Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Robbert297
expressweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Robbert297 » do 24 sep 2020, 12:29

Pino schreef:
do 24 sep 2020, 12:26
Ik geloof dat het niet achter de paywall zit.
Helaas wel.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 sep 2020, 12:30

^^ Ik kan die niet lezen, maar het is wel opvallend dat Italië (nog) erg achter blijft in vergelijking met Frankrijk en Spanje. Of zouden ze gewoon minder testen? Van wat ik zo gehoord heb is het gedrag in Italie nou niet echt anders dan Spanje.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 sep 2020, 12:52

De suggestie van het artikel is dat het gedrag dus wel anders is. Uitgebreide mondkapjes-plichten die ook worden gehandhaafd, bedrijven die actief worden gecontroleerd. Acceptatie onder het publiek zou groot zijn. Heeft iemand een boete van 400 euro gekregen bij de Trevi-fontein voor het niet alleen weigeren om een mondkapje te dragen, maar ook luidkeels roepen dat heel COVID een scam was. Verder excuus voor het blij maken met een dode paywall-mus ;)

In de commentaren vervolgens ook wel weer wat verhalen dat het artikel ongebalanceerd zou zijn, in de zin dat er maar twee experts aan het woord komen en dat het publiek zich 'slechter' zou gedragen dan werd omschreven - "ik heb zelf tijdens mijn vakantie gezien dat de mondkapjes heel snel achter de ingang weer afgaan". Waar anderen weer zeggen dat men juist in dorps- en familie-gemeenschappen als de dood is om degene te zijn die daar het virus weer binnen brengt en zo de grootouders / ouderen te besmetten. Zo zul je het wel nooit helemaal weten. Misschien is de observatie van de mensen die zeggen dat het in Italië allemaal niets voorstelt dan weer gebaseerd op dingen die je ziet in steden en in vakantie-oorden, waar juist die sociale druk anders werkt of even weg is. Gegeven is in ieder geval dat het percentage tests wat in Italië positief terug komt ook nog laag is.

Mijn eigen geplande herfstvakantie naar Venetië en omgeving staat hoe dan ook nog steeds. Eens kijken wat ik dan zie. Hoop dat men ons tegen die tijd nog zal binnenlaten; de Italiaanse lijst van landen waarvoor quarantaine geldt is nog vrij kort gelukkig. Denk inmiddels wel dat het een heenweg wordt waarop ik op dag 1 tot aan Como of Milaan ga rijden; en een terugweg in één keer (rustig aan de laatste paarhonderd kilometer doen na avondeten).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 sep 2020, 2:01

Heb het hier nog niet voorbij zien komen: Nederland komt vanaf maandag op de Zwitserse risicolijst. Dan is het voor inwoners uit Nederland helaas afgelopen met vakanties in dit Alpenland, of je moet eerst 10-dagen in quarantaine. Alleen transit verkeer van/naar bijv. Italië is nog toegestaan. Mogelijk dat Nederland het reisadvies ook naar oranje zal aanpassen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 26 sep 2020, 8:23

^^ of eerst 10 dagen op vakantie in Duitsland, en dan doorreizen naar je vakantieadres in Zwitserland?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 sep 2020, 9:36

^^ Dat is een idee, of eerst naar Italië en op de terugweg een paar dagen in Zwitserland verblijven, maar in de praktijk niet echt handig als je maar 7-14 dagen voor een vakantie tijd hebt. Bovendien zal denk ik Nederland het reisadvies ook aanpassen, dan is het met code oranje sowieso niet meer voor vakanties geschikt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » za 26 sep 2020, 10:09

Nederland heeft Zwitserland ook op oranje gezet, maar met een quarantaine verplichting bij thuiskomst slechts bij een reis naar een handvol cantons.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 26 sep 2020, 10:38

Ik vertrek morgenmiddag maar naar Zwitserland dan. :emo:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 26 sep 2020, 10:43

Blij dat ik de goede keuze heb gemaakt om de afgelopen 2 weken gewoon in Nederland te blijven op vakantie. Dat scheelt wel weer meerdere malen per dag stressen om telkens het (correcte) acutele reisadvies in de gaten te moeten houden :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 26 sep 2020, 11:25

Maar toch blijf ik mij verbazen over dit soort beslissingen. Het virus is inmiddels overal en hoeveel Nederlanders komen nu per dag in Zwitserland? Wordt het risico voor Zwitserland als de kleine hoeveelheid Nederlanders, het land gaan bezoeken. Balans is zoek.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » za 26 sep 2020, 13:36

Palance schreef:
za 26 sep 2020, 10:43
Blij dat ik de goede keuze heb gemaakt om de afgelopen 2 weken gewoon in Nederland te blijven op vakantie. Dat scheelt wel weer meerdere malen per dag stressen om telkens het (correcte) acutele reisadvies in de gaten te moeten houden :top:
Heb er zelf anders geen moment over gestresst. Maar goed, ik was dan ook met de auto en dus flexibel.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 26 sep 2020, 13:38

Ik was ook met de auto :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 26 sep 2020, 14:24

Rogier schreef:
za 26 sep 2020, 11:25
Maar toch blijf ik mij verbazen over dit soort beslissingen. Het virus is inmiddels overal en hoeveel Nederlanders komen nu per dag in Zwitserland? Wordt het risico voor Zwitserland als de kleine hoeveelheid Nederlanders, het land gaan bezoeken. Balans is zoek.
De gedachte achter het beleid lijkt nog steeds te zijn “grens is dicht tenzij de kans dat je het virus meebrengt miniem is. Want ieder besmettelijk persoon binnen is er een teveel” Niet alleen bij de Zwitsers, maar ook bij veel andere landen. Dat is minder een kwestie van kijken over hoeveel Nederlanders je nou praat, eerder dat Nederland niet aan de voorwaarden voldoet. Over dat deel kunnen wij als volk in ieder geval moeilijk klagen, want wij doen het even hard met Spanjaarden, Britten en Amerikanen. Het probleem is de premisse “kans op besmettingen van een binnenlander door een buitenlander minimaliseren”, die in deze fase van de pandemie nog maar moeilijk te handhaven valt.

Hoe het anders kan bewijst -opvallend genoeg- Italië. Daar lijkt men maar nauwelijks te sturen op herkomst, maar heb je overal temperatuurcontroles en heb je van die probleemgevallen als mensen die maar positief blijven testen terwijl ze niet besmettelijk zijn en daardoor overal de deur wordt gewezen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 sep 2020, 18:24

Palance schreef:
Ik denk dat je je daar in bv. Italië en Zweden momenteel ook niet druk over hoeft te maken. De aantallen besmettingen zijn daar laag, geen reden om aan te nemen dat die gebieden ineens op oranje zouden gaan vanwege de situatie aldaar en dat er in Nederland een thuisquarantaine ingesteld zou worden als je terugkeert uit één van die gebieden.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 26 sep 2020, 20:42

Rogier schreef:
za 26 sep 2020, 11:25
Maar toch blijf ik mij verbazen over dit soort beslissingen. Het virus is inmiddels overal en hoeveel Nederlanders komen nu per dag in Zwitserland?
Ik heb er toch aardig wat gezien de afgelopen twee weken al met al (gesplitst in paar dagen Zwitserland - week Italië dichtbij Zwitserland - paar dagen Zwitserland). In parkeer garages, op straat, onderweg etc etc. Meer dan Belgen of Duitsers (die mij doorgaans wel opvallen). Duitsers ook wel regelmatig gezien, maar in geen verhouding tot onze bevolkingsaantallen zeg maar. Voor Nederlanders die in September op vakantie willen is Zwitserland, zeker met deze perikelen echt een prima uitwijk bestemming geweest zonder zorgen met een vrij relaxed beleid. Dus ja, je kan het ook gewoon verwachten.

Daar gaat nu een streep door maar het weer is voor de najaarsreiziger nu ook in elkaar gestort, en het is toch een land van buiten dingen doen. Tenzij je een week je boekenkast leeg wil lezen in een berghut ;)

---------
Maar goed, wij zijn net weer terug, netjes 11 uur gedaan (8:30 - 19:30 incl. eet stop bij Hazeldonk) over Wallis - Delft via de tolvrije route.

Wat mij nog opviel in Zwitserland, gisteren in het restaurant waar we eerder in de week al waren: vanwege covid regelgeving hebben ze de menu kaart niet meer op tafel, maar een QR code (die gaat gewoon naar de website van het restaurant waar het menu op staat). Dat is afgelopen week ingevoerd. Wij, QR-loze noobs, dus eerst een app installeren om er daarna achter te komen dat ik gewoon naar de website kon gaan die ik al lang in mijn browser geschiedenis had staan. :facepalm:

Verder, vandaag in Frankrijk tankte ik E85 bij de Avia in Pontarlier. Daar hadden ze alles helemaal covid-veilig gemaakt. Maskers natuurlijk, maar ook de shop was leeg, max 2 binnen, en alleen contactloos elektronisch zonder pin. Bij de Total tussen Thionville en Metz was het weer frank&vrij. Een ambulance rijder was er aan het buurten en die stond samen met pomphouder gezellig in de winkel te kletsen zonder bescherming.

Op de grens Zwitserland - Frankrijk (Creux, A9-N57) werd aan Franse kant selectief gecontroleerd. Wij konden doorrijden.

Dat waren zo nog wat opvallende dingen van de afgelopen twee dagen. We begonnen de reis met 30 graden en zijn met sneeuw vertrokken.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 sep 2020, 9:42

Coen Tunnel schreef:
za 26 sep 2020, 18:24
Palance schreef:
Ik denk dat je je daar in bv. Italië en Zweden momenteel ook niet druk over hoeft te maken. De aantallen besmettingen zijn daar laag, geen reden om aan te nemen dat die gebieden ineens op oranje zouden gaan vanwege de situatie aldaar en dat er in Nederland een thuisquarantaine ingesteld zou worden als je terugkeert uit één van die gebieden.
Totdat je bv 2 dagen voor vertrek hoort dat je als inwoner van Zuid-Holland er niet welkom bent.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 sep 2020, 10:00

^^ Zweden heeft sinds het begin van de pandemie nog geen inreisbeperkingen gehad voor Nederlanders, ik zie dat ook niet gebeuren.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 sep 2020, 10:13

Tegenwoordig weet je niks meer zeker.

Nee hoor, ik blijf dit jaar lekker in ons eigen landje. Daar valt nog genoeg te ontdekken.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 27 sep 2020, 16:30

Het is te merken dat Zwitserland morgen dicht gaat voor mensen uit Nederland, België in Luxemburg, zeker 40 auto's met Zwitserse kentekens gezien op de E411.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 sep 2020, 18:22

jelger schreef:
za 26 sep 2020, 20:42
Ik heb er toch aardig wat gezien de afgelopen twee weken al met al (gesplitst in paar dagen Zwitserland - week Italië dichtbij Zwitserland - paar dagen Zwitserland). In parkeer garages, op straat, onderweg etc etc. Meer dan Belgen of Duitsers (die mij doorgaans wel opvallen). Duitsers ook wel regelmatig gezien, maar in geen verhouding tot onze bevolkingsaantallen zeg maar. Voor Nederlanders die in September op vakantie willen is Zwitserland, zeker met deze perikelen echt een prima uitwijk bestemming geweest zonder zorgen met een vrij relaxed beleid. Dus ja, je kan het ook gewoon verwachten.
Dat beeld met enorm veel Nederlanders in Zwitserland deel ik niet. Ja, het mogen een stuk meer als in voorgaande jaren zijn, maar het is nog verre van een massale aangelegenheid. Heb meer de indruk dat de Nederlanders die er zijn zich vooral concentreren op de kantons Bern en Wallis. Zeker in het laatstgenoemde kanton kan ik je beschreven verhouding begrijpen, zeker aangezien het voor bijv. Duitsers 'te ver' voor een vakantie in de bergen is, plus dat het voor de meesten ook geen logische route naar Italië is. Maar kom je in Ticino, Graubünden of ook Centraal-Zwitserland, dan waren er dit jaar Duitsers in overvloed die alle andere buitenlandse nationaliteiten gevoeld groots hebben overstemt. Nederlanders heb ik dit jaar in Centraal-Zwitserland niet echt veel gezien. En ook in het oosten waren er behalve op de hotspots in Graubünden maar weinig.

Wat betreft Belgen valt het me altijd op dat deze zich vooral op de Romandië concentreren. Deels natuurlijk logisch, omdat vooral voor de Franstalige Belgen er m.b.t. de taal geen enkele hindernissen zijn.
jelger schreef:
za 26 sep 2020, 20:42
Daar gaat nu een streep door maar het weer is voor de najaarsreiziger nu ook in elkaar gestort, en het is toch een land van buiten dingen doen. Tenzij je een week je boekenkast leeg wil lezen in een berghut ;)
Qua weer hebben de Alpen in okotober en ook november zeker nog erg mooie dagen te bieden. Vaak mooier als in het vlakke land, waar dan vooral in november vaak lage bewolking en mist hangt. Vorig jaar was het eind oktober zelfs nog 25 graden in de Alpen, dat was een heerlijke nazomer. Al de sneeuw die tot half oktober valt is na mijn ervaring snel weer weg. De echte blijvende sneeuw komt pas in november.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 27 sep 2020, 19:09

SnarfFlevoland schreef:
zo 27 sep 2020, 18:22
Dat beeld met enorm veel Nederlanders in Zwitserland deel ik niet. Ja, het mogen een stuk meer als in voorgaande jaren zijn, maar het is nog verre van een massale aangelegenheid.
Ik beschreef ook geen tsunami. Ik zei ter nuancering dat ten opzichte van de Duitse bevolkingsomvang ik toch relatief veel Nederlanders zag (t.o.v. aantallen Duitsers). En overigens ook op straat hoorde (als het om Nederlanders gaat). Dat je stelt dat het er wellicht meer dan voorgaande jaren zijn bevestigt toch gewoon mijn stellingname?

Ik heb geen referentiekader wat normaal is, in dit of ander jaargetijde, maar mijn reactie was geënt op de opmerking van Rogier waar het onderliggende sentiment uitstraalde dat er vast niet zoveel Nederlanders naar Zwitserland gaan. Ik vond dat meevallen. Meer dan ik had verwacht. ;)

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 28 sep 2020, 0:26

De vloggers (camperaars) van Tip de Bruine Labrador hebben een achterdeur gevonden om toch in Noorwegen te komen. Ze hebben namelijk minstens 10 dagen (aantoonbaar) in het noorden van Zweden doorgebracht en zijn daarom vrijgesteld om het land in te komen.

Hoe dat precies zit kan ik nergens terugvinden, maar geniaal is het wel...

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 28 sep 2020, 17:49

Oranje reisadvies voor heel België: alleen noodzakelijke reizen - https://nos.nl/l/2350199

"Het advies wordt aangepast vanwege inreisbeperkingen die door België zijn ingesteld. De Belgische overheid heeft Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht vanwege het aantal coronabesmettingen ingedeeld bij de 'rode zones',"

Heel België naar oranje omdat mensen uit 3 provincies niet meer welkom zijn. Daar gaat het laatste beetje geloofwaardigheid dat de reisadviezen nog hadden. Er is meer in Nederland dan de randstad...

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 28 sep 2020, 18:06

Heel apart en tegenstrijdig met de trend

Afbeelding

( bron: FT )

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 sep 2020, 18:25

Chrysa schreef:
ma 28 sep 2020, 17:49
Oranje reisadvies voor heel België: alleen noodzakelijke reizen - https://nos.nl/l/2350199

"Het advies wordt aangepast vanwege inreisbeperkingen die door België zijn ingesteld. De Belgische overheid heeft Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht vanwege het aantal coronabesmettingen ingedeeld bij de 'rode zones',"

Heel België naar oranje omdat mensen uit 3 provincies niet meer welkom zijn. Daar gaat het laatste beetje geloofwaardigheid dat de reisadviezen nog hadden. Er is meer in Nederland dan de randstad...
Inderdaad. Er is wel een advies voor testen en quarantaine voor Nederlanders uit andere delen, maar een verplichting is dat zeker niet. Maar goed, qua reisadviezen verbaast niks me meer.

Er valt ook steeds minder een touw aan vast te knopen. De kleur oranje kan nu vijf dingen betekenen:
  • Er zijn veiligheidsrisico's die volledig los staan van COVID-19 (sommige regio's buiten Europa, nu niet te herkennen omdat alles buiten Europa minimaal oranje is)
  • Er is een hoog aantal COVID-19-besmettingen (Spanje is een goed voorbeeld) en er geldt een advies voor thuisquarantaine bij terugkomst
  • Er zijn inreisrestricties en/of quarantaineverplichtingen voor (een deel van de) Nederlanders (voorbeelden: België, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Finland, Noorwegen, etc.), maar er geldt niet noodzakelijkerwijs een advies voor thuisquarantaine bij terugkomst
  • Er is op zich niet een hoog aantal COVID-19-besmettingen, maar er wordt geclaimd dat de aangeleverde data niet betrouwbaar genoeg is (voorbeelden: Kroatië eerder deze zomer, Griekse eilanden) en er geldt een advies voor thuisquarantaine bij terugkomst
  • Het land ligt buiten EU/Schengen; ook al zijn er geen veiligheidsrisico's, hoge aantallen COVID-19-besmettingen of inreisrestricties, toch krijgt het een oranje reisadvies en er geldt per definitie een advies voor thuisquarantaine bij terugkomst (Servië is hiervan een goed voorbeeld)

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 28 sep 2020, 19:18

jelger schreef:
ma 28 sep 2020, 18:06
Heel apart en tegenstrijdig met de trend

Afbeelding

( bron: FT )
Bizar, in BE wil de media ons overtuigen van het feit dat de stijging van het aantal besmettingen aan het uitvlakken is, maar zeker niet daalt.

Het wordt heel moeilijk om te weten in hoeverre je je eigen overheid nog mag vertrouwen, heel moeilijk.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 28 sep 2020, 19:33

^^
Even als je de kleine lettertjes niet goed gezien hebt, dit is "rollende gemiddelde" van de vorige 7 dagen - per miljoen inwoners.
Als ik naar dit staatje kijk:

Afbeelding

Dan is het hoogtepunt op 21-22 september geweest (wat ook klopt met FT grafiek, rollend gemiddelde op plafond 137 / miljoen), en is het daarna duidelijk naar beneden gegaan. De vertraging in de laatste drie dagen kan nu wat meer vertekenen, maar de trend lijkt wel degelijk te keren, in ieder geval niet omhoog te gaan.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 01 okt 2020, 17:08

Duitsland gaat de algemene reiswaarschuwing voor 160 landen buiten de EU intrekken. Zo schrijft Deutsche Welle. In plaats daarvan gaat het landen op individuele basis beoordelen.

Daarnaast heeft het de reisadviezen voor 11 EU landen (of regio's daarbinnen) aangescherpt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 01 okt 2020, 21:25

^^
Daarvoor heeft Duitsland ook een paar regio's er weer vanaf gehaald. Zo was kanton Fribourg in Zwitserland maar een korte tijd op de lijst en nu geen risicogebied meer. ;) Ook heeft men diverse gebieden in Kroatië van de lijst afgehaald.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 02 okt 2020, 6:50

Maar heel Frankrijk behalve de Elzas (met grote Duitstalige minderheid) staat nu in het strafbankje volgens het journaal van gisteren. Vandaag en gisteren ben ik in Hamburg. Geen grenscontrole gezien op de A7-A280. Op het nieuws waren Nederlands burgemeesters uit Limburg die Duitsers opriepen weg te blijven morgen als in Duitsland de winkels dicht zijn (wiedervereinigung). En ondernemers die daar niet blij mee waren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...