Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Palance » za 14 nov 2020, 18:58

mhkamp schreef: vr 13 nov 2020, 21:27 Waarom denk je dat Noord Nederland een hekel heeft aan het Westen?
Oh, alsjeblieft niet op die tour :roll: :facepalm: :nothanks:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 14 nov 2020, 19:00

Zullen we de aanvaring beperken tot de spoorbrug, vriendelijk bedankt!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 14 nov 2020, 22:08

waldo79 schreef: za 14 nov 2020, 18:44Zeg gast, ik ben toch geen Randstedeling.
Zo, dat is een uitspraak zeg! Ik ben geen gast, maar een persoon. Je komt wel zo over als een randstedeling.
waldo79 schreef: za 14 nov 2020, 18:44Ik weet dat het gevoelig ligt, maar je gaat je toch serieus niet over opwinden.
In het Noorden ligt het gevoelig. Ik spreek je er niet persoonlijk op aan, maar het komt over als... 'ach ze redden zich wel'. Ik probeer het Noorden van Nederland (Groningen, Drenthe en Friesland) tot op zekere hoogte te promoten, omdat Den Haag (lees : regering) ons laat zitten. En als je dan ook nog gaat zeggen dat de Friesenbrücke 'niet noodzakelijk is' en dus eventueel niet gebouwd gaat worden plaats je de regio wel in een isolement.

Ik ben het nogmaals met je eens : het zijn geen duizenden reizigers. Maar om elkaar economisch sterker te maken is een, hoe klein ook, verbinding noodzakelijk.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 14 nov 2020, 22:22

@mhkamp: gaat verder alles goed met je? Blijkbaar zit er behoorlijk wat frustratie en haat bij jou. Maar om nou iedere randstedeling of zelfs iedere niet noordeling over één kam te scheren zegt meer over jou dan over hen. Erg triest en weinig constructief.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » za 14 nov 2020, 22:38

waldo79 schreef: vr 13 nov 2020, 20:37 En daarmee wordt er een onnodig probleem gemaakt van deze brug, die vervoerskundig van 0 betekenis is :heygrr: Degenen die denken dat duizenden reizigers de grens oversteken bij Bad Nieuweschans leven buiten de werkelijkheid.
Ik vind hem lastig. De spoorverbinding Groningen - Leer is nou niet bepaald aantrekkelijk met al die stations op Nederlands grondgebied. Het duurt nu een uur (59 minuten) om van Groningen naar Weener te reizen met de trein. Van Groningen naar Leer met de vervangende snelbus ben je 55 minuten kwijt, wat een stuk sneller is dan dat je met de trein zou gaan met een in gebruik zijnde Friesenbrücke
Je maakt de spoorverbinding een stuk aantrekkelijker om er een sneltrein te laten rijden die een bepaald aantal stations overslaat en alleen stopt in de grotere kernen, bijvoorbeeld Hoogezand-Sappemeer, Zuidbroek en Winschoten. Maar goed, het moet allemaal wel passen.
I'm average height... in Thailand.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 14 nov 2020, 22:46

Maar met een sneltrein toevoegen hol je de huidige stoptrein verder uit, terwijl de reizigersaantallen al marginaal zijn. Of een aantal stations sluiten waardoor er versneld kan worden. Maar ook dat ligt gevoelig.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » za 14 nov 2020, 23:10

^^ Hoogezand heeft 4(!) stations. Vanaf 13 december worden dat er 3, maar 1 is eigenlijk ook genoeg. Daar zou je al heel wat in kunnen winnen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 nov 2020, 0:30

De trein is hier gewoon geen heel attractief product. Die stopt bij elke stoeptegel die langs het spoor ligt en de rit eindigt in Leer. Wie verder wil reizen moet daar overstappen.

Toen Public Express nog reed met de busdienst Groningen-Oldenburg-Bremen waren de bussen vaak goed gevuld. Ondanks dat het een bus was en geen trein, was het een populaire manier van reizen. En sneller ook.

De trein naar Leer is echt iets voor de regio. Oost-Groningen en Ostfriesland. En voor de incidentele reizigers tussen Leer en de stad Groningen. Er zit misschien nog wel iets meer potentie in de spoorverbinding, maar vooralsnog zal die voor reizigers over langere afstanden altijd langzamer blijven dan een goede busverbinding.

Ik zie het nut voor de regio wel in een regelmatige treinverbinding met Leer, maar aan de andere kant is dit natuurlijk een route die nooit veel reizigers zal trekken, omdat het tussen twee dunbevolkte regio's aan beide zijden van de grens is. Maar er moet wel iets blijven, want verder zijn grensoverschrijdende OV-verbindingen in het noorden ook zeer dun gezaaid. De bus van Leer naar Bunde rijdt tweemaal per dag door naar Bad Nieuweschans, en je hebt dan nog de bus van Emmen naar Meppen. Dat is het momenteel. Dik tien jaar terug had je ook nog een busverbinding van Ter Apel naar Haren, met overstapmogelijkheden naar Meppen, maar daar is de stekker inmiddels ook al uitgetrokken.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 15 nov 2020, 8:09

Rein schreef: za 14 nov 2020, 22:22@mhkamp: gaat verder alles goed met je?
Gaat prima! Dank dat je het vraagt ;) En nee hoor, ik heb geen frustratie.

Is die lijn in het verleden ook wel eens gebruikt voor het goederenvervoer? Ik kan mij dat in ieder geval niet herinneren.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 15 nov 2020, 8:56

Volgens mij wel, maar niet veel. Autotreinen en zeecontainers uit Emden en zo naar Veendam of Amsterdam . Op enkelspoor krijg je naast persoonsvervoer er niet veel goederen bij.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 15 nov 2020, 10:28

mhkamp schreef: zo 15 nov 2020, 8:09 Is die lijn in het verleden ook wel eens gebruikt voor het goederenvervoer? Ik kan mij dat in ieder geval niet herinneren.
Yep
Afbeelding08423136-45850 Nieuwe Schans 22 september 2005
by peter_schoeber, on Flickr

Afbeelding08423137-45857 Nieuwe Schans 22 september 2005
by peter_schoeber, on Flickr
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 15 nov 2020, 10:31

Buiten deze dagelijkse goederentrein reed er in het verleden ook wel eens contract vervoer via deze verbinding al of niet gereden door onze staats vervoerder.

Het is vooral de onwil van de gevestigde orde, ik wil het niet, waardoor er geen goederentreinen rijden langs deze route. Verschillende vervoerders hebben het geprobeerd met contract vervoer maar zij stuiten telkens op problemen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 nov 2020, 11:01

Robbert297 schreef: za 14 nov 2020, 22:38Ik vind hem lastig. De spoorverbinding Groningen - Leer is nou niet bepaald aantrekkelijk met al die stations op Nederlands grondgebied. Het duurt nu een uur (59 minuten) om van Groningen naar Weener te reizen met de trein. Van Groningen naar Leer met de vervangende snelbus ben je 55 minuten kwijt, wat een stuk sneller is dan dat je met de trein zou gaan met een in gebruik zijnde Friesenbrücke
Coen Tunnel schreef: zo 15 nov 2020, 0:30De trein is hier gewoon geen heel attractief product. Die stopt bij elke stoeptegel die langs het spoor ligt en de rit eindigt in Leer. Wie verder wil reizen moet daar overstappen.

Toen Public Express nog reed met de busdienst Groningen-Oldenburg-Bremen waren de bussen vaak goed gevuld. Ondanks dat het een bus was en geen trein, was het een populaire manier van reizen. En sneller ook.
Ik heb de indruk dat in OV-land / beleidsmatig wordt gevonden dat een bus per definitie een inferieur product is en dat het per se een trein moet zijn. Ook al zijn bussen veel goedkoper te exploiteren (geen aparte infra nodig) en zijn ze veel makkelijker aan te passen op een gewijzigde reizigersvraag. En soms zelfs sneller ook.

Investeren in deze spoorlijn heeft een zeer hoog speculatief karakter; er zijn zeer weinig grensoverschrijdende reizigers en het is discutabel of investeringen wel gerechtvaardigd zijn om meer reizigers aan te trekken. Dit is toch bepaald geen hoofdrailnet. Het is eigenlijk een enorm prestigeproject. Net zoals de Nedersaksenlijn. Met dat groeifonds wat een tijdje terug werd aangekondigd wilden overheden daar meteen beslag op leggen voor onrendabele spoorprojecten die er om een reden nog niet van zijn gekomen.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » zo 15 nov 2020, 11:59

Peter schreef: zo 15 nov 2020, 8:56 Volgens mij wel, maar niet veel. Autotreinen en zeecontainers uit Emden en zo naar Veendam of Amsterdam . Op enkelspoor krijg je naast persoonsvervoer er niet veel goederen bij.
Nu misschien niet met die kwartiersdienst. Dat was tot voor een paar jaar wel anders. In het verleden zelfs uurdiensten, dan past er wel wat tussen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2020, 12:53

Groningen - Zuidbroek is dubbelsporig. En de kwartiersdienst is een combinatie van Groningen-Winschoten en Groningen-Veendam. Ten oosten van Zuidbroek is inderdaad enkelsporig.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 nov 2020, 12:55

Investeren in deze spoorlijn heeft een zeer hoog speculatief karakter; er zijn zeer weinig grensoverschrijdende reizigers en het is discutabel of investeringen wel gerechtvaardigd zijn om meer reizigers aan te trekken. Dit is toch bepaald geen hoofdrailnet. Het is eigenlijk een enorm prestigeproject. Net zoals de Nedersaksenlijn. Met dat groeifonds wat een tijdje terug werd aangekondigd wilden overheden daar meteen beslag op leggen voor onrendabele spoorprojecten die er om een reden nog niet van zijn gekomen.
In de jaren '80 en '90 was het een wegkwijnend lijntje. Volgens mij reden er op een gegeven moment 3 stoptreinen per dag. Sinds de decentralisering van het openbaar vervoer is het wel beter geworden. Het laatste jaar voor de aanvaring van de brug was er het grootste deel van de week een nette uursdienst. Voor Nederlandse begrippen is Groningen niet dicht bevolkt, maar het is vergelijkbaar met de bevolkingsdichtheid in het veengebied van Nedersaksen.

Het aantal grensoverschrijdende reizigers was gestegen van 500 naar 1000 gemiddeld per werkdag en de betrokken overheden wilden met het versnellen van de bestaande verbindingen en het inleggen van een IC trein naar 2000 reizigers per werkdag. Is natuurlijk niet van het kaliber Noord-Zuidlijn, maar in principe zijn er ook niet heel veel investeringen voor nodig: een paar inhaalsporen en uitbreiding van de capaciteit van station Leer Hbf. Mocht er tussen Leer en Bremen ook een extra trein komen (bijv. IC Groningen-Leer-Bremen), zoals de deelstaat zelf wil, moet daar ook wat aan de infrastructuur gebeuren. Maar dat mogen ze in Duitsland lekker zelf uitzoeken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2020, 13:04

Aan de Duitse kant hoef je de eerste 20 jaar niks bijzonders te verwachten. Hooguit een optimalisering van de dienstregeling.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 nov 2020, 13:06

Ze zijn al vijf jaar bezig met de aanpassing van de perrons in Leer en het beter rolstoeltoegankelijk maken van het station. :facepalm:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 nov 2020, 13:33

Chris schreef: zo 15 nov 2020, 11:01Ik heb de indruk dat in OV-land / beleidsmatig wordt gevonden dat een bus per definitie een inferieur product is en dat het per se een trein moet zijn. Ook al zijn bussen veel goedkoper te exploiteren (geen aparte infra nodig) en zijn ze veel makkelijker aan te passen op een gewijzigde reizigersvraag. En soms zelfs sneller ook.
Nou inderdaad, als het gaat tussen een stoptrein of een comfortabele touringcar is het verschil niet zo groot, dan zit de touringcar vaak beter en is die ook vaak sneller. Je ziet dat in veel landen waar de treinen relatief traag zijn, of waar het spoorwegnet relatief dun is, een groot deel van het vervoer per bus gaat. Dat geldt voor sommige landen op de Balkan, maar bv. ook voor Spanje. En dankzij Flixbus heeft het busvervoer wel een vlucht genomen. Goedkoper en flexibel.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 15 nov 2020, 15:39

Met betrekking tot deze situatie zou ik rationeel kijken wat voor de lange termijn beter is. De meeste mensen reizen toch per auto. Het gaat om de kleine groep dat OV nodig heeft. Als deze groep klein is en busvervoer is kwa reistijd, kwaliteit en kosten vergelijkbaar of zelfs beter, dan zou ik het spoorvervoer opheffen en hier een permanente busverbinding van maken. Natuurlijk moeten de voorzieningen goed blijven en als dat extra geld kost, dan is dat maar zo (want dit gebied verdiend ook goede voorzieningen). Echter als een alternatief (bus) veel minder kost en de kwaliteit blijft grofweg hetzelfde, dan denk ik dat een busverbinding slimmer is.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » zo 15 nov 2020, 15:53

Chris schreef: zo 15 nov 2020, 11:01
Robbert297 schreef: za 14 nov 2020, 22:38Ik vind hem lastig. De spoorverbinding Groningen - Leer is nou niet bepaald aantrekkelijk met al die stations op Nederlands grondgebied. Het duurt nu een uur (59 minuten) om van Groningen naar Weener te reizen met de trein. Van Groningen naar Leer met de vervangende snelbus ben je 55 minuten kwijt, wat een stuk sneller is dan dat je met de trein zou gaan met een in gebruik zijnde Friesenbrücke
Coen Tunnel schreef: zo 15 nov 2020, 0:30De trein is hier gewoon geen heel attractief product. Die stopt bij elke stoeptegel die langs het spoor ligt en de rit eindigt in Leer. Wie verder wil reizen moet daar overstappen.

Ik heb de indruk dat in OV-land / beleidsmatig wordt gevonden dat een bus per definitie een inferieur product is en dat het per se een trein moet zijn. Ook al zijn bussen veel goedkoper te exploiteren (geen aparte infra nodig) en zijn ze veel makkelijker aan te passen op een gewijzigde reizigersvraag. En soms zelfs sneller ook.

Eens. Het geld wat besteed moet worden aan de Friesenbrücke, kan ook prima worden besteed aan een mooie hoogwaardige busverbinding. Toch?
Geen Wiederline, maar een Wiederliner. 8-)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 nov 2020, 18:58

^^ Net zoals de DB op sommige verbindingen de IC Bus heeft omdat ze daarmee een snellere verbinding kunnen aanbieden dan over het spoor, zou zoiets hier ook werken. Gewoon weer een luxe busdienst Groningen-Oldenburg-Bremen voor de langeafstandsreizigers. Voor het lokale grensoverschrijdende verkeer is de trein op zich prima. Maar het lijkt me zinloos om veel geld in de spoorlijn te pompen in de hoop er ooit een doorgaande trein naar Bremen of Hamburg te laten rijden.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 15 nov 2020, 19:20

Dat hebben we in Nederland natuurlijk ook gehad (of nog steeds): de Interliner of voorlopers er van. Zo werd er jarenlang
(of nog steeds) een snelbus dienst Utrecht - Breda onderhouden. En op meer plekken in het land.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2020, 20:16

Die Utrecht - Breda bestaat nog steeds en je hebt ook nog buslijnen als Alkmaar - Leeuwarden die in een leemte voorzien.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » zo 15 nov 2020, 22:14

Ik heb weleens met de bussen van RegioJet (van Budapest naar Wenen), ECOLINES en Lux Express (beide door de Baltische Staten) gereisd. Dit waren zeer luxe bussen met veel goede voorzieningen, zoals multimediaschermen, laadpunten, WC's en zeer goede stoelen. Met daarnaast vaak een goede service voor eten en drinken aan boord, aangeboden door een stewardess. Bij Lux Express was het zelfs onbeperkt koffie en thee. Deze drie bedrijven waren een soort Oost-Europese versie van Flixbus: voor een schappelijke prijs snel en comfortabel naar je bestemming. Alleen voelt Flixbus voor mij meer aan als veevervoer als je het vergelijkt met RegioJet, ECOLINES en Lux Express, terwijl de tarieven van de laatste drie bedrijven op hetzelfde niveau liggen in vergelijking met Flixbus. Ik heb met deze bussen zeer goede ervaringen gehad. Een trein hoeft helemaal niet beter te zijn.

Een busverbinding Groningen - Hamburg met zulke luxe bussen? I'm in! 8-)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 nov 2020, 23:50

Ik ben zelf met de vroegere busdienst van Public Express van Groningen naar Bremen gegaan. Die ging iets van 4-5 keer per dag, was gunstig geprijsd en stopte onderweg enkel bij Oldenburg Hbf, bij de luchthaven van Bremen, en bij Bremen Hbf. Later is voor sommige ritten ook nog een stop toegevoegd bij Apen/Remels (bij het Autohof bij die afrit). Die bus legde de rit van Groningen naar Bremen in 2:30-2:40 af, zorgde voor noorderlingen voor een goede verbinding met de luchthaven van Bremen (populair bij Groningers) en gaf in Bremen goede aansluitingen op regionale treinen en IC's/ICE's richting Hamburg, Hannover, Berlijn en eventueel verder.

Zo'n busdienst zou ik graag terugzien. Dat voegt echt wat toe en het verleden bewijst dat het commercieel geëxploiteerd kan worden.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 16 nov 2020, 7:56

Robbert297 schreef: zo 15 nov 2020, 22:14
Een busverbinding Groningen - Hamburg met zulke luxe bussen? I'm in! 8-)
Ik heb een hardgrondige hekel aan bussen. Altijd krap, altijd smal, als je met meer dan twee personen bent zit je altijd gescheiden door de coachopstelling, je bent heel afhankelijk van de rijderskwaliteiten van de chauffeur voor het comfort (aantal jaren interliner gereden en er waren er bij die heel graag over op vluchtstrookstreep reden met alle geluidsoverlast als gevolg, leuk als je 's morgens nog wat probeert te dutten) en dan nog is het in steden altijd oncomfortabel vanwege het vele stoppen, optrekken en bochten maken. Om nog niet te spreken van het risico op ongevallen (nooit meegemaakt, wel dat er eentje het fijn vond op een spoorwegovergang te stoppen, daar werd ik heel nerveus van).
Ik moet heel hard denken om een treinverbinding te zoeken die ik niet prefereer boven de bus, en dan ben ik al met de bus van Gryfice naar Pogorzelica geweest en met het smalspoor op het meest verschrikkelijke spoor terug.
Ik vind het ook onbestaanbaar dat als je bij de DB reisplanner de bussen uitvinkt je nog altijd IC-bussen krijgt. Vaak over geklaagd maar dan krijg je het achterlijke argument "dit is een IC-produkt". Nee. Een bus kan zich nooit meten met een IC, zelfs niet met wat wij in Nederland IC noemen.
Gelukkig dat DB nu met veel IC-bussen gaat stoppen. Alleen al vanwege dat laatste ben ik er heel blij om.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 nov 2020, 8:59

^^ Maar bij Groningen-Bremen gaat het meer om een directe luxe busverbinding met onderweg één stop in Oldenburg en verder over de snelweg, versus een verbinding met een stoptrein, een overstap, en een Regional Express. Ja, je zit wat ruimer dan in de trein, maar het is niet zo dat de stoelen in regionale treinen nou het toppunt van comfort zijn, laat staan dat er veel andere voorzieningen zijn.

Ervan uitgaande dat de Friesenbrücke er weer is, heb je van Groningen tot aan Leer 10 tussenstations, dan de overstap in Leer, en dan van Leer tot aan Bremen nog eens 6 tussenstations. De rit per trein is onder de streep niet sneller dan een busdienst, en je hebt altijd een extra overstap. Dat is leuk voor spoorwegliefhebbers (ik ben wel eens van Málaga naar Antequera gegaan met de enige fatsoenlijke verbinding per dag met een goede aansluiting in Bobadilla), maar voor het grote publiek is zo'n bus best interessant.

Ik ben het met je eens dat de trein in de meeste gevallen boven de bus te verkiezen is, maar er zijn uitzonderingen denkbaar waar er toch echt wel wat voor de bus te zeggen is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 17 nov 2020, 21:43

Doorgaande reizigers zullen er niet veel zijn; maar op zich is het veranderen van modaliteit ook niet fijn en vaak erg duur. Er is ooit een trein van Leer naar Harlingen ingelegd voor Duitse waddeneilandtoeristen. Die moeten nu ook al vaker overstappen en als die een gedeelte van de reis ook per bus moeten afleggen gaan ze gewoon naar Borkum 8-)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 nov 2020, 10:47

^^ Zolang er geen nieuwe brug ligt moeten ze sowieso een deel van de reis per bus doen.