Doorfietsroutes, Snelfietsroutes & Hoogwaardige Fietsroutes

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Sibren
verkeersader

Re: Doorfietsroutes, Snelfietsroutes & Hoogwaardige Fietsroutes

Bericht door Sibren » zo 27 sep 2020, 11:10

^^ Het kost natuurlijk energie voor een fietser om weer op snelheid te komen na een stop. Net zoals een auto die moet afremmen of stoppen voor een rotonde waar vroeger een kruispunt lag, hoewel het voor de fietser zelf wat meer energie kost dan het intrappen van een gaspedaal.

Als je als overheid het gebruik van een snelfietsroute wil stimuleren, wil je dit soort stops minimaliseren, anders is de route minder aantrekkelijk. Maar voorrang voor de fietser moet natuurlijk wel veilig kunnen. Wat je dan dus krijgt is een afweging tussen veiligheid en aantrekkelijkheid van de snelfietsroute, en publieke druk voor de fietsroute kan daar flinke invloed op uitoefenen.

Kijk bijvoorbeeld naar de oversteek van de Eikenlaan in Groningen. Fietsroute en ontsluitingsweg allebei met grote intensiteiten, en de Universiteit zorgde ervoor dat fietsers daar voorrang kregen. Na lange files autoverkeer en een ongeluk weer teruggedraaid.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » zo 27 sep 2020, 19:17

^^
Inderdaad, bedoel met voorrang niet dat fietser rücksichtslos over kruispunten kunnen knallen.
Maar de punten waar voorrang gegeven moet worden zijn dusdanig dat je als fietser geluk moet hebben om er zonder stoppen overheen te komen. Precies wat je wil vermijden in een ochtend- of avondspits om meer mensen te laten fietsen.

De alternatieve route (fietspad langs A59, Nuland en Geffen naar Oss) is zeker weten langer en langzamer, maar heeft minder abrupte opstoppingen. Als fietser is het fijner om continu 23km/u te kunnen rijden dan het ene moment 28 te kunnen en dan 18, of zelfs te moeten stoppen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 28 sep 2020, 13:17

^^ Denk wel dat het goed is dat fietsers niet in de voorrang zitten op dit soort punten. De ervaring leert dat als je niet dit soort oversteken maakt, maar fietsers in de voorrang gooit dat je bij een loodrechte kruising gewoon lieden hebt die met hoge snelheid zonder te kijken over steken (aangezien voorrang hebben nog altijd niet betekent dat je het krijgt). Dan zou het heel vervelend zijn als je meerdere keren per jaar een ambulance mag laten komen. Dan maar iets minder comfort, maar wel een veilige oversteekplaats.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » ma 28 sep 2020, 19:01

Heeft iemand er al over nagedacht dat je gewoon ook wilt voorkomen dat een file op de overweg terecht komt? Want als die sluit heb je binnen een halve minuut een trein.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 19 okt 2020, 13:30

In dit topic werd al even gesproken over de F261: een fietssnelweg met een groene streep in het midden, wat doet denken aan Duurzaam Veilig. Het is een experiment van de provincie Noord-Brabant om deze fietssnelweg aan te duiden. Langs de F261 is ook nieuwe bewegwijzering geplaatst. Ik weet niet of dit inmiddels de definitieve fietssnelwegbewegwijzering is of dat dit ook nog in de experimentele fase zit. In onderstaande video beelden van de F261 van Kaatsheuvel naar Waalwijk met aansluitend de F59 door Waalwijk. Ik vind de F261 op sommige locaties behoorlijk bochtig voor een snelfietsroute.

:arrow: Bijbehorende blogpost: https://bicycledutch.wordpress.com/2020 ... -waalwijk/

Link

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 19 okt 2020, 13:46

boe! schreef: ma 19 okt 2020, 13:30Langs de F261 is ook nieuwe bewegwijzering geplaatst. Ik weet niet of dit inmiddels de definitieve fietssnelwegbewegwijzering is of dat dit ook nog in de experimentele fase zit.
Dit is bewegwijzering uit de experimentele fase. De definitieve bewegwijzering lijk veel meer op de standaard fietsbewegwijzering met stapelborden, kleine bevestigingsbordjes en handwegwijzers. Zoals hier:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bron: Facebook Fietsersbond Apeldoorn: https://www.facebook.com/39584771390398 ... 641369016/
Afbeelding
Bron: Centraal Deventer: https://www.centraaldeventer.nl/devente ... apeldoorn/
Afbeelding
Bron: Facebook Fietsersbond Apeldoorn: https://www.facebook.com/39584771390398 ... 641369016/
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 19 okt 2020, 14:00

Dat ziet er nog aardig uit. Hier is een snelfietsroute F15, waarover reclame wordt gemaakt in lokale suffertjes, projectborden langs de paden en een website, maar het nummer F15 komt nog nergens terug op de bewegwijzering.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 nov 2020, 16:37

Het snelfietspad F340 is momenteel in ontwikkeling met de bouw van de nieuwe N340 tussen Zwolle en Dalfsen.

Er is ook een zijtak gepland die over de Stuw Vechterweerd gaat, maar dat voldoet in de verste verte niet aan de eisen voor een snelfietspad.

Het gaat om segment 3:
Afbeelding

Afbeelding
Stuw Vechterweerd 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Stuw Vechterweerd 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Stuw Vechterweerd 03 by European Roads, on Flickr

Deze brug is een paar jaar geleden al vervangen door een bredere.
Afbeelding
Stuw Vechterweerd 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Stuw Vechterweerd 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Stuw Vechterweerd 06 by European Roads, on Flickr

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 14 nov 2020, 16:45

Met zo'n onderbordje wordt het toch niet opeens toegestaan om daar te fietsen :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 14 nov 2020, 22:12

Dat onderbordje: nogal dubieus. Maar inderdaad, die route is niet echt hoogwaardig te noemen.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » za 14 nov 2020, 22:47

Ziet eruit alsof men kost wat kost een snelfietsroute wilde hebben maar er (nog) geen tijd en budget in kon steken aanpassingen te doen.
Ik snap dat het lastig is een stuw aan te passen aan de breedte voor een (hoogwaardig) fietspad, maar dit is wel èrg klungelig. Dan liever even wachten, desnoods zeggen dat het derde deel later wordt opgeleverd als snelfietsroute. Als ik zo op het kaartje kijk zie ik alleen geen logische omweg, dus zal men wel iets met die stuw moeten gaan doen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2020, 12:43

Er zijn in de regio weinig gelegenheden om de Overijsselse Vecht over te steken, maar dit komt inderdaad over als een vrij geforceerde actie.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » zo 15 nov 2020, 13:36

^^
Desnoods maakt men een doseersysteem voor op de stuw zelf (wellicht om en om met lichten), maar die paadjes rondom lijken me toch wel te verbreden? Ik bedoel, dat paadje op de derde foto lijkt de breedte van de gemiddelde steeg. Het typen is makkelijker dan uitvoeren natuurlijk, maar maak de paden rondom de stuw 20-30cm breder en het scheelt al een flinke slok op een borrel. En fietser te gast op een snelfietsroute is natuurlijk hilarisch.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2020, 13:38

Dit soort routes getuigen toch wel van ultiem wensdenken. De afstanden zijn te groot om überhaupt een merkbare verschuiving tussen modaliteiten te krijgen (van auto naar fiets). Dat men fietsen comfortabeler maken, ben ik voorstander van.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » zo 15 nov 2020, 13:44

^^
Je suggereert dat de overheid een verende zadelpen subsidieert op alle fietsen? :mrgreen:

Ik ken de lokale situatie niet aldaar, en weet ook niet of er veel vraag is naar een snellere fietsroute tussen Zwolle en Dalfsen.
Heb wel het idee als ik zo naar het kaartje kijk dat het een beetje spoorzoeken is, alhoewel ik dat ook een beetje heb bij de F59, maar goed, daar heb ik al eerder een boom over opgetuigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 nov 2020, 14:47

Wellicht kunnen ze een fietsbrug aan de spoorbrug clippen? Dat komt namelijk op dezelfde weg uit.

Het fietspad over de stuw wordt hoofdzakelijk recreatief gebruikt.

De snelfietspaden zijn toch ook wel een stuk prestige. Tussen Zwolle en Dalfsen bestaan reeds zeer ruime fietspaden / parallelwegen waar je niet van de sokken gereden wordt. Iedereen die snel wil fietsen kan dat nu ook al.

Als je het hebt over fietspaden tussen Dalfsen en Zwolle kunnen ze beter die brakke betonplaten langs de Kroesenallee (N757) vervangen. Dat is een stuiterbaan.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2020, 15:05

Dat van die prestige herken ik ook wel. Dat er soms hinderlijke onderbrekingen zitten in routes om vlot door te fietsen erken ik, maar dit lijkt een doel op zich te zijn. En dan zonder te kijken of er daadwerkelijk behoefte is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 21 sep 2021, 21:30

Tussen Leeuwarden en Heerenveen wordt gewerkt aan een doorfietsroute. Van het noordelijke deel, dat langs de oude Rijksweg komt te liggen, zijn de meeste delen intussen klaar.

Binnen de bebouwde kom is er voor gekozen om fietsers op straat te laten rijden en de inrichting hier op aan te passen.

Het binnenrijden van Wytgaard wordt gemarkeerd met een uitvinding die bedoeld is om fietsers veilig te laten in- en uitvoegen: de doorfietsrotonde.

Link

Persoonlijk vind ik het een gedrocht, zowel voor het oog als in het gebruik als automobilist én als fietser. Geslaagd of niet, wat vinden jullie? Verdient dit concept het om elders navolging te krijgen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 sep 2021, 21:42

Hier is volgens mij te lang nagedacht.

Je kan nu al bedenken dat fietsers die moeten oversteken niet de rotonde rond gaan, maar gewoon schuin over zoals ze waarschijnlijk altijd al deden...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 21 sep 2021, 21:53

^^ En hoe dan ook altijd voorrang nemen, ook als ze het niet hebben.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 21 sep 2021, 21:57

Het kwam mij al zo bekend voor :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 21 sep 2021, 21:57

Wat slecht zeg... :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 sep 2021, 6:23

Chris schreef: di 21 sep 2021, 21:42 Hier is volgens mij te lang nagedacht.

Je kan nu al bedenken dat fietsers die moeten oversteken niet de rotonde rond gaan, maar gewoon schuin over zoals ze waarschijnlijk altijd al deden...
Te lang nagedacht? Helemaal niet nagedacht bedoel je. Dit is bureaustoelverkeerskunde :kwaad:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 22 sep 2021, 7:34

Gaat nu wellicht ook nog met veel meer snelheid, dus als je als rechtgeaarde fietspiloot je voorrang wilt nemen maar die toch niet krijgt dan haal je je noodstop misschien niet op tijd...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 sep 2021, 8:12

Dat drempeltje om de snelheid er bij de auto's wat uit te halen is ook raar. Nauwelijks zichtbaar en niet genoeg om echt afremmen af te dwingen.

Voor snelle fietsers is die rijbaanscheiding aan het begin/eind van het fietspad ronduit gevaarlijk, als ze al de goede kant kiezen.

GroeneRuiter
zandpaadje

Bericht door GroeneRuiter » wo 22 sep 2021, 10:49

Wat ik bij de doorfietsroute door Wytgaard vooral niet begrijp is dat ze juist de fietsers naar de rijbaan wilden hebben. Er lag namelijk een van de rijbaan gescheiden fietspad voor beide richtingen door Wytgaard aan dezelfde zijde als het fietspad buiten de bebouwde kom. De doorgaande weg (2x) oversteken was dus helemaal niet nodig. Door het gescheiden fietspad konden zowel fietsers als verkeer op de hoofdrijbaan goed doorrijden (immers moeten de fietsers nu ingehaald worden, indien aanwezig). Het was naar mijn idee beter geweest als het gescheiden fietspad zou blijven bestaan, dan waren die ‘rotondes’ namelijk ook niet nodig geweest. De enige aanpassing die ik, stel het fietspad was blijven bestaan, goed zou begrijpen in het kader van de doorfietsroute is dat de fietsers voorrang krijgen bij de twee zijstraten die gekruist werden (er stonden geen extra verkeerstekens).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 sep 2021, 14:00

^^ Voor de doorfietsroute wordt een bestaand fietspad heraangelegd en verbreed naar 4 meter. In de oude situatie liep er inderdaad een doorgaand fietspad door Wytgaard:

Afbeelding

Zoals je ziet was een verbreding van het fietspad niet mogelijk zonder de weg of de al smalle trottoirs te versmallen.

Je had nog de heg kunnen opofferen maar of een fietspad tot aan de rijbaan, zonder afscherming, wenselijk was geweest? En dan heb ik het nog niet over de parkeerruimte, ook verderop in het dorp. Tegelijk is de weg door Wytgaard, hoewel de doorgaande functie al lang is verdwenen, een plek waar makkelijk harder wordt gereden dan de maximale 30km die hier geldt.

Om de beperkte ruimte beter te gebruiken en de leefbaarheid te vergroten snap ik de keuze wel om het vrijliggende fietspad op te offeren. Fietsers op de rijbaan (en een bijpassende inrichting) hebben een afremmende werking op auto's. De ruimte die vrijkomt kon worden gebruikt om trottoirs en groen ruimer op te zetten.

Nu ik er wat meer over heb nagedacht denk ik dat een inrichting als een soort fietsstraat passender geweest. Geen lelijke fietsstroken maar een rijbaan in volledig in rood asfalt voor een uitstraling die gelijk meer 'dorps' dan 'verkeer' uitstraalt. Die fietsstraat had aan de uiteinden vloeiend over kunnen lopen in het doorfietspad met een uitritconstructie voor doorgaand autoverkeer. Een oplossing die net als de doorfietsrotonde gebruik maakt van bestaande en herkende elementen maar hier mijns inziens passender, effectiever en comfortabeler was geweest.

Overigens zijn aan het begin en eind van het fietspad de hoge witte randen intussen vervangen door een nagenoeg platte strook witte klinkers.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » wo 22 sep 2021, 17:41

Ik zou mij als fietser bij die doorfietsrotonde (wat een naam ook) mij nu al verheugen op de eerste de beste gladde ochtend. Een beetje glijen en je knalt tegen die verhoogde rijbaanstreep aan. Blijkbaar gelden de normeringen voor obstakelvrije omgevingen alleen voor automobilisten.

En ik zeg het je eerlijk, als de weg vrij is zou ik als fietser daar zò linksom de rotonde omgaan.

Kaasdrager
polderweggetje

Bericht door Kaasdrager » wo 22 sep 2021, 18:00

Hoe lang zou dat paaltje op het midden van de rotonde het volhouden? Ik zeg max een week :lol:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 22 sep 2021, 19:50

Vanuit fietsersperspectief is dit 10x beter dan die haakse-oversteken-volgens-het-boekje die iedereen toch afsnijdt. Vanuit het perspectief van de automobilist vind ik het te krap aangelegd, en zeker in het donker te weinig opvallend dat er een obstakel midden op de weg staat.

Ook moet je dit niet willen op plekken zonder verdere attentiewaarde. Dus bij een komgrens zou het wel kunnen, maar midden in een wegvak als tussenliggende snelheidsremmer liever niet.

Als de uitvoering beter zou zijn, zou die drempel ook niet hoeven.

Kortom: idee op zich interessant, uitvoering slecht.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter