Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Piles » wo 23 okt 2019, 22:22

Chris schreef: wo 23 okt 2019, 21:19 Gaaf zeg.
Thanks voor de tips :top: Het is nog een globale route, de uiteindelijke route zal hopelijk weinig highway zijn. Dat gaan we komende maanden bekijken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 okt 2019, 22:27

^^ Zo'n beetje elke genummerde weg heet daar een 'highway', dat is dus niet per definitie een snelweg (vaker niet dan wel). ;)
Chris schreef: wo 23 okt 2019, 21:19Als je van Montana naar Calgary rijdt kan je ook Highway 40 in Alberta nemen. Die gaat dwars door de oostelijke Rocky Mountains, landschappelijk een stuk interessanter dan Highway 2.
Ten zuiden van Highwood House is die wel onverhard. Maar het noordelijke deel is een prima weg, heb het zelf voor een klein stukje gereden vanaf Highway 1 tot aan Kananaskis Village. Bij Highwood House kun je dan ook de verharde Highway 541 volgen, dan kom je op Highway 22 uit in Longview. Qua landschappen is het deel ten noorden van Highwood House volgens mij ook wat interessanter dan het graveldeel verder zuidelijk.

Highway 2 heb ik van Calgary tot Granum gereden, in beide richtingen. Dat is landschappelijk misschien niet het meest interessant, veelal vlak (al kun je in de verte wel de Rockies zien), maar ook wel weer typisch Amerikaans, een lange rechte weg, wat dorpspassages zoals Nanton en Claresholm, en aardig wat jaknikkers her en der. Doordat de Vmax er 110 km/u is en er 2x2 rijstroken liggen tot aan Fort MacLeod kun je er wel lekker opschieten. Het heeft ook wel wat, moet ik zeggen. Het gaf mij dat typische Amerikaanse roadtripgevoel. Het is natuurlijk anders dan door de Rockies. Maar voor de afwisseling, op een trip waar je al veel van de bergen ziet, is het misschien ook wel weer leuk.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door martwout2 » ma 27 jan 2020, 10:06

Goedemorgen. Ik ga eind volgende week een weekeinde naar Zeeland (Landal nabij Cadzand). Heen is het plan via Rotterdam en dan naar beneden zakken. 1 van de trips (hebben al een dag Brugge en een dag Sluis/Damme en verder omgeving) die we in gedachten hebben is een dagtocht Ieper/kust. Bij Ieper willen we wat van de WOI meepakken. Welk museum c.q. loopgraven raden jullie aan? En is er wellicht een aardige route? Vanaf Ieper/Poperinge zijn er 2 ideeën naar de kust. Of even Frankrijk induiken en dan via Duinkerken naar de Belgische kust of we gaan direct richting Veurne en zo naar de kust.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jan 2020, 14:45

martwout2 schreef: ma 27 jan 2020, 10:06Bij Ieper willen we wat van de WOI meepakken. Welk museum c.q. loopgraven raden jullie aan?
Dan denk ik toch wel gelijk aan In Flanders Fields.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door martwout2 » ma 24 feb 2020, 9:04

Coen Tunnel schreef: ma 27 jan 2020, 14:45
martwout2 schreef: ma 27 jan 2020, 10:06Bij Ieper willen we wat van de WOI meepakken. Welk museum c.q. loopgraven raden jullie aan?
Dan denk ik toch wel gelijk aan In Flanders Fields.
Nog bedankt voor de tip. Helaas heeft de storm toen de planning omgegooid. We zijn zelfs die zondag naar huis gegaan. De overige dagen wel genoeg in Zeeland gezien. 1e dag vanaf de A15 naar beneden gereden en Veere plus Vlissingen gezien. Andere dag Brugge (mooie stad) en zaterdag langs de kust naar Blankenberge en daarna via Damme en Aardenburg naar Sluis gegaan. Het is wel zo dat Zeeland voorlopig niet op de lijst zal staan. We zijn toch meer liefhebber van Oost en Zuidoost-Nederland qua landschap. Ieper doen we een andere keer maar dan met een huisje daar in de buurt. Dan kunnen we Frankrijk beter meenemen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 feb 2020, 9:16

^^ Ieper is ook aardig goed in te plannen als je op weg naar Frankrijk gaat, zover ligt het niet van de doorgaande route langs Kortrijk.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door martwout2 » ma 24 feb 2020, 10:35

Coen Tunnel schreef: ma 24 feb 2020, 9:16 ^^ Ieper is ook aardig goed in te plannen als je op weg naar Frankrijk gaat, zover ligt het niet van de doorgaande route langs Kortrijk.
Klopt. Dat zou dan iets zijn op de weg naar een bestemming in het westen. Normaal gaan we via Maastricht naar Zuid-Frankrijk.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door waldo79 » ma 24 feb 2020, 11:50

Ieper is niet dusdanig ver weg dat het niet zou passen in een dagtrip of weekend weg :yes:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Willem » ma 24 feb 2020, 18:40

Als je de plaats van het huisje in Frankrijk een beetje strategisch uitzoekt kun je ook de Franse dingen uit WOI meenemen (de Somme etc.).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » za 20 jun 2020, 19:31

Ik heb Adobe Premiere maar weer eens van stal gehaald, de beperkingen van Windows Moviemaker, hoe leuk ook, een beetje zat.

Resultaat: een rit van 3 uur in 3 minuten geprakt.
(was een een roadtrip van een aantal dagen). Voor wie het leuk vindt, een impressie:
Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door waldo79 » zo 21 jun 2020, 12:23

Indrukwekkend, jelger :top: Van vangrails heeft men nog nooit gehoord.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Km357 » zo 21 jun 2020, 12:31

Mooi, maar m'n hart slaat over gewoon al door er naar te kijken, mij zul je daar als tegenligger alleszins niet tegenkomen :)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » zo 21 jun 2020, 18:57

^^
^^
Nee, vangrails of andere vormen van bescherming zijn zo goed als afwezig. Op enkele stukken waar beton is aangelegd staan wat betonblokken. Dan heb je het bij elkaar over misschien een halve kilometer maximaal.

^^
Inderdaad niet voor de mensen met een zwak hart voor adrenaline verhogende situaties. Je kunt het ook met de motor doen! :lol:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Willem » za 26 sep 2020, 21:37

De Tauernautobahn vandaag:

Afbeelding

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » za 26 sep 2020, 22:17

^^ Freude am Fahren
Goede reis :top:

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door JB81 » di 29 sep 2020, 16:29

JB81 schreef: zo 14 jul 2019, 10:47 Met een van m'n beste vrienden loop ik al járen met het plan om diagonaal Europa te doorkruisen van Nederland naar de Zwarte Zee in Roemenië. Ergens in het forumarchief kwam ik nog een post van mezelf uit 2010 tegen waarin ik de uitvoering inschatte in 2011 of 2012, maar dat is er nooit meer van gekomen. Het plan heeft ons desalniettemin nooit helemaal losgelaten en is recent weer wat serieuzer uit de mottenballen getrokken.

Inspiratie kwam destijds onder andere van (het oude) Top Gear, dat een weg aldaar uitriep tot een van de beste "driving roads". Dat deel van het plan staat nog steeds overeind. Waarschijnlijk trekken we drie, misschien 4, dagen uit voor de heenweg. Dag 1 tot pakweg Wenen, dag 2 tot de noordkant van bovengenoemde weg en dag 3 naar het eindpunt.

Dat de terugweg niet exact dezelfde route moest zijn stond ook al vast. Destijds hadden we een noordelijkere terugweg in gedachten via o.a. Slowakije en Tsjechië. Maar inmiddels hebben we onze pijlen gericht op een zuidelijkere variant via bijv. Bulgarije, Servië, Bosnië, Kroatië, Slovenië. Daar kunnen we waarschijnlijk een dag of zes voor uittrekken.

Er moet nog heel veel voorbereiding gebeuren, maar tips zijn altijd welkom. Reisje staat nu gepland voor september 2020 (benieuwd hoe ik dit in 2028 teruglees...)
Iets eerder dan 2028 teruggelezen... maar september 2020 gaat het sowieso niet meer worden. Bedankt Corona. :nahzeg:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » di 29 sep 2020, 16:38

De droom is onderdeel van de reis! ;)

Volgend jaar dan? Afbeelding

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door JB81 » di 29 sep 2020, 19:08

^^
Haha, die droom leeft nog wel even voort. Wie weet 2021...

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » di 29 sep 2020, 19:29

1-15 september 2024? :write:

* Polen heeft in 2023 en 2024 een grote golf S-wegen opening,
* Spanje zijn een aantal AP tolvrij geworden,
* Oostenrijk heeft 2 belangrijke wegtunnels gereed (naast extra S-wegen),
* Nederland heeft de verlengde A15 geopend als Springplank richting Europa,
* Noorwegen heeft een aantal nieuwe recordbrekende tunnels geopend (of zijn er bijna),
* Duitsland heeft een uitkijktoren neergezet om het succes van hun bouwstart richting Rødby te vieren :p

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » di 29 sep 2020, 22:14

Jeff schreef: di 29 sep 2020, 19:29 * Polen heeft in 2023 en 2024 een grote golf S-wegen opening,
Ik wacht nog even op de tweede golf.
:duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door MotelMioveni » zo 11 okt 2020, 19:15

JB81 schreef: di 29 sep 2020, 16:29
JB81 schreef: zo 14 jul 2019, 10:47 Met een van m'n beste vrienden loop ik al járen met het plan om diagonaal Europa te doorkruisen van Nederland naar de Zwarte Zee in Roemenië.

(...)
<knip>
(...)

Dat de terugweg niet exact dezelfde route moest zijn stond ook al vast. Destijds hadden we een noordelijkere terugweg in gedachten via o.a. Slowakije en Tsjechië. Maar inmiddels hebben we onze pijlen gericht op een zuidelijkere variant via bijv. Bulgarije, Servië, Bosnië, Kroatië, Slovenië. Daar kunnen we waarschijnlijk een dag of zes voor uittrekken.

Er moet nog heel veel voorbereiding gebeuren, maar tips zijn altijd welkom. Reisje staat nu gepland voor september 2020 (benieuwd hoe ik dit in 2028 teruglees...)
Iets eerder dan 2028 teruggelezen... maar september 2020 gaat het sowieso niet meer worden. Bedankt Corona. :nahzeg:
Wat is de bedoeling van de gedroomde reis, JB81? Wil je echt alleen maar kilometers maken en verder niets van het land zien? Wil je in de problemen komen bij de eerste autopech die je een halve dag vertraging oplevert? Als ik jouw plan lees, dan schiet mij te binnen hoe mijn toenmalige Bulgaarse vriendin schamper opmerkte dat ik alleen maar met de auto naar Bulgarije ging, zodat 'mijn billen de weg konden zien' (en de auto waar ik toen ik reed was niet eens verlaagd). Zij wou vliegen, maar ik wilde met de auto reizen.

We zijn 2 keer gaan vliegen en 2 keer met de auto gegaan, maar we toen we per auto gingen, zaten we met 2 heel verschillende instellingen in de auto. Mijn toenmalige vriendin had eerst geen tijd om met mij over de route te praten en mee te beslissen toen ik de reis zat voor te bereiden, want ze had tentamens en te veel stress om over de reis te praten. In haar hoofd zou het ongeluk brengen om over vakantie te praten, want als ze herexamens moest doen, dan konden we niet weg, dus ik mocht 'de duivel niet aan zijn staart trekken'.

Noem het dom van mij, maar ik had er niet bij nagedacht dat mijn vriendin een heel jaar haar ouders niet had gezien en dus had ik niet door dat zij van mij verwachtte dat we net zo snel naar Bulgarije zouden rijden als veel Turkse immigranten doen, vaak zonder onderweg een fatsoenlijke nachtrust te nemen. Ik ken de ongevalsstatistieken van die 'helden' op wielen, die trots zijn als ze binnen 30 uur van München naar Istanbul gereden zijn. Ik wilde levend aankomen, dus weigerde ik een recordtijd neer te zetten. :neenee:

Voor mij was de vakantie begonnen zodra we in Brussel haar straat uitreden, want we hadden weliswaar ongeveer 2400km te rijden voor de boeg, maar van mij mocht dat gerust 5 dagen duren, omdat er onderweg meer dan genoeg te zien valt. Als je onderweg veel wilt zien, kun je ook elke dag 100km rijden en dan zul je je nog niet vervelen. München, Salzburg, Wien, Bratislava en Budapest zijn al vijf steden waar je elk een hele dag pauze kunt nemen, als je goedkoop kunt overnachten. Neem een tentje en een lijstje met campings mee!

Heb je onderweg slaande ruzie gekregen met je vriendin, dan kom je net voorbij Salzburg een paar meertjes tegen waarin je lekker kunt zwemmen en de ruzie kunt laten afkoelen. Ik zou overigens ook meteen een camping zoeken, want passagier zijn van een vrouw die tegen haar zin haar rijbewijs heeft gehaald en niet zelfstandig kan beslissen welke afslag ze moet nemen, dat is niet alleen een recept voor een slapeloze nacht (voorzover je überhaupt zittend kunt slapen), maar geeft ook een ongevalsrisico wat je niet wilt lopen. :neenee:

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat vrouwen niet zouden kunnen rijden. Als wij mannen niet te trots zouden zijn om ernaast te gaan zitten en onze vrouw/vriendin/zus ervaring op te laten doen, zou het beruchte vooroordeel over de slechte rijkunsten van vrouwen niet ontstaan zijn. Ik heb misschien de verkeerde vriendin uitgezocht, die geen interesse had om goed te leren autorijden, of mijn ergernis over haar geklungel straalde van mij af en maakte haar zenuwachtig. 'Jij rijdt, dus jij beslist', dat werkte bij haar in elk geval niet... B(

Sla je na München rechtsaf, dan kun je door de Alpen, via de Fernpaß, de Großglockner-Hochalpenstraße (kost ongeveer €28 tol, maar in mei, als er nog sneeuwresten liggen, wel de moeite waard als je er een hele dag voor zou uittrekken), of de Felbertauerntunnel (keuze van mijn ex die haast had) naar Osttirol, cappuccino drinken in Tarvsio, Italia, langs het meer van Bled en de grotten van Postojna in Slovenië, Plitvićka Jezera in Hrvatska (Kroatië) en langs de Adriatische kust afzakken, stoppen in Dubrovnik en Albanië doorkruisen... :idea:

De 'Adriatische variant' van de reis naar Bulgarije staat ook nog op mijn verlanglijst, compleet met een rondje langs de kust van het hele Griekse schiereiland. Dankzij MotelMioveni heb ik altijd een bed bij me, maar hoe zuidelijker je komt, hoe meer veiligheid een punt van zorg begint te worden, dus op straat parkeren en wildkamperen is niet overal even verstandig. Veel campings zijn in halve of hele huisjesverhuurparken veranderd, waar je ook meebetaalt aan de kinderoppas, de sauna en de tennisbaan die je niet persé nodig hebt.

Op weg naar huis kun je vanuit Bulgarije nog een paar honderd kilometer omrijden en op de grens van Roemenië, Moldavië en Oekraïene het natuurgebied in de Delta Dunărea (Donau-delta) gaan bekijken, helemaal als je graag in een kano door een verrekijker naar vogels zoekt die je nog nooit had gezien. Verder kun je je in Roemenië verbazen over eindeloze lintbebouwing. Toen ik er in 2008 doorheen reed waren zigeuners met paard en wagen nog normaal in het straatbeeld. Begraafplaatsen vol Duitse en Hongaarse namen kom je ook tegen.

Als je op de terugweg ook al geen haast hebt, kun je door Tsjechië naar huis, een hele dag rondwandelen in Prahá (Praag) en bier drinken in Plzeň (voorheen Pilsen, in het Duits, waar pilsener bier uitgevonden is). Nog een keer goed schnitzel eten in Duitsland, dan op je gemak testen hoe snel je auto is op de Duitse Autobahn (natuurlijk tussen de 'Baustellen' door, waar je vaak maar met 60km/u voorbij mag) en dan ben je 's avonds weer terug in Nederland. Ik zou minstens 4 weken tijd en een stapel taalgidsen meebrengen en wat reisgidsen lezen!

Hoe krapper je budget is, hoe meer tijd je nodig hebt om je reis goed voor te bereiden. Zelfs als je denkt dat je alles goed hebt voorbereid, loopt het vaak toch anders dan gedacht. Het is niet fijn als je in de file komt, maar het is erger als je een hotel vooraf hebt betaald en vanwege die file niet of pas diep in de nacht bij dat hotel kunt aankomen. Bij invallende duisternis en met lege maag een tent opzetten, samen met een ongeduldige en boze vriendin, is ook geen pretje, kan ik je uit ervaring vertellen. :down:

Ga je met vrienden op reis, dan kan zo'n reis jullie vriendschap nogal op de proef stellen. Je zit lang samen in de auto en kunt onderweg niet even iets apart doen, tenzij je vooraf afgesproken hebt dat er voor elk lid van het reisgezelschap een moment kan komen dat het nuttig en nodig is om even alleen op pad te gaan. Ga je helemaal alleen op reis, dan kun je je eenzaam voelen, tenzij je je open stelt en met vreemde mensen kletst, want dan zul je juist meer mensen ontmoeten dan wanneer je in een groep of als stel op pad gaat.

Mijn probleem is dan weer van andere aard: Ik kom 's ochtends traag op gang, ik spreek 'te veel' talen en ik klets vijf kwartier in een uur, dus ik heb onderweg zoveel leuke ontmoetingen, dat ik er vaak niet of slechts gedeeltelijk aan toe kom om de monumenten van de streek ook nog eens op mijn gemak te bekijken. Dan zijn er ook nog van die dagen dat ik alles wat ik zie op de foto wil vastleggen, alsof ik thuis tijd heb om duizenden foto's te bekijken... Tja, ik heb dus wel 8 weken nodig voor de 'Adriatische reisroute' die ik je zou aanraden! :top:

Edit: De cappuccino in Tarvisio was voor mijn ex, die nog nooit in Italië was geweest. Ik lust geen koffie, dus ik was even vergeten dat 'cuppuccino si scrivi con due p' (cappuccino met 2 P's geschreven wordt) Eh, nessuno non é perfetto! (Ach, niemand is perfect) ;)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » do 05 nov 2020, 21:06

Recentelijk was ik in de gelegenheid om een korte "road trip" van een dag diep de Kaukasus in te maken - alleen in de auto en de natuur is tenslotte meer coronaproof dan een dag in de stad hangen. Er was niets mis met het Sovjet eenkamerappartementje waar ik coronaproof zonder interactie verbeef, maar het weer was ook te goed om er niet even op uit te gaan voor ik een intensieve week in zou duiken.

Ik selecteerde een bergregio waar ik nog niet eerder geweest was, Khevsureti, bekend om de oude ruïnes en Middeleeuwse gefortificeerde nederzettingen als Shatili en Mutso op de grens met Tsjetsjenië. Daarnaast was ik nieuwsgierig naar een westelijke zijtak, naar de Arkhoti vallei grenzend aan Ingoesjetië, die tot twee jaar geleden geen wegverbinding had. Beide bestemmingen kennen pas-overgangen van net onder de 3000 meter. Vervoermiddel was dit keer een Nissan Xterra (4WD).

Kaartje
SPOILER: TOON

Afbeelding
Omdat het hier vooral om de foto's gaat... ga ik maar over tot een aantal foto's waar ik de wegen laat zien en het landschap accessoire is. :lol:
(Alle foto's hier)

De weg naar Shatili, de Sh26, berucht om de slechte kwaliteit, wordt onderhanden genomen. Het eerste stuk langs het Zhinvali reservoir is zo glad als een biljartlaken. De helft - tot net voorbij Ghelisvake - is verhard, de andere helft blijft voorlopig onverhard, maar is strak gemaakt.
Afbeelding

De laatste 8 km verhard is over beton, wat net opgeleverd is. Het is een hele verbetering maar ik vond het oppervlak van matige kwaliteit: het hobbelde nogal door korte golving. Zelfs in een 4WD met dikke luchtballonnen was het goed voelbaar.
Afbeelding

Tussen de dorpjes Korsha en Ghelisvake kwam ik een (oude) tunnel ingang tegen. Ik heb er helaas geen andere foto van dan van de video camera (waar niet alles perfect mee is gegaan :booooos: vingers op zoom button gezet zonder dat ik er erg in had :roll: ). Het blijkt om de ingang te gaan van een enorme spoortunnel van ca 23 km die in de jaren 80 werd aangelegd: de rechtstreekse Tbilisi - Vladikavkaz spoorlijn door de (Khevsur/Pshav) Aragvi rivier vallei. De 178 km lange spoorlijn zou door 38 tunnels gaan en voor 1/3 uit "kunstwerken" bestaan. Deze langste tunnel in de Sovjet Unie moest onder Roshka en Arkhoti door gaan en uitkomen in het grensgebied met Ingoesjetie bij Amgha in de Assa/Asa rivier vallei.

Voor de aanleg van het traject werd 15 jaar uitgetrokken, met een opleverdatum in 2000. Zoals blijkt: dit project is nooit afgerond. Draagvlak in Georgië ontbrak door het nationaal ontwaken tijdens de Perestrojka en het project werd al snel slachtoffer van de implosie van de Sovjet Unie. Deze tunnel ingang is een van de weinige overgebleven sporen. Een monument van Sovjet megalomanie en falen ineen.
Afbeelding


Bij Ghelisvake nam ik een wat onbekende zijweg naar Roshka (staat verkeerd in Google Maps - het ligt ten westen van Ghelisvake) wat voor lange tijd het eindpunt van deze tak was. Vanaf daar is de ontsluiting van de Arkhoti vallei aangelegd, over de Pereval Bogovatchosgele (a.k.a. Roshka) pas. Het is een onverharde weg van ca 25 km vanaf Roshka, door een waanzinnig alpien landschap.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Pereval Bogovatchosgele (2968m). De weg loopt hier iets hoger langs de bergwand dan de eigenlijke pas.
Afbeelding

Afbeelding

De afdaling naar Arkhoti
Afbeelding


Terug bij de Sh26 naar Shatili.
Afbeelding

Zo kun je ook een cluster dorpen aangeven. :lol:
Afbeelding

Datvisjvari pas (~2989 m) - in mijn optiek de makkelijkste hoog alpiene pas in Georgië om te rijden.
Afbeelding

Recente verniewingen
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Shatili
Afbeelding

Op 700 meter van de Russische grens de draai naar het eindpunt Mutso.
Afbeelding

Afbeelding


Om het af te ronden: de eerste lekke band in 15 jaar viel me ook ten deel.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jelger op zo 10 jan 2021, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » wo 02 dec 2020, 0:42

Een eerste video van een kleine 9 minuten. Op zoek gegaan naar een andere video editor door keiharde laptop crashes tijdens het exporteren naar MP4 bij Adobe Premiere. Laptop vond Blender ook niet zo'n goed idee dus nu maar Shotcut. Niet helemaal happy met de manier waarop je tekst labels kunt toevoegen en wat andere functionaliteiten, maar het doet het tenminste.
.
Link

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Bongo » zo 06 dec 2020, 9:25

Mooie video van een schitterend gebied! In welk jaargetijde was dit? Met andere woorden, wordt het wel eens wat groener? ;) Of niet vanwege de grote hoogte?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door jelger » zo 03 jan 2021, 0:17

Bongo schreef: zo 06 dec 2020, 9:25 wordt het wel eens wat groener? ;) Of niet vanwege de grote hoogte?
Ik zie dat ik een vraag genegeerd heb. Het wordt zeker groener. Of witter. :lol:

Zelfde zicht:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door waldo79 » zo 03 jan 2021, 11:17

Heerlijk zulke uitzichten.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » zo 30 mei 2021, 1:13

He, je bent eindelijk wakker. Dat was een flinke klap op je hoofd die je daar maakte. Corona? Grenscontroles? PCR-testen? Waar heb je het over man, laten we een stukje gaan rijden.


Afbeelding


Vandaag zoals vanouds weer eens een dagje de Ardennen in, ik heb 800km gemaakt in 5 landen.
Eerst over de E19 richting Brussel, daar Brussel zelf ingedoken om een stukje E40 af te strepen, en vervolgens via de N5 en N25 binnendoor naar Charleroi. Daar de N5 weer gevolgd naar de Franse grens om het nieuwe stukje af te strepen. Deze was na Couvin compleet uitgestorven. Geen idee of dat een coronading is of dat het er vroeger ook zo rustig was.
In Frankrijk de A304 afgestreept en vervolgens via de A34 naar Sedan gereden, om daar België weer in te gaan richting Luxemburg. De Belgische N83 zat vol Luxemburgse kentekens richting het westen, zijn dat allemaal grenspendelaars met een auto van de zaak?
In Luxemburg even naar de Lidl voor wat boodschappen, drank en sigaretten, om vervolgens bij de Luxexpo te parkeren om het centrum in te gaan met de tram. Daar lekker gegeten bij een restaurant, om vervolgens met een bus door het oude centrum naar Pfaffenthal te gaan en daar met de enige funiculaire van het land terug naar boven te gaan richting de parkeerplaats om via Duitsland terug te rijden.
In Duitsland even de auto uit kunnen proberen op het kleine onbegrenste stukje A64, nu weet ik eindelijk hoe snel dat ding kan. 253km/h dus. Daarna via de B51 naar Bitburg en de A60 naar Verviers gereden, om daarna via Maastricht weer naar huis te rijden. In Weert nog even gestopt bij de McDonalds voor koffie om vanaf daar in een uurtje naar huis te rijden.

Ik ben niks van controles of agenten tegengekomen. Bij de grensovergang bij Visé richting Nederland stond een tekstcar "COVID-19 controle" met wat flashers, maar heb verder ook niks gezien daar. Het was een leuk dagje, ik ben blij verrast door Luxemburg-stad, wat ik tot nu toe alleen van de randweg kende.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door brytje008 » zo 30 mei 2021, 1:39

^^ Die tekstkar bij Visé staat er al een tijd, de paar keer dat ik er langs ben gegaan ook niks gezien.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » zo 30 mei 2021, 7:45

Had je nog een test gedaan voor Frankrijk?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chrysa » zo 30 mei 2021, 9:14

Nee.

Plaats reactie