Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 02 okt 2020, 7:25

Ja, dit kan dus gebeuren als je toch per sé op vakantie wil met het vliegtuig.
https://www.nu.nl/coronavirus/6081173/n ... giers.html
Nederlandse reizigers vast op Italiaans vliegveld na positieve tests passagiers

Een groep Nederlandse reizigers zit sinds donderdagochtend vast op luchthaven Trapani op het Italiaanse eiland Sicilië. Aan boord van hun vliegtuig zaten drie personen die bij aankomst op het eiland positief werden getest op het coronavirus.

De Italiaanse autoriteiten hebben beslist dat deze mensen en nog 36 medereizigers die bij hen in de buurt zaten, de luchthaven niet af mogen. Zij werden overigens negatief getest op COVID-19.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » vr 02 okt 2020, 8:13

Ik ben anderhalve week naar Curaçao geweest. Heerlijk! Kan het iedereen aanraden zo’n vliegreis. En bovendien ben je daar fijn uit de coronabubbel. Ideaal.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » vr 02 okt 2020, 8:21

Palance schreef:
vr 02 okt 2020, 7:25
https://www.nu.nl/coronavirus/6081173/n ... giers.html
Precies die joker was voor mij de reden om de Faeröer te laten zitten. Verplichte, door jezelf betaalde test bij aankomst zag ik al niet zitten. Eenzame opsluiting tot het resultaat binnen is en vervolgens als je negatief test, maar iemand anders, die bij je in de buurt zat, test positief, hoppa, alsnog in eenzame opsluiting.
Zolang deze ellende heerst zien ze mij niet in de buurt van een vliegveld.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 okt 2020, 11:45

Palance schreef:
vr 02 okt 2020, 7:25
In Italië kan dat gebeuren ja. Maar de regels zijn per land niet hetzelfde, en dit kan dus niet in elk land gebeuren.

Overigens, de regels zijn bij mijn weten ook wat strenger voor Sardinië en Sicilië.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 02 okt 2020, 12:27

^^ Het immer griezelige Sicilië, met zijn maffia, bosbranden, vulkanen, instortende bruggen, roekeloze verkeer, vreemde eten, mensen die alleen Italiaans spreken en nu dit ook nog. Je zou gek zijn daar naartoe te gaan, als je ook gewoon lekker op vakantie kan in de stacaravan in Heeswijk-Dinther ( :emo: )
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 02 okt 2020, 13:45

Ik was graag naar Sardinië gegaan. Of Corsica, met de auto. Lijken me prachtige eilanden. De overtochten zijn met een beetje planning redelijk betaalbaar. Ik heb het voor afgelopen vakantie ook nog overwogen. Maar met een hond prefereren we een kortere oversteek, dus dan zou het vanaf Livorno (bij Pisa) moeten, toch wat verder rijden, en dan zouden we niet onder een sociaal verplichte stop in Florence uit komen :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 okt 2020, 18:38

^^ Ik ben tweemaal met de auto naar Corsica gegaan, met Corsica Ferries tussen Livorno en Bastia. Prima overtocht die 4 uur en 15 minuten duurt.

Op Corsica ben ik ook nog wel in Bonifacio geweest vanaf waar viermaal per dag de veerboot naar Santa Teresa Gallura op Sardinië gaat. Sardinië kun je al zien liggen vanaf Corsica, al vanaf de bergen ten noorden van Porto-Vecchio.

=====================================================

In de categorie ander nieuws: Duitsland heeft nu geheel Nederland als risicogebied bestempeld, met uitzondering van Zeeland en Limburg.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 02 okt 2020, 18:45

Coen Tunnel schreef:
vr 02 okt 2020, 18:38
In de categorie ander nieuws: Duitsland heeft nu geheel Nederland als risicogebied bestempeld, met uitzondering van Zeeland en Limburg.
Echt? Dan moet ik m'n vakantie in Duitsland voor volgende week annuleren.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 okt 2020, 18:56

De update was vanmiddag om 17:30 op de site van het RKI: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... e_neu.html
Neu seit der letzten Änderung:

Niederlande: das gesamte Land mit Ausnahme der Provinzen, bzw. autonomen Länder Zeeland und Limburg gilt als Risikogebiet.
Volgens het reisadvies zou het ook voldoende zijn om in te reizen met een maximaal 48 uur oude negatieve coronatest, dus als je dat kan regelen kan je vakantie gewoon doorgaan.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 02 okt 2020, 19:03

Hoe werkt op dat vlak het Duitse reisadvies? Enkel bij langer verblijf van toepassing of is 1 stap in de rode zone al genoeg voor de verplichte quarantaine?
Voor Belgen bijvoorbeeld is code rood enkel van toepassing bij een verblijf van meer dan 48 uur.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 02 okt 2020, 19:12

Coen Tunnel schreef:
vr 02 okt 2020, 18:56
De update was vanmiddag om 17:30 op de site van het RKI: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... e_neu.html
Neu seit der letzten Änderung:

Niederlande: das gesamte Land mit Ausnahme der Provinzen, bzw. autonomen Länder Zeeland und Limburg gilt als Risikogebiet.
Volgens het reisadvies zou het ook voldoende zijn om in te reizen met een maximaal 48 uur oude negatieve coronatest, dus als je dat kan regelen kan je vakantie gewoon doorgaan.
Tja... Voordat ik kan testen en ik de testuitslag binnen heb, is het al te laat...
Dan wordt het een mini roadtrip door Nederland! Dat was m'n plan B, voor het geval dat. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 okt 2020, 19:26

^^ Er zijn tig commerciële testbureaus die testen uitvoeren voor als je op reis gaat, en waar je een officiële testuitslag krijgt. Dat valt nu nog makkelijk te regelen voor volgende week. Zal je wel rond de 100-150 euro kosten.

De testen die via de GGD gaan kun je sowieo niet gebruiken voor als je op reis gaat.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 02 okt 2020, 19:30

Het reisadvies voor Slowakije is weer naar geel gegaan.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » vr 02 okt 2020, 19:36

Willem schreef:
vr 02 okt 2020, 19:30
Ik neem aan omdat daar eerder deze week de noodtoestand is afgekondigd vanwege het oplopend aantal besmettingen?

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 02 okt 2020, 20:22

Coen Tunnel schreef:
vr 02 okt 2020, 19:26
^^ Er zijn tig commerciële testbureaus die testen uitvoeren voor als je op reis gaat, en waar je een officiële testuitslag krijgt. Dat valt nu nog makkelijk te regelen voor volgende week. Zal je wel rond de 100-150 euro kosten.

De testen die via de GGD gaan kun je sowieso niet gebruiken voor als je op reis gaat.
100-150 euro? Ben afhankelijk van vrienden dit keer, en die zeggen af. Ach, het was ook maar een halfuurtje de grens over.
Inmiddels wat anders in Nederland weten te regelen. :woop:

Sondermaut
dorpsstraat

Bericht door Sondermaut » vr 02 okt 2020, 21:11

mvalkenburg schreef:
vr 02 okt 2020, 19:36
Willem schreef:
vr 02 okt 2020, 19:30
Ik neem aan omdat daar eerder deze week de noodtoestand is afgekondigd vanwege het oplopend aantal besmettingen?
De Slowaakse overheid eist geen quarantaine meer voor inreizende Nederlanders. Je moet wel een 72 uur oude negatieve test kunnen tonen. BuZa waarschuwt wel voor de noodtoestand. Bijzonder dat een land zijn inreisbeperkingen versoepelt ondanks dat het bij ons zo ontploft.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » vr 02 okt 2020, 21:29

En bijzonder dat de Nederlandse overheid dan juist naar geel versoepelt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 okt 2020, 22:05

Als het een EU-/Schengenland is, Nederlanders zijn toegelaten en er geen quarantaineplicht meer is, dan hoort het reisadvies geel te zijn. Dus op zich logisch.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 02 okt 2020, 22:32

Vanaf volgende week is het weer mogelijk om met een rechtstreekse vlucht vanaf Schiphol op Tallinn te vliegen. Dit is een aantal weken niet mogelijk geweest.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » za 03 okt 2020, 10:51

Vandaag weer terug uit Duitsland. Geen controle Duitsland in gezien op de A7/A280. Wel een matrixbord bij Winschoten die Duitsers oproept zu Hause zu bleiben. Beetje laat voor die oproep....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » za 03 okt 2020, 10:57

^^ Plaats dat bord dan inderdaad direct voor afrit Bad Nieuweschans... Of op de grens, want daar kom je met 40 km/u overheen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 04 okt 2020, 22:45

Davy schreef:
vr 02 okt 2020, 19:03
Hoe werkt op dat vlak het Duitse reisadvies? Enkel bij langer verblijf van toepassing of is 1 stap in de rode zone al genoeg voor de verplichte quarantaine?
Voor Belgen bijvoorbeeld is code rood enkel van toepassing bij een verblijf van meer dan 48 uur.
Het vervelende van Duitsland is dat ieder Bundesland weer mag afwijken van de landelijke regels. Ik heb alleen naar Nordrhein-Westfalen gekeken (en dus niet naar andere Bundesländer) en dan vind ik de volgende aanvulling die naadloos aansluit op jouw vraag:
Von den Verpflichtungen nach Absatz 1 nicht erfasst sind ferner ... Personen, die sich für weniger als 24 Stunden im Bundesgebiet aufhalten oder in einem Risikogebiet nach § 2 Absatz 3 aufgehalten haben.
Vertaling: Tot de verplichtingen van paragraaf 1 (dat is de quarantaineplicht) behoren evenmin ... personen die zich minder dan 24 uur op het federale grondgebied bevinden of die overeenkomstig paragraaf 2, sub 3 in een risicogebied hebben verbleven. Oftewel de Nederlander of Belg die even de grens over wil om te tanken of te winkelen in Duitsland en binnen 24 uur weer terugkeert in eigen land, mag dat doen zonder in quarantaine te moeten. Tot zover de kleine lettertjes. :p

Voor degenen die de NRW-versie willen lezen: https://www.land.nrw/sites/default/file ... assung.pdf

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 05 okt 2020, 13:04

Het lijkt erop dat je wel NRW inmag om boodschappen te doen of te tanken (nabij de grens) en in Niedersachsen niet (zonder recente negatieve test).
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies.
Bij de grens met Limburg zal men sowieso niet scherp controleren omdat Limburgers nog steeds Duitsland inmogen zonder test.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » ma 05 okt 2020, 13:09

Waarom Duitsland dan niet op oranje gaat is mij een raadsel.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » ma 05 okt 2020, 13:20

IJsland riep begin september nog heel arrogant dat ze het allemaal goed voor elkaar hadden en golden lange tijd als gidsland over een succesvolle aanpak: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/02/on ... n-a4010586

Intussen lopen het aantal positieve tests fors op, ruimschoots hoger dan de andere Nordics. Door Duitsland is IJsland intussen als risicogebied verklaard.
Ook hier weer: te vroeg gejuicht?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 05 okt 2020, 13:48

Of tijd gewonnen zodat er meer expertise en kennis is over de pandemische aspecten en eventueel de gezondheidszorg en andere maatregelen ingericht zodat er minder onnodige slachtoffers vallen (onder met name dus de kwetsbare groepen).

Je kunt er op verschillende manieren naar kijken. Wel is duidelijk dat de geïnterviewde een grote broek aan heeft. Want meerdere landen met een reputatie gingen hen voor.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » ma 05 okt 2020, 13:59

Ik bewonder je optimistische kijk. Ondanks 7 maanden ervaring zie ik echter, behalve wat paniekvoetbal en teruggrijpen op dezelfde draconische maatregelen weinig vooruitgang. Sterker nog: onder druk van een roeptoeterende menigte angsthazen wordt er toevlucht genomen tot pseudo-maatregelen voor de bühne, waarvan je eigen experts zeggen dat ze niet werken.
Dus wat is er nou exact geleerd de afgelopen 7 maanden?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 05 okt 2020, 15:20

Heel veel, maar sommige maatregelen (die in ieder geval weinig doen) vloeien voort uit publieke druk van allerhande gedragswetenschapper, scholen, tehuizen en lokale politici. We wachten nu vooral op wetenschappelijke bewijzen welk kwaad een vaccin of medicijn kan voor mensen met een zeldzame afwijking (allergie, ziekte, medicijngebruik)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 okt 2020, 21:13

Ik nader zo langzaam een go/no-go beslissing voor mijn herfstvakantie volgende week. Bestemming: Venetië en omgeving. Ik maak me over besmettingsrisico aldaar geen zorgen. We hebben ook self-catered accomodatie, dus kunnen op alle mogelijke manieren weg blijven van de massa's - als die er al zijn. Het risico dat we ter plaatse ziek worden (of zelfs maar verschijnselen gaan vertonen) en daardoor in de knel komen, durven we voorlopig aan. Net zoals het risico dat Nederland ergens tijdens onze vakantie op de Italiaanse zwarte lijst komt. Dan gaan we eventueel maar terug. En als Nederland nog voor vertrek of tijdens onze reis op de zwarte lijst komt, dan gaat het feest gewoon niet door.

Mis ik iets wanneer ik de auto-reis erheen als volgt benader? Idee is komende vrijdag precies tot aan Italië te rijden, overnachting in Sterzing. In Duitsland gelden restricties voor Nederlanders, maar er is een algemene vrijstelling voor transit-verkeer. Die interpreteer ik zo dat ik niet alleen langs de snelweg mag tanken en in wegrestaurants mag eten, maar dat er op zich ook geen bezwaar zou zijn om in pak 'm beet Füssen (waar ik zo rond etenstijd verwacht te zijn) de snelweg te verlaten voor een hap in een plaatselijke pizzeria alvorens weer door te rijden. In Oostenrijk gelden op dit moment geen restricties voor Nederlanders, en in Italië als gezegd dus ook niet. Voor Italië moet je meen ik nog steeds een formulier bij je hebben waarop je verklaart gezond te zijn. Heb verder niet het idee dat er op dit moment fysiek wordt gecontroleerd aan grenzen, maar dat baseer ik puur op Google Maps-filekleurtjes. Iemand andere informatie?

Geplande route, voor wat het waard is: Amsterdam-Osnabrück-Paderborn-Kassel-Würzburg-Füssen-Fernpass-Brenner. En dan op de laatste ochtend maar zien of we 'saai' over Verona rijden, frisse lucht happen aan het Gardameer of bij Trento eens doorsteken naar de A31 om die van de lijst af te kunnen strepen ...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 05 okt 2020, 22:14

Voor Italië moet je meen ik nog steeds een formulier bij je hebben waarop je verklaart gezond te zijn.
Daar heb ik op mijn route Lugano - St. Moritz 2 weken terug niets van gemerkt. Zelfs met overnachting in Porlezza.