Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly » di 01 dec 2020, 9:49

mavas schreef: ma 30 nov 2020, 18:00 ^^ Ik heb geen idee wat de meerwaarde is, maar ik ben dan ook geen expert in obstakelbeveiliging.
Je kunt het ook omdraaien: Waarom zou je een markeringsschild NIET toepassen?
In alle andere gevallen heeft een markeringsschild geen toegevoegde waarde en zorgt dit alleen voor onnodige afleiding van de weggebruiker.
Is dat uit onderzoek gebleken? Of is dat zo geredeneerd?
Ben heel nieuwsgierig.
Antwoord: Ja, er is in het verleden inderdaad onderzoek gedaan naar het effect van een markeringsschild op een rimob.
Het onderzoek was vrij eenvoudig. Zoek de meest gevoelige rimob's (die hoog scoren met schades) uit het land en plaats hierop een markeringsschild. En dan afwachten en kijken (na een jaar) wat dit doet met het aantal schades. Resultaat was helder, het aantal schaderijdingen bij splitsingspunten (permanent en WIU situaties) had een groot effect op het aantal schades (daling van ca. 75%). Vandaar dat rond 2002 RWS de markeringsschild introduceerde.
Robonus schreef: ma 30 nov 2020, 22:17 Persoonlijk ben ik het daar niet helemaal mee eens. Ik ben wel voorstander van een reflecterend schild aan de voorzijde. Het blijft tenslotte een gevaarzetting die je wil vermijden. Dat is ook de wereldwijde trend. Als je de Engelse zoekterm invult "guardrail attentuator" zie je dat ze op een enkele na állemaal voorzien zijn van een opvallend schild.
Dat je er niet helemaal mee eens bent, dan mag. Je kunt ook overdadig zijn met het toepassen van reflectorschilden/markeringsschilden. Zoals sommige leden al melden dat bepaalde rimobs/situaties in de bermen vallen niet eens op. Maar met een markeringsschild dus opeens wel en daar gaat het nu juist om dat je dat effect wilt voorkomen. De weggebruiker moet je niet onnodig willen attenderen op iets wat er niet is (lees: gevaar).
Dat het buitenland dit doet of laat toestaan omdat een leverancier dit 'leuk' vindt om zijn systeem te laten opvallen, dan kan. RWS is van het principe geen poespas want dat kan de bestuurder beïnvloeden. Da's ook een van de redenen geweest dat RWS niet heeft gekozen om markeringsschilden blauw/wit te gebruiken bij uitvoegers; '..onze wegontwerpen zijn zodanig dat dergelijke extra 'poespas' attributen niet nodig zijn..'
Een obstakelbeveiliger of end terminal is in principe niets anders dat je een beëindiging (beginpunt) op een veiligere manier wil laten beginnen. De 'oude' oplossingen, een beëindiging op hoogte of schuin oplopend hebben allebei hun nadelen. Destijds gingen we toch ook niet alle beëindigingen in de buitenbermen voorzien van allerlei markeringen? Dus waarom nu opeens wel?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris » za 05 dec 2020, 11:01

Menomonee Falls, Wisconsin:

'minor injuries'

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door waldo79 » za 05 dec 2020, 12:40

Werkelijke horror dit :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Jackbauer1350 » za 05 dec 2020, 22:22

Chris schreef: za 05 dec 2020, 11:01 Menomonee Falls, Wisconsin:

'minor injuries'
Dat is hier: https://goo.gl/maps/Ewv9NiYLwtifMHz6A
Met zo'n constructie slaat de term "terminal" op afloop na een aanrijding, althans die kans is groot.
Bij het hierboven getoonde ongeval dus een engeltje op de schouder kennelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris » zo 06 dec 2020, 12:24

Op de A28 bij De Wijk had een vrachtwagen een heel stuk geleiderail platgereden is vervolgens gekanteld: https://twitter.com/RWSverkeersinfo/sta ... 2838529025

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » di 15 dec 2020, 8:25

Robonus schreef: ma 02 nov 2020, 13:48 Gemeente Purmerend is vrij hardleers in een redelijk gevaarlijk punt.

Afbeelding
https://www.google.com/maps/@52.5014796 ... 384!8i8192

Het is nu al de zoveelste keer dat hier een auto frontaal tegen het beginpunt van de geleiderail botst. Het is net voor een samenvoegingspunt waarbij de linkerrijstrook wordt afgestreept. Een afsnijding is dan (onbedoeld) snel gebeurd. Als de omgeving dan niet vergevingsgezind is kunnen zulke ernstige ongevallen het gevolg zijn terwijl die zo onnodig zijn. Ookal is de ontwerpsnelheid slechts 50 km/h, alsnog wordt de geleiderail over de motorkap richting de voorruit geleid met alle gevolgen van dien. Auto's zijn ontworpen om met de het motorcompartiment de botskrachten over de carrosserie te verdelen. Dat werkt niet bij geleiderail die op hoogte begint.
Volgens omwonenden is het dit punt al 8 tot 10 keer aangereden.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 9_51843573
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 0_15632802
En wederom is het weer raak op de Laan der Continenten in Purmerend:

https://regiopurmerend.nl/2020/12/14/we ... ntinenten/

Aldus de nieuwssite: "Het is niet voor het eerst dat een voertuig op ongelukkige wijze in deze vangrail belandt. Ook kwam het object eerder in opspraak door het gebrek aan een bufferzone. Recentelijk is door de gemeente wel een rood-witte markering op de vangrail geplakt, in de hoop dat deze meer zou opvallen."

Het plaatsen van een rood/witte markering is geen beheersmaatregel. Bestuurders rijden niet tegen het puntstuk om dat ze die niet zien, maar omdat ze bijvoorbeeld worden afgesneden voor het aankomende verdrijvingsvlak.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Palance » di 15 dec 2020, 8:34

Robonus schreef: di 15 dec 2020, 8:25 En wederom is het weer raak op de Laan der Continenten in Purmerend:
Die wordt hernoemd in de Laan der Calamiteiten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door mavas » di 15 dec 2020, 8:35

Kan de wegbeheerder in dit soort gevallen nou aansprakelijk gesteld worden?!?!?!?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Attietattie » di 15 dec 2020, 10:45

^^ Het wordt tijd dat iemand dat gewoon eens gaat proberen. Maar daar hoor ik nooit iemand over.

Geldt ook voor aanrijdingen met stilgevallen voertuigen op spitsstroken. Of op andere plaatsen waar geen vluchtstrook ligt. Die plekken voldoen ook niet aan ontwerprichtlijnen volgens mij. Hup, aanpakken dat soort grappen! Je wordt als bestuurder gewoon in het ootje genomen: 4km te hard en je eet een maand droog brood, maar potentieel levensgevaarlijke situaties mogen straffeloos geplaatst worden.

Geldt overigens niet alleen voor wegbeheerders. Van die reclamezuilen word ik ook een beetje moe.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » do 17 dec 2020, 9:33

In Argentinië is een 6 jarig kind geëlektrocuteerd doordat hij na het oversteken van de weg de geleiderail aanraakte die in de grond contact maakte met een hoogspanningskabel:

https://www.0264noticias.com.ar/noticia ... nsabilidad

Dat is o.a. de reden dat hier naast de geleiderail een kabelvrije zone ligt zodat bij een aanrijding niet een stijltje onder de grond een kabel kan doorsnijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Chris » do 17 dec 2020, 14:18

Dit schijnt nog best eens een probleem te zijn, dat er kabels en leidingen langs een weg liggen, waardoor het plaatsen van geleiderails een dure aangelegenheid kan worden als alles verlegd moet worden. Volgens mij zijn er wel geleiderails op de markt die schuin tot onder het wegdek steken om dat te voorkomen maar ik vraag mij af of die ook dezelfde krachten kunnen opvangen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » do 17 dec 2020, 19:15

Zijn de geleiderails die schuin onder de weg door gaan ook in bestaand in te passen, of moet daarvoor eerst de halve rijbaan opgebroken worden? Als dat zo is heeft het alsnog weinig zin. Dat is zo ingrijpend dat je net zo goed eerst de kabels en leidingen kunt verleggen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » vr 18 dec 2020, 10:46

Dit is toch wel een mooi kerstkadootje:

https://regiopurmerend.nl/2020/12/17/va ... aangepast/

(Alhoewel een terminal voor Vo=50km/h misschien nog ietsje beter was geweest)

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly » vr 18 dec 2020, 11:49

Het is altijd jammer dat er altijd eerst iets moet gebeuren (liefst meerdere malen) voordat men gaat 'acteren'. :wall:
En dan de gekozen oplossing, deze is dan ook nog eens 'lekker goedkoop' en niet van deze tijd. Een terminaltje T50 was een mooie moderne oplossing geweest.

Blijkbaar is deze locatie erg 'gevoelig' voor ongelukken. Zullen we een voorspelling doen? ;)
- Er zullen nog steeds ongevallen plaatsvinden (misschien niet zo snel) maar nu met de lichtmast evtentueel i.c.m. het puntstuk.
Resultaat: Schade aan OV. Het voertuig gaat op het puntstuk en/of gaat op z'n zij in de nabijheid van het puntstuk.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » vr 18 dec 2020, 12:08

Ik denk dat de gemeente dit heel bewust zo heeft gedaan. Iedere maand een nieuwe terminal kost wel klauwen met geld aan onderhoud.
Die lichtmast wordt na een tijdje ook niet meer teruggezet vermoed ik.

Al met al niet wenselijk maar qua letsel zal het zo minder zijn dan de kop van de geleiderail door je voorruit naar binnen zien schuiven.

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly » vr 18 dec 2020, 12:27

Robonus schreef: vr 18 dec 2020, 12:08 Ik denk dat de gemeente dit heel bewust zo heeft gedaan. Iedere maand een nieuwe terminal kost wel klauwen met geld aan onderhoud.
Die lichtmast wordt na een tijdje ook niet meer teruggezet vermoed ik.
Het zou mij ook niet verbazen :?
Of de huidige situatie opnieuw (laten) beoordelen?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Jackbauer1350 » za 19 dec 2020, 13:04

Houten geleiderail langs de Overdiemerweg ter hoogte van de Maxis bij Muiden/Diemen.

Afbeelding
DSCN1831 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN1832 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN1835 by DutchRoadMovies, on Flickr

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door mavas » za 19 dec 2020, 16:37

:schrikreactie: Wat is dat voor een wegontwerp!?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » za 19 dec 2020, 17:10

^^ Dat is vooral een (zeer sterke) zoom.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Victor » za 19 dec 2020, 18:33

^^ Dan nog zijn het rare chicanes.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » wo 13 jan 2021, 12:15

Tesla X rijdt (waarschijnlijk ongeremd) op een Rimob in.

Foto's spreken boekdelen:
https://www.hardnieuws.nl/utrecht/amers ... 16255.html

Een voertuig van ca 2300 kg met 100 km/h wint hierbij van de Rimob. Het betonnen eindblok lijkt de klap volledig opgevangen te hebben.
Daarom maak ik me ook zorgen over de terminals die als Rimob worden geplaatst die niet zo'n eindblok hebben. Is de kreukelzone op wordt je wellicht alsnog gespiest door de achterliggende geleiderailplanken.

Locatie:
https://www.google.nl/maps/@52.1358205, ... 384!8i8192

Afbeelding

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly » wo 13 jan 2021, 13:17

^^
Voor het verschijnen van het 'compendium beginpunten geleiderail' las je in de ROA-VIB dat Terminals alleen in de buitenberm mocht worden geplaatst. Het plaatsen van een terminal in een tussenberm was destijds simpelweg geen optie i.v.m. de veiligheid.
Een terminal is niet obstakelbeveiliger. In een notendop; Een terminal is veelal minder breed dan een obstakelbeveiliger hierdoor zie je in crash video's dan ook dat een voertuig minder op zijn 'plek' blijft 'hangen' bij een aanrijding met een terminal. Terminals/obstakelbeveiliger worden getest met max.1500 kg voertuiggewicht, alles wat zwaarder is, wordt in principe een 'probleem' voor een terminals/obstakelbeveiliger (Vergelijkbaar met de prestatieklasse H2 voor geleideconstructies, voertuigen zwaarder dan 13000 kg wordt een 'op goed geluk' verhaal op het kerend vermogen).

De EN1317 norm loopt in principe altijd achter de feiten aan, als het gaat om snelheid, voertuig gewicht etc.. Het kan ook niet anders want dan zouden zij in de toekomst kunnen kijken :| En aanpassen van de norm(en) is ook weer zo'n dingetje, dat heeft tijd nodig... :sadley:

En het 'alsnog gespiest worden door de achterliggende geleiderailplanken', persoonlijk denk ik dat dat niet zo snel zal gebeuren.
Kijk je naar de huidige drie (?) geaccepteerde systemen, dan zijn er twee die een soort eindblok hebben en één met een schuine oploop (In het ergste geval word je misschien dan alsnog gelanceerd...., maar dan moet je het wel heel erg bont hebben gemaakt).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 jan 2021, 13:37

Dit ding op de foto is overigens nog een échte rimob van het oude type, zonder geleiderail aan de onderkant waar de schuifconstructie in vastgeklikt is. De nieuwere crashguards hebben dit wel. Daarnaast is het betonnen eindblok dan vervangen door een stalen frame.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Seat Ibiza » wo 13 jan 2021, 15:24

Robonus schreef: wo 13 jan 2021, 12:15 Tesla X rijdt (waarschijnlijk ongeremd) op een Rimob in.
Dat hebben we toch ergens eerder gezien in de VS? Het persartikel zegt nog dat men de oorzaak niet weet, maar ik durf wel een suggestie te doen om te onderzoeken: stond de autopilot wellicht aan? :dontknow:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » wo 13 jan 2021, 15:36

^^
Daar zat ik ook gelijk aan te denken, maar voor we die discussie in het geleidrail draadje gaan houden stel ik voor daar een los topic voor te maken (als die er niet al is ;) )

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » vr 15 jan 2021, 9:14

RWS heeft een klein filmpje gemaakt over de Rimob:

Link

Saillant detail, op sommige foto inzetjes zie je de oudere versie die nog weleens uit het lood klapte na een aanrijding.

Met dank aan @Snelwegfreak voor het attent maken op deze video :top:

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly » vr 15 jan 2021, 16:04

Saillant detail, op sommige foto inzetjes zie je de oudere versie die nog weleens uit het lood klapte na een aanrijding.
Voor de kenner direct herkenbaar :top:

Om ff te zeiken :pukey: of een leuk weetje....
De obstakelbeveiliger RIMOB is een ontwerp van RWS.
Het is iedereen toegestaan om dit product te produceren. NB: Wel rekening houden met vigerende eisen etc..

De 'gemodificeerde' obstakelbeveiliger RIMOB is geen ontwerp van RWS.
Dit lookalike product is eigendom van een bekende fabrikant (geen reclame maken :wijsvinger: ) in geleideconstructies en meer.

Maar de boodschap is voor een 'leek' wel duidelijk, dat dan weer wel.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » wo 03 feb 2021, 8:05

Op de N279 is een vrachtwagen tegen de peiler van een viaduct gebotst.
Wat ik opmerkelijk vind aan de foto's is dat de stalen barrier voor de peiler compleet los is gekomen. Nu zeg ik zelf vaak dat bijna niks helpt tegen een aanrijding met een 10-tonner maar dat ie compleet afgebroken is doet mij dan gelijk vermoeden dat de koppeling niet deugdelijk heeft gezeten.

Foto: https://cdn.nieuws.nl/media/sites/421/2 ... N279-2.jpg

Wat een tweede factor is, is dat de halve barrier met de achterzijde strak tegen de peiler is geplaatst. Voertuigen hebben vaak last van "overhang" Helaas stond dit in de oudere richtlijnen niet zo goed beschreven. Het staat tegenwoordig wel in de ROA VIB beschreven maar nog niet in de CROW richtlijn Veilige inrichting van bermen van niet-autosnelwegen buiten de bebouwde kom
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door mavas » wo 03 feb 2021, 11:10

Over dat laatste, over die werkende breedte en uitbuigingsruimte: Er staat best wel een uitgebreid stuk daarover in de richtlijn Werk in uitvoering, onderdeel materiaal en materieel. Maar zoals ik eerder schreef, een zeer onduidelijk stuk waar je zelfs als professioneel niet makkelijk doorheen komt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly » wo 03 feb 2021, 13:45

Robonus schreef: wo 03 feb 2021, 8:05 Op de N279 is een vrachtwagen tegen de peiler van een viaduct gebotst.
Wat ik opmerkelijk vind aan de foto's is dat de stalen barrier voor de peiler compleet los is gekomen. Nu zeg ik zelf vaak dat bijna niks helpt tegen een aanrijding met een 10-tonner maar dat ie compleet afgebroken is doet mij dan gelijk vermoeden dat de koppeling niet deugdelijk heeft gezeten.
Zoals je weet is het een combinatie van factoren (inrijhoek, snelheid, blabla). Een barrier zoals deze is geschikt voor prestatieklasse H2 = max. 13 ton = autobus. Deze vrachtwagen is sowieso zwaarder. Dat de koppeling het begeeft is dan niet zo vreemd. Mijn eerste indruk heeft het 'zakvorming' effect bijgedragen in het breken van de koppelingen. Een foto laat ook zien dat de vrachtwagen de peiler frontaal heeft geraakt.

https://images0.persgroep.net/rcs/eUfEU ... uality=0.9
https://www.bd.nl/uden-veghel-e-o/vrach ... 181857948/
Robonus schreef: wo 03 feb 2021, 8:05 Wat een tweede factor is, is dat de halve barrier met de achterzijde strak tegen de peiler is geplaatst.

Een veel gebruikte uitvoering in krappe situaties. Vreemd? Niet direct, immers de hoeveelheid ongelukken met vrachtwagens is relatief klein, toch?
Dus hoef je voor deze groep (niet direct) geen rekening te houden. Okay, de vigerende richtlijn laat zien dat er wel steeds meer aandacht komt voor deze club.

Zag trouwens nog een mooi voorbeeld waarom RWS geen voorstander is van OV in de middenberm.
Afbeelding

Plaats reactie