Groningen - Malmö 10 oktober

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door mvalkenburg » wo 23 sep 2020, 9:10

De kogel is door de kerk, de tocht gaat naar Zweden, op de heenweg via de bruggen.
We overnachten van vrijdag op zaterdag achter Groningen, vertrek op zaterdagochtend na het ontbijt, ergens tussen 8 en 9.

Er is in feite maar 1 logische route: Bremen-Hamburg-A7 Flensburg - Kolding - Odense

Kan ik nog iets noemenswaardigs verwachten op de genoemde route, of is het een kwestie van het gebruikelijke verkeersinfo in de gaten houden?
Ik reken uiteraard sowieso met ellende rondom Hamburg.

Op de terugweg nemen we de nachtboot Malmö-Travemunde, aankomst op zondagochtend. Ook hier is in feite eigenlijk maar 1 logische route: A1 - Lübeck, Hamburg, Bremen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 sep 2020, 12:26

Ik ga een week eerder weg over vrijwel dezelfde route, en mijn terugreis is een week later met de boot van Göteborg naar Kiel. Ik zal hier mijn bevindingen wel plaatsen, ik hoop dat dat je kan helpen.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door mvalkenburg » wo 30 sep 2020, 18:01

Ik zie uit naar je input. En ik overweeg steeds sterker om in Zweden te "stranden".

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door De praktijk » wo 30 sep 2020, 21:20

mvalkenburg schreef: wo 23 sep 2020, 9:10Er is in feite maar 1 logische route: Bremen-Hamburg-A7 Flensburg - Kolding - Odense
Wat dacht je van Puttgarden Rodby?
Is een stuk korter in reistijd en in kilometers.
mvalkenburg schreef: wo 30 sep 2020, 18:01 En ik overweeg steeds sterker om in Zweden te "stranden".
Wat bedoel je daarmee?

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door mvalkenburg » wo 30 sep 2020, 21:23

De praktijk schreef: wo 30 sep 2020, 21:20 Wat dacht je van Puttgarden Rodby?
Is een stuk korter in reistijd en in kilometers.
Duurder, muilkorfverplichting en nauwelijks tijdwinst.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 okt 2020, 0:18

Vandaag via de N35, A35, A1, de Duitse A30, A1, A261, A7, de Deense E45 en E20 en de Zweedse E20, E4 en weg 120 naar Älmhult gereden. Vertrokken om 10:00 uur.

Op de Duitse A1 tussen Osnabrück en Ahlhorner Heide veel oponthoud door wegwerkzaamheden, wegversmallingen (er zijn nogal wat plekken waar het van 3 naar 2 rijstroken gaat) en redelijk wat vakantie-/weekendverkeer, vooral met kentekens uit NRW. Verderop na Bremen ook nog wat werkzaamheden, maar zonder oponthoud, en zelfs de passage van Hamburg was filevrij, de Vmax van 80 of 60 was overal wel te rijden. 1,5 km file voor de Deense grens, kostte ongeveer 20 minuten en als Nederlanders werden we nog wat verder gecontroleerd, we moesten paspoorten laten zien, kregen de vraag waar we naar toe gingen en waarom, en we moesten ook bewijs tonen dat we op weg naar Zweden waren. Zorg er dus voor dat je een boekingsbevestiging kan laten zien, geprint of op je telefoon. We hielden er al rekening mee en voor het gemak had ik een printje gemaakt van de boekingsbevestiging van het eerste hotel. De Deense douane stelde ook nog de vraag of we drugs of wapens bij ons hadden - "we weten dat drugs legaal zijn in Nederland", werd er gezegd. Een kort nee was al gauw voldoende en toen mochten we door. Geen vertraging gehad op de rit door Denemarken, en de regels zijn er soepeler dan in Duitsland. Geen mondkapjesplicht, geen afgesloten urinoirs bij de toiletten, zelfs niet overal schermen bij de kassa's. Alleen een enkele Duitser liep met een mondkapje op. In Zweden werd bij de grens om de paspoorten gevraagd, na een korte blik op de paspoorten konden we zonder verdere vragen doorrijden. Ook in Zweden geen enkele vertraging gehad, maar het was al laat. In Malmö hebben we nog wat bij de McDonald's gegeten, dat was eigenlijk als normaal, behalve dat wat tafeltjes gemarkeerd waren dat je ze niet moest gebruiken om afstand te houden, maar alsnog waren er mensen die die tafeltjes gebruikten. Ook nergens mondkapjes, jongeren in vriendengroepjes zitten gewoon bij elkaar aan een tafeltje, geen formulieren invullen, gewoon op de bestelzuilen bestellen. Er was wel een dispenser met desinfecterende gel, maar die was leeg. :emo: Kortom, corona lijkt hier verder weg dan in Nederland of Duitsland. Bij het inchecken in het hotel wel een scherm voor de balie en de aanwijzing om met maximaal twee personen in de lift te gaan, maar dat was het ook wel. Morgenochtend eens zien hoe het ontbijt hier in coronatijden is.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door mvalkenburg » zo 04 okt 2020, 8:19

Klinkt bemoedigend en wij kunnen niet wachten. Wij lopen het stuk Osnabrück-Bremen natuurlijk mis. Wel begint volgende week de herfstvakantie in diverse regio’s van Duitsland, maar we hopen eventuele drukte nog een beetje vóór te zijn. We overnachten vrijwel direct voor de Duitse grens en de kinderen zijn toch wel vroeg wakker.

Veel plezier verder daar!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 okt 2020, 8:34

Ik had de A1 tussen Osnabrück en Cloppenburg nog nooit gereden, dus ik dacht dat het nu wel een mooi moment was, vanwege de wegafsluiting op de B72 tussen Cloppenburg en Emstek. Normaal neem ik namelijk ook wel de E233-route als ik richting Bremen en verder moet.

Achteraf bezien had ik beter een route via Oldenburg kunnen nemen.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Jeff » zo 04 okt 2020, 20:09

Afhankelijk van je vertrektdatum en tijd kan de passage van Hamburg een lelijke verassing bezorgen

@Kiel: Het stadje zelf kan wat drukjes zijn, maar daarna is het relaxt doorrijden tot aan Hamburg

Verder handig: Voor beide tolbruggen kan je eem combi ticket kopen met Kentekenherkenning. Bespaart wat gedoe

Bonus: Mocht je echt de tijd hebben, je kan de Elbe ook op een andere manier passeren dan de BAB7 of B75 ;)

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door T-hijs » zo 04 okt 2020, 20:15

^^
Kohlbrandbrücke! 😍
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Jeff » zo 04 okt 2020, 20:24

^^ 2x2 stadsweg door de haven heen met een best aardig uitzicht
+1 for sure 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 okt 2020, 22:42

mvalkenburg schreef: zo 04 okt 2020, 8:19 Klinkt bemoedigend en wij kunnen niet wachten. Wij lopen het stuk Osnabrück-Bremen natuurlijk mis. Wel begint volgende week de herfstvakantie in diverse regio’s van Duitsland, maar we hopen eventuele drukte nog een beetje vóór te zijn. We overnachten vrijwel direct voor de Duitse grens en de kinderen zijn toch wel vroeg wakker.

Veel plezier verder daar!
Ik denk dat je het erg naar je zin gaat hebben. Het gaat er hier in Zweden lekker ontspannen aan toe. Ook al heb ik zelf op zich geen problemen met sommige coronamaatregelen op reis, het is wel heerlijk om hier niet continu ermee geconfronteerd te worden. Wat je hier ziet zijn dispensers met handgel, posters die oproepen om 1-2 meter afstand te houden en bij sommige kassa's en balies (maar lang niet overal) van die plastic schermen, maar dat was het wel. Het virus en de maatregelen zijn hier geen gespreksonderwerp. Het is geweldig hoe verrassend fijn en vertrouwd het hier in Zweden voelt. Mijn vriendin is er blij mee, ikzelf ben er blij mee, we hebben het hier enorm naar onze zin. Naar Zweden gaan is een topkeuze gebleken.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door mvalkenburg » ma 05 okt 2020, 23:06

Dank voor de bemoedigende woorden. We komen normaal gesproken al graag in Zweden en we zien nu extra uit naar dat stukje normaliteit.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door De praktijk » ma 05 okt 2020, 23:13

Mag ik een kleine kanttekening maken.

In NL word er 'ook' vanuit gegaan van het gezonde verstand van mensen.
Dat lukt in sommige gevallen niet helemaal. (Om me eigen even zachtjes uit tedrukken.)
En daarom heb je een regering die regels invoert.

In Zweden is het totaal anders. (Vanaf het begin al.)
Zoals met zoveel dingen, vrijheid, blijheid.
In Zweden mag je alles. (Wat betreft Corona.) Knuffelen, oudjes bezoeken, grote feesten houden.
Men gaat uit van het gezonde verstand van mensen.

Wat je in Zweden ziet, is een vercooling (Is dat een goed woord?) van de maatschappij.
Zoals ook in andere landen.
Alleen in Zweden is er geen regering die tot maatregelen overgaat.

Mensen hebben wel gezond verstand.
De Zweden hadden alleen de nummer van het aantal doden en zieken nodig om tot inkeer tekomen.
Wat je nu ook in NL ziet, nu de aantallen weer oplopen.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door De praktijk » ma 05 okt 2020, 23:53

We nemen even de Zweedse krant. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jB ... covid-fall
Met de kop:
Nieuwe theorie: Waarom Zweden zo weinig covid-zaken heeft
Dan pak ik even deze lijst. (Van 1 Okt.)
https://www.landenkompas.nl/nieuws/526- ... fen-landen
Nederland 124.097 Besmettingen. 6.419 doden.
Zweden 93.615 Besmettingen. 5.893 doden.
Nederland met bijna 18 Miljoen inwoners, tegen Zweden iets meer als 10 Miljoen.
Denemarken 28.396 Besmettingen. 651 doden
Denemarken met ongeveer het zelfde aantal inwoners als Zweden.
Noorwegen 14.085 Besmettingen 274 doden
Helft van het aantal inwoners van Zweden.
Finland 10.103 Besmettingen. 344 doden.
Helft van het aantal inwoners van Zweden.

Zweden is super ontspannend
Ook heel bemoedigend om naar toe te gaan. 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Coen Tunnel » di 06 okt 2020, 0:18

Alleen zeggen die totalen over een periode van dik 7 maanden helemaal niks over de huidige situatie. En in Zweden zijn er op dit moment een stuk ook verhoudingsgewijs minder besmettingen dan in veel andere Europese landen. Daar komt het ontspannen beleid nog bij, en het feit dat Zweden één van de weinige landen is waar Nederlandse vakantiegangers nog welkom zijn. Leuk, dat vergelijken met Noorwegen, Denemarken en Finland, maar in die drie landen kom ik als Nederlandse toerist niet naar binnen, en zo goed gaat het in Denemarken momenteel ook niet.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door jelger » di 06 okt 2020, 0:22

Coen Tunnel schreef: zo 04 okt 2020, 0:18 Kortom, corona lijkt hier verder weg dan in Nederland of Duitsland.
Is natuurlijk mooi, maar is ook precies de valkuil die sommige landen inmiddels hebben meegemaakt. Overmoed. Goed, het is nu nog een pretbestemming.

Voor degenen die het betreft, fijne vakantie!

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door mvalkenburg » di 06 okt 2020, 0:31

Dank! Zijn intussen ook aan het oriënteren voor de kerstvakantie...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Coen Tunnel » di 06 okt 2020, 0:42

jelger schreef: di 06 okt 2020, 0:22
Coen Tunnel schreef: zo 04 okt 2020, 0:18 Kortom, corona lijkt hier verder weg dan in Nederland of Duitsland.
Is natuurlijk mooi, maar is ook precies de valkuil die sommige landen inmiddels hebben meegemaakt. Overmoed. Goed, het is nu nog een pretbestemming.

Voor degenen die het betreft, fijne vakantie!
Pretbestemming, dat klinkt alsof het een soort Lloret de Mar is. Volgens mij heb ik hier niet een wezenlijk ander soort vakantie dan dat jij in Zwitserland had.

Het beleid in Zweden is de afgelopen maanden niet wezenlijk veranderd. Die eerste golf hebben ze met hun afwijkende strategie uiteindelijk ook onder controle gekregen. Je kunt ervan vinden wat je wil natuurlijk. Ik geef enkel aan dat het een prettig land is om op vakantie te gaan, en momenteel ook met een stuk minder besmettingen dan Nederland. Ik zit hier op deze pretbestemming een stuk veiliger dan in Nederland.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door De praktijk » di 06 okt 2020, 0:47

Coen Tunnel schreef: di 06 okt 2020, 0:18 Leuk, dat vergelijken met Noorwegen, Denemarken en Finland, maar in die drie landen kom ik als Nederlandse toerist niet naar binnen, en zo goed gaat het in Denemarken momenteel ook niet.
Idd.
En Denemarken heeft/had de grenzen weer (gedeeltelijk) opengezet.....
Jij kwam Denemarken zomaar binnen. (Op doorreis.)

Noorwegen en Finland kom je niet in! (Er was een korte tijd dat het kon.)
Komen we even terug op de cijfers........

De afgelopen 7 maanden zeggen idd niks over de huidige situatie.
Dat zeggen die nummers wel.
Een maand geleden ging NL ook weer gedeeltelijk open.
Nu is het in NL weer totaal anders als 1 maand geleden. En misschien morgen wel weer.

Ken je het beleid in Zweden van de afgelopen 7 maanden?
Daar is niks aan veranderd.

Maar goed, ik hoop dat je nog een hotelkamer kan vinden, want het zal wel druk zijn met de toeristen.

Zweden is verder super relexed.
Waar je in NL nog enige form van 'paniek' heb, merk je er is in Zweden niks van.
Alleen wijzen de cijfers iets anders uit.

Een aanrader is Stockholm. Dat is echt een mooie stad. :yes:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door jelger » di 06 okt 2020, 0:53

Coen Tunnel schreef: di 06 okt 2020, 0:42 Pretbestemming, dat klinkt alsof het een soort Lloret de Mar is. Volgens mij heb ik hier niet een wezenlijk ander soort vakantie dan dat jij in Zwitserland had.
Oef. Ik dacht gewoon met een luchtig woord af te sluiten. Je hebt toch plezier? :dontknow:

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door De praktijk » di 06 okt 2020, 0:53

Coen Tunnel schreef: di 06 okt 2020, 0:42 Ik zit hier op deze pretbestemming een stuk veiliger dan in Nederland.
Appels zijn lekkerder als peren.

We weten niet waar je nu zit, of waar je in NL zou zijn.

En het lokale nieuws waar je nu zit, zal je zeker niet gevolgd hebben.
En wat je niet leest, weet je niet he. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Coen Tunnel » di 06 okt 2020, 21:19

jelger schreef: di 06 okt 2020, 0:53
Coen Tunnel schreef: di 06 okt 2020, 0:42 Pretbestemming, dat klinkt alsof het een soort Lloret de Mar is. Volgens mij heb ik hier niet een wezenlijk ander soort vakantie dan dat jij in Zwitserland had.
Oef. Ik dacht gewoon met een luchtig woord af te sluiten. Je hebt toch plezier? :dontknow:
Oké, misschien heb ik het verkeerd begrepen. Wat ik bedoel te zeggen is dat dit voor mij een gewone, normale vakantie zoals alle andere is. Het woord 'pretbestemming' suggereert in mijn optiek wat anders, maar zoals ik al zei, dan heb ik het misschien verkeerd begrepen. Hoe dan ook, ik heb het hier inderdaad goed naar mijn zin. :)
De praktijk schreef: di 06 okt 2020, 0:53
Coen Tunnel schreef: di 06 okt 2020, 0:42 Ik zit hier op deze pretbestemming een stuk veiliger dan in Nederland.
Appels zijn lekkerder als peren.

We weten niet waar je nu zit, of waar je in NL zou zijn.

En het lokale nieuws waar je nu zit, zal je zeker niet gevolgd hebben.
En wat je niet leest, weet je niet he. ;)
Ik heb deze week vakantie, dus ik zou hoe dan ook in het buitenland zitten, tenzij er een reisverbod zou zijn. Ik heb alleen op landelijk niveau vergeleken, maar daar doet Zweden het beduidend beter dan Nederland.

Verder hou ik me hier ook aan de maatregelen en probeer ik overal voldoende afstand te houden. Maar mondkapjes gebruik ik hier niet.
De praktijk schreef: di 06 okt 2020, 0:47
Coen Tunnel schreef: di 06 okt 2020, 0:18 Leuk, dat vergelijken met Noorwegen, Denemarken en Finland, maar in die drie landen kom ik als Nederlandse toerist niet naar binnen, en zo goed gaat het in Denemarken momenteel ook niet.
Idd.
En Denemarken heeft/had de grenzen weer (gedeeltelijk) opengezet.....
Jij kwam Denemarken zomaar binnen. (Op doorreis.)
Nou ja, wel met een extra controle, ik moest kunnen aantonen dat ik op doorreis was. En ik had in eerste instantie een overnachting in Kopenhagen gepland, dat plan heb ik moeten laten varen.
Maar goed, ik hoop dat je nog een hotelkamer kan vinden, want het zal wel druk zijn met de toeristen.
Het is tot nu toe eigenlijk overal lekker rustig.
Een aanrader is Stockholm. Dat is echt een mooie stad. :yes:
Daar zit ik sinds deze avond. Morgen de stad verkennen. :)

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door De praktijk » di 06 okt 2020, 23:31

Ik probeerde je gisteren alleen duidelijk te maken, dat het lijkt in Zweden allemaal wel mee te vallen, maar dat doet het zeker niet.
Het aantal besmettingen en doden ligt in Zweden veel hoger als in NL.

Je ben nu in Stockholm zeg je.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J ... onaviruset
In Zweden lag het cijfer al hoger als in NL, maar in Stockholm zeker.

Tenzij je een Trump fan ben, en denk dat het allemaal wel meevalt. zou ik je willen adviseren om toch heel voorzichtig te zijn in Stockholm en wijde omtrek.
En ja, alles is gewoon open. Je kan er zelfs concerten bezoeken. :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 okt 2020, 0:41

De praktijk schreef: di 06 okt 2020, 23:31 Ik probeerde je gisteren alleen duidelijk te maken, dat het lijkt in Zweden allemaal wel mee te vallen, maar dat doet het zeker niet.
Het aantal besmettingen en doden ligt in Zweden veel hoger als in NL.
Over de afgelopen week of sinds het begin van de pandemie? Want wat er een paar maanden geleden gebeurde is niet relevant voor mij aangezien ik hier nu op bezoek ben, en niet een paar maanden geleden. Alleen de huidige situatie is van belang voor mij.

Laten we de week van 27 september t/m 3 oktober eens vergelijken met een week eerder (20-26 september), en Nederland doet het in rap tempo een stuk slechter, terwijl Zweden slechts een heel lichte stijging vertoont en vrijwel overal (als je kijkt naar aantal nieuwe gevallen per 100.000 inwoners) onder bijna elke Nederlandse provincie blijft: https://innovationorigins.com/nl/corona ... -tsjechie/

Het percentage positieve testen is in Nederland momenteel ook een stuk hoger dan in Zweden. Nederland zit op 8,8% positieve tests, dat is een indicatie dat er in Nederland te weinig wordt getest of dat de boel enorm uit de klauwen loopt (of beiden). Zweden zit op 2,2% positieve tests: https://ourworldindata.org/grapher/posi ... ion=Europe

Het aantal doden in Nederland neemt ook weer iets toe (gemiddelde over de afgelopen zeven dagen), terwijl dat in Zweden stabiel blijft: https://ourworldindata.org/coronavirus- ... erSort=asc

Alle cijfers wijzen er op dat de situatie in Zweden momenteel beter is dan in Nederland, met op dit moment minder besmettingen en minder doden. Dat dat een tijdje geleden anders lag klopt helemaal, maar dat is, zoals gezegd, niet relevant als ik nu op bezoek ben. De situatie in Zweden is inmiddels immers verbeterd, terwijl de situatie in Nederland in de laatste weken sterk is verslechterd.

We hebben verder overigens een rustige vakantie, en overal proberen we ook aan social distancing te doen, we zoeken het gevaar echt niet op. Met het regenachtige weer hebben we tot nu toe vooral musea bezocht, maar ook daar was het overal goed mogelijk om afstand te houden. Oncomfortabel is het nooit geworden. En de handen frequent wassen of handgel gebruiken doen we hier ook gewoon, net als in Nederland. Het enige dat ik anders doe is dat ik hier geen mondkapje draag. En verder geniet ik er gewoon van.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door mvalkenburg » za 10 okt 2020, 22:21

Even een terugkoppeling. We zijn er.
Korte samenvatting: Duitsland dramatisch.

Uitgebreider: gisteravond tot kort voorbij Groningen stad gereden om vandaag een kortere rit te hebben.
Traditiegetrouw begon strak op de grens op de A280 een Baustelle. Zonder oponthoud uiteraard en overigens ook geen enkele grenscontrole gezien.
Tot voorbij Bremen ging vlekkeloos, maar bij een ongeval op de A1 met een vertraging van meer dan een uur gemeld de fout gemaakt om de omleiding te volgen. Kruip-door-sluip-door een uur verloren tot aan de Elbtunnel. Vanwege de afgesloten Köhlbrandbrücke en werkzaamheden na de tunnel extra drukte dus hele passage Hamburg ronduit ruk. Verder was de hele A7 nerveus hollen of stilstaan tot aan Rendsburg, waar we bijna een uur over 8 kilometer hebben gedaan tot aan de brug, waar niets te zien was. Daar werd overigens al sinds s ochtends vroeg een lange vertraging gemeld, maar ik zag geen zinnige alternatieven binnendoor.
Vanwege grenscontroles van de Denen kleurden alle grensovergangen dieprood. De A7 leek echt dramatisch, dus daarom maar bij Flensburg er af gegaan, volgetankt en de kleine overgang naar Padborg genomen. Dat was uiteindelijk een dikke 20 minuten over 2 km zeer stapvoets verkeer. Gek genoeg werden we bij de grens zelf gewoon doorgewuifd. Uiteindelijk op het stuk Duitsland een dikke 2 uur vertraging gehad. Denemarken ging volkomen vlekkeloos, wel langere stukken 110 ipv 130 dan ik in herinnering had, maar het reed lekker door. Zweden in helemaal geen enkele grensbewaking gezien en om de dag af te blussen op het laatste stukje in Zweden nog een hoosbui waarbij de snelheid op de snelweg terug ging naar een gangetje van 60-70. Zicht bijna volledig weg.
Tot nu toe een winkel, restaurant en accommodatie gehad en nergens nerveus COVID gedoe. Lekker relaxed. Nu maar een meegenomen pot bier, want we blijven natuurlijk zunige Hollanders.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Jeff » za 10 okt 2020, 22:58

Välkommen @ Sverige
En een goeie vakantie.

Terug wellicht via Cloppenburg - Zwartemeer?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Chris » za 10 okt 2020, 23:12

Jeff schreef: za 10 okt 2020, 22:58Terug wellicht via Cloppenburg - Zwartemeer?
Zou ik afraden als het niet op een zondag is. Er rijdt veel vrachtverkeer op die route en dan is het een erg lang stuk waar vrachtwagens vaak maar 60 rijden en je maar beperkt veilig in kan halen. Je ziet vaak een treintje van 3 trucks op die weg waardoor je er niet meer voorbij komt.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door De praktijk » za 10 okt 2020, 23:28

mvalkenburg schreef: wo 30 sep 2020, 21:23Duurder, muilkorfverplichting en nauwelijks tijdwinst.
Gelukkig had je daar niks mee te maken. :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groningen - Malmö 10 oktober

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 okt 2020, 0:44

Jeff schreef: za 10 okt 2020, 22:58 Välkommen @ Sverige
En een goeie vakantie.

Terug wellicht via Cloppenburg - Zwartemeer?
Ik kwam vandaag terug, vanaf Kiel en dat ging juist goed. Wel zag ik de lange file op de A1 voor het Buchholzer Dreieck, daar stond het echt goed vast en lang ook. Ik denk dat dat de file is waar mvalkenburg in heeft gestaan. Ook stond er vanochtend al een lange file vanuit het zuiden voor :KP: Bordesholm, daar waar ik nu juist lekker door kon rijden. De passage van de Elbtunnel kostte me misschien 5-10 minuten extra, de andere kant op leek de file langer te zijn. Van wegwerkzaamheden eigenlijk geen last gehad; een korte file voor die bij de A1 bij Oyten waar het van 3 naar 2 rijstroken gaat, maar daar was op de linker rijstrook ook een pechgeval. Die bij Oldenburg op de A28 en bij Bunde op de A280 hebben lange delen 2x1 rijstroken, bij Bunde zelfs met Vmax 40. Vanmiddag stond er ook nog een file voor de Emstunnel in oostelijke richting, wederom niet de kant die ik op moest. Pas in Nederland maakte ik de fout dat ik niet goed de route had gecheckt: de N33 bleek tussen Gieten en Assen afgesloten. Waarom dat op de A7 bij :KP: Zuidbroek niet al was aangegeven is mij een raadsel... :evil: Anders had ik natuurlijk de relatief korte omweg via Groningen genomen... Nu maar binnendoor over de N34, N374 en N381 naar de A28.

Overigens heb ik een zeer aangename en ontspannende vakantie in Zweden gehad. :yes:

Plaats reactie