Breda - Lausanne

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Breda - Lausanne

Bericht door Chrysa » di 04 aug 2020, 12:21

Ik ben net terug uit het zuiden, maar blijkbaar ga ik donderdag alweer terug. :emo:

De route is dus van Breda naar Lausanne. Een route die binnendoor 741km is en over de snelweg al snel richting de 850km gaat, wat toch wel een grote omweg is.

De binnendoorroute over de N57 lijkt me wel oke, maar er zit ook een stuk bij tussen Lure Etalans met D-wegen met lage nummers, wat bij mij weinig vertrouwen wekt. Heeft iemand ervaring met deze route?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Chris » di 04 aug 2020, 12:31

Ik zou niet via Lure binnendoor naar Étalans rijden maar gewoon de N57 volgen, via Besançon. De passage door Besançon is grotendeels een 2x2 voie express, met aan het einde één VRI voor een zebrapad en daarna één rotonde.

Ik ken het laatste stuk van Besançon tot Vallorbe niet, maar dat lijkt een redelijk goede weg te zijn met 2x2 / 2+1 en ongelijkvloerse kruisingen. Alleen bij Pontarlier is de weg minder uitgebouwd.

Een ander alternatief is om de N19 te volgen tot de Zwitserse grens en daar de A16 naar Biel/Bienne en daarna de A5. Deze route is bijna 50 kilometer langer, maar is wel bijna helemaal met 2x2 rijstroken. Je kan ook de ene heen en de andere terug nemen natuurlijk...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Pino » di 04 aug 2020, 12:47

Ik moet die afsteek over D-wegen met lage nummers nog steeds een keer uitproberen. Snap het wantrouwen wel, maar de wegen zijn recht en je komt nauwelijks bebouwing tegen. De vraag is vermoedelijk vooral wat voor verkeer je zult tegenkomen en hoeveel. In de tussentijd is van de pakweg 100 kilometer N57 waarover je praat nog steeds een flink deel enkelbaans - volgens mij echt nog wel een kilometer of vijftig. En je moet door Vesoul.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Coen Tunnel » di 04 aug 2020, 13:52

Pino schreef: di 04 aug 2020, 12:47En je moet door Vesoul.
Doorgaand verkeer (en oo het nummer E23) wordt daar vanaf de N57 over de N19 en D457 om Vesoul geleid. Die route is best oké, en dat kun je nauwelijks 'door Vesoul' noemen. Volgens mij is dat ook sneller dan de N57 door de stad heen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Pino » di 04 aug 2020, 14:39

Je hebt drie varianten die volgens Google ongeveer evenveel tijd kosten: door de stad over de N57, bewegwijzering volgen over N19-D457 en via D9-D13. Die laatste route gaat om het stadscentrum van Vesoul heen, geeft meer bebouwde kom dan de D457-bypass, maar ook ruim minder kilometers. Linksom of rechtsom zul je een kwartiertje kwijt zijn aan de passage van Vesoul, wat in een rechte lijn niet meer is dan acht kilometer. Heb je de keuze tussen het lood van in een rechtere lijn gaan door bebouwde kommen, en het oud ijzer van een ruime slinger over de bypass die nog steeds de nodige gelijkvloerse kruisingen heeft.

Allemaal geen drama natuurlijk, maar wel iets om mee te nemen in de afweging N57 of afsteek over D-wegen. De 55 kilometers resterend enkelbaans in de N57 is geen stuk waar je lekker hoge snelheden zult halen die er op die D-wegen echt niet in zitten. Als je winst wilt boeken op de N57, moet je dat dus doen op de 55 kilometer dubbelbaans. Dat is niet heel veel om 15 kilometer verschil in afstand en de extra bebouwde stukken op goed te maken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Breda - Lausanne

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 aug 2020, 14:49

Chris schreef: di 04 aug 2020, 12:31 Ik ken het laatste stuk van Besançon tot Vallorbe niet, maar dat lijkt een redelijk goede weg te zijn met 2x2 / 2+1 en ongelijkvloerse kruisingen. Alleen bij Pontarlier is de weg minder uitgebouwd.
Het grootste deel daarvan is 1x2 zover ik weet, alleen achter Besançon en een kort stukje bij Les Hôpitaux-Neufs is als Voie Express (2x2) uitgebouwd.
Chris schreef: di 04 aug 2020, 12:31 Een ander alternatief is om de N19 te volgen tot de Zwitserse grens en daar de A16 naar Biel/Bienne en daarna de A5. Deze route is bijna 50 kilometer langer, maar is wel bijna helemaal met 2x2 rijstroken. Je kan ook de ene heen en de andere terug nemen natuurlijk...
Als je al zo'n 50 km omweg op de koop toe wilt nemen, zou ik persoonlijk er nog iets bovenop doen en gewoon de snelwegroute via de Franse A35, Basel en Bern nemen, al dan niet met een eventuele doorsteek over de D1004-D422-D500 om Strasbourg te vermijden. De Zwitserse A16 schiet met de vele enkelbaanse stukken (waar je vaak maar zo'n 60-70 km/h kunt rijden) niet echt lekker op en je moet nog door het relatief drukke Biel om op de A5 richting Neuchâtel te komen.

Wat mij betreft moet hier de afweging gemaakt worden, of een route langs Vallorbe of een route via de snelweg. Persoonlijk zou ik op de heenweg de route via de N57 kiezen, al dan niet de afkorting over D-wegen, en als dat niet bevalt, terug een route via volledig snelweg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: Breda - Lausanne

Bericht door hoompey » wo 05 aug 2020, 9:21

Ik zou gewoon de N57 volgen.
Ik vind het noordelijkste stuk tussen Remiremont en Besançon matig opschieten, maar het is een brede 1x2 met weinig kommen.

Besançon-Vallorbe is maar 85km waarvan de eerste 25 2x2. Kijk wel uit op welk tijd tip je Pontarlier passeert, dat is een bekende bottleneck in de spits vanwege de grote hoeveelheid grensforenzen.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door IQ[] » wo 05 aug 2020, 10:09

Chrysa schreef: di 04 aug 2020, 12:21 De binnendoorroute over de N57 lijkt me wel oke, maar er zit ook een stuk bij tussen Lure Etalans met D-wegen met lage nummers, wat bij mij weinig vertrouwen wekt. Heeft iemand ervaring met deze route?
Ja. Rijdt prima door. Meestal geen noemenswaardig verkeer. Wordt ook vaak tot 100km/u gereden. Enige wat kan gebeuren is, als je "pech" hebt tenminste, dat je rond Baumes-les-Dames achter een vrachtwagen komt. Dat kan even wat duren zonder inhaalmogelijkheid door het wat bochtiger stuk met heuvels. Maar vaak als je uit het dal komt, gaat het gas er, ook bij vrachtwagens, gewoon weer op. Mijn ervaring is dat ik het aangenamer vind rijden dan de toch drukkere N57. Mooie omgeving ook om te rijden.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Chrysa » do 06 aug 2020, 22:20

Ik heb hem gereden. Mooie omgeving en reed inderdaad goed door. Je komt door wat dorpjes maar daartussen is het uitgestorven en kan je prima de 120 aantikken. Als het stuk van de N57 wat ik nu niet gereden heb net zo is als het stuk wat ik wel heb gereden vanaf Etalans, ben ik blij dat ik dat vermeden heb. Wat een drukke rotweg vol flitspalen.

En uiteraard: jong persoon alleen in een auto, dus ik mocht bij de Zwitserse grens de auto helemaal uitladen en werd nog ondervraagd ook. :heygrr:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Coen Tunnel » do 06 aug 2020, 22:21

Chrysa schreef: do 06 aug 2020, 22:20En uiteraard: jong persoon alleen in een auto, dus ik mocht bij de Zwitserse grens de auto helemaal uitladen en werd nog ondervraagd ook. :heygrr:
Volgende keer een klein sluipweggetje nemen. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Palance » vr 07 aug 2020, 8:23

Of geen Nederlandse platen voeren :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door IQ[] » vr 07 aug 2020, 9:11

^^ Of Belgische.
Chrysa schreef: do 06 aug 2020, 22:20Wat een drukke rotweg vol flitspalen.
Hier zit ook een trajectcontrole van een paar kilometer net ten noorden van Pontarlier, dus hopelijk heb je tussen de palen niet te hard gereden. Als je daar overigens de maximum snelheid al überhaupt haalt...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Chris » vr 07 aug 2020, 9:32

Als je uitgangspunt is om 120 te rijden op D-wegen waar je eigenlijk maar 80 mag zal het allemaal wel tegenvallen ja...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Chrysa » vr 07 aug 2020, 10:31

IQ[] schreef: vr 07 aug 2020, 9:11 ^^ Of Belgische.
Chrysa schreef: do 06 aug 2020, 22:20Wat een drukke rotweg vol flitspalen.
Hier zit ook een trajectcontrole van een paar kilometer net ten noorden van Pontarlier, dus hopelijk heb je tussen de palen niet te hard gereden. Als je daar overigens de maximum snelheid al überhaupt haalt...
Flitsmeister gaf hem ook al aan. Daar zat ik helaas het hele stuk achter een aanhanger.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Breda - Lausanne

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 aug 2020, 13:11

Chrysa schreef: do 06 aug 2020, 22:20 En uiteraard: jong persoon alleen in een auto, dus ik mocht bij de Zwitserse grens de auto helemaal uitladen en werd nog ondervraagd ook. :heygrr:
Persoonlijk heb ik de indruk dat de Zwitserse grenspolitie aan de Franse grens een flink stuk strenger is als aan de Duitse of Oostenrijkse grens. Al hebben ze bij de grotere grensovergangen ook camera's ala "migoboras" hangen, en als je vaak over de grens komt, lijkt het erop dat ze je sneller als 'vaste klant' doorwinken.

Afgelopen zondagavond was er zelfs uitreiscontrole van Basel naar St-Louis, eerst dacht ik dat de Fransen er stonden te controleren, maar het waren de Zwitsers die een grote controle doorvoerden zowel land in als uitwaards. Na een korte blik door het raam kon ik meteen weer verder, desondanks het feit dat ik alleen in een zwarte BMW reed. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Pino » vr 07 aug 2020, 13:37

^^ Zwarte BMW zegt niet alles. Mijn ouders zijn een paar jaar terug in een brave Mercedes A langs de kant gezet, omdat dat type de reputatie had nogal geschikt te zijn voor drugstransport (ik meen dat het model ergens een wat ruimere loze ruimte had). Zoveel werd hen althans verteld door de agenten van dienst, die het toch ook wel een beetje genant hadden gevonden om hier twee mensen van in de zeventig voor stil te zetten onder het motto "je weet het nooit of die mensen echt wel zo braaf zijn als ze eruit zien."

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Chrysa » vr 07 aug 2020, 14:13

Jij bent dan ook een stuk ouder. (Ik ben 21). Wel reed ik ook in een zwarte BMW. :emo:
Ach, een vriend van me heeft een pa met een Audi RS6, die wordt altijd gecontroleerd in het buitenland omdat ze denken dat hij een drugsrunner is.
Chris schreef: vr 07 aug 2020, 9:32 Als je uitgangspunt is om 120 te rijden op D-wegen waar je eigenlijk maar 80 mag zal het allemaal wel tegenvallen ja...
120 is zeker niet mijn doel, maar als de weg het toelaat gaat het gas erop. In de dorpjes rijd ik wel netjes 50. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Pino » vr 07 aug 2020, 14:38

Chrysa schreef: vr 07 aug 2020, 14:13 Jij bent dan ook een stuk ouder. (Ik ben 21).
We schelen maar 100% en dat percentage zal de komende jaren alleen maar lager worden 8-) Anyway, ik zat dan ook niet in de auto toen dit gebeurde. Het werd daarmee een smeuïg verhaal na terugkomst. Ik laat in het midden wat voor inschatting de Duitse politie zou hebben gemaakt als ik wel achterin had gezeten...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Chrysa » ma 24 aug 2020, 19:16

Nou, ik ben weer terug. Heb twee heerlijke weken gehad in Zwitserland.

Terug heb ik zo goed als dezelfde route gereden, het enige verschil is dat ik nu tussen Etalans en Baume-les-Dames de D50 heb genomen ipv de D492. Deze weg was iets drukker, dus wat dat betreft is de D492 een betere keuze, verder maakt het bijzonder weinig uit.
Het was weer een prachtige route door de Jura, een heel stuk leuker rijden dan de Duitse A5 naar Basel. Heerlijk door kunnen rijden, ik heb de 751km afgelegd in 7:15, inclusief een korte tankstop in Luxemburg. Ideale afstand voor een dagje, ik ben om 13:00 vertrokken en was thuis om 21:15. :woop:

Rijden in Zwitserland blijft bijzonder. Lausanne, Geneve en de snelweg ertussen staan helemaal vol met flitspalen, maar daarbuiten wordt er flink doorgereden door iedereen. Op alle snelwegen rondom Lausanne (Ook die naar Geneve met de vele flitsers) wordt goed doorgereden, met altijd wel treintjes op de linkerstrook waar mensen 140 rijden. Op het platteland gaat er al helemaal hard aan toe, zeker op de bergwegen. Om over Valais in de nacht maar niet te spreken, want daar werd al helemaal doorgeragd. :nahzeg:
Ook viel mij op dat er rondom Lausanne veel spitsstroken zijn, maar dat het gebruik hiervan nog slechter is dan in Nederland. Ik had vrijwel altijd een privérijstrook.
Deze winter doen we het gewoon weer. :top:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Chrysa » zo 08 nov 2020, 21:06

Chrysa schreef: ma 24 aug 2020, 19:16 Deze winter doen we het gewoon weer. :top:
Nou, 16 november is het zover. :lol:

Frankrijk zit dicht, dus ik ga via Duitsland. Is er iets te verwachten op de normale route A61 - A5? Ik zie op Google dat er op het moment nog wat werkzaamheden zijn bij Karlsruhe en ik wordt via de B9 langs Speyer gestuurd. Is er veel vertraging te verwachten op de andere route?

Ook heb ik in Zwitserland 3 keuzes die maar een paar minuten schelen van elkaar. De A5 via Biel en Neuchatel, de A1 via Bern of de A12 via Bern en Fribourg. Ik ken hiervan alleen de laatste optie. Zijn de andere twee interessant of prettig om te rijden?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Chris » zo 08 nov 2020, 21:10

Duitsland zit in een semi-lockdown dus het verkeersaanbod is ook wel een stukje minder.

In Zwitserland is de A5 eens geinig om voor de afwisseling te rijden, maar die snelweg is nog niet helemaal voltooid. Je moet deels nog door Biel/Bienne. De A1 is erg rustig na Bern is mijn ervaring. Je gaat daar de taalgrens over en binnen 2 of 3 afritten na de A12 was de snelweg uitgestorven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Breda - Lausanne

Bericht door waldo79 » zo 08 nov 2020, 21:17

De A5 biedt naar mijn idee de meer spectaculaire route, maar er zitten een aantal stukken in waar de snelweg is onderbroken - zoals Chris al opmerkt. Verder is de passage van Neuchâtel grotendeels ondergronds. De A1 - A12 ken ik niet.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door IQ[] » ma 09 nov 2020, 9:32

Chrysa schreef: zo 08 nov 2020, 21:06 Frankrijk zit dicht, dus ik ga via Duitsland. Is er iets te verwachten op de normale route A61 - A5? Ik zie op Google dat er op het moment nog wat werkzaamheden zijn bij Karlsruhe en ik wordt via de B9 langs Speyer gestuurd. Is er veel vertraging te verwachten op de andere route?
Zoals Chris al aangaf, is het in Duitsland nu wel wat rustiger op de weg. Eind september heb ik de B9 nog gereden in de richting van het noorden, vanwege files. Reed toen goed door, groot stuk van de B9 is ook een Gelbe Autobahn zonder snelheidsbeperking. Passage aan de zuidkant van Karlsruhe ging ook vrij vlekkeloos, ondanks de grote hoeveelheid gele kentekens die braaf de TomTom/Waze volgden :lol:

Over CH: De Zwitserse A5 is inderdaad een leuke route om te rijden, maar als het je om de reistijd gaat zou ik het niet doen (er vanuit gaande dat de A1 niet muurvast staat tussen Egerkingen en Bern). Als je echt tijd over hebt, en nog wat meer van het landschap wil genieten, zou je zelfs bij Bazel de A18/H18 kunnen nemen naar Délemont (Delsberg) en dan de A16 naar Biel/Bienne, om vervolgens de A5 te nemen. Heb je hier geen tijd voor over (én staat de A1 niet vast), of is het donker, zou ik de A1 of A12 Bern - Lausanne pakken. Zoals Chris al zei, na Bern rijdt er geen kip meer op beide snelwegen. Met de A12 maak je meer hoogtemeters, maar je hebt mooi uitzicht en de afdaling naar het Meer van Genève is mooi om te rijden. Op beide routes kan je wel weer wat drukte verwachten op de A9 naar Lausanne. In kilometers en reistijd (zonder incidenten), is er meen ik geen verschil tussen de A1 en de A12.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Pino » ma 09 nov 2020, 10:02

IQ[] schreef: ma 09 nov 2020, 9:32 Eind september heb ik de B9 nog gereden in de richting van het noorden, vanwege files. Reed toen goed door, groot stuk van de B9 is ook een Gelbe Autobahn zonder snelheidsbeperking. Passage aan de zuidkant van Karlsruhe ging ook vrij vlekkeloos, ondanks de grote hoeveelheid gele kentekens die braaf de TomTom/Waze volgden :lol:
Als de A5 afvalt, benader ik zelf liever Karlsruhe over de A65 dan over de B9. Die eerstgenoemde is fijner uitgebouwd, heeft minder afritten en is daarmee rustiger. Vermoedelijk het klassieke gevolg van een A65 die is gepland als Autobahn, waar de B9 die geschiedenis niet heeft (met name op het noordelijke stuk). Hoe dan ook is de A65 marginaal korter.

Maar goed, dit is normaal gesproken. Op dit moment geeft Google de A65 weer als trager dan de B9 en dat komt door een grotere Baustelle in de buurt van Kandel. Die staat opvallend genoeg niet op het Baustelleninformationssystem, maar ik lees in de pers dat deze tot eind november zal duren. Zou dus op 16 november nog relevant moeten zijn; op terugweg wellicht niet meer (hij raakt wel beide rijbanen).

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door IQ[] » ma 09 nov 2020, 13:47

^^ Inderdaad, normaal zou ik ook de A65 nemen. Maar in dit geval zijn/waren de werkzaamheden op de A65 de reden om de B9 te nemen, dat was in september aldus de Tomtom, toch nog 5 minuten sneller. Maar het zal uiteindelijk van het moment afhangen.

De B9 is inderdaad substandaard op het noordelijke stuk, maar het was toch gepland als onderdeel van de A69?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Pino » ma 09 nov 2020, 14:23

^^ Het zuidelijke stuk is aangelegd op het A69-tracé. Het noordelijke stuk wijkt af en daar is de route dan ook veel bochtiger. Bij Bellheim kom je (vanuit het noorden) op de “A69”, en vanaf daar wordt de B9 inderdaad een stuk minder bochtig. Ik weet trouwens niet in hoeverre daarbij nog is afgeweken van A69-plannen, bijvoorbeeld met afritten die er nooit zouden zijn gekomen als dit een Autobahn was. Dat de snelweg lekker recht loopt én dan ook nog eens vluchtstroken heeft, is hoe dan ook winst.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Breda - Lausanne

Bericht door SnarfFlevoland » ma 09 nov 2020, 15:29

IQ[] schreef: ma 09 nov 2020, 9:32 Over CH: De Zwitserse A5 is inderdaad een leuke route om te rijden, maar als het je om de reistijd gaat zou ik het niet doen (er vanuit gaande dat de A1 niet muurvast staat tussen Egerkingen en Bern).
Mee eens, vooral passage door Biel/Bienne vroeg in het verleden heel veel tijd. Niet zozeer vanwege lange files, als wel heel veel verkeerslichten die niet altijd even lekker op elkaar zijn afgesteld. Dat is nu met het nieuwe stuk A5 richting Neuchâtel beter geworden (richting Bern sowieso), maar vervolgens is er nog dat stuk langs de Bielersee alvorens de A5 weer start en dat kost meer tijd dan je denkt met grotendeels Vmax 60. En als de A5 begint is het eerst nog een stuk enkelbaans, alvorens het pas bij Le Landeron echt autosnelweg wordt. Daarna schiet het wel lekker op, maar dat doet de A1 tussen Bern en Yverdon-les-Bains of A12 tussen Bern en Vevey ook, en dat zonder een stuk OWN met lage Vmaxen.
Pino schreef: ma 09 nov 2020, 10:02 Als de A5 afvalt, benader ik zelf liever Karlsruhe over de A65 dan over de B9. Die eerstgenoemde is fijner uitgebouwd, heeft minder afritten en is daarmee rustiger. Vermoedelijk het klassieke gevolg van een A65 die is gepland als Autobahn, waar de B9 die geschiedenis niet heeft (met name op het noordelijke stuk). Hoe dan ook is de A65 marginaal korter.
Die mening deel ik niet zo, je omschrijving van beide wegen klopt zondermeer, maar de B9 heeft nauwelijks vrachtverkeer, terwijl de A65 daar nog wel het één en ander van heeft. Het zal echter "onder de streep" niet zoveel uitmaken of je de A65 of B9 pakt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Pino » ma 09 nov 2020, 16:12

^^ Zullen wel tolmijders op weg naar de Franse A35 zijn. Ik herken het beeld zeker. wel, maar gek genoeg voelt op tijdstippen met veel vrachtverkeer de A65 altijd een beetje als een opluchting na de A61 met méér vrachtverkeer. Dat het op de B9 dan nóg rustiger kan zijn, zit op zo’n moment niet in het systeem. Want het heeft me nooit echt in een situatie gebracht waarin ik op de A65 al te vaak van het gas af moest als gevolg van vrachtverkeer.

Met de A65-route ben je natuurlijk ook eerder van de A61 af. Anyway, we zijn het erover eens dat het vrij marginaal is.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Chrysa » ma 09 nov 2020, 17:31

Dank voor de vele reacties!

Als het niet uitmaakt bij Karlsruhe neem ik sowieso een kant op de A65, kan ik die ook weer afstrepen. :lol:

In CH is de A18 ook nog een interessante route, misschien dat ik die meeneem bij een dagje Basel, of misschien op de terugweg wanneer ik sowieso daglicht heb. Heen zal ik wel voor de A1 gaan als deze echt zo rustig is als jullie zeggen.

Nu maar hopen dat het weer mee zit, vorige keer dat ik door Duitsland reed heb ik van Stuttgart tot Liége in de sneeuw gereden en dat schoot bepaald niet op, en dit is qua reistijd wel op het randje van wat ik wil rijden op een dag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda - Lausanne

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 nov 2020, 17:41

De Zwitserse A1 is tussen Bern en Lausanne is inderdaad een rustige weg. En nog vrij nieuw ook, het laatste deel werd pas in 2001 geopend. Voor die tijd was de A12-A9 de hoofdroute.

Plaats reactie