Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 27 okt 2020, 21:43

Rein schreef: di 27 okt 2020, 21:22 Vanaf zondag is het niet meer toegestaan transit door Denemarken te reizen vanuit Zweden zonder negatieve coronatest. Bron
Onterecht, transit blijft toegestaan zonder negatieve testvereiste. Bron: https://coronasmitte.dk/rejser-ind-i-da ... isikolande

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » di 27 okt 2020, 21:46

^^ Of het onterecht is kan ik niet inschatten, maar de mensen uit het artikel zijn teruggestuurd naar Zweden en ze waren blijkbaar niet de eersten.
De Telegraaf schreef:Van der Haar heeft naar eigen zeggen alle websites afgespeurd op zoek naar informatie over de maatregel, „Buitenlandse Zaken heeft niets, de ANWB heeft niets, de Denen hebben niets.” Een agent liet hen weten dat de maatregel zondag is ingegaan. „We vroegen of wij de eersten waren die teruggestuurd werden, maar dat waren we niet. Er waren al heel veel mensen teruggestuurd.”

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 27 okt 2020, 21:53

Dit is gewoon officiële Deense overheidscommunicatie. Lijkt me betrouwbaarder dan de Televaag.
Overigens ook weer lekker spastisch Deens: ze hebben het zelf niet onder controle dus we gaan buitenlanders weigeren. Het wordt een gezellige winter zo.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » wo 28 okt 2020, 9:06

Ook Nederland wil weer een duit in het zakje doen. Want in het buitenland loop je zooooo veel meer risico natuurlijk.
OMT pleit voor negatief reisadvies buitenland voor kerstvakantie
De experts van het Outbreak Management Team pleiten voor een negatief reisadvies voor vakanties in het buitenland in de wintervakantieperiode.

In het nieuwste advies aan het kabinet wijzen de deskundigen erop dat buitenlandse reizen en vakanties een risico zijn voor de import en verspreiding van het coronavirus. Ze verwijzen daarbij naar de zomer, toen "vele honderden, vooral jongeren", met covid-19 terugkwamen uit het buitenland. Ook wordt genoemd dat bijna driekwart van de reizigers die terugkeerden uit een 'oranje' gebied zich niet hield aan de quarantaineadviezen. Bij een wintersportvakantie zijn er onder meer risico's door groepsvervoer, uitgaan en plaatsen waar het lastig afstand houden is, zoals skiliften.

De verwachting is dat niet iedereen zich iets aantrekt van een negatief reisadvies. Een coronasneltest is daarbij geen vervanging voor quarantaine, benadrukken de deskundigen, omdat het gaat om een momentopname. "De duur van de quarantaineperiode wordt hierdoor niet beïnvloed."

Het OMT pleit ook voor Europese afstemming over het sluiten van de horeca, het verbieden van feesten en evenementen en het handhaven van de maatregelen.
(Bron https://nos.nl/liveblog/2354164-omt-neg ... ellen.html )

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » wo 28 okt 2020, 9:29

Dat zinnetje over die negatieve test, dat is toch onzin? Het lijkt mij toch echt heel vreemd dat je na een negatieve uitslag en zonder klachten alsnog 10 dagen in quarantaine zou moeten als je uit het buitenland komt, terwijl je bij een negatieve uitslag zonder buitenlandreis niet in quarantaine hoeft (ook al ben je doodziek) en met een positieve uitslag, maar zonder klachten, slechts 72 uur in quarantaine hoeft.
Lijkt erop dat men dit alleen maar roept om mensen ervan te weerhouden te reizen, niet om medische redenen.
Überhaupt slaat dat reisadvies natuurlijk helemaal nergens op, zolang er geen wezenlijke verschillen in besmettingen zijn tussen de landen waarbinnen je reist, en al helemaal niet als je reist in je eigen autobubbel.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Davy » wo 28 okt 2020, 10:37

Probleem met die reisadviezen is dat het veel te veel focust op het typische massatoerisme: hele hordes die op het vliegtuig naar zon- of winterbestemmingen reizen. De sociale mediagekken op de nieuwssites denken ook zo.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 okt 2020, 11:13

mvalkenburg schreef: wo 28 okt 2020, 9:06
In het nieuwste advies aan het kabinet wijzen de deskundigen erop dat buitenlandse reizen en vakanties een risico zijn voor de import en verspreiding van het coronavirus. Ze verwijzen daarbij naar de zomer, toen "vele honderden, vooral jongeren", met covid-19 terugkwamen uit het buitenland. Ook wordt genoemd dat bijna driekwart van de reizigers die terugkeerden uit een 'oranje' gebied zich niet hield aan de quarantaineadviezen.
Kan het OMT dan ook uitleggen waarom het risico aan de andere kant van de grens dan groter zou zijn dan in ons eigen land?

Uiteindelijk waren de afgelopen maanden de meeste besmettingen in andere situaties opgelopen dan op reis. Het aantal besmettingen met een reishistorie is altijd vrij klein geweest.

En dat mensen die terugkeren uit een oranje gebied zich niet houden aan de quarantaineadviezen: wat houdt dat in? Negeren ze alle adviezen en doen ze gewoon of er niks aan de hand is? Ik denk dat de meesten de adviezen wel serieus nemen, maar incidenteel wel even naar de supermarkt gaan omdat je toch te eten moet hebben. Maar dat is inderdaad tegen het advies...

Dat is overigens alsnog geen argument tegen het reizen naar gele gebieden. Waarom zou je dat moeten verbieden/afraden?
Bij een wintersportvakantie zijn er onder meer risico's door groepsvervoer, uitgaan en plaatsen waar het lastig afstand houden is, zoals skiliften.
Ja, maar niet iedereen gaat op wintersport. Er zijn tig andere vakanties denkbaar in de winterperiode. Sommigen gaan een weekje de zon opzoeken op Gran Canaria, dat kan ook. Of ze maken een stedentrip. Waarom zou dat dan ineens een probleem zijn.
Davy schreef: wo 28 okt 2020, 10:37 Probleem met die reisadviezen is dat het veel te veel focust op het typische massatoerisme: hele hordes die op het vliegtuig naar zon- of winterbestemmingen reizen. De sociale mediagekken op de nieuwssites denken ook zo.
Goed gezegd. Inderdaad, niet iedereen viert op die manier vakantie.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » wo 28 okt 2020, 11:18

Dat is het dus inderdaad weer. Lang niet iedereen zoekt massatoerisme op. Ik ben nog steeds van mening dat ik in mijn uitgezochte huisje in de bossen in Zweden veiliger zit dan hutje mutje in eigen land.

Waarschijnlijk gaan in december voor straf weer alle landen op oranje, waarmee dus dat reis"advies" nog meer een wassen neus wordt.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door exroosje » wo 28 okt 2020, 11:26

Tja handhaving is natuurlijk het probleem hier. Je kunt moeilijk een reisadvies geven rondom specifieke activiteiten in een regio vanuit ver weg NL, als je hier niet kunt vaststellen of dat ook daar gebeurt. Dus als dan dat soort activiteiten in een land plaatsvonden als apres ski, dat kun je vanuit NL alleen kiezen voor alles of voor niets. Kies je voor alles dan zijn ook de individuele reizigers de klos, kies je voor niets dan krijg je het risico op die besmettingen.

Overigens is tot nu toe veel opgelost door het adviezen te laten zijn, feitelijk leggen we in Nederland geen strobreed in de weg van diegenen die er toch met een campertje op uittrekken. De issues voor hen beginnen pas bij de grens vanwege maatregelen van andere overheden.... Oh ja en spookverhalen over reisverzekeringen, die toch al niets corona gerelateerd meer dekken..

Diegenen die pleiten voor geen buitenlandse vakanties in de kerst zouden consequent moeten zijn, dan ook geen binnenlandse vakanties.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » wo 28 okt 2020, 11:33

exroosje schreef: wo 28 okt 2020, 11:26 Diegenen die pleiten voor geen buitenlandse vakanties in de kerst zouden consequent moeten zijn, dan ook geen binnenlandse vakanties.
En dan ook geen familiebezoek met de kerst.
Feitelijk ook krom dat ik mijn (schoon)familie niet zou mogen bezoeken van de Nederlandse overheid, omdat ze toevallig niet in Nederland wonen. Maar dat zelfde bezoek zou wel mogen in een brandhaard in Zuid-Holland.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » wo 28 okt 2020, 11:41

Coen Tunnel schreef: wo 28 okt 2020, 11:13 Uiteindelijk waren de afgelopen maanden de meeste besmettingen in andere situaties opgelopen dan op reis. Het aantal besmettingen met een reishistorie is altijd vrij klein geweest.
Mwa, de analyse op het moment is toch dat de tweede golf is begonnen met jongeren/studenten die het virus mee terug namen van vakanties in Spanje en dat het zich vanaf daar is gaan verspreiden. Maar daarbij passen natuurlijk wel twee kanttekeningen. Als eerste dat afgelopen zomer veel meer mensen op reis zijn geweest dan alleen die jongeren, en naar heel veel meer plaatsen met heel verschillende soorten bezigheid. Dus waarom de hele groep reizigers zo aanpakken? Als tweede zou ik opmerken dat de tweede golf vanzelf wel een keer was gekomen. Misschien is die door de genoemde groep jongeren wat eerder het land binnen gekomen, maar als de tendensen door heel Europa gelijk zijn, waarom doe je dan zo moeilijk?

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » wo 28 okt 2020, 11:44

Overigens is ook die timing niet waar. De schoolvakantie begon al begin juli. Eind juli en in augustus liepen de aantallen positieve tests nauwelijks op.
Dus dat verband is er niet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » wo 28 okt 2020, 12:00

De stelling dat jongeren het virus vanuit Zuid-Frankrijk en Spanje meebrachten, kwam ineens uit het niets tevoorschijn. Maar waar dat op gebaseerd was? Geen flauw idee. Ten eerste klopt de timing niet. Zoals hierboven aangegeven, was er ten tijden van de zomervakantie in beide landen eenzelfde situatie als in Nederland. Weinig besmettingen, weinig risico. Ten tweede spreekt men over Zuid-Frankrijk. Dat is echter helemaal geen bestemming waar veel Nederlandse jongeren heengaan. Integendeel zelfs. Spanje wel, maar de besmettingshaarden waren daar voornamelijk de grote steden, niet de populaire kustbestemmingen.

Ook het bron- en contactonderzoek, dat afgelopen zomer nog goed liep, wees niet op opvallend veel besmettingen vanuit vakantielanden. Maar een laag percentage had reishistorie, en zelfs bij dat lage percentage was het helemaal niet zeker of besmetting daadwerkelijk op vakantie was opgelopen.

Kortom, men maakt hier in mijn ogen schandalig gebruik van fake-informatie, puur en alleen om ons zoveel mogelijk thuis te houden, terwijl daar rationeel gezien geen enkele reden voor is.

Ook wat betreft wintersport: uitgaan en apres ski zullen komende winter niet aan de orde zijn, simpelweg omdat de Alpenlanden daar zelf al een stokje voor steken. Daarnaast hebben de wintersportbestemmingen zelf al strenge protocollen opgesteld voor wat betreft mondkapjesgebruik (schijnveiligheid uiteraard, maar goed), afstand in wachtrijen, gebruik van liften, ontsmetting van liften etc. Vergelijk het met de maatregelen die de Efteling bijvoorbeeld ook neemt. In dat opzicht zijn wintersportgebieden echte "doorstroomlocaties". Ik verwacht overigens een uitermate rustig seizoen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 okt 2020, 12:16

paolie schreef: wo 28 okt 2020, 12:00 De stelling dat jongeren het virus vanuit Zuid-Frankrijk en Spanje meebrachten, kwam ineens uit het niets tevoorschijn. Maar waar dat op gebaseerd was? Geen flauw idee. Ten eerste klopt de timing niet. Zoals hierboven aangegeven, was er ten tijden van de zomervakantie in beide landen eenzelfde situatie als in Nederland. Weinig besmettingen, weinig risico. Ten tweede spreekt men over Zuid-Frankrijk. Dat is echter helemaal geen bestemming waar veel Nederlandse jongeren heengaan. Integendeel zelfs. Spanje wel, maar de besmettingshaarden waren daar voornamelijk de grote steden, niet de populaire kustbestemmingen.

Ook het bron- en contactonderzoek, dat afgelopen zomer nog goed liep, wees niet op opvallend veel besmettingen vanuit vakantielanden. Maar een laag percentage had reishistorie, en zelfs bij dat lage percentage was het helemaal niet zeker of besmetting daadwerkelijk op vakantie was opgelopen.

Kortom, men maakt hier in mijn ogen schandalig gebruik van fake-informatie, puur en alleen om ons zoveel mogelijk thuis te houden, terwijl daar rationeel gezien geen enkele reden voor is.
Het is niet de eerste keer in deze crisis dat wel erg makkelijk, zonder duidelijke onderbouwing, met de beschuldigende vinger naar jongeren wordt gewezen. Terwijl mijn algemene indruk in het straatbeeld is dat die zich zeker niet slechter aan de maatregelen houden dan veel oudjes.
mvalkenburg schreef: wo 28 okt 2020, 11:18 Dat is het dus inderdaad weer. Lang niet iedereen zoekt massatoerisme op. Ik ben nog steeds van mening dat ik in mijn uitgezochte huisje in de bossen in Zweden veiliger zit dan hutje mutje in eigen land.

Waarschijnlijk gaan in december voor straf weer alle landen op oranje, waarmee dus dat reis"advies" nog meer een wassen neus wordt.
Wat dat betreft is het Duitse systeem eerlijker. Daar kijkt men naar het aantal besmettingen, een criterium dat openbaar en objectief meetbaar is.

Ik was begin juni op vakantie, toen alles buiten Nederland nog minimaal code oranje had. Maar enkele landen waren al wel weer voorzichtig open voor toerisme. Achteraf gezien was dat het veiligste moment om op vakantie te gaan, want het aantal besmettingen was toen vrijwel overal erg laag. In mijn optiek heeft men toen te lang vastgehouden aan die code oranje.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » wo 28 okt 2020, 12:55

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » wo 28 okt 2020, 13:01

^^ Wat vind je precies gezever? Overigens stelt het advies juist dat je bij thuiskomst juist NIET op vakantie moet gaan naar de Drenthse hei, maar 10 dagen thuis moet blijven ;)

Ik ben het trouwens volledig met je eens dat reisadviezen tot nu toe genegeerd kunnen worden naar eigen inzicht en goeddunken. Dat zal ik dan ook zeker doen. Voor zolang het nog kan...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » wo 28 okt 2020, 13:04

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » wo 28 okt 2020, 13:07

Coen Tunnel schreef: wo 28 okt 2020, 12:16 Het is niet de eerste keer in deze crisis dat wel erg makkelijk, zonder duidelijke onderbouwing, met de beschuldigende vinger naar jongeren wordt gewezen. Terwijl mijn algemene indruk in het straatbeeld is dat die zich zeker niet slechter aan de maatregelen houden dan veel oudjes.
Nou dan kom jij in andere straten dan ik. Als ik op straat meerdere jongeren bij elkaar zie, zie ik hen nooit onderling meer afstand houden dan enkele decimeters (als ze al niet om elkaars nek hangen etc.). En denk ook aan de corona feesten in parken en bossen waar vooral jongeren aanwezig zijn en de foto's van bussen en treinen die stampvol vooral jongere mensen zitten. Zijsprong: overigens absurd dat het hoger onderwijs (en wellicht ook wel middelbaar onderwijs en hogere klassen van voortgezet onderwijs) nog fysiek les heeft (in veel gevallen).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » wo 28 okt 2020, 14:12

Een deel van de jongeren zoekt wel degelijk grote groepen op, zoals onder het viaduct in Hilversum, maar van de zomer ook op strandfeesten en nacht-danszalen (voor zover geopend, legaal of illegaal). Als je jezelf onkwetsbaar voelt (gedeeltelijk waar) heb je weinig op met die strenge regels, die maar matig gehandhaafd worden, ook in Nederland.

Het sluiten van klassikaal middelbaar onderwijs (en in mindere mate hoger onderwijs) levert grote sociale en economische problemen op, die je moet afwegen tegen de voordelen van minder besmettingen. Bovendien zoeken tieners elkaar toch op, legaal of illegaal.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » wo 28 okt 2020, 17:38

Zwitserland heeft de regels voor de risicolanden aangepast. Nu komen alleen nog landen op de lijst die een incidentie van 60 nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners in de laatste 14 dagen hebben, boven het Zwitserse niveau. Dit betekend dat de Zwitserse risicolijst vanaf morgen als een kaartenhuis in elkaar stort en alleen nog Andorra, Armenië, België en Tsjechië op de lijst staan, plus de Franse regio's Hauts-de-France en Île-de-France. (Bron)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » wo 28 okt 2020, 17:44

^^ En waarom opeens zo'n andere strategie?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 okt 2020, 17:48

Voor Nederlanders zet dat niet veel zoden aan de dijk, want geheel Zwitserland wordt sinds vandaag als risicogebied gezien en dus geldt het thuisquarantaineadvies voor iedereen die uit Zwitserland terugkeert. Eerder gold dat alleen voor bepaalde kantons. Zwitserland zal dus oranje blijven, ook al worden de reisbeperkingen versoepeld.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » wo 28 okt 2020, 18:00

Die thuisquarantaine calculeer ik momenteel al standaard in, dus op zich is dit goed nieuws. Ik hoop nog altijd in december een weekje ergens te kunnen gaan skiën.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » wo 28 okt 2020, 18:32

Als iemand die binnenkort naar Zwitserland gaat, erg goed nieuws. :D

Ik snap dit wel, er is nu geen extra besmettingsgevaar hier vergeleken met in Zwitserland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 okt 2020, 18:39

Ik moet maar eens zien wat er in december mogelijk is. Er staat een tripje naar Edinburgh gepland, maar ik hou er ernstig rekening mee dat dat niet door kan gaan. Ik zal me wel weer aanpassen naar wat er wel kan. :)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » wo 28 okt 2020, 18:53

Km357 schreef: wo 28 okt 2020, 17:44 ^^ En waarom opeens zo'n andere strategie?
Omdat Zwitserland zelf nu ver boven het eigen criterium zit (als je het baseert op vandaag zelfs 20 keer zo hoog). Ik zei een paar maanden geleden al dat ik mij afvroeg wat er dan zou gebeuren, maar nu ziet men eindelijk in dat het absurd is om quarantaine te eisen voor mensen die uit landen komen waar het aantal besmettingen maar een fractie is van Zwitserland zelf.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » wo 28 okt 2020, 23:40

paolie schreef: wo 28 okt 2020, 18:00 Die thuisquarantaine calculeer ik momenteel al standaard in, dus op zich is dit goed nieuws. Ik hoop nog altijd in december een weekje ergens te kunnen gaan skiën.
Vanuit Nederland ben je ook nog zonder quarantaine welkom in Frankrijk en Oostenrijk. Dat biedt toch nog aardig wat perspectief als je de quarantaine bij terugkomst in Nederland voor lief neemt. Echter zal de situatie zeker nog wel veranderen in december, hopelijk in positieve zin. Daar kan tot de feestdagen nog heel wat water door de Rijn lopen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » do 29 okt 2020, 0:16

Coen Tunnel schreef: wo 28 okt 2020, 11:13
Bij een wintersportvakantie zijn er onder meer risico's door groepsvervoer, uitgaan en plaatsen waar het lastig afstand houden is, zoals skiliften.
Ja, maar niet iedereen gaat op wintersport. Er zijn tig andere vakanties denkbaar in de winterperiode. Sommigen gaan een weekje de zon opzoeken op Gran Canaria, dat kan ook. Of ze maken een stedentrip. Waarom zou dat dan ineens een probleem zijn.
Hier zeg je nou iets moois.
Er is idd van alles mogelijk.

Dan draaien we het even om.
Jij ben nu de beleidmaker. :worship:
Ga jij naar jou idee, per land even een reisadvies afgeven.
Skieen, stedentrip. Musea.........

Dat graag voor elk land in de wereld, en dan een beetje per streek ingedeeld graag. En per activiteit.

Ohh en niet vergeten het elke dag te updaten he.

Over 3 weken wil ik graag een stedentrip doen. Elke stad vind ik wel goed.
En over 6 weken wil ik skieen.

Ik kijk uit naar je advies, want dan kan ik morgen alvast boeken. :woop:

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » do 29 okt 2020, 0:47

mvalkenburg schreef: wo 28 okt 2020, 11:18 Dat is het dus inderdaad weer. Lang niet iedereen zoekt massatoerisme op. Ik ben nog steeds van mening dat ik in mijn uitgezochte huisje in de bossen in Zweden veiliger zit dan hutje mutje in eigen land.

Waarschijnlijk gaan in december voor straf weer alle landen op oranje, waarmee dus dat reis"advies" nog meer een wassen neus wordt.
Jij gaat naar Zweden!
Afbeelding

Jij zeg dan wel dat je naar een huisje in de bossen gaat, en je zal blauwe ogen hebben, maar misschien ga je wel naar Stockholm.

De regio Stockholm zit tegen de 3000 besmettingen per dag.
Maar vrijheid blijheid in Zweden hoor.

Noorwegen is voor een deel Oranje, en deel Groen.
Noorwegen zit aan de 700 besmettingen per week! tegenwoordig.
De grens zit dicht, en ze waarschuwen mensen alvast voor een hele aparte Kerst!!

Finland zit rond de 200 besmettingen per dag, 1400 per week, waarvan 80% in Helsinki en Vasa zit.
Maar ook Finland houd zijn grens dicht.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » do 29 okt 2020, 10:15

SnarfFlevoland schreef: wo 28 okt 2020, 23:40 Vanuit Nederland ben je ook nog zonder quarantaine welkom in Frankrijk en Oostenrijk.
De komende weken zijn er reisbeperkingen voor de Fransen zelf, waardoor ze (behalve voor werk of urgente bezoeken) hun eigen departement niet mogen verlaten. Ik heb het nog niet expliciet gelezen, maar ik vermoed dat buitenlanders niet meer mogen dan Fransen zelf. Daarnaast zijn (net als hier) restaurants dicht, vermoedelijk met uitzondering van hotelgasten. Gasten die meestal voor werk ergens moeten overnachten. Ik was van plan volgende week met de auto naar Portugal (Algarve) te reizen, maar dat wordt het vliegtuig (dat ik pas last-minute ga boeken). Vliegtickets (direct) naar Faro zijn rond de 200 Euro vanaf Amsterdam en 100 vanaf Eindhoven....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie