Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 24 sep 2020, 21:20

^^ Het staat nu al op aparte service-borden. Kan dus in de toekomst moeiteloos weggesaneerd worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 sep 2020, 22:00

Het idee was ooit dat je van bepaalde grotere publiekstrekkers (criteria ooit vastgelegd in de Richtlijn Bewegwijzering) bij een plaats bediend door meerdere afritten niet kon gokken welke afrit je moest hebben. Dat eindigde dan met lokale meuk als afritdoel en, als je juist een volgende afrit moest hebben, nog vervuiling van de rechtdoorborden ook. Tegenwoordig is dat soort troep tenminste nog teruggebracht naar service(volg)borden.

Nog verder terugbrengen is niet altijd makkelijk. Als je op weg bent naar een object in X en je nadert een afrit waar X-West afslaat en X-Oost rechtdoor is, kun je inderdaad zeggen “dat gaat tegenwoordig met navigatie”. Maar soms slaat feitelijk heel X af en is nou net één wat perifeer gelegen bedrijventerrein de uitzondering. Doe dan die objectvermelding maar in plaats van ondingen als X-West als afritnaam voor een afrit die alleen dat perifere terrein bedient (zie eerdere discussie Moerdijk). Terwijl volledig weglaten een risico op verwarring veroorzaakt. Misschien hebben we hier in Nederland wel méér last van doordat afritten bij ons relatief dicht op elkaar liggen.

Ik zou er zeker vóór zijn om de eerste soort situatie aan te passen aan het gebruik van navigatiesystemen. Als ik het goed heb, zijn bij totstandkoming van de huidige richtlijn de getalscriteria gekopieerd van de voorgaande richtlijn, opgesteld in een tijd dat navigatiesystemen nog niet algemeen werden gebruikt. Ik meen begrepen te hebben dat de reden om die niet te veranderen, was dat men verworven rechten niet weg wilde werken en dat aanpassing een vorm van publieksparticipatie had gevergd, terwijl men liever snel de NBA-richtlijn live wilde hebben.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 24 sep 2020, 22:09

Ik zou er ook dolgraag in al die lokale objecten (zoals bv. industrieterreinen of toeristische doelen) snoeien. En al helemaal die onzinnige industrie- en havennummering.
Niet-essentiële bewegwijzering is dat allemaal.

Maar probeer datgene wat al langs de weg staat eens weg te krijgen. Ondoenlijk.
Veel van die objecten zijn namelijk voor de gemeenten waarin ze liggen "exposure", en als zo'n object vervolgens bij haar gemeentebestuur gaat klagen en het dan politiek wordt opgetild, dan is het einde van het liedje dat men van hogerhand wil dat het blijft staan. Niet omdat een weggebruiker er wat aan heeft, maar omdat de lokale politiek dat wil en die lokale politici vriendjes hebben.

Ik hoop van harte dat bij een toekomstig bewegwijzeringskader men het wel aandurft om vooral in dit segment van verwijzingen flink te gaan snoeien.
Want als men omwille van in-car ontwikkelingen schreeuwt om minder bewegwijzering, dan zijn dit de borden en bestemmingen die wat mij betreft prominent naar voren zullen worden geschoven.
En als men niet aan de niet-essentiële bewegwijzering wil tornen, dan uiteraard ook niet aan de wel-essentiële (het hoofdsysteem).

Westfrisiaweg
dorpsstraat

Bericht door Westfrisiaweg » do 24 sep 2020, 23:02

Eens. Alleen ziekenhuizen, Rai en Jaarbeurs nog. En die laatste twee kunnen gewoon op de reguliere borden wat mij betreft.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 24 sep 2020, 23:31

Ook ziekenhuizen zet ik vraagtekens bij. is de facto een gewoon adres.

RAI en Jaarbeurs zijn ook gewoon adressen. Bovendien krijg je dan meteen de discussie over de vele andere evenementenhallen die het land rijk is, zoals de Brabanthallen, Zeelandhallen, Frieslandhal ("WTC Leeuwarden"), Martinihal ("MartiniPlaza"), MECC, Ahoy, Congrescentrum Den Haag ("World Forum Convention Center"), etcetera.

Op het onderliggend wegennet kan een parkeerverwijzingssysteem in de nabijheid zeker geen kwaad, maar verwijzing op het rijkswegennet is eigenlijk best wel erg verregaand in een tijd waarbij de lokale navigatiefunctie steeds meer richting in-car verschuift.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 25 sep 2020, 6:46

Zo vind ik het ook wel frappant dat je lokaal ook steeds meer cafetaria's en andere zooi als toeristische bestemming ziet verschijnen terwijl bijna iedereen Maps in zijn zak heeft zitten... :?

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 25 sep 2020, 10:08

Rene schreef: Ook ziekenhuizen zet ik vraagtekens bij. is de facto een gewoon adres.
Ziekenhuizen alleen als ze over een 24/7 ehbo-post beschikken. Dat is best plausibel.
Ben een keer in het buitenland met mijn dochter met gebroken been naar een ziekenhuis moeten rijden, en dan is een bevestiging op de bewegwijzering wel erg prettig.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 25 sep 2020, 10:12

Via schreef: vr 25 sep 2020, 6:46 Zo vind ik het ook wel frappant dat je lokaal ook steeds meer cafetaria's en andere zooi als toeristische bestemming ziet verschijnen terwijl bijna iedereen Maps in zijn zak heeft zitten... :?
Wethouders of ambtenaren die zwichten voor verkapte verzoeken om gratis reclame van lokale ondernemers.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 25 sep 2020, 10:30

^^ Toch kan ik me daar op lokaal wegennet niet enorm druk over maken. Sterker nog, soms heb ik er zelfs nog iets aan. Ik rijd met het gezin best nog wel eens binnendoor door landelijker gebied, waarbij het plan ontstaat om even ergens wat te gaan eten of drinken. Dan kun je natuurlijk de navigatie vragen om opties in de buurt, maar je laten leiden door lokale bewegwijzering filtert de achteraf-baggertenten er een stuk beter uit. Belangrijkste is natuurlijk wel dat dit op aparte kleine bordjes moet komen te staan, en goed gescheiden van belangrijkere objecten. Iedereen moet op het eerste gezicht kunnen inschatten dat dit bordjes met lokale meuk zijn die je volkomen kunt negeren behalve in het soort scenario dat ik hier omschreef.

Deel twee is hoe voor deze borden wordt betaald. Je kunt als gemeente de ondernemers of de winkeliersvereniging ervoor laten betalen. Je kunt misschien ook zeggen "als we de middenstand een beetje helpen, is het goed voor de leefbaarheid als geheel" en het uit algemene gemeentemiddelen betalen. Moeten ze in de gemeentes zelf maar weten. Misschien is de laatste optie nog niet zo slecht, want dat dwingt de gemeentes een voldoende restricties beleid te formuleren in plaats van iedere snackbar die maar wil betalen zijn bordje te gunnen.

exastris
polderweggetje

Bericht door exastris » vr 25 sep 2020, 12:23

Hoe zit het nu met die restricties/voorwaarden voor servicedoelen op het rijkswegennet, bestaan die überhaupt?

Ik vind het bijvoorbeeld best logisch om de Efteling te bewegwijzeren op een servicebord, met zijn 5 miljoen bezoekers per jaar die ook uit Duitsland en België komen. In tegenstelling tot de lokale speeltuin met 3 bezoekers per week (enigszins gechargeerd).

Het moet toch mogelijk zijn om hiervoor criteria te formulieren op basis van bezoekersaantallen, omvang, of maatschappelijke functie? Wie daar niet aan voldoet heeft pech.

Op het OWN kunnen die criteria natuurlijk anders liggen, maar ook daar moeten ze vast te stellen zijn. Daar zou ik ook wel voor een landelijke vormgeving van 'serviceborden' zijn, zodat iedereen ze overal meteen herkent. Het is nu ook een wirwar van bordenstijlen in iedere gemeente. Misschien een leuke voor een wedstrijd onder Self-design op het forum :D

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 25 sep 2020, 12:51

exastris schreef: vr 25 sep 2020, 12:23Het moet toch mogelijk zijn om hiervoor criteria te formulieren op basis van bezoekersaantallen, omvang, of maatschappelijke functie? Wie daar niet aan voldoet heeft pech.
Dat is dus precies zoals het nu gebeurt (en in de richtlijn staat).
Enne gojje mins blieft altied leave.

exastris
polderweggetje

Bericht door exastris » vr 25 sep 2020, 12:55

^^ Ok, zijn die richtlijnen dan te ruim opgesteld, of wordt er zo veel geplaatst dat niet aan de richtlijnen voldoet, waardoor en zoveel meuk ontstaat?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 25 sep 2020, 13:24

En vanaf daar wordt het dus subjectief en hoge politiek ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 25 sep 2020, 15:13

^^ Feit is dat de getalscriteria dateren van een heel ander tijdperk, en dat dit de perceptie “waarom doe je dat nog in deze tijd met navigatiesystemen” wel sterk beïnvloedt. Wil je echter iets nieuws, dan is “subjectief en hoge politiek” wel wat je te wachten staat.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 26 sep 2020, 12:50

Paar plaatjes van hedenochtend:

Afbeelding
DSCN1672 by DutchRoadMovies, on Flickr
Afplakking S112/S113 verwijderd.

Afbeelding
DSCN1674 by DutchRoadMovies, on Flickr
Afbeelding
DSCN1673 by DutchRoadMovies, on Flickr
Portaalbord voor :KP: Diemen hangt in de takels

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » za 26 sep 2020, 18:58

De N3 krijgt afritnummering! :top:

Logisch natuurlijk, ben benieuwd of we dan ook net als op de N18 afstandenborden gaan krijgen die nu nog niet in de database staan.

Linkje.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 26 sep 2020, 19:21

^^ Er zit te weinig afstand tussen de afritten voor afstandenborden. Alleen rond de Merwedebrug zou kunnen, maar op zulke kunstwerken zie je nu ook niet snel afstandenborden. Vraag is dan natuurlijk wat ze dan wél gaan doen met de huidige rechtdoordoelen op de N3. Die staan nu als voorwegwijzer in de berm, en daar is nou niet echt een NBA-equivalent van.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 26 sep 2020, 19:35

nickdh schreef: za 26 sep 2020, 18:58 De N3 krijgt afritnummering!
Die waren al ruim 2 jaar geleden gepland. Ik heb ze toen vol verwachting op mijn website gezet. :)
https://wegnummers.nl/nba/nba003.html
Pino schreef: za 26 sep 2020, 19:21 Vraag is dan natuurlijk wat ze dan wél gaan doen met de huidige rechtdoordoelen op de N3.
Ik denk dat ze een creatieve oplossing kiezen. Op het bord van het linkje van Nickdh is het rechtdoordoel Dordrecht, maar dat is niet de naam van de volgende afrit. Dat is Dordrecht-De Staart.
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 26 sep 2020, 19:49

^^ Lijkt me de meest elegante oplossing. Wel benieuwd wat het hoofddoel in beide richtingen dan wordt op punten waar Dordrecht niet het hoofddoel kan zijn én met niet de huidige serie rechtdoordoelen wil herhalen. Breda (A16) resp Gorinchem (A15) naast iets lokaals?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 26 sep 2020, 19:56

Pino schreef: za 26 sep 2020, 19:49Wel benieuwd wat het hoofddoel in beide richtingen dan wordt op punten waar Dordrecht niet het hoofddoel kan zijn én met niet de huidige serie rechtdoordoelen wil herhalen. Breda (A16) resp Gorinchem (A15) naast iets lokaals?
Andere richtingen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 26 sep 2020, 19:57

^^ Eigenlijk zijn er voor beide uiteinden geen ideale lokale bestemmingen. Maar "andere richtingen" is weer een beetje simpel.
Voeg dan als lokale doelen voor beide uiteinden 's-Gravendeel en Bleskensgraaf toe.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 26 sep 2020, 20:00

^^ Zat ik ook aan te denken, maar daar help je binnenstedelijk verkeer maar beperkt mee. Creëert mogelijk ook continuïteitsproblemen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 26 sep 2020, 20:08

Nieuwe (deels tijdelijke) borden op de A44:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Foto's zijn wazig. Ik ga ooit betere maken. :) ) EDIT: betere foto's.

Ook een nieuw (nu nog nutteloos) bord op de A4 bij knooppunt Hofvliet:
Afbeelding

Nieuwe NBA op de A12, afrit Ede:

Richting oost (helaas niet alle borden):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Richting west, op het vorkbord bij Oosterbeek is Ede opgeplakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op do 01 okt 2020, 20:54, 3 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 26 sep 2020, 20:13

Is een nieuwe eerste vermelding van Nijmegen, daar bij afrit Wageningen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 26 sep 2020, 20:20

harry schreef: za 26 sep 2020, 20:08Ook een nieuw (nu nog nutteloos) bord op de A4 bij knooppunt Hofvliet:
Rechts hiervan komt een afgaand paneel met N434 erop ;)

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 26 sep 2020, 20:33

Rene schreef: do 24 sep 2020, 22:09 Ik zou er ook dolgraag in al die lokale objecten (zoals bv. industrieterreinen of toeristische doelen) snoeien. En al helemaal die onzinnige industrie- en havennummering.
Niet-essentiële bewegwijzering is dat allemaal.

Maar probeer datgene wat al langs de weg staat eens weg te krijgen. Ondoenlijk.
Veel van die objecten zijn namelijk voor de gemeenten waarin ze liggen "exposure", en als zo'n object vervolgens bij haar gemeentebestuur gaat klagen en het dan politiek wordt opgetild, dan is het einde van het liedje dat men van hogerhand wil dat het blijft staan. Niet omdat een weggebruiker er wat aan heeft, maar omdat de lokale politiek dat wil en die lokale politici vriendjes hebben.

Ik hoop van harte dat bij een toekomstig bewegwijzeringskader men het wel aandurft om vooral in dit segment van verwijzingen flink te gaan snoeien.
Want als men omwille van in-car ontwikkelingen schreeuwt om minder bewegwijzering, dan zijn dit de borden en bestemmingen die wat mij betreft prominent naar voren zullen worden geschoven.
En als men niet aan de niet-essentiële bewegwijzering wil tornen, dan uiteraard ook niet aan de wel-essentiële (het hoofdsysteem).
Het aangeven van industrieterreinen vind ik vooral belangrijk als er meerdere afritten naar een bepaalde plaats aanwezig zijn. Dan wil je namelijk dat verkeer zich kan spreiden over de verschillende afritten. Als een plaats maar één afrit heeft, en de lokale doelen van de kern zijn ook allemaal via de reguliere afrit te bereiken, is het inderdaad niet nodig om te gaan werken met serviceborden.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 26 sep 2020, 21:17

harry schreef: za 26 sep 2020, 20:08
Dat bord op de A4 bij Hofvliet is heel vers: afgelopen donderdag hing het er nog niet.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 26 sep 2020, 22:26

^^ Afgelopen donderdag zal het er vast gehangen hebben want het hing er afgelopen maandag al. ( Ong. 50 sec in de video)
Jackbauer1350 schreef: ma 21 sep 2020, 20:35 Begin van de avond over het omgelegde deel gereden. Wat bewegend beeld, wel met tegenlicht.
Link

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 26 sep 2020, 22:42

En woensdag ook (of nog steeds), want toen maakte ik deze foto ervan:

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 26 sep 2020, 22:53

Misschien denkt Willem dat het boven de hoofdrijbaan hangt, maar het hangt boven de parallelbaan. Sinds kort heeft die ook twee rijstroken.
--Harry.