[A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door keokiracer » vr 30 okt 2020, 16:24

^^ Maar dan kan het argument toch niet zijn: laat het huidige probleem bestaan?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door mavas » vr 30 okt 2020, 16:35

Ik weet ook niet waarom nota bene Rene dit zegt. Misschien ziet hij betere opties in een ander tracé? Of iets anders wat wij hier niet kunnen overzien?

Naar mijn gevoel is die volwaardige 2x3 tot aan P-Noord zeer nuttig (maar op de lagere termijn snel onvoldoende).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door mvalkenburg » vr 30 okt 2020, 16:40

Ik zie wel heil in 2x3 tot aan Hoorn-Noord of de overweging moet zijn dat het zaligmakende thuiswerken een definitief blijvertje wordt.

Gebruikersavatar
nvanleijden
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: za 22 aug 2020, 19:45

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door nvanleijden » vr 30 okt 2020, 17:13

De uitbreiding naar 2x3 tot P-Noord is mooi, maar gaat ongetwijfeld in combinatie met de spitsstroken bij Hoorn voor een knelpunt zorgen op het 2x2 stuk tussen Purmerend en Hoorn. Met 2x3 tot aan Hoorn-Noord pak je het probleem echt goed aan, in plaats van het te verschuiven.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Jeff » zo 01 nov 2020, 10:56

2x3 voor de A7 (Desnoods totaan Den Oever) lijkt mij een nuttige investering.
Het nut van 2x6 voor de A8 kon ik alleen niet echt vinden.

Sowieso zou het nuttig zijn als er een volledige westelijke bypass van A'dam er komt te ligging

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Rein » zo 01 nov 2020, 11:49

^^ Tot aan Den Oever lijkt me wel erg overdreven. Op het stuk ten noorden van Hoorn is het redelijk uitgestorven en zal het ook de komende decennia niet veel drukker worden denk ik. Er zijn tal van wegen in Nederland waar de intensiteiten heel veel hoger zijn en waar een verbreding veel meer op zijn plek is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Chris » zo 01 nov 2020, 12:00

Jeff schreef: zo 01 nov 2020, 10:56Het nut van 2x6 voor de A8 kon ik alleen niet echt vinden.
Het idee was eerst dat de A7 naar 2x4 rijstroken verbreed zou worden tot aan Purmerend-Zuid, waarbij in knooppunt Zaandam de A7-A8 de doorgaande richting zou worden. Dan kom je op de situatie dat er 4 rijstroken van/naar A7 zijn en 2 van/naar A8, dus om geen bottleneck te veroorzaken heb je dan 2x6 rijstroken nodig.

S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door S3mv » zo 01 nov 2020, 12:11

nvanleijden schreef: di 27 okt 2020, 19:17 Ik dacht ergens gelezen te hebben dat alle richtingen behouden blijven, dus dan zou het om variant IA+ gaan. Het enige verschil wordt dan dat de ruime bogen A8-A7 een extra rijstrook krijgen. Hiervoor hoeven de kunstwerken vermoedelijk niet eens aangepast te worden. Het doet de naam 'budgetvariant' in ieder geval wel eer aan. :lol:
Ik mag wel hopen dat deze variant het wordt, zodat alle richtingen behouden blijven. Als de noord-westelijke ontsluiting voor Zaanstad via de N203 en de aansluiting Zaandijk-West geregeld moet worden is dat niet bepaald een pretje. De N203 door Wormerveer wil in de spits op zijn tijd al flink vollopen en de overweg bij station Zaandijk Zaanse Schans is nu ook al een tijdvreter. Zeker met PHS in gedachte is afwikkeling via aansluiting Zaandijk-West vrij dramatisch.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Jeff » zo 01 nov 2020, 12:20

@Chris: Dat is een stukje logica die ik nog niet wist.

@Rein: Mijn gedachte is puur het "netwerkdeel". In NL (en ook in DE) hebben er nog een 'handje' ervan om alleen die stukjes te verbreden waar het erg druk is.
Wat je dan krijgt is bijv een verhaaltje van 2x3, 2x2 ,2x3, 2x2, 2x5, 2x2
En het dan gek vinden dat met zovaak ritsen de doorstroming lager/slechter is dan een 2x2/2x3 over een echt lange afstand (50km+)

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Piles » zo 01 nov 2020, 12:31

Jeff schreef: zo 01 nov 2020, 12:20 @Rein: Mijn gedachte is puur het "netwerkdeel".
Ja, leuk idee. Maar zolang 90% van het verkeer op die weg Hoorn/Purmerend <> Amsterdam is, is dat natuurlijk vrij zinloos.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door waldo79 » zo 01 nov 2020, 12:47

@Jeff: Kijkend naar de intensiteiten, dan duiken de aantallen voertuigen boven Hoorn-Noord onder de 50.000 per dag, om per aansluiting noordwaarts zelfs terug te zakken onder de 30.000. Daar gaan we in NL geen 2x3 voor aanleggen.

Bron

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door keokiracer » zo 01 nov 2020, 13:00

waldo79 schreef: zo 01 nov 2020, 12:47 @Jeff: Kijkend naar de intensiteiten, dan duiken de aantallen voertuigen boven Hoorn-Noord onder de 50.000 per dag,
Bij Wognum gebeurt dat, de intensiteiten gelden ten noorden van de aansluiting dus Hoorn-Noord - Wognum telt nog 53.900 voertuigen/dag :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door waldo79 » zo 01 nov 2020, 13:02

Touché. Maar bij Wognum slaat nog veel af voor de N241 naar Schagen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door keokiracer » zo 01 nov 2020, 13:05

Ja, 14.500 voertuigen slaan daar af. Hoorn-Noord - Wognum is sowieso al een grensgeval voor verbreding met 53.900 voertuigen/dag waar je kunt twijfelen of het echt nodig is, maar ten noorden daarvan is echt onnodig met geld smijten.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Schelpenpaadje » zo 01 nov 2020, 14:59

Jeff schreef: zo 01 nov 2020, 10:56
Sowieso zou het nuttig zijn als er een volledige westelijke bypass van A'dam er komt te ligging
Hoe zie je die voor je?

Vervult de A9 die functie niet deels al?
Het ontbreekt daar alleen nog aan goede verbindingen tussen Beverwijk en Zaandam en tussen Alkmaar en Hoorn. En Rottepolderplein is nog een knelpunt.

Voor een derde as/radiaal tussen de Coentunnel en Wijkertunnel zie ik geen mogelijkheid, zowel qua ruimte als behoefte.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Rein » zo 01 nov 2020, 15:03

^^ Stamweg? :yes:

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door sanderl » zo 01 nov 2020, 20:12

Tunnel van kp Zaandam naar de A5...

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Jeff » ma 02 nov 2020, 0:55

Schelpenpaadje schreef: zo 01 nov 2020, 14:59
Jeff schreef: zo 01 nov 2020, 10:56
Sowieso zou het nuttig zijn als er een volledige westelijke bypass van A'dam er komt te ligging
Hoe zie je die voor je?

Vervult de A9 die functie niet deels al?
Het ontbreekt daar alleen nog aan goede verbindingen tussen Beverwijk en Zaandam en tussen Alkmaar en Hoorn. En Rottepolderplein is nog een knelpunt.

Voor een derde as/radiaal tussen de Coentunnel en Wijkertunnel zie ik geen mogelijkheid, zowel qua ruimte als behoefte.
Ik mis dan eigenlijk nog een doorsteek van de A9 naar de A7 / A8.
Spaarndam <> Startpunt A8 lijkt mij de mooiste oplossing, zodra veel te hoeven verbouwen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Schelpenpaadje » ma 02 nov 2020, 6:33

^^ Het startpunt van de A8 ligt in de toekomst al aan de A9, 15km verderop bij Beverwijk.

Op de kaart lijkt Spaarndam-Westzaan een nuttige toevoeging maar met de plannen voor Westzaan-Beverwijk op tafel is het een duur plan met beperkte meerwaarde. Het lijkt me niet twee nieuwe knooppunten, een extra tunnel onder het Noordzeekanaal en een technisch en ruimtelijk lastig traject waard.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Jeff » ma 02 nov 2020, 8:07

Zodra die doorsteek er ligt, heb je inderdaad een westelijke bypass.
Die kan voor de regio een nuttige bijdrage leveren voor doorgaand verkeer dat geen bestemming heeft binnen de ring (en daarmee dus de A8 en de A10 ontlast)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Rein » ma 02 nov 2020, 9:03

Schelpenpaadje schreef: ma 02 nov 2020, 6:33 ^^ Het startpunt van de A8 ligt in de toekomst al aan de A9, 15km verderop bij Beverwijk.
Nou zo lang is het verlengde stukje A8 nou ook weer niet. Uit mijn hoofd meen ik dat het een kilometer of acht was.
Schelpenpaadje schreef: ma 02 nov 2020, 6:33 Op de kaart lijkt Spaarndam-Westzaan een nuttige toevoeging maar met de plannen voor Westzaan-Beverwijk op tafel is het een duur plan met beperkte meerwaarde. Het lijkt me niet twee nieuwe knooppunten, een extra tunnel onder het Noordzeekanaal en een technisch en ruimtelijk lastig traject waard.
Grappig. Een kleine 100 jaar geleden werd dit ook een belangrijke corridor gevonden en lag hier provinciale weg Haarlem - Purmerend. Deze had de route Haarlem - Spaarndam - Zijkanaal C weg - pontje Buitenhuizen - Westzaan (N246) - Guisweg (N515) - Zaandijk - Purmerend (A7).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Schelpenpaadje » ma 02 nov 2020, 9:14

^^ Die 15km klopte inderdaad niet. De afstand "knooppunt" Spaarndam -> Beverwijk (Golfbaan) is zo'n 10km.
Van Westzaan naar de A9 bij Beverwijk is hemelsbreed zo'n 5km.

Het totaal hiervan is alsnog 15km ;)

Die provinciale weg Haarlem - Purmerend dankte zijn verloop aan de dijken langs de kanalen die hij volgt?
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 02 nov 2020, 9:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door mavas » ma 02 nov 2020, 9:14

Nu we toch aan het dromen zijn: Ik zie nog wel wat in een tunnel op de oude locatie van de Hembrug, dus van de Hemweg naar Zaanstad. Die zou dan alleen voor lokaal of bovenlokaal verkeer zijn en die ontlast de Coentunnel en de Thorbeckeweg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Rein » ma 02 nov 2020, 9:41

Schelpenpaadje schreef: ma 02 nov 2020, 9:14 Die provinciale weg Haarlem - Purmerend dankte zijn verloop aan de dijken langs de kanalen die hij volgt?
Dat zal inderdaad zo zijn. Gezien de Hollandse blubberbodem was het in het verleden denk ik niet zo gemakkelijk om zomaar ergens een weg aan te leggen. Althans, het was veel makkelijker (en goedkoper) om gebruik te maken van verstevigingen (zoals dijken) die er al waren.

Overigens waren er tot de kanalisatie van het IJ tot Noordzeekanaal (en inpoldering van de resterende stukken IJ) maar heel weinig doorgaande noord-zuidverbindingen tussen het gebied ten noorden en ten zuiden van Noord-Holland. Aan de westkant had je natuurlijk de eeuwenoude verbinding Haarlem - Alkmaar (via allerlei zandruggen en strandwallen), maar verder was er niet heel veel denk ik. Komt denk ik ook doordat het IJ (die vanaf het oosten helemaal doorliep tot aan Beverwijk) toch behoorlijk breed was en dus ook niet zo makkelijk over te steken was. Meer aan de oostkant was een verbinding tussen Amsterdam en Purmerend / Monnickendam (N235 / N247) een belangrijke verbinding en deze lag (en ligt) op de dijk langs het Noord-Hollandse kanaal. Na kanalisatie van het IJ tot Noordzeekanaal werd de weg aan de zuidkant van het kanaal (nu N202) een belangrijke weg (tussen Amsterdam en Velsen), net als bijvoorbeeld de Zijkanaal C-weg.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Kaaiman » ma 02 nov 2020, 10:40

Er was ooit in het SVV-1 deel a een A26 voorzien aan de westzijde van Amsterdam, ongeveer van Westpoort naar het huidige einde van de A8. Maar ik heb geen idee hoe concreet dat plan is geweest. In het vastgestelde SVV-1 deel e was 'ie weer geschrapt.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Rene » di 10 nov 2020, 22:22

nvanleijden schreef: vr 30 okt 2020, 17:13 De uitbreiding naar 2x3 tot P-Noord is mooi, maar gaat ongetwijfeld in combinatie met de spitsstroken bij Hoorn voor een knelpunt zorgen op het 2x2 stuk tussen Purmerend en Hoorn. Met 2x3 tot aan Hoorn-Noord pak je het probleem echt goed aan, in plaats van het te verschuiven.
Juist, maar voor dat laatste heeft men het geld niet over.

Dus moet alles spotgoedkoop. Waardoor ook de afritten 4 en 5 beiden gehalveerd worden. Dat zal geheid sluipverkeer gaan opleveren op de Westerstraat in het centrum van Purmerend, want het wordt zo wel heel erg onaantrekkelijk om in de relatie Hoorn - N235 de Laan der Continenten te nemen.

En het kleine beetje dat knooppunt Zaandam wel aangepast wordt zal naar mijn verwachting juist negatief uitpakken voor de verkeersveiligheid, omdat je met een nog grotere noodgang op het krapste deel van de boog A7 --> A8 kunt aanrijden.

Dus nee, beperk het project maar tot Coentunnel en A8 2x5, en gooi geen geld over de balk op het traject Zaandam-Hoorn. Beter niets dan "iets" wat alleen maar voor de bühne is maar geen fluit oplevert.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Chris » wo 02 dec 2020, 14:39

Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat gunt planuitwerking A7/A8 Amsterdam - Hoorn aan Witteveen+Bos

Rijkswaterstaat heeft de planuitwerking van het project A7/A8 Amsterdam - Hoorn gegund aan advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos. Bijzonder is dat er tijdens de aanbesteding al vroeg werd overlegd met marktpartijen.

Contractmanager Arno Eversdijk: ‘Rijkswaterstaat werkt toe naar nog meer en eerdere samenwerking met marktpartijen. Deze aanbesteding is daar een prachtig voorbeeld van en past helemaal in de transitie naar een vitale infrasector.’

‘Bij het project A7/A8 Amsterdam - Hoorn verbetert Rijkswaterstaat de bereikbaarheid van het gebied tussen Amsterdam en Hoorn’, legt Arjan Gerritsen, projectmanager bij Rijkswaterstaat, uit. ‘Daarbij staan de knelpunten op het traject A7/A8 en van en naar de Coentunnel centraal. Op die plekken verbeteren we de doorstroming. Op sommige delen komt een extra rijstrook. Bestaande spitsstroken bouwen we om tot volwaardige rijstrook. Daarnaast stellen we de reserverijstroken van de Coentunnel open.’ Witteveen+Bos bood uiteindelijk de hoogste waarde in prijs en kwaliteit. Daarmee is een belangrijke samenwerkingspartner aan het project verbonden.

Vroege betrokkenheid
De planuitwerking voor het project is op 16 november 2020 gegund aan advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos. Arno Eversdijk, contractmanager bij Rijkswaterstaat, vertelt dat in deze aanbesteding werd gestuurd op vroege betrokkenheid van marktpartijen. ‘We hebben veel geleerd van de ervaringen met de aanbesteding voor het project A20, waarop helaas geen inschrijvingen kwamen. In onze aanbesteding hebben we ingezet op méér contact voorafgaand aan de aanbesteding, door een marktconsultatie te houden die grotendeels online plaatsvond. Ook tijdens de aanbesteding hebben we veel contact gehad met de marktpartijen, waarbij we individuele inlichtingenrondes hebben georganiseerd.’

De vraag achter de vraag
Anke Springer, projectleider bij Witteveen+Bos, is zeer te spreken over deze aanpak. ‘We mochten aan de voorkant al meedenken. Zo vonden er 2 dialoogrondes plaats. Dat waren goede, open gesprekken. Tijdens het opstellen van onze offerte was er de mogelijkheid om te inventariseren wat de vraag achter de vraag van Rijkswaterstaat was. In de tweede dialoogronde konden we de ideeën aankaarten die we daarbij hadden en daar het gesprek over aangaan.’ Springer noemt nog een voordeel van een open dialoog in de offertefase. ‘We kregen de ruimte om onduidelijkheden in de scope aan te kaarten. Rijkswaterstaat was bereid om onderdelen te verduidelijken of naar een stelpost te verplaatsen. Daarmee konden we als marktpartijen op prijs gelijkwaardiger aanbieden en ging het in de offerte vooral om de aanpak van de kansen en uitdagingen. De focus kwam zo op kwaliteit te liggen.’

Kwaliteit en duurzaamheid
Ook ideeën over (ruimtelijke) kwaliteit en toekomstvastheid wogen mee bij de aanbesteding. ‘De (ruimtelijke) kwaliteit staat voor zowel Rijkswaterstaat als Witteveen+Bos voorop’, vertelt Springer. ‘De kernvraag was: Kunnen we meerwaarde bieden in kwaliteit en duurzaamheid? Ook Rijkswaterstaat heeft nadrukkelijk de ambitie om meer te doen dan alleen het aanleggen van een weg. Duurzaamheid en klimaat, de ruimtelijke inpassing van de plannen, Rijkswaterstaat straalt nadrukkelijk uit hier iets mee te willen. In dit verband werken we als Witteveen+Bos binnen het project samen met de landschapsarchitecten van BoschSlabbers en onze omgevingsmanager van AT Osborne. Zij brengen hun eigen, specifieke kennis in om samen deze ambitie waar te maken.’

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Jackbauer1350 » wo 02 dec 2020, 19:18

Rene schreef: di 10 nov 2020, 22:22
nvanleijden schreef: vr 30 okt 2020, 17:13 De uitbreiding naar 2x3 tot P-Noord is mooi, maar gaat ongetwijfeld in combinatie met de spitsstroken bij Hoorn voor een knelpunt zorgen op het 2x2 stuk tussen Purmerend en Hoorn. Met 2x3 tot aan Hoorn-Noord pak je het probleem echt goed aan, in plaats van het te verschuiven.
Juist, maar voor dat laatste heeft men het geld niet over.

Dus moet alles spotgoedkoop. Waardoor ook de afritten 4 en 5 beiden gehalveerd worden. Dat zal geheid sluipverkeer gaan opleveren op de Westerstraat in het centrum van Purmerend, want het wordt zo wel heel erg onaantrekkelijk om in de relatie Hoorn - N235 de Laan der Continenten te nemen.

En het kleine beetje dat knooppunt Zaandam wel aangepast wordt zal naar mijn verwachting juist negatief uitpakken voor de verkeersveiligheid, omdat je met een nog grotere noodgang op het krapste deel van de boog A7 --> A8 kunt aanrijden.

Dus nee, beperk het project maar tot Coentunnel en A8 2x5, en gooi geen geld over de balk op het traject Zaandam-Hoorn. Beter niets dan "iets" wat alleen maar voor de bühne is maar geen fluit oplevert.

Ik reed afgelopen donderdag einde middag de gedeeltes tussen Coenplein en Hoorn-Noord en het leek of er geen corona was. Stagnatie op de A8, later ter hoogte van Wijdewormer en tussen de twee aansluitingen van Purmerend. En bij Hoorn een afritfile.
Op de snelweg zelf geen echte file maar het zat er wel tegen aan. In ieder geval genoeg vertraging om de signalering te triggeren bij deze punten. Of dat dagelijks is weet ik niet maar het viel me wel op.

Gebruikersavatar
nvanleijden
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: za 22 aug 2020, 19:45

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door nvanleijden » wo 02 dec 2020, 23:19

Dit is inderdaad een zeer herkenbaar beeld. Het zit zoals je zegt vaak tegen file aan, maar heb zelf de laatste tijd ook regelmatig helemaal stil gestaan tussen Avenhorn en Purmerend-Noord. Ik verbaas me iedere keer weer over de drukte in corona-tijd, laat staan hoe het is als alles straks weer een beetje normaal wordt...

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door IIVQ » do 17 dec 2020, 8:19

Ik woon in Amsterdam Zuidoost en werk af en toe in Hoorn. Meestal pak ik OV, soms de auto.

Wat mij vooral op de A10 noord en A8 opvalt, is dat het in de spitsrichting in in juni nog een stuk rustiger was en daarna langzaam drukker werd, maar dat het in de tegenspitsrichting eigenlijk dit hele jaar nauwelijks minder druk is geweest dan voor Corona. Op de A7 heb ik soms zelfs het idee dat de tegenspitsrichting drukker is dan vroeger (dat is nog steeds niet zo heel druk).

Nouja. Maandag was de laatste keer dit jaar dat ik naar kantoor ben geweest. De rest is thuiswerken.

Plaats reactie