[A001] Aansluiting 9 Laren / Hilversum-Noord oud/nieuw viaduct?

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Janv
woonerf

[A001] Aansluiting 9 Laren / Hilversum-Noord oud/nieuw viaduct?

Bericht door Janv » ma 16 nov 2020, 17:50

Mijn vraag heeft een klein beetje een SNUP/SOAP-karakter en had misschien beter in dat topic gekund of anders het geschiedenistopic, maar omdat ik mijn vraag nogal specifiek vond leek het mij beter om er een apart topic van te maken. Als een mod dat anders ziet, voel je vrij om mijn vraag naar een al bestaand topic te verplaatsen.

Ik woon sinds enkele jaren in Hilversum en maak daarom regelmatig gebruik van afrit/oprit 9 van de A1 (Laren / Hilversum-Noord). Deze locatie.
Sinds ik daar vaak kom vraag ik mij af wat het verhaal is achter het viaduct van de snelweg en het viaduct dat ernaast ligt en wat (nu) wordt gebruikt voor fietsverkeer en lokaal verkeer (Rijksweg Oost).

Ik kan er compleet naast zitten, maar bij het viaduct van Rijksweg Oost krijg ik -afgaand op het uiterlijk ervan- het gevoel alsof dat ooit misschien wel het "oude" viaduct van de oude Rijksweg was en dat pas later een groter viaduct is gebouwd, aan de andere kant van Villa Rietvink (was eigendom van Rijkswaterstaat voor zover ik begrijp). Het viaduct in Rijksweg Oost ziet er in mijn (leken) ogen iets ouder uit dan het moderner ogende kunstwerk in de A1. Kan ook een vertekend beeld zijn door de geluidswal in de A1. Dat geeft natuurlijk ook een ander zicht.

In de wegenwiki staat: "Voor 1964 lag hier een kruising van de voorloper van Rijksweg 1 met de Hilversumseweg." Is het oude viaduct daar misschien het restant van? Al vind ik die slinger in de weg (om Rietvink heen) dan weer een beetje gek.

Ik ben dus benieuwd naar het verhaal.
Zijn de twee viaducten tegelijk gebouwd? Of zit er misschien toch leeftijdsverschil tussen de viaducten en liep de A1 eerst over het kleine viaduct?
En als ze wel tegelijk gebouwd zijn, waarom dan twee? Of was de N525/Hilversumseweg richting Laren op dat moment al zo belangrijk dat doorgaand verkeer op Rijksweg Oost een viaduct vereiste?

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Re: [A001] Aansluiting 9 Laren / Hilversum-Noord oud/nieuw viaduct?

Bericht door Jackbauer1350 » ma 16 nov 2020, 17:57

Dat viaduct is gebouwd met de aanleg van de A1. Die weg over het viadcuct heet Rijksweg-Oost en West maar de oorspronkelijke oude echte rijksweg verliep op dezelfde plek waar nu de snelweg ligt. Ernaast is als ontsluiting voor de wegen die op de voorloper van de A1 gelijkvloers aantakte de Rijksweg-Oost en West aangelegd met het viaduct.

Op www.topotijdreis.nl zijn dit soort dingen vaak wel terug te vinden.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 16 nov 2020, 18:06

Twee screenshots van topotijDreis ter vergelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 nov 2020, 18:22

Ik meen een keer foto's van dat viaduct uit de jaren '60 gezien te hebben hier op het forum.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 16 nov 2020, 18:40

Hier is een luchtfoto van 1969 te vinden. Dat is dus enkele jaren na de openstelling ('64) Bussum-Laren-Witte Bergen ('66). Ik kan er wel achter komen wat de geschiedenis er achter is via de lokale historische kring(en). Maar misschien hebben anderen het antwoord al klaar. Het lijkt mij dat de bruggen min of meer tegelijk zijn gebouwd.

Directe jpg link: https://d3e1m60ptf1oym.cloudfront.net/f ... gaplus.jpg

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 16 nov 2020, 18:40

Afbeelding
Ten tijde van de aanleg van de snelweg. Rechts is volgens mij dat viaduct te zien. Logischerwijs dat het eerder lag dan het viaduct van de snelweg

Een foto die ik zelf heb gemaakt in 2018. Het viaduct was gesloten voor autoverkeer omdat het viaduct na onderzoek in 2017 te zwak bleek voor zwaar verkeer.
Afbeelding
DSCN5260 by DutchRoadMovies, on Flickr

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 16 nov 2020, 18:46

En hier nog een plaatje zonder datum (maar minimaal jaren 60), het viaduct Rijksweg Oost (via HKL)

Uit het verhaal in de HKL link kun je afleiden dat het Rijksweg-Oost viaduct onderdeel was van het A1 project.
De belangrijkste aanpassing in de jaren zestig aan de omgeving van De Rietvink was de aanleg van ongelijkvloerse kruisingen. De villa werd daardoor ingeklemd tussen een viaduct voor langzaam verkeer en de oprit naar de A1 richting Amsterdam.
Afbeelding

Janv
woonerf

Bericht door Janv » ma 16 nov 2020, 18:48

Interessant! Dank allen! ^^

Tegelijkertijd aangelegd dus. Maar was het belang en of de
drukte van die parallelweg (Rijksweg Oost/West) en/of de Hilversumseweg toen al zo groot dat er een viaduct voor nodig was? Anders gezegd, waarom kon dat toen niet gelijkvloers?

Zijn er foto’s bekend van het viaduct van de A1 voordat de geluidsschermen er stonden? Ben benieuwd of er vroeger ook van die typische jaren ‘50/‘60 relingkjes op stonden (nog wel zichtbaar op het kleine viaduct zoals op zo veel viaducten uit die tijd). Die relingkjes zijn eigenlijk de hoofdreden waarom ik aanvankelijk “op het verkeerde been” werd gezet.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 16 nov 2020, 18:50

Denk dat voor een viaduct is gekozen omdat een gelijkvloerse afwikkeling op die plek de boel wel erg ingewikkeld en ook niet erg veilig had gemaakt in combinatie met de kruisingen voor de toe/afrit van/naar de A1.

jelger schreef: ma 16 nov 2020, 18:46 En hier nog een plaatje zonder datum (maar minimaal jaren 60), het viaduct Rijksweg Oost (via HKL)
Zal vast 1965 zijn geweest. De snelweg is op de foto al in gebruik en de bermen zien er nog vrij vers uit.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 16 nov 2020, 19:00

^^
Ik vermoed zelf minimaal een paar jaar later i.v.m. de Opel rekord C en BMW E3. ;)

Ik kan zo snel even geen foto's vinden van het A1 viaduct in oudere vorm. Dat zal vast nog wel in een beeldbank terug te vinden zijn.