Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
verkeersader

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » ma 21 sep 2020, 0:15

Volgens de Duitse versie wel: https://www.stenaline.de/sicher-reisen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 sep 2020, 0:29

Ik lees hier geen verplichting in, alleen het verzoek om het te doen op plekken waar het lastig is de afstand te bewaren:

MUND-NASEN-SCHUTZ
Zu Ihrer Sicherheit und zur Sicherheit Ihrer Mitreisenden und des Personals bitten wir Sie, in den Terminals und auf den Schiffen auf allen Strecken einen Mund-Nasen-Schutz zu tragen. Dies gilt insbesondere in Zeiten, in denen es schwierig ist, soziale Distanzierung aufrechtzuerhalten, zum Beispiel während der Ein- und Ausschiffung.

De Zweedse site van Stena Line heeft het expliciet over de veerboten naar Denemarken, en daar staat ook dat het voortvloeit uit Deense regelgeving: https://www.stenaline.se/sail-safe

Kortom, voor zover ik kan beoordelen blijft het bij de route Göteborg-Kiel alleen bij een advies om mondmaskers te gebruiken, vooral daar waar de afstand lastig bewaard kan worden.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » ma 21 sep 2020, 0:49

Een verplichting lijkt het inderdaad niet te zijn. Het was ook niet de hoofdreden om deze route links te laten liggen. Het prijsverschil met finnlines was in ons geval fors - we zijn nu voor 230 euro enkele reis voor 4 personen met de auto over, incl. buitenhut en ontbijt. Die combi kwam bij stena in ons geval op ruim 550 euro uit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 sep 2020, 1:06

^^ Dan snap ik het wel. Ik heb ook wel naar Finnlines en TT-Line gekeken, maar ik kwam voor ons (2 personen) op de datum dat wij wilden reizen juist op niet zo'n groot prijsverschil uit, en vertrek vanaf Göteborg kwam in ons geval ook niet slecht uit.

Ik ben in ieder geval ook benieuwd naar hoe jouw overtocht zal zijn. :)
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 21 sep 2020, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 21 sep 2020, 12:41

Blijft een mooi land, Zweden.
Twee bekende campervlogstellen hebben elkaar ontmoet bij Laponia (in Lapland dus) en hebben een rondvlucht over Rapadalen gemaakt met een helikopter. Kijk en geniet...
Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 sep 2020, 10:11

Half Frankrijk is nu code oranje:

Afbeelding

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 22 sep 2020, 17:39

Vandaag via de Simplon pas van Italië naar Zwitserland gereden. Niets aan de hand, geen enkele controle aan de grens. Eerder op de boot over het Lago Maggiore was er niemand die het mondkapje op had.

Reden overigens redelijk veel Nederlanders op de route naar (of van) Wallis. Bij de accommodatie gaf de exploitant een vuist groet. Franse (slag) invloed? ;)

Voor de autoliefhebbers: tijdje opgereden met een Nederlandse ("ONK") Fiat Regata stationwagen. Zag er strak uit.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 22 sep 2020, 18:58

Op de een of andere manier lijkt met toch terughoudend te zijn om heel Frankrijk op oranje te zetten. Spanje ging naar mijn idee veel sneller op oranje.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 sep 2020, 19:05

^^ Om nog maar te zwijgen over het gemak waarmee men heel Kroatië midden in de zomervakantie van de een op de andere dag op oranje zette. :geenlach:

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » di 22 sep 2020, 19:07

Ik denk dat ik erg veel geluk heb gehad tijdens mijn vakantie in juni. Ik zou nu toch niet meer zo snel naar het buitenland gaan.
Hopelijk volgend jaar lente / zomer weer zoals normaal, zou fataal zijn voor alle landen als dit zich volgend jaar gaat herhalen.

Voor volgend jaar heb ik een 15 daagse rondreis door Turkije uitgestippeld, en misschien 8 dagen naar Kreta.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 22 sep 2020, 23:35

Chris schreef:
di 22 sep 2020, 10:11
Half Frankrijk is nu code oranje:

Afbeelding
Grrr, Bas Rhin (67) ook naar oranje gezet. Kan ik de reservering annuleren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 sep 2020, 23:50

^^ Dat zat er eerlijk gezegd al een aantal weken aan te komen. Bas-Rhin noteerde al een tijdje hoge cijfers.

Colmar en Mulhouse zijn ook de moeite waard, als je toch in Frankrijk wil overnachten. Ik heb twee maanden geleden op de terugweg vanaf Zwitserland in Colmar overnacht en daar de stad bezocht. Kan een goed alternatief zijn in geel gebied, evenals het grotere Mulhouse.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 23 sep 2020, 0:01

Ik rij in het weekend in een ruk naar huis. Wallis is niet zo verschrikkelijk ver, ook met tol mijden. Dat was van meet af aan al het plan. Zal alleen wel onderweg in Frankrijk ethanol tanken. Toch even wat centen besparen op de al met al niet goedkope (zeg maar gerust dure voor onze begrippen) vakantie. Geeft niet, maar feit is het wel. ;)

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » wo 23 sep 2020, 0:05

Voor de volledigheid van het topic en voor eventuele meelezers: Op 22 september is geheel Tsjechië naar code oranje gegaan. De (nog) vrij toegankelijke en ook praktisch bereisbare landen zijn nu echt op 2 handen te tellen. Ook is het omslagpunt inmiddels wel bereikt: nu is het vaker zo dat Nederlanders ergens niet langer meer welkom zijn a.g.v. de hoge besmettingsgraad, in plaats van dat Nederland landen op oranje zet omdat de situatie daar erger is dan hier.

brytje008
stadsweg

Bericht door brytje008 » wo 23 sep 2020, 0:10

Willem schreef:
di 22 sep 2020, 18:58
Op de een of andere manier lijkt met toch terughoudend te zijn om heel Frankrijk op oranje te zetten. Spanje ging naar mijn idee veel sneller op oranje.
Vreemd beleid inderdaad. Ik kan mij met deze situatie toch niet voorstellen dat mensen nog lekker op vakantie naar Frankrijk gaan, als de situatie ieder moment kan veranderen. Want er gaan steeds meer gebieden op oranje.
Touren is rough so you got to be tough

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 23 sep 2020, 7:09

Coen Tunnel schreef:
di 22 sep 2020, 23:50
^^ Dat zat er eerlijk gezegd al een aantal weken aan te komen. Bas-Rhin noteerde al een tijdje hoge cijfers.

Colmar en Mulhouse zijn ook de moeite waard, als je toch in Frankrijk wil overnachten. Ik heb twee maanden geleden op de terugweg vanaf Zwitserland in Colmar overnacht en daar de stad bezocht. Kan een goed alternatief zijn in geel gebied, evenals het grotere Mulhouse.
Gelukkig is de accommodatie te annuleren. Ik overleg even met de reisgenoot.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 sep 2020, 7:52

D91 schreef:
wo 23 sep 2020, 0:05
Voor de volledigheid van het topic en voor eventuele meelezers: Op 22 september is geheel Tsjechië naar code oranje gegaan. De (nog) vrij toegankelijke en ook praktisch bereisbare landen zijn nu echt op 2 handen te tellen. Ook is het omslagpunt inmiddels wel bereikt: nu is het vaker zo dat Nederlanders ergens niet langer meer welkom zijn a.g.v. de hoge besmettingsgraad, in plaats van dat Nederland landen op oranje zet omdat de situatie daar erger is dan hier.
Geel reisadvies is er sowieso nog voor:

België (behalve Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
Duitsland
Luxemburg
Frankrijk (ongeveer de helft van het land, vooral de meer landelijke departementen)
Griekenland (behalve de eilanden)
Italië
Zwitserland (behalve de kantons Genève, Vaud en Fribourg)
Oostenrijk (behalve Wenen en Innsbruck)
Polen
Portugal (behalve regio's LIssabon en Leziria do Tejo)
Zweden
Curaçao

(en Liechtenstein, San Marino en Vaticaanstad)

België en Duitsland hebben echter weer inreisrestricties voor mensen uit bepaalde provincies. Ik kom uit Overijssel dus heb er geen last van, maar iemand uit Noord- of Zuid-Holland kan zowel België als Duitsland niet meer in voor vakantie.

Goed toegankelijk en praktisch bereisbaar (met de auto): dan kom je enkel uit op Zweden, Polen, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Ministaatjes even niet meegerekend. Duitsland en Denemarken staan in ieder geval transit zonder overnachting toe voor alle Nederlanders.

Wie wil vliegen kan ook nog naar Curaçao (met verplichte test en enige restricties ter plekke), Portugal en het vasteland van Griekenland.

En dan is er natuurlijk ook nog een categorie landen die is aangewezen als risicogebied omdat het buiten de EU ligt, maar die de grenzen voor Nederlanders wel geopend hebben. Als tien dagen thuisquarantaine bij terugkeer in Nederland je niet afschrikt (sommigen denken: ach, ik werk sowieso al vanuit huis) kun je bijvoorbeeld ook naar Turkije; ik ken mensen die het hebben gedaan of van plan zijn.

Er zou ook nog gekeken worden naar de reisadviezen voor landen buiten de EU, of daar ook landen zijn die wellicht naar geel kunnen, maar afgezien van een belofte dat dat zou gebeuren heb ik sindsdien nog niks concreets gezien en zou het me niet verbazen als hier geen werk van wordt gemaakt.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » wo 23 sep 2020, 10:34

Mooi overzicht!

Ik kom zelf uit Zuid-Holland, dus voor wat betreft het "op twee handen tellen" komt het bij mij (uitgez. de ministaatjes) precies goed uit :mrgreen:

Ook ik denk dat er in het huidige klimaat van strengere maatregelen, zowel regionaal, nationaal als internationaal, geen werk meer wordt gemaakt van versoepelde reisadviezen voor buiten de EU. Als er dezer dagen een bericht van die strekking zou komen zou het mij zeer verbazen. En het lijkt me op dit moment ook niet erg "verkoopbaar". Er zijn nu andere prioriteiten, vanuit de overheid beredeneerd.

Het lijkt mij trouwens een kwestie van dagen te zijn vooraleer heel Frankrijk naar oranje gaat. Zoals door anderen al benoemd, heeft men bij andere landen voor heel wat minder de reisadviezen zomaar op oranje gezet.

Het valt me op dat luchtvaartmaatschappijen nu razendsnel inspringen op gewijzigde reisadviezen. Gisteren een e-mail van Transavia ontvangen met daarin aanbiedingen voor vluchten naar precies de landen en gebieden die nu nog geel zijn (vasteland Griekenland en Portugal in dit geval). Echt veel keuze hebben de vliegmaatschappijen nu ook niet, zeker maatschappijen die op de traditionele zonbestemmingen vliegen.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 23 sep 2020, 12:16

JB81 schreef:
do 17 sep 2020, 17:11
Ik vlieg morgen naar Wenen. In Nederland staat geheel Oostenrijk al een hele tijd op geel (let op, veiligheidsrisico's).
België heeft Wenen echter gisteren op rood (geen niet-essentiële reizen, wat dan weer overeen lijkt te komen met ons oranje) gezet.

Hoe vaak worden de Nederlandse adviezen bijgewerkt? Ik hou het nog maar even goed in de gaten. :geenlach:
Maandag teruggekomen, dinsdag ging de boel op oranje. :duck:

Over het algemeen lijken de Oostenrijkers wat braver te social distancen dan wij. Verder een mondkapjesplicht in OV (incl. stations) en openbare gebouwen. Registratie in het kader van bron/contactonderzoek (bijv. in de horeca) is nihil. Ook het verplichte(?) formulier van BuZa dat door de airline vooraf al was toegestuurd is in de tas gebleven.

Heb me geen moment onveilig gevoeld. :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 sep 2020, 12:35

D91 schreef:
wo 23 sep 2020, 10:34
Het valt me op dat luchtvaartmaatschappijen nu razendsnel inspringen op gewijzigde reisadviezen. Gisteren een e-mail van Transavia ontvangen met daarin aanbiedingen voor vluchten naar precies de landen en gebieden die nu nog geel zijn (vasteland Griekenland en Portugal in dit geval). Echt veel keuze hebben de vliegmaatschappijen nu ook niet, zeker maatschappijen die op de traditionele zonbestemmingen vliegen.
Mensen zoeken in de herfstvakantie graag de zon op. Dan blijven er nu maar een paar bestemmingen over. Ik heb begrepen dat reisbureaus nu ook de toeristische bestemmingen op de schiereilanden ten zuiden van Thessaloniki aanbieden, dat zijn plekken waar normaal volgens mij niet zoveel Nederlanders naar toe gaan. Maar daar zit ook het een en ander aan resorts.

(Zuid-)Italië kan ook nog een optie zijn, met name Sicilië is nog wel vrij zonzeker in oktober. De Azoren en de Algarve in Portugal zijn ook goede bestemmingen, al zit je dan met temperaturen tussen de 20 en 25, en is het zeewater daar een stukje koeler. Ik ben ooit in de herfstvakantie in Lagos aan de Algarve geweest en het is daar goed toeven, al loopt het seizoen daar rond die tijd al wel op z'n eind.

Curaçao kan ook nog steeds, maar ik zie nog wel gebeuren dat ze daar meer maatregelen gaan nemen en de grenzen weer gaan sluiten. Ik zou het zelf niet gaan boeken voor de herfstvakantie.

Andere belangrijke zonbestemmingen zijn weggevallen, zeker dat de Nederlandse vakantiegangers niet meer naar andere relatief dichtbijgelegen bestemmingen als Spanje, Turkije, de Griekse eilanden en Kaapverdië kunnen gaan zal wel een aderlating zijn voor de reisbureaus.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 sep 2020, 12:53

Coen Tunnel schreef:
wo 23 sep 2020, 12:35
Ik heb begrepen dat reisbureaus nu ook de toeristische bestemmingen op de schiereilanden ten zuiden van Thessaloniki aanbieden, dat zijn plekken waar normaal volgens mij niet zoveel Nederlanders naar toe gaan. Maar daar zit ook het een en ander aan resorts.
Die streek is van oudsher populair onder vakantiegangers uit Polen, Hongarije, Bulgarije, etc. Die gaan daar vaak met de eigen auto heen. Budapest - Thessaloniki is maar 1.000 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 23 sep 2020, 16:19

Sardine kun je ook nog heen, met redelijke zonzekerheid?
Ook zal het seizoen nog wel wat langer doorlopen als vorig jaar lijkt me, juist omdat veel mensen nog even weg willen en er maar een beperkt aantal bestemmingen is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 sep 2020, 17:08

^^ Ja, met een kleine aantekening:
Reisadvies Italië schreef:De verplichte coronatest voor Sardinië is afgeschaft. U moet zich voor een reis naar Sardinië wel voor vertrek registreren via de website van de Sardijnse autoriteiten of via de SardegnaSicura app (te downloaden via de Appstore).

brytje008
stadsweg

Bericht door brytje008 » wo 23 sep 2020, 19:15

Ik kreeg net een melding van de Buitenlandse zaken app, dat het reisadvies van Duitsland is gewijzigd. Blijkbaar is naast Zuid en Noord Holland ook Utrecht nu een risico voor Duitsland. Ik ben benieuwd welke provincies er nog meer bij gaan komen..
Touren is rough so you got to be tough

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 24 sep 2020, 7:43

Men kiest kennelijk voor provincies en niet regio's. Dan is heel N-Brabant wel een grote stap. Flevoland wellicht (vanwege effecten Amsterdam op Almere). Ik vermoed dat men twijfelt over Groningen, maar Niedersachsen wil de shoppende Nederlander niet kwijt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 24 sep 2020, 8:02

Is het niet zo dat het negatief advies enkel van toepassing is bij een langer verblijf, meer dan 24 of 48 uur? Dat doet België namelijk wel, hun code rood is van toepassing als je er meer dan 48 uur verblijft, zeker lokaal grenstoerisme blijft daardoor mogelijk.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 24 sep 2020, 8:34

Die vraag stelde ik ook laatst, maar kreeg daar geen duidelijkheid over. Weten de landen het zelf wel vraag ik me af?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 24 sep 2020, 10:25

jelger schreef:
wo 23 sep 2020, 0:01
Ik rij in het weekend in een ruk naar huis. Wallis is niet zo verschrikkelijk ver, ook met tol mijden. Dat was van meet af aan al het plan. Zal alleen wel onderweg in Frankrijk ethanol tanken. Toch even wat centen besparen op de al met al niet goedkope (zeg maar gerust dure voor onze begrippen) vakantie. Geeft niet, maar feit is het wel. ;)
Valt nog vies tegen als je het verkeer tegen hebt. Ik moest vorige week even op en neer naar Lausanne en terug, en overdag deed ik daar toch 8.5 uur over, en kwam thuis met flinke kramp in mijn rechtervoet. 's Nachts op de heenweg was het wel goed in een uur of 7 te doen. :lol: Erg leuke route door Franche-Comté.
Volgende week mag ik weer naar Lausanne, ben benieuwd of ze moeilijk doen met het oranje reisadvies dat nu geldt, want ik moet ook nog naar Zürich...

NWH
stadsweg

Bericht door NWH » do 24 sep 2020, 12:06

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan heeft de Oostenrijkse kanselier een nieuwe reeks maatregelen aangekondigd die betrekking op het wintersportseizoen hebben.

-Verplicht dragen van mondmaskers in skiliften i.c.m. afstand houden.
-Café's en restaurants in sommige regio's moeten al om 22.00uur de deuren sluiten.
-Après-ski is uit den boze, je moet verplicht zitten.
-Skiklassen met een max van 10 personen.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 sep 2020, 12:26

Financial Times-artikel over hoe het er op dit moment in Italië aan toe gaat, inclusief Sardinië. Ik geloof dat het niet achter de paywall zit.
https://www.ft.com/content/6831be3e-271 ... a82cf9ca11