Markering Duurzaam Veilig
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Markering Duurzaam Veilig
Ik durf zelfs te beweren dat overal 30 km/h in de bebouwde kom geen voordeel in verkeersveiligheid biedt boven 50 km/h. Je bent veel langer bezig om fietsers in te halen, dus je bent veel langer een obstakel voor tegemoetkomend verkeer en er zullen automobilisten eerder de neiging hebben om toch terug naar rechts te gaan en de fietser af te snijden als het krap wordt.
Maak ruimte op de weg, dan heb je ook geen conflicten.
Ik snap ook niet de redenatie achter GOW30 met vrijliggend fietspad en twee rijstroken. Waar is de toegenomen verkeersveiligheid, die heb je dan alleen op conflictpunten, kruisingen, oversteken. Ja, natuurlijk vallen daar de slachtoffers als je vrijliggende fietspaden hebt, maar wat had je dan verwacht. En natuurlijk zullen de ongevallen minder worden als je dan overal 30 invoert, maar waarom dan niet (wat ik al langer roep) niet ook 30 op provinciale wegen? Daar zijn ook genoeg conflictpunten!
De ratrace naar die 0 verkeersongevallen kan er alleen maar toe leiden dat je al het verkeer moet verbieden, want zolang je verkeer hebt zul je ongevallen hebben. De zogenaamde belangenorganisaties moeten eens heel goed nadenken wat het effect van hun geroeptoeter is.
Maak ruimte op de weg, dan heb je ook geen conflicten.
Ik snap ook niet de redenatie achter GOW30 met vrijliggend fietspad en twee rijstroken. Waar is de toegenomen verkeersveiligheid, die heb je dan alleen op conflictpunten, kruisingen, oversteken. Ja, natuurlijk vallen daar de slachtoffers als je vrijliggende fietspaden hebt, maar wat had je dan verwacht. En natuurlijk zullen de ongevallen minder worden als je dan overal 30 invoert, maar waarom dan niet (wat ik al langer roep) niet ook 30 op provinciale wegen? Daar zijn ook genoeg conflictpunten!
De ratrace naar die 0 verkeersongevallen kan er alleen maar toe leiden dat je al het verkeer moet verbieden, want zolang je verkeer hebt zul je ongevallen hebben. De zogenaamde belangenorganisaties moeten eens heel goed nadenken wat het effect van hun geroeptoeter is.
-
- polderweggetje
Ja, erg onlogisch allemaal. Ik kwam gisteren toevallig een verkeerskundige tegen en die bevestigde dat die belijning in Pijnacker geen betekenis heeft. (Ik had jullie antwoorden toen nog niet gelezen)
-
- expressweg
(Weet niet of dit de juiste draad is, maar kon niets beter vinden)
Een week of 2 geleden reed ik over de N607 tussen de grote rotonde met de N279 en Bakel. Wat mij daar meteen opviel is dat er nieuw asfalt ligt maar er gewoon weer RONA is aangebracht.
Situatie Streetview waar nog oud asfalt te zien is:
Een week of 2 geleden reed ik over de N607 tussen de grote rotonde met de N279 en Bakel. Wat mij daar meteen opviel is dat er nieuw asfalt ligt maar er gewoon weer RONA is aangebracht.
Situatie Streetview waar nog oud asfalt te zien is:

-
- 2x5 autosnelweg
Idem op de N618 en N622, waar de strepen wel wat dikker zijn dan bij RONA het geval was. Lijkt dus iets Brabants te zijn...
-
- 2x3 autosnelweg
Wellicht de rijbaan net te smal voor dubbele asmarkering?
Dit had de bij voorbeeld de N236 tussen Bussum en Amsterdam voorheen ook. Daar is inmiddels de rijbaan iets breder gemaakt.
Alleen een kort stukje bij s-Graveland is nog RONA. Daar had men een enkele doorgetrokken asstreep aangebracht jaren geleden maar die is inmiddels helemaal weggesleten. De oude onderbroken markering houdt dapper stand.
Dit had de bij voorbeeld de N236 tussen Bussum en Amsterdam voorheen ook. Daar is inmiddels de rijbaan iets breder gemaakt.
Alleen een kort stukje bij s-Graveland is nog RONA. Daar had men een enkele doorgetrokken asstreep aangebracht jaren geleden maar die is inmiddels helemaal weggesleten. De oude onderbroken markering houdt dapper stand.
-
- expressweg
N223 tussen De Lier en de A4 ook. Alleen het nieuw aangelegde deel heeft GOW-markering.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- expressweg

-
- Moderator
Een fietspad met een dubbele asstreep in Zwolle.

fietspad Zwolle dubbele asstreep by European Roads, on Flickr

fietspad Zwolle dubbele asstreep by European Roads, on Flickr
-
- expressweg
-
- 2x3 autosnelweg
-
- autoweg
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
-
- verkeersader
-
- verkeersader

Onderdeel van de F261, zo'n fietssnelroute. Fiets erg erg lekker moet ik zeggen met uitstekende bewegwijzering.

Ik weet dat ik vaak kritisch ben op fietspaden en fietsroutes maar andere gemeenten die er aan zitten te denken zo'n dergelijke route aan te leggen mogen hier naar kijken als voorbeeld. Overkill? Wellicht, maar erg goed.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- Moderator
Overigens wel opvallend dat het geen eigen verlichting heeft.
-
- 2x5 autosnelweg
Ondertussen wel geloof ik. Deze foto is genomen net na de oplevering van het asfalt.
-
- 2x2 autosnelweg
Het is naar - onder andere - dit voorbeeld dat de fietsostrades van Vlaanderen worden aangelegd. Ik ken weinig Nederlandse import waar men zo letterlijk de ontwerpkenmerken 1-op-1 heeft overgenomen.CasablancaMarocco schreef: ↑za 10 okt 2020, 12:07Dit is toch wel het meest luxe fietspad van Europa denk ik.![]()
Nu de rest nog

-
- verkeersader
Ben toch wel benieuwd wat de zin is van die groene streep door het midden.
Reflectiestreep?
Reflectiestreep?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat betekent dat je daar 100 mag fietsen 

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- verkeersader

Vandaar dat het een snelfietsroute is natuurlijk.

-
- Moderator
Stroompad 

-
- verkeersader
De Winschoterweg tussen Groningen en Waterhuizen. Tot voor kort lag hier gewone 60-markering met de onderbroken strepen dicht langs de kant van de weg. Nu past een volledige autobreedte op de redresseerstrook. In het lokale sufferdje is al de vraag gesteld of dit nu een driestrooksweg is geworden. Voor de (brom)fietsers hebben ze het niet gedaan, want er ligt gewoon een (brom)fietspad naast. Gemeente Groningen laat weten dat dit is gedaan om duidelijker te maken dat dit een 60 km/h-weg is.

Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
- Moderator
Echt, sommige wegbeheerders 

-
- 2x5 autosnelweg
Volgens mij mag dit ook helemaal niet volgens de Handboeken Wegontwerp. Een redresseerstrook mag niet de indruk wekken dat je er op kunt fietsen.
Tja, en hier zie je maar weer dat er behoefte bestaat aan een GOW-60. Althans, dat zou de weginrichting zoveel duidelijker maken, zeker als er een vrijliggend fietspad is.
Tja, en hier zie je maar weer dat er behoefte bestaat aan een GOW-60. Althans, dat zou de weginrichting zoveel duidelijker maken, zeker als er een vrijliggend fietspad is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg
En waarom zou dit een 60-km weg moeten zijn? Ik zie geen enkele reden daarvoor.
-
- Moderator

-
- expressweg
Bermbeveiliging voor wat. Die lantaarnpalen? Krijgen we dan een snelheidsbeperking tot 60 omdat de weg goed verlicht is en mogen we op een slecht verlichte weg nog altijd 80?
Of is dit tegenwoordig al niet meer mogelijk? https://www.google.nl/maps/@51.435601,5 ... 312!8i6656
Nee, ik snap niet veel meer van de dogma's tegenwoordig (ik ga ze geen richtlijnen noemen).
Of is dit tegenwoordig al niet meer mogelijk? https://www.google.nl/maps/@51.435601,5 ... 312!8i6656
Nee, ik snap niet veel meer van de dogma's tegenwoordig (ik ga ze geen richtlijnen noemen).
-
- Moderator
Niet overdrijven. Bij een 80-kilometerweg hoogt gewoon een obstakelvrije zone van 6 meter en dat is geen onzin. Een fietspad kan daar geen onderdeel van uitmaken. Lichtmasten kan je botsveilig uitvoeren.Egbert schreef: ↑di 13 okt 2020, 15:01 Bermbeveiliging voor wat. Die lantaarnpalen? Krijgen we dan een snelheidsbeperking tot 60 omdat de weg goed verlicht is en mogen we op een slecht verlichte weg nog altijd 80?