Moderator: Moderatoren
De Plattdüütsche Wikipedia en ik zien dat toch wat ruimer:
En veel daarvan wonen nu in Niedersachsen.
En dat ging niet bepaald zachtzinnig. De Sovjets gingen destijds voortvarend te werk, waarbij ze zich overigens ook niet veel gelegen lieten liggen aan eerdere afspraken met de Westerse geallieerden (USA, Groot-Brittannië en Frankrijk).
In principe had je dan de situatie gehad dat het Hollands, net als het Zwitser-Duits als dialect van het Duits werd gezien. Leuk voor de taalkundigen, maar in de praktijk maakt het niet veel uit. Zoals ik het ervaren heb is het Zwitser-Duits vergelijkbaar afwijkend van het standaard-Duits als bijvoorbeeld het Nederlands. Je merkt heel duidelijk dat je een andere 'tak' van het Germaans te pakken hebt, maar qua woordenschat, grammatica en uitspraak zijn er genoeg overeenkomsten om de taal redelijk makkelijk eigen te maken. Inmiddels is overigens de belangrijkste secundaire taal in Nederland niet het Duits of het Frans maar het Engels. Dat is een zijtak van het Germaans dat nog wat verder weg is, maar op zich zijn de Angelsaksen en de Nedersaksen gewoon familie.
Dat klopt ja. Ik heb daar ongeveer 2 jaar geleden op Canvas een documentaire reeks over gezien. In de geschiedenisboeken destijds (jaren '90) werd het niet benoemd.Hajo schreef: ↑ma 28 sep 2020, 13:27En dat ging niet bepaald zachtzinnig. De Sovjets gingen destijds voortvarend te werk, waarbij ze zich overigens ook niet veel gelegen lieten liggen aan eerdere afspraken met de Westerse geallieerden (USA, Groot-Brittannië en Frankrijk).
Volgens mij zit het als volgt.Pino schreef: ↑ma 28 sep 2020, 17:22 (...) Maar op welke "duidelijke afspraken" met de westelijke geallieerden doel jij? Ik had altijd begrepen dat in Jalta geen duidelijke afspraak was gemaakt, behalve dat Polen naar het westen zou schuiven, en dat het daarna een kwestie was geweest van de voldongen feiten. (...)