Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door T-hijs » zo 11 okt 2020, 22:36

Hoi,

Uit angst voor heftige coronaperikelen zoals in de afgelopen krokusvakantie slaan wij de skivakantie In Oostenrijk komende winter over. In plaats daarvan vertrekken T-hijs junior en ik op zaterdag 20 februari voor een georganiseerde groeps-wintervakantie in Hagfors (Zweden). De boot van Kiel naar Göteborg is ook al geboekt (en op 27 februari ook weer terug natuurlijk). De route is weinig spannend, al is het maar omdat ik de route naar Kiel op m'n duimpje ken, en vanaf Göteborg lijkt de route via de E20 en de 26 het meest voor de hand te liggen.

Maar waar ik veel meer benieuwd naar ben: welke do's & don't's zijn er bij het rijden in Zweden, los van "rustig aan want dan breekt het lijntje niet"? Liggen de temperaturen in dat deel van Zweden dusdanig laag dat ik mijn auto (een niet-gestekkerde Kia Niro uit april van dit jaar) op een speciale manier moet voorbereiden? Winterbanden erop en sneeuwkettingen mee, dat snap ik, maar wat nog meer?

En uiteraard: speciale tips voor de te rijden route zijn zeer welkom, en met name voor het deel in Zweden wellicht een toeristische tussenstop, want daar hebben we met name op de heenweg zeeën van tijd. De afstand in Zweden is ca. 350 km enkele reis en daar kan ik (bijna) de hele dag over doen. Mezelf kennende neem ik daar op de terugweg overigens de rust niet voor, want de boot vertrekt om 17.45 en ik wil niet in tijdnood komen.

Overigens, voor de sceptici: als de reis vanwege corona niet kan doorgaan, krijg ik van het groepsarrangement in Zweden de volledige reissom terug, minus 50 euro aanbetaling, en de boot kan ik tot 48 uur voor afvaart kosteloos annuleren. Dus mocht corona roet in het eten gooien, dan ga ik voor maar 50 euro het schip in; da's te overzien.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door jelger » zo 11 okt 2020, 23:34

Als je junior van auto's houdt zou je ofwel bij het Volvo (Gothenburg) ofwel Saab museum (Trollhattan) langs kunnen gaan. Leuk om een uur tot een paar uur van je dag te besteden.

Karlstadt is een aardige stad, maar ja, in de winter vermoed ik dat dat wat tegenvalt. :lol:

Ben alleen wat confuus over je wegen nummers, maar misschien is mijn telefoon niet duidelijk: je bedoelt niet de E45 en 62?

Edit: ah, ik zie het al, oostwaarts om het Vanern heen. Ik zou de route over Dalsland pakken (westelijk langs Vanern). Eventueel kan je dan een ommetje pakken door het bosrijke merengebied van Dalsland als het weer er naar is.

Als het gaat om temperatuur: een aantal jaren geleden in de kerst/nieuwjaarsperiode hadden we in de omgeving van Sälen (iets noordelijker) temperaturen tot -25 graden (minimum). Zulke uitschieters zul je ook in Hagfors rekening mee moeten houden vermoed ik.
Laatst gewijzigd door jelger op zo 11 okt 2020, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door T-hijs » zo 11 okt 2020, 23:42

^^
Dank voor de toeristische tips! Eens kijken of ik hem daarvoor kan porren.

Jij bedoelt denk ik een route via E45, E18 en 63. Dat is ook een optie. Mijn route loopt oostelijk van het Vänern-meer, de jouwe westelijk. Ik zie nu dat die twee elkaar niet veel ontlopen qua kilometers en reistijd. Kortom: toch een keuze tussen twee op het oog gelijkwaardige routes... O jee... Keuzestress...

Edit: jouw edit kwam tegelijk met mijn reply...
Laatst gewijzigd door T-hijs op ma 12 okt 2020, 0:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door jelger » zo 11 okt 2020, 23:53

Haha, nog een edit: temperaturen was ik vergeten. Hou daar rekening mee. Ook toen ik als dreumes in Stockholm woonde hadden we zulke kou. Misschien meer uitzondering dan gewoon, maar je zal het net treffen.. mijn auto op LPG had ik er overigens afgezien van extra antivries niet extra op voorbereid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door Chris » ma 12 okt 2020, 9:24

De 26 wordt vaak gezien als een goed (of zelfs beter) alternatief voor de E45, maar dat is vooral als je vanuit Malmö komt. Vanuit Göteborg ligt de E45 meer voor de hand.

Hagfors is kouder dan Nederland in de winter, dat is duidelijk, maar het valt niet in een streek waar het de hele winter extreem koud is. Het is geen Lapland of zo en het ligt ook niet hoog.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 okt 2020, 15:27

jelger schreef: zo 11 okt 2020, 23:34 Als je junior van auto's houdt zou je ofwel bij het Volvo (Gothenburg) ofwel Saab museum (Trollhattan) langs kunnen gaan. Leuk om een uur tot een paar uur van je dag te besteden.
Het Volvo-museum is momenteel helaas nog steeds dicht vanwege COVID-19, en er is nog niet bekend wanneer het weer opent. Het Saab-museum is wel geopend en leuk voor ongeveer een à anderhalf uur. :)

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door mvalkenburg » wo 21 okt 2020, 20:29

Ik lift even mee op dit topic; wij willen globaal de zelfde kant op rond kerst/oud en nieuw. Winterbanden en warme kleding zijn uiteraard geregeld, maar zijn sneeuwkettingen daadwerkelijk nodig/nuttig in deze contreien?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door Chris » wo 21 okt 2020, 20:35

Sneeuwkettingen heb je vooral nodig op steile hellingen en wellicht als je off-road gaat. Sneeuwkettingen worden volgens mij op gewone wegen in Zweden bijna niet gebruikt. Spijkerbanden zijn wel wat gebruikelijker.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door mvalkenburg » wo 21 okt 2020, 20:54

Ja spijkerbanden zijn inderdaad volkomen ingeburgerd, maar natuurlijk praktisch wat lastig voor ons Nederlanders. Wel altijd veel plezier van gehad met huurauto's in die regio :top:

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door T-hijs » wo 21 okt 2020, 20:55

De reden dat ik ze wél meeneem is dat we daar nog een dag naar een nabijgelegen skigebied gaan. Daar zullen ze wel heuvels hebben. En in 2022 hoop ik weer als vanouds te gaan skiën in Oostenrijk of Italië, dus ik had ze toch al nodig... ;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door mvalkenburg » wo 21 okt 2020, 20:59

Snap ik. Wij skiën niet, dus voor mij zijn ze mogelijk overbodig, maar ik zie dat ze voor de 16"jes niet al te duur zijn, dus misschien toch maar aan de sint vragen ;)

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door T-hijs » wo 21 okt 2020, 22:33

Kijk ook eens op Marktplaats! Vaak vind je ze daar ongebruikt voor net iets meer dan de helft van de nieuwprijs...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door De praktijk » wo 21 okt 2020, 23:10

mvalkenburg schreef: wo 21 okt 2020, 20:29maar zijn sneeuwkettingen daadwerkelijk nodig/nuttig in deze contreien?
Stel die vraag eens over NL? (Als het daar zou sneeuwen.)

Zweden is vrij vlak, dus als je niks geks gaat doen, heb je ze niet nodig.

En sneeuw in Zuid Zweden is helemaal niet meer zo gebruikelijk.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door De praktijk » wo 21 okt 2020, 23:13

mvalkenburg schreef: wo 21 okt 2020, 20:54 Ja spijkerbanden zijn inderdaad volkomen ingeburgerd, maar natuurlijk praktisch wat lastig voor ons Nederlanders. Wel altijd veel plezier van gehad met huurauto's in die regio :top:
Spijkerbanden zijn in Zuid Zweden niet meer zo gebruikelijk.
In grote steden zoals Göteburg en Stockholm moet je er zelfs tol voor betalen.

Maar mocht je ze toch willen, ze zijn bij een bandenfirma ook te huur.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door De praktijk » wo 21 okt 2020, 23:16

T-hijs schreef: wo 21 okt 2020, 22:33 Kijk ook eens op Marktplaats! Vaak vind je ze daar ongebruikt voor net iets meer dan de helft van de nieuwprijs...
Juist. Ongebruikt.
Dus waarom zou je ze kopen? Voor als het echt slecht weer word?
Zou je zo'n dag dan niet wat anders kunnen doen?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door jelger » wo 21 okt 2020, 23:27

mvalkenburg schreef: wo 21 okt 2020, 20:29 Ik lift even mee op dit topic; wij willen globaal de zelfde kant op rond kerst/oud en nieuw. Winterbanden en warme kleding zijn uiteraard geregeld, maar zijn sneeuwkettingen daadwerkelijk nodig/nuttig in deze contreien?
Hangt er vanaf hoe ver je gaat. Omgeving Hagfors? Dan zit je waarschijnlijk nog redelijk schoon rond deze periode. Je kunt het prima bij winterbanden houden.

Ga je wat dieper en noorderlijker Dalarna in, en meer richting de Noorse grens (hoger land), dan kun je meer sneeuw op de wegen verwachten. Hou er wel rekening mee dat er weinig gepekeld wordt, en er meer zand wordt gebruikt, en dat de wegen verijst kunen zijn.

Zoals gezegd zijn spijkerbanden heel normaal en idealiter aan te raden - buiten de groete steden en het uiterste zuiden - omdat veel hoofd- en binnenwegen wat noordelijker, verijst kunnen zijn. Met spijkerbanden heb je de juiste grip. Winterbandjes zijn dan eigenlijk net zomerbandjes. Maar als je daar gewoon een beetje rekening mee houdt kun je met winterbanden prima uit de voeten. Ik heb het de laatste keer ook zo en zonder sneeuwkettingen gedaan (heb wel spijkerbanden, maar had geen zin dat geleur en wisselen in de kou)

Wij waren er in de kerstweek. Temperaturen tussen de -9 en -25.
SPOILER: TOON

(70 thv Åsen)
Afbeelding

(66 tussen Lindvallen en Tandådalen)
Afbeelding

(lokale weg bij Idre, maar ook zo aangetroffen in het gebied tussen Sälen en Särna)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jelger op wo 21 okt 2020, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door T-hijs » wo 21 okt 2020, 23:29

De praktijk schreef: wo 21 okt 2020, 23:16 Juist. Ongebruikt.
Dus waarom zou je ze kopen? Voor als het echt slecht weer word?
Zou je zo'n dag dan niet wat anders kunnen doen?
Voor wat betreft Zweden heb je vermoedelijk gelijk. Ik hoop echter in 2022 weer als vanouds te gaan skiën. En dan kun je ze bijvoorbeeld nodig hebben om bij je hotel te komen (of om er op de terugweg naar huis weer weg te komen). Sterker: volgens mij ben je verplicht om ze bij je te hebben...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door De praktijk » do 22 okt 2020, 0:02

Zwitserland en Oostenrijk kennen kettingplicht, dat kent Zweden niet.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door T-hijs » do 22 okt 2020, 0:09

^^
Ik had het ook over skiën in Oostenrijk of Italië...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door mvalkenburg » do 22 okt 2020, 0:21

jelger schreef: wo 21 okt 2020, 23:27
mvalkenburg schreef: wo 21 okt 2020, 20:29 Ik lift even mee op dit topic; wij willen globaal de zelfde kant op rond kerst/oud en nieuw. Winterbanden en warme kleding zijn uiteraard geregeld, maar zijn sneeuwkettingen daadwerkelijk nodig/nuttig in deze contreien?
Hangt er vanaf hoe ver je gaat. Omgeving Hagfors? Dan zit je waarschijnlijk nog redelijk schoon rond deze periode. Je kunt het prima bij winterbanden houden.

Ga je wat dieper en noorderlijker Dalarna in, en meer richting de Noorse grens (hoger land), dan kun je meer sneeuw op de wegen verwachten. Hou er wel rekening mee dat er weinig gepekeld wordt, en er meer zand wordt gebruikt, en dat de wegen verijst kunen zijn.

Zoals gezegd zijn spijkerbanden heel normaal en idealiter aan te raden - buiten de groete steden en het uiterste zuiden - omdat veel hoofd- en binnenwegen wat noordelijker, verijst kunnen zijn. Met spijkerbanden heb je de juiste grip. Winterbandjes zijn dan eigenlijk net zomerbandjes. Maar als je daar gewoon een beetje rekening mee houdt kun je met winterbanden prima uit de voeten. Ik heb het de laatste keer ook zo en zonder sneeuwkettingen gedaan (heb wel spijkerbanden, maar had geen zin dat geleur en wisselen in de kou)

Wij waren er in de kerstweek. Temperaturen tussen de -9 en -25.
SPOILER: TOON

(70 thv Åsen)
Afbeelding

(66 tussen Lindvallen en Tandådalen)
Afbeelding

(lokale weg bij Idre, maar ook zo aangetroffen in het gebied tussen Sälen en Särna)
Afbeelding
Mogelijkerwijs gaan we wel wat noordelijker, inderdaad meer richting Noorse grens. Maar als ik jouw plaatjes zo zie (prachtig trouwens!) lijkt dit qua condities wel op een winter tripje wat we anno 2010 (toen er nog echte winters waren) naar Polen/Tsjechië hadden; toen heb ik het ook prima met winterbanden gered en ging het ook naar de -25 en verijsde wegen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door jelger » do 22 okt 2020, 0:37

^^
Ik kan het hele gebied tussen Sälen en Idre (dus die plaatjes) van harte aanbevelen, alleen is het wel wat verder weg.
Er zit genoeg accommodatie, ook private stuga's / huizen die verhuurd worden. Wij zaten zelf in het binnenland hiertussen.

Als je de afstand qua tijd kan hebben is het een mooie plek voor een leuke feestweek met gezin. Zeker als er nog wat op de latten gestaan of slee gezeten moet worden. De hellingen van de skigebieden bij Sälen en Idre zijn geen Alpen natuurlijk, maar het is er leuk om uit te zijn. En er worden sledehond ritten/tochten aangeboden. Het is er alleen wel nog een stuk korter licht he. ;)

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door De praktijk » do 22 okt 2020, 0:50

jelger schreef: do 22 okt 2020, 0:37Het is er alleen wel nog een stuk korter licht he. ;)
Alleen in de wintertijd he!
Je hoort ze nooit dat ze in de zomertijd zelf in de kortere licht tijd leven. :mrgreen:

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door De praktijk » do 22 okt 2020, 1:09

jelger schreef: do 22 okt 2020, 0:37De hellingen van de skigebieden bij Sälen en Idre zijn geen Alpen natuurlijk, maar het is er leuk om uit te zijn.
En geen file bij de skilift, en de skipas is heel wat goedkoper. 8-)

Maar je moet niet komen als je alleen wil skieen.

Ik sta nu in Kiruna. 01.00 in de nacht, en blijkbaar is er nog iemand die wil skienen, want de skibaan is open hier! :nuts:

Buiten rendieren, Samicultuur, en Noorderlicht, zou je dan ook de mijn eens kunnen bezoeken.
Je kan dan zien hoe ze een hele stad verhuizen!!!
En je kan het gat in de grond eens bekijken!

Tegenwoordig halen ze 50.000ton per dag uit de grond!
En ze mijnen binnenkort 100 jaar.

Ze zijn klaar met skien zie ik net, wat het licht ging uit. :mrgreen:

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door T-hijs » do 22 okt 2020, 7:51

Dank voor alle tips. Junior en ik gaan met een georganiseerde reis mee. Het programma staat al vast, waaronder een sledetocht met huski's, langlaufen, sneeuwschoenwandelen, ijsvissen en een dagje skiën. Kortom, we vermaken ons daar vast wel!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door mvalkenburg » do 22 okt 2020, 14:30

Klink zo'n beetje exact als het programma wat wij ook voor ogen hebben... :top:

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door De praktijk » za 24 okt 2020, 23:17

T-hijs schreef: do 22 okt 2020, 7:51 Dank voor alle tips. Junior en ik gaan met een georganiseerde reis mee. Het programma staat al vast, waaronder een sledetocht met huski's, langlaufen, sneeuwschoenwandelen, ijsvissen en een dagje skiën. Kortom, we vermaken ons daar vast wel!
Georganiseerd is makkelijk. (Ik kan je als persoon niet.)

Mijn 'ervaring' als buitenstaander is.
Men boekt een reis voor 7 dagen, en de 7 dagen zijn 'vol' geboekt.
Tuurlijk is er vrije tijd.

Maar alles wat 'vast' staat, is ook los wel te boeken.

Ik zeg dit meer, door de klimaatverandering.
Of als je dat beter vind klinken, door de stand van de maan, of dat Trump president is.

Maar dingen zijn helemaal zo zeker niet meer.
De winter schuift heel snel op naar het noorden.
Iets wat ze in Törsby al jaren geleden bedacht hebben, want daar kan je skieen in een tunnel.

georganiseerd of niet, je zal je eigen toch wel vermaken.
De rust die je gaat ervaren alleen al.
Het niks horen.
Of duisternis mee maken.......

Niks horen, niks zien, niks hoeven, is iets wat weinig Nederlanders nog mee maken.
En ik weet dat weinig er nog tegen kunnen.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door T-hijs » di 15 dec 2020, 13:03

Helaas is de reis vandaag geannuleerd door de reisorganisatie, vanwege het zeer dringende advies om tot half maart niet naar het buitenland op vakantie te gaan. En in tegenstelling tot hun eerdere aankondiging krijg ik zelfs de aanbetaling van 50 euro terug. Per saldo heeft dit dan 7 euro gekost, zijnde de annuleringskosten voor de boot van Kiel naar Göteborg v.v..
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Geldermalsen - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb/mrt. 2022)

Bericht door T-hijs » ma 13 dec 2021, 11:28

Even een schopje. Het lijkt erop dat deze reis eind februari/begin maart 2022 wél doorgaat. We zijn in ieder geval een stap verder dan vorig jaar, want nu heb ik een factuur gekregen voor de reis. Boot is ook geboekt.

Vraag (maar misschien het verkeerde topic):
Junior wordt 12 op de dag dat we vanuit NL vertrekken. Vooralsnog lijkt het er niet op dat hij voor die tijd (volledig) kan worden gevaccineerd. En hoewel voor transit door Duitsland geen negatieve test is vereist, wil ik hem zekerheidshalve toch laten testen. In NL is dat natuurlijk geen probleem, maar weet iemand hoe ik dat in Zweden kan regelen (voor de terugweg)? Zijn daar commerciële testlocaties? Weet iemand waar ik de nodige info hierover kan vinden?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door Pino » ma 13 dec 2021, 12:20

^^ Geen antwoord op je vraag, maar ik hoorde van een collega dat met een dochter van bijna twaalf dat alle restricties voor >12 jaar EU-breed pas in zouden gaan als je twaalf jaar en twee maanden bent. Dit om de twaalfjarige de tijd te geven zich dubbel te laten vaccineren.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Kiel - Göteborg - Hagfors (feb. 2021)

Bericht door T-hijs » ma 13 dec 2021, 12:25

^^
Dan zou het goed moeten komen, maar vooralsnog geldt dit in Duitsland met ingang van de dag waarop ze 12 jaar zijn, als ik de Duitse reisregels goed interpreteer...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie