Fietsbewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Chris » di 01 dec 2020, 19:37

Het Natuurpark Lelystad is een soort dierenpark dat in de regio vrij bekend is. Het is geen klassieke dierentuin met verblijven, maar je vindt er wel dieren die je normaal niet in natuurgebieden aantreft. Ik ben er afgelopen zomer geweest, best wel een leuk uitje als je van wandelen in de natuur houdt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 01 dec 2020, 19:54

Wie is General Aviation?

Ik had nog nooit van dat Natuurpark gehoord trouwens. Weer wat geleerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 dec 2020, 19:57

General aviation is, kort gezegd, het hobby-vliegen. Civiele luchtvaart voor niet-commerciële doelen. Degenen die naar dit deel van het vliegveld op weg zijn, zullen de term kennen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 01 dec 2020, 21:01

Palance schreef: di 01 dec 2020, 19:54 Ik had nog nooit van dat Natuurpark gehoord trouwens.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

brandhout
woonerf

Bericht door brandhout » do 24 dec 2020, 14:15

^^

Overigens wel een vreemde locatie voor dat bord. Je zal verwachten dat de gemiddelde bestuurder vanaf de meerkoetenweg er meer aan heeft, gek genoeg zijn daar vorig jaar alle auto-wegwijzers weggehaald (met Ddesign van max 1 jaar oud) en niets meer teruggeplaatst.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 21 jan 2021, 19:44

https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/N ... nale-fiets

De gekleurde F-nummers voor snelfietsroutes komen in de richtlijnen. Verder geen grote lay-outwijzigingen zo te zien.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 21 jan 2021, 20:36

Mijksenaar, die oorspronkelijk ook betrokken was, wilde wel flinke layout-wijzigingen. Gelukkig is dat allemaal terzijde geschoven.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 22 jan 2021, 10:56

Via schreef: do 21 jan 2021, 19:44 https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/N ... nale-fiets

De gekleurde F-nummers voor snelfietsroutes komen in de richtlijnen. Verder geen grote lay-outwijzigingen zo te zien.
Gelukkig maar dat er geen grote wijzigingen komen.
Wat mij nog wel een goede toevoeging lijkt is voor fietsomleidingen een andere kleur toe te passen dan voor overig verkeer. Nu zijn alle omleidingsborden geel met zwarte tekst, dat kan nog wel eens verwarring opleveren als er veel omleidingen zijn.
Met een aparte kleur voor fietsomleidingen zou er een duidelijker onderscheid zijn tussen de modaliteiten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » vr 22 jan 2021, 11:20

^^ Ik kan me herinneren wel eens omleidingsborden te hebben gezien die in een andere kleur waren uitgevoerd voor fietsers.
(volgens mij hier op het forum maar ik kon zo snel de post niet vinden).
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 22 jan 2021, 11:31

^^
Tilburg past momenteel zwart op donkerroze/lichtpaars toe. Vind ik wat ik zo buiten zie staan een heel slecht leesbare combinatie, zeker in het donker. Ik zou dan nog liever wit-op-groen hebben.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 22 jan 2021, 12:13

Vrijstaat Amsterdam was daar het eerste mee, met inderdaad zwart op donkerroze/paars.
Maar dat is inderdaad een verschrikkelijk slecht leesbare combinatie, wat ik toen ook al geconcludeerd had.

Als het er ooit van komt van een aparte kleur voor fietsomleidingen, dan zouden ze wel de kleurenregel moeten volgen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » vr 22 jan 2021, 12:37

mavas schreef: vr 22 jan 2021, 12:13 Vrijstaat Amsterdam was daar het eerste mee, met inderdaad zwart op donkerroze/paars.
Dat was hem idd, heel erg lelijk.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 23 jan 2021, 13:24

Rene schreef: do 21 jan 2021, 20:36 Mijksenaar, die oorspronkelijk ook betrokken was, wilde wel flinke layout-wijzigingen. Gelukkig is dat allemaal terzijde geschoven.
Met de huidige layout heb ik niet zo veel problemen, er zou volgens mij wel een strakker systeem moeten komen om te voorkomen dat elke wegbeheerder het wiel weer gaat uitvinden. Dat doorgaande fietsroutes nu als 'F' genummerd worden vind ik wel prima en het blauwe achtergrondkader maakt het ook prima leesbaar. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » za 23 jan 2021, 16:47

Nu we het toch hebben over omleidingsborden voor fietsers, wat vinden jullie hier van? Tussen 15 november 2019 en 13 juli 2020 voer er een fiets/voetveer vanwege de renovatie van de Maastunnel. De gemeente Rotterdam had hier speciaal borden voor laten maken om de fietsers om te leiden.

Parkhaven richting Droogleever Fortuynplein
Afbeelding

Droogleever Fortuynplein
Afbeelding

Vanaf het Maastunnelveer stonden er ook borden naar het eerst volgende kruispunt met fiets-bww, zoals deze op de Sint-Jobskade.
Afbeelding

Ook op de Zuidoever stonden er de nodige borden.
Afbeelding

Sint-Janshaven, hier was een tijdelijk fietspad aangelegd vanaf de Sluisjesdijk naar de aanlegsteiger.
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 23 jan 2021, 16:53

Netjes, maar men had ook de bewegwijzering op de 2e foto behoren af te plakken met bestemmingen die via de Maastunnel bereikbaar zijn.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 23 jan 2021, 17:54

Met name op Zuid waren er ondanks de borden toch vrij veel fietsers die de weg vroegen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 23 jan 2021, 19:38

Ik heb ze in die periode daar nooit gezien :oops:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 07 feb 2021, 22:26

Fietsbewegwijzering bij Zeddam:

1.'s-Heerenberg en Emmerich richting Zeddam. Lijkt me wat onwaarschijnlijk
Afbeelding

2.Half Duits infobordje
Afbeelding

3.Dit soort exemplaren zijn er ook nog aan te treffen
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 07 feb 2021, 23:11

Staat die wegwijzer niet de verkeerde kant op? Lijkt wel of fietsers tegen de richting in de rotonde op worden gestuurd.

Overigens zonnige foto's!

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 08 feb 2021, 8:17

Zeddam/Doetinchem en 's-Heerenberg/Emmerich zijn verwisseld in richting (waarbij 's-Heerenberg/Emmerich iets minder rechts is dan Lengel/Terborg)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 23 feb 2021, 12:55

Ophef in Overijssel: ANWB boos op provincie: 'onbruikbare' fietsroutes door weggehaalde bordjes

Als ik het goed begrijp heeft Overijssel de bordjes van de LF-routes weggehaald? Tenminste, langs provinciale wegen denk ik?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 23 feb 2021, 14:05

Prima actie, nu de rest van de provincies nog.

Bij die LF-routes heb ik ook sterk idee dat het vrijwel geen doelgroep meer heeft. Echte recreationele fietsfanaten hebben inmiddels wel andere middelen om hun routes uit te stippelen, en buiten die groep wordt er maar zeer weinig op de lange afstand gefietst. Het onderhoud kost alleen maar nodeloos geld.

Wat mij betreft dus een zeer goede actie van de provincie Overijssel.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 23 feb 2021, 14:43

Precies, ik vind het prettig om zo nu en dan recreatief te fietsen. Maar daarvoor zijn er via Internet allerlei routebeschrijvingen, applicaties beschikbaar die fietsknooppunten als basis gebruiken. En kaartmateriaal is al dan niet digitaal volop beschikbaar.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » di 23 feb 2021, 16:34

Uit het artikel is het niet helemaal duidelijk of de provincie nou de LF-bordjes of de fietsknooppuntbordjes (nummers 00 t/m 99) weghaalt of beide. Je ziet wel eens dat de ene meelift op de andere. Saksenroute volg fietsknooppunt 78, of fietsknooppunt 60 volg deze route. Maar als je dan een van de twee weghaalt, dan gaat dat meeliften natuurlijk ook fout.

Persoonlijk vind ik het toch wel handig dat dit soort bordjes er als routebevestiging hangen. Ook als je een boekje of een app gebruikt om de route te volgen, is het soms makkelijker of duidelijker om het in de verkeerssituatie te zien. De meeste automobilisten gebruiken ook een navigatiesysteem, maar dan is het nog wel fijn om bewegwijzering te hebben zodat je je route kunt bevestigen. Voor de rest van het verkeer is het ook niet bevorderlijk als mensen die een LF volgen bij elk kruispunt moeten stoppen om een kaart/telefoon te checken.

Net zoals dat het Pieterpad of andere lange afstandspaden zijn aangegeven, ook al hebben de mensen die 'm lopen vaak een boekje of een app. Hier in Groningen ligt de Paddepoelsterbrug er nu al bijna 2,5 jaar uit en nog steeds lopen wandelaars die het Pieterpad volgen zich erop vast.

En bij veel fietsknooppunten staat ook een overzichtskaart zodat mensen die bijvoorbeeld geen telefoon (willen) gebruiken het vervolg van hun route kunnen plannen. Dat doet niet iedereen thuis al, want soms besluit je tijdens het fietsen dat je het vervolg van de route wat korter wil maken of bijvoorbeeld door het bos als je harde tegenwind hebt.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 23 feb 2021, 16:41

^^ Jouw standpunt lees ik als dat die bordjes maar tot in de eeuwigheid van dagen moet blijven hangen voor die 2 fietsers per jaar die een LF fietsen...

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » di 23 feb 2021, 16:48

^^ Ik denk dat er wel wat meer dan dat die routes volgen. Je hoeft ze ook niet in één dag te fietsen, langs zo'n route vind je meestal ook wel B&B's en andere adresjes voor mensen die de route in een rustiger tempo fietsen.

Misschien besluit de ANWB op een gegeven moment wel om die routebewegwijzering eruit te doen, maar tot die tijd lijkt het mij toch niet zo fraai dat de provincie ze zonder overleg verwijdert.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 23 feb 2021, 16:55

Het lijkt er op dat het om de LF-routes gaat en niet de knooppuntroutes. Ik kan mij niet voorstellen dat de provincie die laatste weg zal halen. Misschien is wel afgesproken dat LF routes niet meer beheerd worden. Uit de reactie van de provincie blijkt ook dat ooit beoogde upgrades aan de LF-routes of voorzieningen er kennelijk niet van zijn gekomen. Dit soort routes zijn praktisch wellicht ook wat lastig te beheren vanwege de vele wegbeheerders die er allemaal niet een hoge prioriteit aan geven: waterschappen, gemeenten & provincies.

Je zou denken dat dit soort taken misschien beter bij een recreatieschap zouden passen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 23 feb 2021, 18:01

Rene schreef: di 23 feb 2021, 14:05 Bij die LF-routes heb ik ook sterk idee dat het vrijwel geen doelgroep meer heeft.
Dat wordt natuurlijk versterkt als de routes slecht aangegeven worden...

Sinds een paar jaar zijn er nieuwe Europese routes. Soms zie ik die gestickerd op bestaande LF-wegwijzers, maar steeds vaker zie ik ook de LF-wegwijzers verdwijnen terwijl er Europese bordjes geplaatst worden.
SPOILER: TOON

Kaartje Europese routes:
Afbeelding

Voorbeeld stickers:
Afbeelding

Voorbeeld nieuwe bordjes:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 23 feb 2021, 18:41

Het is voor langeafstandsfietsers met telefoon ook wel handig dat er routebevestiging is op borden, want sommige telefoons (met apps) gaan niet de hele dag mee... zeker als er ook nog gefilmd wordt onderweg.
:denk:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 23 feb 2021, 19:04

Dan kan je een draagbare accu meenemen.

Autosnelwegen.net