Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Piles
verkeersader

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Piles » za 07 nov 2020, 12:41

^^ ja je zal ook wel moeten, met al die brandstofloze auto's die er steeds meer gaan komen. Anders betalen de benzine-en dieselrijders straks naar verhouding steeds meer, en de Tesla-rijder niets.

Het is vooral jammer dat het invoeren en beheren van rekeningrijden miljoenen gaat kosten (en waarschijnlijk 3x zoveel als gepland) en ik nog wat privacy zorgen heb, anders zou ik er best fan van zijn.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 07 nov 2020, 13:49

^^ Er zit natuurlijk ook een bak belasting op elektriciteit. Dus hoe meer je rijdt, hoe meer je moet opladen. En daar betaal je belasting over.

Dus dat plan voor rekeningrijden kan weer in de la, want we hebben het al.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 07 nov 2020, 14:01

De BTW die je over elektriciteit betaalt is natuurlijk niet te vergelijken met de accijns in brandstof. Gelukkig maar, want anders was tv kijken een behoorlijk dure grap. In zoverre heeft dit plan echt wel zin, maar de uitdaging zal altijd blijven om dit budgettair rond te laten lopen. Want een deel van de brandstofaccijns (en daarmee natuurlijk ook deze heffing) gaat natuurlijk de algemene middelen in en een deel is een straf voor milieuvervuiling. Dus wat wordt de gepaste beprijzing? En dan zit je nog met alle systemen eromheen?

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 07 nov 2020, 14:30

^^ TV-kijken is toch geen grootverbruiker met al die LED-TV's? In BE is het échte verbruik van elektriciteit slechts een 25% van de totale gefactureerde prijs.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 07 nov 2020, 15:09

Ik bedoelde het maar in overdrachtelijke zin: dingen die je gewoon in je huis doet. Mag iedereen zelf benoemen wat het grootste verbruik oplevert.

Een elektrische auto verbruikt een 17 kWh per 100 kilometer. Als je thuis laadt op ingekochte stroom (geen zonnepanelen of zo), kost dat een euro of vier. Daarin zit 21% BTW en nog wat energiebelastingen. Zeg voor het gemak een twee euro naar de schatkist voor 100 kilometer.

Een benzine-auto zit iets boven 6 liter per 100 kilometer. Kosten een klein tientje waarvan ruim 60% via BTW en accijns de schatkist instroomt.

Kortom, je ziet het gat ontstaan, want die 100 kilometer moet wel worden aangelegd en onderhouden. En dat gebeurt wat mij betreft door de gebruiker, niet uit algemene middelen, en onafhankelijk van je brandstof. Suggesties dat de belastingdruk op elektriciteit al genoeg is, zie ik dan ook eerder als een soort onderbuik van mensen die zoeken naar argumenten om tegen te mogen blijven.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 07 nov 2020, 17:10

Pino schreef:
za 07 nov 2020, 14:01
De BTW die je over elektriciteit betaalt is natuurlijk niet te vergelijken met de accijns in brandstof.
Dat zal ongetwijfeld. Maar dat was ook niet mijn punt ;)

fonsoy
dorpsstraat

Bericht door fonsoy » zo 08 nov 2020, 21:59

Basjuh1981 schreef:
za 07 nov 2020, 13:49
^^ Er zit natuurlijk ook een bak belasting op elektriciteit. Dus hoe meer je rijdt, hoe meer je moet opladen. En daar betaal je belasting over.

Dus dat plan voor rekeningrijden kan weer in de la, want we hebben het al.
De betaalde belasting per elektrische kilometer is veel lager. Maar inderdaad, we hebben het ook al.

Nu wordt de belastingopbrengst binnengebracht door de brandstofrijder harder te belasten en de bijtelling op elektrische voertuigen te verhogen. Bovendien is de BPM recent nog verhoogd. Maar het is natuurlijk wel logisch om de particuliere elektrische rijders ook te belasten.

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » ma 09 nov 2020, 9:22

En een vignet invoeren om het verschil tussen brandstof en elektriciteit op te vangen? In plaats van een duur elektronisch systeem met allemaal kastjes, waar de opbrengst ook nog de kosten van het systeem moet opbrengen....

Gewoon een simpel vignet gekoppeld aan het kenteken van het voertuig:
- 21 dagen voor toeristen/vakanties
- 24/7
- En een voor tussen 19h en 6h en zaterdag en zondag (gereduceerd tarief voor buiten de spits)

Handhaving door middel van aanpassing TC's, ANPR, Mobiele controles? Er kan op basis van kenteken ook onderscheid gemaakt worden op het type aandrijflijn van het voertuig.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » ma 09 nov 2020, 11:15

Ik zie dat gereduceerd tarief ook niet werken. Iedereen die zijn auto regelmatig gebruikt zal gewoon dat 24/7 vignet kopen, omdat je hem altijd wel een keer door de weeks overdag gebruikt.

Maar het grote probleem is dat vignetten er enkel voor zijn om buitenlanders mee te laten betalen. Iemand die 100 km per week of iemand die 1000 km per week rijdt betaalt hetzelfde voor hun vignet, terwijl die tweede de wegen 10 keer zo veel belast. Dat is ook de reden dat de VVD nu een kilometerheffing wil, om te voorkomen dat diegene die hun auto af en toe gebruiken niet volledig opdraaien voor de groep die hem heel veel gebruikt.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 09 nov 2020, 11:42

fonsoy schreef:
zo 08 nov 2020, 21:59
Maar het is natuurlijk wel logisch om de particuliere elektrische rijders ook te belasten.
Een aparte stroommeter voor de laadpalen zou dan wel uitkomst bieden, zodat je die gewoon apart kan belasten. Net zoals voor terugleveren via zonnepanelen dit apart kan worden geregistreerd. Moeten ze alleen kappen met 1-fase laders toestaan, zodat je in elk geval niet met een regulier stopcontact nog kan laden. Dan is dat namelijk wat minder gemakkelijk te omzeilen. En fraude hou je natuurlijk nooit helemaal buiten de deur, maar dat is nu ook al niet het geval met elektriciteit natuurlijk.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » ma 09 nov 2020, 11:59

^^ Maar hoe verbiedt je een 1-faselader. Als iemand die in zijn garage heeft hangen zie je er niets van.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 09 nov 2020, 12:01

Gewoon geen auto's meer op de markt toestaan die dat ondersteunen. Kan je gewoon met regelgeving reguleren. Die auto's die er dan tot nu op de markt zijn gekomen verdwijnen toch wel in de marge dan.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 nov 2020, 13:24

verfmeer95 schreef:
ma 09 nov 2020, 11:15
Maar het grote probleem is dat vignetten er enkel voor zijn om buitenlanders mee te laten betalen. Iemand die 100 km per week of iemand die 1000 km per week rijdt betaalt hetzelfde voor hun vignet, terwijl die tweede de wegen 10 keer zo veel belast. Dat is ook de reden dat de VVD nu een kilometerheffing wil, om te voorkomen dat diegene die hun auto af en toe gebruiken niet volledig opdraaien voor de groep die hem heel veel gebruikt.
Nou goed, je hoeft je niet per se op buitenlanders te richten met een vignet. Op elektrische rijders richten kan in theorie ook. Maar het maakt je punt niet minder valide: als je wilt belasten naar concreet gebruik, werkt een vignet niet. Misschien een heel klein beetje wanneer je met verschillende soorten vignetten komt, zoals een weekvignet, maar dat zal nooit voldoende zijn.

Belasten via de laadsystemen lijkt me ergens inderdaad wel een elegante manier om geen enorme kastjes-systemen op te hoeven tuigen. Weet niet of dat technisch heel makkelijk is, terwijl ik me ook wel wat tegengas kan voorstellen van mensen die dat op enige manier zien als een inbreuk op hun privésfeer ("mijn stekker"). Een ander alternatief zou toch zijn om op snelwegen en andere drukke corridors de kentekens elektronisch uit te lezen en die data dan maar te gebruiken voor de belasting naar gebruik - als tegengesteld aan een veel duurder systeem om iedere meter die je in Nederland rijdt op te slaan en af te rekenen. In plaats van met kentekens kan het natuurlijk ook met de badges zoals we die kennen van de telepéage. Dat zal wat accurater zijn.

Hoe dan ook: laat men maar eens beginnen met het heffingsprincipe.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 09 nov 2020, 15:23

captain007 schreef:
ma 09 nov 2020, 12:01
Gewoon geen auto's meer op de markt toestaan die dat ondersteunen. Kan je gewoon met regelgeving reguleren. Die auto's die er dan tot nu op de markt zijn gekomen verdwijnen toch wel in de marge dan.
Waarom alleen 1-fase laden dan verbieden? Is 3-fase laden dan wel ok? En als je dat wil verbieden, verbied je dan dus automatisch AC laden bij EV's?
En hoe wil je dit gaan reguleren? Want elke DC-lader hangt aan het thuisnet.

Laden vanaf elk stopcontact is juist een van de grote voordelen van een EV. Straks wordt er nog geroepen dat je laden zo moet reguleren dat je alleen op bepaalde gecertificeerde laadstations kunt laden en dat noemen we dan een tankstation. Gaan we weer vendor-lockin spelen.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 09 nov 2020, 15:36

Het punt is niet 1-fase laden an sich verbieden, maar het alleen 1-fase kunnen laden (los van gelijkstroom snelladen), omdat een dergelijk voertuig dan de publieke palen nodeloos lang bezet moet houden om substantieel bij te laden. Dan kan je erna ook 1-fase specifiek gaan regulieren, bijvoorbeeld om het niet toe te staan tenzij een lader met toestemming wordt aangesloten.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 09 nov 2020, 16:02

Egbert schreef:
ma 09 nov 2020, 15:23
Waarom alleen 1-fase laden dan verbieden?
Mij gaat het er vooral om dat men moet voorkomen dat men een normaal 230V stopcontact kan gebruiken om te laden, omdat je dan gemakkelijker kan regelen dat het via een speciale meter moet. Dus als het met andere hardware dan is het wat mij betreft ook best. Ik vind het prima als er betaald moet worden naar verbruik, maar niet naar gebruik. Dan stimuleer je ook zuinigere EV's namelijk. Als jij een EV hebt die minder kWh/km verbruikt is het dan ook logisch dat je minder betaald. Middels een reguliere kilometerheffing kan dat niet. In feite dus gewoon hetzelfde wat je nu ook al bij de pomp doet met reguliere brandstof (een bak die meer zuipt ben je ook in gebruikskosten meer voor kwijt). En zo'n belasting kan je ook prima invoeren op publieke laadpalen, dan betaal je gewoon een extra toeslag per kWh bovenop de laadkosten. Voordeel is dat je dan het elektriciteitsgebruik voor huishoudelijk gebruik niet extra hoeft te belasten, want dan zou je ook mensen zonder EV treffen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 nov 2020, 16:43

captain007 schreef:
ma 09 nov 2020, 16:02
Ik vind het prima als er betaald moet worden naar verbruik, maar niet naar gebruik. Dan stimuleer je ook zuinigere EV's namelijk. Als jij een EV hebt die minder kWh/km verbruikt is het dan ook logisch dat je minder betaald. Middels een reguliere kilometerheffing kan dat niet. In feite dus gewoon hetzelfde wat je nu ook al bij de pomp doet met reguliere brandstof (een bak die meer zuipt ben je ook in gebruikskosten meer voor kwijt).
Ik vind het ergens best positief om zuiniger EVs te stimuleren, zeker zolang een flink deel van onze electriciteit nog fossiel is. Maar als het gaat om de basale taak van het bouwen en onderhouden van ons wegennet, moet er uiteindelijk gewoon een bepaalde hoeveelheid centjes in de schatkist. En dat doen we voor alle weggebruikers: EV, benzine, diesel. Betalen per kilometer vind ik daarbij eigenlijk het logische uitgangspunt, waarbij het alleen de zware weggebruikers, die de meeste onderhouds-last met zich meebrengen, zwaarder moet belasten.

Dat onze belasting naar gebruik nu feitelijk een belasting naar verbruik is, mag een historisch toeval heten. Het was praktischer dan de tolheffing van alle eeuwen daarvoor en de manier waarop je voor OV betaalt (het subsidie-element op dat laatste daargelaten). Ik zou in zoverre terug gaan naar die basis. Is ook fairder naar diegenen die niet alleen stroom rijden, maar ook groene stroom.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 nov 2020, 16:56

Pino schreef:
ma 09 nov 2020, 16:43
Maar als het gaat om de basale taak van het bouwen en onderhouden van ons wegennet, moet er uiteindelijk gewoon een bepaalde hoeveelheid centjes in de schatkist. En dat doen we voor alle weggebruikers: EV, benzine, diesel. Betalen per kilometer vind ik daarbij eigenlijk het logische uitgangspunt, waarbij het alleen de zware weggebruikers, die de meeste onderhouds-last met zich meebrengen, zwaarder moet belasten.
Dan zouden elektrische auto's meer moeten gaan betalen: ‘Asfalt slijt harder door elektrische auto’.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 nov 2020, 17:27

^^ Terechte kanttekening. Ik ben wel benieuwd of Rijkswaterstaat nog wat verder heeft doorgerekend als aangekondigd in dat artikel van vorig jaar. Feit is en blijft natuurlijk dat de noodzaak van onderhoud vooral ontstaat door het nog veel zwaardere vrachtverkeer.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 10 nov 2020, 9:01

Lekkere Kwal schreef:
ma 09 nov 2020, 15:36
Het punt is niet 1-fase laden an sich verbieden, maar het alleen 1-fase kunnen laden (los van gelijkstroom snelladen), omdat een dergelijk voertuig dan de publieke palen nodeloos lang bezet moet houden om substantieel bij te laden. Dan kan je erna ook 1-fase specifiek gaan regulieren, bijvoorbeeld om het niet toe te staan tenzij een lader met toestemming wordt aangesloten.
Ik vind het nog een beetje onduidelijk hoor. Dus een EV zou dan nog altijd geen 1-fase laadmogelijkheid mogen hebben maar nu omdat je een laadpaal te lang bezet houdt. Wat heeft dat te maken met thuis laden?

captain007 schreef:
Egbert schreef:
ma 09 nov 2020, 15:23
Waarom alleen 1-fase laden dan verbieden?
Mij gaat het er vooral om dat men moet voorkomen dat men een normaal 230V stopcontact kan gebruiken om te laden, omdat je dan gemakkelijker kan regelen dat het via een speciale meter moet.
Dus iedereen verplicht aan de gereguleerde meter? En dus nogmaals: AC laden verbieden. Want elke EV die je met AC kunt laden kun je zo aan het stopcontact hangen.
Dus als het met andere hardware dan is het wat mij betreft ook best. Ik vind het prima als er betaald moet worden naar verbruik, maar niet naar gebruik. Dan stimuleer je ook zuinigere EV's namelijk. Als jij een EV hebt die minder kWh/km verbruikt is het dan ook logisch dat je minder betaald. Middels een reguliere kilometerheffing kan dat niet. In feite dus gewoon hetzelfde wat je nu ook al bij de pomp doet met reguliere brandstof (een bak die meer zuipt ben je ook in gebruikskosten meer voor kwijt). En zo'n belasting kan je ook prima invoeren op publieke laadpalen, dan betaal je gewoon een extra toeslag per kWh bovenop de laadkosten. Voordeel is dat je dan het elektriciteitsgebruik voor huishoudelijk gebruik niet extra hoeft te belasten, want dan zou je ook mensen zonder EV treffen.
Laden via (publieke) laadpalen is meestal al stukken duurder dan wat je thuis voor stroom afrekent. Prijzen gaan tot 70 ct/kWh.

Eigenlijk moet er een systeem als in Duitsland worden ingevoerd waar je belasting betaalt over verbruik. Daar is het belasting op CO2-uitstoot, maar dat kun je natuurlijk makkelijk uitbreiden tot WLTP verbruik voor welke brandstof dan ook.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 10 nov 2020, 11:18

Egbert schreef:
di 10 nov 2020, 9:01
Ik vind het nog een beetje onduidelijk hoor. Dus een EV zou dan nog altijd geen 1-fase laadmogelijkheid mogen hebben maar nu omdat je een laadpaal te lang bezet houdt. Wat heeft dat te maken met thuis laden?
Excuus, ik ging er spuit elf in en miste daardoor het punt dat dit ging om het idee om belasting op verbruik te heffen vs het verbeteren van de drie-fase mogelijkheden van EV's (het acute probleem op dit moment).
captain007 schreef:
Mij gaat het er vooral om dat men moet voorkomen dat men een normaal 230V stopcontact kan gebruiken om te laden, omdat je dan gemakkelijker kan regelen dat het via een speciale meter moet. Dus als het met andere hardware dan is het wat mij betreft ook best.
Anderzijds zijn thuis-gelijkstroomladers ook niet onbereikbaar, zie o.a. https://teslader.nl/ onderaan. Met een vanafprijs van 3500 euro zijn ze ook niet zo goedkoop als een reguliere laadpaal, maar hoe ga je voorkomen dat de rijkeren hiermee de belasting kunnen ontduiken? Speciale chip die dat weer beveiligt? Krijg je weer clubjes waar je die chip onklaar kan laten maken of bijvoorbeeld de boordcomputer kan instellen op een land waar die chip niet geldt. Of dat je een GPS-nepper kan gebruiken zodat de auto via de GPS denkt in dat land te zijn. Vaak zijn zulke zaken nauwelijks sluitend te beveiligen.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 10 nov 2020, 11:27

Egbert schreef:
Eigenlijk moet er een systeem als in Duitsland worden ingevoerd waar je belasting betaalt over verbruik. Daar is het belasting op CO2-uitstoot, maar dat kun je natuurlijk makkelijk uitbreiden tot WLTP verbruik voor welke brandstof dan ook.
Dat hebben wij ook. We noemen dat accijns. En daar bovenop wordt nog BTW gerekend. Als je meer tankt, betaal je meer meer accijns en BTW ;)

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 10 nov 2020, 16:01

Basjuh1981 schreef:
di 10 nov 2020, 11:27
Egbert schreef:
Dat hebben wij ook. We noemen dat accijns. En daar bovenop wordt nog BTW gerekend. Als je meer tankt, betaal je meer meer accijns en BTW ;)
Dat is het punt nu net, dat zit alleen op vloeibare brandstoffen en niet op elektriciteit.

Dat EV's voordelen krijgen omdat die beter voor het milieu zijn (althans dat is de stelling) is gewoon zo. Dat de VVD nu die voordelen probeert af te pakken kan iedereen zien aankomen. Want als iedereen EV rijdt en er geen wegenbelasting meer wordt betaald dan is er een gat in de begroting.
Ik snap alleen niet dat ze hierom de rekeningrijden weer van stal halen. Je hebt al een methode om autobezit te belasten en dat is de motorrijtuigenbelasting. Die is nu bij uitzondering 0 voor auto's met 0 CO2 uitstoot. Waarom breng je die niet gewoon omhoog? Dit jaar 100% korting, volgend jaar 90% korting, over 10 jaar 0% korting.
Of voer een belasting in op basis van brandstof en verbruik.

Het is een beetje te doorzichtig om hiervoor de kilometerheffing weer van stal te halen.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » di 10 nov 2020, 16:22

We hebben in NL toch verplicht de km registratie bij onderhoudsbeurten? lijkt me eenvoudig om daar een berekening overheen te gooien. Eventueel met verplicht 3-maandelijkse registratie (even langs een registratiepunt om vast te stellen wat je km stand is, levert gelijk wat werkgelegenheid op als de coronateststraten niet meer nodig zijn :top: )
Terugdraaien teller wordt dan wel erg de moeite waard...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 nov 2020, 16:26

^^ Aan een kilometerstand kun je niet zien wat je in Nederland hebt gereden en wat daarbuiten.
Egbert schreef:
di 10 nov 2020, 16:01
Ik snap alleen niet dat ze hierom de rekeningrijden weer van stal halen. Je hebt al een methode om autobezit te belasten en dat is de motorrijtuigenbelasting. Die is nu bij uitzondering 0 voor auto's met 0 CO2 uitstoot. Waarom breng je die niet gewoon omhoog? Dit jaar 100% korting, volgend jaar 90% korting, over 10 jaar 0% korting.
Of voer een belasting in op basis van brandstof en verbruik.

Het is een beetje te doorzichtig om hiervoor de kilometerheffing weer van stal te halen.
Ik vind dat lang niet zo doorzichtig. Vergeet niet dat de VVD altijd tegen kilometerheffing was; dit is geen truc van partijen die een nieuw aanknopingspunt hebben gevonden om maar weer eens een oud stokpaardje van stal te halen. De VVD gaat hier om. Misschien wel een beetje uit noodzaak op een punt waar ze een beetje geïsoleerd begonnen te raken onder de middenpartijen, maar hun redenering vind ik plausibel (maar goed, dit is dan ook in lijn met iets dat ik hier al langer zeg).

Motorrijtuigenbelasting is in mijn benadering (maar feitelijk ook die van de VVD) géén belasting om deze 'EV-problematiek' mee op te vangen. Van oudsher is de situatie uiteindelijk zo simpel dat je belasting betaalt over autobezit en over autogebruik. De eerste is de motorrijtuigenbelasting en de tweede is de accijns. De combinatie levert uiteindelijk een mix op waarmee iedere autobezitter meebetaalt aan het wegennet dat hij ter beschikking heeft, maar de veelgebruikers uiteindelijk het meeste. En hoewel de opbrengst van beide belastingen in de algemene middelen vloeien, is de totale opbrengst van beide hoger dan de bestedingen aan het wegennet, dus op die manier loopt het netjes rond. Nu is er best een argument te verzinnen om het 0-tarief MRB voor EVs af te schaffen, maar uiteindelijk vul je daarmee de belasting over bezit in, en betaalt de EV-rijder dus nog steeds niet voor gebruik. Wil je de EV-rijder voor gebruik laten betalen -omdat de gebruiker van fossiele brandstoffen nu eenmaal ook betaalt-, dan moet je dat hetzij doen naar gereden kilometer, hetzij via een afgeleide daarvan in de vorm van accijns over de afgenomen stroom.

Dus een MRB-verhoging valt wat mij betreft af, en je kiest tussen een van de laatste twee. Jij mag het zeggen. Ik vind betalen per 'echte' kilometer uiteindelijk eerlijker als gebruiksbelasting dan de afgeleide daarvan. Mits je er een goed, eerlijk werkend systeem voor op kunt tuigen, waarvan de kosten niet de spuigaten uitlopen. Maar als ik zo naar de reacties kijk, is bij velen de allergie voor het k-woord nog steeds zo groot dat accijns een voorkeur geniet. Ook al heeft die het nadeel dat zuinige auto's dan dus minder betalen terwijl hun bijdrage aan onze verkeersdruk met bijbehorende investerings-noodzaak helemaal gelijk is. Soms misschien wel hoger, door het eerder genoemde hogere gewicht. De (VVD-)kiezer moet maar spreken, vermoed ik ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 nov 2020, 17:23

RikB schreef:
di 10 nov 2020, 16:22
We hebben in NL toch verplicht de km registratie bij onderhoudsbeurten? lijkt me eenvoudig om daar een berekening overheen te gooien. Eventueel met verplicht 3-maandelijkse registratie (even langs een registratiepunt om vast te stellen wat je km stand is, levert gelijk wat werkgelegenheid op als de coronateststraten niet meer nodig zijn :top: )
Terugdraaien teller wordt dan wel erg de moeite waard...
Dat lijkt me enorm omslachtig in een tijd waarin steeds meer zaken digitaal gaan. En je benadeelt mensen die kilometers in het buitenland maken. Er zijn jaren geweest dat ik meer dan 30.000 km buiten Nederland maakte. Waarom zou ik daar in Nederland kilometerheffing voor moeten betalen?

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » di 10 nov 2020, 17:56

^^ zolang je in het buitenland niet dubbel belast word, geen probleem!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 nov 2020, 19:08

Pino schreef:
di 10 nov 2020, 16:26
Aan een kilometerstand kun je niet zien wat je in Nederland hebt gereden en wat daarbuiten.
Dankzij de coronacrisis zijn dit jaar 100% van mijn gereden kilometers binnen Nederland :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 nov 2020, 19:23

^^ Ik was toch echt nog in Oostenrijk voordat de ellende allemaal begon (en in augustus nog in Duitsland). Persoonlijk als dat is: omdat wij ook in normale jaren woon-werk-verkeer grotendeels met de fiets doen, zijn de buitenland-trips toch een verhoudingsgewijs groot deel van mijn kilometers op jaarbasis. Dus dubbel betalen zou toch wel materieel zijn. Daarbij klinkt het niet heel waarschijnlijk dat dubbele belasting dan wel even kan worden voorkomen. Dan moet je worden vrijgesteld van vignetplicht en tollen in half Europa, alleen omdat wij er in Nederland een weinig sophisticated systeem op na willen houden?

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 10 nov 2020, 19:52

Egbert schreef:
di 10 nov 2020, 16:01
Dat is het punt nu net, dat zit alleen op vloeibare brandstoffen en niet op elektriciteit.
Op elektriciteit zitten toch heffingen?