderen kijken, maar voor iemand die op vakantie gaat zouden die paar dubbeltjes toch niet de doorslag moeten geven.
Alsnog dank aan Coen Tunnel, dat hij namens mij antwoord heeft gegeven. Ik kan inderdaad geen LPG tanken bij een onbemand tankstation, want in de meeste landen van Europa mag LPG alleen onder toezicht verkocht worden. Enige uitzondering op die regel die bij mij bekend is, zijn onbemande LPG-tankstations in Duitsland, vaak zonder benzinepomp ernaast, bij autogarages, camperbedrijven of gasflessendepots, waar je soms 24 uur per dag kunt tanken als je met kaart betaalt. Ik betaal echter liever met contant geld, want dan is het makkelijker om bij te houden hoeveel geld ik uitgegeven heb, omdat ik de stapel bankbiljetten in mijn portemonnee kleiner zie worden.

Coen Tunnel beweert dat het prijsverschil tussen tankstations waar ik LPG kan tanken slechts enkele dubbeltjes is. Hij vergist zich, tenzij hij bedoelde te schrijven dat het enkele dubbeltjes per liter scheelt. Even terzijde: MotelMioveni heeft een 77-liter-tank, die voor 80% gevuld mag worden, maar bij koud weer grijpt de automatische vulstop pas in bij 64½ liter, dus ongeveer 83%. Als je van een goedkoop naar een duur land rijdt, kan het dus zinvol zijn om 's ochtends heel vroeg te tanken, want dan gaat er meer gas in de tank. Wel meteen een flink stuk rijden voordat je de auto in de zon parkeert, want anders loopt de druk in de tank te hoog op en gaat het ventiel in de afblaasslang open, wat pure verspilling is en brandgevaar kan opleveren. Goed, ik heb dus een grote LPG-tank, dus is het voordeel wat ik kan behalen door goed op de LPG-prijs te letten en mijn tankstops goed te plannen ook vrij groot.

Hier in Nederland ligt de de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) van LPG vandaag rond de €0,77 maar ik heb eergisteren nog voor €0,496 LPG getankt, ook in Nederland. Inderdaad is het prijsverschil, zoals Coen Tunnel al schreef, enkele dubbeltjes (€0,274 om precies te zijn), maar dan wel per liter en aangezien ik 38,9 liter getankt heb, heb ik meteen €10,66 bespaard ten opzichte van de GLA. Voor mensen die een goed inkomen hebben, maakt een tientje meer of minder misschien weinig uit en dus vinden ze het al snel te veel gedoe om via www.mylpg.eu uit te zoeken waar dat voordeel te behalen valt. Ik ben echter gedwongen om elke cent om te draaien voordat ik hem uitgeef en gelukkig weet ik daar nog met plezier het beste van te maken. Zo is ook MotelMioveni (mijn auto met bed) ontstaan. :2cents:

Toen ik op reis ging was de maximumprijs voor LPG in België ongeveer €0,45. Ik had eigenlijk een tankstation op het oog waar LPG slechts €0,23 kostte, maar dat lag enigszins uit de geplande route. Ik zou dan via de N98 ten oosten van Charleroi naar de N5 bij Philippeville gereden zijn, om zo te kijken hoe het met de rondweg om Couvin is. De N5/E420/A34 zou ik hebben ingepast in een route via Troyes, richting het zuiden van Frankrijk, maar toen er alsmaar meer departementen op oranje gingen, heb ik mijn bezoek aan die ene spotgoedkope camping communal ook maar voor onbepaalde tijd uitgesteld en me op de Elzas gericht. Daarbij ben ik natuurlijk nog wel even vanaf Knooppunt Kerensheide de Maas overgestoken om in Maasmechelen voor €0,29 te tanken. Volgende keer ga ik bij Shell tanken, want bij Bruno/Esso stond de kassier iets in het Turks te roepen naar zijn collega, terwijl ik voor zijn neus stond en vond hij het nodig mij vlakaf te zeggen dat ik maar ergens anders moet gaan tanken, nadat ik het had gewaagd om te melden dat ik het ongastvrij vind dat men daar moet betalen om de WC te mogen gebruiken. Bij Shell stond de WC-deur open, maar dat zag ik pas nadat ik op het naastgelegen industrieterrein in een Dixi-hokje was gevlucht, mijn handen had gewassen en een blikje salade had verorberd.

Als ik wel richting Reims was gereden, had ik overigens de rondweg van Couvin ook nog even moeten verlaten om langs de oude N5 door Couvin (vlakbij het station, ten noorden van het centrum) ook die laatste paar liter LPG tegen Belgische prijzen te tanken, want in Frankrijk betaal je bijna overal €0,99 of zelfs €1,02 per liter GPL, zoals LPG in Frankrijk heet. Als je goed zoekt, kun je ook bij supermarkten in Frankrijk LPG tanken, maar als je LPG kunt vinden voor €0,69 heb je echt wel de bodemprijs gevonden. Bovendien zijn Franse supermarkten op zondag gesloten, dus kun je op zondag niet verder rijden dan de tankbeurt van zaterdagavond je brengt, tenzij je er extra geld voor over zou hebben om snel ergens te komen, maar dan had je vast ook al wel de tolweg genomen die niet in mijn budget past.

In Duitsland kom je LPG vanzelf tegen, zonder zoeken, maar dan wil het wel eens €0,74 per liter kosten. Als je echt je best doet, dan vind je ook 'Autogas für nur €0,52', wat 'sehr billig' is en daar houden Nederlanders wel van. (Vlamingen houden trouwens stiekum ook wel van LPG 'aan lage prijzen', maar ze blijven intussen wel die grap over Vincent vertellen, waarmee ze 'd'n zuinigen Ollander' voor gek zetten). Als je echt goedkoop op gas wilt rijden, moet je je trouwens niet blind staren op de laagste prijs. Butaan bevat meer energie dan propaan, dus als je pure propaan in je tank stopt, denk je goedkoop uit te zijn, maar zie je achteraf dat je 20% meer brandstof hebt verbruikt.

Mijn strategie om zo goedkoop mogelijk te reizen bestaat er dus uit dat ik MotelMioveni in de weken voor vertrek niet meer in Nederland voltank, maar alleen genoeg LPG bijvul om het eerste Belgische tankstation te halen waar LPG goedkoop is. Nu was het rond Antwerpen toch al armoede met kortingen op de maximumprijs en 's avonds kun je in België bijna nergens LPG tanken, al zeker niet met korting, dus zou ik langs de E19 bij Loenhout getankt hebben, wat toen in oranje gebied lag. De 10 dagen quarantaine zouden voorbij zijn geweest bij terugkomst in Nederland, maar uiteindelijk heb ik het hele gedoe ontweken door in Belgisch Limburg te tanken. Voor de Franse grens zou ik absoluut voltanken. Als ik in de buurt van Duitsland, Italië of Spanje kom, zal ik in Frankrijk nooit meer liters LPG tanken dan ik nodig heb om dat goedkopere tankstation over de grens te halen. Vanuit de Elzas even de Rhein/Rhin (Rijn) oversteken was dus vanaf 25 liter pure winst, zelfs als ik de extra kilometers voor het omrijden erbij bereken. Toen ik er toch was, heb ik meteen Duits brood gekocht, want dat legt een betere bodem in je maag dan Frans stokbrood. Spanje was dit jaar qua reisadvies oranje, dus daar heb ik in oktober 2016 voor het laatst LPG getankt.

Tot zover mijn reactie op Coen Tunnel, die nu vast op zoek gaat naar een auto met een grote LPG-tank en een goedkoop Belgisch tankstation, omdat hij laatst nog €70 kwijt was aan één tankbeurt, terwijl MotelMioveni van €20 nog wisselgeld kreeg. :p :duck:

Hoe mijn reis was? Dat vertel ik later wel. Mijn maag rammelt, dus nu eerst boterhammen! ;)

Edit: twee typfouten verbeterd en paar woorden aangevuld, omdat ik mijn eigen uitleg niet duidelijk vond

PS: Ik zou me kunnen voorstellen dat er in de rubriek met reisadviezen een discussiedraad ontstaat met de titel 'Wegen om te reizen als je zeer weinig geld hebt', waarvan dit dan de openingspost zou kunnen zijn. Of je dat moet willen, een stroom armlastige mensen, vaak zonder culturele bagage, de weg wijzen om te reizen, dat is weer een andere vraag. Misschien is het voor andere mensen beter als de echte sloebers thuis blijven? Of is dit een zeer elitaire en provocerende manier om naar overtoerisme te kijken? :?:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » zo 20 sep 2020, 13:17

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MotelMioveni » zo 20 sep 2020, 15:16

MotelMioveni schreef: zo 20 sep 2020, 11:57 Hoe mijn reis was? Dat vertel ik later wel. Mijn maag rammelt, dus nu eerst boterhammen! ;)
Zo, mijn maag heb ik dichtgestopt met brood, de wasmachine loopt, dus heb ik eindelijk even tijd over om wat te schrijven. Om terug te keren naar het onderwerp van deze discussie: Hoe heb ik het ervaren om door Europa te reizen ten tijde van een Corona-pandemie?

Wel, dat is me alleszins meegevallen. Vooraf zag ik het helemaal niet zitten, zozeer zelfs dat ik niets aan voorbereiding had gedaan, omdat ik maar niet kon beslissen waar ik naartoe wilde. Ik had drie vage plannen, die ik op blz. 52 van deze discussie beschreef in onderstaand bericht:

viewtopic.php?f=246&t=22015&start=1530#p1108795

Daarna kwamen er reacties die mij de moed hebben gegeven om toch maar wel op reis te gaan, in plaats van als een verschrikt konijn stil en verlamd midden op de weg te blijven zitten staren naar de koplampen van een aanstormende auto. In mijn geval bleef ik maar op internet zoeken naar nog meer informatie, die me zeker niet geruststelde. Uiteindelijk ben ik toch maar in de auto gestapt. Tijdens deze reis heeft MotelMioveni gelukkig geen botsing met overstekende of verlamde konijntjes gehad, zoals in 2015 wel op de N2 tussen Laon en Paris is gebeurd.

Tja mensen, dat jullie nu kunnen lezen hoe mijn reis was, betekent dat ik niet in mijn eerste mondkapje gestikt ben, ook al blijf ik nut en noodzaak van mondkapjes in twijfel trekken. Ik zag voor vertrek juist wel heel erg op tegen het dragen van mondkapjes:
MotelMioveni schreef: wo 19 aug 2020, 14:23
Kijk, daar heb ik dus echt iets op tegen, hè... Maskers draag je met carnaval en niet tegen een virus wat door die maskers heen dringt. Neem je goede medische mondkapjes met keurmerk, dan komen ze die in het ziekenhuis tekort, waar ze veel harder nodig zijn. Draag je hetzelfde masker voor elk WC-bezoek en elke tankstop, dan verhoog je juist het risico jezelf te besmetten.
Naturist schreef: wo 19 aug 2020, 13:16 ^^ Hoe je in Frankrijk met je maskertje omgaat:

Afbeelding
Zolang je het maar bij je hebt als je ergens naar binnen wilt.
Dat masker aan het handvat van die rolstoel, wat je in jouw volgende reactie laat zien, dat hangt dichtbij het wiel van die rolstoel. Wie wil er nou een masker met straatvuil op zijn gezicht zetten? Gooi je elk masker na gebruik meteen weg, zoals het RIVM aanbeveelt als je geen wasbare maskers hebt, dan produceer je enorm veel afval. Ik vrees dat we over 10 jaar nog zwerfafval met mondmaskers erin zullen aantreffen onder struiken en bomen.
Met dat hogere besmettingsrisico doelde op een filmpje op YouTube, waarin een Spaanse microbiologe vijf verschillende mondmaskers, die ze had verzameld en op kweek gezet, onder de microscoop ging analyseren. Het masker wat gedragen was door iemand die vooraf zijn handen waste en het masker niet langer dan de voorgeschreven tijd droeg was al licht vervuild met schadelijke bacteriën. Het laatste masker, wat iemand meerdere weken had gedragen, zonder voor het op- of afzetten de handen te wassen, was zwaar vervuild met allerlei schimmels die grote longschade kunnen veroorzaken. Helaas kan ik het filmpje niet meer vinden, want anders had ik hier een weblink bij gezet, maar dit was wel een wijze les voor mij. Ik geloof echt dat de medische wetenschap volgend jaar, als het te laat is, zal vaststellen dat de longschade door verkeerd gebruik van mondkapjes erger uitpakt dan het zeer geringe preventieve effect ten aanzien van Corona, een naar virus wat uiteraard ook longschade veroorzaakt bij mensen die de pech hebben dat ze er erg ziek van worden. (Ik ben geen complotdenker die gelooft dat 5G-zendmasten Corona veroorzaken, of dat Corona een verzinsel is, maar ik vind wel dat we zelf kritisch moeten durven blijven nadenken) Het was daarna ook niet meer zo moeilijk om de valse veiligheidsstrategie van Naturist te ontmaskeren, wat hij dan ook ruiterlijk toegaf... ;)

Ik speelde met de gedachte om helemaal niet naar Frankrijk te gaan, omdat ze in Duitsland genoegen nemen met een sjaal, ipv. een mondkapje. Die sjaal heb ik dan ook uitgeprobeerd, maar die zakte af en bleek uiteindelijk nog verstikkender aan te voelen dan een mondkapje. Uiteindelijk heb ik het met de mondkapjes alsvolgt aangepakt: Elke ochtend waste ik mijn handen voordat ik een nieuw mondkapje ging pakken, ik pakte een schoon boterhamzakje om het mondkapje in te stoppen, dan schreef ik er mijn protestleus op (met een CD-doosje als ondergrond en het schone zakje ertussen) en vervolgens verpakte ik dat mondkapje in dat schone boterhamzakje. Ik heb geprobeerd om bij elke keer dat ik het mondkapje moest opzetten of afzetten altijd mijn handen te wassen en dat is in 90% van de gevallen ook gelukt. Overigens waste ik voor Corona al regelmatig mijn handen, dus viel de kleine toename in verbruik van water uit de handenwasfles niet heel erg op. Na het aanmaken van een nieuw mondkapje, ging het oude mondkapje op de zonneklep, om de protestleus zichtbaar te houden, of in mijn vuilniszakje aan de achterdeur.

Mijn protestsleus tegen de mondkapjesplicht was de volgende:

MAULKORB
Mikrobenzuchtanlage

MUSELIÈRE
nid de microbes

MUILKORF
nest vol bacteriën,

al naar gelang de taal van het gebied waarin ik mij die dag zou begeven. Alleen de bovenste 2 regels, over mijn neus, waren echt goed leesbaar, want de rest zat al snel rond of onder mijn kin. Opvallend vond ik dat er wel naar mijn mondkapje gestaard werd, maar ik kreeg er geen vragen over. Het leek alsof men vaak het gesprek niet durfde aan te gaan, als ik er niet zelf over begon. Het kan ook zijn dat veel mensen echt heel erg Corona-moe zijn en gewoon geen zin meer hadden in zulke discussies.

De mondkapjes heb ik twee dagen voor vertrek voor €8,99 gekocht bij Dirk van den Broek, in een doos van 50 stuks, per 10 stuks in plastic verpakt (waardoor ze niet alle 50 tegelijk besmet raken als er iemand met vieze handen een mondkapje uit pakt), waarvan ik dus nog een ruime voorraad over heb. Over verkeerd gebruik van mondkapjes gesproken: Ik wilde niet als een dokter met een blauw mondkapje rondlopen, dus deed ik de witte kant naar buiten toe, wat gezien de plaatsing van de elastiekjes ook logischer was. Vervolgens zag ik dat de vouwen van het mondkapje stof gingen opvangen, dus deed ik het mondkapje opnieuw op, maar dan zo dat van boven naar beneden neerdwarrelend gruis uit bomen niet in de groeven van het papier van mijn mondkapjes zou blijven plakken. Pas op de derde dag ontdekte ik dat ik daardoor de neusclip de hele tijd op mijn kin had gehad! Het was dus kennelijk de bedoeling om de blauwe kant naar buiten toe te dragen, als je ook de groeven en de neusclip aan de juiste kant wilt hebben? Nee, want op de achtste dag van mijn reis begon ik aan een nieuw zakje met mondkapjes en daar zaten neusclip, groeven en elastiekjes weer zodanig andersom dat de witte kant van het mondkapje wel naar buiten toe wees. Kennelijk worden die dingen dus op willekeurige wijze gemaakt...
MotelMioveni schreef: zo 20 sep 2020, 11:57 Na de wervelende woordenwisseling die ik met Naturist had (ik had er veel plezier in), zal hij zich misschien afgevraagd hebben hoe het mij op reis vergaan is? Had ik misschien een reisverslag moeten schrijven, van dag tot dag?
Tijdens zo'n reis zijn er leuke momenten, waar ik later misschien graag over terug zou lezen. Nou heb ik eerder geprobeerd een dagboek van mijn reis bij te houden, maar ik heb geen talent voor beknopt schrijven. Al snel was ik elke dag 2 uur bezig met schrijven, in de avond, terwijl ik al moe was en liever achterin o bed was gekropen. Uiteindelijk hield ik het simpelweg niet vol om al mijn belevenissen uitgebreid te documenteren. Deze reis ben ik er zelfs niet aan begonnen een dagboek te schrijven.

Behalve tijdgebrek, had ik nog een andere reden om geen reisverslag te schrijven: Stel nou dat ik op dit forum heel blijmoedig Gasthaus 'zum Waldrand' in Kronenhausen zou gaan beschrijven (om maar even een fictieve locatie te noemen waar de Latijnse Corona stiekum in verstopt zit), zal de kastelijn dan blij zijn met de reclame die ik voor hem maak? Misschien wel, maar misschien ook niet, want als ik man en paard noem, zet ik de eigenaar van de herberg wel te kijk als iemand die zich niet aan de HACCP-regels voor hygiène houdt:
MotelMioveni schreef: wo 19 aug 2020, 13:11 Als ik geen ijs kan vinden om mijn koelbox te koelen, dan bederft mijn eten. Het was in Duitsland al vaak zo dat ik opmerkingen kreeg over de HACCP-regels die verbieden om spullen van buiten de winkel of restaurant in hun vriezer te stoppen, maar voor de Corona-crisis vond ik nog wel eens mensen bereid om een uitzondering te maken. Ik vrees dat MotelMioveni dit jaar geen melk of kaas koud kan bewaren.
Alleen de eerste en de laatste nacht had ik geen vriezer die ik mocht gebruiken. De laatste nacht was dat het gevolg van mijn keuze om er niet om te gaan vragen en door te rijden tot buiten het licht uitging. Tijdens mijn reis was er dus altijd koude melk aan boord, de kaas is niet beschimmeld, de worst werd niet warm en mijn drinkwater was ook altijd lekker gekoeld. IJsblokken laten invriezen en de koelbox koud houden ging dus veel beter dan ik verwacht had! Kennelijk is het toch zo dat als je de taal maar goed spreekt en het netjes kunt uitleggen, je altijd wel mensen ontmoet die bereid zijn om te helpen. :top:
Naturist schreef: wo 19 aug 2020, 13:00 Je ijsblokken invriezen kan trouwens ook gewoon op de meeste campings, allemaal geen probleem.
Eh nee, sorry Naturist, maar ik moet je toch tegenspreken. Tijdens een wandeling langs een stuwmeer, ergens in de Eifel, kwam ik op een camping terecht, waarvan ik na 1 minuut zag dat het niet het gehoopte eindpunt van mijn wandeling was, want MotelMioveni had ik toch echt op een andere plek geparkeerd. Toen ik er toch was en de eigenaresse van de camping ontdekte, vroeg ik haar of haar gasten haar vriezer zouden mogen gebruiken, waarbij ik uitleg gaf over mijn ijsblokken. Nee, was het antwoord, dat was 'wegen der Corona-Pandemie strengstens verboten'! :wijsvinger: :neenee:

Nu zou je denken dat ik blij was dat ik op die andere camping stond, waar mijn ijsblokken wel in de vriezer mochten, maar daar waren groepen jongeren die zoveel herrie maakten dat ik lijdzaam uitkeek tot het 22u zou worden en er volgens de huisregels van de camping stilte had moeten heersen. Voordat ik op wandeling vertrok had ik de beheerder van de camping al argwanend gevraagd of de jongeren niet te veel herrie zouden gaan maken, maar hij had mij beloofd dat hij handhavend zou optreden tegen herrieschoppers. Toen het om 22u15 nog niet rustiger werd, stuurde ik hem een SMSje. Geen reactie. Na een 2e SMSje kwam de beheerder naar de camping, waar het net heel even ietsjes stiller was geworden, waarop hij mij ervan beschuldigde hem te stalken met SMSjes. Uiteindelijk kon ik pas tegen 2u slapen, terwijl ik nou juist gewend was geraakt aan opstaan zodra de zon opkomt, om 6u30 's ochtends. Het werd dus een nacht met weinig slaap, waarna ik wel weer even klaar was met overnachten op campings. :heygrr:

Overigens begreep ik de volgende ochtend van mijn buurvrouw op de camping, die met een geleend busje van de bakker (haar buurman in Bayern) op reis was, dat ik niet de enige ontevreden gast was. We zouden beiden een klacht indienen, beloofden we elkaar, maar toen ik bij de receptie stond, reed zij achter mij langs weg. Ik heb eerst mijn ijsblokken uit de vriezer gehaald, waarbij ik zeer kort en gedecideerd sprak, totdat de jongeman met ochtenddienst vroeg of mijn verblijf naar wens was geweest. Daarmee trok hij de stop eruit en heb ik hem heel duidelijk gemaakt dat ik vond dat de camping wanprestatie had gepleegd en dat ik mijn geld terug wilde. Tot mijn verbazing erkende hij de fout direct en kreeg ik mijn €11,50 terug. Tot zijn verbazing gaf ik vervolgens €3,50 aan fooi, voor de diensten waar ik wel ongestoord van had kunnen genieten, namelijk het gebruik van douche en vriezer. Tja, toen het kwaad al geschied was, was dit dan nog de best mogelijke oplossing. Ik heb 300m verderop in het dorp mijn brood opgegeten en nog twee keer het openbare toilet naast de camping gebruikt, voordat ik weggereden ben.

Oh, de wasmachine is nu net klaar, dus ik moet mijn was te drogen hangen en strijken. Waar ik naartoe geweest ben? Dat houd ik nog even voor mijzelf... :blabla: ;)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » zo 20 sep 2020, 20:34

Ik ben dit weekend bij de AGAB meeting in Borken geweest.
Het schijnt per Kreis te verschillen want in Wetzlar zag ik in een restaurant alleen het personeel met mondkapjes maar in Borken was het wel verplicht. Alleen hield het personeel in het hotel zich er maar ten dele aan ...
Zaterdag bij het ontbijt werd alles aan tafel gebracht (ik dacht als Corona - maatregel) maar vanochtend was het opeens heel anders en kon je zoals normaal zelf alles pakken.

Bij de meeting gisteren moesten we wel de hele tijd allemaal een mondkapje dragen (tenzij je net aan het drinken was - ik heb dan ook heel wat (frisdranken) gedronken). Het was wat teleurstellend dat er maar 11 mensen waren, maar dat zal ook wel komen omdat er niet zoals gebruikelijk een excursie/bezichtiging was (ik heb de A49 wel bekeken, foto's volgen later).
Later gingen we uit eten met 9 mensen aan tafel dicht op elkaar uiteraard zonder mondkapje - dat het dan bij de vergadering wel moest terwijl we ver uit elkaar zaten slaat eigenlijk nergens op.

We moesten wel steeds onze gegevens (naam adres en telefoon) invullen, net zoals in Nederland neem ik aan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 sep 2020, 23:47

Coen Tunnel schreef: do 17 sep 2020, 22:50
mvalkenburg schreef: do 17 sep 2020, 22:37Tip: boot travemünde-Malmö kost ook een appel en een ei. Auto + 4 personen, nachtovertocht met hut ca. 300 euro.
Ik had daar eerder al eens naar gekeken, zowel Travemünde-Malmö met Finnlines als Travemünde-Trelleborg met TT-Line. Beiden zijn gunstig geprijsd. Maar aangezien mijn vriendin vrij makkelijk zeeziek wordt gaat de voorkeur uit naar de bruggenroute via Denemarken. Ik hou het wel in het achterhoofd mochten er aanvullende restricties voor Denemarken komen.
We hebben uiteindelijk voor de terugreis wel voor de boot gekozen. Mijn vriendin wil het best proberen zolang we maar een goede hut hebben. In het verleden had ze op grotere schepen niet zoveel last van zeeziekte, en de Stena Germanica durven we dus wel aan. :) Heen nemen we wel gewoon de bruggenroute.

In eerste instantie wilden we de laatste nacht in Kopenhagen doorbrengen, maar aangezien dat niet meer kan werd het Malmö. Maar de avond daarvoor zouden we al in Göteborg overnachten. En Malmö stond sowieso niet in ons oorspronkelijke plan. We hebben nu besloten om de boot van Göteborg naar Kiel te nemen, qua kosten is dat gelijkwaardig aan wat een overnachting en de rit over de bruggenroute ons zou kosten. Voor een auto met twee personen en een binnenhut zijn we 310 euro kwijt, inclusief avondmaaltijd en ontbijt, en dat voor een flexibel tarief dat we nog kunnen annuleren tot 24 uur voor vertrek, mochten onze plannen wijzigen. Bijkomend voordeel is dat we vanaf Kiel nog maar zo'n 460 km naar huis hoeven te rijden, dus dat we ook weer mooi op tijd thuis zijn, of nog wat tijd hebben voor een kort bezoekje aan Hamburg.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » zo 20 sep 2020, 23:53

Wij vandaag ook net vergelijkbaar geboekt. Heen over de bruggen, terug ferry uit Malmö. Bizz geregeld, airbnb geboekt. Laat maar komen. Duitsland kunnen we skippen, aangezien wij aldaar personae non gratae zijn.

Stena naar Kiel overigens een prima keuze. Wij hebben m dit keer laten zitten, Goteborg ligt uit de richting, hij werd me te duur en ze zijn nogal fanatiek op de mondkapjes.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 sep 2020, 0:07

mvalkenburg schreef: zo 20 sep 2020, 23:53Stena naar Kiel overigens een prima keuze. Wij hebben m dit keer laten zitten, Goteborg ligt uit de richting, hij werd me te duur en ze zijn nogal fanatiek op de mondkapjes.
Geldt bij Stena Line niet voor de route van Göteborg naar Kiel:

DO I HAVE TO WEAR A FACEMASK?
Yes. In accordance with public health guidelines it is mandatory to wear face coverings where social distancing isn't possible at our ports and on board all vessels on the Irish Sea and North Sea and on all routes between Denmark and Sweden.


Daar vallen de ferries tussen Zweden en Duitsland niet onder.

Plaats reactie