Ik was de term "fietsweg" nog niet eerder tegengekomen, tot nu toe alleen "fietsstraat".
Hier snap ik de toegevoegde waarde ook niets zo. Het is een 60 km weg maar met een fietsstraat inrichting. Ook de tekst "auto te gast" ontbreekt.
Dacht juist dat de opzet van een fietsstraat was dat zo'n weg hoofdzakelijk voor fietsers is bedoeld waar de auto met gepast snelheid ook toegestaan is. Hier jakkeren auto's nog met aardige snelheid overheen
Berichtdoor CasablancaMarocco » di 27 okt 2020, 19:24
Deze foto kwam ik net op autoweek tegen, dit is denk wel de meest brede fietsstraat die ik ooit gezien heb.
Weet iemand in welke gemeente deze straat ligt?
Dit is in Utrecht, Prins Hendriklaan. De Prins Hendriklaan is onderdeel van de fietsroute tussen het centrum van Utrecht en Utrecht Science Park De Uithof. Locatie in Google Maps
CasablancaMarocco schreef: ↑di 27 okt 2020, 19:24
dit is denk wel de meest brede fietsstraat die ik ooit gezien heb.
Ik denk dat de fietsstraat ongeveer 7 meter breed is.
Het zal er wel een stuk rustiger zijn nu, met al die thuis studerende studenten.
Iets verderop, na de Waterlinieweg en de bocht om, is het stuk richting de Krommerijn iets smaller én drukker met fietsers tijdens spitstijden. Kom je als automobilist lastig tussen vanaf de zijstraten, heb ik al eens mogen ondervinden.
Vroeger was het een gewone straat met fietsstroken. Ik vraag me af of de huidige situatie een verbetering is. Het doet mij denken aan: eigenlijk is het zoals vroeger een gewone straat, maar nu met een ander kleurtje asfalt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Berichtdoor CasablancaMarocco » di 27 okt 2020, 21:39
Je merkt altijd dat fietsers zich wat 'vrijer' gaan gedragen, dus meer naast elkaar rijden, elkaar inhalen zonder te kijken of er een auto aankomt.
Of het echt veiliger is en of er minder verkeersongevallen plaatsvinden durf ik niet te zeggen.
Ook wel opvallend dat er geen schrikstrook ligt naast de parkeervakken, wat wel een aanbeveling is bij reguliere fietsstroken. Maar dat kan ook een leeftijdsdingetje zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
We hebben in Barendrecht trouwens een "wandelstraat", waar de fietser te gast is (met net zo'n bordje als je bij fietsstraten ziet).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Wouter N14 schreef:Ook wel opvallend dat er geen schrikstrook ligt naast de parkeervakken, wat wel een aanbeveling is bij reguliere fietsstroken. Maar dat kan ook een leeftijdsdingetje zijn.
Ja, de fietsloper iets meer van de kant halen zou wat dat betreft wel beter zijn.
Palance schreef: ↑wo 28 okt 2020, 10:28
We hebben in Barendrecht trouwens een "wandelstraat", waar de fietser te gast is (met net zo'n bordje als je bij fietsstraten ziet).
Heet dat in de rest van Nederland niet gewoon "trottoir"?
In Duitsland (met name NRW en Niedersachsen) is het overigens nog gebruikelijker om te fietsen op de stoep. Legaal (geverfde strook) of illegaal. Het wordt in alle gevallen gezien als een recht.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Berichtdoor CasablancaMarocco » wo 28 okt 2020, 19:18
Dat is inderdaad best verwonderlijk, ik was laatst in Nordhorn, de weg was recent heraangelegd, met een eigen fietsstrook, maar alsnog reden zat Duitsers naast het fietspad op de stoep met de fiets.
CasablancaMarocco schreef: ↑di 27 okt 2020, 21:39
Je merkt altijd dat fietsers zich wat 'vrijer' gaan gedragen, dus meer naast elkaar rijden, elkaar inhalen zonder te kijken of er een auto aankomt.
Of het echt veiliger is en of er minder verkeersongevallen plaatsvinden durf ik niet te zeggen.
Wat dat betreft zijn fietsstroken beter. Het maakt automobilisten oplettender en fietsers gedisciplineerder is mijn ervaring.
Peter schreef: ↑wo 28 okt 2020, 16:48
In Duitsland (met name NRW en Niedersachsen) is het overigens nog gebruikelijker om te fietsen op de stoep. Legaal (geverfde strook) of illegaal. Het wordt in alle gevallen gezien als een recht.
Helaas leven ze daar inderdaad nog in de middeleeuwen wat betreft fietsinfrastructuur. De gedeelde voet/fietspaden op het trottoir vind ik altijd verschrikkelijk om op te fietsen. Soms fiets je op nog geen halve meter van iemands voordeur.
En ik weet ook niet hoe automobilisten reageren als je dan toch op de weg gaat fietsen.
En dan zijn Duitsers ook nog eens van het "ordung muss sein" principe, voetgangersgebieden hebben heel vaak een "fahrrad frei" bordje (Zusatzzeichen 1022-10) en ik heb toch al eens bijna klop gekregen omdat een teutoon het niet vond kunnen dat ik door een voetgangerszone fietste met zo'n bordje. Het ging er ook niet in dat dat bordje er was.
Het is een "wandelgebied".
Egbert schreef: ↑wo 28 okt 2020, 11:31
Heet dat in de rest van Nederland niet gewoon "trottoir"?
Of gewoon een voetgangerszone, want dat hangt aan de andere kant van dit bord
Dan nog even een oude post boven water tillen
Wesso schreef: ↑ma 25 okt 2010, 16:41
Dit is de Winterdijk in Gouda. Sinds kort is een klein gedeelte omgetoverd tot fietssstraat.
Het is ook de eerste keer dat ik een "einde fietsstraat"-bord zie
Wat is nu een echt einde fietsstraatbord? Dat voorbeeld van Wesso is nogal donkergrijs.
In Barendrecht kwam ik deze twee vandaag tegen die dan weer lichtgrijs zijn.
Je zou verwachten dat je deze aantreft:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Dat is wel een heel bijzonder bord. Het lijkt erop dat de situatie tot botsingen gaat leiden...
Palance schreef:
Wat is nu een echt einde fietsstraatbord? Dat voorbeeld van Wesso is nogal donkergrijs.
In Barendrecht kwam ik deze twee vandaag tegen die dan weer lichtgrijs zijn.
De uniformiteit is inderdaad ver te zoeken op de fietsstraatborden. Hangt waarschijnlijk af van de leverancier of de bui van de ambtenaar die erover gaat.
Volgens de laatste Streetviewbeelden staat bij de fietsstraat in Gouda nu een donkergrijze "einde"-variant en een standaard "einde"-variant.
Als de ambtelijke haarklovers vinden dat een fietsstraat een 'einde' bord nodig heeft; dan zou ik met het minimale toe kunnen. Wit bordje met in zwarte tekst: 'einde fietsstraat'. Sowieso wordt het steeds chaotischer omdat elke wegbeheerder het wiel weer opnieuw meent uit te vinden.
In België zie je steeds meer 'Fietszones', dus een fietsstraat die meerdere straten omvat. Dat wordt dan zo aangeduid:
Helaas zie je dat het bord soms nogal klein uitgevoerd wordt waardoor het 'basisverkeersbord' nauwelijks leesbaar is. Dat geldt trouwens voor meerdere van die zoneborden. Er is dreigt een echte wildgroei te ontstaan, je kan van de weggebruiker niet verwachten al die zoneborden te onthouden (snelheid, parkeren, nu ook fietsstraat).