Nou, ik ben weer terug. Heb twee heerlijke weken gehad in Zwitserland.
Terug heb ik zo goed als dezelfde route gereden, het enige verschil is dat ik nu tussen Etalans en Baume-les-Dames de D50 heb genomen ipv de D492. Deze weg was iets drukker, dus wat dat betreft is de D492 een betere keuze, verder maakt het bijzonder weinig uit.
Het was weer een prachtige route door de Jura, een heel stuk leuker rijden dan de Duitse A5 naar Basel. Heerlijk door kunnen rijden, ik heb de 751km afgelegd in 7:15, inclusief een korte tankstop in Luxemburg. Ideale afstand voor een dagje, ik ben om 13:00 vertrokken en was thuis om 21:15.
Rijden in Zwitserland blijft bijzonder. Lausanne, Geneve en de snelweg ertussen staan helemaal vol met flitspalen, maar daarbuiten wordt er flink doorgereden door iedereen. Op alle snelwegen rondom Lausanne (Ook die naar Geneve met de vele flitsers) wordt goed doorgereden, met altijd wel treintjes op de linkerstrook waar mensen 140 rijden. Op het platteland gaat er al helemaal hard aan toe, zeker op de bergwegen. Om over Valais in de nacht maar niet te spreken, want daar werd al helemaal doorgeragd.
Ook viel mij op dat er rondom Lausanne veel spitsstroken zijn, maar dat het gebruik hiervan nog slechter is dan in Nederland. Ik had vrijwel altijd een privérijstrook.
Deze winter doen we het gewoon weer.