Dit is de N11 tussen Kryvyi Rih (620.000 inwoners) en Dnipro (990.000 inwoners). Die steden liggen 120 kilometer uit elkaar.

Moderator: Moderatoren
Is dat historisch ook zo geweest? Ik zat nog weer eens naar die militaire kaarten uit de jaren 50 te kijken en er was helemaal geen wegverbinding tussen Kyiv en Odessa. Ook geen onverharde. Er was een verbeterde onverharde weg vanaf Kiev tot Uman die daarna naar het zuidoosten afboog richting Mykolaiv.
Ik denk dat dat een restantje is van het feit dat een groot deel van het westen Oostenrijk-Hongarije hoorde. De regio Lemberg, Tarnopol, Stanislau, Czernowitz - tegenwoordig bekend als Lviv, Ternopil, Ivano-Frankivsk en Chernivtsi hoorde bij het Oostenrijkse keizerrijk. In het interbellum hoorde een deel van dat gebied, vooral rond Lviv, nog bij Polen. Een ander deel, rond Uzhhorod, hoorde bij het Hongaarse koninkrijk.Chris schreef: ↑wo 28 okt 2020, 17:43Afgaande op die kaarten was het wegennet in bijna heel Oekraïne dramatisch trouwens. Alleen in West-Oekraïne leek wel iets van een functioneel wegennet te zijn, hier waren wellicht wel de meeste verharde wegen van de hele Sovjetunie, als je dat vergelijkt met kaarten van de regio Moskou.
Ik heb het niet paraat, maar zou het niet voor een deel te maken hebben met het feit dat in de nadagen van het Russisch Rijk (en de begindagen van de automobiliteit) zo rond of net na 1900 de lange afstand verbindingen heel erg spoor georiënteerd waren? Odessa bijvoorbeeld werd - als havenstad - ontsloten via het spoor, maar ook andere belangrijke plaatsen in het zuiden, de Krim en het oosten. In de woelige periode daarna is er voor decennia natuurlijk weinig gebeurd. Dus het is niet gek dat het pas na WO2 pas vlot kwam. In de begindagen van de Sovjet Unie was dat deel van Oekraïne ook heel erg agrarisch georiënteerd. Ook al begon de industrialisatie eind jaren 20. Maar ook die had z'n output ongetwijfeld op het spoor gericht als afvoer (en aanvoer grondstoffen).Chris schreef: ↑wo 28 okt 2020, 17:43Is dat historisch ook zo geweest? Ik zat nog weer eens naar die militaire kaarten uit de jaren 50 te kijken en er was helemaal geen wegverbinding tussen Kyiv en Odessa. Ook geen onverharde. Er was een verbeterde onverharde weg vanaf Kiev tot Uman die daarna naar het zuidoosten afboog richting Mykolaiv.
Een moderne wegverbinding kwam pas in de jaren 60 tot stand. Dat is wel heel erg laat gezien het feit dat het beiden grote en historische steden zijn die ook weer niet onmogelijk ver uit elkaar liggen. In de 19e eeuw was Odessa de vierde stad van het Russische Rijk.
De afgelopen paar jaar is ook het deel tussen Lubny en Poltava naar 2x2 rijstroken verbreed. Of ik het een echte snelweg zou willen noemen weet ik niet, maar Kiev - Poltava is nu wel helemaal minimaal 2x2. Volgens satellietbeelden was dit omstreeks 2018 voltooid. Poltava - Kharkiv is nog wel grotendeels enkelbaans.
Ik kwam met de N28 meteen wat opmerkelijks tegen, die eindigt op een grensovergang met drie takken: van Oekraïne naar zowel Rusland als Wit-Rusland. Dit moet toch aardig uniek zijn in de wereld zou je denken?
Huh? Staan daar nou ook wegen op in gebieden die in handen zijn van seperatisten?