Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Thomasdef03
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 17:16

Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Thomasdef03 » zo 29 nov 2020, 22:58

Even twee vragen omdat ik gewoon wat minder rij-ervaring heb dan de meeste forummers hier. (Ik heb al wel langer m'n rijbewijs, maar ik hoef gewoon niet zo vaak te rijden.)

Samenvatting vragen:
1. Hoe kom je van een extreem dichtbij rijdende bumperklever af op een tweebaansweg binnen de bebouwde kom? (De banen zijn gescheiden door een middenberm of doorgetrokken streep.)

2. Wat moet je doen als je bij een klaverblad, zonder rangeerbanen, wil uitvoegen. Er komen net twee invoegers aan vanaf een andere lus. Ze maken geen snelheid (+-50/60) Zelf rijd je +- 90.

Achtergrond:
Veel irritaties. Man deed in de ochtend erg onbeleefd tegen me. Op de snelweg +-5 keer een invoeger gehad die wilde invoegen op de plek waar ik reed, terwijl zowel voor als achter mij én op zijn eigen rijstrook ruimte was om dan wel gas bij te geven, dan wel los te laten. De meeste invoegers gaven pas op het allerlaatste moment richting aan en een enkeling heel kort of zelfs helemaal niet. Ik reed overal gewoon 100 à 110. Eén keer reed ik op 2e strook en kwam er ineens iemand van rechts mijn baan opgeschoven, omdat ie voorranghulp verleende (waarschijnlijk gedwongen door een idiote invoeger, maar hij duwde mij er wel mee de 3e rijstrook op.) Ik zorg altijd ervoor dat naar links kan én er voldoende remafstand voor me en achter me heb (althans op de snelweg, binnendoor lukt dat laatste helaas niet altijd....), dus dat liep goed af. Daarna twee korte toeters gegeven in de hoop dat hij het bij een volgende keer anders kan oplossen. Later bij het prins Clausplein, kwam ik vanuit de richting Amsterdam (A4) en ik wilde de richting Utrecht op (A12) Daar komt ook het verkeer erbij vanuit Rijswijk en Den Haag Zuid (A4), Je kan prima door die bocht rijden met 80 en aan het eind optrekken naar 100. Maar vandaag reden ze in die bocht 60. Ik heb afstand gehouden zodat ik alsnog in in ieder geval de 100 kon halen, maar ik had het verkeerd ingeschat en bleef op 80 à 90 steken achter m'n voorligger. Het verkeer vanaf de A4 uit Rijswijk/Den Haag-Zuid kijkt nergens naar en komt met 120 aanzeilen, terwijl de maximum snelheid daar bij mijn weten daar nog 100 is. Zelfs voor de stikstofcrisis al. Dus werd ook ik meerdere keren rechts ingehaald (nee, geen blokken daar, gewoon meteen doorgetrokken strepen), terwijl ik nog twee banen naar rechts moest opschruiven, want ik had de afrit Nootdorp nodig. Ik heb gewoon opgetrokken op de linker rijstrook naar +- 105 ofzo en ben naar rechts gegaan. Maar ik vond het nogal veel allemaal, zelfs binnen één dag. Heeft corona ons verleerd om auto te rijden of zo? En als klapper op de vuurpijl dus die bumperklever.


Vraag 1:
Bumperklever:
Vandaag had ik een wel heel extreme bumperklever achter me. Ik kon hem alleen in mijn linkerspiegel zien. In mijn achteruitkijkspiegel én in mijn rechter kon ik 'm niet zien. (Het was donker). Het ging om een tweebaansweg binnen de bebouwde kom waar je 50 mag rijden. Op het eerste gedeelte was er een doorgetrokken middenstreep, op het tweede gedeelte waren de rijbanen gescheiden door een middenberm. Ik reed 50. Kan best 48 of 52 geweest zijn, maar +-50 dus. Ik nam een rotonde, waar ik geen verkeer aan zag komen en hij zat ineens achter me. (Die moet dus flink doorgereden hebben). Tot aan de volgende rotonde bleef hij zo bumperkleven. Ik ging toen langzamer rijden op die tweede rotonde (ik weet dat ik dat niet had moeten doen, maar ik was gewoon al zó geïrriteerd. Ik had gewoon een rondje kunnen rijden, bedenk ik me nu...) daarna reed ik verder tot aan de T-splitsing. Daar reed ik iets langzamer (+-40) omdat de remafstand zo klein was. Bij zo'n extreme bumperklever, vind ik 50 rijden gewoon eng worden. Als ik plotseling had moeten remmen, was die achterligger vol op de auto geknald. Voor zowel hem als mij niet prettig lijkt me. Bij de T-splitsing ligt parallel aan de richting waar ik vandaan kwam een fietspad. Ik moest rechtsaf, het fietspad kruisen. Normaal gesproken check ik van te voren het fietspad, maar ik was iets te veel aan het checken of die bumperklever al in de kofferbak zat. Daarom moest ik nog dubbelchecken en ging ik langzaam naar rechts. Ik kreeg getoeter achter me. Ik heb teruggetoeterd. Stuk of 4 keer. De emotie kwam er even uit. Ik weet dat ik dingen heb gedaan die niet netjes zijn en niet handig, maar ik kon me echt even niet meer inhouden.

Dus mijn excuses, mocht je dit lezen, persoon die achter me zat, ik weet dat ik ook dingen heb gedaan die niet goed waren.

Bij een volgende keer keer pak ik het anders aan (gewoon dat rondje om de rotonde), maar ik vraag me aan wat jullie ervaringen hiermee zijn. Ik heb zo'n extreme bumperklever nog nooit meegemaakt in een situatie waar ik me gewoon aan de maximumsnelheid hield, niet net wat te langzaam reed (oké op het tweede gedeelte, maar op het eerste stuk nog dus nog niet). Op een plek die er als 50 km/h uitziet. En bovendien, daar waar ik afsloge is iedereen thuis: rechts een doodlopende weg (met woonerven als "zijstraten"), linksaf, terug naar het centrum of rechtdoor de vijver voor het gemeentehuis in. (Ik neem aan dat het gemeentehuis zondagavond gesloten is..) Hoe kun je daar in vredesnaam haast hebben?

Dus ik vroeg me af wat jullie 'trucs' zijn om op zulk soort wegen (tweebaans, gescheiden door middenberm of doorgetrokken streep) van zeer professionele bumperklevers af te komen, misschien zijn er nog andere goede mogelijkheden?


Vraag 2:
Klaverblad:
Ik reed op de A32 bij Heerenveen en ik wilde de A7 richting Sneek op. (Dus bij knooppunt Heerenveen, een klaverblad zonder rangeerbanen). Er kwamen twee auto's vanuit de richting Sneek aan, die de A32 richting Leeuwarden op wilden. Ze maakte geen snelheid. Terwijl dat toch de bedoeling is bij het invoegen? Ze reden nu 50 maar hadden makkelijk 70 à 80 aan het einde kunnen halen en in kunnen voegen, het was rustig, en dan was ik achter ze ingevoegd en had snelheid kunnen minderen. Ik wil op de hoofdrijbaan best snelheid verminderen tot een kilometertje of 80 als het nodig is, maar 50 leek me niet zo verstandig. Ik ben doen maar tot gereden tot de afrit Sneek aan de A32, maar leuk was het niet.

Ik ben ook gewoon geen klaverbladen gewend, het enige in Zuid-Holland ligt bij Gorinchem, maar daar woon ik helemaal niet bij in de buurt. Ik ben ze gewoon dit weekend pas tegen gekomen (die van Hoogenveen en Heerenveen, de 1e ging probleemloos, die 2e dus niet)

Dus wat doen jullie als jullie de uit voegende lus van een klaverblad willen halen, maar het invoegende verkeer maakt geen snelheid?


Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik hoop dat ik er wat van leer om dit soort dingen in de toekomst al voor te zijn of op te lossen :)

En zo even m'n stoom afgeblazen, lucht op. Ik heb nog nooit naar iemand hoeven toeteren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door waldo79 » zo 29 nov 2020, 23:13

Een heel lang verhaal. Hopelijk luchtte het op.

En ik zal vast niet altijd even correct hebben gereageerd in het verleden, maar leven en laten leven.
Het is een andermans keuze om dicht op je te rijden. Als iemand 120@100 rijdt is er niet van een extreme situatie sprake. Zou het nalaten om als een schoolmeester te gaan rijden.

Realiseer je ook dat het beeld in je spiegels vertekend is. En deels is het ook eigen perceptie en je eigen gemoedstoestand dat maakt dat je je ergert aan de rijstijl van een ander.

Gewoon beheerst blijven rijden, maar je wel bewust zijn van sneller verkeer om je heen en hen niet onnodig hinderen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door sven_engelen » zo 29 nov 2020, 23:17

Over de bumperklever:

Gewoon negeren. Als ie er echt langs wil, vliegt ie maar over je heen. 50 is 50 en dan is het niet jouw probleem dat iemand harder dan jou wil rijden.
Svenlo

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Jeroen » ma 30 nov 2020, 7:08

1: Heel simpel: niet. Jij bent niet degene die de afstand van je achterligger bepaalt.

2: Gas los en je snelheid proberen te matchen met het verkeer dat jouw weg op wil rijden. De ene keer betekent dat vóór iemand langs en de andere keer betekent het wat steviger afremmen en achter iemand langs.

Laat je verder niet gek maken. Het verkeer is nu eenmaal continu een spel van geven en nemen, al lijkt het wellicht alsof sommige verkeersdeelnemers alleen lijken te willen nemen en veel anderen weer zo besluiteloos lijken te rijden dat ze zichzelf en anderen in de problemen brengen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Schelpenpaadje » ma 30 nov 2020, 8:41

Hopelijk luchtte het op dit van je af te schrijven. Misschien kun je een volgende keer beter aparte topics per vraag openen ;)

De situatie bij :KP: Heerenveen ken ik goed. De situatie die je beschrijft komt meer voor. Mede daarom wordt je hier vaak langs gestuurd als je rijles hebt in deze buurt.

Wat helpt is zo ver mogelijk vóór het naderen van het weefvak al te kijken of er verkeer aan komt.

Hoe eerder jij je snelheid aanpast om in een gaatje terecht te kunnen komen, hoe beter andere mensen daarop zullen anticiperen.

Zo lang je maar duidelijk laat zien waar je heen wilt en hoe je dat gaat doen (eerder of juist ster afremmen) gaat het eigenlijk altijd goed. Zonder praktisch stil te staan of te moeten keren bij de volgende afrit.

Mocht je zoiets je juist bij het invoegen overkomen dan is het voordeel van een klaverblad dat je net zo lang door kunt blijven rijden over de lussen tot je weer op hetzelfde punt uitkomt. Wel even richting aangeven naar rechts op de weefstroken zodat verkeer ziet waar je heen gaat.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Km357 » ma 30 nov 2020, 10:25

Tegen bumperklevers lukt het al eens om je ruitensproeier te gebruiken, daar laten ze al snel eens het gas van los.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Attietattie » ma 30 nov 2020, 10:38

^^ Slechtste tip ooit. Daarmee ga je de confrontatie aan. Je gooit simpelweg olie op het vuur.

Gewoon negeren. Hoe dichter hij op je zit, hoe kleiner de impact bij een noodstop. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Attietattie » ma 30 nov 2020, 10:48

Thomasdef03 schreef: zo 29 nov 2020, 22:58Hoe kun je daar in vredesnaam haast hebben?
Het is niet aan jou om dat te bepalen. Ik kan 1000 redenen bedenken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Km357 » ma 30 nov 2020, 11:00

Attietattie schreef: ma 30 nov 2020, 10:38 ^^ Slechtste tip ooit. Daarmee ga je de confrontatie aan. Je gooit simpelweg olie op het vuur.

Gewoon negeren. Hoe dichter hij op je zit, hoe kleiner de impact bij een noodstop. :top:
Welke confrontatie? Ik maak gewoon m'n ruit proper.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Lekkere Kwal » ma 30 nov 2020, 12:41

^^ ik test ook wel eens m'n mistachterlicht in zulke situaties :p

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Km357 » ma 30 nov 2020, 12:48

^^ Tegen witte busjes, vrijdagmiddag rond 15h helpt dat niet zo goed. Tegen SUV's ook niet trouwens.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Schelpenpaadje » ma 30 nov 2020, 13:09

Lekkere Kwal schreef: ma 30 nov 2020, 12:41 ^^ ik test ook wel eens m'n mistachterlicht in zulke situaties :p
Je ziet dan aan hun reactie of je mistachterlicht het doet of zo? ;)

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Basjuh1981 » ma 30 nov 2020, 15:20

Een seintje met het groot licht, ten teken dat de test positief is geslaagd :top:

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door RikB » ma 30 nov 2020, 16:48

Thomasdef03 schreef: zo 29 nov 2020, 22:58
Ik ben toen maar doorgereden tot de afrit Sneek aan de A32, maar leuk was het niet.
als iedereen dat nou zou doen :top:
De meesten gooien hem na het puntstuk alsnog naar de baan die ze MOETEN hebben. Want anders vergaat de wereld?

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door CasablancaMarocco » ma 30 nov 2020, 20:01

Als iemand echt door blijft bumperkleven druk ik wel eens m'n gevarenlicht even aan.


Meestal werkt dit wel.
Toen ik nog jonger was (onder de 30) was ik vrij impulsief, en drukte ook wel eens een paar keer de rem in, of ging langzaam rijden, maar een paar keer is dit goed uit de hand gelopen met een vechtpartij bij het stoplicht tot gevolg.
Sinds dat moment heb ik besloten om mezelf nooit meer zo te laten kennen. Want je leest ook genoeg verhalen dat het echt verkeerd kan aflopen, genoeg mensen zijn zwaargewond geraakt tijdens een verkeersruzie.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Km357 » ma 30 nov 2020, 20:10

^^ Ik heb ooit ondervonden hoe een Nederlander onder de coke in z'n aftandse Mustang aan de Cote d'Azur volledig door het lint ging en uiteindelijk de ruit aan passagierskant met een schroevendraaier van zo'n 12cm te lijf ging. De klap op de ruit werd gelukkig verzacht door m'n ontwijkende manoeuvre, anders was er best wel kans dat ie er door zat tot in de schedel van m'n vrouw.

Dat was nadat hij niet had gezien dat ik voorrang van rechts had in Menton, nadat hij achteruit was ingereden op onze auto en z'n banden liet roken (gewoon je rem indrukken werkt best goed), nadat hij tot 5x toe in onze kont duwde al rijdende en nadat hij een sprintje dacht te kunnen trekken met een getunede 147JTDM. Gelukkig had ik net genoeg Need for Speed geleerd en genoeg simracing gedaan om de zaak wat te kunnen overzien en ben ik dan door een zone 30 aan een slordige 110 weggekomen terwijl hij vast lag te zieltogen op een stuk asfalt tussen Beausoleil en Roquebrune op de D6007.

De volgende morgen ben ik alles wel braaf gaan voorleggen aan de Gendarmerie van Cap d'Ail.

Enfin, ik wil maar zeggen dat onder de verkeerde omstandigheden het heel erg uit de hand kan lopen. Nee, geen slachtoffers onder mijn gezin behalve de herinnering en de Mustang met z'n kweetniethoeveel NM heeft amper een deukje in de front grille van de 147 gemaakt. Beresterk die Alfa's.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Gerhard » di 01 dec 2020, 11:16

Ik vind dat je het in je verhaal goed hebt gedaan.
Gewoon rustig blijven, de bumperklever kan er toch niet langs. Heeft hij echt veel haast dan kon hij inhalen over de doorgetrokken streep. Het is zijn probleem. Gewoon blijven rijden. Niet langzamer ofzo.
Als je bij een klaverblad komt en je moet er af check ik de klaverbladlus rechts al op naderend verkeer. Ze zullen niet heel snel komen aanrijden. En jij moet wellicht een beetje afremmen. Je richtingaanwijzer heb je allang aan, als het goed is. Dan de juiste plek zoeken om uit te voegen. En blijven opletten. Als je een rappe auto hebt (ik, 3.0l 245PK :D ) kan je gas bij geven en voor de invoegende auto's uitvoegen. Het moet vloeiend gaan. Continu opletten en anticiperen en inschatten. :woop:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Attietattie » di 01 dec 2020, 12:11

Gerhard schreef: di 01 dec 2020, 11:163.0l 245PK
Wat rij je?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door boe! » di 01 dec 2020, 21:07

Klinkt als een motor van het VAG-concern (Audi A6, VW Touareg, Porsche Cayenne).

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Durashift » di 01 dec 2020, 23:07

Een extra rondje rijden op een rotonde, wél het knipperlicht naar links aanzetten graag ;) , om van de bumperklever af te komen, kan helpen.
Maar, dat had je zelf al bedacht, naderhand. :D

Indien er parkeergelegenheid is langs de weg waar je de bumperklever achter je hebt en het niet al te druk is, zou je ff daar in kunnen 'schieten' om de ongedurige te laten passeren.

Ommetje door zijstraten maken.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Jackbauer1350 » wo 02 dec 2020, 19:47

Thomasdef03 schreef: zo 29 nov 2020, 22:58 Op de snelweg +-5 keer een invoeger gehad die wilde invoegen op de plek waar ik reed, terwijl zowel voor als achter mij én op zijn eigen rijstrook ruimte was om dan wel gas bij te geven, dan wel los te laten. De meeste invoegers gaven pas op het allerlaatste moment richting aan en een enkeling heel kort of zelfs helemaal niet. Ik reed overal gewoon 100 à 110. Eén keer reed ik op 2e strook en kwam er ineens iemand van rechts mijn baan opgeschoven, omdat ie voorranghulp verleende (waarschijnlijk gedwongen door een idiote invoeger, maar hij duwde mij er wel mee de 3e rijstrook op.) Ik zorg altijd ervoor dat naar links kan én er voldoende remafstand voor me en achter me heb (althans op de snelweg, binnendoor lukt dat laatste helaas niet altijd....), dus dat liep goed af. Daarna twee korte toeters gegeven in de hoop dat hij het bij een volgende keer anders kan oplossen.
Dat vertikken om gas te geven bij invoegen en haast bijna verlangen dat er invoeghulp wordt verleend lijkt wel een gewoonte geworden. Je krijgt haast nog een boze blik ook wanneer je niet naar links gaat, van ik heb mijn richtingaanwijzer aan dus moet je mij er op laten.

Nou sorry, zo werkt het niet.

Dat er invoeghulp wordt verleend op drukke momenten is nog tot daar aan toe. Bijvoorbeeld op de A10 waar veel invoegers en weefvakken vlak op elkaar zitten en het groot deel van de dag ook best druk is. Of in het geval van vrachtverkeer of voertuigen met aanhanger aangezien die een lagere maximumsnelheid hebben en moeilijke op snelheid komen.
Maar voor het overige en op rustige wegen moet iemand toch echt op eigen kracht kunnen invoegen. Dus een dot gas er bij en voor iemand uitkomen of gas los laten en er achter invoegen. Benut die lengte van de invoegers, dat is ook iets wat al vaak niet gedaan wordt. Nee, men moet persé bij het derde blokje al ingevoegd zijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Km357 » wo 02 dec 2020, 19:49

^^ Heel eenvoudig, bij een invoeger zit ik niet op de rechterbaan en ga gewoon naar links, rijdt vloeiend en laat ze het maar uitzoeken op de rechterbaan. Buiten vrachtwagens vind je daar toch maar prutsers die al in paniek slaan als er iemand aan 95 wil invoegen terwijl zij 102 doen op teller.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Jackbauer1350 » wo 02 dec 2020, 19:53

^^ Dus jij gaat bij iedere invoeger onnodig links rijden?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Km357 » wo 02 dec 2020, 19:58

^^ Als ik zie dat er invoegers zijn? Ja, hoef ik tenminste niet te remmen of te stressen. Sowieso vind je me meestal op de linkerrijstrook. De rechter is voor de vrachtwagens en de prutsers.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Schelpenpaadje » wo 02 dec 2020, 20:33

^^ "De rechter is voor de vrachtwagens en de prutsers"

Ah dus jij bent zo'n linksplakker. Duidelijk ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Km357 » wo 02 dec 2020, 20:37

^^ Nee, ik anticipeer op trager verkeer. Maar u noemt me maar zoals u wil, als u invoegt aan 80 bent u voor mij een prutser en een gevaar, daar hou ik liever afstand van.

Toch bizar hoe sterk trage invoegers voelen dat ze zich dienen te verdedigen alsof de andere die plaats voor hen laat het gevaar vormt. :lol:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Attietattie » do 03 dec 2020, 1:37

Ik voelde direct de drang om iets in elkaar te plakken. :top:
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door sven_engelen » do 03 dec 2020, 2:10

Ik geef ook nog wel eens invoeghulp maar alleen als het nodig is en er ruimte voor is. Anders blijf ik gewoon rechts rijden. Vooral in Duitsland wil ik nog wel eens invoegruimte geven. Doet het meeste verkeer daar ook.
Svenlo

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Km357 » do 03 dec 2020, 7:58

^^ Is toch maar de normaalste zaak van de wereld? :?:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Schelpenpaadje » do 03 dec 2020, 11:44

Het is aan degene die invoegt om daarvoor een gaatje te vinden. Ik schuif een enkele keer wel op. Als iemand duidelijk met een te lage snelheid invoegt of er anders niet tussenkomt. Dat gebeurt bij korte weefvakken als bij :KP: Heerenveen vaker dan bij een 'normale' invoeger. Op voorhand naar links gaan is vaak niet nodig en mensen die op de rechter baan rijden uitmaken voor prutsers al helemaal niet, eerder in tegendeel.

Plaats reactie