Hajo schreef: di 27 okt 2020, 23:00
Verkeersveiligheid is een groot goed, maar het is droevig te moeten constateren dat dit begrip tegenwoordig te pas en te onpas wordt gebruikt om verkeersmaatregelen te treffen die in feite onzinnig zijn. [...] Resultaat is een land bedolven onder drempels, chicanes, betonblokken en andere ongein, samen met absurde maximum snelheden en forse boetes als je het waagt ook maar een kleine overtreding te plegen.
Ach we hebben het zo zwaar in Nederland. Zeker de automobilisten, nergens zo zwaar op de hele wereld.
Hajo schreef: wo 28 okt 2020, 8:00
Ik zie het er ook nog niet zo snel van komen. Maar dat zeiden we van de verlaging van de maximumsnelheid op de autosnelweg naar 100 overdag ook...
Niet met een kabinet dat alles maar van zich af probeert glijden.
Kaaiman schreef: di 27 okt 2020, 23:01
Ik zie zelf toch meer in 40 km/u als algemene Vmax bibeko, waarbij GOW's die volgens het boekje zijn ingericht, dus zonder erfaansluitingen en parkeerhavens dan naar 60 km/u mogen. En de 70 km/u bibeko wordt dan 80 km/u. En om het rijtje af te maken: woonerven 20 km/u.
Bubeko de enkelbaans autowegen naar 90 km/u om inhalen vrachtwagens tegen te gaan en dubbelbaans autowegen naar 110 km/u om inhalen vrachtwagens juist comfortabeler te maken.
Die Vmax van 40 bibeko ben ik roerend met je eens als standaard. Maar wat jij voorstelt wordt dan nog ondoorzichtiger, nog meer snelheidsregimes. Daarnaast zijn niet alle wegen berekend om standaard maar 10km/h om hoog te gooien, zeker in bibeko i.v.m geluid. Daarnaast is 60km/h niet verstandig met oversteekplaatsen voor fieters en voetgangers, gezien de kans op overlevingskans nog lager is dan ipv 50km/h (en helemaal t.o.v. 30 km/h).
Ik blijf er bij dat snelheidsborden gewoon gehandhaafd moeten worden. Je hebt af en toe gekke snelheidslimieten waar echt niemand zich aanhoudt, zie bijvoorbeeld de snelheid bij nat wegdek. Er zijn daarvan zelfs 70 km/h varianten wat totaal niet strookt met de realiteit. Ik durf je zo te wedden dat de verkeerspolitie je aan de kant zou zetten als je daadwerkelijk 70 km/h op een 120/130km/h stuk zou rijden mits het regent. Dan willen ze je toch wel vragen waarom je zo langzaam rijdt.
Het bord

moet dan wat mij betreft ook de betekenis '+20 km/h' krijgen. Alleen zit je met voorrangsborden voor/na kruisingen bibeko en bubeko, dat zul je dan ook moeten gelijktrekken. En de regeling omtrent parkeren langs voorrangswegen aanpassen.
Ik meen wel eens ergens gezien te hebben dat

was voorzien van een nummer in het gele vlak, volgens mij een wegnummer ofzo. Maar je zou daar als geheugensteun ook een Vmax in kunnen zetten voor een overbruggingsperiode.
Onuitvoerbaar als de theorie niet elke 5/10 jaar verplicht wordt herhaald. Er zijn nog zat automobilisten die niet weten dat je een bus voorrang moet geven bij het verlaten van een halte in de bibeko en dat de matrixborden snelheidslimieten aangeven.