Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
- Wegnummerfotograaf
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x3 autosnelweg
Het idee was ooit dat je van bepaalde grotere publiekstrekkers (criteria ooit vastgelegd in de Richtlijn Bewegwijzering) bij een plaats bediend door meerdere afritten niet kon gokken welke afrit je moest hebben. Dat eindigde dan met lokale meuk als afritdoel en, als je juist een volgende afrit moest hebben, nog vervuiling van de rechtdoorborden ook. Tegenwoordig is dat soort troep tenminste nog teruggebracht naar service(volg)borden.
Nog verder terugbrengen is niet altijd makkelijk. Als je op weg bent naar een object in X en je nadert een afrit waar X-West afslaat en X-Oost rechtdoor is, kun je inderdaad zeggen “dat gaat tegenwoordig met navigatie”. Maar soms slaat feitelijk heel X af en is nou net één wat perifeer gelegen bedrijventerrein de uitzondering. Doe dan die objectvermelding maar in plaats van ondingen als X-West als afritnaam voor een afrit die alleen dat perifere terrein bedient (zie eerdere discussie Moerdijk). Terwijl volledig weglaten een risico op verwarring veroorzaakt. Misschien hebben we hier in Nederland wel méér last van doordat afritten bij ons relatief dicht op elkaar liggen.
Ik zou er zeker vóór zijn om de eerste soort situatie aan te passen aan het gebruik van navigatiesystemen. Als ik het goed heb, zijn bij totstandkoming van de huidige richtlijn de getalscriteria gekopieerd van de voorgaande richtlijn, opgesteld in een tijd dat navigatiesystemen nog niet algemeen werden gebruikt. Ik meen begrepen te hebben dat de reden om die niet te veranderen, was dat men verworven rechten niet weg wilde werken en dat aanpassing een vorm van publieksparticipatie had gevergd, terwijl men liever snel de NBA-richtlijn live wilde hebben.
Nog verder terugbrengen is niet altijd makkelijk. Als je op weg bent naar een object in X en je nadert een afrit waar X-West afslaat en X-Oost rechtdoor is, kun je inderdaad zeggen “dat gaat tegenwoordig met navigatie”. Maar soms slaat feitelijk heel X af en is nou net één wat perifeer gelegen bedrijventerrein de uitzondering. Doe dan die objectvermelding maar in plaats van ondingen als X-West als afritnaam voor een afrit die alleen dat perifere terrein bedient (zie eerdere discussie Moerdijk). Terwijl volledig weglaten een risico op verwarring veroorzaakt. Misschien hebben we hier in Nederland wel méér last van doordat afritten bij ons relatief dicht op elkaar liggen.
Ik zou er zeker vóór zijn om de eerste soort situatie aan te passen aan het gebruik van navigatiesystemen. Als ik het goed heb, zijn bij totstandkoming van de huidige richtlijn de getalscriteria gekopieerd van de voorgaande richtlijn, opgesteld in een tijd dat navigatiesystemen nog niet algemeen werden gebruikt. Ik meen begrepen te hebben dat de reden om die niet te veranderen, was dat men verworven rechten niet weg wilde werken en dat aanpassing een vorm van publieksparticipatie had gevergd, terwijl men liever snel de NBA-richtlijn live wilde hebben.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zou er ook dolgraag in al die lokale objecten (zoals bv. industrieterreinen of toeristische doelen) snoeien. En al helemaal die onzinnige industrie- en havennummering.
Niet-essentiële bewegwijzering is dat allemaal.
Maar probeer datgene wat al langs de weg staat eens weg te krijgen. Ondoenlijk.
Veel van die objecten zijn namelijk voor de gemeenten waarin ze liggen "exposure", en als zo'n object vervolgens bij haar gemeentebestuur gaat klagen en het dan politiek wordt opgetild, dan is het einde van het liedje dat men van hogerhand wil dat het blijft staan. Niet omdat een weggebruiker er wat aan heeft, maar omdat de lokale politiek dat wil en die lokale politici vriendjes hebben.
Ik hoop van harte dat bij een toekomstig bewegwijzeringskader men het wel aandurft om vooral in dit segment van verwijzingen flink te gaan snoeien.
Want als men omwille van in-car ontwikkelingen schreeuwt om minder bewegwijzering, dan zijn dit de borden en bestemmingen die wat mij betreft prominent naar voren zullen worden geschoven.
En als men niet aan de niet-essentiële bewegwijzering wil tornen, dan uiteraard ook niet aan de wel-essentiële (het hoofdsysteem).
Veel van die objecten zijn namelijk voor de gemeenten waarin ze liggen "exposure", en als zo'n object vervolgens bij haar gemeentebestuur gaat klagen en het dan politiek wordt opgetild, dan is het einde van het liedje dat men van hogerhand wil dat het blijft staan. Niet omdat een weggebruiker er wat aan heeft, maar omdat de lokale politiek dat wil en die lokale politici vriendjes hebben.
Ik hoop van harte dat bij een toekomstig bewegwijzeringskader men het wel aandurft om vooral in dit segment van verwijzingen flink te gaan snoeien.
Want als men omwille van in-car ontwikkelingen schreeuwt om minder bewegwijzering, dan zijn dit de borden en bestemmingen die wat mij betreft prominent naar voren zullen worden geschoven.
En als men niet aan de niet-essentiële bewegwijzering wil tornen, dan uiteraard ook niet aan de wel-essentiële (het hoofdsysteem).
-
- dorpsstraat
Eens. Alleen ziekenhuizen, Rai en Jaarbeurs nog. En die laatste twee kunnen gewoon op de reguliere borden wat mij betreft.
-
- 4x5 autosnelweg
Ook ziekenhuizen zet ik vraagtekens bij. is de facto een gewoon adres.
RAI en Jaarbeurs zijn ook gewoon adressen. Bovendien krijg je dan meteen de discussie over de vele andere evenementenhallen die het land rijk is, zoals de Brabanthallen, Zeelandhallen, Frieslandhal ("WTC Leeuwarden"), Martinihal ("MartiniPlaza"), MECC, Ahoy, Congrescentrum Den Haag ("World Forum Convention Center"), etcetera.
Op het onderliggend wegennet kan een parkeerverwijzingssysteem in de nabijheid zeker geen kwaad, maar verwijzing op het rijkswegennet is eigenlijk best wel erg verregaand in een tijd waarbij de lokale navigatiefunctie steeds meer richting in-car verschuift.
RAI en Jaarbeurs zijn ook gewoon adressen. Bovendien krijg je dan meteen de discussie over de vele andere evenementenhallen die het land rijk is, zoals de Brabanthallen, Zeelandhallen, Frieslandhal ("WTC Leeuwarden"), Martinihal ("MartiniPlaza"), MECC, Ahoy, Congrescentrum Den Haag ("World Forum Convention Center"), etcetera.
Op het onderliggend wegennet kan een parkeerverwijzingssysteem in de nabijheid zeker geen kwaad, maar verwijzing op het rijkswegennet is eigenlijk best wel erg verregaand in een tijd waarbij de lokale navigatiefunctie steeds meer richting in-car verschuift.
-
- 2x5 autosnelweg
Zo vind ik het ook wel frappant dat je lokaal ook steeds meer cafetaria's en andere zooi als toeristische bestemming ziet verschijnen terwijl bijna iedereen Maps in zijn zak heeft zitten... 

-
- expressweg
Ziekenhuizen alleen als ze over een 24/7 ehbo-post beschikken. Dat is best plausibel.Rene schreef: Ook ziekenhuizen zet ik vraagtekens bij. is de facto een gewoon adres.
Ben een keer in het buitenland met mijn dochter met gebroken been naar een ziekenhuis moeten rijden, en dan is een bevestiging op de bewegwijzering wel erg prettig.
-
- expressweg
Wethouders of ambtenaren die zwichten voor verkapte verzoeken om gratis reclame van lokale ondernemers.
-
- 4x3 autosnelweg

Deel twee is hoe voor deze borden wordt betaald. Je kunt als gemeente de ondernemers of de winkeliersvereniging ervoor laten betalen. Je kunt misschien ook zeggen "als we de middenstand een beetje helpen, is het goed voor de leefbaarheid als geheel" en het uit algemene gemeentemiddelen betalen. Moeten ze in de gemeentes zelf maar weten. Misschien is de laatste optie nog niet zo slecht, want dat dwingt de gemeentes een voldoende restricties beleid te formuleren in plaats van iedere snackbar die maar wil betalen zijn bordje te gunnen.
-
- polderweggetje
Hoe zit het nu met die restricties/voorwaarden voor servicedoelen op het rijkswegennet, bestaan die überhaupt?
Ik vind het bijvoorbeeld best logisch om de Efteling te bewegwijzeren op een servicebord, met zijn 5 miljoen bezoekers per jaar die ook uit Duitsland en België komen. In tegenstelling tot de lokale speeltuin met 3 bezoekers per week (enigszins gechargeerd).
Het moet toch mogelijk zijn om hiervoor criteria te formulieren op basis van bezoekersaantallen, omvang, of maatschappelijke functie? Wie daar niet aan voldoet heeft pech.
Op het OWN kunnen die criteria natuurlijk anders liggen, maar ook daar moeten ze vast te stellen zijn. Daar zou ik ook wel voor een landelijke vormgeving van 'serviceborden' zijn, zodat iedereen ze overal meteen herkent. Het is nu ook een wirwar van bordenstijlen in iedere gemeente. Misschien een leuke voor een wedstrijd onder Self-design op het forum
Ik vind het bijvoorbeeld best logisch om de Efteling te bewegwijzeren op een servicebord, met zijn 5 miljoen bezoekers per jaar die ook uit Duitsland en België komen. In tegenstelling tot de lokale speeltuin met 3 bezoekers per week (enigszins gechargeerd).
Het moet toch mogelijk zijn om hiervoor criteria te formulieren op basis van bezoekersaantallen, omvang, of maatschappelijke functie? Wie daar niet aan voldoet heeft pech.
Op het OWN kunnen die criteria natuurlijk anders liggen, maar ook daar moeten ze vast te stellen zijn. Daar zou ik ook wel voor een landelijke vormgeving van 'serviceborden' zijn, zodat iedereen ze overal meteen herkent. Het is nu ook een wirwar van bordenstijlen in iedere gemeente. Misschien een leuke voor een wedstrijd onder Self-design op het forum

-
- Hoofdmoderator
Dat is dus precies zoals het nu gebeurt (en in de richtlijn staat).
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- polderweggetje

-
- Hoofdmoderator
En vanaf daar wordt het dus subjectief en hoge politiek 

-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Paar plaatjes van hedenochtend:

DSCN1672 by DutchRoadMovies, on Flickr
Afplakking S112/S113 verwijderd.

DSCN1674 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN1673 by DutchRoadMovies, on Flickr
Portaalbord voor
Diemen hangt in de takels

DSCN1672 by DutchRoadMovies, on Flickr
Afplakking S112/S113 verwijderd.

DSCN1674 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN1673 by DutchRoadMovies, on Flickr
Portaalbord voor

-
- autoweg
De N3 krijgt afritnummering! 
Logisch natuurlijk, ben benieuwd of we dan ook net als op de N18 afstandenborden gaan krijgen die nu nog niet in de database staan.
Linkje.

Logisch natuurlijk, ben benieuwd of we dan ook net als op de N18 afstandenborden gaan krijgen die nu nog niet in de database staan.
Linkje.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Wegnummerfotograaf
Die waren al ruim 2 jaar geleden gepland. Ik heb ze toen vol verwachting op mijn website gezet.

https://wegnummers.nl/nba/nba003.html
Ik denk dat ze een creatieve oplossing kiezen. Op het bord van het linkje van Nickdh is het rechtdoordoel Dordrecht, maar dat is niet de naam van de volgende afrit. Dat is Dordrecht-De Staart.
--Harry.
--Harry.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg

Voeg dan als lokale doelen voor beide uiteinden 's-Gravendeel en Bleskensgraaf toe.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Wegnummerfotograaf
Nieuwe (deels tijdelijke) borden op de A44:

(Foto's zijn wazig. Ik ga ooit betere maken.
) EDIT: betere foto's.
Ook een nieuw (nu nog nutteloos) bord op de A4 bij knooppunt Hofvliet:

Nieuwe NBA op de A12, afrit Ede:
Richting oost (helaas niet alle borden):

Richting west, op het vorkbord bij Oosterbeek is Ede opgeplakt:

(Foto's zijn wazig. Ik ga ooit betere maken.

Ook een nieuw (nu nog nutteloos) bord op de A4 bij knooppunt Hofvliet:

Nieuwe NBA op de A12, afrit Ede:
Richting oost (helaas niet alle borden):

Richting west, op het vorkbord bij Oosterbeek is Ede opgeplakt:

Laatst gewijzigd door harry op do 01 okt 2020, 20:54, 3 keer totaal gewijzigd.
--Harry.
--Harry.
-
- 4x3 autosnelweg
Is een nieuwe eerste vermelding van Nijmegen, daar bij afrit Wageningen.
-
- Hoofdmoderator
Rechts hiervan komt een afgaand paneel met N434 erop

-
- 2x2 autosnelweg
Het aangeven van industrieterreinen vind ik vooral belangrijk als er meerdere afritten naar een bepaalde plaats aanwezig zijn. Dan wil je namelijk dat verkeer zich kan spreiden over de verschillende afritten. Als een plaats maar één afrit heeft, en de lokale doelen van de kern zijn ook allemaal via de reguliere afrit te bereiken, is het inderdaad niet nodig om te gaan werken met serviceborden.Rene schreef: ↑do 24 sep 2020, 22:09 Ik zou er ook dolgraag in al die lokale objecten (zoals bv. industrieterreinen of toeristische doelen) snoeien. En al helemaal die onzinnige industrie- en havennummering.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat bord op de A4 bij Hofvliet is heel vers: afgelopen donderdag hing het er nog niet.
-
- 2x3 autosnelweg

Jackbauer1350 schreef: ↑ma 21 sep 2020, 20:35 Begin van de avond over het omgelegde deel gereden. Wat bewegend beeld, wel met tegenlicht. Link
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
Misschien denkt Willem dat het boven de hoofdrijbaan hangt, maar het hangt boven de parallelbaan. Sinds kort heeft die ook twee rijstroken.
--Harry.
--Harry.