[AZ] Azerbeidzjan / Azerbaijan / Azərbaycan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [AZ] Azerbeidzjan / Azerbaijan / Azərbaycan

Bericht door Coen Tunnel » do 26 nov 2020, 18:11

^^ Een wegverbinding is er wel, maar de grenzen zijn natuurlijk jarenlang gesloten geweest. Ik denk dat vooral de stukken rond de grens Nakhchivan/Armenië en de oude de facto grens Nagorno-Karabach/Azerbeidzjan opgeknapt moeten worden. Die stukken weg zijn zo'n 30 jaar buiten gebruik.

De wegverbinding zal het probleem niet zijn. Ik neem aan dat Azerbeidzjan wel opdraait voor de kosten voor heraanleg van de spoorlijn als zij dat zo graag willen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 26 nov 2020, 21:00

^^
Die weg is inderdaad het grootste probleem niet. De (oorspronkelijke) M6 ligt er vanaf het destijds door Armenië gecontroleerde Marjan op zich aardig bij, helemaal tot een paar kilometer voor Nachitsjevan, einde Armeense M2 bij Agarak. Misschien wat sub standaard voor een echt fatsoenlijke transport corridor, er lijken delen onverhard te zijn, maar het is een goede basis voor het begin.

Alleen tussen Marjan - een spookdorpje - en het door Azerbeidzjan al die jaren gecontroleerde Horadiz is de weg over ca 6 km deels verwoest / vergaan. Hier was dus bijna 30 jaar de bestandslijn. Er ligt een keurige aftakking naar een net dorpje, Mirzənağılı aan de Iraanse grens.

Als je dat ziet, snap ik de Azerbeidzjaanse woede wel over de Armeense verslonzing en veronachtzaming van de gebieden die ze buiten Karabach al die jaren controleerden. Alle dorpen liggen in puin zoals het er in de jaren 90 is achtergelaten. Er is alleen wat infra voor eigen toegang tot NK en strategisch gebruik overeind gehouden. Wat maar weer aangeeft dat er ook geen man overboord is die gebieden weer terug over te dragen.

Verder lijkt de laatste 10 km van de M8 in Nachitsjevan (vanaf Kotam) niet meer dan een karrespoor ten behoeve van een grensbewaking station, en de 5 km aan de andere zijde naar het Armeense Agarak door de nauwe Aras kloof. Al met al is die weg corridor er met wat oplapwekrzaamheden op beperkte locaties vrij snel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 nov 2020, 21:09

jelger schreef:
do 26 nov 2020, 21:00
Als je dat ziet, snap ik de Azerbeidzjaanse woede wel over de Armeense verslonzing en veronachtzaming van de gebieden die ze buiten Karabach al die jaren controleerden. Alle dorpen liggen in puin zoals het er in de jaren 90 is achtergelaten. Er is alleen wat infra voor eigen toegang tot NK en strategisch gebruik overeind gehouden. Wat maar weer aangeeft dat er ook geen man overboord is die gebieden weer terug over te dragen.
Ja plaatsen zoals Agdam. Ik heb de indruk dat men deze gebieden meer als een soort bufferzone zag dan een werkelijke territoriale claim om het te ontwikkelen als onderdeel van Artsakh.

De Azeri's hebben het wel slim gespeeld, ze hebben de boel schaakmat gezet zonder het 'heartland' van de Republiek Artsakh te hoeven veroveren, ze hebben eigenlijk alleen de omgeving van Shusha ingenomen. Wat overigens aan de satellietbeelden te zien nog niet zo makkelijk was, want de stad ligt op een soort plateau omgeven door diepe canyons en afgronden waardoor je er maar van één kant goed kan komen (en dus makkelijk te verdedigen zou moeten zijn). Vanaf Shusha hadden ze dan direct controle over zowel de Lachin Corridor als dat ze Stepanakert makkelijk onder schot kunnen nemen vanaf die hoogte. Stepanakert ligt 500 meter lager en 5 kilometer noordelijker. Net zoals Israël de Golan controleert is dat cruciaal voor de overhand in een conflict.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 26 nov 2020, 21:21

Dat lijkt me de correcte analyse. Vastgehouden als wisselgeld en buffer tot die tijd. Alleen hebben de Armenen meer in moeten wisselen dan ze voor ogen hadden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 dec 2020, 22:09

De eerste 30 kilometer van de nieuwe M1 is vandaag opgeleverd. Het is mij niet duidelijk of het ook opengesteld is, de foto's suggereren van niet.

De meeste foto's zijn volgens mij hier genomen: https://www.openstreetmap.org/?mlat=40. ... 73/49.4828

De control city voor Rusland is dus Derbent. Dat is de tweede stad van Dagestan. Derbend met een d is kennelijk de oude romanisatie, maar in het Azeri wordt het ook als Dərbənd geschreven. Overigens is dit nog best wel een eindje voor de Russische grens (zo'n 150 kilometer, het is dichter bij Baku dan de grens).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 27 jan 2021, 21:54

In wat kleiner nieuws, maar toch significant in het licht van de ontwikkelingen van de afgelopen maanden (Karabach).

In de noordoosthoek van Karabach dat heroverd is het afgelopen najaar, is een nieuwe weg over de oude contactlijn geopend voor de ontsluiting van een aantal dorpen, en om het wegennet van Karabagh in deze regio met de rest van Azerbeisdzjan te koppelen. Een 28 km lange verbinding van Tartar via Mataghis (Sugovushan) naar Talish. Dit wordt binnenkort noordwaarts doorgetrokken naar Naftalan, om aan te sluiten op de R25 regionale weg en zo dit geïsoleerde hoekje ook vanuit het noorden te ontsluiten.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

De kruising in Mataghis (Sugovushan).
Afbeelding

Er is ook ruimte voor een fleurige bushalte.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Op andere plekken over de contactlijn wordt ook gewerkt, maar dit is voor zover ik weet het eerste concrete "deliverable".