Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » do 12 nov 2020, 20:37

^^ Zijn niet verplicht ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 12 nov 2020, 20:52

Wat een gedrocht alweer, SUV's zijn al lelijk, maar het lukt hen toch altijd maar weer om ze nog lelijker te maken.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 12 nov 2020, 20:55

Ik vind de voorkant bij alle nieuwe BMW's lelijk om eerlijk te zijn, maar deze is wel heel erg. De blauwtinten vind ik mooi, maar niet in combinatie met beige.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 12 nov 2020, 20:56

Dat blauw is inderdaad nog wel leuk, kennelijk moet het iets elektrisch/hybride voorstellen want ieder merk gebruikt het voor hun wereldverbeteraars.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 20 nov 2020, 22:35

Het FD heeft op de website (en wellicht ook in de krant) een artikel over de 'ervaringen' die taxibedrijven op Schiphol de afgelopen jaren hebben opgedaan met Tesla's. Die waren zij onder hun taxiconcessie van Schiphol verplicht vanaf 2014 te rijden. De eerste jaren voornamelijk model S, de laatste jaren ook Model X. Het beeld dat uit het artikel blijkt is dat Tesla's een inferieur product zijn en dat de service van Tesla dramatisch slecht is. Deze ervaringen bevestigen min of meer het beeld dat je veel tegenkomt als je op internet en Twitter wat rondzoekt. Uit het artikel blijkt verder dat Bios-Groep, dat zo'n 70 Tesla's als taxi inzet op Schiphol, naar de rechter gaat en een schadevergoeding eist.

En opsomming van in het artikel genoemde probleempunten:
- momenteel staan 20 van de 70 taxi's stil vanwege mankementen
- mankementen zijn o.a. de stuurbekrachtiging, de aandrijfassen en kapotte draagarmen, vaak al na enkele maanden na ingebruikname
- navigatie die de verkeerde locatie laat zien
- tellerstanden die niet kloppen met werkelijk gereden kilometers waarna Tesla monteurs de tellers weer 'goed' zetten
- actieradius van de accu's die vér onder het beloofde aantal kilometers bleek te liggen
- geen vast aanspreekpunt meer, maar meldingen doen via een online formulier
- reparatietermijnen van zes tot acht weken
- limiet van maximaal twee auto's die tegelijk in reparatie mogen zijn (waar het betreffende bedrijf 70 auto's heeft rondrijden)
- auto die in reparatie was en daar vijf maanden 'zoek' was

Je hoort en leest wel vaker verhalen over de inferieure kwaliteit van Tesla's en de zeer gebrekkige service van het bedrijf, maar als je dit soort zaken op een rijtje ziet staan schrik je er toch wel weer van.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » za 21 nov 2020, 8:26

Rein schreef: vr 20 nov 2020, 22:35
- tellerstanden die niet kloppen met werkelijk gereden kilometers
Hoe dat zo? Stopt de registratie van de afstand soms?
- actieradius van de accu's die vér onder het beloofde aantal kilometers bleek te liggen
Vind je dat gek als je ziet hoe de gemiddelde taxichauffeur rijdt?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 21 nov 2020, 8:45

^^ Dat laatste is wel een heel slecht excuus. Verbruiks- en emissiescijfers zijn sowieso heel erg laboconditiegevoelig, dus bij elektrisch is dat ook zo, maar eer je 30-50% actieradius verliest ligt het niet enkel aan de "rijstijl".

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 21 nov 2020, 10:11

Uitgebreide analyse van CSIS in de Chinese (N)EV industrie.
https://www.csis.org/analysis/coming-ne ... c-vehicles
There is growing speculation that China’s NEV sector is ready to burst onto the global stage and become an export powerhouse. But despite the glitzy new models, incremental progress on several fronts, and initial signs of expanding business abroad, China’s NEV sector still faces substantial roadblocks.
Afbeelding

Het is een lang verhaal maar het besluit met een pleidooi voor meer proactieve strategie in de VS (wat ook voor Europese landen of de EU als markt kan gelden).
For the immediate future, the contest will still be primarily in the Chinese market, but eventually the field of play could move to showrooms around Europe and North America and, by implication, present a new challenge to domestic automakers and their workers.

Trade lawyers and officials within the U.S. Commerce Department’s International Trade Administration could sharpen their pencils in preparation for a bevy of antidumping and countervailing duty cases. And officials elsewhere in Washington will need to develop regulatory protections because of the potential national security risks related to network security, data storage, and data privacy.

The United States needs to be more supportive without violating its international trade commitments and copying any of China’s discriminatory practices. Washington certainly should oppose China’s unfair trade practices and any threats to our national security, but successfully developing NEVs and transportation systems requires greater coordination with other economies and in international institutions on setting technical standards, engaging in R&D, developing trusted supply chains, and protecting data.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 21 nov 2020, 10:18

'Made in Japan' was ooit goedkope junk. In de jaren '90 zou je geen Koreaanse auto kopen terwijl ze tegenwoordig tot de besten behoren. Misschien zijn Chinese EVs de volgende stap in de ontwikkeling van de automotive.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 21 nov 2020, 11:10

Rein schreef: vr 20 nov 2020, 22:35 Het FD heeft op de website (en wellicht ook in de krant) een artikel over de 'ervaringen' die taxibedrijven op Schiphol de afgelopen jaren hebben opgedaan met Tesla's. Die waren zij onder hun taxiconcessie van Schiphol verplicht vanaf 2014 te rijden. (..)

Je hoort en leest wel vaker verhalen over de inferieure kwaliteit van Tesla's en de zeer gebrekkige service van het bedrijf, maar als je dit soort zaken op een rijtje ziet staan schrik je er toch wel weer van.
^^ in de krant van vrijdag of van vandaag?

Ik heb al wel eens eerder wat gelezen over deze problemen. Ook toen die chauffeurs de superchargers bij het Tesla EU kantoor in A'dam ZO niet meer mochten gebruiken..

Vraag is ook of al die Tesla's altijd bij een Tesla servicecenter in onderhoud zijn? Volgens mij is een Bosch Car Service een toegewezen servicepartner voor Tesla.

Daarnaast is die hele taxi concessie op Schiphol nou ook niet een voorbeeld van een transparante markt.. en netjes zakendoen, d8 ik zo?

Enfin, door de huidige crisis krijgen de Tesla's wel veel rust. Kunnen ze bijkomen. ;)

Ik zag er vorige week eentje op de A9 de afrit Schiphol Oost nemen, met een briefje op de zijkant dat de Tesla taxi te koop is. Keurige heer in het pak achter het stuur. Die verkoop zal niet uit weelde zijn, vrees ik..

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 21 nov 2020, 12:04

Is dit dan een tweede zaak? Want die Schiphol-Tesla's zijn al uitgebreid in het nieuws geweest en ook de rechtszaak is al lang en breed achter de rug. Alles werd afgewezen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 22 nov 2020, 20:09

De kwaliteit van Tesla is inderdaad vaak slecht en enerzijds jammer, want met een paar aanpassingen en betere kwaliteitscontrole is de kwaliteit in veel gevallen sterk te verbeteren. Misschien toch de samenwerking met 1 van de bestaande autofabrikanten aangaan.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 23 nov 2020, 8:59

Rein schreef: vr 20 nov 2020, 22:35 Het FD heeft op de website (en wellicht ook in de krant) een artikel over de 'ervaringen' die taxibedrijven op Schiphol de afgelopen jaren hebben opgedaan met Tesla's. Die waren zij onder hun taxiconcessie van Schiphol verplicht vanaf 2014 te rijden.
Dat staat toch wel in schril contrast met dit verhaal (op de tesla website) uit 2018.
Stef Hesselink, managing director van de BIOS-groep, die meer dan 170.000 ritten per jaar van en naar Schiphol uitvoert, erkent dat de Tesla-taxi's op Schiphol intensief worden gebruikt: ”De Model S’en hebben het geweldig gedaan sinds ze zijn ingezet in 2014, met een gemiddelde van meer dan 250.000 km op de klok aan het einde van 2017.” Taxi's en andere commerciële voertuigen hebben een heel ander gebruikspatroon en rijden meestal tot meer dan 100.000 km per jaar. Dit betekent dat ze na drie jaar worden afgeschreven, dus het werd tijd om de Model S-vloot te vervangen door Model X, de elektrische SUV. "We vonden Model X geweldig, en met de mogelijkheid om tot zeven volwassenen met hun bagage te vervoeren, en de combinatie met de hoge restwaarde van de Model S maakte de overstap zeer aantrekkelijk”, besluit de heer Hesselink.
Als toen de Model S'en al niet voldeden, waarom dan naar Model X doorgegaan? Of is de kwaliteit in die twee jaar dramatisch verslechterd?

Het bericht op FD kan ik niet lezen want inloggen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 23 nov 2020, 9:11

Over het vervangen door Model S door Model X staat het volgende in het bericht:
fd.nl schreef:In 2016 komen Tesla en Bios tot een compromis: 64 Model S wagens worden ingeruild voor het nieuwe, duurdere type Model X.

[...]

Als de auto's eindelijk vanaf november 2017 geleverd worden, blijkt de actieradius in orde. Maar nu hebben ze zoveel gebreken, dat de Model X vaker in de garage te vinden is dan op de weg. In 2018 moet Bios meer dan 75 defecten laten herstellen. In 2019 nog eens bijna 60. Vaak zijn het grote reparaties, zoals kapotte draagarmen of problemen met aandrijfassen, die een onveilige situatie op de weg kunnen opleveren.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 23 nov 2020, 11:58

Egbert schreef: ma 23 nov 2020, 8:59 Als toen de Model S'en al niet voldeden, waarom dan naar Model X doorgegaan? Of is de kwaliteit in die twee jaar dramatisch verslechterd?
Noem maar eens een alternatief in die tijd, dat was hooguit de E-tron met een beperkter bereik en weer z'n eigen kinderziektes.
Lang verhaal kort is nu het probleem dat Tesla's invulling van 'service' erg slecht samengaat met de verwachtingen vanuit een taxibedrijf. Men heeft geen account manager meer, moet alles via de app aanvragen, is de auto lang kwijt, vervangend vervoer heeft logischerwijze geen taxiplaten noch apparatuur, gewoon ongeschikt dus al zakenpartner. Overigens kon ik het artikel wel lezen met een gratis account waar je een paar artikelen per maand mee mag lezen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 23 nov 2020, 21:25

^^^ de E-tron hebben ze intussen aangeschaft, 5 stuks.

Misschien dat ze beter naar de EQC over kunnen stappen, zijn ze weer terug bij het merk met de ster. (zoals 't bij een taxi hoort, vind ik ;) )
Egbert schreef: ma 23 nov 2020, 8:59 (..)

Onderaan de pagina in onderstaande link kan je het verhaal in z'n geheel lezen.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php? ... sg-5973139

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 23 nov 2020, 22:48

Ik kwam via het Citroën forum op een draadje over de AMI-ONE, de EV van Citroën als evenknie van de Renault Twizy, min of meer.
Brommobiel formaat.

De betreffende draadjesstarter heeft er dus één op NL kenteken weten te krijgen (via een Frans adres kunnen kopen) en gaat er, zoals ik het lees, forensverkeer mee doen tussen Leiden en Rotterdam. :schrikreactie:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/239872
SPOILER: TOON

Afbeelding
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-d ... ami-141820

https://www.youtube.com/watch?v=XLWnOEiSmPs
Is dit nu een fijne ontwikkeling? (auto kan midden volgend jaar officieel in ons land geleverd worden). 45 km/h op doorgaande N wegen rondom spitstijden vind ik toch niet zo sociaal eigenlijk. Zeker als er alternatieven zijn.. maar die kennelijk nadelen hebben.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 23 nov 2020, 23:15

^^ maar dat geldt toch net zo voor andere brommobielen? Waarom zou een modernere variant daar opeens een andere ontwikkeling in betekenen?

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 24 nov 2020, 8:16

Ik vind elke ontwikkeling om een brommobiel mainstream te maken een verkeerde. Ik vind het een slecht idee om met brommobielen grote afstanden met 45 km/h op provinciale wegen te gaan rijden omdat dat verkeershinder oplevert. Zeker nu steeds meer provinciale wegen met doorgetrokken strepen worden voorzien.
Ik had er eentje op mijn woon-werkroute, gelukkig in de andere richting. Maar elke keer zat daar wel een rijtje auto's achter vast die niet konden inhalen.

Sowieso snap ik niet helemaal de doelgroep van de brommobiel. Je moet tegenwoordig gelukkig iets van een rijbewijs hebben om er mee te mogen rijden, wat is dan nog het probleem om een B-rijbewijs en een normale auto te hebben?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 24 nov 2020, 8:50

Omdat zo'n rijbewijs simpelweg veel goedkoper is. Voor een B rijbewijs ben je al snel een paar duizend euro verder.

Voordat het een hipster product onder jongeren werd was het vooral een ding om gehandicapten van mobiliteit te voorzien, je weet wel, meestal van die Canta dingen. Ze zijn in tegenstelling tot een tweedehands barrel niet goedkoop, maar je kunt er wel WMO steungeld voor krijgen, afhankelijk van je gemeente.

Er kunnen, al met al, prima en zeer legitieme redenen zijn waarom iemand zo'n ding zou willen rijden. Of dat betekent dat ie op elke provinciale (80km) weg moet kunnen rijden... daar is de discussie volgens mij nog niet over beslecht.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 nov 2020, 8:59

Egbert schreef: di 24 nov 2020, 8:16Sowieso snap ik niet helemaal de doelgroep van de brommobiel. Je moet tegenwoordig gelukkig iets van een rijbewijs hebben om er mee te mogen rijden, wat is dan nog het probleem om een B-rijbewijs en een normale auto te hebben?
Brommobielen zijn ook populair bij 16-jarige rijkeluiskindjes die er met een AM-rijbewijs in mogen rijden.
jelger schreef: di 24 nov 2020, 8:50Voordat het een hipster product onder jongeren werd was het vooral een ding om gehandicapten van mobiliteit te voorzien, je weet wel, meestal van die Canta dingen. Ze zijn in tegenstelling tot een tweedehands barrel niet goedkoop, maar je kunt er wel WMO steungeld voor krijgen, afhankelijk van je gemeente.
De wet maakt al jaren onderscheid tussen gehandicaptenvoertuigen en brommobielen. Gehandicaptenvoertuigen hebben een smallere maximale breedte (110 cm in plaats van 130 cm) en mocht je tot voor kort overal parkeren, zelfs op de stoep. Daar is op sommige plekken (in ieder geval Amsterdam) nu paal en perk aan gesteld. Maar het belangrijkste verschil is dat je voor zo'n gehandicaptenvoertuig geen rijbewijs nodig hebt, en je hoeft niet eens gehandicapt te zijn. Iedere 16-jarige mag zo in zo'n ding stappen.

Brommobielen zien er vaak wel wat hipper uit dan een gehandicaptenvoertuig.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 24 nov 2020, 9:01

Er was onbegrip waarom mensen zo'n ding zouden willen rijden. Dat antwoord wijzigt niet door je toelichting, want je mag ook met de gehandicapten versie op de 80km weg komen, toch? ;)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 24 nov 2020, 9:27

^^ Ik zou het alleen uiterst onverstandig vinden. Nadeel van die kleine apparaten is dat ze ook niet hoeven te voldoen aan de voertuigeisen die aan auto's worden gesteld en dus ook lang niet zo botsveilig zijn. In het geval van die elektrische brommobiel vraag ik mij ook af hoe het daar mee zit (want die regels zijn ook daar dan minder streng). Lijkt me in elk geval niet iets wat we actief moeten gaan stimuleren met het oog op verkeersveiligheid en ook de doorstroming (zeker op GOW wegen).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 nov 2020, 9:41

En dan heb je ook nog de categorie van reguliere auto's of bestelauto's die naar 45 km/h MMBS zijn omgebouwd. En daarmee ook op de 80-wegen rijden. Die zijn nog riskanter omdat mensen de snelheid daarvan niet goed inschatten want het is een voertuig waarvan je verwacht dat het 80 rijdt.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 24 nov 2020, 9:51

captain007 schreef: di 24 nov 2020, 9:27 ^^ Ik zou het alleen uiterst onverstandig vinden.
Uiteraard.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 nov 2020, 17:49

jelger schreef: di 24 nov 2020, 9:01 Er was onbegrip waarom mensen zo'n ding zouden willen rijden. Dat antwoord wijzigt niet door je toelichting, want je mag ook met de gehandicapten versie op de 80km weg komen, toch? ;)
RVV 1990 artikel 1:

gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;

motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen;

Een gehandicaptenvoertuig geldt in tegenstelling tot een brommobiel niet als motorvoertuig.

Hij heeft dus ook geen kenteken, maar een verzekeringsplaatje, en je mag er niet mee komen op dezelfde wegen als een brommobiel. Dus ook niet op 80 km-wegen. Tenzij die 80-km-weg ook toegankelijk is voor fietsers, bromfietsers, etc., er zijn nog wel wat van dat soort wegen te vinden, maar daar doelde je volgens mij niet op. En als er een verplicht fietspad is horen gehandicaptenvoertuigen daar.

Bij bord :C12: mogen brommobielen niet rijden, maar gehandicaptenvoertuigen wel. Terwijl bij borden :C13: en :C15: brommobielen wel mogen rijden, maar gehandicaptenvoertuigen niet.

Er zitten juridisch dus aardig wat verschillen tussen gehandicaptenvoertuigen. Op zich mogen ze op veel plekken rijden, zo staat in artikel 7:

Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.

In de praktijk zullen ze, zeker bubeko, vooral op (vrijliggende) fietspaden rijden in plaats van op de rijbaan. Het feit dat je met het ding ook over de stoep mag rijden en hem in de meeste gemeentes daar zelfs gewoon mag parkeren is voor sommigen natuurlijk een groot voordeel. Dat mag met een brommobiel niet. In de stad kun je met een gehandicaptenvoertuig vrijwel overal komen, zelfs voetgangerszones mag je in.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 24 nov 2020, 20:47

Coen Tunnel schreef: di 24 nov 2020, 17:49
RVV 1990 artikel 1:

gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;

motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen;

Een gehandicaptenvoertuig geldt in tegenstelling tot een brommobiel niet als motorvoertuig.

Hij heeft dus ook geen kenteken, maar een verzekeringsplaatje, en je mag er niet mee komen op dezelfde wegen als een brommobiel. Dus ook niet op 80 km-wegen. Tenzij die 80-km-weg ook toegankelijk is voor fietsers, bromfietsers, etc., er zijn nog wel wat van dat soort wegen te vinden, maar daar doelde je volgens mij niet op. En als er een verplicht fietspad is horen gehandicaptenvoertuigen daar.
Volgens welke regel mag een gehandicaptenvoertuig niet op een 80-km weg rijden? Voor fietsen breder dan 0,75 geldt de regel dat zij de rijbaan mogen gebruiken

RVV artikel 7 regelt de plek van een gehandicaptenvoertuig:
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.
Ik weet niet of je uit de volgorde een dwingende voorkeur mag afleiden (dus als er een trottoir is dan mag je niet op de rijbaan) maar ik zie dat niet. Zo te zien is het vrije keuze. En ik zie geen verbod om buiten de bebouwde kom te komen. Vanwege RVV 6 en 7 is aannemelijk dat dit soort voertuigen ook gewoon op de rijbaan mogen, zelfs als er een fietspad is.

Maar goed, die Ami electric is zeker geen gehandicaptenvoertuig, volgens dit is het een
De autocategorie wordt beschreven als een afgesloten scooter .
Scooter zal dan wel naar bromfiets vertalen en dan komt ook weer RVV 6 om de hoek kijken:
Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, gebruiken de rijbaan.
Ik denk dat als oom agent je met dit ding op een fietspad ziet rijden hij je er heel snel van af stuurt. Met 1,40 meter is die daar ook veel te breed voor. Dus komt hij op de weg terecht met zijn 45 km/h. En ik heb gewoon een fundamenteel probleem met dat soort voertuigen op provinciale wegen. Het is ok voor landbouwvoertuigen, maar als je mainstream voertuigen gaat maken voor die categorie dan gaat het te ver.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 nov 2020, 20:29

Over de ID.3 op de Autobahn:

Rund 420 Kilometer soll der ID.3 nach WLTP-Norm schaffen. In Höllmüllers Autobahn-Test musste der ID.3 allerdings schon nach rund 300 Kilometern das erste mal an die Ladestation. Danach fuhr Höllmüller noch etwas kürzere Etappen, weil er den ID.3 stets nur zu 80 Prozent volllud - dannach fällt seine Ladegeschwindigkeit nämlich rapide.

https://efahrer.chip.de/news/elektrisch ... ahn_103516

Dus als je een lange rit maakt, met 100% vertrekken, na 300 kilometer laden en daarna laadsessies tot 80% betekent dus dat je op langere trajecten in plaats van de opgegeven 420 kilometer bereik in de praktijk maar maximaal 210 kilometer ver komt (300 * 70% = 210 km). In de praktijk zijn die etappes nog wel wat korter: tijdens een rit van 655 kilometer moest hij drie keer laden, in totaal 1,5 uur. Eigenlijk betekent dat omdat je met 100% accu vertrekt, voor de laatste 350 kilometer nog 3 keer / 1,5 uur moet laden.

"Die Reichweite des 58-kWh-Modells beträgt so gerade einmal 300 Kilometer. Für weite Reisen ist das zu wenig. Man muss zu viele Stopps machen." Langstrecken-Fahrern rät er zu den teureren ID.3-Modellen mit den größeren 77-kWh-Akkus.

Je ziet hier ook wel het verschil tussen autojournalisten in Duitsland en in Nederland. In Nederland zouden ze zeggen dat 300 kilometer praktijkrange ruim voldoende is, maar in Duitsland kijkt men daar toch anders tegen aan omdat de afstanden wat groter zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 26 nov 2020, 20:33

Dat bereik blijft een nadeel van elektrische auto's. Tja, daar loopt men in Duitsland sneller tegenaan.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 26 nov 2020, 20:35

In Nederland lijken bijna alle journalisten, ook autojournalisten, volgelingen van de groene kerk. Wellicht dat dit in Duitsland nog anders is.

In ieder geval is een range van in de praktijk 300 km natuurlijk veel te weinig. Wellicht wel voldoende als je een boodschappenwagentje hebt die zo heel af en toe ook naar de stad rijdt, maar voor de gemiddelde forens die een paar keer per jaar met de auto op vakantie gaat is zo’n range gewoonweg te weinig.