(edit: Coen Tunnel is me voor

Ik doe te lang over het samenstellen van een reactie.

)
IQ[] schreef: ↑vr 27 nov 2020, 11:00
Toch ergens apart dat het hier niet overeengekomen. Waarschijnlijk een te lange en niet te controleren corridor?
Dat heeft vermoedelijk te maken met de Azerbeidzjaanse toegang tot het Kalbajar/Karvachar district. Er is weinig infra hier, en de Sotk-Martakert/Stepanakert route voor Armenen gaat hoe dan ook deels conflicteren met de Azerbeidzjaanse infra belangen richting Kalbajar. Hoe Azerbeidzjan het gebied gaat ontsluiten is mij niet duidelijk op dit moment. Momenteel is - voor zover ik kan zien - de enige toegang via Karabach dat niet onder Azerbeidzjaanse controle zal komen. Er is een weinig concrete uitspraak over nieuwe infra voor die ontsluiting.
Verder is het ook strategisch voor de Azerbeidzjanen om maar 1 overpad route - de kortste - toe te staan, die het minste met hun belangen interfereert. En het is niet zo dat er veel mensen wonen en heen en weer reizen.
De spoorlijn op de foto, is dat niet die spoorlijn die ooit Baku met Kars, door Armenië, verbond?
Nee. Dit stukje spoor loopt (en liep) dood bij Sotk, in de kloof naar de pas.
- SPOILER: TOON

De "oude" Baku-Kars route liep via Tbilisi en Gyumri (alwaar je nog steeds met nachttrein tussen Tbilisi en Yerevan kunt reizen).
- SPOILER: TOON

Ik snap dat vanuit een Armeens standpunt dat die grenzen allemaal zo afgesloten zijn, maar ik denk dat ze financieel-economisch eigenlijk alleen zichzelf er mee hebben. Alle belangrijke projecten (olie, gas, transport) worden om het land heen geleid.
Armenië heeft zichzelf niet afgesloten voor anderen, anderen hebben dat voor hen gedaan.
Zij weten als geen ander (en die anderen weten dat ook) dat zij die open grenzen juist nodig hebben. De grens met Turkije is gesloten door juist de Turkse houding. Officieel vanwege de "bezetting van Azerbeidzjaanse" gebieden sinds de jaren 90, maar ook vanwege de gebrouilleerde verhoudingen over de Armeense genocide, waar Armenië nogal sterk voor lobbied. Ruim 10 jaar geleden leek er wat te ontdooien, maar intussen is Ankara met Erdogan vol op het Turkse-volkeren orgel.
Armenie weet dondersgoed hoe geïsoleerd en omringd het is. Juist daarom heeft het ook actief de samenwerking met Rusland opgezocht om extra transport corridors via Georgië op touw te zetten, ook in dialoog met Iran - want er waren plannen om de Rusland - Iran handelsas via Armenië een impuls te geven.
Het heeft daarin gefaald. Meerdere oorzaken: Georgië (en Abchazie) werkten niet mee. Azerbeidzjan heeft daarnaast ook Georgië onder druk gezet (AZ heeft de investeringen in de Baku - Tbilisi - Kars verbinding voor een groot deel op zich genomen). Verder heeft Azerbeidzjan de dialoog met Moskou en Teheran opgezocht om die (spoor)corridor via Baku te laten lopen. Nadat de Azerbeidzjaanse spoorlijn inmiddels eindigt bij een nieuwe terminus in de Iraanse grensplaats Astara, is men inmiddels bezig deze lijn
naar Rasht te verlengen om aan te sluiten op het Iraanse spoornet.

Is wat

maar goed om toch even samen te vatten in de context van de opmerking.
De militairen die je in deze filmpjes ziet, zijn deze onderdeel van die Russische vredesmacht? Of terugtrekkende Armenen?
Dat zijn Russische militairen voor zover dat niet duidelijk is aan insignes/vlaggen. De colonne BMP-2 tanks is bijvoorbeeld Russisch. Net als de BM-21 truck in het begin.
Vegi schreef: ↑vr 27 nov 2020, 12:00
Die Katyusha's (BM-21, ofzo?) in de video laten toch wel zien dat er zwaar gevochten is. Die zet je niet zo maar in.
"Grad" (BM-21) systemen zijn zo ongeveer standaard artillerie in de voormalige Sovjet landen.
En ja, er is serieus zwaar gevochten/geschoten.