Afbeelding

[N233] Veenendaal - Ochten

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door PeterSchoeber » ma 20 jul 2020, 12:37

^^ Voor Rhenen zou een brug bij Wageningen wel degelijk nut hebben. Wageningen heeft een forse overslaghaven waarbij er, vooral zand/grind/graan wordt overgeslagen, dat per as richting Betuwe gaat. Al ligt de brug dan relatief ver van Rhenen wij hebben er wel belang bij.

En een 2 x 2 zal het zeker niet worden voorlopig. Één van de voorwaarden voor de 4 baans Rijnbrug is de belofte dat de N233 langs/door Rhenen 2 baans blijft.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 20 jul 2020, 12:54

Vanwaar de wens voor een 2 strooks N233 t.h.v. Rhenen?

De weg snijdt (behalve Veenendaal ook) Rhenen behoorlijk in tweeën. Ik kan me voorstellen dat zorgen over een toename van het verkeer en capaciteit hiermee samenhangen. Als de doorgetrokken A30 er niet in zit, zie ik wel wat in een verdiepte bak met een aantal overkluizingen en een compactere (Haarlemmermeer) aansluiting met de N225.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 jul 2020, 13:14

De doorsnijding van Rhenen lijkt op een kaart meer dan in werkelijkheid omdat de weg (en het spoor) verdiept ligt en het dorp hoger.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 20 jul 2020, 15:19

^^ Dat is waar. Echter rondom de N255 wordt de doorsnijding gedomineerd door infrastructuur: op- en afritten, parkeerterrein en het station. Ondanks de aanwezige bomen is een onaantrekkelijk stenig gebied dat in het teken staat van verkeersfuncties. De vormgeving van de aansluiting, met diverse afslagen en oversteken, is ook nogal substandaard.

Nu hoeft dat niet zo'n groot probleem te zijn, maar als je in dit gebied aan de slag gaat (voor de nieuwe brug en een eventuele toekomstige uitbreiding van de N233) is dat een kans om de leefbaarheid juist te verbeteren.
SPOILER: TOON

Snelle schets van de ruimte die je met een haarlemmermeer en een verdiepte bak met steile wanden vrij zou kunnen spelen:

Afbeelding

Oftewel een minder stenig gebied met gescheiden verkeersstromen.
Met name het stationsgebied en de fietsroutes zullen iets verder uitgewerkt moeten worden maar de ruimte daarvoor zie ik wel.

Het zou mooi zijn het stratenpatroon meer te verbinden met aansluitingen t.h.v. de Trambaanweg en noordelijk van het station - die opties heb ik niet opgenomen ivm tijdgebrek en omdat ik niet precies weet hoe je aan beide kanten precies uitkomt met het hoogteprofiel. Juist in het anders inrichten en gebruiken van de ruimte liggen kansen voor Rhenen.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 20 jul 2020, 15:27

^^ In de STAD, ja Rhenen heeft al meer dan 750 jaar stadsrechten, Rhenen ligt werkelijk geen enkele straat vlak en kamp je met soms aanzienlijke hoogteverschillen op korte afstand. Effe de aansluiting veranderen, zoals in bovenstaande schets, is al vaker langs gekomen in de vele discussies en als niet realistisch afgevallen. Vergis je niet in de hoogte verschillen hier die voor de senioren een ware crime zijn omdat ze moeilijk een heuvel op of af kunnen.
Met vriendelijke groet,

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 20 jul 2020, 15:49

^^ De huidige fiets- en voetpaden rondom de aansluitingen worden anders ook gedomineerd door hellingen, trappen en taluds. Om over de vele onveilige oversteekplaatsen nog maar te zwijgen.

Voor het overbruggen van hoogteverschil en het oversteken van verkeer kan hoogteverschil ook een voordeel zijn. In de huidige situatie zie je dat door het natuurlijke reliëf en hoe de N233 onder de N225 is aangelegd je de weg relatief comfortabel kunt oversteken. In een platte omgeving zou je daarvoor heel wat hindernissen moeten overwinnen.
Noordelijker en zuidelijker echter zijn de wegen, het verkeer en de hoogteverschillen nog steeds flinke obstakels. Het scheiden van functies, het creëren van ruimte en het gebruiken van hoogteverschil zijn niet alleen uitdagingen maar bieden ook kansen.

Ik wil zeker niet beweren dat dit gebied verbouwen technisch makkelijk zal worden. En ook zal er een prijskaartje aan hangen.
Tegen de schaal van een doorgetrokken A30 inclusief dure inpassing en nieuwe rivierkruising zal dat kostenplaatje echter meevallen.

En natuurlijk zijn er genoeg bezwaren te bedenken tegen een ingewikkelde reconstructie en het verdubbelen van de N233 in Rhenen zelf. Maar als zo'n verdubbeling (onder de juiste voorwaarden) zou worden omarmd dan kan de stad daar ook flink beter van worden.

Hier in het noorden zijn de afgelopen jaren ook flink wat ingewikkelde projecten uitgevoerd waar maatschappelijk het nodige verzet tegen was. Maar kijk nu eens naar projecten als de traverse Harlingen, de Haak om Leeuwarden, de Centrale As en straks de Ring Zuid in Groningen; natuurlijk zijn nieuwe wegen niet onzichtbaar, maar met talrijke inpassingsmaatregelen hebben deze projecten ook een flinke plus opgeleverd voor de omgeving.

Investeringen in leefbaarheid die zonder deze infraprojecten nooit mogelijk waren geweest.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » ma 20 jul 2020, 18:11

Chris schreef: ma 20 jul 2020, 13:14 het dorp hoger.
Als je in Rhenen iemand wilt beledigen moet je zeggen dat het een dorp is :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 jul 2020, 18:53

:D :duck:

Stadsrechten is iets van de middeleeuwen, niet hoe we tegenwoordig een plaats karakteriseren. De gemeente Rhenen heeft 20.000 inwoners, ik kan zo snel niet vinden hoe groot de plaats Rhenen is. Ik had het zelf niet zo groot geschat, tussen 5.000 en 10.000.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 20 jul 2020, 19:02

De stad Rhenen heeft 10.700 inwoners.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 20 jul 2020, 21:57

Ik ben het eens dat een verdubbeling van de N 233 de leefbaarheid kan verhogen, maar ik vraag me wel af of de getekende oplossing wel haalbaar is. Ik denk dat het best wel eens te krap is, zeker als je nog wat hoogte moet winnen hier en daar. Als het wel past is het een mooie oplossing.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 20 jul 2020, 22:09

^^ Ik ben een leek die handig is met Photoshop, dus als het beter kan of niet past is ben ik de eerste om het toe te geven :mrgreen:

Mocht 2x2 hem echt niet worden qua ruimte, misschien lukt het dan met een iets kleinere rotonde met 2x1 er onderdoor (voorbeeld: Oostereind Hilversum). De rest van de N233 dan wel 2x2 waarbij de buitenste rijstroken afslaan naar de rotonde.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 20 jul 2020, 22:32

Hoeveel meter verharding is er nog voor 2x2 GOW-80 (eventueel "versmald profiel door rijbaanscheiden van betonblokken")?
15 meter?

Mij lijkt het te passen, maar dan is je middenberm niet meer dan een blokje beton. Eventueel een combinatie zoals de Utrechtsebaan zou ook nog een uitkomst kunnen zijn, maar €€€€€€€€€€€€€€€€€€ (erg duur tov A30 doortrekking)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 21 jul 2020, 6:24

boe! schreef: ma 20 jul 2020, 19:02 De stad Rhenen heeft 10.700 inwoners.
Planologisch gewoon een flink dorp dus.

Een 2x2 stroomweg is in zijn totaliteit 23,10 m breed volgens het CROW. Dat is de ruimte tussen de geleiderails/barriers aan beide zijden n is inclusief halfverharding tussen de verharding en de geleiderail. Meer meters heb je dus niet per se nodig om het te laten passen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » zo 26 jul 2020, 20:42

^^ Het viaduct van de N225 bevat bogen dus of die rechter rijstrook resp opstelstrook dan nog voldoet aan de profielen vrije ruimte na een verbreding is maar de vraag op dit stukje van de N233. Vrachtverkeer vanaf bijv 4m op de linker rijstrook is theoretisch mogelijk maar niet wenselijk
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 jul 2020, 6:40

Planologisch gewoon een flink dorp dus.
Even flauw doen: Nee. In de rest van de wereld beginnen steden vanaf 10.000 inwoners :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 09 aug 2020, 19:32

Nou.. afgelopen vrijdagmiddag constateerde ik dat de verkeerslichten op de N233, kruising Bergweg/Achterbergsestraat het niet deden. Compleet alle lampen gedoofd :s. Het was druk met doorgaand verkeer.. Ik wilde de N233 oprijden vanaf Achterberg.. maar aan beide kanten wilden ook scooters oversteken. Het duurde dus ff.. en één overstekende scooter kwam toch nog bijna in botsing met een doorgaand voertuig.. :schrikreactie:

Dus, ik maar ff 0900-TUIG gebeld .. (kon zo gauw het prov.nummer niet vinden) wat ook niet direct lukte. Kennelijk is daar alleen nog spraakherkenning mogelijk en wordt er niet op basis van telefoonlocatie doorgeschakeld naar de betreffende politie eenheid? Goed, na de 2e poging verstond de computer de juiste plaatsnaam en werd ik met eenheid Midden-NL doorverbonden. Alwaar ik netjes geholpen werd. :top:
(Er werd gekeken of er al iets bekend was en anders werd er een melding richting de provincie gedaan).

Goed.. nu rijd ik daar een paar uurtjes geleden, min of meer toevallig, vanaf de brug weer langs richting Veenendaal.. wat schets mijn verbazing: nog steeds gedoofde lichten bij die Vri.. :schrikreactie: :s :dontknow:

Duss, ik nu thuis het nummer van de prov. Utrecht opgezocht: https://www.provincie-utrecht.nl/loket/ ... er-vervoer
Mwah, na de 1 toets voor verkeersinstallaties.. werd het al snel tutututut op de lijn (2 keer heb ik gebeld).
Gaat lekker, dit zou 24/7 bereikbaar moeten zijn.

Ik bij Citytec nog even kijken.. Ja, keuze menu voor Provincie Utrecht. Klik ik vervolgens op het betreffende punt op de kaart: melding:
Deze applicatie werkt alleen binnen de gemeente Utrecht
https://utrecht.slimmelden.nl/#/map

https://www.citytec.nl/storing-melden/f ... trecht/d29

Ik geef het op.. het is vakantietijd.. dus 'problemen' met o.a. schoolgaande jeugd (wat al een issue is op dit kruispunt) is nog niet van toepassing..

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 09 aug 2020, 19:41

Durashift schreef: zo 09 aug 2020, 19:32. Kennelijk is daar alleen nog spraakherkenning mogelijk en wordt er niet op basis van telefoonlocatie doorgeschakeld naar de betreffende politie eenheid?
Dan bel je zeker niet vaak met de politie. Dit is al vele jaren zo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 09 aug 2020, 19:43

^^^ dat klopt, ik denk dat ik dat een jaar of 2 geleden nog een keer had gedaan.

Tja, ik maak niet veel mee joh. ;)

Wijkhoven
zandpaadje

Bericht door Wijkhoven » wo 12 aug 2020, 12:15

Durashift schreef: zo 09 aug 2020, 19:32 Nou.. afgelopen vrijdagmiddag constateerde ik dat de verkeerslichten op de N233, kruising Bergweg/Achterbergsestraat het niet deden. Compleet alle lampen gedoofd :s. Het was druk met doorgaand verkeer.. Ik wilde de N233 oprijden vanaf Achterberg.. maar aan beide kanten wilden ook scooters oversteken. Het duurde dus ff.. en één overstekende scooter kwam toch nog bijna in botsing met een doorgaand voertuig.. :schrikreactie:

[...]

Ik geef het op.. het is vakantietijd.. dus 'problemen' met o.a. schoolgaande jeugd (wat al een issue is op dit kruispunt) is nog niet van toepassing..
Ik vind dat je in ieder geval heel goed je best hebt gedaan om er melding van te maken! :top:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 19 nov 2020, 23:05

Chris schreef: ma 27 apr 2020, 11:20 (..)

Afbeelding
N233 Rijnbrug Rhenen 09 by European Roads, on Flickr
Die slechte plekken in het asfalt zijn afgelopen week aangepakt. Er ligt een vers tapijtje over de brug.
Helaas is de 'kloenk' aan de kant van Kesteren niet aangepakt.. er zit een oneffenheid in die voelbaar is. Jammer.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 20 nov 2020, 8:47

^^ Ga me nou niet vertellen dat er over de hele brug een nieuw/vers tapijt van asfalt ligt.
Met vriendelijke groet,

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 20 nov 2020, 19:37

Hmmm, kan het wel eens proberen maandag. Dan maak ik een retourritje naar Wageningen ;)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 21 nov 2020, 10:48

PeterSchoeber schreef: vr 20 nov 2020, 8:47 ^^ Ga me nou niet vertellen dat er over de hele brug een nieuw/vers tapijt van asfalt ligt.
Jawel, alhoewel RwS spreekt over reparatie van het asfalt.

https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... -2020.aspx

Maar goed, zoveel slechte stukken.. dan is het sneller om af te schrapen en nieuw erop te leggen, denk ik.
Volgens mij is het ook in 1 nachtafsluiting geregeld.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 27 nov 2020, 22:24

^^ Het was ook in dermate slechte staat dat het wel een fris laagje kon gebruiken.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » zo 06 dec 2020, 20:51

Durashift schreef: za 21 nov 2020, 10:48
PeterSchoeber schreef: vr 20 nov 2020, 8:47 ^^ Ga me nou niet vertellen dat er over de hele brug een nieuw/vers tapijt van asfalt ligt.
Jawel, alhoewel RwS spreekt over reparatie van het asfalt.

https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... -2020.aspx

Maar goed, zoveel slechte stukken.. dan is het sneller om af te schrapen en nieuw erop te leggen, denk ik.
Volgens mij is het ook in 1 nachtafsluiting geregeld.
Het nieuwe asfalt kan ik bevestigen

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 06 dec 2020, 21:07

Ik ook, ben er vorige week zondag overheen gereden.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 07 apr 2021, 8:47

Vertraging voor verbreding Rijnbrug bij Rhenen
Voor de verbreding van de Rijnbrug bij Rhenen verder kan gaan, moet beter worden berekend wat de gevolgen zijn voor de stikstofuitstoot. Die berekeningen zijn mogelijk eerder niet goed uitgevoerd. De verbreding van de brug loopt daardoor ernstige vertraging op.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/215991 ... henen.html

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 07 apr 2021, 9:09

Het bericht van de provincie Utrecht hierover:
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... veenendaal

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » wo 07 apr 2021, 17:27

Omroep Gelderland kwam met een soortgelijk bericht.
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -van-State
Hopelijk datde Raad van State in september duidelijkheid geeft

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 07 apr 2021, 20:37

Ook de verbreding van de Rondweg Oost in Veenendaal loopt vertraging op als gevolg van het stikstof geneuzel. https://www.gelderlander.nl/utrecht/ver ... ~ac578d3a/ voor een artikel daarover in De Gelderlander.
Met vriendelijke groet,