Oh, alsjeblieft niet op die tour

Moderator: Moderatoren
Oh, alsjeblieft niet op die tour
Zo, dat is een uitspraak zeg! Ik ben geen gast, maar een persoon. Je komt wel zo over als een randstedeling.
In het Noorden ligt het gevoelig. Ik spreek je er niet persoonlijk op aan, maar het komt over als... 'ach ze redden zich wel'. Ik probeer het Noorden van Nederland (Groningen, Drenthe en Friesland) tot op zekere hoogte te promoten, omdat Den Haag (lees : regering) ons laat zitten. En als je dan ook nog gaat zeggen dat de Friesenbrücke 'niet noodzakelijk is' en dus eventueel niet gebouwd gaat worden plaats je de regio wel in een isolement.
Ik vind hem lastig. De spoorverbinding Groningen - Leer is nou niet bepaald aantrekkelijk met al die stations op Nederlands grondgebied. Het duurt nu een uur (59 minuten) om van Groningen naar Weener te reizen met de trein. Van Groningen naar Leer met de vervangende snelbus ben je 55 minuten kwijt, wat een stuk sneller is dan dat je met de trein zou gaan met een in gebruik zijnde Friesenbrücke
Gaat prima! Dank dat je het vraagt
Yep
Robbert297 schreef: ↑za 14 nov 2020, 22:38Ik vind hem lastig. De spoorverbinding Groningen - Leer is nou niet bepaald aantrekkelijk met al die stations op Nederlands grondgebied. Het duurt nu een uur (59 minuten) om van Groningen naar Weener te reizen met de trein. Van Groningen naar Leer met de vervangende snelbus ben je 55 minuten kwijt, wat een stuk sneller is dan dat je met de trein zou gaan met een in gebruik zijnde Friesenbrücke
Ik heb de indruk dat in OV-land / beleidsmatig wordt gevonden dat een bus per definitie een inferieur product is en dat het per se een trein moet zijn. Ook al zijn bussen veel goedkoper te exploiteren (geen aparte infra nodig) en zijn ze veel makkelijker aan te passen op een gewijzigde reizigersvraag. En soms zelfs sneller ook.Coen Tunnel schreef: ↑zo 15 nov 2020, 0:30De trein is hier gewoon geen heel attractief product. Die stopt bij elke stoeptegel die langs het spoor ligt en de rit eindigt in Leer. Wie verder wil reizen moet daar overstappen.
Toen Public Express nog reed met de busdienst Groningen-Oldenburg-Bremen waren de bussen vaak goed gevuld. Ondanks dat het een bus was en geen trein, was het een populaire manier van reizen. En sneller ook.
Nu misschien niet met die kwartiersdienst. Dat was tot voor een paar jaar wel anders. In het verleden zelfs uurdiensten, dan past er wel wat tussen.
In de jaren '80 en '90 was het een wegkwijnend lijntje. Volgens mij reden er op een gegeven moment 3 stoptreinen per dag. Sinds de decentralisering van het openbaar vervoer is het wel beter geworden. Het laatste jaar voor de aanvaring van de brug was er het grootste deel van de week een nette uursdienst. Voor Nederlandse begrippen is Groningen niet dicht bevolkt, maar het is vergelijkbaar met de bevolkingsdichtheid in het veengebied van Nedersaksen.Investeren in deze spoorlijn heeft een zeer hoog speculatief karakter; er zijn zeer weinig grensoverschrijdende reizigers en het is discutabel of investeringen wel gerechtvaardigd zijn om meer reizigers aan te trekken. Dit is toch bepaald geen hoofdrailnet. Het is eigenlijk een enorm prestigeproject. Net zoals de Nedersaksenlijn. Met dat groeifonds wat een tijdje terug werd aangekondigd wilden overheden daar meteen beslag op leggen voor onrendabele spoorprojecten die er om een reden nog niet van zijn gekomen.
Nou inderdaad, als het gaat tussen een stoptrein of een comfortabele touringcar is het verschil niet zo groot, dan zit de touringcar vaak beter en is die ook vaak sneller. Je ziet dat in veel landen waar de treinen relatief traag zijn, of waar het spoorwegnet relatief dun is, een groot deel van het vervoer per bus gaat. Dat geldt voor sommige landen op de Balkan, maar bv. ook voor Spanje. En dankzij Flixbus heeft het busvervoer wel een vlucht genomen. Goedkoper en flexibel.Chris schreef: ↑zo 15 nov 2020, 11:01Ik heb de indruk dat in OV-land / beleidsmatig wordt gevonden dat een bus per definitie een inferieur product is en dat het per se een trein moet zijn. Ook al zijn bussen veel goedkoper te exploiteren (geen aparte infra nodig) en zijn ze veel makkelijker aan te passen op een gewijzigde reizigersvraag. En soms zelfs sneller ook.
Eens. Het geld wat besteed moet worden aan de Friesenbrücke, kan ook prima worden besteed aan een mooie hoogwaardige busverbinding. Toch?Chris schreef: ↑zo 15 nov 2020, 11:01Robbert297 schreef: ↑za 14 nov 2020, 22:38Ik vind hem lastig. De spoorverbinding Groningen - Leer is nou niet bepaald aantrekkelijk met al die stations op Nederlands grondgebied. Het duurt nu een uur (59 minuten) om van Groningen naar Weener te reizen met de trein. Van Groningen naar Leer met de vervangende snelbus ben je 55 minuten kwijt, wat een stuk sneller is dan dat je met de trein zou gaan met een in gebruik zijnde FriesenbrückeIk heb de indruk dat in OV-land / beleidsmatig wordt gevonden dat een bus per definitie een inferieur product is en dat het per se een trein moet zijn. Ook al zijn bussen veel goedkoper te exploiteren (geen aparte infra nodig) en zijn ze veel makkelijker aan te passen op een gewijzigde reizigersvraag. En soms zelfs sneller ook.Coen Tunnel schreef: ↑zo 15 nov 2020, 0:30De trein is hier gewoon geen heel attractief product. Die stopt bij elke stoeptegel die langs het spoor ligt en de rit eindigt in Leer. Wie verder wil reizen moet daar overstappen.
Toen Public Express nog reed met de busdienst Groningen-Oldenburg-Bremen waren de bussen vaak goed gevuld. Ondanks dat het een bus was en geen trein, was het een populaire manier van reizen. En sneller ook.
Investeren in deze spoorlijn heeft een zeer hoog speculatief karakter; er zijn zeer weinig grensoverschrijdende reizigers en het is discutabel of investeringen wel gerechtvaardigd zijn om meer reizigers aan te trekken. Dit is toch bepaald geen hoofdrailnet. Het is eigenlijk een enorm prestigeproject. Net zoals de Nedersaksenlijn. Met dat groeifonds wat een tijdje terug werd aangekondigd wilden overheden daar meteen beslag op leggen voor onrendabele spoorprojecten die er om een reden nog niet van zijn gekomen.
Ik heb een hardgrondige hekel aan bussen. Altijd krap, altijd smal, als je met meer dan twee personen bent zit je altijd gescheiden door de coachopstelling, je bent heel afhankelijk van de rijderskwaliteiten van de chauffeur voor het comfort (aantal jaren interliner gereden en er waren er bij die heel graag over op vluchtstrookstreep reden met alle geluidsoverlast als gevolg, leuk als je 's morgens nog wat probeert te dutten) en dan nog is het in steden altijd oncomfortabel vanwege het vele stoppen, optrekken en bochten maken. Om nog niet te spreken van het risico op ongevallen (nooit meegemaakt, wel dat er eentje het fijn vond op een spoorwegovergang te stoppen, daar werd ik heel nerveus van).Robbert297 schreef: ↑zo 15 nov 2020, 22:14
Een busverbinding Groningen - Hamburg met zulke luxe bussen? I'm in!![]()