Voor de doorfietsroute wordt een bestaand fietspad heraangelegd en verbreed naar 4 meter. In de oude situatie liep er inderdaad een doorgaand fietspad door Wytgaard:
Zoals je ziet was een verbreding van het fietspad niet mogelijk zonder de weg of de al smalle trottoirs te versmallen.
Je had nog de heg kunnen opofferen maar of een fietspad tot aan de rijbaan, zonder afscherming, wenselijk was geweest? En dan heb ik het nog niet over de parkeerruimte, ook verderop in het dorp. Tegelijk is de weg door Wytgaard, hoewel de doorgaande functie al lang is verdwenen, een plek waar makkelijk harder wordt gereden dan de maximale 30km die hier geldt.
Om de beperkte ruimte beter te gebruiken en de leefbaarheid te vergroten snap ik de keuze wel om het vrijliggende fietspad op te offeren. Fietsers op de rijbaan (en een bijpassende inrichting) hebben een afremmende werking op auto's. De ruimte die vrijkomt kon worden gebruikt om trottoirs en groen ruimer op te zetten.
Nu ik er wat meer over heb nagedacht denk ik dat een inrichting als een soort fietsstraat passender geweest. Geen lelijke fietsstroken maar een rijbaan in volledig in rood asfalt voor een uitstraling die gelijk meer 'dorps' dan 'verkeer' uitstraalt. Die fietsstraat had aan de uiteinden vloeiend over kunnen lopen in het doorfietspad met een uitritconstructie voor doorgaand autoverkeer. Een oplossing die net als de doorfietsrotonde gebruik maakt van bestaande en herkende elementen maar hier mijns inziens passender, effectiever en comfortabeler was geweest.
Overigens zijn aan het begin en eind van het fietspad de hoge witte randen intussen vervangen door een nagenoeg platte strook witte klinkers.