[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » do 05 nov 2020, 13:10

Volgens mij niet, de grens ligt heel strak om de steden Donetsk en Luhansk:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » do 05 nov 2020, 15:33

Chris schreef: vr 23 okt 2020, 20:20 In Kremenchug begint volgend jaar de bouw van een nieuwe tuibrug over de Dnieper.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding
De bouw van de nieuwe brug is blijkbaar al in aanbesteding gegaan.

Hier komt de brug:
Afbeelding

Als je trouwens op Google Earth rondkijkt bij Kremenchuk dan vallen die enorme industriële complexen op, dat zie je in veel Oekraïense steden, vooral in het oosten van het land. Het lijkt een Rust Belt die het Ruhrgebied, Wallonië of wellicht zelfs die van de VS overstijgt.

Bijvoorbeeld ten noorden van Kremenchuk ligt een olieraffinaderij met elektriciteitscentrale van 15 km². Ten oosten van de stad ligt een mijn met elektriciteitscentrale van wel 40 km². In het zuiden van de stad ligt een fabriek van 5 km². Op meerdere plekken in de stad liggen oude open mijnen. Elders liggen nog meer industriële complexen in en rond de stad.

Als je naar die assets kijkt zou Oekraïne op papier een industriële grootmacht van het kaliber Korea moeten zijn. Maar het is een heel arm land.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door NWH » do 05 nov 2020, 15:56

Chris schreef: do 05 nov 2020, 15:33
Als je naar die assets kijkt zou Oekraïne op papier een industriële grootmacht van het kaliber Korea moeten zijn. Maar het is een heel arm land.
Dat zal ongetwijfeld voor een groot deel te maken hebben met de wijdverbreide corruptie.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door captain007 » do 05 nov 2020, 15:58

^^ En denk ook gebrek aan onderhoud/investeringen. Veel van die terreinen staat vol met vervallen meuk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » do 05 nov 2020, 16:57

Wat inderdaad opvalt aan die grote industriële complexen is dat alles overgroeid is met bomen en struikgewas. Volgens mij is dat geen bewuste landscaping, maar gebrek aan geld voor onderhoud. Alles ziet er ook extreem verroest en vies uit op foto's.

Krivyi Rih:
Afbeelding

De stad zit ook vol met enorme open mijnen, sommige gaan wel 300 meter onder zeeniveau.
Afbeelding

Arcelor Mittal
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Willem » do 05 nov 2020, 17:48

Sinds de ineenstorting van de Sovjet-Unie is er niets meer gedaan. Het feit dat sommige fabrieken nog werken, met een in onze ogen enorme uitstoot (sinds de jaren '80 van de vorige eeuw is er niets meer gebeurd), is al bijzonder.

Aan zaken als inpassing in het landschap (excuus voor het onnodig gebruik van de Nederlandse taal) komt men al helemaal niet toe. Men is al blij dat alles werkt en er dus werkgelegenheid is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door waldo79 » do 05 nov 2020, 18:23

Dat verroeste en het verval zie je wel vaker in het voormalige Oostblok. Maar op zulke schaal als Oekraïne is toch bijzonder.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door CasablancaMarocco » do 05 nov 2020, 23:09

Ik ben jaren geleden in Kiev geweest, maar ook de mensen zijn in vergelijking met West Europa redelijk nors en uiterst gesloten, zeker voor inwoners die niet uit Oekraïne komen denk ik, verder heb ik mij daar wel vermaakt met mijn vrienden in die periode.

Stroomweg
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 18:04

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Stroomweg » vr 06 nov 2020, 10:02

Er komt rode en gele rook uit de schoorstenen, dat voorspelt niet veel goeds.
Vraag me af of niemand daar nou denkt: is dit wel goed?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » vr 06 nov 2020, 10:26

Een verhaal over Kryvyi Rih: https://www.calvertjournal.com/articles ... Kryvyi-Rih

Wat quotes:

Ugly cities are plentiful in Ukraine, but Kryvyi Rih, a city in central Ukraine’s Dnipropetrovsk region, is uglier than most. Its skyline of towering pit heads and blast furnaces extends for 130 km across the horizon, following the line of the region’s iron ore deposits. The city has the odd distinction of being the longest city in Europe.

Upon arrival I was welcomed by a cloud of smog unlike anything I’ve seen in Ukraine, rivalling that of some Chinese cities. It’s worse in the evening, when the sky is covered with brownish­-red clouds of smoke. The chemical smell is nauseating.

Essentially, he sees the Donbass as being full of degenerates. The coal of Donetsk and Luhansk — two cities at the heart of the conflict — is very close to the surface and easy to access, while the iron ore of the Kryvbas is located very deep underground and poses serious engineering challenges, with some of the tunnels reaching down 1000 metres. “They brought the best and brightest mining engineers from all over the Soviet Union to this city to work on the tunnels, while the hard mining was mostly done by criminals and low­lifes. Over time, those populations mixed. In the Donbass it’s mostly just the scumbags and none of the scientists,” Sergei said.

Due to the closure of mines and steel mills and a lower production output (accompanied by massive layoffs) in the last two decades, the environment has improved somewhat. During the Soviet era, the entire city was coated in smog and red dust, but now it’s mostly limited to the immediate areas surrounding the mines. Andrei remembers how the water in the city centre’s canals and ponds was a rusty red, something that has since been cleaned up.

The city is clearly decaying. The plants that were shut down in the last few decades haven’t been replaced by new types of business. Roads are not being maintained. Nothing new has been built since the fall of the Soviet Union.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » vr 06 nov 2020, 16:35

Volgend jaar wil men starten met de bouw van een 150 kilometer lange ringweg van Kiev. Wegbeheerder Ukravtodor noemt het als één van de megaprojecten die in 2021 moet starten.

De ringweg heet de KOD / КОД: Київська обхідна дорога

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 nov 2020, 17:58

Google Maps geeft voor de route tussen Kladijevo-Tarasove en Brovary reistijden aan die kunnen variëren van 1 tot 2,5 uur. Over de rondweg zal het zeker 1,5 uur duren. Maar het zal in de spits zeker sneller zijn, en een stuk comfortabeler rijden.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re:

Bericht door Bongo » ma 09 nov 2020, 12:20

Chris schreef: zo 19 aug 2007, 15:31 Even terugkomend op de Kievse ring, deze gaat 200km lang worden (langste ter wereld?), en wordt geheel 2x4 rijstroken. De werkzaamheden beginnen in Oktober 2007.
Afbeelding
de M-3 in Kiev.
Over deze ring wordt op de eerste pagina's van deze thread ook al gesproken ;) Laten we hopen dat het er echt van komt. Al denk ik dat veel verkeer in Oekraïne Kiev als bestemming heeft, misschien 'tussenbestemming' Maar weet niet hoeveel vracht verkeer Warschau Kharkiv bijvoorbeeld heeft. Misschien van Odessa naar andere steden nog.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » di 10 nov 2020, 14:17

Chris schreef: vr 23 okt 2020, 13:35 Nieuwe bewegwijzering. De T-nummers worden zo te zien dan ook echt bewegwijzerd en de rode M-nummers lijkt wel een nieuwe standaard te zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is kennelijk een proefproject: http://a3.kyiv.ua/projects/road-wayfind ... decisions/

Het lettertype is lokaal ontwikkeld en heet 'Road UA'. Het is gebaseerd op GOST en heeft ook elementen van DIN en Transport. In de link is ook de kapitaalgrootte te zien.

De R-wegen (cyrillisch: P) worden aangegeven in een geel schild. Beargumenteerd wordt dat dit niet handig is omdat het veel aandacht trekt naar wat in feite een onbelangrijker wegnummer van de derde categorie is (M, N, R, T)

Deze worden kennelijk maar zelden aangegeven:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » wo 11 nov 2020, 10:49

Men is aardig bezig om de wegen te renoveren in Oekraïne. Maar de opgave is gigantisch, er is 160.000 kilometer verharde weg waarvan een paar jaar geleden 97% werd aangemerkt als zijnde in slechte conditie.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » wo 11 nov 2020, 13:42

Het grootste wegenproject in Oekraïne van dit moment is denk ik de bouw van de nieuwe autosnelweg in de corridor van de N-31 tussen Dnipro en Reshetylivka. Dit wordt straks in combinatie met de M03 de voorkeursroute van Kiev naar Dnipro.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » do 12 nov 2020, 17:44

Ook 'China blues' in Oekraïne. Ukravtodor heeft het contract met de Chinese aannemer Sinohydro van het project M06 rond Zhytomyr ingetrokken. Het project voldoet niet aan de eisen en is al ruim over de deadline van juni 2020. Het project omvatte 22 kilometer upgrade van de M06 rond Zhytomyr.

Ik vind het wel hoopgevend dat men ook in Oekraïne dit soort beslissingen durft te nemen (net als in Polen).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » do 12 nov 2020, 17:52

Ik heb laatst het een en ander gehoord over de Chinese bouwkwaliteit in deze landen.

Het mag geen verbazing heten dat het slecht is (ik heb me in de jaren 90 ook al verbaasd over de Chinese bouwkwaliteit in eigen land). Meerdere tunnels die instorten tijdens bouwperiode, en andere ondermaatse kwaliteit na oplevering.

Ik vraag me dan ook af hoelang de megaprojecten in China zelf het uithouden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » di 17 nov 2020, 11:35

Ongelijkvloerse U-turns op de M03 ter hoogte van de R11, tussen Poltava en Kharkiv. Ongelijkvloerse U-Turns zijn in Oekraïne nog relatief zeldzaam op dit soort wegen. Ik denk dat dit een voorbereiding is op de verdubbeling van de M03 naar 2x2 rijstroken tussen Poltava en Kharkiv.

Afbeelding

Afbeelding

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Jeff » di 17 nov 2020, 11:56

Kijkend naar de staat van het wegdek vraag mij toch hard af wat in betere conditie is:
DW142 (niet gerenoveerd) of deze weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » vr 20 nov 2020, 15:47

66 kilometer van de N14 ten noorden van Mykolaiv in Zuid-Oekraïne is volledig vervangen door een brede betonbaan. In de video zie je wat beelden voor en na, het is echt schokkend hoe slecht de N14 was, feitelijk was hier geen functionele weg meer maar een modderspoor met enorme gaten.

De N14 verbindt Kropyvnytskyi (voorheen Kirovohrad) dat 225.000 inwoners telt met Mykolaiv dat 480.000 inwoners telt.
Link

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door NWH » vr 20 nov 2020, 15:57

Dat is een enorme verbetering! Wat een armoedige toestand was dat zeg, zeker tussen 2 steden van formaat. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van Kropyvnytsky gehoord.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » vr 20 nov 2020, 16:04

In 2016 zijn nogal wat plaatsnamen gewijzigd vanwege de 'decommunistischeringwet' (is dat een woord?) van 2016: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U ... on_in_2016

Enkele grote hernoemde steden;

* Dnipro (was: Dnipropetrovsk)
* Kamianske (was: Dniprodzerzhynsk)
* Bakhmut (was: Artemivsk)
* Pokrovsk (was: Krasnoarmiisk)
* Kropyvnytskyi (was: Kirovohrad)
* Sorokyne (was: Krasnodon)
* Dovzhansk (was: Sverdlovsk)

Een deel hiervan is nog niet daadwerkelijk hernoemd omdat ze in de separatistische regio's Donetsk en Luhansk liggen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Palance » vr 20 nov 2020, 17:10

Die hernoemingsgolf hebben we op de Balkan al jaren geleden gehad :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » vr 20 nov 2020, 21:11

Vandaag is ook de upgrade van 80 kilometer M03 tussen Lubny en Poltava opgeleverd. Dit is een project waarvan men zegt dat het 10 jaar geleden al gestart was maar steeds vertraagd.

Ik heb mij er wat in verdiept, in januari 2013 zijn twee contracten aan Todini Costruzioni gegund om de M03 te verdubbelen en asfalteren, met destijds een deadline van september 2014. Dit werd verlengd naar juni 2016 en later december 2016 en uiteindelijk zijn de contracten ingetrokken vanwege te weinig voortgang. Dit jaar is het resterende deel afgerond.

Dit van oorsprong Italiaanse bouwbedrijf richtte zich steeds meer en uiteindelijk bijna exclusief op Oost-Europa en Centraal-Azië. Het was oorspronkelijk een dochteronderneming van Salini Impregilo (nu: Webuild) en is in 2015 verkocht aan een Kazachstaanse holding. Todini doet vooral werk in de voormalige USSR met een nadruk op landen als Georgië en Kazachstan.

In Oost-Europa heeft men slechte ervaringen met Italiaanse bouwbedrijven, die een spoor van onafgemaakte projecten hebben achtergelaten in de oostelijke EU en voormalige USSR. Men zegt ook dat Salini zich heeft omgedoopt in Webuild om die slechte naam te verhullen.

Wat beelden van de vernieuwde M03:
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » ma 23 nov 2020, 10:03

De nieuwe betonbaan van de N14 ten noorden van Mykolaiv. Dit was dus voorheen een weg die helemaal vergaan was tot een onverhard modderpad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » ma 23 nov 2020, 11:15

Dat zal een stuk beter rijden. ;)

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Gerhard » ma 23 nov 2020, 13:05

Ziet er goed uit, die M-03. Ik heb toen ik naar Charkiv reed al gezien dat ze er druk mee bezig waren. Nu de rest nog. Die weg naar Lviv vanaf de Poolse grens mag wel 's gebouwd worden,samen met de ringweg. Vooral de hoofdstraat door Poltava was een ramp. Er werd wel aan gewerkt. Beetje bij beetje wordt het wel wat :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » ma 23 nov 2020, 13:16

Ter hoogte van Poltava komt een zuidelijke ringweg, maar vooralsnog is daarvan alleen een klein stuk tussen de M03 en M22 aan de zuidwestkant van de stad van gebouwd.

L'viv - Rivne is ook nog grotendeels een enkelbaans weg met tegenverkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » ma 23 nov 2020, 14:16

De M04 is westelijk van Dnipro ook opnieuw geasfalteerd. Ziet er meteen een stuk beter uit. Er komen nog geleiderails.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie