Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » za 17 okt 2020, 17:18

Chris schreef: za 17 okt 2020, 16:39 Eigenlijk is het wel opmerkelijk dat dit soort verschillen pas de laatste 5 jaar zijn ontstaan, daarvoor was er toch wel 25 jaar stilstand / voortborduren op de periode dat alles nog federaal was.
Volgens mij is pas enkele jaren terug de bevoegdheid om de Wegcode aan te passen aan de gewesten overgedragen. In 1990 was nog slechts het wegbeheer overgedragen. Dat decentrale wegbeheer in combinatie met het ontbreken van details in de federale Wegcode op het gebied van bewegwijzering zorgde ervoor dat de gewesten al redelijk uit elkaar waren gegroeid zonder dat er een wettelijke grondslag bestond voor een gewestelijke bewegwijzerings-stijl. De verschillen zijn in zoverre ook wel ouder dan 5 jaar. De Vlaamse witte afritborden en “Waals NBA” ontstonden zo in de periode 2000-2010.
paolie schreef: za 17 okt 2020, 15:42 Je zou het inderdaad kunnen associëren met de bis-bewegwijzering in Frankrijk die vroeger ook een groen-oranjegele kleurstelling had.
Groene borden met een Bis-schildje in zwart op geel.
paolie schreef: za 17 okt 2020, 15:35
Pino schreef: za 17 okt 2020, 14:43 maar het is nu niet dat ook maar iemand last had van die mindere uniformiteit.
Nou, dat verandert dan toch ook niet? Eerst hadden Vlaanderen en Wallonië een afwijkende manier van afritnummers weergeven tov de buurlanden, en straks alleen nog maar Vlaanderen.
Al hadden Vlaanderen, Wallonië en alle buurlanden verschillende methodes gehad om afritnummers aan te geven, dan nog is dat geen groot punt. Als het maar consistent is en goed gescheiden van wegnummers zodat je bij de tweede afrit weet dat dat ding met nummer een afritnummer is.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door paolie » za 17 okt 2020, 17:28

Pino schreef: za 17 okt 2020, 17:18
paolie schreef: za 17 okt 2020, 15:42 Je zou het inderdaad kunnen associëren met de bis-bewegwijzering in Frankrijk die vroeger ook een groen-oranjegele kleurstelling had.
Groene borden met een Bis-schildje in zwart op geel.
Afbeelding
Al hadden Vlaanderen, Wallonië en alle buurlanden verschillende methodes gehad om afritnummers aan te geven, dan nog is dat geen groot punt. Als het maar consistent is en goed gescheiden van wegnummers zodat je bij de tweede afrit weet dat dat ding met nummer een afritnummer is.
Maar als het al bij de eerste afrit meteen duidelijk is, dan is dat toch alleen maar prettiger? Als je dan toch aan het vernieuwen bent is dit een no-brainer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » za 17 okt 2020, 18:54

De verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië worden iets groter. Zo uiteenlopend vind ik het verschil ook weer niet.
Ik moet zeggen dat ik dit nog steeds een vrij warrig document vind door het totaal ontbreken van detail.
Is niet zo wonderlijk. Volgens mij heeft men het document gewoon overgenomen uit de federale tijd, en toen was een uitgebreid document niet nodig omdat de standaarden en de werkwijzen van de oude organisatie automatisch werden doorgegeven aan de nieuwe generatie werklui. Het is vergelijkbaar met het document dat het spoorwegbeheer in Nederland regelt. Tot ver in de ProRail tijd voldeed het boekje van de NS ook wel, maar toen ze moesten aanbesteden bleek dat alles herzien moest worden en alles veel gedetailleerder worden vastgelegd. Anders gaan aannemers verzinnen dat het ook wel kan met het dubbele van het (overheids)geld en de helft van de geleverde prestaties :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » za 17 okt 2020, 18:57

In Wallonië worden nieuwe dingen wel vaker met enig schwung geïntroduceerd. Ook al zijn ze weinig zeggend. Da's eigen aan de manier waarop men de dingen daar aanpakt.

Overigens vind ik het opmerkelijke dat deze wijziging zo snel in de wegcode is opgenomen. De Belgische afritnummering heeft nooit een specifieke vermelding gehad in het document. Ook niet toen Vlaanderen met een eigen uitbreiding op het systeem op de proppen gekomen is. Hetzelfde geldt voor de afwijkende markering in Vlaanderen voor de fietsoversteekplaatsen. Of het Vlaamse systeem met groene reflectoren die je naar pechhavens leiden.

Of we nu toch bezig zijn, de meest zichtbare afwijking in de praktijk; de nieuwe Vlaamse hectometerbordjes waar een hele systematiek achter zit.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » za 17 okt 2020, 19:40

paolie schreef: za 17 okt 2020, 17:28 Maar als het al bij de eerste afrit meteen duidelijk is, dan is dat toch alleen maar prettiger? Als je dan toch aan het vernieuwen bent is dit een no-brainer.
Die herkenbaarheid bij de eerste afrit is leuk, maar je haalt met het symbool ook nadelen in huis tegenover de oude benadering. Het dwingt je de borden wat te verbreden -mooi te zien in de ontwerpen die Snelwegfreak eerder vandaag elders postte- en je moet zeker met dit Franse ovaal echt terug in je lettergrootte voor het afritnummer. Je herkenbaarheid één afrit eerder kost flexibiliteit. Is die prijs je het waard?

Voor mij hierdoor hoe dan ook geen no-brainer (en dan laat ik kosten en transitiefase nog even voor wat ze zijn). We accepteren op het Europese wegennet dat er behoorlijke verschillen in de bewegwijzering zijn en dat de noodzaak van harmonisatie die verder gaat dan het beperkte pakket van een paar VN/UNECE-documenten ontbreekt. Maar soms lijken landen als een kip zonder kop achter elkaar te rennen, in de zin dat je kunt besluiten iets van een ander land over te nemen en dan niet meer uitleg hoeft te geven dan “Bordurië en Syldavië doen het ook”. Zo diametraal tegengesteld aan reacties van diezelfde lui aan de knoppen wanneer je wijst op een ander element dat de ommelanden hebben en wij niet ...
Laatst gewijzigd door Pino op zo 18 okt 2020, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Palance » za 17 okt 2020, 19:45

Wimpie25 schreef: za 17 okt 2020, 18:57 De Belgische afritnummering heeft nooit een specifieke vermelding gehad in het document.
Het is op zich wel goed dat er überhaupt een landelijke afritnummering is. En niet één die verandert bij het passeren van de gewestgrens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » za 17 okt 2020, 21:56

^^ Ze zouden in Wallonië nog eens echt iets van dit project kunnen maken door afritnummers te hanteren die per E-nummer een beetje lekker doorlopende afritnummers oplevert. In tegenstelling tot de brij (deels het gevolg van de hernummering van de E-nummers van ná 1985) die het nu is. Dat zou een stuk makkelijker gaan als je de nummering in Vlaanderen negeert en op de gewestgrens een reset doorvoert. Op het stuk E40 dat een paar keer de gewestgrens passeert alvorens definitief Vlaanderen/Wallonië in te gaan kom je uiteindelijk maar één Vlaamse afrit tegen in een serie Waalse, dus dat kan uit. En aan het gebruik van het nieuwe ovaaltje kan de weggebruiker meteen zien dat het bewegwijzerde nummer in de nieuwe nummering is.

Sweet dreams ... 8-)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » zo 18 okt 2020, 12:56

Wie zou hier niet snappen dat het een afrit betreft?
Afbeelding

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door BHJ » zo 18 okt 2020, 12:59

^^ Die [4] zou natuurlijk ook een calamiteitenroute kunnen zijn (à la hier bijvoorbeeld). Weet ik veel - ik ben een onbekende weggebruiker uit een ver buitenland die zijn huiswerk niet goed heeft gedaan -.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » zo 18 okt 2020, 13:02

^^ En een internationaal breed toegepast afritsymbool helpt dan altijd. Het is duidelijker.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » zo 18 okt 2020, 13:02

Het zou me trouwens niet verwonderen mocht Vlaanderen dat afritlogo op termijn ook zou invoeren, net zoals ze met het knooppuntlogo gedaan hebben.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door MaartenE » zo 18 okt 2020, 13:26

Denk dat het dezelfde catagorie is als "Ausfahrt" in Duitsland. Als je niet bekend bent met de taal zal je je de eerste paar afritten afvragen hoe groot die stad wel niet is. (Dat deed ik althans als 10 jarig jochie voor het eerst in Duitsland. Pas na letterlijk vertalen kreeg ik de context door.)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Palance » zo 18 okt 2020, 13:27

MaartenE schreef: zo 18 okt 2020, 13:26 Pas na letterlijk vertalen kreeg ik de context door.
Uitvaart? Die 'vertaling' heb ik al vaker gehoord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door MaartenE » zo 18 okt 2020, 13:29

^^
Ik wist dat fahren rijden was, dus van Ausfahrt>Uitrijdt>Uitrit>Afrit. ;)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rene » zo 18 okt 2020, 13:33

Alfa schreef: zo 18 okt 2020, 12:56 Wie zou hier niet snappen dat het een afrit betreft?
Afbeelding
Welke wegbeheerder zou niet begrijpen dat het hanteren van een internationaal symbool niet effectiever is dan eigen creativiteit ?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » zo 18 okt 2020, 13:42

Rene schreef: zo 18 okt 2020, 13:33 Welke wegbeheerder zou niet begrijpen dat het hanteren van een internationaal symbool niet effectiever is dan eigen creativiteit ?
Rijkswaterstaat in 1993? ;)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door mavas » zo 18 okt 2020, 13:45

BHJ schreef: zo 18 okt 2020, 12:59 ^^ Die [4] zou natuurlijk ook een calamiteitenroute kunnen zijn (à la hier bijvoorbeeld). Weet ik veel - ik ben een onbekende weggebruiker uit een ver buitenland die zijn huiswerk niet goed heeft gedaan -.
Of een wegnummer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » zo 18 okt 2020, 13:50

Snelwegfreak schreef: zo 18 okt 2020, 13:02 ^^ En een internationaal breed toegepast afritsymbool helpt dan altijd. Het is duidelijker.
Ja, echt fantastisch. Zo fantastisch dat het internationaal gebruikte symbool ervoor zorgt dat het belangrijkste element, namelijk het nummer van de aansluiting, wel even een stap terug mag zetten in zichtbaarheid. En dat dan nog extra ruimte inneemt die je in complexe situaties beter voor doelen of wegnummers had kunnen gebruiken. O wat zijn we lekker internationaal.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door paolie » zo 18 okt 2020, 15:09

^^ alsof geel op groen zo lekker zichtbaar is...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » zo 18 okt 2020, 15:16

Pino schreef: za 17 okt 2020, 21:56 ^^ Ze zouden in Wallonië nog eens echt iets van dit project kunnen maken door afritnummers te hanteren die per E-nummer een beetje lekker doorlopende afritnummers oplevert. In tegenstelling tot de brij (deels het gevolg van de hernummering van de E-nummers van ná 1985) die het nu is. Dat zou een stuk makkelijker gaan als je de nummering in Vlaanderen negeert en op de gewestgrens een reset doorvoert. Op het stuk E40 dat een paar keer de gewestgrens passeert alvorens definitief Vlaanderen/Wallonië in te gaan kom je uiteindelijk maar één Vlaamse afrit tegen in een serie Waalse, dus dat kan uit. En aan het gebruik van het nieuwe ovaaltje kan de weggebruiker meteen zien dat het bewegwijzerde nummer in de nieuwe nummering is.

Sweet dreams ... 8-)
Dat is nou echt irrelevant voor 99% van de weggebruikers. Als je een goede wegenkaart of navigatiesoftware hebt dan staat het afritnummer gewoon aangegeven en het is niet zo dat er verwarrende doublures bestaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » zo 18 okt 2020, 15:27

^^ Ik denk niet dat de doublures verwarring geven. Op zijn slechtst maak je het mensen en ondernemingen onmogelijk een generieke instructie te geven als “E42 afrit 4.” Het neemt niet weg dat mensen mede naar afritnummers kijken om te bepalen of ze al in de buurt zijn van de afrit die ze moeten hebben. En die functionaliteit wordt niet geboden als je over de E25 rijdt, afrit 28 moet hebben en je tot Neufchateau de nummers vrolijk ziet oplopen tot 56. Zeker wanneer je ziet dat de afritnummers tussen Luik en Neufchateau zo zijn vormgegeven dat ze lekker doorlopen vanaf de E40 vanuit Brussel, maar geen behoefte bestond aan doorlopende E25-nummering (indertijd nog E9-nummering), denk je toch “pourquoi?!?”

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » zo 18 okt 2020, 15:29

Ik heb dat werkelijk nooit gedacht bij afritnummering; maar ik gebruik dat alleen als ondersteunende routeinformatie. Ik ga ze niet vanaf 50 lopen terugtellen, en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er mensen zijn die dat wel doen. Maar mocht het zo blijken, dan heb je gelijk en is het verwarrend. Maar goed in België zijn meer dingen verwarrend, daar kan dit best ook nog wel bij :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » zo 18 okt 2020, 15:55

^^ Ik ga niet af lopen tellen vanaf 50 tot 0. Behalve als bezigheidstherapie op eindeloze routes als een Franse A20. Maar als ik weet (cq op navigatie zie) dat ik afrit 48 moet hebben, denk ik rond de 50 wel “ik kom in de buurt.” En bij 35 “ik ben er voorlopig nog niet.” In ieder geval vertellen afritnummers me op dit gebied een heel stuk meer dan wat ik kan afleiden uit de namen van volgende afritten die staan aangegeven als rechtdoordoel of als doel op een afstandenbord. Toegegeven, dit is allemaal klein grut, maar dit is een punt waar de Belgische afritnummering indertijd gewoon raar in elkaar is gezet, waarbij de rariteiten vooral aan Waalse kant zijn gevallen.
paolie schreef: zo 18 okt 2020, 15:09 alsof geel op groen zo lekker zichtbaar is...
Daar is niet zoveel mis mee. Kijk naar de wegnummering in het Verenigd Koninkrijk en Ierland (primary roads), Australië en Zuidelijk Afrika. Of het gebruikte geel bij meertaligheid in Schotland en Griekenland. Wanneer je alternatief zwart op wit is, waar het in zowel Vlaanderen als Wallonië op neer komt, moet je dubbel niet klagen over geel op groen. Het is op zijn minst geen rechtvaardiging voor een flinke verkleining van het nummer, zoals die onvermijdelijk is wanneer je een ingekaderd nummer op een reguliere regel probeert te plaatsen.
(maar ja, dat heeft Nederland met NBA natuurlijk ook gedaan; onder hetzelfde mom van ‘internationaal symbool’ hebben wij hetzelfde al voor de kiezen gekregen)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 19 okt 2020, 11:29

paolie schreef: zo 18 okt 2020, 15:09 ^^ alsof geel op groen zo lekker zichtbaar is...
Het is eerder oranje op donkergroen. Het is namelijk niet dezelfde tint als bij wegnummers.

Het voordeel van het oude systeem is ook dat het zeer inzetbaar is in allerhande situaties. Het blijft in se een vierkant element in een unieke kleurenstelling, het neemt bovendien weinig ruimte in. Om even advocaat van de duivel te spelen, een zwart op wit pictogram dat dubbel zoveel ruimte nodig heeft, is niet de grote verbetering waar we op zitten te wachten.

Wat veel mensen trouwens niet weten is dat Vlaanderen eigenlijk al lang een eigen interpretatie geeft aan het Belgische systeem. Voor de invoering van de witte borden, zag het er zo uit. Deze locatie is ondertussen onherkenbaar gewijzigd.

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingHLARjwb4

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Robbert297 » ma 19 okt 2020, 12:41

Eerlijk gezegd vind ik het gele op groene ook beter dan een afritsymbool + nummer. Oké, zodra je de grens oversteekt naar dat vreemde onbekende land, weet je niet wat dat geel-groene ding betekent. Wegnummer? Afritnummer? Omleiding? Bij afrit nummer 2 wordt het al een stuk duidelijker en bij afrit nummer 3 is het duidelijk: het is een afritnummer. Wat handig!

In mijn eigen gebrouwen systeem gebruik ik een rood-op-wit symbool in een kader met zeer afgeronde hoeken. Ik kan even niet bij m'n eigen PC, dus zal ik denk ik vanavond even een afbeelding ervan toevoegen. Het is een inspiratie van het Deense systeem, zoals hieronder weergegeven. Ik vind dat Deense systeem geniaal. Een bewust afwijkend kader met afwijkende kleuren. Hier heb je geen afritsymbool meer nodig!
Afbeelding

En wat hebben de Duitsers? Die laten het afritsymbool maar één keer zien op de vooraankondiging. Daarna zie je dat symbool ook niet meer terug en is het een cijfer in een rondje. Dat kan ook.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Chris » ma 19 okt 2020, 12:50

Ik heb het Deense systeem juist helemaal niet logisch gevonden. Een afritsymbool zou het in één keer duidelijk maken terwijl je nu verbanden moet gaan zoeken wat dit nummer betekent... Geen enkel ander land toont een afritnummer op deze manier, daar zal wel een reden voor zijn.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » ma 19 okt 2020, 13:01

Ik vind de Deense aanduiding ook verre van duidelijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door captain007 » ma 19 okt 2020, 13:02

Je zou het bijna als een wegnummer kunnen zien. Zeker door de afwijkende vorm van het kader waarin het nummer staat.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » ma 19 okt 2020, 13:15

^^ Als je het de eerste keer ziet wel. Als je er rond rijdt, pik je het binnen twee afritten op. Net zoals het zwarte blok waarin de Britten en Ieren hun afritnummers zetten, het Chinese witte ovaal (overigens voorafgegaan door in zeer klein schrift de karakters voor uitgang), het witte blok gangbaar in Zuidelijk Afrika en Japan en zoveel meer. Tot aan de vorm en prefixen in wegnummerschildjes en het kleurgebruik op borden aan toe. Bij alles wat los en vast zit, accepteren we dat er verschillen zijn, met een minieme harmonisatiebehoefte, en op dit punt moet en zal alles op het eerste gezicht bij het eerste bezoek glashelder zijn? Dat vind ik -ik benoem het maar direct- een idioot criterium.

En als het nou een “gratis” verbetering was, moet je hem pakken. Maar voor deze verbetering betaal je wel. Onder meer in materiaalgebruik en flexibiliteit in complexere situaties.
Wimpie25 schreef: ma 19 okt 2020, 11:29 Wat veel mensen trouwens niet weten is dat Vlaanderen eigenlijk al lang een eigen interpretatie geeft aan het Belgische systeem. Voor de invoering van de witte borden, zag het er zo uit.
Nou ja, dat Vlaanderen een eigen weg was ingeslagen kan de mensen toch moeilijk ontgaan zijn. De wat aparte wettelijke grondslag daarvan (“we ontwikkelen zelf dingen waarvan de bevoegdheid op federaal niveau zit, maar we noemen dat interpretatie, ook al praat je over interpretatie van dingen die niet voorkomen in de Wegcode”) zou je hebben kunnen missen. Alleen al daarom goed dat deze bevoegdheid is overgedragen. Al zou het mooi zijn als de “interpretatie” nu nog eens een formelere grondslag zou kunnen krijgen, ook beschikbaar voor het grote publiek.

Nog over kleurstelling van het afritnummer: ik zou het wel toejuichen wanneer ze daar de gangbare groene bewegwijzerings-kleur van zouden maken en helderder geel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Chris » ma 19 okt 2020, 13:21

Nou, nou wat een zware bewoordingen over iets als een afritsymbool. Je kan er toch moeilijk omheen dat een afritsymbool veel duidelijker is dan een nummer in een kader dat op verschillende manieren en kleuren vormgegeven kan zijn. Daarnaast betwijfel ik of de gemiddelde weggebruiker - die geen expert internationale bewegwijzering is - ook 'binnen twee afritten' opvalt wat het betekent.

Plaats reactie